کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز ششمین دور مجلس شورای عربستان بدون ملک عبدالله

سلمان به پادشاهي نزديك‌تر شد

17 دی 1393 ساعت 1:21


ششمین دور از مجلس شورای عربستان با سخنرانی ولیعهد این کشور به نیابت از پادشاه کار خود را آغاز کرد تا سلمان يك گام ديگر به پادشاهي عربستان نزديك‌تر گردد.
سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان ديروز به نیابت از پادشاه این کشور در جمع مسئولان عالی‌رتبه این کشور در مجلس شورا حاضر شد و پیام ملک عبدالله بن عبدالعزیز را قرائت کرد. در این سخنرانی کوتاه ولیعهد عربستان سیاست‌های کلی این کشور برای سال ۲۰۱۵ را بیان کرد که در آن خطرات تروریسم در منطقه و مسائل اقتصادی به ویژه کاهش قیمت نفت برجسته بود. معمولا پادشاه عربستان شخصا در این نشست مهم سالانه اقدام به سخنرانی می‌کند اما ظاهرا وضعیت جسمانی وی به قدری وخیم است که اجازه انجام چنین کاری را به وی نداده و ولیعهد به نیابت از پادشاه سخنرانی سالانه در مجلس شورا را ایراد کرد.
منابع رسانه‌ای خبر دادند رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان قرار است در روزهای آینده راهی آمریکا شود تا با مقامات کاخ سفید درباره آخرین تحولات داخلی و منطقه‌ای گفت‌وگو کند.قرار است خالد بن‌بندر رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان در این هفته به آمریکا سفر کند تا در آنجا با مقامات کاخ سفید درباره آخرین تحولات گفت‌وگو کند. در همین زمینه پایگاه خبری «سورایس» نوشته که حمله به منطقه مرزی در شمال عربستان باعث نگرانی عربستان و آمریکا شده و محور گفت‌وگوهای شاهزاده‌های سعودی با مقامات آمریکایی در این‌باره خواهد بود. این پایگاه خبری - تحلیلی در ادامه نگرانی از نزدیک شدن داعش به مرزهای عربستان و حتی ورود آنها به خاک این کشور را دلیل نگرانی فزاینده واشنگتن و ریاض می‌داند.
شاهزاده عربستانی هشدار داد که اختلافات بر سر جانشینی ملک عبدالله در خاندان آل‌سعود مانند آتش زیر خاکستر است. «سعود بن‌سیف النصر» شاهزاده سعودی و نوه «سعود بن‌عبدالعزیز» تنها پادشاه عربستان که پیش از مرگش از قدرت برکنار شد،‌ هشدار داد که فتنه و اختلافات بر سر جانشینی «عبدالله بن‌عبدالعزیز» در خاندان آل‌سعود مانند آتش زیر خاکستر است.
سعود بن‌سیف با انتشار توئیتی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر چند بیت شعر از «نصر بن سیار» شاعر عهد اموی نقل کرده با مضمون اینکه آتش زیر خاکستر نمایان شده و جنگ و درگیری ‌‌می‌تواند از سخن گفتن آغاز شود. دولت عربستان در حال توزیع لوح‌های فشرده‌ای در میان مردم است که در آن شهروندان سعودی به فرمانبرداری از ملک عبدالله ترغیب شده‌اند. فعالان عربستانی در پایگاه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک عکس یک سی‌دی را منتشر کرده و گفته‌اند: دولت در یک اقدام سازمان یافته شهروندان را به فرمانبرداری از پادشاه و پیروی از حاکمیت وی و عدم قیام بر علیه او فرا می‌خواند. به گفته فعالان سیاسی عربستان در این لوح فشرده فتواهای برخی از روحانیون درباری این کشور به شکل صوتی درج شده که طی آن بر لزوم اطاعت از ولی امر و گناه قیام بر علیه او و یا حتی اندیشیدن جهت اعلام مخالفت با وی بر‌اساس متون دینی تاویل شده از سوی علمای مزبور تاکید شده است. سی‌دی مزبور که مدت زمان آن پنج دقیقه است تحت این عنوان منتشر شده است. "علل و عوامل از بین رفتن پنج کشور ... ای هموطن از آنها بر حذر باش. اگر نمی‌خواهی به این سی‌دی گوش فرادهی آن را به دیگری هدیه بده و یا آن را به ما بازگردان. ما در برابر خدا مسئولیت این کار را به تو سپرده‌ایم." فعالان سیاسی عربستان خاطرنشان کردند: این اقدام رژیم آل‌سعود نشان می‌دهد که تا چه اندازه نیازمند تقویت موضع و سلطه خود در مصر، سوریه، عراق، یمن و لیبی است. برخی دیگر از فعالان سیاسی انتشار این سی‌دی را با وخیم شدن حال عمومی ملک عبدالله شاه عربستان و بیم ناشی از به آشوب کشیده شدن کشور پس از مرگ وی در ارتباط دانسته‌اند.
خبر ديگر از عربستان آنكه ولیعهد عربستان با استقبال از نخست‌وزیر فلسطین، با وی در‌خصوص راه‌های حمایت از غزه و بازسازی هرچه سریع‌تر آن، دفاع از قدس در مقابل تجاوزات اسرائیل و دیگر مسائل منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو کرد.
یک منبع وابسته به هیات فلسطینی اعلام کرد: سلمان بن‌عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در دیدار با رامی حمدالله، نخست‌وزیر فلسطین بار دیگر بر حمایت کشورش از روند بازسازی غزه، پایبندی ریاض به تعهدات خود در قبال مردم فلسطین و ادامه تلاش‌ برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه، تاکید کرد.
رامی حمدالله نیز ولیعهد عربستان را در جریان هماهنگی‌ها و مقدمات صورت گرفته با رژیم صهیونیستی پیرامون ورود و خروج کالا از نوار غزه و تلاش‌ها برای بازسازی گذرگاه‌ها به منظور دریافت کمک‌های لازم برای بازسازی غزه خبر داد. وی همچنین سلمان بن‌عبدالعزیز را در جریان طرح کامل بازسازی غزه، حمایت‌های دریافتی از سوی کشورهای حاضر در نشست قاهره و تلاش‌های کمیته عالی برای بررسی اوضاع غزه قرار داد. رامی حمدالله تصریح کرد: مبالغی که کشورهای اهداکننده برای پرداخت آن وعده داده بودند به منظور بازسازی غزه و حمایت از دولت فلسطین صرف خواهد شد.
وی در سخنانش بر اهمیت تسریع در روند بازسازی غزه آن هم در شرایطی که فلسطینیان به علت سرمای شدید زمستان در شرایط سختی به سر می‌برند، تاکید کرد. سلمان نیز در سخنان خود بار دیگر بر موضع ثابت عربستان در قبال مساله فلسطین و حقوق قانونی فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل تاکید کرد.


کد مطلب: 90633

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/90633/سلمان-پادشاهي-نزديك-تر

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir