«این سند ٢٠٣٠ یونسکو و ازاینقبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.» اینها فرمایشات مقام معظم رهبری است که در جمع معلمان فرمودند و به طور صریح نسبت به سند 2030 هشدار دادند، سندی که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای آموزش در کشورهای جهان تدوین کرده و کارشناسان آموزشی مغایراتی در این سند یافتند که خلاف قانون اساسی و دین ماست ولی مسئولان دولتی کشور، بیسر و صدا و مصرانه درپی اجرای آن بودند، به طوریکه صدای اعتراض کارشناسان آموزشی هم درآمده بود و بیشتر کارشناسان به مواردی که در این سند بود و مسئولان ما با آن موافقت کردند، اعتراض داشتند ولی مسئولان آنقدر در برابر نظر کارشناسان مقاومت کردند تا مقام معظم رهبری خودشان شخصا وارد شدند و در اینباره هشدار دادند، برای بررسی ابعاد و مغایرتهای مختلف این سند و همچنین عواقبی که ممکن است تصویب و اجرای آن برای فرهنگ و علوم به خصوص علوم انسانی ایجاد کند، خبرگزاری فارس گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم داشته که در ادامه میخوانید:
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند با اظهار تاسف برای مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور به جهت اینکه سردمداران جهانی غربی به این کیفیت، وضوح و صراحت، اندیشه و الگوی سبک زندگی خود را در قالب سندهای جهت دار و هدفمند به ثبت جهانی میرسانند و برای اجرای آن هم پیگیری میکنند، اظهار داشت: انتظار نمیرفت، مسئولان تا این اندازه غافل باشند و سطحی نگرانه رفتار کنند.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل توسعه پایدار جهانی مصوب شده، سندی است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ مطرح بود و از سال ۲۰۱۵ تاکنون نیز سند دومی به تصویب رسیده است که دارای ۱۷ هدف و ۱۶۹ هدف ویژه است، تصریح کرد: آنچه امروز در اختیار ما قرار دارد و موجب بحث و در مسیر عملیاتی شدن در کشور قرار گرفته است، بخش آموزش این سند است که بنا به مقدمه این سند که توسط سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نوشته شده است، در خردادماه سال ۹۵ در کشور چین در جلسهای با حضور ۱۳۰ کشور جهان به تصویب رسیده است که چهارمین هدف از این ۱۷ هدف مطرح شده، درخصوص آموزش است که در اولویت قرار میگیرد، البته ۶ هدف دیگر نیز مرتبط به اهداف آموزشی است.
پیروزمند با اشاره به اینکه کشورهای حاضر خود را موظف دانستهاند تا سندملی آموزش را برمبنای این سند ۲۰۳۰ تدوین کنند، گفت: مجموعه سند ۲۰۳۰ و سند بخش آموزش آن، با هدف طراحی یک برنامه جامع آموزش جهانی به منظور تربیت شهروند جهانی ایجاد شده است که خود غربیها برروی این عبارت شهروند جهانی بسیار تاکید داشتهاند و به دفعات تکرار کردهاند که از آن جمله میتوان به صفحه ۲۹ و ذیل بند ۷-۴ اشاره کرد که به کررات این عبارت به کار رفته است و نشاندهنده آن است که هدف این سند ۲۰۳۰، توسعه پایدار است که در بخش آموزش آن باید شهروند جهانی را تربیت کرد.
وی با طرح این سوال که شهروند کدام جهان و سبک زندگی مطرح است؟ تصریح کرد: این سوال گوشههایی از اهداف آنها را نمایان میکند.
«تساوی جنسیتی» شاهبیت سند ۲۰۳۰ یونسکو
وی با بیان اینکه بیش از هر واژه دیگری در این سند، عبارت تساوی جنسیتی مطرح شده است، تصریح کرد: در بند چهارم که به عنوان اولویت آموزش تصویب شده است، داریم که به سوی یادگیری و آموزش با کیفیت، مادامالعمر، برابر و فراگیر برای همه باید حرکت کرد که ظاهر این عبارت بینقص است اما کلمه برابر در این جمله جای اشکال است که عدالت را به معنای برابری مطرح کرده و برابری را هم از تمام جهات تعمیم داده است.
پیروزمند با اشاره به اینکه از دیدگاه اسلامی، عدالت به معنای برابری نیست بنابراین از همین منوال، فرهنگ حاکم بر سند با مبانی اسلامی فاصله پیدا میکند، تصریح کرد: پذیرش چنین گزارهای یک انحراف فرهنگی را در جامعه رقم میزند اما به این اجمال بسنده نکردهاند و در بخشهای مختلفی از این سند به واژه برابری جنسیتی اشاره شده است و حدود ۱۰ مرتبه، تساوی جنسیتی و حذف موانع جنسیتی مطرح شده است و الزاماتی برای نهادینه کردن آن از تمام زوایای امکانپذیر، طرح شده است.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: از مسئولین، کارگروه اجرایی این سند و ۲۰ کارگروهی که به بررسی و نهایت تصویب آن پرداختند که با عجله فراوان نیز به تصویب و اجرای آن دامن زدند تا زمان را از دست ندهند که مسئولیت این کارگروه اجرایی برعهده وزیر علوم بود و افرادی از دولت همچون؛ وزیر آموزش و پرورش، وزیر صنایع، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور و معاون علمی و پزوهشی سازمان برنامه و بودجه و... در آن حضور داشتند، سوال میکنم؛ آیا با دیدن این کلمه تساوی جنسیتی، متوجه بار معنایی آن نشدند و الزامات فرهنگی آن در جامعه اسلامی را درک نکردند؟ آیا تصور کردند این تساوی جنسیتی به معنای احیای حقوق زنان است؟ آیا به مبانی اسلامی که تفاوتهای فطری، نیازها و استعدادهای متفاوت برای زن و مرد قائل است، نیاندیشیدند؟
وی با بیان اینکه البته اسلام معتقد به برقراری عدالت میان زن و مرد است، گفت: به عنوان یک قاعده فراگیر نمیتوان تساوی جنسیتی را مطرح کرد.
ولنگاری فرهنگی محصول سند ۲۰۳۰ یونسکو در کشور
پیروزمند اضافه کرد: در صفحه ۲۶ این سند، ذیل کد ۳-۴، ۷ بند وجود دارد که در بند ۶ آن ذکر شده است؛ «ترویج آموزشهای فنی و حرفهای و عالی دانشگاهی .... باید در همه ردههای سنی و از هر قشر اجتماعی و فرهنگی با هدف توانمندسازی آنان برای ارتقا و سازگاری مهارتهایشان با نیازهای موجود با توجه ویژه به تساوی جنسیتی (برابری زن و مرد) صورت گیرد» و حتی منظور خود را واضحتر بیان کرده است که باید با حذف موانع جنسیتی صورت گیرد، حال باید پرسید افرادی که این سند را به عنوان سند ملی آموزش جمهوری اسلامی تصویب کردند، متوجه نشدند این حدف موانع جنسیتی به چه معناست و چه ولنگاری فرهنگی درپی آن ایجاد خواهد شد؟
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در صفحه ۲۸ همین سند و در بند ۷ عبارت ۵-۴ ، مطلبی تاسف بار و حیرت انگیز وجود دارد، افزود: بررسی این بند، این سوال را مطرح میکند که آیا مصوبان آن بیخبر بودند یا بنا داشتند با پذیرش این لیبرالیسم فرهنگی، جاده صافکن، فرهنگ جهانیسازی غربی در کشور شوند؟ وی ادامه داد: در این بند داریم که تضمین بازبینی کتب، برنامههای درسی، بودجه، سیاستگذاریهای آموزشی، آموزش معلمان و نظارت بر فعالیتهای آنان توسط دولتها باید به نحوی باشد تا موارد ذکر شده به هرگونهای عاری از کلیشههای جنسیتی در ترویج تساوی، عدم تبعیض، حقوق بشر و تساوی میان فرهنگی باشد یعنی مبانی رفع تساوی جنسیتی را در این بند محکمتر بیان میکند که البته تاسف و حیرت از این است که ما خود این را مصوب کردهایم و دیگران برای ما مصوب نکردهاند.
پیروزمند با اشاره به اینکه صریحتر از این موارد در کد ۷-۴ در صفحه ۲۹ هدف عالی خود را توسعه پایدار و آموزش شهروندی قرار دادهاند، تصریح کرد: منتها آموزش شهروندی جهانی را مطرح کردهاند به این معنا که یک جهان وطنی را تعریف کردهاند و گزارههایی نیز مطرح شده تا این مفهوم بیان شود.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: درصفحه ۲۹ ذیل کد ۷-۴ داریم؛ در تدوین سیاست و برنامههای اجرایی برای ترویج آموزش به منظور توسعه پایدار و آموزش شهروندی و ادغام آنها در .... (تا میرسیم به این بخش) اقدام جهانی آموزش برای توسعه پایدار که باید گفت؛ یونسکو و سازمان ملل چه حقی دارند که ما را ذیل برنامه جامع آموزش خود تعریف کنند و ما چه ضعفی باید داشته باشیم که خود را تحت این برنامه آموزش جهانی با این شتابزدگی قرار دهیم.
هدف سند ۲۰۳۰، لادینی و توحیدگریزی است
وی گفت: در ادامه این بند داریم؛ و موضوعهایی از قبیل حقوق بشر که البته تعریف آنان از این حقوق به معنای حقوق فرادینی و مقابله با اسلام است یعنی دین را کنار بگذارید زیرا بشر فرای از دین، دارای حقوقی است که براساس آن باید جامعه جهانی شکل بگیرد و این ترویج و تثبیت لادینی و توحید گریزی در جهان است و ما نیز آن را به رسمیت میشناسیم.
پیروزمند ادامه داد: موضوعات دیگر مطرح شده در این بند، تساوی جنسیتی، بهداشت، آموزشهای جامع جنسیتی است که این آموزشها در ادبیات دنیا دارای معناست و در ادامه هم ذکر شده که شهروند اجتماعی و پویا باید تربیت شود.
توجه به حقوق بشر غربی در آموزشهای ۲۰۳۰ الزامی است
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه در بند ۳ داریم؛ ایجاد و نشر اقدامهای بهینه برای آموزش، به منظور توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی در دورن و مابین کشورها برای ...، گفت: در بند ۵ داریم؛ تضمین توجه آموزش به نقش کلیدی فرهنگ در تحقق پایداری و نیز ارائه آموزش با توجه به فرهنگ و شرایط ملی کشورها و ارتقای آگاهیها از میراث، بیانها و تنوع فرهنگی در عین احترام به حقوق بشر و رعایت آن باید صورت گیرد، ظاهر این عبارت فریبنده است و باور این است که تنوع فرهنگی در آموزشها به رسمیت شناخته میشود اما حقیقتا، ریشه تنوع فرهنگی را میکَند زیرا ذکر شده که نسبت به فرهنگهای گذشته و تنوع فرهنگی آگاهی دهید اما نسبت به حقوق بشر ملزم کنید یعنی باید مسلمانان از فرهنگ گذشته مطلع باشند اما بپذیرند که وارد پذیرش فرهنگ مسلط جهانی که با نام فرهنگ شهروند جهانی ذکر شده، شوند.
نظارتها بر اجرای سند ۲۰۳۰، از نظارتهای ان.پی.تی و هستهای سختتر است
وی با بیان اینکه این سند علاوه بر اینکه دارای محتوای فاسدی است، نظارتهای محکمی نیز بر اجرای آن قرار گرفته است که از هرنوع نظارت NPT و هستهای سختتر است، گفت: در این سند آمده است که نه تنها باید اجازه داد که تحقق اهداف را ارزیابی کنند بلکه باید عدهای نیز مامور شوند تا ارزیابان را ارزیابی کنند که این مورد در صفحه ۳۰، ذیل بند ۳ بخش پ -۴ آمده است که بیان کرده؛ «ایجاد چارچوبی برای ارزیابی توانمندی معلمان، استادان، تربیت معلم، ناظران و افرادی که مسئول بازرسی فعالیتهای معلمان هستند» یعنی افرادی مسئول بازرسی معلمان هستند و باید چارچوبی ایجاد شود که ارزیابی توانمندی ناظران نیز صورت گیرد، به این معنا که تا انتهای اجرای این سند را دیدهاند و ما نیز غافلیم و چشم بسته آن را تصویب کردهایم.
پیروزمند با بیان اینکه آنچه موجب غفلت ما میشود، این است که حجم بسیاری از بندهای این سند، اموری خوب است، گفت: ما نیاز داریم که ارتقای آموزشی ایجاد شود و زیرساختهای ارتباطی تقویت شود و دیگر عنوانهای مشابه، حال آنکه در تحلیل این نوع سندها، در لابلای هزاران حرف خوب، یک حرف غلط امام محوری قرار میگیرد و در نتیجه تمام سند مقید به آن حرف محوری میشود که شاید حتی بیش از یک خط هم نباشد.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه در تمام این سند که پیرامون سازوکارهای ارتقای کیفیت آموزش، مطالبی را بیان میکند و حتی در مواردی از طبقات محروم و آسیب دیده دفاع میکند، در یک جا ذکر شده است که بنا داریم آموزش شهروندی براساس حقوق بشر جهانی ارائه کنیم که یکی از الزامات آن نیز تساوی جنسیتی است، تصریح کرد: تمام سند مقید به این یک جمله میشود و تمام اهداف را تحت تسخیر خود قرار میدهد.
شتاب زدگی و سرعت عمل دولت در تصویب برای چه بود؟
وی با بیان اینکه شتاب زدگی و سرعت عمل دولت در تصویب این سند بیش از همه چیز انسان را متاثر میکند، گفت: براساس مقدمه ذکر شده در مقدمه این سند از قول سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو داریم که در خردادماه ۹۵ این اولویت بند ۴ در چین مصوب شده است، در شهریورماه به امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور مصوبه برای اجرای این سند ابلاغ شده است که در این ابلاغیه آمده است با بسیج تمام امکانات و توان باید برای اجرا اقدام شود و بعد در آذرماه نیز این سند به عنوان سندملی آموزش به تصویب رسیده است و همزمان ۲۰ کارگروه محتوایی و یک کارگروه اجرایی تشکیل شده تا اجرای آن را انجام دهند.
دولت ما از غربیها هم دوآتشهتر عمل کرد
پیروزمند با بیان اینکه یکی از مطلعان مطرح میکرد که مصوبات جهانی از این قبیل را هیچ کشوری سابقه ندارد که به تصویب هیات دولت برساند، افزود: ما در این زمینه از دیگر کشورها هم دوآتشهتر و مجدانهتر عمل کردیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دنبال روی از تفکر غربی، لیبرالیسم فرهنگی را به دنبال دارد، تصریح کرد: این لیبرالیسم در زمینههای مختلف خود را نشان میدهد از جمله پیگیری کردن اینگونه اسناد که جاده صافکن این فرهنگ است.
وی در پاسخ به این سوال که تصویب همچنین سندهایی از سوی این طیف چه زنگ خطری برای ورود دیگر فرهنگها و نظریات غربی بویژه در حوزه علوم انسانی به مراکز آموزشی کشور است، تصریح کرد: به دلیل اینکه فرهنگ غربی در دانشگاههای ما وجود دارد و نخبگان ما نیز آلوده به این مضامین شده اند، اتفاقا بستر ورود همچنین سندهایی فراهم شد و به دنبال قانونسازی و اقدامسازی آن هم حرکت کردند وگرنه اگر کارشناسان آموزشی در کشور به نحو فراگیری هوشیار بودند که نظام آموزشی با چه اهداف و روشی تعیین میشود و یونسکو و سازمانهای جهانی چه نقشی را در این زمینه ایفا میکنند، قطعا مسئولان اجرایی هم محتاطانهتر رفتار میکردند.
پیروزمند خاطرنشان کرد: همگان اعم از حوزویان، دانشگاهیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مسئول هستند و وزارت علوم و آموزش و پرورش ویژه مسئول هستند و کارشناسانی که نسبت به زوایای پیدای این سند غفلت کردند نیز مسئول هستند و اگر دولت و بدنه کارشناسی آن هم توجه به مفاسد نداشتند و هم اکنون متوجه شده اند، خوب است که با صداقت و صراحت اعلام کنند و تبری جویند از مضامین تا مشخص شود که آنان پیگیر و دنبالهرو، لیبرالیسم فرهنگی در کشور نیستند.