گزارش سازمان ملي جوانان و تحقيقاتي كه اين سازمان انجام داده است حاكي است فقط 2 موسسه همسريابي در ميان 11سايت آن، مذهبي هستند. به گزارش فارس، بر طبق گزارش سازمان ملي جوانان براي ارزيابي سايتهايي كه با عنوان همسريابي به فعاليت ميپردازند، 11سايت و وبلاگ موجود از طريق گوگل بازاريابي شده و هم طبق قوانين فيلترينگ استفاده از آنان مجاز و قابل دسترسي است، مورد بررسي قرار گرفت. اين بررسي بر اساس معيارهايي نظير تعداد بازديدكنندگان، پولي يا رايگان بودن خدمات، وجود تبليغات در سايت، تمركز در فعاليت مربوط به همسريابي يا پرداختن به فعاليتهاي ديگر در كنار آن، داشتن مجوز و ثبت دولتي، داراي موسسه در كشور يا صرفاً مجازي، نوع فعاليت (همسريابي، دوستيابي، عقد موقت ) درون مرزي يا برون مرزي، مشخص بودن مدير سايت و آدرس يا شماره تلفن، پرداختن به امر مشاوره در كنار همسريابي، گرايشهاي مذهبي و سياسي صورت گرفته است. طبق اين گزارش2 دسته سايت و موسسه وجود دارند. سايتهايي كه عمدتاً مذهبي هستند و داراي سابقه تشكيلات جا افتاده و ساماندهي شدهاند. اين سايتها با هدف همسريابي نه دوستيابي يا ازدواج موقت، فعاليتميكنند. ضمن اينكه در اين سايتها هيچگونه مشخصات فردي و عكس مراجعهكنندگان وجود ندارد و بسيار محدود هستند، بيش از 2 تا نيستند و محتواي كاملي هم ندارند. اما با توجه به اينكه در بين اين 38 سايت تنها 2 سايت هستند كه مذهبي هستند، در بين اين 2 سايت نيز يكي از آنها مبادرت به دريافت پول از مراجعه كنندگان ميكند. اين گزارش ميافزايد: دسته دوم به دو گونه تقسيم ميشود؛ سايتها و وبلاگهايي كه جمعيت هدف آن افراد خارج از ايران است و عمدتاً در برگيرنده ايرانيان خارج از كشور هستند و دسته دوم شامل سايتهاي دوستيابي هستند كه ايرانيان داخل كشور را پوشش ميدهند. بر اساس اين گزارش، سايتهاي انگليسي زبان داراي كيفيتي بالاتر از امكانات سايت، طراحي و ساماندهي نسبت به سايرين هستند. از آنجا كه زبان انگليسي توسط همگان قابل فهم نيست بيشتر افراد تحصيلكرده يا مقيم خارج از كشور امكان استفاده بيشتر از اين سايتها را دارند، به نظر ميرسد افرادي از طبقات بالاتر اجتماعي، اقتصادي به اين سايتها مراجعه ميكنند. مطابق اين گزارش، در اين سايتها همسريابي جزئي از فعاليتهاي در حال انجام است به طوري كه قرار ملاقات گذاشتن و دوست يابي به صورتي گستردهتر از همسريابي صورت ميگيرد. تنها در مواردي معدود، خود افراد در اطلاعات فرديشان اظهار ميكنند كه بيشتر طالب رابطهاي جدي و در جهت ازدواج هستند. اين گزارش ميافزايد: اين سايتها به دليل وضعيت ظاهري مدرن و محتواي باز، پرهيز از سياسي شدن و درج تصاوير و تعابير اخلاقي و نيز ادعاي اعمال نظارت بر سلامت سايت، بسياري از جوانان تحصيلكرده و به اصطلاح امروزي را جذب ميكند به طوري كه 35 هزار و 724 نفر در سايت جداگانه پروفايل دارند. در اين گزارش آمده است: گروه سني افراد مراجعه كننده عمدتاً بالاي نوجواني است و از اين رو فعاليتاين سايتها را جديتر و كاملتر ميسازد به عبارت ديگر درك موفقيت مراجعان در دستيابي اهداف (دوستيابي، همسريابي) از طريق اين سايتها افزايش مييابد. بر اساس اين گزارش، به دليل فضاي باز اين سايتها امكان مراجعه افراد مختلف حتي افرادي با گرايشهاي مذهبي بالا را فراهم ميكند. به طوري كه حتي در مواردي ديده شده است كه افراد مذهبي و دختران محجبه اقدام به گذاشتن عكسهاي خود با حجاب يا در حال زيارت ميكنند. من اينكه مشخص شد 161 مرد و 57 زن كاملاً مذهبي در اين سايتها مشخصتهاي خود را قرار دادهاند.