کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قاسمی در پاسخ به سیاست روز

قابل تحمل نیست پاکستان نتواند مانع اقدامات تروریستی در مرزها شود

29 بهمن 1397 ساعت 23:07


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای ما قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتوانند از این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خودش نسبت به ایران جلوگیری کنند.
بهرام قاسمی قاسمی درباره حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد پاکستان به دنبال پیوستن به ائتلاف‌ ضد ایرانی که عربستان و اسرائیل در حال راه انداختن آن هستند، می‌باشد و واکنش دستگاه دیپلماسی به این اقدامات دولت پاکستان چیست، به سیاست روز گفت: بعد از حادثه تلخ سیستان و بلوچستان که به شهادت عزیزان ما انجام شد، اقدامات اولیه لازم چه در اسلام آباد و چه در تهران دنبال شد، در تماس تلفنی وزیر خارجه پاکستان با ظریف این حادثه را محکوم کرد و درباره همکاری‌های بیشتر که مانع چنین اقدامات ناگواری شود، صحبت‌هایی شده است.
وی با بیان اینکه ملاقات‌های متعددی را در اسلام آباد و تهران داشتیم، خاطرنشان کرد: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد. برای ما قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتوانند از این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خودش نسبت به ایران جلوگیری کنند و امیدواریم این ماجرا با اراده بیشتر و تصمیم جدی‌تر در اسلام‌آباد حل و فصل شود و ما شاهد افزایش این نوع تنش‌ها در مرزهای شرقی خود نباشیم.
قاسمی اضافه کرد: من فعلا درباره پیوستن پاکستان به ائتلاف‌ یا ائتلاف‌هایی در منطقه صحبت نمی‌کنم، ما منتظر نوع اقدامات و بیان راه‌حل‌هایی که قرار است دولت پاکستان ارائه کند، هستیم و در نهایت تصمیمات خود را خواهیم گرفت. علاقه‌مندی ما این بوده و خواهد بود که مرزهایمان با پاکستان مرز دوستی باشد و این نوع اقدامات با مرزهای صلح آمیز مغایر است. امید من این است که نهایتا دولت پاکستان بتواند و بخواهد بر این روایت تلخ یک نقطه پایان بگذارد و شاهد این نوع وقایع نباشیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره همراهی اروپا با ایران در بحث سازوکار مالی اینستکس گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و این کشور به دلایل مختلف مخالف ادامه روابط ایران و اروپا و همکاری ایران با این مجموعه از کشورهاست و همچنان به کارشکنی‌های خود ادامه خواهد داد. ولی آنچه که در اروپا بیان شده بود اراده‌ و خواستی برای انجام این سازوکار است.
وی با بیان اینکه تا ثبت این سازوکار ما موفقیت لازم را از سوی اروپا ندیدیم، اظهار داشت: ثبت این ساز و کار با کندی بسیار پیش رفت، ثبت این سازوکار ابتدای کار است و خواست و توقع ما از اروپا اجرایی کردن هر چه سریعتر آن است. در هفته‌های گذشته و در روزهای آینده مذاکرات کارشناسی فشرده متشکل از وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های اقتصادی را با کارشناسان اروپایی دنبال می‌کنیم. امیدوارم توقعی که وجود داشت و تاخیری که صورت گرفت در مرحله عمل با سرعت و درایت بیشتری پیش برود و اروپا بپذیرد برای این نوع همکاری‌ها باید تلاش بیشتری کند و نمی‌تواند با صرف زمان و از دست دادن زمان توقع داشته باشد که همه خواسته‌های خودش و توقعات خودش از جانب ایران اجرا شود.
وی گفت: به صراحت به اروپا اعلام کردیم مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و به آنها تأکید شده در این مرحله لازم است این موضوع را با سرعت و جدیت بیشتری به پیش ببرند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برنامه وزارت خارجه برای عملیاتی کردن بخش‌های سیاست خارجی بیانیه گام دوم انقلاب هم گفت: در حدود ۱۵ توصیه در سیاست‌های جدیدی که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام و گام دوم نامیده شد، درباره سیاست‌ خارجی مطرح شده است. تصورم این است بخش عمده‌ای از آنها از گذشته و در گذشته در حال اجرا بوده و باید با جدیت بیشتری و نگاه عمیق و دقیق‌تری این موارد پیگیری شود.
بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینستکس گفت: انتقاد ما از کشورهای اروپایی پابرجاست و تاخیر داشتند، بحث اف.ای.تی.اف هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد و ایران کشوری نیست که شرطی بپذیرد و شرط پذیر نیست و در بیانیه اروپا هم پیوستن به این کنوانسیون به عنوان شرط مطرح نشده و آنچه مطرح شده توصیه است و نمی‌توانند در این خصوص شرطی را برای مطرح کنند.
وی گفت: درباره اف.ای.تی.اف و لوایح سه گانه و پالمرو ما نظرات کارشناسی خود را به عنوان وزارت خارجه مثل مجلس و مثل دیگر ارگان‌های دولتی و دولت با صراحت بیان کردیم و تکرار می‌کنیم که تصویب این لوایح بدون در نظر داشت سازوکار مالی و بدون هیچ ارتباطی با بحث برجام به نفع کشور و مصالح مردم و اقتصاد و اقتصاد خارجی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام که امروز باید در این مورد تصمیم بگیرد و به هر دلیلی و علیرغم همه دلسوزی‌ها، تعهدات و افراد متعهدی که در آنجا هستند و علاقه‌مند به سرنوشت کشور هستند، تاکنون نتوانستند به جمع بندی لازم دست یابند، نهایتا تشخیص درستی را در این مجمع تشخیص داشته باشند و هر آنچه مصلحت مردم و کشور است را سریع‌تر تصویب کنند.
وی درباره سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران و اینکه آیا ایران و هند در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی در پاکستان همکاری خواهند داشت؟ گفت: روابط ما با کشورهای منطقه روابط مستقلی است و ما با هر کشوری براساس تاریخ و نوع روابط سیاست خارجی خود را دنبال می‌کنیم و اینها را در هم ادغام نکرده و به یک شکل و یکسان برخورد نمی‌کنیم. 

نویسنده: هدی دهقان بذرافشان


کد مطلب: 108003

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/108003/قابل-تحمل-نیست-پاکستان-نتواند-مانع-اقدامات-تروریستی-مرزها-شود

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir