کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس قوه قضاییه:

قضات پیش از صدور حکم به دنبال صلح و سازش طرفین دعوا باشند

30 فروردين 1400 ساعت 22:06


آیت الله رئیسی، ستاد حقوق بشر را مامور کرد تا گزارش‌های واصله به این ستاد در داخل کشور را نیز به هیات حفظ حقوق شهروندی مستقر در دادگستری‎ های استان‎ها ارجاع و نتیجه رسیدگی این هیات را برای رفع ظلم و رسیدگی به تظلم خواهی مردم پیگیری کند.
سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، ماه رمضان را ماه خودسازی خواند و اظهار داشت: محوری‌ترین مساله ماه رمضان توجه به خداست که توجه به دیگران و دستگیری از فقرا و نیازمندان در پرتو آن شکل می‌گیرد.
رئیسی افزود: ما در قوه قضاییه همواره بر حل اختلافات و منازعات به عنوان یک آموزه دینی و فرهنگ انقلابی تأکید کرده ایم که همکاران ما و قضات عزیز به دنبال صلح و سازش باشند و شورا‌های حل اختلاف و نهاد‌های داوری و میانجی گری نیز بهترین سازوکار‌ها برای این کار هستند. وی تأکید کرد: حکم واقعی حل و فصل اختلافات و اصلاح ذات البین است که آثار مهم اجتماعی و اخلاقی دارد و باید در جامعه رواج یابد و ماه رمضان بهترین فرصت برای آن است که این مساله راهبردی مورد توجه همکاران دستگاه قضا و عموم مردم قرار گیرد.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با تبریک «روز ارتش» اظهارداشت: امروز ارتش ما با اقدام حکیمانه امام بزرگوار و تدابیر رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در جایگاه بسیار ممتاز و ارزشمندی قرار دارد. رئیس قوه قضاییه گفت: ارتش جمهوری اسلامی ارتشی ولایتمدار، خطرپذیر و شهادت طلب است که در دوران ۸ سال دفاع مقدس امتحان خود را به خوبی پس داده و تجارب ارزشمندی اندوخته و بهترین فرماندهان و نیروهایش با اطاعت از فرمان، ولی و فرمانده کل قوا در راه اسلام و ارزش‌های انقلاب و وطن از جان خود گذشتند.
رئیسی تصریح کرد: ارتش در حوادثی چون سیل و زلزله و کرونا نیز در کنار سپاه و نیرو‌های مردمی حضور داشته و علاوه بر نقشی که در حوزه امنیت، اقتدار و دفاع از نظام جمهوری اسلامی دارد، در کمک‎های مؤمنانه و خدمت‎رسانی به مردم نیز نقش آفرین بوده است که از تلاش‎های آن‌ها تشکر می‌کنیم. رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع «تروریسم هسته‌ای و اقتصادی» پرداخت و گفت: امروز دشمن در حوزه اقتصادی پروژه تحریم را برای فشار به ملت ایران دنبال می‌کند و در عرصه هسته‌ای نیز می‌خواهد با حرکت‌های تروریستی در این حرکت اخلال ایجاد کند.
وی افزود: پاسخ این حرکت‌های تروریستی «ایستادگی مقتدرانه» است که غنی سازی ۶۰ درصدی نمونه‎ای از این اقدامات محسوب می‌‎شود، اما نباید به آن بسنده کرد. بهترین پاسخ به این رفتار‌های خصمانه آن است که فعالیت‌‎های هسته‌‎ای را با اقتدار دنبال کنیم و دشمن هم بداند که به هیچ وجه در این مسیر متوقف نخواهیم شد. رئیس قوه قضاییه با بیان این که جمهوری اسلامی از صنعت هسته‌‎ای در جهت پیشبرد برنامه‎های صلح‌‎آمیز خود و بهره‎مندی از خدماتش استفاده می‌کند و اقدامات تروریستی نمی‎تواند در این مسیر خللی ایجاد کند، اظهار داشت: باشگاه سلطه دنبال آن است که با تحریم و حرکت‎های ناجوانمردانه مانع از حرکت علمی و فناوری ملت ایران شود.
رئیسی افزود: راهبرد جمهوری اسلامی رفع کامل همه تحریم‎هاست که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند و اجماع ملی هم بر رفع همه تحریم‎ها قرار دارد، اما لازم است این راهبرد بصورت مقتدرانه و نه در مسیری فرسایشی پیگیری شود. رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: یقین داریم با این راهبرد مدبرانه، فتنه‌‎ها و توطئه‎های نظام سلطه متوقف و دشمنان مجبور به عقب نشینی خواهند شد و مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات کشور نیز برطرف می‎شود. رئیسی با بیان اینکه راهکار رفع همه مشکلات در داخل کشور و همه مشکلات هم حل شدنی هستند گفت: شرط موفقیت آن است که راهبرد تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری به طور جدی پیگیری و به قدرت و توان داخلی اتکا شود و این هم از مردم و مسئولان ما برمی آید چرا که نگاه به بیگانگان دردی از کشور دوا نمی‌کند. 


کد مطلب: 117711

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/117711/قضات-پیش-صدور-حکم-دنبال-صلح-سازش-طرفین-دعوا-باشند

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir