کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقاي وزير واگذاری مدارس به بخش خصوصی به چه معناست؟

16 آذر 1393 ساعت 22:00


چندي پيش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جزئیات واگذاری مدرسه هاي دولتی به بخش خصوصی در تهران را تشریح کرد و گفت : در مجموع در شهر تهران ۲۴ مدرسه واگذار شده است و جلسات مشترکی نیز با مدیران و موسسان بخش خصوصی داشتیم و بازدیدهایی نیز از مدارس واگذار شده انجام شد.
وی افزود: برنامه‌ ریزی‌هایی به منظور انجام بازدیدهای دوره‌ای و گزارش‌گیری از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته است و مدارس واگذار شده به شکل ویژه رصد می‌شوند.
چهاربند به موفقیت مدارس واگذار شده در حوزه آموزشی و پرورشی اشاره و خاطرنشان کرد: نوع اداره مدارس واگذار شده تغییر یافته است و این مدارس به لحاظ کیفیت در مقایسه با گذشته بهتر شده‌اند و سطح آنها به لحاظ کیفی درحوزه مسائل آموزشی و پرورشی قابل رقابت با مدارس غیردولتی موفق است.
اين در حالي است كه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اقدام اخیر آموزش و پرورش مبنی بر واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: این اقدام به علت مغایرت با روح قانون اساسی با مخالفت مجلس همراه خواهد شد.
علیرضا سلیمی در گفت وگو با خانه ملت با یادآوری اقدام اخیر آموزش و پرورش مبنی بر واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: عملیاتی شدن این تصمیم به معنی پولی شدن تدریجی مدارس دولتی که این با روح قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش از مقطع ابتدایی تا پایان تحصیلات متوسطه در تعارض است.
نماینده مردم محلات ودلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجرایی شدن واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مدیریت همه جانبه مدارس به نحوی به مدیر مدرسه واگذار می‌شود افزود: در این صورت مدیر باید نسبت به امور مالی از پرداخت حقوق اضافه کار بیمه و همچنین حق‌التدریس معلمان گرفته تا هزینه‌های مدرسه تصمیم بگیرد که این در کشور ما به هیچ وجه ممکن نیست.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه با عملیاتی شدن تصمیم دولت برای واگذاری مدارس به بخش خصوصی، نگرانی از نحوه پرداخت سرانه مدارس از سوی آموزش و پرورش و قطع تدریجی آن وجود دارد، تصریح کرد: در صورتی که دولت به این اقدام دست بزند به طور حتم مدیر مدرسه با مشکلات متعدد مالی حتی برای پرداخت حقوق معلمان مواجه می‌شود که این معضلات بسیاری را به همراه دارد.
وی با یادآوری درخواست کمیسیون آموزش مجلس از وزیر آموزش و پرورش برای ارایه توضیحاتی در خصوص اقدام اخیر خود درباره واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی گفت: با وجود پیگیری های مستمر از سوی مجلس هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای در این باره از سوی دولت دریافت نشده است.
سلیمی با بیان اینکه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مقدمه پولی شدن مدارس و دریافت شهریه از دانش‌آموزان است افزود: با عملیاتی شدن این تصمیم دولت باید منتظر چشم دوختن مدارس به جیب اولیای دانش‌آموزان باشیم.
وی ادامه داد: با وابستگی مدارس به جیب اولیا در نتیجه واگذاری به بخش خصوصی افراد متمکن و برخوردار از امتیازات ویژه ای برخوردار خواهند شد که این ظلم فاحشی به خانواده‌های فقیر و متوسط بوده و خلاف قانون اساسی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فلسفه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی برای نمایندگان هنوز جا نیفتاده است گفت:‌ دولت باید برای اجرای این موضوع با ارایه لایحه‌ای مجوز مجلس را دریافت کند که به طور حتم با مخالفت نمایندگان مواجه خواهد شد.
عضو ديگر کمیسیون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با بیان اینکه آموزش و پرورش در واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی اقدامی غیر‌قانونی انجام داده، گفت: این سازمان باید پاسخگوی مجلس باشد.
عبدالوحید فیاضی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، با انتقاد از اقدام وزارتخانه آموزش و پرورش در واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، اظهار داشت: اداره کردن مدارس دولتی توسط بخش خصوصی توجیه‌پذیر نیست، چرا که دولت فقط متولی مدارس دولتی است.
نماینده مردم مازندران و نور در مجلس افزود: آموزش و پرورش در واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی اقدامی غیرقانونی انجام داده و متولیان این امر باید به ما بگویند که با استناد به چه قانونی دست به این اقدام زدند.
این نماینده مجلس، با تاکید بر اینکه هر نوع واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی منطقی نیست تصریح کرد: این نوع واگذاری در آینده مشکلات بسیاری برای کشور از لحاظ مدیریت مدارس و همچنین تامین منابع مالی آن‌‌ها ایجاد خواهد کرد.
وزیر سابق آموزش و پرورش نيز با اشاره به اینکه مدرسه دولتی با ارزش ۵۰ میلیارد تومان به موسس بخش خصوصی واگذار شده، این طرح مدارس دولتی را تضعیف می‌کند، گفت: چگونه انتظار داریم در مقطع ابتدایی کمبود معلم نداشته باشیم.
حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره اینکه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با حاکمیتی بودن آموزش و پرورش مغایرت دارد، اظهار داشت: در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر موضوع حاکمیتی بودن آموزش و پرورش تاکید شده است، نمی‌توان در آموزش و پرورش هر اقدامی را که تمایل داشته، انجام دهیم و بگوییم این فعالیت در چارچوب حاکمیتی بودن است.
حاجی بابایی بیان کرد: واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی راهکار مناسبی برای جبران کمبود معلم نیست. هم‌اکنون ۸ درصد از دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، می‌توان این رقم را به ۲۰ درصد نیز افزایش داد اما نمی‌توان به این دلیل همه چیز را تغییر داد. طرح بسته حمایتی با واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی منجر به ضعیف شدن مدارس دولتی می‌شود.
از سوي ديگر ديروز وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اجرای سیاست سبد حمایتی این وزارتخانه برای تقویت مدارس دولتی با استفاده از توان بخش خصوصی گفت که این کار به معنای واگذاری مدارس به بخش خصوصی نیست.
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش ظهر ديروز و پس از بازدید بخش‌های مختلف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همچنین برگزاری نشست مشترک با رئیس و معاونان این سازمان، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سیاست مشخص این وزارتخانه پس از سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری تعدادی از مدارس به بخش خصوصی، گفت: ما در سال جاری یک سبد حمایتی تبیین کردیم که طی آن قرار شده است از توان بخش خصوصی در آموزش و پرورش استفاده شود، صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور هم در استان گلستان در راستای همین سیاست حمایتی ایراد شده است و مقرراتی که بخشی از آموزش و پرورش در قالب لایحه‌ای که تقدیم مجلس خواهد شد، بتواند از توان بخش خصوصی استفاده کند لذا صحبت‌های آقای روحانی در این راستا قابل تحلیل و ارزیابی است.
اما سوالي كه در اينجا از وزير آموزش و پرورش مي توان پرسيد آن است كه واگذاري مدارس دولتي به بخش خصوصي به چه معناست و چه چارچوبي براي تبيين اين موضوع وجود دارد؟


کد مطلب: 90280

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/90280/آقاي-وزير-واگذاری-مدارس-بخش-خصوصی-معناست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir