در بیانیه پایانی «کنفرانس آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» تاکید شد
ما شرکت کنندگان در کنفرانس« آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی » که روز 20 آبان 1399 همزمان با «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» برگزار شد، با تأکید بر اینکه امروزه صلح، عدالت و امنیت جهانی با تهدیدها و چالشهای فزاینده ای روبرو شده است و یکی از مهمترین ابعاد عدالت و شاید پیش نیاز آن برای صلح و توسعه در جهان امروز، «عدالت علمی» است که نه تنها با محدودیت و آسیب ساختاری روبروست بلکه مظاهر نوینی از «آپارتاید علمی و فناوری» است که امروزه جهان با آن مواجه شده است، اعلام می کنیم؛
ما شرکت کنندگان در کنفرانس« آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی » که روز 20 آبان 1399 همزمان با «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» برگزار شد، با تأکید بر اینکه امروزه صلح، عدالت و امنیت جهانی با تهدیدها و چالشهای فزاینده ای روبرو شده است و یکی از مهمترین ابعاد عدالت و شاید پیش نیاز آن برای صلح و توسعه در جهان امروز، «عدالت علمی» است که نه تنها با محدودیت و آسیب ساختاری روبروست بلکه مظاهر نوینی از «آپارتاید علمی و فناوری» است که امروزه جهان با آن مواجه شده است، اعلام می کنیم؛
1. صلح، توسعه همه جانبه و برقراری عدالت، آرزو و مطالبۀ همه ملت ها است که لازمۀ کمال زندگی فردی و اجتماعی انسان ها و پیش نیاز نیل به سعادت حقیقی بشریت است.
2. امکان رسیدن به صلح واقعی و توسعه همه جانبه، بدون توجه به عدالت میسر نمی شود، بنابراین بایستی افکار عمومی در جهان، صلح و عدالت را به عنوان یک نسخه نجات بخش و راه رسیدن به توسعه همه جانبه، از رهبران، روسای کشورهای جهان و سازمان های جهانی به صورت جدی مطالبه نمایند.
3. عدالت علمی متضمن خودداری از ایجاد محدودیت و مانع برای توسعه دانش و علوم بشری از یک سو و لزوم التزام عملی بازیگران و نهادهای بینالمللی به توسعه و تسهیل همکاریهای علمی و فناوری است که در پرتو آن، ضمن قرار گرفتن علم و فناوری در خدمت بشریت، دستیابی به لوازم تعالی و کمال انسانی میسر گردد.
4. محدودیت و تحریم علمی و فناوری، از جمله اقدامات نظام سلطه علیه صلح و عدالت در جهان است و این در حالی است که به ویژه با توجه به شرایط ناشی از بیماری کرونا و گسترش سریع و جهانی آن، ضرورت رفع تحریم های علمی و همکاری علمی در جهان بیش از پیش ضروری است.
5. انتظار داریم همه نخبگان، آزادی خواهان، آزاداندیشان، سازمان های مردم نهاد و مراکز علمی و دانشگاهی ضمن ارایه نظرات سازنده در مقابله با آپارتاید علمی صورت گرفته در جهان، تمام تلاش خود را برای رفع هرگونه تبعیض و نابرابری از جمله آپارتاید علمی مصروف و مبذول دارند.
6. انتظار می رود در شرایط کنونی که همه انسان ها در جهان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند و بشر دچار آلام بی شماری است، بهره مندی از دانش و خدمات پزشکی بدون محدودیت و اولویت دراختیار همگان قرار گیرد و بهره مندی از آن عمومی شود.
7. با تقدیر از مجمع جهانی صلح اسلامی و دست اندرکاران برگزار کننده این کنفرانس، نگرانی خود را از آپارتاید علمی و تبعیض های صورت گرفته از جانب قدرت های بزرگ به ویژه در رابطه با کشورهای جهان سوم، ابراز داشته و ضمن تأکید بر عدالت علمی، هر گونه تبعیض علمی را موجب عداوت میان انسانها و تهدیدی جدی برای صلح میان ملت ها می دانیم.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین :انقلاب اسلامی باید مکتب دانشگاهی جدیدی را شکل بدهد
دکتر حسن آهنگر ریس دانشگاه جامع امام حسین در دومین کنفرانس آپارتاید علمی، عدالت، امنیت و سلامت جهانی گفت:انقلاب اسلامی باید مکتب دانشگاهی جدیدی را شکل بدهد، بر اساس اندیشه انقلاب اسلامی که احیاگر تمدن اسلامی باشد. این مکتب باید نقش و جایگاهش را مشخص کند.
وی ادامه داد :جهان در حال حاضر توسط گروه کوچک نخبه صهیونیست اداره می شود. این گروه کوچک مشخص می کند که آینده جهان به کدام سمت برود و همه کشورهای دنیا به نوعی نقش شان را پیدا می کنند و سعی می کنند برای رسیدن به اهداف خود در آن مسیر که در نهایت اهداف آن شبکه صهیونیست است، تلاش کنند. عملاً پیمانکار یا مجری این کار و سیاستها و راهبردهای شبکه جهانی صهیونیست دولت آمریکاست.
وی در ادامه گفت :رئیس جمهور به همراه وزرا و معاونین و ارتش در راس هرم است و عملاً چگونگی تبدیل این سیاستها را به راهبردهای عملیاتی مشخص می کنند. از شبکه علمی استفاده می کنند که نهادهای مختلفی مثل بنیاد ملی علوم و بقیه قسمتهای علمی که ظاهر علمی به خود گرفته اند. ولی بحثهای امنیتی و نظامی و بحثهای آن شبکه ها را دنبال می کنند، به همراه 25 دانشگاه حاکمیتی شان، مثل دانشگاه هاروارد، استنفورد، MIT، واشنگتن. اینها کار تبدیل سیاستها به راهبرد را مشخص می کنند.
وی افزود: نظام رتبه بندی دانشگاهها که سیستمهای دانشگاهی را شکل می دهد، رتبه بندی دانشگاههای خوب و عالی دنیا که این دانشگاهها در این سلسله مراتب قرار می گیرند که سعی می کنند خود را از وضعیت عادی به خوب برسانند تا خودشان را در سیستمهای رتبه بندی مانند سیستم تایمز این کار را انجام دهند. علاوه بر این، سعی کرده اند با نظام رتبه بندی و ارتقاء اساتید افراد را هم کنترل کنند. پس هم فرد و هم سیستم که دانشگاه است، در مسیر حل مسائل نظام آنها ساماندهی شده اند. ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده شده اند.
وی ادامه داد : علاوه بر سیستمهای رتبه بندی، مجلات و نمایه های مختلف علم سنجی، ثبت اختراعات، مجلات و چیزهای دیگری مثل همایش، سمینار، کنفرانس هایی شکل می دهند. تمام دنیا، چه دانشمندان، چه اساتید، چه دانشگاهها سعی می کنند اطلاعات مورد نیاز آنها را کار کنند و برای اثبات درستی، آن را به این مراجع بدهند و این مراجع مهر تایید بزنند و از این دانش استفاده کنند.
آهنگر گفت :انقلاب اسلامی باید مکتب دانشگاهی جدیدی را شکل بدهد، بر اساس اندیشه انقلاب اسلامی که احیاگر تمدن اسلامی باشد. این مکتب باید نقش و جایگاهش را مشخص کند. ما نیامده ایم که از تمدن غرب تقلید کنیم. نیامده ایم که تاریخ را تکرار کنیم، آمده ایم که تاریخ جدیدی بسازیم و تمدن جدیدی بسازیم که تمدن نوین اسلامی است. در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، آرمان انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است. منطق و مکتب چنین دانشگاهی بر خلاف مکتب تمدن غرب که از منطق فصل استفاده می کند، ما از منطق وصل می کنیم که شبیه منظومه امام و امت است.
وی در پایان گفت:. باید با توجه به نیازهای امروز تمدن نوین اسلامی صورت گیرد. از دانش بشری که تجربه 3000 ساله بشر است، استفاده کنیم و انشالله مکتب دانشگاهی را شکل دهیم، نظام دانشگاهی را شکل دهیم که همه جهان از آن بهره مند شوند و انشالله سعادت بشر را شامل شود.اگر اینطور شود، موتور پیشران قطار پیشرفت جامعه اسلامی به حرکت در می آید و آن دولت، تمدن و جامعه اسلامی محقق می شود و زمینه سازی ظهور می شود. همه دعا می کنیم که در این مسیر جزو سربازان عصر ظهور باشیم.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی :محدودیت های علمی ایجاد شده برای به زانو درآوردن عزم و اراده ملت ایران است
دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دومین کنفرانس آپارتاید علمی، عدالت، امنیت و سلامت جهانی گفت: بر خلاف سند توسعه پایدار سازمان ملل که بعد مهم آن به کارگیری علم و فناوری و نوآوری برای رشد و پیشرفت اقتصادی ملتهاست حقوق ملتها نقض می شود.
وی گفت غربیها اجازه نمیدهند دانشجویان ما در برخی از رشتهها تحصیل کنند و حتی نمیتوانیم در نمایشگاههای مختلف علمی شرکت کنیم همچنین دسترسی به منابع علمی هم داده نمیشود آنها حاضر به همکاری نیستند و حتی در شرایط کرونا هم اجازه همکاری وتحقیق برای کشف واکسن و تهیه داروهای مورد نیاز را نمیدهند این محدودیتها را برای به زانو درآوردن و تسلیم شدن ما به کار میگیرند.
وی در ادامه گفت در صنعت هستهای ما همه جوره ممانعت ایجاد میکنند اما ملاحظه میکنیم سلاح و کلاهکهای هستهای را در اختیار رژیم اشغالگر قدس میگذارند این سیاستهایی دوگانه است و باید برای مردم روشنگری کرد و برای جهانیان این برخوردهای دوگانه را تفهیم نمود.
وی خاطرنشان کرد قدرتهای مسلط بر جهان با استفاده از امپراتوری رسانهای سعی دارندکارهای خودشان را موجهه جلوه دهند در حالی که اینها جز جرم و جنایت چیز دیگری نیست
وی در ادامه گفت در دو دهه اخیر در جمهوری اسلامی گام های بلندی در عرصه جنبش نرم افزاری و تولید علم داشته و ما یک شتاب علمی رشد علمی خوبی را شاهد بودیم ولی همزمان آنها هم نسبت به افزایش فشارها اقدام نموده و تلاش دارند ما را در تنگناهای بیشتری قرار دهند.
وی در مثال به برخورد امریکایی ها در بازداشت دانشمندان ایرانی شاره کرده و خاطرنشان ساختند این محدودیت ها و ظلم غربیان سابقه در تاریخ دارد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش و مجاهدت نخبگان و کارشناسان این تبعیض های ظالمانه رابی اثر نموده و قادر بشویم آزادانه به تبادلات علمی در جهان پرداخته و به آرمان هایمان دست پیدا نماییم.
سلاجقه بر عدالت علمی و عدالت اطلاعات علمی و پیامدهای کرونا و پساکرونا تاکید کرد
دکتر مژده سلاجقه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنرکرمان در کنفرانس آپارتاید علمی صلح عدالت و امنیت و سلامت جهانی بر عدالت علمی و عدالت اطلاعات علمی و پیامدهای کرونا و پساکرونا تاکید کرد
وی ادامه داد :سازمان یونسکو هم باز کتابخانه عمومی را نهاد فعال و پویا برای آموزش، فرهنگ، اطلاعات و یک عامل برای ایجاد صلح و رفاه معنوی از طریق اشتراک گذاری تفکرات و اندیشه های انسانها اعلام می کند.
وی افزود: عدالت اطلاعاتی مفهوم چند بعدی و چند وجهی است، زیرا هم در آن جستجوگران اطلاعات هستند و هم منابعی اطلاعاتی و هم نیازهای اطلاعاتی همه افراد جامعه را شامل می شود. پس بر اساس دسترسی عادلانه به اطلاعات توسط جستجوگران اطلاعات، ما این را عدالت توزیعی می نامیم.یعنی اطلاعات به طور برابر در بین همگان تقسیم شود و همگان بتوانند برای رفع نیازهایشان از آن استفاده کنند. در منابع اطلاعاتی مختلفی، از عدالت اطلاعاتی و علمی به عنوان دسترسی برابر به اطلاعات برای همگان یاد شده است.
همچنین وی گفت : از جمله سازمانهایی که دسترسی برابر همگان به اطلاعات را به کار می برد، سازمان ملل متحد، ایفلا، فدراسیون بین المللی موسسات و انجمن های کتابداری، یونسکو و انجمن کتابداری آمریکا هم بیانیه هایی را صادر کرده اند.
سلاجقه گفت: با ظهور بیماری ناشناخته و خطرناک کووید 19، سوال من این است آیا عدالت اطلاعاتی در این مورد رعایت می شود و پیامدهای این ویروس برای اجرای عدالت اطلاعاتی چه هستند؟ کووید 19 یک بحران است، اولین بحران نیست و آخرین بحران هم نخواهد بود. هر بحرانی پیامدهایی دارد. پیامدهای مثبت و منفی دارد.آیا عدالت اطلاعاتی در این مورد رعایت می شود؟ مسلماً خیر، از هر دو بعد، یعنی هم دسترسی نابرابر به اطلاعات است. این نشان می دهد که همه اطلاعاتی که قدرت آفرین است، در اختیار همه انسانها قرار داده نمی شود و نه انسانها، بلکه در اختیار سازمانها هم قرار داده نمی شود .
وی در پایان گفت :باید در جهت تحقق عدالت علمی و به خاطر گذر از این بحران، گامی به سمت دستیابی برابر به اطلاعات و اجرای عدالت اطلاعاتی یا علمی برداریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بر تاثیر آپارتاید علمی بر امنیت تاکید کرد
دکتر نوذر شفیعی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در کنفرانس آپارتاید علمی صلح عدالت و امنیت و سلامت جهانی گفت :آپارتاید علمی باعث اخلال در روند امنیت یا تضعیف در روند امنیت می شود، یک رابطه منفی بین این دو متغیر برقرار است. یعنی وقتی آپارتاید باشد، امنیت تضعیف می شود و قاعدتاً امنیت در شرایطی خواهد بود که آپارتاید علمی نباشد.
وی ادامه داد: اگر در حوزه فرهنگی و اجتماعی عناصر زبانی، قومی، مذهبی رعایت نشود و آن تساهل و بردباری وجود نداشته باشد، ممکن است بخشی از آن کشور امنیت خود را از دست رفته قلمداد کند. حتی اگر در کشوری شرایط سیاسی طوری باشد که مردم نتوانند آزادانه در شرایط سیاسی شان دخیل باشند، امنیت شان دچار مشکل شده است.
دکتر شفیعی ادامه داد: وقتی یک کشور دیگری را به بهانه های مختلف تحریم علمی می کند، محدودیتهایی را در قلمرو دانش و علم برایش ایجاد می کند، یعنی آن کشور امنیت خود را در حوزه آموزش و علم از دست داده است. بنابراین، می بینید که امنیت وجوه جدیدی پیدا کرده که اگر این وجوه جدید از دست بروند، کشورها امنیتشان را از دست خواهند داد.
این استاد دانشگاه افزود: آپارتاید علمی بخشی از خشونت ساختاری است. یعنی وقتی روابط کشورها به گونه ای تنظیم شود که قدرتهای برتر کشورهای ضعیف تر را در معرض محرومیت از علم قرار می دهند، فرصتهای علمی و فناوری را از آنها سلب می کنند، در حقیقت امنیت آنها را در معرض خطر قرار می دهند. پس ببینید شکل امنیت تغییر کرده است.
وی ادامه داد: زمانی به کشوری مثل ایران می گویند شما باید به این دلیل تحریم شوید، یعنی امنیت اقتصادی، غذایی، دارویی و شغلی شهروندانتان در معرض خطر قرار می گیرد که مغایر با حقوق بین الملل رفتار کنید. رفتار ایران اصلاً مغایر با آن هم نیست، ولی این تفسیری است که آنها به عمل می آورند. یا آنها ما را به این دلیل تحریم علمی می کنند که می گویند دانشی که شما تولید می کنید، در حوزه غیرمسالمت آمیز بکار می رود.
وی در پایان گفت: چون امروزه دانش قدرت است، کشورهای غربی سعی می کنند که قدرت در انحصار خودشان باشد. بنابراین، سعی می کنند که دیگران را از دستیابی به دانشهای مهم باز دارند. محروم کردن کشوری از دانش، نوعی اعمال خشونت غیرمستقیم یا ساختاری علیه آن کشور است. توجیه آنها برای این محرومیت ایجاد می کنند، نوعی خشونت فرهنگی علیه آن کشور است.
نماینده مجلس شورای اسلامی بر اشتراک گذاری دانش و فناوری در جهان تاکید کرد
دکتر زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در کنفرانس علمی صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی بر تشکیل شبکه ای از کشورهای که فراتر از تمدن منحط غربی تمایل به اشتراک گذاری دانش و فناوری هستند تاکید کرد.
وی ادامه داد :آپارتاید علمی نوعی تبعیض در دستیابی به علم و فناوری به حساب میآید که این تبعیض رو ملت عزیز ایران سالهاست تجربه کرده اند.و دانشمندان و اساتید ما با تحریم علمی روبرو هستند و شرایط چاپ مقالات در مجلات معتبر بین المللی را به دلیل ایرانی بودن از دست می دهند.
الهیان دادمه داد : امروز ما شاهد تحریم های غذایی و دارویی در جهان می باشیم و حتی غرب از حمایت سازمان بهداشت جهانی در رسیدگی به ایران جلوگیری می کند و باید گفت تمامی اینهاد مصادیق تبعیض نژادی هستند.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط دوران و بحران کرونا قرار داریم و به گونه که کشورهای جهان در این بحران دچار چالش ها و مشکلات جدی شدهاند .آقای هابرماس اشاره میکنند به جهان پسا کرونا که امروز خیلی چیزها در مورد کرونا را نمی دانیم و با آینده مبهم در مورد داشته های علمی مواجه هستیم .
در پایان وی گفت: باید از طریق به اشتراک گذاری علم و فناوری کشورها راهی برای بحران کرونا و پسا کرونا داشته باشیم.
محمدی فر :هرگونه استقلال علمی و فناورانه می تواند کشورها را در مسیر استقلال سیاسی و استقلال عملی و واقعی قرار دهد
دکتر یعقوب محمدی فررئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در کنفرانس آپارتاید علمی عدالت امنیت و سلامت جهانی گفت: بر خلاف شعارها و ادعاهایی که بر بیطرفی علم و تبادل آزاد اطلاعات در جهان طرح میشود انحصارسایه سنگین خود را بر مرزهای علم بخصوص مرزهای دانش و فناوری گسترش داده است.
وی ادامه داد : برخورد قدرت های غربی با جریان آزاد علم را مبتنی بر استانداردهای دوگانه دانستند از سویی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی شاهد آزادی کامل جریان فلسفه، اندیشه، نظریه و مدل های غربی در قالب سونامی طولانیمدت و مستمر ترجمه در ایران، همانند سایر کشورهای غیر غربی در حال توسعه هستیم تا جایی که اصولاً نخبگان فکری و اجرایی این کشورها را به مصرف کنندگان منفعل این محصولات فکری و علمی مبدل کرده اند، ولی در نقطه مقابل در حوزههای علوم پایه، مهندسی و خصوصاً علومی که از استعداد بدل شدن به دانش و فناوری و صنعت و تولید ثروت برخوردار هستند به شدت ممانعت نموده، انحصار ایجاد کرده اند.
محمدی فر ضمن گلایه از رویکردهای خاص در سیاستگذاری علم و سنجش علم در وزارت علوم در خصوص چاپ مقالات دانشمندان ایرانی در ژورنال های بینالمللی از جمله مجلات isi گفتند این ایده ها را، قدرت های علمی جهان دریافت کرده تبدیل به صنعت و ثروت می کنند و یا اینکه صاحبان این ایدهها را تشویق به ترک کشور و ادامه حیات علمی آنها در کشورهای غربی نموده و یا در موارد مربوط به علوم استراتژیک، مثل هستهای، زمینه شناسایی دانشمندان در مجامع بین المللی، تحریم، تعقیب، بازداشت و یا ترور آنها را دنبال میکنند.
وی راهحلهایی را برای حل این بحران و معضل در کشور مطرح نمودند این که در گام اول لازم است نظام آموزش عالی کشور امکان پیشرفت توأمان علم و تکنولوژی را در بستر های مورد نظر فراهم نموده مدلی مناسب برای سیاستگذاری علم و تکنولوژی اتخاذ نموده و در گام دوم از ظرفیت عظیم دیپلماسی علمی به عنوان شاخهای از دیپلماسی عمومی استفاده شده تا این محدودیت ها تخفیف و یا پایان داده شود.
ریس دانشگاه بوعلی سینا در پایان تاسیس دانشگاه های بین المللی، حضور در محافل علمی و فنی بین الملل را برای افزایش شکنندگی ائتلاف های شکل گرفته علیه تحریم ایران، وجهه سازی در افکار عمومی جهانی( سیاست پرستیژ)، طراحی و تدبیر کانالهای ارتباطی علمی با کشورهای اسلامی، ایجاد و گسترش کانالهای ارتباطی گیری با سازمانها و نهادهای علمی غیرحکومتی و همچنین پیگیری های حقوقی حق برخورداری از علم و فناوری در چارچوب گفتمان نسل سوم حقوق بشر(حق بر توسعه) را در شکست انحصار آپارتاید علمی بسیار مهم و تاثیرگذار دانستند.
نصیری قیداری :تبعیض و انحصار علمی ملتها محروم ساختن جامعه جهانی از کلیه حقوق قانونی است
دکتر سعدالله نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در کنفرانس آپارتاید علمی صلح، عدالت امنیت و سلامت جهانی گفت :از اواسط قرن هجدهم که انقلاب صنعتی به وقوع پیوست و تمدن غرب با صفت مشخصه قطع ارتباط تجربه با عالم مابعد الطبیعه پایهگذاری شد علم و فناوری عامل اقتدار و وسیلهای برای تسلط و بعدها و کشورهای مستقل گردید.
وی ادامه داد: آنچه امروزه شاهد آن هستیم نه تنها حاکی از برخورداری منصفانه و عادلانه کشورها و اقوام مختلف از ره آورد علم و فناوری نیست بلکه نشانگر نوعی تبعیض و آپارتاید علمی است که توسط برخی کشورهای بزرگ و قدرتمند در سایر کشورها اعمال میشود.
وی همچنین اشاره داشت تبعیض و آپارتاید علمی که ما مشاهده میکنیم عمدتاً در چارچوبی است که برخی دولتها با بهره مندی از علم و فناوری در جهت نابرابری زیرساخت های دیگر کشورها به کارگیری می کنند. این از زشتترین انواع تبعیض هاست که در صورت امروزی آن به عنوان تحریمهای ظالمانه بر علیه کشورهای مستقل و حق طلب اعمال می گردد.
وی ضمن اشاره به ضعف نهادهای بین المللی و عدم قدرت لازم آنان در مقابله با این ناقضان حقوق بین الملل گفتند این نهادها در مواردی به عنوان ابزار توجیه کننده رفتار غیر انسانی استکبار جهانی عمل می کند.
وی در پایان اظهار داشتند که در چنین فضای آشفته بین المللی اگر اخلاق و نوع دوستی در رفتار انسانها حاکم نشود آنچه که به عنوان چشم انداز آینده جهان به نظر می رسد قربانی شدن عدالت و صلح و امنیت در مسلخ آپارتاید علمی و فناوری کشورهای سلطه گیراست.
محمد اسحاقی : آپارتاید علمی مانع جدی برای پیشرفت کشورها و ملتها در حوزه علم و فناوری های نوشده است
دکتر محمد اسحاقی معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در کنفرانس علمی صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی بر علم و شناخت جهان و به کارگیری در جهت رفاه و آسایش جوامع انسانی تاکید کرد.
وی ادامه داد :آنچه که بشر در یکی دو قرن اخیر به دست آورده است را بدهکار تمام تلاشهای دانشمندان در زمانهای گذشته تاکنون انجام دادند .آپارتاید علمی مانع جدی برای پیشرفت کشورها و ملتها در حوزه علم و فناوری های نو شده و موجب بیعدالتی یعنی آرامش جنگ و ناامنی میشود .
وی افزود: آپارتاید علمی موجب جلوگیری از دسترسی به علم و پیشرفتهای میشود به همان میزان از ابعاد سلامت کاسته میشود و به همان میزان صلح ، عدالت و امنیت و سلامت جوامع و در سطح کلی در سطح جهان موجب خدشه و ناامنی قرار میگیرد .
اسحاقی ادامه داد :کشورهایی که دست به جنایت علمی میزنند و بشریت را در حقیقت در محاسبه علمی قرار میدهند نه تنها بر علیه میراث بشری اقدام می کنند بلکه بر اساس ضدیت با کرامت و شرافت انسانی می کنند.همه ملتها باید از مواهب علم و فناوری و نوآوری استفاده بکنند .
وی در ادامه افزود: ایجاد تحریمهای علمی نسبت به دستاوردهای علمی ، جلوگیری از مشارکت کشورها در تولید علم جهانی و مشارکت در پروژه های جهانی نشان از آپارتاید علمی توسط غرب می باشد.
وی در پایان گفت امیدواریم تلاشهای دستاندرکاران این کنفرانس جهانی و نظر آن که در این عرصه اندیشه ورزی می کنند که منجر به یک حرکت جمعی در بیداری جمعی و بیداری وجدان انسانهای آزاد بشوند و مرزهای دانش رو به منزله زمینه برای پیشرفت و تعالی در جوامع انسانی باز کنند.