۴۰ کیلومتری کربلای معلی، اگر بخواهی سر بهراه آزادگی و عشق بنهی شاید خیلی زمان نبرد. با همتی یک روزه میتوانی سر به آستان حسین(ع) بسپاری و عاشقانه این روزهای اربعینی را به بهترین شکل سپری کنی اما... گویی باید زینب(س) را پیشوای خود بدانی و همانطور که او زخمهای به خون نشسته صحنه کربلا را پرستاری میکرد، حالا تو باید التیام کنی تاولهای در راه را...
واگویههای این پرستار که با اشکهایی روان همراه میشود مرا به فکر فرو میبرد. این ۱۴۰ پزشک و پرستار از ۴۰ کیلومتری کربلا هر روز صبح، ظهر و شام اشکهای پاک خود را در مسیر رود زائران روانه کرده و به دریای بیکران عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا پیوند میزنند.
از مشهد آمدهاند و شعارشان «من الغریب الی الشهید» است. از مهد تخصص درمانی در شرق ایران به قلب عراق سفر کردهاند و دستهای مهربان خود را با تاول پاهای زائران متبرک میکنند. در بین میزها و صندلیهایی که میان این سوله درمانی در عمود ۶۰۳ فعالیتهای تخصصی درمانی را در زمینههای آزمایشگاه، رادیولوژی، ارائه دارو و... به زائران حسینی ارائه میدهند، پرستاران و نیروهای پشتیبانی بیمارستان رضوی به ردیف نشستهاند و کارشان همین التیام تاولهاست. با عشق و ارادتی وصفناشدنی این کار را میکنند.
اینجا محدوده مدیریتی حیدریه در عراق است؛ فرماندار حیدریه عراق که هر روز نمایندگان مخصوص خود را به این بیمارستان میفرستد، این سامانه درمانی را بسیار کامل میداند و این پزشکان و پرستاران را فرشتههایی میخواند که از طوس به یاری زائران حسینی شتافتهاند.
خادمان بیمارستان سیار رضوی آخر مهرماه با امام مهربانیها وداع کرده و با ۱۴ اتوبوس حامل سامانه و تجهیزات درمانی و ۲ اتوبوس حاوی داروهای مورد نیاز به مسیر پیادهروی اربعین اعزام شدند. کار خود را به طور رسمی از دوم آبان ماه با استقرار در میانه مسیر پیادهروی آغاز کردند و هفتم آبان همزمان با پایان یافتن تردد در مسیر پیادهروی، به کار خود پایان دادند.
دکتر احسان اکبری مسئول این سامانه درمانی سیار که خود متخصص کبد و گوارش است، از این خدمت عاشقانه میگوید: «اگرچه شرایط اقتصادی سخت بود و دشمن همه تلاش خود را مصروف فاصله انداختن میان دولت و امت ایران و عراق کرده بود، نه تنها با ریزش تعداد زائران مواجه نشدیم بلکه به صورت شگفتانگیزی شاهد شور حسینی در لشکر حسینیان امسال بودیم. شاید باورتان نشود ولی معمولا سالهای گذشته یک هفته پیش از اربعین حسینی به راحتی میتوانستیم به نجف رفته و به زیارت امیرالمومنین نائل شویم، اما امسال اوضاع فرق داشت. تمام ۲۴ ساعت روزهای منتهی به اربعین حسینی، از نجف به کربلا در سه مسیر شاهد تردد زائران بودیم.»
این سیل عظیم، خدمات رفاهی خاصی را مطالبه میکند که عراقیهای عاشق حسین(ع) تمام سال را برای فراهم کردن شرایط رفاهی برای زائران حسینی با هر رنگ پوست و نژادی زندگی میکنند. از خدمات رفاهی که بگذریم، خدمات درمانی بیش از پیش در مسیر این راهپیمایی بزرگ ظهور و بروز مییابد؛ از دردهای ناشی از پیادهروی طولانی و گرمای هوا گرفته تا دردمندانی که به امید شفا یافتن به این مسیر پا گذاشتهاند. همه و همه نیاز درمانی دارند.
این پزشک درباره خدمات ارائه شده در این سامانه درمانی اینطور میگوید: «پرستاران و پزشکان این سامانه برای ارائه خدمت به زائران هیچ فرقی میان ایرانی و غیرایرانیان قائل نیستند. اتاق عمل ما در این روزها فعال بوده، اما خدا را شکر هیچ جراحی ویژه که ناشی از آسیب یا تهدید به مرگ بوده باشد، صورت نگرفت و این هم از برکات نظارت اهل بیت(ع) به زائرانشان است. سامانه دندانپزشکی با دو یونیت علاوه بر خدمات سرپایی و ضروری، خدمات بیشتری را به زائران برای پیشگیری از درد دندان ارائه دادند و باید بگویم با وجود مشکلات، خدمات ما نسبت به سال گذشته از نظر کیفیت و کمیت افزایش دوبرابری داشته است.»
سید مجتبی میرجلیلی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی بیمارستان رضوی هم درباره خدمات ارائه شده از سوی این سامانه سیار میگوید: «به لطف خداوند و با عنایت امام رضا(ع) بیمارستان سیار رضوی چنان دلسوزانه به زائران ارائه خدمت کرده که مسئولان عراق هر روز پیامهای سپاس را از زبان زائران به کربلا رسیده به ما منتقل میکنند. باید اقرار کنم یکی دیگر از توطئههای دشمن که ایجاد فاصله میان مسئولان ایرانی و عراقی بود، خنثی شد. برادران عراقی ما، این سامانه درمانی را افتخار خدمات این مسیر میدانند.»