سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: جشنواره فیلم فجر از بنیاد دچار مشکل است و اساسنامه آن به نحوی تنظیم شده که در آن نشانی از استانداردهای مرسوم جشنوارههای جهانی دیده نمیشود!، اما ایکاش فکری برای برون رفت از این شرایط میشد.
کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در گفتوگو با سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر از زمان تأسیساش به مناسب ایام دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس شده و از این رو هدف آن از ابتدا بر این امر استوار بوده که آمار تولیدات یک سال سینمای کشور را ارائه کند. این جشنواره از ابتدای امر شکلی آماری داشته برآن بوده تا حاصل تلاشهای یک وزارتخانه فرهنگی در طول یک سال را نمایش دهد.
وی ادامه داد: برای مسئولان این وزارتخانه هم هیچگاه مهم نبوده که خودشان بودجه تولید فیلمها را تأمین کردهاند و یا بخش خصوصی برای تولید فیلمها سرمایه گذاشته است؛ دولتها همیشه درپی آن بودهاند که آمار و بیلان کاری پر و پیمانی از لحاظ کمیتی از خود ارائه کنند و مثلاً بگویند که امسال سال خوبی برای سینمای ایران بوده و در طول سال مثلاً ۱۰۰ فیلم تولید شده؛ این نوع نگاههای آماری و کمیتی از ابتدا باعث شده تا جشنواره فیلم فجر نتواند به سمت و سوی جشنوارههای استاندارد جهانی برود.
این سینماگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر از ابتدا همان دورهمی و گعده بوده و اینک آقای حیدریان به صراحت اعلام کردهاند که قرار نیست دیگر چیزی با عنوان جشنواره داشته باشیم؛ به این صورت تکلیف سینما و سینماگران و جشنواره روشن شده و دیگر سینماگران و رسانهها درپی آن نیستند تا با انتقادهای خود مشکلات متعدد این جشنواره را پررنگ کرده و آنها را زیر سوأل ببرند. اما ایکاش فکری برای برون رفت از این شرایط میشد.
کارگردان سریالهای تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» در همین راستا اظهار داشت: ما نه تاکنون توانسته ایم جشنوارهای استاندارد برگزار کنیم و نه هرگز خواهیم توانست به این سمت و سو برویم؛ حتی حالا که بخشهای ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر از یکدیگر جدا شدهاند باز هم نمیتوانیم بخش جهانی آن را استاندارد کنیم چراکه مثلاً ما نمیتوانیم فرش قرمز برگزار کنیم و در آن از بازیگران بزرگ دنیا مانند آنجلینا جولی دعوت کنیم که حضور داشته باشند چراکه این با عقاید ما منافات دارد.
دری در بخش دیگری از این گفتوگو متذکر شد: بنده معتقدم شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر باید تغییر کند و اگر ما میخواهیم این جشنواره بتواند به اعتبار اولیه خود در سطح کشور و سپس در سطح بینالملل بازگردد بایستی آن را به صورت آکادمی برگزار کنیم. ما باید سینمای مان را ملی کنیم. اسکار هم یک جشن و جشنواره ملی است که تنها در یک بخش خود تعداد محدودی از آثار خارجی غیر انگلیسی زبان را میپذیرد؛ ما اگر میخواهیم در سینمای مان به رشد برسیم باید ابتدا این سینما را ملی کنیم و سپس به سمت توسعه بخشهای جشنوارهای آن برویم.
وی در خاتمه این گفتوگو متذکر شد: یک بار دیگر تأکید میکنم که همه ساله با پر اهمیت تر شدن جشنواره فیلم فجر، برگزاری آن برای مدیران سینمایی شکل «بیلان» به خود گرفته بود و همه مدیران درپی آن بودند تا آمار خود را پررنگ تر از مدیران پیشین خود نشان دهند و به همین دلیل به محتوا و مضمون فیلمها توجهی نداشته و هر فیلمی را با هر شرایطی در جشنواره راه میدادند که این مسأله خود به خود اصل برگزاری جشنواره را کمرنگ میکرد.