«مصرف کنندگان لوازم آرایش در ایران به طور متوسط ماهانه یک ریمل میخرند در حالی که آمار خرید زنان فرانسوی یک ریمل در هر ۴ ماه است.» این جمله بخشی از یک گزارش در خبرگزاری فرانسه است که نگارنده آن مدعی شده که «تنها ۴۰ درصد از حجم بازار مصرفی لوازم آرایشی ایران از سوی توزیع کنندگان رسمی برندهای معروف تامین میشود و ۶۰ درصد باقی از طریق کالاهای قاچاق وارداتی تامین میشود.»
البته نویسنده این مقاله به گفته تولیدکنندگان مطرح لوازم آرایشی در فرانسه استناد کرده و در گزارش خود آورده است :" ایران بازار بالقوه و بزرگ برای ماست که ارزش آن سالانه صدها میلیون دلار است."
این گفته که ایرانیها سرانه مصرف بالایی در استفاده از لوازم آرایش دارند چیزی نیست که تنها خارجیها به آن اذعان داشته باشند بلکه آمارهای گمرک داخلی نیز این مهم را تایید میکند.
تا پیش از این مسئولان انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی دراین خصوص رسماً اعلام کرده بودند که واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی سالانه حدود یک میلیارد دلار است که حدود ۷۰ درصد واردات آرایشی و عطریات از طریق غیررسمی است و برهمین اساس تجارت غیررسمی این اقلام، چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به صورت قانونی انجام میشود.
ظرفیتهایی که دیده نمیشوند
این اتفاق در حالی رخ داده که بر اساس آمار رسمی، ایران از ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده برخوردار است؛ اما بهرغم برخورداری از این ظرفیت و در اختیار داشتن خوراک کافی، صرفا حدود ۲۳۷ هزار تن از این ظرفیت تولید مواد شوینده، سلولزی و آرایشی به مرحله بهرهبرداری رسیده که بازار داخل هم از آن بههر ای نبرده است.
به گفته متولیان در حال حاضر، ۸۰ درصد محصولات مرغوب بهداشتی و آرایشی تولیدی ایران در اختیار شرکتهای آسیایی و اروپایی برای توزیع در بازار آن کشورها قرار دارد و در مقابل عمده محصولات آرایشی و بهداشتی مصرفی در ایران از طریق قاچاق و با کیفیتهای بسیار پایین، وارد کشور و سود کلان آن به جای تولیدکننده، نصیب دلالان و قاچاقچیان میشود.
گردش مالی ۴/۱ میلیارد دلاری
طبق آمارها منتشر شده هم اکنون حدود ۸۰ شرکت واردکننده محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور فعالیت میکنند که حدود ۲۶۵ برند خارجی از سوی این شرکتها وارد کشور میشود که ۱۶۵ برند آنها شامل برندهای معتبر اروپایی از کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه، سوئیس و... است. ضمن اینکه ۶۰ تا ۶۵ برند نیز از کشورهای کره جنوبی، ترکیه، دبی، تایوان و... وارد میشود.
ناگفته نماند که برخلاف اعلام آمار یک میلیارد دلار بازار این محصولات ؛چندی پیش انجمن فرآوردههای آرایشی و بهداشتی اعلام کرد که گردش مالی محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و با توجه به آمارهای مصرف منتشر شده، ایران هم اکنون به یکی از بزرگترین کشورهای مصرفکننده محصولات آرایشی و بهداشتی در سطح جهان تبدیل شده است.
صادرات لوازم آرایشی به آمریکا
در همین رابطه بختیار علمبیگی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآوردههای آرایشی، بهداشتی و شوینده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه بیش از حد معمول در دنیا واردات محصولات آرایشی به ایران انجام میشود ؛مدعی شده که یکی از دلایل واردات بیرویه به ایران مسئله قاچاق است، چرا که نسبت به محصولات تولیدشده اصلی با کیفیت و قیمت پایینتر به دست قاچاقچی رسیده و در نهایت در اختیار مصرفکننده قرارمیگیرد.
وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه مشخص نیست محصولات آرایشی قاچاق در کدام یک از کشورهای دنیا تولید میشود، گفت: بنگلادش، هندوستان، ترکیه و امارات کشورهایی هستند که قاچاق محصولات آرایشی به ایران از طریق آنها انجام میشود و به دلیل مشکلات مختلفی که در این بخش وجود دارد، کماکان نتوانستهایم در مقابل این پدیده اقدام مناسبی داشته باشیم.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآوردههای آرایشی، بهداشتی و شوینده افزود: یکی از مشکلات موجود در مورد اصلی یا تقلبی بودن محصولات آرایشی در دنیا این است که به دلیل کوچک بودن حجم این محصولات در ایران، نمیتوان برچسب اصالت بر روی آنها نصب کرد علاوه بر این بسیاری از محصولات بدون بستهبندی در بازار عرضه میشوند و به طور حتم باید نسبت به جمعآوری و عرضه صحیح محصولات آرایشی اقدام کرد و بهترین راهکار این است که با بررسیهای انجام شده توسط سازمان غذا و دارو این محصولات تنها در فروشگاههای اصلی و داروخانهها عرضه شوند تا کنترل آنها میسر باشد.
علمبیگی در ادامه با اعلام اینکه حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد به واردات رسمی محصولات آرایشی در کشور اضافه شده و این به معنای کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قاچاق است که علت آن کنترل بهتر در نحوه عرضه کالاهای وارداتی است.
وی در مورد صادرات محصولات آرایشی نیزخاطرنشان کرد: برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت و نیز کشورهای آسیای میانه از جمله کشورهایی هستند که محصولات آرایشی تولیدشده در آنها صادر میشود و علاوه بر این کشورهای آمریکا و ایتالیا نیز به بازار صادرات ایران در این بخش اضافه شدهاند.