نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای با حضور علی قربانی دبیر این جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی سوره حوزه هنری صبح دیروز دوم اسفند در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی قربانی گفت: جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای در سه مرحله شکل گرفته است، مرحله اول ایجاد نام دارد که معتقدم دوستان من در حوزه هنری کرج این جشنواره را تاسیس کردند، آنها به درستی تشخیص دادند که دنیای امروز دنیای دستگاههای موبایل و فضاهای مجازی است و از همین رو ایجاد رسانههای جدید ضروری و لازم است که به آن فکر کنیم. مرحله دوم تثبیت جشنواره است که دوستانم در حوزه هنری تهران شکل کارشناسانه به آن دادند و به برگزاری این جشنواره اهتمام ورزیدند. مرحله سوم مرحله توزیع و تولید نام دارد. بنابراین من معتقدم در دو، سه سال اخیر سعی کردیم هر چه بهتر فیلمها را به دست مخاطبان برسانیم یعنی پلی میان مخاطبان و تولیدکنندگان فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای باشیم. از همین رو ما به سراغ تولیدکنندگان، فیلمسازان و سرمایهگذاران رفتیم و دست آنها را در دست یکدیگر گذاشتیم و سپس این ارتباط را با شبکههای پخش مثل تلویزیون، ایستگاههای مترو، تلویزیونهای شهری و فضاهای مجازی ایجاد کردیم زیرا پرداختن به این مسایل برای هرچه بهتر منتقل کردن پیامهای اخلاقی ضروری بود که ما در این مرحله موفق شدیم.
وی افزود: در دو، سه سالی که در خدمت دوستان در جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای بودم همواره فریاد زدم که این جشنواره، جشنواره حوزه هنری نیست معتقدم در حال حاضر جامعه ما بیشتر از هر زمان دیگری از بیاخلاقی رنج میبرد و بهبود این شرایط تنها به عهده حوزه هنری نیست بنابراین همه باید کمک کنیم که پرچم جشنواره بالا باشد. در واقع بهترین چیزی که میتواند اخلاق را گوشزد کند فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای به خاطر نوع ارایهاش است. با این وجود واقعیت این است که موفقیتهایی که در جشنواره «۱۰۰» رخ داد مربوط به این چند دوره قبل نیست زیرا با حضور یک شخص و یک نفر نمیتوان چیزی را تغییر داد. البته دوست دارم یک چیز دیگر را هم بگویم؛ اینکه ما در برخی از عرصهها موفق نشدیم. من دوست داشتم بسیاری از دستگاههای فرهنگی و غیرفرهنگی در کنار ما باشند تا بتوانیم از طریق فیلم کوتاه که بهترین راه برای خروج از بیاخلاقی است فعالیت کنیم اما در این عرصه موفق نشدیم البته یکسری دستگاهها به کمک ما آمدند به عنوان مثال سال گذشته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر بعد از برگزاری جشنواره به کمک ما آمدند.
قربانی در بخش دیگری از صحبتهایش عنوان کرد: برخلاف آنچه تصور میشود فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای، فیلمهای ارزانی نیستند منظور از ساخت فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای صرفا فیلمهای موبایلی نیست، فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای فیلمهای کاملی هستند که نیازمند کار تخصصی است. این را هم باید بگویم هر چند برخی از دستگاهها به کمک ما آمدند اما دوست داشتم بگویم آقای راهنمایی و رانندگی! آقای بهزیستی! و خانم محیطزیست! کجا هستید؟ این عرصه برای شما است، پس چرا فعالیت نمیکنید؟ باید یادآور شوم که ما سالانه چقدر هزینه برای فوتبال میکنیم که در ۹۰ دقیقه آن شاهد بیاخلاقی باشیم؟ البته من نمیگویم که نباید به این مساله پرداخت اما ما میتوانیم با همین هزینه فیلمهای زیادی را تولید کنیم که مروج اخلاق باشد. ما همین حالا فیلمهای کوتاه زیادی داریم که کنترل خشم را میآموزد.
دبیر یازدهمین دوره جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای بیان کرد: ما پیشتر برای ۲ روزی که جشنواره برگزار میشود، اعلام کردیم که هر استانی که شرایط پخش دیجیتال دارد میتواند همزمان با ما فیلمها را اکران کند. بر همین اساس سه استان خراسان رضوی، کردستان و البرز همزمان با تهران فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای را به نمایش میگذارند. موضوع اخلاق، سبک زندگی، اخلاق و فرهنگ کار و اخلاق و اقتصاد مقاومتی از مسایلی بود که برای ما اهمیت داشت برای مثال قاچاق کالا و تولید ایرانی جزو دغدغههای ما بود. من میتوانم این جا بگویم که کسب پول دغدغه ما نبود. خیلی از دستگاهها برای ترویج خود میخواستند که در جشنواره حضور داشته باشند اما ما قبول نکردیم مگر اینکه در آثارشان مروج اخلاق باشند.
قربانی بیان کرد: از ۷ جشنواره دنیا مثل جشنواره فیلم بوستون، افغانستان، بخشی از جشنواره کن، ژنو، لبنان، پاکستان و چین آثاری را به نمایش میگذاریم این را هم باید بگویم که در بخش مسابقه هزار و ۹۷۰ فیلم از ۱۰۱ کشور به دست ما رسید که ما ۵۹ فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کردیم. در این میان آمریکا با ۲۱۷ اثر، هند ۲۰۳ اثر، انگلیس ۸۹ اثر و ترکیه با ۷۴ فیلم بیشترین تعداد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده بودند.
قربانی ادامه داد: ما امروز بیشتر از هر چیز دیگری به اشاعه اخلاق در جامعه نیاز داریم به همین ترتیب ما فیلمهایی را که در آن سیاهنمایی شده باشد و مروج اخلاق نباشند، به جشنواره راه ندادیم.
وی در بخش دیگر از صحبتهایش درباره کمک به فیلمسازان گفت: این جشنواره به خودی خود تولیدکننده نیست اما شرایطی را مهیا میکند که دست سرمایهگذار و تولیدکننده را در دست یکدیگر بگذارد. از آنجایی که من در بخش معاونت سینمایی حوزه هنری پستی را دارم باید بگویم که سه مرکز در حوزه هنری تولیدکننده و حمایتکننده آثار کوتاه هستند. بنابراین جشنواره به خودی خود تنها پلی ارتباطی برقرار میکند. جشنواره به خودی خود نمیتواند تولیدکننده باشد زیرا اگر به سمت تولید برود دچار مشکل میشود.
قربانی بیان کرد: فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای فیلمهایی هستند که برخی از آنها پخش بینالملل دارند. فیلمهایی که تولید حوزه هنری است در امور بینالملل سازمان سینمایی این کار انجام میشود و سایر عزیزانی که تهیهکننده خصوصی دارند و تمایل دارند که ما پخش آثار آنها را برعهده بگیریم همین جا اعلام میکنم که با آغوش باز پذیرای آنها هستیم.
وی در پایان گفت: هزینه برگزاری جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای با جوایز آنها ۶۵۰ میلیون تومان معادل با برگزاری دوره قبل است و تقریبا ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از دوره نهم است در اینجا باید از شبکه دو، مستند، نمایش و آیفیلم که ویژه برنامههای فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای را به خود اختصاص دادند و به طور کلی از صدا و سیما به دلیل کمک هایش تشکر کنم.
یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ ثانیهای به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی طی روزهای ۴ تا ۶ اسفندماه سالجاری به دبیری علی قربانی در تهران برگزار میشود.