کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده جدید از شبکه مجازی در تعطیلات نوروزی

حال و هوای ابتکار انتخاباتی

15 فروردين 1396 ساعت 23:29


در شلوغی‌های عید وقتی کرمان و سیستان و بلوچستان سیل می‌آید وقتی مردم با مشکلات عدیده‌ای از جمله نداشتن برق برای بیمارستان در سراوان دست و پنجه نرم می‌کنند برخی‌ها اما انگار تلاششان را دارند تا از کمرنگ شدن رسانه‌ها و فضای مجازی‌ای که دارند بیشترین استفاده را برای بزرگنمایی اندک نقاط مثبت خود داشته و به مردم بقبولانند که همه چیز عالی است. در صدر این افراد خانم ابتکار قرار دارد که با انتشار تصویری از هورالعظیم آب گرفته و مردمی که مشغول کار در این آب هستند، کل کارنامه خود درباره مشکلات خوزستان و دریاچه ارومیه‌ای که ادعا می‌شود با فاضلاب پر شده و خشکی تالاب هامون را به فراموشی سپرد و اصلا اشاره‌ای نداشت که چرا هورالعظیم یک ماه قبل از این و احتمالا یک ماه بعد از این عکس خشک است!!
اما آنچه بیشتر از همه مردم خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان را ناراحت کرد پست جدید اینستاگرامی معاون رئیس‌جمهور درباره حمایت از رئیس‌جمهور محبوب خود بود که در شرایط بحرانی توفان شن و هجوم ریزگردها به این شهرها صورت گرفت. شاید خود ابتکار هم این موضوع را متوجه بود که نظرات این پست را بست تا انتقادهایی که درباره حرکت خلاف قانون(تبلیغات زود هنگام انتخاباتی) و البته بی‌تفاوتی‌ها به مشکلات مردم شهرستانها و شهرهای دیگر انجام داده بود با هجمه مخاطبان به چالش جدیدی برای خودش تبدیل نشود. یکی از این اتفاقات اما سیل بود که روز گذشته ۹ استان کشور را درگیر کرد.
طبق اعلام رئیس سازمان امداد و نجات عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی ۹ استان کشور را درگیر کرده است.
مرتضی سلیمی در تشریح عملیات امدادگران در سیل و آبگرفتگی طی ٤٨ ساعت گذشته گفت: ۹ استان‌ اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، سمنان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشتند.
به گفته وی، طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۴ روستا امدادرسانی شده و ۴۹۰ تن نیز خدمات امدادی لازم را دریافت کرده‌اند. سلیمی با اشاره به اسکان اضطراری ٢٥نفر در مناطق تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی، گفت: ۲ تن نیز نجات یافته و ۳۰ نفر هم به مناطق امن منتقل شدند.
به گفته سلیمی، جمعا ٢٥ تیم عملیاتی شامل ٥٠ نفر تن امدادگر و نجاتگر در سیل و آبگرفتگی ۴۸ ساعت گذشته خدمات لازم را ارایه دادند.
وقتی سیل در ۹ استان ریزگرد و توفان شن در دو استان و لایحه هوای پاک در مجلس در حال بررسی است آیا این صحیح است که رئیس سازمان محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور بی‌توجه به اتفاقات روز و مشکلات مردم و اطلاع‌رسانی از بندهایی که درباره لایحه مورد بررسی مجلس است به تبلیغات انتخاباتی بپردازد و یا اینکه با نشان دادن تالابی که به لطف بارش چند روز گذشته موقتا پرآب شده است مردم را فریب دهد و بخواهد ضعف‌های مدیریتی خود را بپوشاند.
ابتکار خود می‌داند که مردم شهرستان‌ها و آنهایی که با تمام وجودشان ریزگردها را لمس کرده و مشکلات ناشی از آن بی‌توجهی به دردشان را لمس کرده‌اند به وقتش تشخیص می‌دهند که با مسئولی که به خواسته‌هایشان توجه نکرده است چطور رفتار کنند و انتشار کارهای عجیب و غریب نمی‌تواند مردم را مجاب کند تا از خواسته‌های به حق خود کوتاه آمده و روحیه مطالبه‌گری را که رهبری بر آن تاکید داشتند از یاد برده و به اخبار تبلیغاتی رنگی دم انتخاباتی و احتمالا اعتباراتی که به دلیل نزدیکی به انتخابات به آنها تخصیص می‌یابد توجه کنند.
بر همین اساس به نظر می‌رسد که نیاز است مسئولان اگر در صدد جلب رضایت واقعی مردم هستند باید کاری کنند تا آنها احساس واقعی رضایت را لمس کرده و مسئولانشان را کنار خود حس نکنند نه فرسنگ‌ها دورتر و مشغول کارهای عجیب و غریب و در بی‌خبری محض از مشکلاتشان.
به نظر می‌رسد رویه تفکری که ابتکار را در رای محیط‌زیست نگه داشته و باعث شده او در کوران‌های زیادی از مصائبی که برای مردم در این حوزه پیش آمد با بی‌تفاوتی خشم مردم را برانگیزد، باز هم در مرود رفتارها و کارهای او سکوت کند، که اگر این سکوت و حمایت‌های متعصبانه ادامه یابد مردم این پالس‌های صورت گرفته را به اویی که ابتکار را در مسند معاونت و ریاست محیط‌زیست چهار سال گمارده دیده و در گزینش آنها برای دو ماه آتی تاثیراتی عملی بوجود می‌آورد.
بر همین اساس اگر دولت می‌خواهد مردم بار دیگر به کابینه و خدماتی که در چهار سال برای مردم انجام داده است رای دهند باید کاری کند که آنها از حمایت خود و رایی که داده‌اند پشیمان نشوند. هر چند که برای انتخاب اصلح باید مدیریت کلان را مورد ارزیابی قرار داد اما بی‌توجهی دو هفته‌ای به ریزگردهایی که خوزستان را تعطیل کرد و یا کنار مردم محرومی که با خشک شدن هامون زندگیشان به تلخی گراییده نبودن، یا حتی در همین پایتخت ندیدن وارونگی دما و سفرهای داخلی و خارجی درست در اوج آلودگی هوا نکات کوچکی نیست که مردم از آن بتوانند چشم‌پوشی کنند، این رفتارها به قدری در چهار سال اخیر تکرار شده که حتی نمی‌توان آنها را سهل‌انگارانه تلقی کرد. پس به نظر می‌رسد در مدت باقی مانده تنها راه جلب رضایت مردم تغییر رویه هر چند دیرهنگام است. 

مائده شیرپور


کد مطلب: 98863

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/98863/حال-هوای-ابتکار-انتخاباتی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir