کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش پررنگ حوزه ریلی بر فرآيند رشد اقتصادي و ثبات سیاسی كشور

ارتقا فرهنگ سازی خدمات بازار سرمایه در پی برگزاری همایش های سرمایه گذاری در حوزه ریلی

22 آبان 1397 ساعت 15:03


مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در خصوص برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه ریلی گفت:با عنایت به اینکه احتمال می‏‌رود تعداد بسیار زیادی از شرکت‏‌های فعال در حوزه صنعت حمل ونقل ریلی با روش‏‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه آشنا نباشند، لذا برگزاری نمایشگاه‏‌های تخصصی در این حوزه و حضور تأمین سرمایه‏‌ها در نمایشگاه‌های یادشده تأثیر بسزایی در راستای فرهنگ‌‏سازی و آموزش همه خدمات بازار سرمایه به این صنعت خواهد داشت.
سید حسین میری، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با اشاره به نقش حوزه حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور گفت: امروزه حمل و نقل يكي از اجزاء مهم اقتصاد ملي محسوب مي شود و به دليل داشتن نقش زيربنايي، تأثير فراواني بر فرآيند رشد اقتصادي و ثبات سیاسی كشور دارد.
وی با بیان اینکه حوزه ریلی دربرگيرنده فعاليت‌هايي است كه به شكلي گسترده در تمامي زمينه‌هاي توليد، توزيع و مصرف كالا و خدمات جريان داشته و در مجموعه فعاليت هاي اقتصادي نقش غيرقابل انكاري برعهده دارد افزود:كاهش هزينه حمل و نقل و در نتیجه كاهش هزينه عرضه كالاي توليدي به بازارهاي مصرف، نقش زيادي در توان رقابت و گسترش ساير بخش‌هاي اقتصاد از جمله صنعت و نهايتاً اقتصاد ملي دارد.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: اهمیت ایران به ‌عنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای مرکزی موجب شده است توسعه بخش ریلی اولویتی استراتژیک باشد و با وجود اینکه هزینه‏‌های اولیه سرمایه‏‌گذاری برای توسعه راه‌‏آهن قابل ملاحظه می‌باشد، لیکن، آثار آن در توسعه پایدار و پیش‏گیری از هزینه‏‌های بلندمدت بسیار حائز اهمیت است. به گفته وی با توجه به مشکلات تأمین مالی در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی، این طرح‌ها غالباً با تأخیر به بهره‌برداری ‌رسیده و بنابراین دولت‌ها همیشه به نوعی به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکل بوده‌اند.
میری خاطرنشان کرد: ایجاد تعاملی سازنده بین دولت و بخش خصوصی برای انجام این نوع پروژه‌ه ا،تجربه‌ای که در کشورهای توسعه‌یافته با موفقیت همراه بوده است، به‌طوری‌که دولت بیشتر به‌عنوان یک پشتیبان در این پروژه‌ها حضور داشته و مسائل اجرایی، ‌فنی و تأمین مالی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، بنابراین در حال حاضر می‏توان از ظرفیت‏‌های بخش خصوصی در کشور جهت ادامه و رشد فعالیت‏‌های این صنعت استفاده کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه درسال های اخیر و تحت تاثیر وضعیت برجام، تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی در کلیه بخش های اقتصادی از جمله صنعت حمل و نقل کاهش چشمگیری داشته است گفت: در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه جهت نوسازی و توسعه ناوگان و خطوط راه‏‌آهن می‏‌تواند زمینه‌‏ساز و بستری برای توسعه و گسترش این صنعت و سرمایه‏‌گذاری‌‏های بعدی در این زمینه باشد.
وی افزود:بر این اساس جهت تأمین مالی پروژه‌های ریلی می‏‌توان اقدام به راه‌اندازی صندوق پروژه و از سویی دیگر، بهره‌گیری از انواع اوراق صکوک از جمله صکوک اجاره، استصناع و منفعت کرد. به گفته وی صندوق پروژه یک نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و با فراهم کردن بستر لازم به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به پروژه مورد نظر می پردازد.
از سوی دیگر، شرکت ها با مبنا قرار دادن دارایی های فعلی خود در صورت احراز شرایط مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار، می توانند نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز از محل انتشار اوراق اجاره اقدام و منابع ناشی از انتشار اوراق اجاره را در کلیه‏ زمینه‏‌ها از جمله اجرای پروژه‌‏های مربوط به صنعت حمل ونقل ریلی و یا تأمین تجهیزات مورد نیاز مصرف کنند.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: همچنین شرکت‌ها با استفاده از صکوک استصناع می‏‌توانند نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز خود جهت ساخت واگن ‏های باری و مسافری، احداث ساختمان‏‌ها و یا دپوهای تعمیراتی و ... اقدام کنند. همچنین شرکت ها با استفاده از ابزار تأمین مالی نسبتاً جدید اوراق منفعت نیز می‌‏توانند از محل منافع آتی خود از محل فروش بلیط و یا حمل کالا و.... منابع مورد نیاز خود را جهت انجام پروژه‏‌های مربوطه و یا تأمین تجهیزات مورد نیاز تأمین کنند.


کد مطلب: 106795

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/106795/ارتقا-فرهنگ-سازی-خدمات-بازار-سرمایه-پی-برگزاری-همایش-های-گذاری-حوزه-ریلی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir