مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر همزمان با معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط نشر کتاب، سینما و تئاتر بسیار وخیم تر از دولت قبل شده است و متأسفانه علیرغم تمامی وعدهها در دولت یازدهم ما با ممیزیهای عجیب و غریبی در هریک از این حوزهها روبهرو میشدیم که برایمان غیرقابل باور بود.
چیستا یثربی در گفتوگو با سینماپرس افزود: متأسفانه این روزها شرایط عجیبی در حوزه فرهنگی و هنری کشور حاکم شده به نحوی که که افراد توسط مدیران و مسئولان طبقه بندی شدهاند و براساس این طبقهبندیها اجازه حضور و فعالیت میگیرند و یا به ناچار مجبور به خانهنشینی میشوند. این شرایط برای هنرمندانی که مانند من مستقل هستند بسیار سخت و دشوار است. متأسفانه ما با شرایط بد و دشواری برای دریافت مجوزها روبرو هستیم و هیچکس هم فریاد ما را نمیشنود.
وی ادامه داد: در حوزه نشر کتاب ما بیش از سایر دورهها دچار مشکل شدهایم؛ متأسفانه ایرادهای بسیار عجیبی به کتابها گرفته میشود و مواردی که به عنوان ممیزی بر کتابها اعمال میشود همگی نشان از آن دارد که افرادی که مسئولیت مطالعه کتابها را دارند آنها را دقیق مطالعه نمیکنند و به صورت رندومی کتابها را انتخاب کرده و آنها را ورق میزنند و برای خود ایرادات عجیب و غریبی درمیآورند!
یثربی سپس با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدینژاد کتابی از من منتشر شد که وزارت ارشاد حتی یک مورد ممیزی روی آن اعمال نکرد اظهار داشت: متأسفانه همین کتاب در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی و زمانی که قرار بود تجدید چاپ بشود با ۱۸ مورد ممیزی روبهرو شد و این مطلب نشان از آن داشت که افرادی که مسئولیتها را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت برعهده گرفتهاند دیدگاههایی به مراتب سختگیرانهتر از مسئولان دولت قبلی دارند.
کارگردان نمایش «زنی که تابستان گذشته رسید» خاطرنشان کرد: بدتر از همه اینها اینکه متأسفانه مسئولان فعلی نشان دادهاند هیچگونه تمایلی برای ارتباط برقرار کردن با هنرمندان و شنیدن حرفها و درددلهای آنها ندارند؛ به عنوان مثال زمانی که آقای جنتی به عنوان وزیر ارشاد مسئولیت امور را برعهده داشتند بنده بارها با مسئول دفتر ایشان نامهنگاری کردم و درخواست ملاقات بسیار کوتاهی با ایشان را دادم که متأسفانه در نهایت به من اعلام شد هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد؛ این اتفاق در حالی بود که بنده بارها با آقایان حسینی و صفارهرندی به عنوان وزرای ارشاد دولتهای نهم و دهم ملاقاتهای حضوری داشتم و آنها با طیب خاطر همواره از هنرمندان استقبال میکردند و حرفها و درددلهایشان را میشنیدند.
این مدرس دانشگاه در کشور «آلمان» در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات شدید در حوزه تئاتر اشاره کرد و گفت: اوضاع تئاتر به مراتب بسیار فاجعهبارتر از حوزه سینما و نشر است؛ رشد قارچگونه سالنهای بخش خصوصی که شبی ۲ الی ۳ میلیون تومان از گروهها پول طلب میکنند دردی است که تمامی قدیمیها، حرفهای و پیشکسوتهای تئاتر و حوزه نمایش با آن درگیر شدهاند و هیچ کسی هم کوچکترین تدبیری برای رفع این قبیل معضلات ندارد؛ زمانی که بنده به عنوان یک کارگردان تئاتر نمیتوانم و بودجه آن را ندارم که بازیگر چهره در نمایشم داشته باشم و قراردادهای تیپ به صورت کامل و با بیتدبیری کامل برداشته شده چه کاری باید انجام دهم؟
یثربی افزود: در حال حاضر نمایشهایی که با حضور بازیگران مطرح مانند حامد بهداد روی صحنه میروند هم نمیتوانند سالنهای خود را پر کنند؛ در حال حاضر حتی یک سوم ظرفیت سالنها هم پر نمیشود؛ قیمت بلیت تئاتر بسیار گران است و با این شرایط بسیار بد اقتصادی مردم نمیتوانند برای تماشای یک نمایش بلیتهای ۵۰ هزار تومانی خریداری کنند؛ دولت با بیتدبیری تئاتر را متعلق به قشر مرفه و بورژوا کرده و این مطلب به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مسئولان فرهنگی کشور بایستی تدبیر جدی برای رفع این معضل داشته باشند.
نویسنده کتاب «شیدا و صوفی» سپس با تأکید بر اینکه از وزیر ارشاد میخواهم تدبیر جدی برای وضعیت آشفته سینما و تئاتر داشته باشند تصریح کرد: در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا تئاتر با رانتهای دولتی زنده است و نفس میکشد اما مسئولان ما با بیتدبیری در حال از بین بردن این هنر مهم و ارزنده در کشور هستند. من امیدوارم قراردادهای تیپ در دولت دوازدهم مجدداً بازگردانده شود تا گروهها بتوانند با آرامش خاطر بیشتری در این حوزه فعالیت کنند.
این کارشناس فرهنگی سپس به برخی از مشکلات حوزه سینما اشاره کرد و اظهار داشت: باندبازی در سینمای ایران این روزها حرف اول و آخر را میزند؛ داشتن هنر برای ورود به سینما گویا چندان شرط مهمی نیست و به همین علت است که بسیاری از بیهنران به راحتی در سینما ورود میکنند و مرتب هم در آن فعالیت دارند؛ جالب آن است که برخی از فیلمها مانند «کوچه بینام» و «ابد و یک روز» فیلمنامه کاملی نداشتهاند و بازیگران به صورت اتودزنی خود دیالوگهای آنها را گفته و این فیلمها ساخته شدهاند. تمامی اینها به دلیل بیتدبیری مسئولان است که مبحث تأمین امنیت شغلی و جلوگیری از ورود بیرویه افراد عاشق هنر به سینما را هنوز جدی نگرفته اند.
وی در خاتمه این گفتوگو افزود: من امیدوارم وزیر ارشاد دولت دوازدهم کمی با مدیران دیگر تفاوت داشته باشد و با دغدغه در این حوزهها ورود پیدا کند و تمام تلاش خود را به کار گیرد تا معضلات بسیاری که در حوزه فرهنگ و هنر کشور وجود دارد به خصوص معضل بیکاری، خانهنشینی و بیپولی از بین برود و همه آنهایی که شایسته حضور و فعالیت در حوزههای مختلف فرهنگی و هنری هستند بتوانند حضوری مستمر داشته باشند.