امروزه بيشترين كاركرد فيلم و سريال، چه در تلويزيون، سينما و يا سينماي خانگي ايجاد اوقات فراغتي توام با سرگرمي، نشاط و آرامش براي مخاطب است. اما در اين ميان هرچه يك اثر تصويري علاوه بر بهرهمندي از اين عناصر سرگرمكننده، از مقولات محتوايي جهت دستيابي به كرامت انساني نيز بهرهمند باشد، اثرگذاري اثر سينمايي چه در مديوم تلويزيون و چه در سينما، ماناتر و چشمگيرتر خواهد بود.
يكي از سريالهايي كه اين روزها از شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي در حال پخش است، سريال ميخك است كه اثري است ساخته و پرداخته ژاپنيهايي كه اتفاقا سريالهايشان در ايران، توانسته در زمره يكي از خاطرهسازترين برنامههاي تلويزيون ايران براي مخاطب باشد. سالهاي دهه شصت براي بسياري از دهه شصتيها سريال «سالهاي دور از خانه» و يا همان «اوشين» برايشان هنوز هم كه هنوز است، خاطرات خوش و موثري را با خود همراه دارد.
حالا ميخك با ساختاري نوينتر و كيفيتي بهتر گويي نگارشي جديد است از همان سريال اثرگذار زندگي اوشين.
اقتصاد موتور محركه رشد و شكوفايي جوامع است و رسانه نيز قلب تپنده اين موتور رشد است. ژاپنيها هم به خوبي اين موضوع را دريافتهاند و تلاش نمودهاند تا تلويزيون را هم به خدمت اقتصاد و ذهن اقتصادي درآورند.
مسئولان عاليمرتبه ايران نيز همواره با توجه و تاكيد بر اقتضائات خاص وطني، بر تلاش براي رشد اقتصادي و كارآفريني تاكيد نمودهاند.
مقام معظم رهبري در ديدار با گروهي از كارآفرينان عرصههای مختلف تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی، کارآفرینی را نوعی عبادت و ارزش آفرینی خواندهاند و افزودهاند: ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد. ايشان همچنين فرموهاند: دو دلیل اساسی یعنی «آمادگی کشور برای جهش» - و «فشار اقتصادی دشمنان»، ثابت میکند که ایران، بیش از هر دوره دیگر به کار و کارآفرینی احتیاج دارد.
كارآفريني با نوشتار لاتين Entrepreneurship عليرغم آنچه كه در ادبيات برخي مديران ايراني از آن به ايجاد شغل برداشت شده است، در حقيقت ايجاد درآمد و البته شغلي است با گذر از مسيري كه خلائياي را در جامعه پوشش دهد. لذا كارآفريني ضرورتا همراه با خلاقيت و در ادامه نوآوري است. درست مشابه رخدادي كه در سريال ميخك ميافتد كه مسير رشد و پيشرفت براي كارآكتر اصلي فيلم وقتي رخ ميدهد كه او به ضرورت و نياز جامعه ژاپني به لباسهايي با طراحي جديد و گذر از پوشش سنتي ميانديشد و هنر اين طراحي و آغاز را به خوبي ياد ميگيرد.
ميخك سريالي است به کارگردانی «رینگو شینا» كه در ۵۰ قسمت ۴۵ دقیقهای براي پخش از شبكه دو آماده شده است. اين سريال از روز ۵ارديبهشت ماه جاري هر هفته از شنبه تا چهارشنبه شبها ساعت ۱۱ از شبكه دو پخش شده و در ميانه راه است.
«میخک» درامي تلویزیونی است که براساس زندگی «ایاکو کوشینو» طراح لباس و مد و مادر طراحان بینالمللی معروف هیراکو، جان و میچی کوکشینو ساخته شده است.
این سریال زندگی زنی با نام ایتوکو اُهارو را به تصویر میکشد که از کودکی نگران آینده خود است و میخواهد حرفهای انتخاب کند تا اینکه به طور اتفاقی به یک کارگاه خیاطی بر میخورد و سرنوشتش دگرگون میشود.
اين سريال علاوه بر قصهگويي كه ويژگي هميشگي سريالهاي تلويزيوني كشورهاي جنوب شرق آسياست، همت و شجاعت توام با خلاقيت و نوآوري را به تصوير ميكشد.
ژاپن در سالهاي پيش از جنگ چهاني دوم، كشوري متوسط با فرهنگي مردمي و مبتني بر آموزههاي بودايي بوده است. اما نظام ساختارمند فرهنگي و ارزشمند بودن تلاش و كار در اين كشور، توانسته است هماينك، عليرغم بسياري مشكلات اين كشور را به سطح عالي رقابت اقتصادي در جهان تبديل كند.
سريال سالهاي دور از خانه (اوشين) و حالا ميخك به خوبي توانسته است ضرورت كارمحوري خلاقانه و توام با ابتكار را براي رفع مشكلات جامعه به تصوير بكشد. اوشين در عرصه ماركتينگ و بيزينس ورود نمود و از خرده فروشي به مديريت ماركتي ملي و بينالمللي دست يافت و ميخك نيز داستان رشد و تعالي در صنعت لباس جامعه ژاپني است.
شايد براي دانستن تفاوت مسيري كه ژاپنيها در بسياري از صنايع و به خصوص صنعت پوشاك، با سختي از آن گذر نمودند و راهي كه براي ما باقي مانده است، همين نكته پاياني شاهد مثالي خوب باشد كه بهترين برند چادر مشكيهايي كه حجاب برتر در ايران اسلامي است، به ژاپنيها اختصاص دارد.
ميخك سريالي است براي آنهايي كه در شرايط سخت جامعه و وجود موانع فراوان و تحريمهاي خارجي و سنگاندازيهاي داخلي، اميد به آينده دارند و در خود اين همت و باور را دارند كه ميشود و ميتوانيم.