گویا اهالی خیابان بهشت خیلی زود به مانند لیستنویسان و تَکرارکنندگانشان وعدههای پیش از جلوس بر کرسیهای مسئولیت خود را فراموش کردند. آن زمانی که از ریخت و پاشهای شهردار سابق انتقاد میکردند و مدام شعار شفافسازی و مدیریت میدادند.
کسانی که تا قبل از انتخابات و بعد از آن مدعی تحویل گرفتن شهری سوخته از قالیباف بودند. باید به این مسائل پاسخ دهند که آیا شهر سوختهای با بدهیهای کلان که شما مدعی آن هستید و بودید خودروهای اعضای دوره قبل را سوزانده بود که حالا باید همچنین هزینه گزافی خرج خرید خودرو شود. آیا بهتر نبود همچنین پول و سرمایهای خرج مشکلات شهر میشد. اعضای شومنی که پس از اولین جلسه با مترو به حرم مطهر بنیانگذار سادهزیست این مملکت رفتند و بعد از آن انتقادهای زیادی هم درباره نشستن و خالی کردن قطار برای آنها شد. بهتر نبود از همان خودروها و یا وسایل حملونقل عمومی استفاده میکردند. تا قدری فشار و مشکلات مردم را هم حس کنند. آیا این ولخرجیها برای آباد کردن تهران است.
به نظر میرسد اعضای جدید برای صاف کردن حساب خود با آقای کرباسچی و گرفتن حقالورودشان به لیست از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمیکنند. این درحالیست که اعضای جدید برای جواب دادن به این پرسش از راهکار تقصیر قبلیهاست به این راهکار رسیدهاند که قبلیها هم از این کارها میکردند.
اعضای جدید شورای شهر تهران درحالیکه یک ماه از حضورشان در خیابان بهشت میگذرد که پس از قهر بابت کوچک بودن اتاق و پس از آن هم تعطیلات تابستانه آن هم بعد از برگزاری تنها ۷ جلسه وارد حاشیه جدیدی شدند.
براساس اسناد مالی که در روزهای گذشته منتشر شده است اعضای شورای شهر تهران طی قراردادی اقدام به خرید ۲۱ خودروی پژو پارس به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان و ۲۱ تبلت آمریکایی به ارزش ۹۶ میلیون تومان کردهاند. در این زمینه این سوال پیش میآید که آیا خودروهایی که تنها کمتر از ۵ سال از عمر آنها میگذرد فرسوده است که قرارداد خودروهای جدید برای اعضا بسته شده است؟ وقتی از خودروی ۵ ساله شورا نمیتوان استفاده کرد و احتمالا افت کلاس است، چطور خودروهای فرسوده با عمر بالای ۲۰ سال همچنان در تهران تردد میکنند و رانندگان آنها خرج زندگی خانواده هایشان را با سختی تامین میکنند و کسی فکری به حال آنها نمیکند. آیا آنها اینگونه درد اقشار کم درآمد جامعه را میخواهند درک کنند؟
این در حالی است که از اعضای شورای شهر انتظار میرود همانطور که مقام معظم رهبری بر ضرورت حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی تأکید فرمودهاند از کالاهایی باصرفه، اقتصادی و حتیالمقدور ایرانی استفاده کنند.
عقد قرارداد خرید تبلتهای لوکس و گرانقیمت آمریکایی و پژو پارس سال در حالی صورت گرفته است که اعضای دوره قبلی و شهردار تهران از خودروی پژو جیالایکس برای امور اداری خود استفاده میکردند و هنوز این خودروها در اختیار شورا قرار دارند.
انتشار اسناد این خریدها و واکنشهای انتقادآمیز به آن در فضای مجازی، برخی اعضای شورای شهر را مجبور به پاسخگویی کرد.
الهام فخاری عضو شورای شهر تهران پس از انتشار خبر خرید این اقلام برای اعضای شورای شهر تهران، گفت: این مصوبه و دستور شورا نبوده است، روال اداری با توجه به استهلاک خودروها است. وی تصریح کرد: اعضای شورا فقط امانتدار این اموال هستند.
همچنین یکی دیگر از اعضای شورای شهر درخصوص خرید تبلت و خودرو برای اعضای شورای شهر اظهار داشت: این وسایل هنوز تحویل اعضای شورای شهر نشده است.
محمد سالاری افزود: دوره قبل هم این کار انجام شد و هر دوره یک ماشین در اختیار اعضای شورای شهر میگذارند و در پایان دوره هم از آنها تحویل میگیرند. وی گفت: از خریدهای این دوره اطلاعی ندارم ولی دوره قبل یک ماشین در اختیار همه اعضای شورای شهر گذاشتند که ما هم چون دوره قبل عضو بودیم از همان استفاده میکنیم و علاوهبر خودرو یک لپتاپ هم به اعضا دادند تا کارهای شورا را انجام دهند.
سالاری عنوان کرد: این وسایل تحویل دفتر اعضا میشود و در پایان دوره هم باید وسایل را تحویل بدهند.
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " آیا وسایل نمایندگان دوره پیش از آنها تحویل گرفته نشده که شورا خودرو جدید برای اعضا خریداری کرده است؟" گفت: مسلما باید تحویل گرفته شده باشد، البته من این خریدهای جدید را هنوز ندیدهام و آنها را تحویل ندادهاند ولی اگر هم تحویل دهند به صورت امانت است و در پایان دوره باید خودرو و سایر وسایل را تحویل دهیم.
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این زمینه توضیح داد: در دورههای گذشته در شورای شهر با وجود سیستم اتوماسیون مکاتبات و آماده بودن زیرساختهای آن از این ابزار و امکان استفاده نمیشده و همه مکاتبات به صورت کاغذی انجام میشده است.
وی گفت: در این دوره هیئت رئیسه شورای پنجم تصمیم گرفت که شورا هیچ مکاتبهای به صورت کاغذی انجام نشود و تاریخی را نیز معین کرد که از آن تاریخ به بعد در داخل شورا مکاتبات به صورت فیزیکی و کاغذی متوقف شود و به شکل اتوماسیون صورت بگیرد.
اعطا افزود: این امکان از آن جهت فراهم شده که اعضای شورا در هرجایی، در مسیر، در ترافیک، در منزل و در سفر به سیستم اتوماسیون و به کارتابل خود دسترسی داشته باشند، مکاتبات و گزارشها را ببینند و گردش کار را کنترل کنند و در هر زمان به سامانه شهرداری دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه این حجم کاغذ که روزانه در شورا به هدر میرود، متوقف شود. این امری طبیعی است و به گمانم باید سوال کرد چرا تا به امروز شورا به سمت هوشمندسازی نرفته است.
سخنگوی شورای شهر تهران بیان کرد: چنین تصمیمی در راستای هوشمندسازی گرفته شده و ابزار لازم برای این کار نیز فراهم شده است. ابزار این کار هم همین تبلتهایی است که خریداری شده، برچسب اموال خورده و در دوره چهارساله در اختیار اعضا خواهد بود.
وی ادامه داد: بررسیها نشان داد که خودروهای موجود در شورا مستهلک هستند و به لحاظ فنی مشکلات فنی جدی دارند، بنابراین تصمیم گرفته شد خودروهای جدیدی برای استفاده اعضای شورا تهیه شود.
اعطا افزود: همانطور که تاکید کردم این اموال برای اعضای شورا خریداری نشده است و صرفا در راستای انجام ماموریتها مورد استفاده قرار میگیرد. این موضوع امری طبیعی است همانگونه که در همه دستگاهها ملزومات و ابزار مورد نیاز تهیه و استفاده میشود.
سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز پس از انتشار لیست خرید ۲۱ تبلت و ۲۱ خودرو پژو پرشیا برای اعضای جدید شورای شهر تهران در فضای مجازی به قیمت نهصد و نود شش میلیون تومان اظهار کرد: خرید اقلام مختلف برای شورای شهر رویه جدیدی نبوده است و این تبلت و خودروها جزو اموال شورای شهر بوده و نمایندگان تنها امانتدارانی هستند که با پایان مسئولیت خود تمام این اموال را به شورا بازمیگردانند.
وی ادامه داد: در این خرید نظر اعضا بر صرفهجویی حداکثری بوده است و یکی از ارزانترین خودروهای ساخت داخل خریداری شده است.
از سوی دیگر مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به خرید تبلت و خودرو برای اعضای شورای شهر اظهار داشت: در دوره گذشته هم برای نمایندگان لپتاپ و خودرو خریداری شده که البته ما آن را در پایان دوره تحویل دادیم. وی افزود: سوال اینجاست که با وجود اینکه خودرو و سایر وسایل را از اعضای شورا تحویل گرفتهاند، چرا مجددا خودرو جدید خریداری شده است؟
سوالی که طلایی درباره خریدهای جدید شورای شهر برای اعضایش مطرح میکند سوالی اساسی است، اینکه چرا واقعا با وجود خودروهای اعضای سابق خودروهای جدید خریداری شده است؟
رضا تقیپور سخنگوی شورای شهر تهران در دوره چهارم نیز در این باره اظهار کرد: خرید اقلام مورد نیاز اعضای شورا یک موضوع مرسوم است که از طریق رئیس شورا پیگیری میشود.
وی تصریح کرد: البته در دوره قبل و با توجه به افزایش اعضای شورای شهر تهران از ۱۵ به ۳۱ نفر، قاعدتاً باید تعدادی خودرو و تبلت خریداری میشد اما در همین زمینه نیز صرفه جویی لازم صورت گرفت. تقیپور افزود: اینکه گفته میشود خودروهای دوره گذشته مستهلک بوده جای تعجب دارد چراکه چنین چیزی واقعیت ندارد.
عضو سابق شورای شهر تهران بیان کرد: در دوره گذشته اعضا تمام اقلامی که از شورا دریافت کرده بودند را به مدیریت شهری تحویل دادند و حتی میشد از همین وسایل استفاده کرد که متاسفانه اعضای جدید در این زمینه اعتقادی نداشتند.
اکنون مدعیان شفافسازی شورای شهر که توانستند با شعار مبارزه با ولخرجی دوران قبل رای بیاورند باید پاسخگو باشند که بر چه اساس قرار است چنین ریخت و پاشی در بدو ورودشان در شهرداری صورت گیرد و اگر این ماجرا روال است شما که مدعی لغو همه مصوبههای دوره قبل بودید چرا این مصوبهها را نقض نمیکنید، نکند شما هم تنها تا زمانی منتقد بودید که در جایگاه نامزدی نشسته بودید و حالا که جا پایتان سفت شده میخواهید جیب خودتان پر شود و خاطره دوره نخست شورای شهر اصلاحات را زنده کنید؟
نویسنده: محسن رجبی