منتقد و مدرس سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنوارهای بیرمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: حضور افراد اشتباهی در پستهای سینمایی باعث شد تا جشنواره از مسیر اصلی سینما و فرهنگ جامعه فاصله بسیاری بگیرد به نحوی که در جشنواره سی و ششم نشانی از «فجر» و «انقلاب اسلامی» وجود نداشت!
جبار آذین در گفتوگو با سینماپرس افزود: پیدایش جشنواره فیلم فجر به انگیزه نمایش دستاوردهای سالانه سینما، سمتدهی به رونق تولید فیلم در کشور و سوق دادن سینما در کنار ارزشهای جامعه به سوی ایجاد سینمای نوین و ملی کشور و همچنین راهگشایی برای حضور سینماگران نسل انقلاب و حضور جهانی سینمای ایران شکل گرفت و تا سالها به رغم کمبودها و افت و خیزها این روند دنبال میشد اما در سالهای اخیر به دلیل شدت گرفتن نگاهها و برخوردهای سیاسی در فضای سینما عملکردهای گروههایی از سینماگران شکل سیاسی به خود گرفت و از نگرش فرهنگی دور شد. این مسیر که نماد برجسته آن در تولیدات سالانه و جشنواره مشخص بود به دلیل بازیهای سیاسی و جایگزین شدن افراد اشتباهی در پستهای سینمایی از مسیر اصلی سینما و فرهنگ جامعه فاصله بسیاری گرفت به گونهای که در تمام ارکان سینمای کشور شاهد تغییرات منفی فراوان شدیم.
آذین خاطرنشان کرد: شاخصترین نمود این تغییر رو به سقوط دور کردن جشنواره فیلم فجر سابق از ارزشها و آرمانهای «فجر» و «انقلاب اسلامی» و تخریب آن از شمایل جشنواره به ۲ جشنپاره بیخاصیت بودجه برباد ده شد! از این پس در ۳ دوره اخیر آنچه در فضای جشنپارههای به اصطلاح ملی و جهانی به ظهور رسید هیچ سنخیتی با گذشته آن و دستاوردهای فرهنگی و سینمایی کشور نداشت و مدیران اشتباهی آن براساس سیاستهای گروهی و جناحی و نه ملی و مردمی با ساختار و محتوای سینما و به ویژه جشنواره بازی کردند و هرآنچه بلا بود بر سر آن آوردند به گونهای که در ۳ دوره اخیر و به ویژه دورهمی تازه پایان یافته دیگر هیچ چیز سر جای خود نبود.
وی با بیان اینکه تغییرات مکرر غیرکارشناسانه و اختصاص جوایز بیربط و بخشهای نامربوط و دورکردن فیلمهای مستقل و ارزشی از بطن و حاشیه آن نمود بارز داشت گفت: این روند که ریشه در نگرش غیرسینمایی دارد افزون بر ساختار پیشین جشنواره مضامین آن را هم دچار نقصان و انحراف کرده است. نمای عمومی دورهمی برگزار شده امسال نشانگر پایبند نبودن برگزارکنندگان آن به اهداف نخستین جشنواره و سیاستهای پیشین آن است به گونهای که تغییرات و آشفتگی و نابسامانیهای آن که نشأت گرفته از نگاههای جناحی بود علاوه بر آنکه موجودیت سینما را زیر سوأل برد هجمهای گسترده بر ضد ارزشها را به نمایش گذاشت.
آذین تأکید کرد: از همین رو دورهمی کنونی نه تنها هیچ ارتباطی با جشنواره به نسبت استاندارد سابق فیلم فجر ندارد که نمایشگر تواناییها و بضاعت سینمای کشور نیست و تنها میتواند نشاندهنده نفوذ و رشد انحراف و ابتذال در فرهنگ و سینمای کشور باشد؛ متأسفانه در گسترش این کاستیها و نواقص، دوستان و همسوهای دستاندرکاران سینمای دولتی در بعضی از دستگاه ها، رسانهها و حتی صداوسیما با آنها همصدا شده و در مقابل ارزشها و آرمانهای فرهنگ و هنر و سینما و جامعه جبهه گرفتهاند که این به معنای سقوط عرصههای فرهنگ و هنر در دامان خودمحوریها، گروهگراییها و دور شدن از تعلقات و خواستههای مردم و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به یکی از برنامههای تلویزیونی که در ایام جشنواره پخش شد و بارها مورد انتقاد شدید قرار گرفت اظهار داشت: در سمت و سو دادن به هجمهها علیه ارزشها توسط برخی از یاران مخالفان سینمای نوین کشور کار به جایی رسید که در یک برنامه به اصطلاح سینمایی در تلویزیون دست به هجو و تمسخر و بیاحترامی به بخشی از سینمای ملی و دینی که مبنای آن انقلاب و دفاعمقدس است زده شد.