از ایستگاه بسیج در انتهای بزرگراه محلاتی تا ایستگاه میدان صنعت، قطار مترو در ۲۰ خرداد سال گذشته شروع به فعالیت در عمیقترین خط متروی تهران کرد. حرکت دو رام قطار در طول روز و تنها برای چند ساعت نیز باعث شد شهروندان تهرانی یک مسیر جدید برای سفرهای شهری خود از جنوب شرقی تا شمال غربی پایتخت انتخاب کنند.
در حالیکه شهروندان به هفت ایستگاه خط جدید متروی تهران عادت کرده بودند، به ناگهان و با تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران، در آبانماه سال گذشته دستور ایست به قطارهای خط هفت توسط محمدعلی نجفی و محسن پورسیدآقایی صادر شد. بهانه توقف نیز عدم وجود ایمنی و تجهیزات بود.
از آبان سال ۹۶ تا به امروز نسبت به افتتاح مجدد خط هفت مترو اظهارات و قولهای متعددی از سوی مدیران شهری و اعضای شورای شهر پنجم داده شده است. ذکر این نکته ضروری است که راهاندازی مجدد خط هفت به گفته مدیران مترو و شهرداری در انتظار تجهیز برخی از ایستگاههاست که قبلا راهاندازی شده بودند و این بدان معناست که قرار نیست تونل جدیدی کنده شود یا ریلگذاری صورت گیرد. مدیران جدید شهری در افتتاح مجدد خطی در ماندهاند که کلیه امور زیرساختی آن به طور کامل انجام شده و حتی در دوره سابق پلههای برقی ۷ ایستگاه راهاندازی شده فعال بودند!
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: مدیریت جدید شهری در این مدت نتوانست یک ایستگاه مترو هم افتتاح کند، مدیران مدام میگویند پول ندارند پس قبلیها چطور شهر را اداره میکردند؟
وی به استفاده از فاینانسهایی که برای خط ۶ و ۷ مترو تصویب شده اشاره کرد و گفت: آنقدر از این فاینانسها استفاده نکردند تا مهلت آن به اتمام رسید؛ در حال حاضر باید یک نفر برود و فایناسها را تمدید کند.
محمدعلی نجفی در آذر سال گذشته اعلام کرد که خط هفت مترو تا پایان سال ۹۶ و قبل از خریدهای شب عید افتتاح خواهد شد. پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک و علی امام، مدیرعامل مترو نیز همین وعده را دادند. سال تمام شد ولی خبری از افتتاح نشد! در این ایام بود که بار دیگر مدیران شهرداری به صف شدند تا وعده جدید بدهند و تاریخ جدید نیز اواخر فروردینماه یا اوایل اردیبهشتماه سال ۹۷ بود.
روزهای اردیبهشتماه هم یکی پس از دیگری سپری شدند تا آنکه پورسیدآقایی پشت تریبون قرار گرفت و قول جدیدی داد: «به علت مسئله تهویه و سیگنالینگ این خط تعطیل شد و اکنون در حال تکمیل این نواقص هستیم و همانطور که قول داده بودیم آخر این ماه بخشهایی از خط ۷ را به مدار برمیگردانیم و در زمان افتتاح هر ۱۰ دقیقه یک قطار خواهد آمد.»
اردیبهشتماه نیز به پایان رسید ولی خبری از خط هفت نشد. از اینرو مدیرعامل مترو و معاون حملونقل و ترافیک در دورهای که همزمان بود با انتخاب شهردار جدید، از افتتاح مجدد خط ۷ در اواخر خرداد گفتند. در ۳۰ خرداد اینبار فرنوش نوبخت پیشقدم شد تا وعدهای جدید برای افتتاح خط ۷ بدهد. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با اشاره به راهاندازی ۵ ایستگاه از خط ۷ مترو در هفته اول تیرماه گفت: «در حال تجهیز خط هستیم و قرار است هر ۱۰ دقیقه یک قطار در مسیر تردد کند.»
محمدعلی افشانی شهردار تهران از خط ۷ مترو بازدید کرد گفت: مطابق قول و وعدهای که دادهاید، تلاش کنید تا در موعد مقرر پروژهها افتتاح شود که بعداً مردم حرف و وعدههای شما را قبول کنند.
این به آن معنا بود که شهروندان تهرانی باید هفته اول تیرماه در انتظار سوت قطارهای خط ۷ مترو تهران باشند که به صدا درآید. با این حال از تیرماه به جای یک هفته، دوهفته گذشت تا آنکه پورسیدآقایی توپ راهاندازی مجدد خط ۷ را به زمین شهردار جدید انداخت و اعلام کرده همه چیز برای افتتاح حاضر است و منتظر دفتر شهردار هستیم تا زمان افتتاح رسمی را اعلام کند!
با توجه به این اظهارنظر تقریبا بیش از یک هفته است که شهردار تهران در حال بالا و پایین کردن زمان افتتاح است! شهرداری که نزدیک به یکسال است هیچ پروژه جدیدی را افتتاح نکرده، چگونه امکان دارد که در صورت آماده بودن یک پروژه استراتژیک برای افتتاح اینچنین تعلل کند؟
به نظر میرسد داستان بدقولیهای مدیران شهرداری تهران سر دراز دارد و خط ۷ متروی تهران یک نمونه عینی برای آن است.
این بدقولی مدیریت جدید شهری باعث شد تا رئیس شورای شهر تهران در اظهارنظری به نقد آن بپردازد. وی در اواخر خردادماه گفت: «تعویق مجدد خط ۷ مترو تهران مورد انتقاد شورای شهر است و به شهردار تهران نیز تذکر داده شده است. باید هرچه زودتر تکلیف این خط مشخص شود. شهرداری باید تمام تلاش خود را برای اتمام پروژههای نیمه تمام انجام دهد. متاسفانه تعداد قابل توجهی پروژه نیمهتمام از دوره قبل مانده و بلاتکلیفند.»
این اظهارنظر در حالیست که برخی از پروژههای نیمهتمام مانند ترمینال شرق با ۹۵ درصد پیشرفت پروژه در دوره سابق شهرداری به مدیریت جدید تحویل داده شد ولی ۵ درصد مابقی نزدیک به یکسال است که هیچ خبری از آن جهت تکمیل نیست! فارس