متروی تهران از مهمترین وسایل حملونقل عمومی است که روزانه بیش از سه میلیون سفر شهری دارد و هرگونه اختلالی در آن میتواند باعث به وجود آمدن معضلاتی برای شهروندان تهران و حومه آن شود.
مسیر تجهیز و نوسازی متروی تهران داستان درازی دارد. بخش عمدهای از هزینههای مترو تهران از جیب شهروندان و منابع شهرداری تهران است و دولتها علیرغم وجود قوانین و مصوبات در دولت و مجلس همچنان بر سر انجام ندادن این تعهدات بیرقیب ماندهاند.
در دولتهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخت سهم دولت برای مترو و حملونقل عمومی تهران یک حلقه گمشده و مهمی است که در صورت تامین این هزینهها بدون شک بخشهای مختلف حملونقل عمومی پایتخت شرایطی به مراتب بهتر از الان داشتند. دولت میبایست از سال ۸۹ سالانه ۱.۲ میلیارد دلار به مترو کمک میکرد. همچنین براساس قانون حملونقل عمومی و مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، دولت مجاز بود سالانه ۱۰ هزار میلیارد به مدیریت حملونقل عمومی شهرها اختصاص دهد که این امر نیز به صورت دقیق اجرایی نشد.
در سالهای گذشته با وجود تحریمهای داخلی و خارجی، شهرداری توانست بخشهای عمده حملونقل عمومی را به جلو ببرد. طول خطوط مترو از ۷۵ کیلومتر به ۳۲۰ کیلومتر رسید و خطوط جدید بی.آر.تی در تهران سبک جدید حملونقل را وارد پایتخت کرد. شهروندانی تهرانی در چندسال اخیر شاهد بودند که در هر ماه یک ایستگاه مترو به ایستگاههای تهران اضافه میشد امری که از تابستان سال گذشته تا به امروز نه تنها متوقف شد بلکه روند معکوسی داشته است.
با عبور از بدقولیها برای افتتاح مجدد ایستگاههای خط ۷، معضل جدیدی نیز به این حوزه اضافه شده و آن نیز تاخیرها و خرابیهای مداوم در ایستگاهها و خطوط مترواست. نگهداری و اورهال قطارها و واگنهای مترو یکی از بخشهای اصلی در حملونقل زیرزمینی تهران است. برخی از قطارها سال هاست در حال خدماترسانی هستند و همواره نیازمند تعمیرات اساسی برای ادامه فعالیتند. موضوعی که به نظر میرسد در ماههای گذشته و با تغییرات مدیریتی چندباره در مدیریت کلان شهر تهران، مورد کم توجهی قرار گرفته است.
محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران گفت: واگنها در خطوط مترو قدیمی هستند، باید این واگنها نوسازی شوند و ورود واگنهای جدید به خطوط الزامی است. وی با بیان اینکه همیشه صد تا ۲۰۰ واگن در تعمیرگاهها وجود دارد، گفت: این رقم بالاست، واگنها مستهلک شدهاند و باید اقدام درستی درخصوص خرید واگنها صورت گیرد.
سرگردانی مسافران در خطوط مترو و تاخیرهایی که به خاطر دیر رسیدن قطارها به وجود میآید، داستان تکراری این روزهاست. صحنههایی که هفته گذشته در خط ۵ مترو شاهد آن بودیم و مسافرانی که به خاطر نبود قطار و خرابی بر روی ریلهای قطار در حال حرکت به سمت خیابانها و اولین مسیر برای رسیدن به مقصد بودند. با وجود آنکه نقص فنی یکی از قطارهای خط ۵ مترو تهران شهروندان را سرگردان کرد اما مسئولان مترو تمام تقصیرها را گردن مسافران انداختند.
تاخیر یک ساعته در خط یک متروی تهران در دو اسنفدماه سال گذشته؛ حجم انبوهی از مسافران را در ایستگاههای این خط به دنبال داشت. صبح روز (چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶) یک رام قطار در خط یک متروی تهران که به سمت تجریش در حال حرکت بود در ایستگاه میدان محمدیه دچار نقص فنی شد و توقف ۲۰ دقیقهای آن سبب ایجاد تاخیر در سرویسدهی این خط شد.
در ۲۱ اسفند تاخیر در ورود قطار در خط تهران - گلشهر مسافران را سرگردان کرد. این خط از صبح دوشنبه ۲۱ اسفندماه به دلیل نقص فنی با حرکت با تاخیر قطارها مواجه بود که این مساله موجب نارضایتی مسافران شد و شرکت مترو مجبور به عذرخواهی شد.
در ۲۲ اردیبهشت سالجاری نیز خرابی قطار در خط ۴ مترو تهران موجب ازدحام جمعیت در ایستگاه آزادی شد. دیروز نیز تاخیر در اعزام قطارها باعث ازدحام و سرگردانی مسافران این خط شد و هزاران مسافر مجبور شدند دقایق زیادی در انتظار قطار در این خط بمانند.
افزایش تاخیر و نقص فنی قطارها در ایستگاههای مترو تهران و حومه در حالی افزایش پیدا کرده که نارضایتی و شکایت شهروندان را به دنبال داشته است. این روند در حالی ادامه دارد که انتظار میرفت با وجود وعدههایی که مبنی بر بهبود خدماترسانی به شهروندان در مدیریت جدید شهری داده شده بود، اوضاع نسبت به گذشته بهتر و نه بدتر شود. فارس