?>?> سیاست روز - عاقبت استعفای اجباری - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وکیل مدافع سرسخت طرح ترافیک با خبرنگاران مشکل دارد؟

عاقبت استعفای اجباری

6 اسفند 1396 ساعت 23:16


با وجود آنکه شورای شهر تهران با تخفیف ۹۰ درصدی طرح ترافیک برای خبرنگاران در سال آینده موافقت کرده معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران همچنان مخالف است و آن را مصداق رانت می‌داند.
روزهای سرد اسفند به سرعت در حال سپری شدن هستند و به بهار ۱۳۹۷ نزدیک می‌شویم ولی همچنان طرح ترافیک سال آینده تهران در رفت و برگشت‌های شهرداری، پلیس، فرمانداری و شورای شهر پنجم بلاتکلیف مانده است.
پس از عبور طرح جدید ترافیک از ایستگاه پلیس راهنمایی و رانندگی، فرمانداری تهران از ۹ بند این طرح با ۶ بندش مخالفت کرد و آن را به شورای شهر بازپس داد تا اصلاح شود. فرمانداری تهران معتقد بود که این طرح دارای مفادی است که باعث اجحاف در حق شهروندان می‌شود.
بازگشت طرح به میز کار اعضای شورای شهر برای رفع ایرادات همراه شد با رای کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر به خبرنگارانی که برای تهیه اخبار وارد محدوده می‌شوند تخفیف ۹۰ درصدی در نظر گرفته شد.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر درباره طرح جدید ترافیک و ایرادات فرمانداری گفت: یکی از اصلی‌ترین ایراداتی که طرح جدید ترافیک داشت عدم در نظر گرفتن سهمیه اقشار خاص از جمله جانبازان بود. موضوعی که پورسیدآقایی معتقد بود که نباید برای هیچ قشری سهمیه در نظر گرفت چراکه ایجاد رانت می‌کند! این ادله در فرمانداری با مخالفت شدیدی روبه‌رو شد و یکی از دلایل برگشت طرح جدید ترافیک نیز دقیقا همین موضوع بوده است.
علیخانی درباره تعیین تکلیف طرح خبرنگاران که سال‌های متمادی است از سهمیه در طرح ترافیک برخوردارند عنوان کرده است: «فرمانداری تهران در مورد خبرنگاران اشکال نگرفته بود که شورای شهر تهران مقرر شد در این خصوص نیز اصلاحاتی داشته باشد و خبرنگاران کف قیمت ورود به طرح ترافیک را پرداخت کنند البته آقای پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این موضوع مخالف بود.»
به گفته علیخانی خبرنگاران تنها سه درصد از مجوزهای ورود به محدوده طرح ترافیک را مشمول می‌شوند ولی مشخص نیست چرا معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تخفیف برای خبرنگاران همچنان مخالفت می‌کند.
پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک جدید شهرداری تهران، کسی بود که به عنوان وکیل مدافع سرسخت طرح‌های جدید ترافیکی در مقابل دوربین‌ها و تریبون‌ها قرار می‌گرفت و پذیرای هیچ نقدی نیز در این زمینه نبود.
علی رغم انتقادات بسیار از سوی کارشناسان، گوش شنوایی برای اصلاح یا ارائه طرحی مبتنی بر واقعیت وجود نداشت. هرچند در این میان اظهاراتی مبنی بر مخالفت پلیس با طرح جدید ترافیک صورت می‌گرفت، ولی اصرار شهرداری بر اجرای آن باعث شد تا پلیس نیز نهایتا به صورت تلویحی در ابتدای امر با آن موافقت کند. در نهایت این طرح در ایستگاه فرمانداری با مخالفت هایی روبه‌رو شد تا پورسیدآقایی ملزم به اصلاح طرح جدید ترافیک شود.
هرچند از یک‌سو پورسیدآقایی و اعضای کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر اعلام می‌کردند این طرح برای درآمدزایی نیست ولی از سوی دیگر اعلام می‌کنند که درآمدهای ناشی از آن را قصد دارند در مترو و حمل‌ونقل عمومی هزینه کنند. در کنار این چگونگی تعیین ورود و خروج خودروها و محاسبه تعداد خودروها با توجه به زیرساخت‌های موجود تقرییا غیرعملی است.
با وجود انتقادات بسیار جدی به طرح جدید ترافیک، به نظر می‌رسد معاون شهردار تهران قصد ندارد از مواضع قبلی خود کوتاه بیاید و خبرنگاران را در میان اقشاری قرار می‌دهد که ارائه تخفیف یا سهمیه طرح جدید ترافیک برای آنها رانت ایجاد می‌کند. وی در آخرین اظهارنظر در این باب گفته است: «در بخش‌های مختلف از جمله طرح ترافیک وانت‌بارها، خبرنگاران و بیماران خاص در صورتی که سهم پرداختی آنها کاهش پیدا کند رانت ارائه این طرح‌ها بیشتر می‌شود چراکه ما نمی‌توانیم به تمامی این موارد خاص طرح بدهیم. به عنوان مثال به یک یا ۲ هزار نفر از بیماران خاص می‌توانیم براساس سهمیه سال جدید طرح ارائه دهیم.»
عدم درک شرایط خاص برای معاون شهردار تهران چنان سخت است که نمی‌تواند پذیرای واقعیت لزوم تردد اقشار خاص در محدود طرح ترافیک باشد که اکثر آنها درآمد چندانی برای خرید طرح پرهزینه ترافیک ندارند. اما مخالفت پورسیدآقایی با خبرنگاران بسیار قابل تامل است. با وجود تخفیف ۹۰ درصدی در اصلاحیه طرح شورا وی همچنان مصر به عدم ارائه تخفیف به خبرنگاران است.
دلیل این موضوع را شاید بتوان در گذشته و تقابل وی با خبرنگاران جست‌وجو کرد. پورسیدآقایی مدیرعامل مستعفی راه‌آهن کشور درپی حادثه ریلی سمنان - دامغان در هفت‌خوان بود که منجر به کشته شدن ۴۶ تن از هم وطنانمان در آن حادثه شد. مدیرعامل راه‌آهن در آن زمان به خاطر ضعف نظارت در سیستم‌های هوشمند مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت و در نهایت نیز مجبور به استعفا شد.
هرچند عنوان شد که وی سپر بلای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی شده بود. گزارش‌های انتقادی رسانه‌ها از پورسیدآقایی حتی تا زمان تصدی پست معاونت شهرداری تهران ادامه داشت؛ چراکه عملا کسی در سمت مهم و استراتژیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران قرار گرفته بود که کارنامه درخشانی در حوزه ریلی نداشت و گفته شد که یکی از دلایل اصلی فاجعه ایستگاه هفت‌خوان بود.
این تقابل میان رسانه‌ها و محسن پورسیدآقایی را شاید بتوان یکی از دلایل عمده دلخوری وی نسبت به خبرنگاران دانست که در موضوع طرح جدید ترافیک همچنان مخالف ارائه سهمیه به خبرنگاران علی‌رغم موافقت شورای شهر و فرمانداری است.
به هر حال کارنامه این معاون شهردار تهران در ۶ ماه اخیر نقاط مبهم زیادی دارد. علاوه بر طرح جدید ترافیک که وی مسئول اصلی آن است و شکست آن بسیار محتمل می‌نماید، یکی از اصلی ترین مخالفان ادامه سرویس‌دهی خط ۷ مترو تهران نیز پورسیدآقایی بود که در این زمینه هم ممارست خاصی از خود نشان داد و حتی شهردار سابق تهران را به مناظره فراخواند! عدم تکمیل خط ۶ متروی تهران و توقف بسیاری از پروژه‌های حیاتی درحوزه حمل‌ونقل عمومی تهران از ثمرات این مدیر است.(فارس)


کد مطلب: 103390

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/103390/عاقبت-استعفای-اجباری

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir