کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظریف:

ایران توانسته تنها محیط امن را در منطقه فراهم کند

7 اسفند 1395 ساعت 20:59


وزیر خارجه کشورمان می‌گوید پس از برجام برخی کشورهای منطقه سراسیمه به واشنگتن رفته و گفتند که «کجا ما را رها کردید». آن‌ها هیچ امیدی به داخل و مردمشان ندارند و مجبورند به بیرون اتکا کنند و با یک حرکت نگران و با یک حرکت ذوق‌زده می‌‌شوند.
به گزارش مهر، نشست بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه دیروز با حضور محمد جواد ظریف در مرکز مطالعات و پژوهش وزارت امور خارجه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم وزیر امور خارجه کشورمان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: شهادت یکی از محکمترین پایه‌های اقتدار ملی ماست. جمهوری اسلامی ٣٨ سال است که در برابر همه تحریم‌ها، جنگ‌ها، خصومت‌ها و دشمنی‌ها ایستازگی کرده و موفق‌تر از قبل از همه این صحنه‌ها بیرون آمده و توانسته تنها محیط امن در یک منطقه سراپا خشونت و درگیری و سبوعیت و کشتار باشد. وی افزود: جمهوری اسلامی توانسته در حوزه‌های مختلف از صنعت هسته‌ای تا اقتصاد مقاومتی مسیر توسعه و پیشرفت را با اقتدار طی کند. توانسته در برابر قدرت‌های جهانی ایستادگی، مقابله و مقاومت کند. چه در صحنه جنگ که همه در کنار متجاوز بودند و چه در فناوری که همه برای محروم کردن ملت ما از علم و فناوری ممانعت می‌کردند؛ همان علمی که این مردم در گذشته سخاوتمندانه به مردم دنیا می‌دادند.
وزیر خارجه افزود: به برکت مکتب ایثار و مقاومت که سرمایه جاودانی آن در خون امام حسین و رهروان ایشان است این مردم توانستند بر همه مشکلات، ناملایمات، فشارها، جنگ‌ها و تحمیل‌ها پیروزمندانه کنار آیند و امروز به عنوان یک کشور پیشرفته که هم اقتصاد و فناوری و پیشرفت و ابزار دفاعیش درونزاست قد علم کنند. پیام‌های که این شهدا به دنیا دادند پیام قدرت و اقتدار است و ما تا پایان تاریخ مرهون ‌آن‌ها هستیم. به خاطر شهداست که ما می‌توانیم مسیر پیشرفت را طی کنیم و در صحنه‌های دیپلماسی هم مذاکره کنیم و مقاومت کنیم.
ظریف گفت: بعد از توافق هسته‌ای کشورهای منطقه که امروز امیدی پیدا کرده‌اند سراسیمه به واشنگتن رفته و پیامشان این بود که کجا ما را رها کردید. آن‌ها هیچ امیدی به داخل و مردمشان ندارند و مجبورند به بیرون اتکا کنند و بر همین مبناست که با یک حرکت نگران و با یک حرکت ذوق‌زده می‌شوند ولی ما توانسته‌ایم به برکت شهدا و ملت و رهبری بدون نگرانی به مسیرمان ادامه دهیم. وزارت خارجه کل دیپلماسی‌اش به برکت ایثار و شهادت است و این افتخار ماست که در صحنه بین‌المللی با جانبازان شیمیایی حاضر می‌شویم. جانبازانی که با اقتدار در صحنه‌ها حضور می‌یابند و به غربی‌ها می‌گویند این ثمره کار شماست. آن‌ها می‌دانند در برابر ملتی که با تلاش ایثارگران و دانشمندان و نیروهای مسلح کشور به اقتدار رسیده‌اند هیچگاه نگران رجزخوانی کشورهایی که همه چیزشان وابسته به دیگران است نخواهند شد. امیدوارم همه ما بتوانیم در برابر این شهیدان وامام شهیدان و سید شهیدان سربلند و رو سفید باشیم.
وی در خصوص اظهارات مقامات ترکیه نیز گفت: معتقدم در منطقه ما نیاز به همراهی و همکاری همه کشورها برای مقابله با تروریسم و افراط وجود دارد و تروریسم و افراط برای هیچکس منفعت ندارد، دامن زدن به دیدگاه‌های فرقه‌ای برای هیچکس منفعتی ندارد. وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما تجربه موثری با روسیه و ترکیه برای ایجاد و تداوم آتش‌بس در سوریه داشته‌ایم، یادآور شد: امیدواریم همسایگان ما فواید تعامل را بیشتر درک کنند و واقعیات را هم در خاطر داشته باشند و بدانند که ایران خیرخواه منطقه است. ظریف در خصوص برجام گفت: ما ناگزیر بودیم مرحله به مرحله امتیازاتی را که در توافق حاصل شده بگیریم و این روش را ادامه دادیم؛ به لطف خدا در بسیاری از حوزه‌ها به‌ویژه نفت و حمل و نقل که دو حوزه از سه حوزه اصلی تحریم‌ها بوده همه موانع برداشته شده و در حوزه بانکی موانع را یک به یک برداریم و در آینده بیش از این هم توفیق حاصل خواهد شد. جامعه بین‌المللی هم در قبال برخی لفاظی‌هایی که می‌شنویم در قبال برجام مقاومت کرده و تاکید کرده که برجام باید حفظ شود.


کد مطلب: 98631

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/98631/ایران-توانسته-تنها-محیط-امن-منطقه-فراهم-کند

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir