شورای رقابت امروز موضوع قیمتگذاری خودرو را بررسی میکند؛ در چنین شرایطی قیمت پژو ۲۰۰۸ با ابهام روبروست و مشخص نیست این خودرو توسط شورای رقابت قیمتگذاری میشود یا خودروساز نرخ آن را نهایی خواهد کرد.
به گزارش فارس، اعضای شورای رقابت امروز در جلسه این شورا به بحث و بررسی در مورد قیمتگذاری خودرو خواهند پرداخت.
بر این اساس، موضوع قیمتگذاری خودرو با توجه به معیارهایی مانند نرخ تورم بخشی خودرو و نمره کیفیت خودروها مورد بررسی قرار میگیرد.
در جلسه امروز شورای رقابت احتمالاً در مورد قیمتگذاری پژو ۲۰۰۸ نیز بحث خواهد شد.
پیش فروش پژو ۲۰۰۸ در حالی طی روزهای گذشته جنجال به پا کرده که نه تنها قیمت نهایی این خودرو مشخص نیست، بلکه برای پیش پرداخت این خودرو نیز رقم ۶۰ میلیون تومان لحاظ شده که با توجه به الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، نشان دهنده قیمت نهایی بالای ۱۲۰ میلیون تومان برای این محصول است.
طبق قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، خودروساز در زمان پیش فروش خودرو میتواند حداکثر ۵۰ درصد مبلغ خودرو را از خریدار دریافت کند که با این حساب قیمت پژو ۲۰۰۸ حداقل ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.
یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو پیشتر در اظهارنظرهای مختلف، ارقام متفاوتی از ۷۲ تا ۹۹ میلیون تومان را برای پژو ۲۰۰۸ اعلام کرده بود. وی در ابتدا گفته بود قیمت پژو ۲۰۰۸ با گیربکس اتوماتیک ۷۸ میلیون تومان و نوع دستی این خودرو ۷۲ میلیون تومان پیشبینی میشود، اما مدتی بعد قیمت این خودرو را زیر ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که در حال حاضر نیز محدوده قیمتی این خودرو با ابهام رو به رو است.
قیمت نهایی پژو ۲۰۰۸ در حالی با ابهام روبرو است که نعمت زاده، وزیر صنعت روز گذشته اعلام کرد که در مورد این خودرو قیمتگذاری دولتی نخواهیم داشت و قیمت آن با عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد.
وی همچنین با انتقاد از قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفته بود: دلیلی ندارد قیمت خودرو به صورت سوری تعیین شود و عدهای نیز از این کار منتفع شوند. شورای رقابت در برخی موارد این سیاست را پذیرفته ولی اصولا این شورا باید سیاست قیمتگذاری را مشخص کند و قیمت خودرو باید توسط واحد تولیدی مشخص شود.
به گفته نعمت زاده، شورای رقابت به اشتباه از دولت قبل وارد کار قیمتگذاری خودرو شد و آقایان سختشان است که این روال را تغییر دهند.
به این ترتیب مشخص نیست قیمت پژو ۲۰۰۸ در نهایت بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین می شود و یا ایران خودرو قیمت آن را نهایی خواهد کرد.
در چنین شرایطی باید دید اعضای شورای رقابت امروز چه تصمیمی در مورد قیمت خودروها خواهد گرفت و در این میان تا چه حد به مسایلی مانند نمره کیفی خودروها و نرخ تورم توجه میشود. در عین حال هم اکنون بازار خودرو با رکود روبرو است و کارشناسان معتقدند هرگونه افزایش قیمت خودرو باعث تشدید رکود در این بازار خواهد شد.
البته تا پیش ازاین معاون وزیر صنعت با اشاره به وظایف شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو اعلام کرده بود کنار کشیدن این شورا از تعیین قیمت خودرو بیمعناست و تاخیر پیش آمده را نمیتوان مقدمهای برای عدم دخالت این شورا دانست.
به اعتقاد صالحی نیا شورای رقابت طبق وظیفه قانونیاش مسئول تعیین قیمت خودروست بنابراین بر این اساس کنار کشیدن این شورا از تعیین قیمت خودرو بیمعناست.
وی افزود: شورای اقتصاد فهرستی از کالاهای انحصاری را به تصویب رسانده است و خودرو هم در این فهرست قرار دارد. بنا بر حکم قانون شورای رقابت باید در مورد قیمت جدید خودرو نظر بدهد، مگر اینکه بنا بر درخواست وزارت صنعت یا تولیدکنندگان خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود. تأخیر پیشآمده را نمیتوان مقدمهای برای عدم دخالت این شورا در قیمتگذاری در نظر گرفت. دیدگاه شخصی من این است که شورا مشغول بررسی اسناد و مدارک است و هنوز به جمعبندی نرسیده است.
وی با اشاره به ابلاغیه معاون اول رئیسجمهور در ارتباط با ساماندهی بازار ارز مبنی بر اینکه هر نوع واردات خودرو از شرکتهای غیر نماینده ممنوع است اعلام کرده بود: نزدیک به هفت ماه است که این ابلاغیه عملیاتی شده و وزارت صنعت از واردات خودرو توسط شرکتهای غیر نماینده جلوگیری کرده است. این قضیه در فضای اقتصادی کشور جاافتاده و نمایندگی مجاز در کشور فعالیت میکنند و واردات خودرو هم چنان ادامه دارد. به نظر من این ممنوعیت تأثیر چندانی در قیمت خودرو در بازار داخلی نداشته است.
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوعیت واردات با توجه به افزایش توان تولید داخلی گفت: در سال جاری واردات خودروهای لوکس ممنوع اعلامشده است اما قراردادهای توسعهای ارتباطی به بحث واردات خودرو ندارد. واردات خودرو تأثیرپذیر از مسائل دیگری است. واردات به سطح انتظارات بازار بستگی دارد. اینکه چه سطحی از کیفیت و خدمات پس از فروش توسط خودروساز خارجی ارائه میشود و انتظار مشتریان چیست؟ سطح قیمت خودروهای وارداتی به ایران و نیازهای مخاطبان دو عامل تعیینکننده در این زمینه است.
وی با مثبت ارزیابی دانستن همکاری با خودروسازان داخلی اظهار کرد: قراردادهای توسعهای خودروسازان مسیر خوبی را طی کرده و محصول این قرارداد ازنظر کیفی قابلتوجه است. از محصول مشترک ایرانخودرو و همکار خارجیاش هم رونمایی شده و عرضه این محصول به بازار نزدیک است. من بهطورکلی مشکلی درروند اجرای قراردادها نمیبینیم.
این درحالی است که در ماههای پایانی سال رئیس شورای رقابت در مورد قیمت و بازار خودروهایی که مشمول دستورالعمل قیمتگذاری باشند ورود پیدا میکند اعلام کرده بود؛ بررسی تغییرات قیمتی سایر خودروها از جمله وارداتیها با شورای رقابت نیست و در این زمینه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت باید اقدامات لازم را انجام دهند و خودروسازان به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند.