کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون شرکت ملی گاز در کنفرانس جهانی گاز - کوالالامپور

ایران دومین تولیدکننده گاز جهان می‌شود

21 خرداد 1391 ساعت 22:21


معاون شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد که ایران به دومین تولیدکننده گاز جهان تبدیل می‌شود.
به گزارش ایسنا ‌، مصطفی کشکولی ـ معاون مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران ـ در بیست و پنجمین کنفرانس جهانی گاز در کوالالامپور مالزی با ابراز امیدواری نسبت به همکاری نزدیک‌تر کشورهای جهان به واسطه حضور در این کنفرانس گفت: بی‌شک در زمینه ذخایر گاز، اکتشاف، استخراج و تولید پتانسیل‌ها و فرصت‌های زیادی وجود دارد و این پتانسیل‌ها را می‌توان در بخش‌های دیگری همچون توسعه خطوط لوله برای انتقال این گاز به بازارهای تقاضا نیز جستجو کرد. وی خطاب به حاضران گفت: من امیدوارم سخنرانان و حاضران در این کنفرانس بدون هیچ نگرانی سیاسی به چالش‌ها و موضوعات مورد اختلاف در خصوص طرح‌های توسعه‌ای عرضه گاز در سراسر جهان توجه کنند.
كشكولي در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما از هرگونه ایده جدید از سوی شرکت‌های علاقه‌مند و سرمایه‌گذاران برای ایجاد محیط امن‌تر برای مشارکت در پروژه‌های بالادستی و پائین دستی استقبال می‌کنیم و در واقع شرکت‌هایی که به دنبال عرضه بلندمدت انرژی به ویژه گاز هستند، این فرصت را دارند تا بدون هیچ محدودیتی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. وی تاکید کرد: در واقع وزارت نفت ایران به عنوان کشور میزبان از چنین سرمایه‌گذاری‌هایی حمایت می‌کند. ما با مشتریان خود انعطاف‌پذیری بالایی داریم و به آنها امکان انتخاب‌های زیادی می‌دهیم، به طوری که آنها می‌توانند در هر نقطه‌ای وارد زنجیره گازی شده و در هر بخشی که تمایل دارند سرمایه‌گذاری کنند. 

ایران دومین تولیدکننده گاز جهان می‌شود
معاون شرکت ملی گاز ایران افزود: ما در اینجا قصد دارم تا بر این پیام مهم تاکید کنم که ایران به پیشرفت در زمینه گاز بر اساس برنامه‌های خود متهعد است و قصد دارد به دومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان تبدیل شود. وی تصریح کرد: در واقع عملکرد و فعالیت‌های ما این حقیقت را ثابت کرده است که "هرچه را که بخواهیم انجام می‌دهیم."

عرضه ۱.۲ میلیارد CM/D گاز تا سال ۲۰۱۶
عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران در ادامه به برنامه پنج ساله کشور اشاره کرد و گفت که طبق این برنامه صنعت گاز ایران باید قاطعانه به توسعه ۱۲ فاز میدان گازی پارس جنوبی ادامه دهد و این در حالی است که چهار فاز از میدان گازی پارس جنوبی به پروژه‌های تولید ال‌ان‌جی اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: ما انتظار داریم تا پایان سال ۲۰۱۶ به عرضه ۱.۲ میلیارد CM/D گاز طبیعی دست پیدا کنیم و این ما را قادر خواهد کرد تا بیش از ۱۸۰ MMCM/D را به صادرات از طریق خط لوله و یا کشتی‌های ال‌ان‌جی اختصاص دهیم.
وی با اشاره به پروژه‌های توسعه میدان گازی پارس شمالی، کیش و دیگر میدان‌های داخلی کشف شده گفت: برنامه پنج ساله توسعه گاز ایران به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که انتظار می‌رود اغلب آن از سوی موسسات مالی بین‌المللی تامین شود.
وی اظهار کرد: نکته مهم این است که چهار فاز پارس جنوبی به صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله انتقال گاز اختصاص یافته است که با حجم ۱۱۰ میلیون متر مکعب و به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از عسلویه به سمت مرز بازرگان احداث می‌شود. در همین حال چهار فاز دیگر به صادرات گاز به پاکستان و هند از طریق خط لوله موسوم به "خط لوله صلح" اختصاص یافته است.
وی در ادامه تاکید کرد: این بدان معنی است که ایران به تولیدکننده پایدار گاز در منطقه تبدیل خواهد شد و طی یک دهه آینده این کشور به یکی از مهمترین بازیگران عرضه و صادرات گاز بدل خواهد شد.


کد مطلب: 74517

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/74517/ایران-دومین-تولیدکننده-گاز-جهان-می-شود

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir