کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی برخی از مسولین دشمن شاد کن می شوند

موضع‌گیری‌های بی ربط و بی‌موقع

25 شهريور 1397 ساعت 20:28


همیشه پس از گفتگوی مقامات کشورمان با رسانه‌های خارجی و یا انتشار خبر از سوی خبرگزاری خارجی به نقل از منابع داخلی این سوال را در ذهن خبرنگاران و اصحاب رسانه ایجاد می‌کند که چرا دولتمردان ایرانی گفتگو با رسانه های خارجی را به رسانه های کشورمان ترجیح میدهند؟
این درحالی است که درحال حاضر آنچه بیشتر نمود دارد این است که در بهبوحه فشار اقتصادی امریکا علیه کشورمان، به نظر می‌رسد این علاقمندی بیشتر شده است گویی برخی از مسولان فکر می‌کنند که لازم است که ترامپ زودتر از بقیه از مسائل کشورمان باخبر شود.
اخیراً شاهد هستیم که مشاور رئیس جمهور در اقدامی سوال برانگیز با آسوشیتدپرس به گفتگو پرداخته و آنچه که نگران کننده است اظهاراتی است که از او یا به نقل از او در این مصاحبه از سوی این رسانه امریکایی مطرح شده است.
این نگرانی از آنجاست که وقتی یک مقام رسمی کشورمان با رسانه ای آن طرف آبی صحبت می کند، لازم است که از مواضع و سیاست های کشور دفاع کند.
اما متاسفانه آنچه که از این مصاحبه منعکس شده است نشان می دهد که شهیندخت مولاوردی مشاور حقوقی رئیس جمهور در امور شهروندی ، ژست اپوزوسیون گرفته و اظهاراتی در جهت خوشحالی دشمنان کشور عنوان کرده است. وی در این مصاحبه در مقام دفاع از یک جاسوس که با هوشیاری دستگاه‌ها و نهاد‌های اطلاعاتی کشور، دستگیر شده، ظاهر شد و ارکان نظام از جمله قوه قضاییه را هدف قرار داده و تصویری سیاهی از جامعه ایرانی ترسیم کرده است.
وی در گفت‌وگو با این رسانه امریکایی صراحتا از جاسوس آمریکایی - لبنانی محکوم شده در ایران به نام «نزار زکا» دفاع کرده و قوه قضاییه را زیر سوال برده است.
جالب آنجاست که وی در این مصاحبه تاکید کرده است که دولت روحانی برای ممانعت از دستگیری زکا و پس از آن برای آزادی او از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است، اما این تلاش‌ها ثمربخش نبوده‌اند.
البته این اولین بار نیست که برخی از مسولین دولتی مصاحبه های نا متعارف انجام داده و بدون توجه به شرایط کشور برای این رسانه ها خوراک تبلیغاتی فراهم می کنند.
اما سوال اینجاست که دلیل و چرایی این اتفاق چیست ؟

دلیل دفاع از جاسوس
اما اینکه چرا وی از جاسوس امریکایی – لبنانی دفاع کرده است سوالی که دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل این است که «نزار زکا» همان جاسوسی است که شهریور ۹۴ به دعوت مولاوردی که در آن زمان معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور بود، در پوشش کارشناس فناوری اطلاعات وارد ایران شد.
البته شاید مولاوردی نمی دانست که وی از جانب امریکایی‌ها ماموریت ویژه جاسوسی دارد و دستگاه های اطلاعاتی و نظامی امریکا از او به عنوان به عنوان «گنج پنهان» یاد می‌کنند. وی پس از ورود به ایران برای پیشبرد پروژه جاسوسی محوله از جانب آمریکا، توسط نیرو‌های اطلاعاتی کشور دستگیر شد و در آبان سال ۹۴ در یک فرآیند دادرسی عادلانه به ۱۰ حبس محکوم شد.
حکمی که آمریکایی‌ها هم به سبب آگاهی از جاسوس بودن نیروی خود چندان به آن اعتراض نکردند و به دام افتادن زکا را صرفا یک شکست اطلاعاتی و به خطا رفتن تیر جاسوسی‌شان دانستند؛ اما در کمال تعجب بعد از حدود سه سال از دستگیری و محاکمه این جاسوس نشان‌دار آمریکایی، مشاور رئیس‌جمهور در مقام دفاع از او برآمده و در این مصاحبه با حمایت از وی علیه کشور خود و نهاد‌ها و دستگاه‌های امنیتی و قضایی آن موضع گیری می کند.

موردی تکراری
البته این نخستین بار نیست که مولاوردی در مصاحبه با رسانه آمریکایی آسوشیتدپرس علیه کشور خود سخن می‌گوید و پیرامون رخداد‌های داخلی موضع می‌گیرد.
وی خرداد ۹۴ نیز در مصاحبه با این رسانه آمریکایی، در خصوص موضوع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی، صحبت کرده بود.
مولاوردی در بهمن ۹۴ نیز مدعی شده بود که «روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند» و این یعنی همه مردان آن‌ها خلافکار بودند که اعدام شدند؟! این ادعا به سرعت توسط رسانه‌های ضدانقلاب و معاند در حجم وسیع پوشش داده شد، اما پس از چندی با روشنگری و ادله مسئولان قضایی شهر زاهدان مشخص شد که این ادعای مولاوردی از اساس دروغ است.
نمونه دیگر حمایت وی از مروجان بی عفتی سازمان یافته در زمستان سال گذشته بود.
وی در کمال تعجب بجای پاسداری از حرمت و کرامت زن و تاکید بر «حجاب اسلامی»، در مصاحبه‌ای به دفاع از معدود افراد معلوم‌الحال و اجیر شده‌ای پرداخت که در برخی میادین شهر تهران اقدام به کشف حجاب می‌کردند!

فایل صوتی را عیناً منتشر می‌کنم
به دنبال اعتراضات به نحوه عملکرد مولاوردی ، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی اعلام کرد که فایل صوتی ضبط شده مصاحبه با آسوشیتدپرس را عیناً منتشر می‌کند.
شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حواشی این مصاحبه مبنی بر اینکه در این آن از ناهماهنگی بین دولت و قوه‌قضائیه صحبت به میان آمده و در باره اینکه در بخشی از این مصاحبه درباره برخورد قضایی با نزار زکا گفته‌اید که «این به هیچ وجه مورد تایید دولت نیست» اظهارداشت: سؤالات و درخواست طبق نامه‌ای بود که از طرف نهاد ریاست‌جمهوری هماهنگ شده بود و با دعوت معاونت امور زنان آمده بودند و بسیاری از توضیحات در مصاحبه متعلق به خودشان است.

اقدامی اشتباه
این درحالی است که بسیاری از کارشناسان خارجی این اقدام وی را زیر سوال برده و آن را اشتباهی فاحش عنوان می کنند.
از جمله حجت الاسلام مجید ناصری نژاد عضو کمیسیون قضایی مجلس در این باره گفت: مولاوردی اشتباه کرده که درباره مسائل داخلی با رسانه خارجی مصاحبه کرده است.
وی با اشاره به مصاحبه دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با رسانه آمریکایی در رابطه با عملکرد قوه قضاییه گفت: دستیار ویژه رئیس‌جمهور اشتباه کرده که در مصاحبه با یک رسانه بیگانه به اینگونه اتهام‌زنی‌ها به قوه قضاییه و برخی نهادهای کشور پرداخته است و مسائل داخلی خودمان را به خارجی‌ها گفته است.
مولاوردی افزود: طرح مسائل داخلی کشور با یک رسانه بیگانه توسط یک مقام مسئول محکوم است و خانم مولاوردی نباید در مصاحبه با این رسانه این موضوعات را مطرح می‌کرد.
عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر قوه قضاییه هیچ دخالتی در امور دولت ندارند و هیچ مشکلی برای قوه مجریه ایجاد نمی‌‌کنند و در چارچوب وظایف خود عمل کرده‌اند.
ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: این قبیل اظهارات از سوی دستیار رئیس‌جمهور به خاطر ضعف و ناتوانی آنها در انجام وظایف محوله است و سعی دارند تا با اینگونه اظهارنظرها اذهان را به سمت دیگری منحرف کنند تا کوتاهی‌ها و قصور آنها در انجام وظایفشان مورد توجه قرار نگیرد.
از سوی دیگر حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اظهارات اخیرمولاوردی اظهار داشت:یکی از مسائلی که از ابتدا و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز گرفتار این نظام شده، وجود روشنفکران غربزده‌ای است که آبشخورشان مسائل جهان غزب است؛ آن هم در نظامی که ثمره خون شهدا و تلاش حضرت امام و ملت ایران است.
وی افزود: این مصیبتی است که گرفتار آن هستیم؛ این روشنفکران هر از چندگاهی با اظهار وجود، مسئله‌ای را علیه نظام مطرح می‌کنند و به خیال خودشان یک نوع بیان برای اصلاح امور است،‌ در حالیکه این نوع حرکت‌ها جنبه اصلاحی در این قضایا ندارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد:‌ ما اگر با حسن نیت به اظهارات خانم مولاوردی نگاه کنیم اینگونه می‌گوییم که نظرشان اصلاحی بوده اما جز خوراک برای بیگانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی چیز دیگری نیست.
سالک ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی گرفتار این روشنفکران غربزده است؛ خانم مولاوردی تاکنون چندین بار اظهاراتی داشته و قبلا هم این موارد تکرار شده است، بنده شخصا به ایشان چندین بار به صورت موردی گفتم که شما این حرف‌ها را زدید و تذکر دادم.
وی تصریح کرد: در حقیقت چراغ سبز دادن به دشمن در شرایط فعلی تحت عنوان اختلاف بین سران قوا خلاف نظر مقام معظم رهبری است.
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با ناصحیح خواندن اظهارات و اقدامات اخیر دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی،‌گفت:
امروز نیازمند این هستیم که اگر در یک تشکیلات اختلاف خانوادگی هم داریم باید آن را در شرایط کنونی کنار بگذاریم و وحدت و انسجام ملی را حفظ کنیم؛‌ لذا این نوع حرکت‌ها،‌ اقدام مثبتی برای نظام به حساب نمی‌آیند.
از سوی دیگر حبیبی فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مولاوردی در جایگاهی نیست که نیروی انتظامی را محکوم کند، گفت: دستگاه قضا باید نسبت موضع‌گیری‌های بی موقع و نادرست امثال مولاوردی پاسخ دهد.
محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر مولاوردی گفت: معتقدم دستیار رئیس‌جمهور با مطالب سخیف خود، دولت را به همکاری با جاسوسان آمریکایی متهم کرده است و روحانی باید به دلیل این اظهارات با وی برخورد کند.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارت مولاوردی در محکومیت نیروی انتظامی تصریح کرد: مولاوردی در جایگاهی نیست که پلیس را محکوم کند، نیروی انتظامی از فرماندهی مومن، متخصص و انقلابی برخوردار بوده و بهتر است که خودشان پاسخ این اظهارات نادرست را بدهند.
حبیبی تصریح کرد: در شرایطی که همه نیروهای انقلاب باید به دولت کمک کنند، خانم مولاوردی می‌گوید قوه قضاییه مانع فعالیت‌های دولت است، او باید برای اظهارات خود مصادیق روشنی را بیاورد هرچند بهتر است دستیار رئیس‌جمهور به وظایف خود برسد و درباره این موارد اظهار نظر نکند.
وی با انتقاد از زیرسوال رفتن عملکرد قوه قضاییه در اظهارات اخیر دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید نسبت موضع‌گیری‌های بی‌موقع و نادرست امثال مولاوردی پاسخ دهد.

سوالهای که باید پاسخ داده شود
در این میان افکار عمومی از ایشان انتظار دارد که توضیح دهد که بر چه مبنایی به عنوان یک مسئول دولتی در نظام جمهوری اسلامی، با رسانه کشور دشمن مصاحبه می‌کند؟
آیا او نمی‌تواند مواضع و اظهارات خود را با رسانه های داخلی مطرح کند و دلیل ترجیح وی چیست ؟ این درحالی است رسانه های چون خبرگزاری ایرنا، روزنامه ایران و پایگاه اطلاع رسانی دولت دربست در اختیار دولتمردان قرار دارد و حتی اگر آنها نگران رسانه های مخالف یا سو استفاده رسانه های همسوی خود هستند، براحتی می توانند مطالب مورد نظر خود را از طریق این رسانه ها نشر دهند.
چنین رویکردی این موضوع را تداعی می کند که نکند مرغ همسایه غاز است و یا اینکه دوستان به دنبال تریبونی در خارج از کشور برای روز مبادا هستند؟
مطلب دیگری که لازم است تا برای افکار عمومی روشن شود این است که چرا مواضع ایشان در مصاحبه با رسانه کشور دشمن مشابه مواضع عناصر ضدانقلاب و معاند است؟
آیا ایشان با سمت مشاور رئیس‌جمهور می خواهد در جایگاه اپوزیسیون قرار گیرد؟ یا اینکه اطلاعات لازم از سوی مسئولان ذی ربط به او در مورد نحوه مصاحبه داده نشده است.
به فرض اینکه صحبت های ایشان از سوی رسانه غربی تحریف شده و ایشان فایل و محتوای صحبتهای خود را ارائه دهند. سوال این است که آیا ایشان حق داشتند که با یک رسانه خارجی دشمن درباره موضوعات داخلی مردم ایران صحبت کنند؟
آیا بهتر نیست ایشان به جای مصاحبه های بی مورد با رسانه های غربی، فعالیت خود را متمرکز به بررسی مشکلاتی کند که از جانب آمریکایی‌ها برای مردم ایران ایجاد شده است؟ آیا ایشان نمی توانست در این مصاحبه از فرصت بهره جسته و همین جنگ اقتصادی اخیر که معیشت مردم را نشانه گرفته است به افکار عمومی امریکا به عنوان بارزترین و دم دست‌ترین نمونه هدف گرفتن حقوق شهروندان ایرانی معرفی کند ؟
یادمان باشد که مولاوردی عضو دولت است و از جایگاه حقوقی برخوردار است و می‌تواند به راحتی موارد مختلف را با سایر قوا در میان بگذارد و نیازی به عنوان این مسائل در رسانه ها نیست.همین اظهارات، ممکن است تبدیل به سند بیگانگان، علیه ملّت ایران شود.
درعین حال دولت بایستی در این مورد حتماً اقدامی عملی انجام دهد و مانع از چنین مصاحبه هایی شود چرا که در غیر این صورت سکوت علامت رضایت و تاکید بر سخنان عنوان شده است. اگر اقدامی درست صورت گیرد دیگر هیچ شخصی به خود اجازه نمی دهد تا از جایگاه حقوقی حرف بی ربط بزند و در عین حال در امور قوه دیگر مداخله کند . اگر این مداخله ها ادامه یابد آیا در این کشور سنگ روی سنگ بند می شود؟


کد مطلب: 106061

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/106061/موضع-گیری-های-بی-ربط-بی-موقع

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir