کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اروپا پشت آمریکا را خالی می‌کند؟ نه!

برخی محافل رسانه‌ای از توافقات پشت پرده غرب با واشنگتن برای تشکیل کارگروه اصلاح برجام خبر داده‌اند

6 بهمن 1396 ساعت 21:57


در حالی برخی در داخل همچنان روی اروپایی‌ها برای ماندن در برجام و تعهدشان به این توافق بین‌المللی خوش بین هستند که محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب از مذاکره آمریکا با کشورهای اروپایی برای تشدید تحریم‌های ضد ایرانی خبر داده‌اند.
جالب‌تر اینکه اروپا با آمریکا برای اصلاح برجام همراه شده‌اند چنانچه وبگاه خبری-تحلیلی المانیتور گزارش داده کارگروه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی برای اصلاح «برجام» در روزهای آینده برای انجام رایزنی‌ در لندن تشکیل جلسه خواهند داد.
برخی مقامات کشورمان از ادامه برجام با غرب آن هم بدون آمریکا امیدوار هستند اما آنچه از شواهد و خبرها حکایت است اینکه اروپا پشت آمریکا را خالی نخواهد کرد و دل گرم بودن به آنها مثال زهی خیال باطل است و به این مسئولان توصیه می‌کنیم کمی واقع بینانه به رویکرد پسابرجام نگاه کنند و پیرو آن تصمیم بگیرند!
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ادامه مذاکرات آمریکا با اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران به خاطر برنامه موشکی و سیاست خارجی تهران خبر داده است.
پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در یک کنفرانس در امارات متحده عربی گفت: ایالات متحده در حال مذاکره با اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران به خاطر برنامه موشکی و سیاست خارجی تهران است.
وی در سخنانی در ابوظبی ادعا کرد: جمهوری اسلامی به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه به قیمت لطمه زدن به متحدان آمریکا مثل امارات متحده عربی و عربستان سعودی است و باید به واسطه تحریم‌ها مهار شود.
رایان در ادامه به ضرب‌الاجل ۱۲۰ روزه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کنگره و اتحادیه اروپا برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و مدعی شد: به موارد نقض مربوط به آزمایش‌های موشکی ایران نگاه کنید، به رفتارهای ایران در منطقه نگاه کنید، نگاه کنید که ایرانی‌ها در سوریه چکار می‌کنند، نگاه کنید آنها در یمن چه اقداماتی انجام می‌دهند.
وی افزود: از نظر اقتصادی می‌توانیم اقدامات بیشتری انجام دهیم. ما همراه با متحدان‌مان ابزارهایی در اختیار داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم... مذاکره درباره تشدید تحریم‌ها و تلاش برای مشارکت دادن اروپایی‌ها از جمله این ابزارها به شمار می‌رود.
رویترز نوشت: ترامپ هشدار داده است که آمریکا دیگر حاضر به تبعیت از مفاد توافق هسته‌ای نیست و جالب‌تر اینکه گویا بریتانیا، فرانسه و آلمان مذاکراتی را درباره یک طرح آغاز کرده‌اند تا ترامپ را درباره آزمایش‌های موشکی ایران و اقدامات منطقه‌ای تهران راضی نگه دارند.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا دوم بهمن‌ماه بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. مقام‌های کشورهای اروپایی هنوز رسماً درباره این ادعا موضع‌گیری نکرده‌اند.
جرارد آروئاد، سفیر فرانسه در آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت کشورش آماده همکاری با آمریکا جهت مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، در حین حفظ توافق برجام است.
وی نوشت: «اروپایی‌ها بارها گفته‌اند همزمان با حفظ توافق هسته‌ای ایران به شکل فعلی، آماده همکاری با آمریکا جهت پرداختن به سایر چالش‌های ایران برای ثبات منطقه هستند.»
نکته قابل تامل اینکه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اولین کشور اروپایی بود که بعد از مواضع ترامپ ضد برجام، بحث «توافق مکمل» در زمینه برنامه موشکی با ایران را به میان آورد.
در خصوص برچیدن برجام، همیشه پای صهیونیست‌ها در میان است چنانچه وقتی روز پنج شنبه نخست وزیر این رژیم غاصب کودک‌کش در حاشیه اجلاس داووس با ترامپ رییس جمهور آمریکا در سوئیس دیدار کرد به وی گفت اگر از برجام خارج شوید کاملاً از شما حمایت می‌کنیم.

هر نوع اقدام مختل‌کننده برجام
برای اروپایی‌ها خط قرمز است
به اعتقاد کارشناس روابط بین‌الملل، فاکتورهای همراه شدن اروپایی‌ها با آمریکا با یک پیش‌فرض همراه است و آن عبارت است از اینکه هر نوع اقدامی که در وضعیت برجام اختلال ایجاد کند، برای اروپایی‌ها خط قرمز محسوب می‌شود.
سیامک باقری در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص اقدامات واشنگتن برای همراهی کشورهای اروپایی با تحریم‌های حوزه غیر برجامی علیه ایران، با اشاره به اینکه هر نوع اقدام مختل‌کننده وضعیت برجام برای اروپایی‌ها خط قرمز محسوب می‌شود، بیان داشت: آمریکا به دنبال همراه‌سازی اروپایی‌ها در قبال ایران است.
وی با توجه به استراتژی واشنگتن در قبال برجام و موضوعات دیگری که علیه ایران مطرح می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران سیاستی به خرج دادند که کشورمان نتواند به خواسته‌های خود برسد. آن‌ها از سوی دیگر نیز تلاش می‌کنند هدف‌هایی را که در برجام دست نیافته‌اند، از طریق دیگری دنبال و ایران را مجاب به همراهی کنند.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) با تأکید بر تلاش آمریکا برای افزایش محدودیت‌ها علیه ایران اشاره داشت: اعمال محدودیت در برنامه موشکی و دفاعی و نفوذ ایران در منطقه از موضوعاتی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند. این فشارها در دوره ترامپ بسیار افزایش یافته است.
وی با اشاره به عدم موفقیت واشنگتن در پیاده ساختن مقاصد خود در قبال ایران تأکید داشت: آمریکایی‌ها از طریق فشارها و سیاست‌های خود نتوانستند اجماعی در بین اروپایی‌ها حاصل کنند و اتحادیه اروپا با آن‌ها همراهی نکرد؛ لذا حرکت جدیدی را برای همراه‌سازی آن‌ها شروع کرده­‌اند.
کارشناس روابط بین‌الملل با توجه به تاکتیک دولت ترامپ گفت: محوریت بخشیدن به موضوع موشکی و رفتارهای ایران در منطقه اقدام جدید واشنگتن است. اروپایی‌ها نیز در این خصوص ادعاهایی دارند. این موضوعات برای آن‌ها یک مسئله حساس است.
وی با تأکید بر نوع مواضع اروپایی‌ها در قبال ادعاهای جدید آمریکا اشاره داشت: ترامپ از این نقاط مشترک بین اروپا و آمریکا سوءاستفاده می‌کند و تعلیق تحریم‌ها را منوط به تحقق خواسته‌های خود در مورد موضوعات مطرح‌ شده می‌داند. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در این موضوع همراهی خواهند کرد.
باقری با اشاره به احتمال همراهی اروپایی‌ها در مسئله موشکی تأکید داشت: اگر برنامه هوشمندانه‌ای از سوی آمریکایی‌ها صورت بگیرد، می‌توانند اروپایی‌ها را با خود همراه کنند. فرانسه در میان کشورهای اروپایی پیش‌قدم است و آلمان و انگلیس در موضوع موشکی همراهی خواهند کرد.
وی با توجه به اختلاف دیدگاه‌های کشورهای اروپایی و واشنگتن گفت: اروپایی‌ها در موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران تفاوت دیدگاه‌هایی دارند. فاکتورهای همراه شدن اروپایی‌ها با آمریکا با یک پیش‌فرض همراه است و آن عبارت است از اینکه هر نوع اقدامی که در وضعیت برجام اختلال ایجاد کند، برای اروپایی‌ها خط قرمز محسوب می‌شود.

تلاش غرب برای چیدن میز مذاکره برجام
و امتیازگیری موشکی
نماینده مردم قائنات در مجلس با بیان اینکه آمریکا اهداف دیگری را از طرح مذاکره مجدد برجام دنبال می‌کند، گفت: آنها به‌دنبال مذاکره بر سر موضوعاتی همچون مسائل موشکی هستند که جمهوری اسلامی هیچگاه نخواهد پذیرفت.
فرهاد فلاحتی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، با بیان اینکه برجام به عنوان یک معاهده بین‌المللی است، گفت: طرف‌های مذاکره کننده مشخصی توافقنامه برجام را امضا کرده‌اند و اتحادیه اروپا به همراه آمریکا و ایران همگی در بازه زمانی مشخصی بعد از سال‌ها مذاکره، برجام را پذیرفتند.
نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: رایزنی‌ها برای برجام مشخص بوده و جلساتی کاملا شفاف برگزار شد از این رو قطعا نتیجه آن قابل تجدیدنظر نیست.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است حتی در مفاد برجام نیز بندی نیامده است که می‌توان در آینده روی مفاد آن مذاکره مجدد صورت گیرد از این رو شاید حق تحفظی برای برخی معاهده‌ها وجود داشته باشد که مجدد بتوان آنها رسیدگی کرد اما برای برجام به هیچ نوع مذاکره مجددی اشاره نشده است.
فلاحتی همچنین تأکید کرد: برجام یک سند محکم حقوقی بین‌المللی و غیرقابل مذاکره مجدد است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بهانه‌های امروز آمریکا برای مذاکره مجدد سر برجام اهداف دیگری را در پشت صحنه دنبال می کند، خاطرنشان کرد: آنها برای فشار به ملت ایران یا کشاندن ما به پای میز مذاکره هر اقدامی می‌کنند و حتی مذاکره بر سر موضوعاتی را مطرح می‌کنند که ما اصلا برای آنها مذاکره نکرده‌ایم؛ با این حال جمهوری اسلامی هیچگاه نه بر سر برجام و نه مسائل دیگر همچون مسائل موشکی مذاکره‌ای نخواهد کرد.
تناقضات رفتاری فرانسوی‌ها
ناشی از همراهی با سیاست‌های اسرائیل
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بر پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید و از همراهی فرانسه با سیاست‌های رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
محمد جواد جمالی نوبندگانی، با اشاره به اتهامات وزیر خارجه فرانسه در خصوص عدم پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱، گفت: بیان اظهارات ضد و نقیض فرانسوی‌ها نوعی فرار رو به جلو و برای سر پوش گذاشتن بر عدم انجام مسئولیت‌های کشورهای اروپایی در حوزه برجام است.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشورهای اروپایی اقدامی در راستای انتظارات برجامی و ارتباطات اقتصادی و تجاری مبتنی با روح برجام انجام ندادند، فرانسه در طول مذاکرات ۱+۵ نیز نقش پلیس بد را بازی کرد لذا مدتی است که سیاست‌های خود را در خاورمیانه با سیاست‌های رژیم صهیونیستی هماهنگ می‌کند.
وی افزود: نزدیکی بیش از حد فوانسوی‌ها به رژیم صهیونیست برای سیاست خارجی فرانسه خوب نیست، ضمن آنکه ایران کشوری مقتدر و تعیین کننده و کلید حل مشکلات منطقه است، از این رو سخت‌گیری و بیان اتهامات علیه جمهوری اسلامی درست نیست.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در دوران دفاع مقدس، فرانسه نیز کمک موشکی به صدام می‌کرد به نوعی که هواپیمای نظامی برای بمباران و هدف قراردادن بندر خارک جمهوری اسلامی به صدام اجاره داد، حال نباید به ایران را متهم به تقویت بنیه دفاعی کند، موشک برای تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی و بدون قدرت حمل کلاهک هسته‌ای است.
جمالی نوبندگانی، ادامه داد: موشک‌ها نقش بازدارنده داشته لذا قطعا از آشوب در منطقه هم جلوگیری می‌کند، ایران در سوریه و عراق هم از تمامیت ارضی آنها دفاع کرد اما، با این حال به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرانسه باید پاسخگوی جنایت خود در زمان جنگ ایران و عراق باشد، گفت: تناقضات فراوانی در رفتار فرانسوی‌ها دیده می‌شود، با اینکه فرانسه متمدن و از کشورهای پیشتاز در عرصه دموکراسی است، باید از ایران به عنوان کشوری که قائل به رعایت دموکراسی است، حمایت کند. گفتنی است، کشورهای اروپایی همچنان به پیروری از آمریکا، خواهان مذاکره بر سر موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی و نیز فراهم کردن مذاکره بر سر موضوعات دیگر با تهران هستند.


کد مطلب: 102952

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/102952/اروپا-پشت-آمریکا-خالی-می-کند-نه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir