درپی برخورد دستگاه قضا با برخی سایتهای فروش خودرو و جلوگیری از قیمتسازی در فضای مجازی و همچنین با مطرح شدن بحث بازگشت قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت، روند کاهشی قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد. در این میان، افرادی که خودرو را با قصد سرمایهگذاری و به قیمت بالا خریداری کرده بودند حالا با مشکل فروش در بازار روبهرو هستند. در حال حاضر قیمتهای خودرو در بازار روندی نزولی دارد و با این حال خریدار چندان در بازار وجود ندارد و مردم منتظر کاهش دوباره قیمتها هستند.
بررسی بازار خودرو نشان میدهد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در اواسط اردیبهشتماه به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده بود حالا در بازار با قیمت ۹۴ میلیون تومان عرضه میشود. قیمت پژو ۴۰۵ نیز در بازار به ۹۳ میلیون تومان رسیده بود که حالا تا ۸۲ میلیون تومان پایین آمده است. در مورد سمند LX نیز باید به قیمت ۹۸ میلیون تومانی این خودرو در اواسط اردیبهشتماه اشاره کنیم که در حال حاضر با قیمت ۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. قیمت پژو پارس نیز قبلا تا ۱۱۲ میلیون تومان بالا رفته بود که حالا به ۱۰۲ میلیون تومان کاهش یافته است.
در مورد قیمت ۲۰۷ دندهای نیز باید گفت که این خودرو در اواسط اردیبهشتماه با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشد ولی حالا قیمت آن به ۱۳۶ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز قبلا به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود ولی هماکنون در بازار ۱۷۳ میلیون تومان عرضه میشود.
قیمت دنا معمولی نیز در بازار تا ۱۳۲ میلیون تومان افزایش یافته بود ولی حالا با قیمت ۱۲۱ میلیون تومان به مشتریان فروخته میشود. دنا پلاس نیز این روزها با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. در حالی که قیمت این خودرو نیز حدود یک ماه پیش در بازار ۱۸۰ میلیون تومان بود.
محصولات سایپا نیز باید به قیمت ۴۷ میلیون تومانی سایپا ۱۳۱ در بازار اشاره کنیم که قبلا تا ۵۸ میلیون تومان بالا رفته بود. قیمت سایپا ۱۱۱ نیز قبلا ۶۲ میلیون تومان بود که حالا به ۵۳ میلیون تومان رسیده است. در مورد ساینا نیز باید به قیمت ۶۱.۵ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که قبلا تا ۷۱ میلیون تومان نیز افزایش یافته بود. قیمت تیبا صندوقدار نیز در بازار با افت ۷ میلیون تومانی نسبت به اواسط اردیبهش به ۵۳ میلیون تومان رسیده است. تیبا هاچبک نیز با همین میزان کاهش قیمت، امروز در بازار با قیمت ۶۱.۵ میلیون تومان عرضه میشود.
در بررسی بازار ساندرو استپوی نیز مشاهده میشود که قیمت این خودرو در اواسط اردیبهشت ماه به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده بود که حالا تا ۲۱۰ میلیون تومان پایین آمده است. قیمت تندر ۹۰ مدل E۲ هم در بازار به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده در حالی که قبلا این خودرو با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشد. قیمت تندر ۹۰ پلاس دنده اتوماتیک نیز از ۲۲۰ میلیون تومان به ۱۸۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا ۱۵۱ نیز که قبلا تا ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود حالا در بازار به ۴۷.۵ میلیون تومان رسیده است.
بررسی بازار خودروهای مونتاژی نیز نشان میدهد که قیمت پژو ۲۰۰۸ از ۴۷۰ میلیون تومان در اواسط اردیبهشت ماه با ۱۲۵ میلیون تومان کاهش به ۳۴۵ میلیون تومان طی روزهای جاری رسیده است. قیمت چانگان CS۳۵ نیز از ۲۳۵ میلیون تومان در بازار به ۱۸۸ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت سراتو سایپا هم از ۴۰۰ میلیون تومان به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده و قیمت مزدا ۳ نیز از ۵۵۰ میلیون تومان به ۴۲۰ میلیون تومان رسیده است. در مورد هایما نیز باید به قیمت ۲۹۸ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد که در اردیبهشت ماه تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود. قیمت سوزوکی ویتارا نیز از ۶۰۰ میلیون تومان به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است.
قیمت هیوندای اکسنت نیز در بازار از ۴۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و قیمت جک S۵ از ۴۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افت کرده است.
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل گفت: با فروکش کردن هیجان بازار، پیشبینیها از کاهش دوباره قیمتها حکایت دارد به طوری که قیمت پراید طی روزهای آینده به حدود ۴۳ میلیون تومان خواهد رسید. قیمت ساینا نیز در روزهای آینده به حدود ۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حدود ۸۲ میلیون تومان و پژو پارس نیز به حدود ۸۶ میلیون تومان خواهد رسید.
وی با بیان اینکه خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است، گفت: خریداران با هدف کسب سود نسبت به خرید و ثبتنام خودرو اقدام میکردند و در این شرایط شاهد تبدیل به احسن خودروها نیستیم زیرا تفاوتی بین خودرو مدل ۹۸ با ۹۷ وجود ندارد و تمایل به تبدیل خودروها کم است. رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل ادامه داد: در این وضعیت، خودروهای مدل بالا کمتر در جادهها دیده میشوند و بیشتر با هدف کسب سود در پارکینگ خانهها نگهداری میشوند. وی پیشبینی کرد در صورت افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان، قیمتها در بازار حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افت داشته باشد. موتمنی تصریح کرد: در حال حاضر نیز که قیمتها رو به کاهش است، خریدار چندانی در بازار وجود ندارد و مردم منتظر کاهش دوباره قیمتها هستند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از علتهای اصلی روند افزایش قیمت خودروها دلال بازی است، با ساز و کارهایی باید این مساله از بین برود و معتقدم بسیاری از افرادی که وارد این حوزه میشوند بیشتر به دنبال حاشیه سود و منفعت هستند.
محمد عزیزی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای تعادل بخشی به وضعیت بازار خودرو راهکارهایی از قبیل عرضه با پنج درصد زیر قیمت برای حاشیه بازار اعلام کرد که این راهکار جوابگوی حل مشکلات کنونی و تنظیم بازار نبود. وی اظهار داشت: حتی خودروسازان معتقد بودند برای حذف دلال بازی پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود، در صورتی که این موضوع مشکل کنونی را برطرف نکرد.
نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان با این وضعیت بازی میکنند تا با افزایش قیمت در حاشیه بازار قیمت خودروهایشان روند صعودی داشته باشد که در این ارتباط باید برخورد تعزیراتی نیز انجام بگیرد و علاوه بر آن نیز تنظیم بازار نیز توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان بصورت جدی وارد شود تا مشکلات مردم دراین حوزه بیش از گذشته کاهش یابد.وی اضافه کرد: وجود دلالبازی مشکلات این حوزه را به مراتب افزایش داده و بر این اساس خودرو باید به کالایی خدماتی نه کالای سرمایهای تبدیل شود.
عزیزی خاطرنشان کرد: اگر خودرو به کالای خدمات تبدیل شود میتوان مشکلات این حوزه را کاهش داد و حتی به تعادل قیمت و نه بورس بازی منتهی شود.نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه تاکید کرد: این در حالی است که حوزه مسکن نیز به کالای سرمایهای تبدیل شده و قیمتها نیز درحال افزایش است که لزوم توجه به این مهم نیز ضروری است.
وی اظهار امیدواری کرد که تصمیمهای اخیر کمیسیون صنایع و معادن راهگشا در تعادل بخشی قیمتهای خودرو در کشور باشد که اجرایی شدن آن پس از طی فرایندهای لازم ا میتواند چشم انداز بهتری را ترسیم کند.به گفته این نمانیده مجلس شورای اسلامی، معضل نابسامانی قیمت خودرو در کشورمان نیازمند عزم و اراده جدی است و بدون این مهم محقق نمیشود.