اشاره: روزنامه سیاست روز بر اساس رسالت تاریخی و رسانه ای خود در سال 1399 در صفحه چالش قانون به معرفی، نقد و بررسی عملکرد علمی و پژوهشی تقسیم کار ملی شامل مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و سازمان بازرسی کل کشور پرداخت و با ارائه بیش از 290 صفحه مطالب تولیدی کوشید که با آسیب شناسی قانونگذاری سنتی به سبک ایرانی، لایههای پیدا و پنهان ناکارآمدی آن را در اهداف، وظایف و ماموریتهای تقسیم کار ملی واکاوی کند. این نوشتار به جمع بندی عملکرد صفحه «چالش قانون» در معرفی، نقد و بررسی مجموعه گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال 1399 می پردازد که هم اکنون از نظر همراهان و خوانندگان گرامی می گذرد.
مقدمه
مجموعه گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون شرح وظایف مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و به عنوان بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر می شود. گو اینکه بر اساس یکی از مطالعات انجام شده توسط همین مرکز (ميزان بهره مندي از اطلاعات و تأثير آن بر فرايند قانونگذاري)، تولیدات پژوهشی تاکنون مورد استقبال و استفاده نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است و بخش محدودی از مصوبات (۲۲ درصد) با نظر دستاوردهای مطالعاتی مرکز پژوهشها همخوانی دارد. در این نوشتار به عنوان یک دیدگاه کلی همه مجموعه گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را بصورت یکجا مورد نقد و بررسی قرار داده است. فهرست گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی که در صفحه «چالش قانون» روزنامه سیاست روز در سال ۱۳۹۹ (هر هفته روزهای دوشنبه) معرفی و مورد نقد و بررسی قرار گرفت بشرح زیر است:
- گزارش پژوهشی اقتصاد دانایی ۲. اصول، قوانین و خصوصیات
- گزارش پژوهشی جایگاه محیط زیست در برنامههای توسعه کشور
- گزارش پژوهشی دورنماي رشد صنعتي در اقتصاد ايران
- گزارش پژوهشی بررسي تجلي گفتمانهاي زن و خانواده در برنامههاي پنجگانه توسعه
- گزارش پژوهشی آشنایی با شاخصهای دولت سنتی
- گزارش پژوهشی ماهیت قانون (۳): قانون در جمهوري اسلامي ايران
- گزارش پژوهشی رشد صنعتی و چالش اشتغال در اقتصاد ايران
- گزارش پژوهشی بررسی وضعیت روستاها در ایران
- گزارش پژوهشی چگونگی بهره برداری از عقل در کتاب و سنت
- گزارش پژوهشی مبناي اجتماعي بودن قانون
- گزارش پژوهشی طراحي يك مدل كلان سنجي براي اقتصاد ايران: ۱. واكاوي رفتار مصرفي بخش خصوصي
- گزارش پژوهشی درباره برنامه ششم توسعه (۱۸): ضرورتهاي اتخاذ راهبرد توسعه اشتغال زا
- گزارش پژوهشی پول پاشي در اقتصاد: مباني و آثار
- گزارش پژوهشی تصويري از عملكرد اقتصاد كلان در دولتهاي مختلف
- گزارش پژوهشی سازوكار اصابت شوك خارجي و بروز بحران در اقتصاد
- گزارش پژوهشی گزارش نظارتي درباره اجراي قوانين مربوط به محيط كسب و كار ۳. شناسايي قوانين و مقررات مخل كسب و كار (عملكرد كميته ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه)
- گزارش پژوهشی برآوردي از سهم دانش و فناوري در صادرات كشور
- گزارش پژوهشی طراحي يك مدل كلان سنجي براي اقتصاد ايران ۲. عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري بخش خصوصي
- گزارش پژوهشی بررسي وضعيت سيل در كشور؛ اقدامات انجام شده و تجربيات ساير كشورها
- گزارش پژوهشی مطالعه تطبيقی ساختارهای حاكميتی كشورها در كاهش و كنترل آلودگی هوا و ارائه راهكار برای ایران
- گزارش پژوهشی در باره ماليات بر ارزش افزوده ۵. تاریخ تعلق ماليات
- گزارش پژوهشی نگاهي بر روند هزينههاي سلامت در ايران و جهان و نحوه مديريت آن
- گزارش پژوهشی فناوری واقعيت مجازی، کاربردها و الزامات حقوقی آن
- گزارش پژوهشی بررسي سياستهاي توسعه اقتصاد زيستي در دنيا و ايران
- گزارش پژوهشی آسيب شناسي وظايف و عملكرد شوراهاي اسلامي شهر در ايران؛ با بهره گيري از نظرات اعضاي شورا و كارشناسان
- گزارش پژوهشی سير تكويني ساختار كميسيونهاي مجلس (ز سال ۱۲۸۵ تاكنون)
- گزارش پژوهشی مبانی قانونگذاری و برنامه ریزی راهبردی در مدیریت بحران
- گزارش پژوهشی بررسي وضعیت انرژيهاي تجديدپذير زيستي در ايران و جهان
- گزارش پژوهشی تعارض منافع ۲. راهكارهای پيشگيری و مديريت
- گزارش پژوهشی سنجش امنيت سرمايه گذاري در ايران؛ چارچوب مفهومي، روش، شاخص و نماگرها
- گزارش پژوهشی تحليل پيشينه اصلاح نظام اداری در ایران
- گزارش پژوهشی منطق در نظريه و عمل قانونگذاري
- گزارش پژوهشی پيشگيری و مبارزه با فساد ۲. راهبردهای قوه مقننه در پيشگيری از وقوع فساد
- گزارش پژوهشی عوامل مؤثر بر اجرایي شدن سياستهاي حجاب و راهكارهاي پيش رو
- گزارش پژوهشی بررسي وضعيت قوانين و مقررات حوزه محصولات تراریخته و ایمني زیستي در كشور
- گزارش پژوهشی ازدواج دختران در سنين پايين ۱. وضعيت موجود و ابعاد مسئله
- گزارش پژوهشی بررسي اجمالي سیاستهاي حوزه مديريت تجارت خارجي
- گزارش پژوهشی ضرورت مديريت اقلام عمده وارداتي مصرفي
- گزارش پژوهشی واگذاري طرحهاي عمراني: وضع موجود، موانع و راهكارها
- گزارش پژوهشی مدیریت بحران آب (مطالعه تطبيقی)
- گزارش پژوهشی الگوي راهبردي حمايت از توليد ۱۳. موازين انتخاب راهبرد مطلوب
- گزارش پژوهشی بررسي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
- گزارش پژوهشی چالشها و راهكارهاي توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش بنيان
- گزارش پژوهشی مسئله بنزين، رويكردها و مخاطرات
- گزارش پژوهشی انتشار اطلاعات و دسترسی شهروندان به اطلاعات از منظر قوانين و مقررات
- گزارش پژوهشی اظهارنظر كارشناسي درباره: طرح حمايت از شاغلين فقير و بيكاران ۱. كليات
- گزارش پژوهشی در باره برنامه پنجم توسعه ۱. آسيب شناسي برنامههاي توسعه در ايران
- گزارش پژوهشی برخي از اقتضائات بنيادين برنامههاي توسعه
ارزیابی بخشهای گزارشهای پژوهشی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
الف) عنوان
- آیا عنوان گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بیان گر اهمیت موضوع آن است؟ بله
- آیا محتوای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در راستای بحث و بررسی پیرامون عنوان تهیه و ارائه شده است؟ خیر
- آیا نام دست اندرکاران تهیه و انتشار گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بطور کامل شامل نام و نام خانوادگی، رتبه علمی، محل کار و نشانی پست الکترونیک در گزارشهای پژوهشی قید شده است؟ خیر
ب) چکیده
- آیا چکیده گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دقیقا آینه تمام نمای مطالعه است؟ بله
- اگر چکیده گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، آیا به اندازه کافی خلاصه و چکیده کل مقاله است؟ بله
- آیا چکیده گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای بخش واژگان کلیدی است؟ خیر
پ) فهرست
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای فهرست اجمالی و تفصیلی است؟ گزارشهای پژوهشی دارای فهرست اجمالی است.
- آیا جدولها، نمودارها و تصاویر گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای فهرست جداگانه اند؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای فهرست اعلام و اشخاص، مکانها و ... است؟ خیر
ت) مقدمه
- آیا مقدمه، توجیه منطقی از مطالعه و یا هدف از گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (بیانی از مشکل موجود و بررسی متون) را شامل می شود؟ بله
- آیا اهداف گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به وضوح شرح داده شده است؟ بله
- آیا از واژگان کلیدی و اصطلاحات مهم گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تعاریف مشخص ارائه شده است؟ خیر
- آیا پیشینه تاریخی بحث مورد نظر در منابع معتبر داخلی و خارجی در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؟ خیر
ث) روش کار
- آیا در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از روشهای معتبر و قابل اعتماد استفاده شده است؟ روش گزارشهای پژوهشی توصیفی و اقتباسی است.
- آیا روشهای انتخاب شده در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توسط نویسندگان قادر به پاسخ به سوالات تحقیق می باشد؟ خیر
- آیا روشهای مورد استفاده گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به وضوح شرح داده شده اند؟ خیر
- اگر یک مطالعه تحقیقاتی مشابه توسط محققین دیگری انجام شود، می تواند نتایج گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را در پی داشته باشد؟ خیر
ج) یافتهها
- آیا یافتههای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به خوبی سازماندهی شده است؟ خیر
- آیا نتایج گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به وضوح شرح داده شده است؟ خیر
- آیا روشهای آماری مناسب در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است؟ خیر
- راستی آزمایی نتایج گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از طریق کدام آزمون انجام شده است؟ گزارشهای پژوهشی فاقد آزمونهای راستی آزمایی است.
- آیا نتایج گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است؟ خیر
چ) بحث
- آیا نتایج گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مهم به اختصار بیان شده است؟ خیر
- آیا نویسندگان گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مشخصا بیان کرده اند که فرضیه آنها در این مطالعه ثابت شده یا نه؟ خیر
- آیا یافتههای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با مطالعات مشابه پیشین در این زمینه مقایسه شده است؟ خیر
- آیا محدودیتهای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ذکر شده است؟ خیر
- آیا برای انجام پژوهشهای بعدی پیشنهاداتی در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ارائه شده است؟ خیر
ح) جدولها، نمودارها و تصاویر
- آیا مدل مفهومی گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در قالب شکل ارائه شده است؟ خیر
- آیا جدولها، نمودارها و شکلها ویژگیهای کلیدی گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را نشان می دهند؟ گزارشهای پژوهشی فاقد جدول، نمودار و شکل است.
- آیا تصاویر، جدولها و نمودارهای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شفاف و قابل فهم هستند و دارای بالانویس و زیرنویس مناسب می باشند؟ گزارشهای پژوهشی فاقد جدول، نمودار و شکل است.
خ) پیوستها
- آیا پیوستهای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی حاوی اطلاعات مفید است؟ گزارشهای پژوهشی فاقد پیوست است.
- آیا پیوستهای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به کسب آگاهی بیشتر در مخاطبان کمک می کند؟ گزارشهای پژوهشی فاقد پیوست است.
- آیا پیوستهای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی حاوی فرمها و اسناد مرتبط است؟ گزارشهای پژوهشی فاقد پیوست است.
د) منابع
- آیا منابع کافی برای اهداف گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در جامعه وجود دارد؟ بله
- آیا سبک نوشتن منابع گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منطبق با دستورالعملهای علمی است؟ بله
- آیا منابع مهم و کلیدی گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به روز بوده اند و با دقت گزارش شده اند؟ خیر
- شیوه ارائه مستندات و ارجاعات در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چگونه است؟ بصورت پاورقی
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منابعی برای مطالعه بیشتر مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از منابع بین بخشی و بین رشته ای داخلی و خارجی معتبر استفاده کرده است؟ خیر
ارزیابی محتوایی گزارشهای پژوهشی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
الف) سامانمندی
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی یک کل سامان مند را تشکیل می دهد؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی محتوایی خود مدل مفهومی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای فرضیه یا فرضیههایی با سوالات مشخص است؟ خیر
- آیا عناوین موجود در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای انسجام و هماهنگی است؟ خیر
- آیا بسط و توضیح مطالب در هر پاراگراف، بخش، فصل و ... در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام شده است؟ بله
- آیا در پایان هر فصل، بخش و ... گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مؤلف به جمع بندی مطالب پرداخته است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای بخش نتیجه گیری یا جمع بندی نهایی است؟ بله
ب) نوآوری
- آیا محتوای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای سطح خاصی از نوآوری در نظریه پردازی و اندیشه ورزی است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مدعی صورت بندی جدید از مبانی نظری قدیمی است؟ خیر
- آیا در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تواناییهای نوین فناورانه وجود دارد؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مدعی ارائه محصولات یا خدمات جدید است؟ خیر
- آیا محتوای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای توانایی خاص در ایجاد یا گسترش گفتمان اجتماعی را دارد؟ خیر
- آیا خواندن گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تفکر نقادانه را ترغیب می کند؟ خیر
پ) اهمیت
- آیا نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی کافی است؟ خیر
- آیا چینش مطالب در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بر اساس درجه اهمیت موضوعات و وزن محتوایی آنها انجام شده است؟ خیر
- آیا در نگارش مطالب در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به موضوعات اولویت دار توجه شده است؟ خیر
ت) شیوایی، روشنی و قابل فهم بودن
- آیا متن گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی روان و سلیس است؟ بله
- آیا در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطالب به روشنی توانسته اند موضوعات مرتبط با خود را مطرح کنند؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ساده و قابل فهم است؟ بله
ث) جامعیت
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به لحاظ موضوعی جامعیت دارد و وجوه مختلف موضوع را پوشش می دهد؟ خیر
- آیا استفاده از تصاویر، نمودارها، جدولها و ... در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توانسته است به همه جانبه بودن گزارش کمک کند؟ خیر
- آیا در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مؤلف از ساختارها و کلمات رایج در متون علمی و نیز سبک نویسندگی استفاده کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از ویژگیهای بینامتنی برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای کمک به درک جامع، الگو یا مدلی خاص برای ساده سازی روابط پدیده مورد نظر با سایر پدیدهها ارائه کرده است؟ خیر
ج) اعتبار
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مبتنی بر پژوهشهای روزآمد حوزه تخصصی مربوطه است؟ خیر
- آیا شواهد، منابع و استدلالهای موجود در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از اعتبار علمی لازم و کافی برخوردار است؟ خیر
- آیا اعتبار علمی گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از سوی یافتههای پژوهشی معتبر داخلی و خارجی تایید می شود؟ خیر
ارزیابی اجتماعی گزارشهای پژوهشی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
الف) مخاطبان و ذینفعان
- مخاطبان و ذینفعان گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چه کسانی هستند؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- آیا انتشار گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مورد استقبال مخاطبان و ذینفعان قرار گرفته است؟ نامشخص
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مخاطبان را به پژوهش بیشتر در رابطه با موضوع تخصصی ترغیب می کند؟ نامشخص
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توانایی برطرف کردن نیازهای مخاطبان و ذینفعان خود را دارد؟ نامشخص
ب) تاثیرگذاری اجتماعی
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در بحث پیرامون پدیده مورد نظر خود از جامعه نگری قابل قبول برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیش نیازها و پیش فهمهای ضروری و مورد نیاز برای فهم خود را به مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای علل و آثار مشکلات متعدد موجود در زندگی مردم تحلیل مناسبی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات زندگی مردم دارای طرح اجرایی با پیشنهادهای مشخص و مستدل است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای کارآمدی راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات زندگی مردم روش راستی آزمایی خاصی را پیشنهاد کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توانسته است اهداف اجتماعی از پیش تعیین شده خود را محقق سازد؟ خیر
- آیا ناشر مجموعه نظرات مخاطبان و بازخوردهای مجامع علمی را پیرامون گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نسبت خود را با اسناد فرادست و فرودست کشور معین کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطالبی پیرامون کارآمدی و عملکرد قوانین مرتبط با موضوع بحث خود را ارائه کرده است؟ خیر
- آیا انتشار این گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بازتابهای رسانه ای گسترده در پی داشته است؟ خیر
پ) نیازمحوری
- گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چه نیازی (بنیادی، تخصصی، درسی، کمک درسی و عمومی) را تأمین خواهد کرد؟ نیازهای عمومی
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توانایی علمی و عملی برای تفکیک نوع نیازهای مخاطبان (خلاءها، کمبودها، تهدیدها، آسیبها، ضعفها، فرصتها، قوتها، ضرورتها و اولویتها) و برنامه ریزی و اجرای برنامههای متناسب با آن را (برنامههای ایجادی، جبرانی، پیشگیرانه، مقابله ای، تقویتی، توانمندسازی، ارتقایی، تامینی و انتخابی) دارد؟ خیر
- آیا توانایی هدف گذاری، راهبردگذاری، سیاستگذاری و سازماندهی مرتبط با موضوع برای رفع سطوح گوناگون نیازهای مخاطبان در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی وجود دارد؟ خیر
ت) رتبهها و جوایز
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای رتبه و جوایز ملی و بین المللی است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای ارجاعات داخلی و خارجی از سوی منابع علمی معتبر است؟ خیر
ت) تقدیر و تشکر
- آیا در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از شخصیتهای حقیقی و حقوقی موثر در کار (اعم از امور علمی و فنی و...) سپاسگزاری شده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مجامع علمی داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است؟ خیر
ارزیابیهای شکلی گزارشهای پژوهشی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
الف) ویراستاری فنی
- آیا تعداد کلمات و صفحات گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای بیان کامل موضوع گزارش کافی است؟ خیر
- آیا عنوان گذاری اصلی و فرعی در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به درستی انجام شده است؟ خیر
- آیا نوع صفحه آرایی (نوع و اندازه خط، فاصله خطوط، حاشیهها، سرصفحه و پاورقی و ...) گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مناسب است؟ خیر
- آیا آیین نگارش واژگان و جملات بر اساس زبان فارسی معیار در تدوین گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی رعایت شده است؟ خیر
- آیا در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای واژگان و اصطلاحات علمی بیگانه، معادل سازی مناسب انجام شده است؟ خیر
- آیا نشانه گذاری در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (مانند ویرگول، نقطه، خط تیره، ویرگول نقطه و پرانتز و ...) به درستی انجام شده است؟ خیر
ب) ویراستاری علمی
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای ناظر یا ویراستار تخصصی است؟ بله
- آیا ناظر یا ویراستار تخصصی به وظایف خود در گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عمل کرده است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از زمان انتشار چاپ اول تاکنون بروزرسانی شده است؟ خیر
- آیا محتوای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیاز به حذف مطالب دارد؟ بله
- آیا محتوای گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیاز به اضافه کردن مطالب دارد؟ بله
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی حاضر نیاز به ویراستاری ادبی دارد؟ بله
پ) ویژگیهای خاص
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای ویژگیهای خاص مانند کادرهای خلاصه پیام، سخنان بزرگان، تاریخچه و... است؟ خیر
- آیا گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دارای صفحه شناسنامه است؟ بله
نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه