کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام نبویان تشریح کرد

چهار هدف راهبردی مجلس در تصویب قانون لغو تحریم‌ها

15 آذر 1399 ساعت 22:07


نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: با اجرای پروتکل الحاقی از مراکز نظامی، هسته‌ای و دانشگاهی ما بازدید به عمل می‌آورند که از جمله آنها طبق گفته خودشان دسترسی این بازرسان به ۲۶ مرکز نظامی کشورمان در قالب اجرای این پروتکل بوده است. حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ۴ هدف اصلی و مهم مجلس از تصویب این قانون اشاره کرد. وی در تشریح این ۴ هدف گفت: اولین هدف موضوع تولید برق است؛ امروزه با توجه به منابع آبی، تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری به صرفه نیست و همه کشورها رو به تولید برق هسته‌ای آورده‌اند.
نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: امروزه آمریکا خود بیش از یکصد رآکتور تولید برق دارد و ایران تنها یک رآکتور یک‌هزار مگاواتی برق در بوشهر دارد که سالانه ۳۰ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد برای تأمین سوخت این نیروگاه باید دراختیار داشته باشیم.
وی افزود: هدف دوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در کشور است. امروزه حدود یک میلیون بیماری سرطانی نیازمند رادیوداروهای تولیدشده توسط راکتور تحقیقاتی تهران هستند که این راکتور با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کار می‌کند.
وی اظهار داشت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، ما ۴۴۷.۸ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده بودیم و در برجام، آقای روحانی و ظریف پذیرفتند تمام این ۲۰ درصد را یا اکسید کنند و یا از کشور خارج کنند و سوخت مورد نیاز راکتور تهران را از روسیه در قالب بسته‌های پنج کیلویی خریداری کنند که البته در زمان خرید، این بسته‌ها به بسته‌های ۳ کیلویی تقلیل پیدا کرد و ما بابت هر بسته ۶۰ میلیون اگر تاکنون افزایش نیافته باشد ۶۰ میلیون دلار پرداخت می‌کنیم. نبویان گفت: سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند. وی افزود: هدف سوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان است. آقای روحانی و ظریف پذیرفتند که با اجرای پروتکل الحاقی در قالب برجام اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای، نظامی و دانشگاهی و تحقیقاتی‌مان را به بازرسان آژانس بدهند. وی افزود: بر همین اساس آنان به صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند. نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: علاوه بر این دولت در ماجرای اجرای پروتکل الحاقی پذیرفته است که ما دانشمندان هسته‌ایمان را دراختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهیم و سؤال ما اینجاست که آیا شهید فخری‌زاده نیز جزو همین دانشمندان بوده است که دراختیار آژانس قرار داده شود که البته ما در سالهای گذشته علاوه بر شهید فخری‌زاده شاهد ترور دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده‌ایم. وی اظهار داشت: هدف چهارم این قانون، پر کردن دست دولت در مذاکرات است. طبیعی است که با دست خالی نمی‌توان مذاکره کرد و دولت باید چیزی داشته با شد که با تکیه بر آن، با طرف مقابله به مذاکره بپردازد. اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند. در مذاکره یک چیزی می‌دهند و یک چیزی می‌گیرند، خب دولت باید چیزی برای دادن داشته باشد که چیزی را بگیرد. وقتی با دست خالی به پای میز مذاکره برود، پشتوانه‌ای برای مذاکره نخواهد داشت. وی ادامه داد: در سال ۸۲ که آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ما مشغول به کار شد، دو ماه پس از روی کار آمدن وی در این سمت، اجرای پروتکل الحاقی را در ۲۸ آذر ۸۲ پذیرفت. اجرای پروتکل الحاقی در زمان دبیری آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی نیز ادامه پیدا کرد. در ۱۵ بهمن ۸۴ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باوجود اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران و تعلیق فعالیت مراکز هسته‌ای ما رأی به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت داد. اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ۱ آذر ۸۴ مصوب کرده بود در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت فرستاد شود، ایران اجرای پروتکل الحاقی را لغو خواهد کرد و پس از رأی شورای حکام آژانس به ارسال پرونده ارسالی ایران به شورای امنیت و یک روز پس از رأی شورای حکام به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، یعنی در ۱۶ بهمن ۸۴ دولت آقای احمدی‌نژاد مصوبه مجلس برای لغو اجرای پروتکل الحاقی را اجرا کرد. نبویان خاطرنشان کرد: ایراد دیگری که آقایان به مصوبه مجلس در اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌گیرند می‌گویند که لغو اجرای پروتکل الحاقی ما را جزو کشورهای ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌دهد که باید در پاسخ به آنها بگویم که همین حالا هم که ما پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم.
وی افزود: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود. پس باید به این آقایان گفت که ما همین الان که پروتکل الحاقی را چندسال است که اجرا می‌کنیم ذیل فصل هفتم سازمان ملل هستیم. وی در پایان با بیان اینکه بایدن به دنبال محدودسازی قدرت منطقه‌ای ایران است، ادامه داد: ما امروز در سوریه با دشمن می‌جنگیم و همین باعث می‌شود که مردم ما احساس امنیت کنند. اگر ما از قدرت منطقه‌ایمان کوتاه بیاییم باید به کشور خودمان بازگردیم و ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه شهرها و روستاهای ما را مورد هدف قرار خواهند داد. 


کد مطلب: 116349

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/116349/چهار-هدف-راهبردی-مجلس-تصویب-قانون-لغو-تحریم-ها

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir