یک کارشناس ترافیک گفت: طرح جدید شهرداری تهران برای محدوده طرح ترافیک قبل از کارآمد کردن حملونقل عمومی، قابلیت اجرا ندارد.
سرهنگ هادی هاشمی در گفتوگو با مهر با اشاره به طرح جدید شهرداری تهران درخصوص محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، این طرح به عدالت اجتماعی نزدیکتر است؛ حدود چهار میلیون خودرو در تهران تردد میکنند که تنها نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو امکان گرفتن طرح داشتند اما در طرح جدید، این امکان برای همه فراهم است و از این نظر، شرایط بهتر خواهد شد.
وی با اشاره به معایب طرح بازنگری محدوده طرح ترافیک گفت: یکی از مهمترین مشکلات این طرح، بیتوجهی به زیرساختها است؛ اینکه چه میزان وسیله نقلیه وارد طرح میشوند، در محدوده طرح تردد میکنند، چه میزان خودرو در این محدوده متوقف هستند و چه میزان از خودروها متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند؛ شناسایی این خودروها زمانبر است، درحالیکه اعلام شده هزینهها براساس ساعت تردد محاسبه میشود و تسهیلاتی نیز به ساکنان محدوده طرح ترافیک خواهند داد.
رئیس اسبق پلیس راهور تهران درخصوص معایب دیگر این طرح توضیح داد: شهرداری بهتر از هرکسی میداند متقاضیان طرح ترافیک چند ده برابر کسانی هستند که طرح دریافت میکنند؛ یعنی اگر حدود ۱۲۰ هزار خودرو طرح دریافت میکنند، بیش از یک میلیون خودرو برای دریافت طرح ترافیک ثبتنام کرده بنابراین با طرح جدید میتوانند با خرید طرح، وارد محدوده شوند که سبب تراکم ترافیک و افزایش آلودگیهای محیطزیستی میشود و همچنین این ترافیک قابل کنترل و مهار نیست. وی با اشاره به دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد نیز گفت: با اجرای طرح جدید، دیگر ساعت پیک و غیرپیک نداریم و ترافیک در کل شهر، همیشه درپیک قرار میگیرد. به نظر میآید این طرح بیشتر کاسبکارانه باشد تا برنامهای برای مهار ترافیک پایتخت.
این کارشناس ترافیک با بیان اینکه تا زمانی که حملونقل عمومی پایتخت کارآمد، پویا و پاسخگوی نیاز شهروندان نشود، این طرح قابلیت اجرا ندارد، افزود: در حال حاضر حملونقل عمومی پایتخت تنها پاسخگوی ۵۰ درصد نیازهای مردم است و با وضعیت کنونی نمیتوان از مردم انتظار داشت از حملونقل عمومی استفاده کرده و هزینه استفاده از خودروی شخصی را پرداخت کنند.
هاشمی تأکید کرد: هرگاه وسیله حملونقل عمومیِ کارآمد و قابل برنامهریزی در اختیار شهروندان قرار گرفت، آن زمان هزینه استفاده از خودروی شخصی را آنقدر سختگیرانه کنند که برای شهروندان صرف نکند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. وی اضافه کرد: طرح جدید ترافیک، پاسخگوی نیاز تهران نیست و سبب افزایش آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد.
واکنش فرماندار تهران به طرح ترافیک جدید
فرماندار تهران با تاکید بر اینکه هنوز طرح ترافیک جدید برای فرمانداری ارسال نشده است گفت: جزییات این طرح باید بعداز ارسال به فرمانداری مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد اما قطعا چیزی که به مصلحت شهروندان نباشد تصویب و اجرا نخواهد شد.
عیسی فرهادی در گفتوگو با ایسنا درباره طرح ترافیک جدید گفت: کار علمی گستردهای بر روی این طرح انجام شده اما اشکالاتی دارد که باید قبل از اجرا برطرف شود.
وی با بیان اینکه در این طرح قیمتها کاهش مییابد و افزایش قیمتی نخواهیم داشت، تاکید کرد: ما در هر دو بخش تصمیمگیری هم در شورای شهر تهران درخصوص قمیتهای ورود به محدوده طرح ترافیک و هم در شورای ترافیک شهر تهران خواهیم بود و بررسیها را انجام خواهیم داد و تنها آنچه که مصلحت مردم باشد، تصویب میکنیم.
به گفته فرماندار تهران، در این طرح تلاش شده به سمت عدالت عمومی پیش رفته، بعضی از استفادههای بیرویه دستگاههای دولتی را قطع کند و فرصت بیشتری به مردم دهد.
فرهادی با بیان اینکه این طرح امتیازات خوبی دارد اما نواقصی هم دارد که باید قبل از اجرا برطرف شوند، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد طرح جدید با مشکلات و نواقص اجرا شود، همین طرح فعلی بهتر است، باید تلاش کنیم نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته باشیم.
طرح ترافیک جدید اجرایی نمیشود
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری تهران گفت: این طرح اجرایی نخواهد شد چون منفعتی برای مردم و سلامت مردم نخواهد داشت.
سرهنگ عینالله جهانی افزود: طرح ترافیک در تهران سابقه بیش از ۳۰ سال دارد و هدف از این طرح این بوده که محدوده مرکزی شهر را به لحاظ ترافیک و آلودگی هوا کنترل کنیم. در طرح اخیر اینگونه گفته شده که همه خودروها بتوانند وارد طرح شوند و ساعات مختلف جرایم فرق کند، پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است که باید در اینگونه طرحها به صورت کارشناسی بررسی شود بنابراین با این طرح نمیتوان پاسخگوی مردم ساکن در مرکز شهر شد و این طرح به غیر از بحث درآمدی به هیچوجه طرح مثبتی نخواهد بود بلکه آلودگی را نیز افزایش خواهد داد. این طرح اجرایی نخواهد شد چون منفعتی برای مردم و سلامت مردم نخواهد داشت.