سیاست روز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Tue, 15 Oct 2019 22:23:50 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Tue, 15 Oct 2019 22:23:50 GMT فرهنگ 60 اكران سبك زندگي سالم با «پنج ستاره‌» http://siasatrooz.ir/vdcbasbw.rhbzwpiuur.html  وقتي از انتقال مفاهيمي اخلاقي و ساختن جامعه‌اي متعالي صحبت به ميان مي‌آيد، سينماست كه مي‌تواند كاركرد ويژه خود را نشان دهد. وقتي مشكلات پيش روي سبك زندگي ايراني - اسلامي توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، برخي مديران فرهنگي گويي از خوابي ناخواسته پريدند و با مفاهيمي نوين خود را مواجه ديدند. تغيير و نزول در سبك زندگي ايراني - اسلامي آن چيزي بود كه اخلاق اجتماعي را در كشور مورد هجمه قرار داده بود و مديران استراتژيك را دلواپس آينده كشور نموده بود. با مفاهيمي كه رهبر انقلاب مطرح نمودند اشتياقي ايجاد شد براي پرداختن به سبك زندگي سالمي كه گويي از كف جامعه همدل ايراني رفته بود. سينما نيز همراه با ديگر بخش‌هاي اثرگذار در فرهنگ جامعه مي‌بايد نقش خود را ايفا نمايد و در اين مسير مي‌توان فيلم‌هاي سينمايي را از منظر تبيين مفاهيم سبك زندگي بررسي نمود. در فيلم‌هايي كه اخيرا در سينماهاي ايراني در حال اكران است مي‌توان «هتل پنج ستاره» را در قالب فيلمي كه تا حدي توانسته است به سبك زندگي سالم و چارچوب‌دار قابل قبولي بپردازد، بررسي نمود. فيلم «پنج ستاره» نخستين فیلم مهشید افشارزاده در مقام کارگردانی است. فيلمي كه نویسندگی آن را علی اکبر قاضی نظام عهده دار بوده و با سرگروهی سینما آفریقا از ۱۶ اردیبهشت ۹۳ به اکران درآمد و فروش خوب آن حكايت از فيلمي جذاب در گيشه سينماي ايران دارد. فیلم داستان دختری است (مريم با بازي دیبا زاهدی) که برای رفتن به دانشگاه با مشکلاتی مواجه است و براي تامين مالي هزينه‌هاي دانشگاه و تحصيل مجبور مي‌شود شاغل شود كه در اين مسير ماجراها و مشكلاتي برای او رقم می‌خورد. داستان مضموني تكراري دارد. اينكه دختري جوان براي تامين و رفع مشكلاتش مجبور به اشتغال شود و در اين مسير با مشكلاتي تازه‌تر مواجه شود، داستاني است كه تا به حال به دفعات در سينما به آن پرداخته شده است. اما نحوه بيان و زاويه ديد در سينماست كه بسياري از موضوعات تكراري را بي‌بديل مي‌سازد و از خود ياد خوشي در تاريخ سينما به يادگار مي‌گذارند. شروع الكن روايت قاعده اساسي در فيلم‌هاي موثر دنيا بر اين است كه روند روايت فيلم به گونه‌اي باشد كه بيننده در خلال ۱۰دقيقه نخست فيلم مصمم به ادامه تماشاي آن شود؛ اتفاقي كه در بسياري از فيلم‌هاي موثر و به يادماندني در سينماي جهان همواره قابل اثبات است و اين همان قاعده‌اي است كه اغلب در فيلم‌هاي ايراني به بلوغ نمي‌رسد و آغاز بسياري از فيلم‌هاي ايراني دچار لكنت زبان در روايت و تصوير است و اگر موتور فيلم‌هاي ايراني روشن شود، اغلب با تاخير روشن مي‌شود. «پنج ستاره» هم چه در روايت و چه در كارگرداني و بازي‌ها گرفتار همين معضل است. پي‌گيري مريم و خانواده وي براي اطلاع از قبولي وي در دانشگاه و اخذ نتيجه قبولي مريم در دانشگاه آزاد و حضور وي در دانشگاه براي ثبت نام و مشاهده دختران و پسران دانشجو در صف ثبت نام بيننده را با داستاني كشدار و كسل كننده مواجه مي‌كند. اوج روايت ناقص و طولاني همين مقطع داستان است. اگر چه ديالوگ‌هايي در اين مرحله بيان مي‌شود كه سبك و سياق اين فيلم را مشهود مي‌كند اما ضعف در روايت و بازي‌ها در اين مرحله مشهود است، اما با حضور مريم در هتل و طي روند اشتغال او در هتل فيلم ضرب‌آهنگ خوبي در روايت كسب مي‌كند. تربيت صحيح خانوادگي پدر مريم پيك موتورسوار تحويل غذا در فست فود است. مريم نيز مجبور مي‌شود به عنوان خانه‌دار در هتل مشغول شود و از همين مرحله است كه متوجه مي‌شود مادر او سال‌هاست كه به اين شغل در هتل مشغول است و خانواده آنها به لحاظ بضاعت مالي جزو اقشار آسيب‌پذير هستند. اما اين استضعاف مالي نتوانسته است آنها را در فقر فكري گرفتار نمايد. مريم اگر چه در دانشگاه با دانشجوياني متمول مواجه مي‌شود اما مقهور اين ماجرا نمي‌شود و همين امر حكايت از سلامت تربيت خانوادگي او دارد. پدر نيز اگر چه هزينه‌هاي دانشگاه براي او كمرشكن جلوه مي‌كند اما با تدبير و درايت و شوقي سرشار با اين موضوع مواجه مي‌شود و حتي ابراز رضايت و آمادگي مي‌كند كه خانه‌اي را كه اخيرا با سختي خريده‌اند به فروش بگذارند و تحصيل دخترشان و تضمين آينده وي را عهده‌دار شوند. پدر اگرچه تمكن مالي ندارد، اما با تمام دشواري‌ها به كد يمين و عرق جبين بر ايجاد زندگي آبرومندانه و شاد براي خانواده سعي دارد. او بي‌آنكه زانوي غم به بغل گيرد در برابر مشكلات مالي به مصاف با اين مشكلات مي‌رود و در شرايطي كه امكان پرداخت قبض تلفن خانه براي او مقدور نيست، به افتخار قبولي دختر در دانشگاه براي او تلفن همراه مي‌خرد. مريم نيز كه در هتل متوجه مي‌شود مادر او براي كمك مالي به خانواده حتي توالت‌هاي هتل را نيز مي‌شويد نه تنها از اين موضوع تحقير نمي‌شود، بلكه مادر را تكريم مي‌كند. همزيستي شرافت‌مدارانه فيلم «پنج ستاره» فضايي زنانه دارد. اساس روايت داستان تقابل مشكلات زناني در هتل پنج‌ستاره‌اي است كه محل كار اين گروه زنان است. بيشتر و پيشتر در فيلم‌هايي كه فضايي زنانه داشته‌اند فضايي فمينيستي حاكم است كه زن در برابر ظلم تاريخي به خويش قرار دارد و همواره با مرداني بد و بي‌صفت مواجه است و در تكاپوي تفوق بر مرد است. اما اين فيلم با فرار از روايت فمينيستي و مردستيزي حاكم بر سينماي ايران روايتي سالم و خوشايند را ايجاد نمايد و مرداني را اگر چه كم تعداد اما با خرد و مهربان روايت كند كه نه تنها به زن نگاهي ابزاري و جنس ضعيف ندارند بلكه با نگاهي انساني تلاش دارند تا گره‌هاي بسيار در زندگي زنان همكار خويش را باز نمايند و از اين منظر حامي و مشوق اين زناني باشند كه هر يك به فراخور مشكلات فراواني كه داشته‌اند به اشتغال در اين هتل مشغولند. اگرچه روايت اين فيلم پنج زني است كه در هتلي پنج ستاره با مشكلات خاص خويش مشغول به كارند، اما هتل پنج ستاره را مي‌توان سرزمين مرداني دانست كه چونان ستاره‌هايي در زندگي اين زنان درخشيده‌اند و در ظلمت عصر آهن و سردي، و نگاه جنسي و مادي مردان به زنان، گرمابخش و بارقه‌اي در تاريكي ظلمت زندگي اين زنان باشند. امید روحانی در مقام مديريت و رضا وحیدی با بازي شهاب حسيني در نقش مسئول دفتر وي، اميدهايي هستند در زندگي زنانه خانه‌داران اين هتل پنج ستاره، كه با درك شرايط خاص زندگي هر يك از اين زنان توانسته‌اند اميد را در دل‌هاي سرد اين بانوان بدرخشانند. در اين ميان اما او كه از سبك زندگي سالم و صحيح دوري جسته است، معاون هتل خانم محتشمی (با بازي سحر قريشي) است که با رضا وحیدی قرارومداری برای ازدواج دارند اما رفتارهاي ناصحيح او موجب جدايي وي از جواني مي‌شود كه به واقع قهرمان زنان هتل پنج ستاره است. سبك زندگي صحيح را مي‌توان در پلان‌هاي متعددي از اين فيلم ديد. تصویري از یک خانواده شرافتمند از طبقه کارگری، فرزندانی سالم و تحصیل‌کرده، شرمنده نبودن مریم از شغل پدر و مادر، نمایش رابطه خوب مریم با پدر و مادرش، و تصاويري از مهرباني ميان مریم و پدرش، ارادت و محبت مريم در برابر سختي شغل مادر، تأکید بر مردانگی و غیرت و حفظ آبروی افراد بی‌پناه توسط رضا وحیدی همه و همه حاكي از فيلمي است كه مي‌توان گفت در ميان فيلمهايي كه اين روزها در سينماي ايران اكران مي‌شود، مي‌توان با حضور خانواده براي ديدنش به سينما رفت و از ديدنش لذت برد و با خرسندي از سينما خارج شد. ]]> ايرج فتح الهي فرهنگ Mon, 09 Jun 2014 04:16:35 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbasbw.rhbzwpiuur.html آمريكا و اسرائيل تبليغات بسياري عليه شبكه الكوثر دارند http://siasatrooz.ir/vdcb85b5.rhbfapiuur.html تهيه‌كننده دستگير شده در جمهوري آذربايجان با اشاره به اين كه آمريكا و اسرائيل تبليغات بسياري عليه شبكه الكوثر دارند، گفت: دستگيري گروه مستندساز ايراني غيرقانوني بود و وزارت خارجه كشورمان بايد نسبت به اين رويداد برخورد قانوني داشته باشد. به گزارش فارس، نشست مطبوعاتي ديروز با حضور برهان حشمتي مدير شبكه جهاني سحر، شعبانعلي كيواني تهيه‌كننده دستگير شده و جمعي از خبرنگاران در شبكه جهاني سحر برگزار شد. در اين مراسم برهان حشمتي گفت: در آذربايجان كار خبري و رسانه‌اي به صورت آزاد مشكل است و انحصار رسانه‌اي در آن كشور حاكم است، حاكميت تقريبا تمامي تلويزيون را دراختيار دارد و به دليل اين كه رسانه‌ها چندان تأثيري در دولت و حكومت آذربايجان ندارند، از حساسيت بسياري برخوردار نيستند اما رسانه‌هاي تلويزيوني تحت كنترل حاكميت هستند. وي افزود: سيماي آذري شبكه جهاني سحر به دليل اين كه نشر معارف اسلامي مي‌كند، به راحتي نمي‌تواند فعاليت كند و جمهوري آذربايجان براي اين كه براي خود هويت‌سازي كند، تاريخ را تحريف مي‌كند و ما با تهيه برنامه‌ها تلاش مي‌كنيم واقعيت‌هاي تاريخ را به مردم آذربايجان نشان دهيم. وي با بيان اين كه در رسانه‌هاي آذربايجان نقش صهيونيست و غربي‌ها گسترده است، اظهار داشت: ما اين‌ كارها را نقض مي‌كنيم و تمامي موارد باعث شده كه جمهوري آذربايجان چندان دلخوشي از ما نداشته باشند. حتي در رسانه‌هاي جمهوري آذربايجان بسيار ديده مي‌شود كه تبليغ فارس‌ها يا ترك‌ها را مي‌كنند، درصورتي كه براي ترك‌ها هم هيچ ارزشي قائل نمي‌شوند. حشمتي تصريح كرد: بازداشتگاه‌هاي آذربايجان بسيار وحشتناك‌تر از اين‌هاست و هفتاد سال كمونيسم نتوانسته رفتارهاي آن‌ها را تغييردهد. اسرائيل و آمريكا به شدت در باكو نفوذ دارند و ممانعت بسيار زيادي كرده و تبليغات بسياري عليه شبكه جهاني سحر مي‌كنند و متأسفانه ملاحظه‌كاري كه سفارت ايران در آذربايجان دارد، ايراني‌ها را رنج مي‌دهد. مدير شبكه جهاني سحر با بيان اينكه اين حوادث اخير را لاپوشاني كردند تا به مردم اعلام نشود، اظهار داشت: اين گروه دستگير شده بود درصورتي كه دائما به ما اعلام مي‌كردند كه اين قضيه را به مردم نگوييم. اگر اين موارد رسانه‌اي نشود هيچ زماني جمهوري آذربايجان دست از كار خود برنخواهد داشت. رايزن‌هاي فرهنگي در باكو نيز بسيار ضعيف عمل مي‌كنند مثلا ما از آن‌ها انتظار داريم كه قرآن و يا نهج‌البلاغه را به طور رايگان در اختيار مردم بگذارند كه اين اقدام صورت نمي‌گيرد. در اين وضعيت ديده مي‌شود كه محصولات غربي و حتي مشروبات الكلي ارزان‌تر از آب به فروش مي‌رسند. ]]> فرهنگ Mon, 10 Aug 2009 08:21:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb85b5.rhbfapiuur.html گزارشي از نشست خبري محمدرضا لطفي تسويه حساب شخصي با دوستان قديمي ندارم http://siasatrooz.ir/vdcaoeny.49n6y15kk4.html در نشست خبري كه صبح ديروز با حضور محمدرضا لطفي و بهراد توكلي مديربرنامه‌هاي اين آهنگساز برگزار شد، توكلي با اشاره به چگونگي برگزاري اين كنسرت گفت: در شب اول كه 30 ارديبهشت خواهد بود در بخش اول استاد لطفي به تكنوازي كامل خواهند پرداخت و در بخش دوم همنوازان شيدا به خوانندگي محمد معتمدي به روي صحنه مي‌روند. در شب دوم يعني 31 ارديبهشت بخش اول به تكنوازي كوتاهي از محمدرضا لطفي و اجراي گروه بازسازي شيدا به خوانندگي علي اثني‌عشري و بخش دوم به اجراي گروه بانوان شيدا به خوانندگي محمد معتمدي اختصاص دارد. در ادامه لطفي در توضيح چگونگي اين كنسرت گفت:‌ ما سه گروه هستيم كه در دو شب به روي صحنه مي‌رويم در گذشته كنسرت‌هايم را بدون آنتراك برگزار مي‌كردم چرا كه معتقد بودم مردم وقتي موسيقي جدي گوش مي‌كنند بايد بنشينند و فقط موسيقي گوش كنند اما بعد از انقلاب روال كنسرت‌ها با داشتن آنتراكت معمول شد. چرا كه مردم در اين بخش همديگر را مي‌بينند و به نوعي امكان تبادل فرهنگي در بخش آنتراك بين مخاطبان وجود دارد. آثار شنيده نشده لطفي اجرا مي‌شود توكلي ادامه داد: قطعات اين اجرا همگي از ساخته‌هاي شنيده نشده استاد لطفي هستند. لطفي نيز در اين خصوص گفت: تمامي اين قطعات را در ايران ساخته‌ام و به نوعي احساسات حضور 5 ساله‌ام در ايران و تأثيرات اجتماعي و فرهنگي در طول اين زمان در اين مجموعه به چشم مي‌خورد.قطعه اول در ضرب بلند 18 تايي است كه فرم جديدي دارد .پيش‌درآمد آن با فرم شناخته نشده و نيز يك كار ابداعي جديد نيز در اين مجموعه به چشم مي‌خورد به گونه‌اي كه در 4 مضراب خواننده خودش را نشان مي‌دهد كه اين مسئله در گذشته مرسوم نبوده است. وي در خصوص ساخت قطعات جديد براي اين كنسرت گفت: قطعات اين مجموعه را در طي 7 ماه گذشته ساختم و همگي به صورت آني در ذهن من شكل گرفته است. من موزيسيني نيستم كه از قبل فكر كنم و براي واقعه‌اي خاص قطعه بسازم.اما در طول سال‌ها فعاليتم، تنها يك دفعه اين اتفاق افتاده و آن هم براي مرگ پدر آيت‌الله طالقاني بوده است. آلبوم «پاسداشت شيوه طاهرزاده» رونمايي مي‌شود در ادامه اين نشست بهراد توكلي مديربرنامه محمدرضا لطفي اظهار داشت: همزمان با اين كنسرت آلبوم جديد گروه بازسازي شيدا با عنوان پاسداشت شيوه طاهرزاده در دستگاه همايون رونمايي و آلبوم بانوان شيدا در آواز بيات اصفهان به نام اي عاشقان اجرا مي‌شود. اولين شب به «ابتهاج» تقديم مي‌شود لطفي در ادامه اين نشست گفت:‌ كنسرت شب اول را به هوشنگ ابتهاج تقديم كرديم به طوري كه تمامي شعرها و غزليات از اين شاعر است.البته قرار بود ايشان روي يكي از تصانيف كنسرت شب اول شعري بگويند اما به خاطر كسالت و سفر به آلمان اين امر محقق نشد همچنين قرار بود كل كنسرت بزرگداشتي براي اين شاعر گرانقدر باشد به طوري كه دوستان ايشان از جمله شفيعي كدكني ، كافي و ديگران حضور و در خصوص شخصيت ايشان صحبت كنند اما متأسفانه به دليل مشكل ايشان اين كار عملي نشد. بليت‌هاي كنسرت از 20 تا 50 هزار تومان وي در خصوص قيمت بالاي اين كنسرت‌ بيان داشت: بليت‌هاي اين كنسرت از 20 تا 50 هزار تومان است اما من هيچوقت به عنوان موسيقي‌دان به شخصه بليتي با اين مبلغ نمي‌گيرم تا كنسرتي را گوش كنم بلكه با قيمت كمتر در يك گوشه مي‌نشينم و تنها موسيقي گوش مي‌كنم چون هدفم تنها شنيدن موسيقي است. سرپرست گروه بانوان شيدا ادامه داد: از تعداد بليت‌هاي ما تنها 400 بليت به قيمت 50 هزار تومان به فروش مي‌رسد و مابقي 20، 25 و 35 توماني است كه اين قيمت بسته به هزينه هر صندلي محاسبه مي‌شود به طوري كه اگر ما هيچ اجرايي در سالن نداشته باشيم و مخاطبان بدون شنيدن موسيقي وارد سالن شوند براي هر صندلي بايد 25 هزار تومان هزينه پرداخت كنند كه اين خود بسيار اسف‌بار است. لطفي ادامه داد: درآمد كنسرت ما از بليط‌هاي 35 تا 50 هزار توماني است و تخفيفي كه براي ما قائل شدند اين است كه فروش سي‌دي نداشته باشيم و تيم برگزاري و مراقبين را خودمان بياوريم تا نخواهيم هزينه اين دو بخش را كه چيزي حدود 4 ميليون است پرداخت كنيم. اين آهنگساز با بيان اينكه در 2 شب كنسرت 65 ميليون تومان هزينه پرداخت مي‌كنيم ،اظهار داشت: اگر قرار باشد در كشور ما موسيقي جدي و هنري فعاليت داشته باشد بايد شهرداري كه سالن در اختيار دارد به ما تخفيف دهد و در شرايط مناسب سالنش را در اختيارمان قرار دهد و اين در حاليست كه همين سالن براي همايش‌هاي بزرگ باتخفيف 70 درصدي ارائه مي‌شود ولي براي مسائل هنري هيچ‌وقت چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد. لطفي گلايه‌هايش را پيش شهردار مي‌برد لطفي با بيان اين كه من مسئله سالن‌هاي پرهزينه را به عنوان يك گله دنبال خواهم كرد، گفت: من به شهردار و مطبوعات نامه‌اي مي‌نويسم كه فكري در برخورد با اجاره سالن‌ها داشته باشند و اين مسئله را پيگيري نمايند. مخالف اجراي كنسرت در چندين شب هستم وي در خصوص برگزاري كنسرت در تالار وحدت گفت: در اين تالار از آنجايي كه كاملاً دولتي است نمي‌توان قيمت بالايي براي بليط تعيين كرد همچنين گنجايش سالن كم است و حداقل بايد 10 شب براي مخاطبان كنسرت برگزار كرد كه من اساساً با برگزاري كنسرت در شب‌هاي طولاني مخالفم چرا كه در اين صورت حس و حال نوازنده در روزهاي پاياني كمتر مي‌شود. من معتقدم كنسرت‌ها نبايد به صورت حادثه‌اي رخ دهد بلكه بايد با برنامه‌ريزي در طول سال برگزار شوند. گروه‌هاي شيدا در هر فصل به روي صحنه مي‌روند اين آهنگساز در ادامه تصريح كرد: طي مذاكره و صحبت تصميمي گرفتيم كه در هر فصل يك كنسرت در تالار وحدت و رودكي داشته باشيم همچنين با دانشگاه هنر و سالن فارابي مذاكراتي انجام داديم كه هر ماه يك كنسرت كوچك شامل تك‌نوازي، ساز و آواز و نيز گروه‌نوازي داشته باشيم كه اميدوارم با اين برنامه‌ريزي‌ها آواي شيدا يك برنامه مدون شده در ايران داشته باشد و اين مسئله سنتي شود كه ديگران آن را ادامه دهند. لطفي در خصوص انتخاب محمد معتمدي به عنوان خواننده دو گروه گفت:‌ من در مؤسسه آواي شيدا كلاس‌هاي آواز دارم كه افرادي كه در حدود 10 سال در اين زمينه كار كردند از تجربيات من نيز بهره مي‌برند من از اين افراد چندين نفر را كه توانمند هستند انتخاب و در كنسرت‌هايم به مردم معرفي مي‌كنم. معتمدي هم تابع اين جريانات است و وقتي روي صحنه مي‌نشيند به من اين نگراني نمي‌دهد كه كار با اشكال به مخاطب ارائه شود. كسي نمي‌تواند مدعي زحمات شجريان و مشكاتيان باشد محمدرضا لطفي در ادامه اين نشست در پاسخ به فارس مبني بر انتشار صحبت‌هايي در خصوص زندگي هنري شجريان و مشكاتيان گفت: من طي 10 شماره در بولتن داخلي آواي شيدا سرگذشت چاوش و زندگي هنري خودم را منتشر كرده‌ام. اما متأسفانه در چاپ دهم يكي از سايت‌هاي هنري تنها بخشي از اين نوشته‌ها را منتشر كرد كه اين خلاصه نويسي محتواي كامل متن را از بين برد و تنها جمله‌هايي كه هيچ مفهوم خاصي نداشتند منتشر شدند و اين در حاليست كه اگر تمام مطالب چاپ مي شد نگاه مخاطبان متفاوت بود. وي افزود: من در اين بولتن به صورت كلي از مشكاتيان و شجريان و كارهاي هنريشان تعريف و آثارشان را تجزيه و تحليل كردم اما متأسفانه وقتي بخشي از اين نوشته انتخاب و منتشر مي‌شود شنونده را دچار مشكل مي‌كند. لطفي ادامه داد: چه كسي مي‌تواند مدعي زحمات شجريان به عنوان كسي كه موسيقي آوازي و دستگاهي را در سختي تمام زنده نگه داشته و يا فعاليت‌هاي بزرگ مشكاتيان باشد. اين افراد زحمت بسيار كشيده‌اند ولي تمام اين نوشته‌ها به روايت من از چاووش برمي‌گردد. با دوستان قديمي تسويه حساب شخصي ندارم اين آهنگساز بيان داشت: من به شجريان و مشكاتيان احترام گذاشتم و با كساني كه باهم دوست و همكار بوديم نيز هيچگونه تسويه حساب شخصي ندارم. من با اين دو هنرمند هيچ اختلافي ندارم و معتقدم اگر شجريان موسيقي آوازي و دستگاهي را نمي‌خواند ، معلوم نبود چه اتفاقي براي موسيقي آوازي مي‌افتاد. كنسرت لطفي در برج ميلاد تمديد مي‌شود كنسرت محمدرضا لطفي به همراه گروه همنوازان، بانوان و بازسازي شيدا 30 و 31 ارديبهشت ساعت 21 در برج ميلاد برگزار مي‌شود كه به گفته توكلي به احتمال زياد اين كنسرت در شب‌هاي ديگر تمديد مي‌شود. ]]> فرهنگ Sun, 02 May 2010 19:05:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaoeny.49n6y15kk4.html «حسان» را باید «پدر شعر ولایی و هیئت» بنامیم http://siasatrooz.ir/vdcefw8zfjh877i.b9bj.html خبر رحلت شاعر بلندپایه استاد حبیب چایچیان متخلص به «حسان» بر جان و روان مشتاقان شعر ولایی اندوهی سنگین نهاد. درباره ایشان کم و بیش مطالبی شنیده و خوانده‌اید که بیشتر درباره یکی از اشعار رضوی‌شان است؛ اما به نظرم مطالب گفتنی درباره این شاعر ولایی‌سرا بسیار است و برخی بزرگان در حق ایشان کم گذاشته‌اند... به سهم خویش و به میزان بضاعت، مطالبی درباره ایشان تقدیم می‌دارم: ۱- «استاد حسان» در شمار یکی از آخرین شاعران از حلقه شاعران متقدمِ ولایی‌سرا بود؛ بجاست مرور کنیم نام و یاد شاعران بزرگ دهه ۴۰ و ۵۰ را؛ از جمله مرحوم صغیر اصفهانی، خوشدل، محمدعلامه، ریاضی یزدی و... که شعرشان روزگاری زبانزد هیئت‌ها بود و امروزه از آنان به عنوان شاعر ولایی یاد می‌کنیم. و نیز نفس گرم و اثرگذار اساتید شعر ولایی را مغتنم بدانیم؛ بزرگانی چون استاد سازگار و استاد مؤید را، که بسیاری از آثارشان پشتوانه هیئت‌هاست. ۲- مرحوم استاد حسان، از ۵۰ سال پیش تاکنون با شعر خود نمونه‌های قابل توجه و اثرگذاری از شعر مناسب اجرا در هیئت را ارائه کرده است؛ (شعری که که امروز تسامحاً یا به غلط، «شعر هیئت» نام گرفته است). به عبارت دیگر، شعر «تراز ولایی» یا «شعر مناسب اجرا در هیئت» را باید در برخی آثار ایشان جُست و دیگر آثار را با شعر ایشان سنجید. واقعیت این است که هنوز هم پس از گذشت پنجاه سال، برخی آثار مرحوم حسان در هیئت‌ها قابل اجراست و زبان پویای برخی از اشعار او راهگشای شاعران جوان. آنچه در این میان مهم و ضروری است، توجه مداحان و شاعران جوان به اشعار جریان‌ساز، هنرمندانه و حتی خلاقانه مرحوم حسان است که بیشتر در کتاب‌های «ای اشک‌ها بریزید» و «خلوتگاه راز» آمده است. اشاره به مطلع برخی اشعار برای اثبات این ادعا کافی است: «نظر به بندگان اگر ز مرحمت خدا کند / قسم به ذات کبریا ز یمن مرتضا کند» «هاله‌ای بر چهره از نور خدا دارد حسین / جلوه هر پنج تن آل عبا دارد حسین» «من زاده علی مرتضایم / من شاهباز ملک لافتایم» «بر لب آبم و از داغ لبت می‌میرم / هر دم از غصه جانسوز تو آتش گیرم» «خیمه‌ها می‌سوزد و شمع شب تارم شده / در شب بیماری‌ام آتش پرستارم شده» «روی تو شام تیره و مویت سپیده است / نور امید زان رخ زیبا دمیده است» ۳- مرحوم استاد حسان حق بزرگی بر گردن همه شاعران ولایی‌سرا و نیز مداحان عزیز دارد. فراموش نکنیم که کتاب «ای اشک‌ها بریزید» مثل «نخل میثم» - که امروزه کارگشای عموم مداحان است - روزگاری انیس و کتاب همراه مداحان بود. هنوز هم جذبه اشعار مرحوم حسان در مداحی‌های دوران دفاع‌مقدس، تازگی و طراوت خاص خود را در اذهان حفظ کرده است. امروزه اگر استاد مجاهدی به جهت تبیین مراتب شعر آیینی «پدر شعر آیینی» لقب گرفته است، بجاست به جهت قدمت و کسوت مرحوم استاد حبیب چایچیان(حسان) در شعر ولایی و نیز اثرگذاری که بر شعر ولایی داشته است او را «پدر شعر ولایی و هیئت» بنامیم. ۴- بزرگترین تکریم و بزرگداشت مرحوم استاد حسان و دیگر شاعران ولایی‌سرا، ارائه صحیح آثار ایشان به عموم است؛ به‌راستی اگر شعر «آمدم ‌ای شاه پناهم بده» خوانده و رسانه‌ای نمی‌شد، چقدر عموم مردم ایشان را می‌شناختند؟ و اگر مردم، امثال مرحوم حسان را فقط به همین اندازه محدود می‌شناسند از کم‌کاری شاعران و به‌ویژه مداحان است. به‌راستی کدام‌یک از مداحان معروف، مجموعه اشعار مرحوم حسان را یک بار ورق زده‌اند؟ پس، برای تکریم شاعران و معرفی عظمت هنر ایشان از این پس بیندیشیدیم و تدبیری اتخاذ کنیم. سید مهدی حسینی - تسنیم ]]> فرهنگ Sun, 03 Dec 2017 05:48:34 GMT http://siasatrooz.ir/vdcefw8zfjh877i.b9bj.html حمایت انجمن روزنامه نگاران مسلمان از دومین جشنواره فیلم عمار http://siasatrooz.ir/vdcb0sbz.rhbgapiuur.html انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن اعلام حمایت از دومین جشنواره مردمی فیلم عمار به دلیل نگاه ارزشی به بخش فرهنگ و هنر، در تمامی بخش های این جشنواره به صورت فعالانه شرکت می کند. اعضای هیات داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان پس از پایان این جشنواره که مراسم افتتاحیه آن روز چهارشنبه در سینما فلسطین برگزار شد، فیلم منتخب خود را معرفی خواهد کرد. این جشنواره در محورهای تاریخ انقلاب اسلامی، نقد درون گفتمانی، بیداری اسلامی، فتنه سال ۸۸ و جنگ نرم برگزار میشود و بیش از ۳۰۰ فیلم در بخشهای مستند، کوتاه، نماهنگ و تیزر و پویانمایی در جشنواره شرکت کردهاند. همچنین در این جشنواره فیلمهایی در موضوع کشورهایی چون تونس، افغانستان، عراق، آذربایجان و بحرین به نمایش در خواهد آمد. جشنواره فیلم عمار تا سه شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و بخشی از فیلمهای آن همزمان در بیش از ۵۰ شهر از جمله مشهد، اصفهان، تبریز، خرمآباد، ایذه، کرج، قم، دهلران، رضوانشهر، بوئینزهرا، پیشوا، میامی، سنقر، پاکدشت، ملارد و ... اکران خواهد شد. ]]> فرهنگ Fri, 30 Dec 2011 12:53:05 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb0sbz.rhbgapiuur.html عرض اندام تله فیلم به جای سینمای حرفه ای در سيما تلويزيون در تله «تله فيلم» http://siasatrooz.ir/vdcbwab8.rhbsapiuur.html گروه فرهنگي- در حالي كه هر روز شاهد افزايش توليد فيلمهاي سينمايي تلويزيوني يا به اصطلاح همان تله فيلم در كشور هستيم كه اين روند رو به رشد آرام آرام باعث بروز نگراني‌هايي نيز شده است. چند سالي است كه مديران سيما ترجيح داده اند به جاى پخش توليدات سينماى ايران محصولات خود را به نمايش درآورند. اين آثار كه تا اواخر دهه ۷۰ به عنوان فيلم‌هاى داستانى معرفى مى شدند، پس از فراگير شدن سينماى ديجيتال در جهان و البته كشور ما، تله فيلم نام گرفته و از شبكه‌هاى مختلف روى آنتن رفتند. هزينه پائين توليد، بهره گيرى از نيروهاى مورد اعتماد سازمان، هدايت مضامين و كيفيت ساختارى آثار از ابتداى ارائه طرح تا كپى صفر از جمله دلايل توجه رسانه ملى به ساخت تله فيلم‌ها بود. در كشور ما تله فیلم‌ها عمدتا یا مناسبتی هستند یا مضمون پیام خاصی هستند که مسئولین سازمان صدا و سیما در پی القاء آن به بینندگان هستند. فیلم‌های تلویزیونی به میزان لازم پیام و محتوا دارند، اما این فیلم‌ها اول باید بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند تا بعد پیامشان را منتقل کنند.وقت کم و اصرار سازمان صدا وسیما بر پیام دار کردن تله فیلم‌ها کار را به جائی کشانده که کافی است از هر تله فیلم ده دقیقه آن پخش شود، مخاطبان تا انتها همه پیام‌ها را دریافت می کنندو هم برای تماشای ادامه اش انگیزه خود را از دست می دهند. در نگاه اول پخش تله فيلمها در بعداز ظهر روزهاي جمعه حركت خوبي بود كه خيلي زود به ديگر روزها نيز تعميم يافت و حتي در ايام نوروز در اكثر شبكه‌هاي تلويزيوني سيما،تله فيلمها جاي ثابتي را به خود اختصاص دادند و كمي باعث ايجاد فاصله بين مخاطب با سينما شدند. بخصوص وقتي كه جاي نام كارگردانان جوان و گمنام در اين تله فيلمها را نام كارگردانان بزرگ سينما پر كردند،و همين اتفاق باعث شد مسئولين برگزاري جشنواره فيلم فجر نيز بخشي را به اين نوع فيلمها اختصاص دهند. متاسفانه در تهيه و توليد فيلم‌هاي تلويزيوني كمتر شاهد حضور كارگردانان باسابقه هستيم و بسياري از كارگردانان تله فيلم‌ها براي نخستين بار است كه فيلمي را جلوي دوربين مي‌برند و به عبارت ديگر اولين كار خود را تجربه مي‌كنند و اين امر ممكن است تبعاتي جبران ناپذير به همراه داشته باشد.تلويزيون رسانه‌اي عمومي است و چنانچه در ساخت برنامه‌هايي كه به مخاطبان عرضه مي‌گردد توجهي به كيفيت آن نشده و از افراد بي‌تجربه استفاده شود مي‌تواند بر ذائقه مخاطب تاثيرگذار باشد. در كنار اين مسايل توليد حجم بالايي از تله‌‌فيلم‌ها و تاكيد برايفاي نقش بازيگران چهره در اين آثار كه به افزايش دستمزدها در سينما و تلويزيون منجر شد نيز از تبعات نگران كننده اين جريان است.البته کسب درآمد توسط بازیگران مشکلی ندارد، اما کار جائی سخت می شود که یک بازیگر بدلیل تراکم بالای کاری نمی تواند هنر خود را به درستی بروز دهد چون عملا زمانی ندارد تا در قالب نقش فرو رود و نتیجه آن می شود که غالبا در تله فیلم‌ها با آن روبرو هستیم، نقشهای آبکی با افراد تکراری. حضور تله فيلم‌ها از سال‌هاي گذشته تاكنون در سيما با واكنش‌هاي متفاوتي همراه بوده به گونه‌اي كه برخي اين تله فيلم‌ها را مطلوب و گروهي نيز آن را آزمايشگاهي براي كارگردانان كم تجربه مي‌دانند محمدمهدي عسگر‌پور، كارگردان سينما و تلويزيون درباره‌ اين مسئله در گفتگو با خبرگزار فارس مي‌گويد: افزايش دستمزدها يكي از تبعات اين مسئله است؛ تبعات ديگري هم وجود دارد و آن اين است كه حجم بالاي تله‌فيلم‌ها مي‌تواند به تساهل نسبت به انجام كارهاي ارزشمند بينجامد و تنها بحث بالا‌بردن دستمزدها مطرح نيست. اين كارگردان افزود: دستمزدهاي بالا و پائین بازيگران فيلم‌ها بالاخره ممكن است حل شود، اما فرهنگي كه دستمزد‌هاي بالا ايجاد مي‌كند و رقابتي كه اتفاقا بين مديران شبكه‌هاي تلويزيون براي كاركردن با بازيگران سرشناس پيدا مي‌شود چندان مطلوب نيست. اگرچه تلويزيون امسال با حجم تله‌فيلم‌هايش به جريان معيشت سينما كمك كرده‌است. عسگر‌پور كه اصرار بر حجم بالاي توليدات در رسانه‌ ملي دارد، در اين باره گفت: با توليد انبوه برنامه‌هاست كه مي‌توانيم كم‌كم‌ شاهد كيفيت بالاتر هم باشيم، ضمن اينكه ما بخواهيم و چه نخواهيم در رقابت با تلويزيون‌هاي دنيا قرار داريم، اما مشكل اين است كه اگر اين حجم درست اداره نشود، شما با يك آنارشي مواجه مي‌شويد كه لطماتش در وهله‌ اول ممكن است به‌حوزه‌ سينما برسد و حتما به‌زودي به خود تلويزيون هم برمي‌گردد و به يك بلا براي خود تلويزيون تبديل مي‌شود. حميد نعمت ا.. نيز كه در مدت زمان كوتاهي دو تله فيلم را كارگرداني نموده است درباره دليل ساخت فيلم در اين قالب به ايرنا مي‌گويد: به نظر من اين نوع قالب براي قصه گفتن بسيار مناسب است بخصوص براي قصه‌هايي كه بيان شان به شكل سريالي اصلا مناسب نيست. وي افزود: مدت زمان، بودجه و وقتي كه قرار است كار آماده شود در تله فيلم بسيار مناسب و خوب است و من به نسبت سريال اين نوع كارها را مي‌پسندم. قاسم جعفري كارگردان سينما نيز در گفت وگو با مهر با اشاره به صدمه اين نوع آثار بر پيكر سينما و تلويزيون عنوان كرد: تله فيلم‌ها علاوه بر لطمه به تلويزيون بر پيكر سينما نيز آسيب جدي وارد مي‌كنند. زيرا انتظاري كه از يك فيلم سينمايي مي‌رود در اين تله فيلم‌ها برآورده نشده و در نتيجه از ميزان مخاطبان سينما كاسته خواهد شد. جعفري با بيان اين مطلب كه مي‌توان سريال‌هاي ۲ قسمتي را جايگزين تله فيلم‌ها كرد يادآور شد: نكته اينجاست كه اگر قرار است چنين آثاري در صدا و سيما تهيه شود چرا هزينه‌ها صرف ساخت سريال‌هاي دوقسمتي نمي‌شود؟ دليل نامگذاري چنين آثاري به فيلم سينمايي چيست؟ اغلب چنين آثاري در كمتر از ۱۰ روز ساخته مي‌شود و افرادي كه در ساخت اين فيلم‌ها استفاده مي‌شود ناشي بوده و تجربه ساخت فيلم سينمايي را ندارند. ضمن آنكه بودجه چنين آثاري يك دهم فيلم‌هاي سينمايي است. سيروس الوند نيز كه در جشنواره فيلم فجر تله فيلم "عروس برفي " را داشت درباره اين نوع فيلمها گفت: اين نوع فيلم‌ها به تماشاگران عام تلويزيون اختصاص دارد چراكه حكايت تله فيلم با توليد در سينما متفاوت است. الوند افزود: فيلم تلويزيوني ساختن همچون سوار كردن مسافر در مسير است، من نيز در مسير چند مسافر سوار كردم، اما احساسم اين بود كه حرمت خود و گروه كاري ام را حفظ كنم و آبرويزي نكنم. الوند با اشاره به تله فيلم عروس برفي، افزود: اين فيلم كاري معمولي است اما به لحاظ اجرا اثر بي‌ايراد است.عروس برفي به تماشاگر عام تلويزيون تعلق دارد و بايد با نوع تله فيلم‌هاي تلويزيون و ميزان بودجه و مميزي‌هايي كه به آن اختصاص پيدا مي‌كند، آن را مقايسه كرد. كارگردان فيلم عروس برفي مدعي شد كه در حال حاضر هويت سينما در حال تغيير است و سرنوشت سينما در دست بازيگران تلويزيوني قرار گرفته است. با توجه به نگاه كارگردانان و تهيه‌كنندگان سينما و تلويزيون، تله فيلم‌ها نياز تلويزيون هستند اما بايد در ساخت اين نوع آثار توجه بيشتري صورت پذيرد. همچنين توجه بيشتر مديران سيما به اين نوع آثار و افزايش بودجه فيلم‌هاي تلويزيوني و استفاده از افراد كارآمد مي‌تواند سبب بهبود كيفيت آنها شود. در روزهاي اخير شاهد تله فيلم‌هايي جذاب همچون عمليات پايتخت به كارگرداني محمدرضا آهنج بوديم كه به دليل پرداخت مناسب و موضوع انرژي هسته‌اي با استقبال گسترده مردم روبرو شد. ساخت اينگونه تله فيلم‌ها مي‌تواند موجبات استقبال عمومي از فيلم‌هاي تلويزيوني را فراهم آورد. ]]> فرهنگ Sat, 09 May 2009 07:01:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbwab8.rhbsapiuur.html این‌ها با دمشان گردو می‌شکنند! http://siasatrooz.ir/vdcgyq9q3ak9qq4.rpra.html رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در مصاحبه‌ای با تارنمای ارگانی ایمنا می‌گوید: «در جشنواره فیلم کودک امسال ۷۰ میلیون تومان بلیط فروخته‌شده که این خبر خیلی خوبی است زیرا نشان می‌دهد که سینما در سبد خرید خانواده قرار گرفته و برای هنرمندان نیز خوب است زیرا بینندگان این اثر واقعی هستند.» به نظر می‌رسد ایشان از اخبار فروش بلیط در پایتخت بی‌خبرند که بعضی وقت‌ها درآمد یک نمایش در تئاتر شهر معادل همین مقدار است بنابراین ۷۰ میلیون تومان برای یک دوره جشنواره بین‌المللی با حضور ده‌ها فیلم در همین تعداد سینما عدد کوچک و پیش ‌پا افتاده‌ای بیش نیست که نباید مسئولان برگزاری را شادمان و خود شیفته نماید تا با دمشان گردو بشکنند! معنای برکات تنگناهای مالی برای مدیریت شهری این نیست تا ارقام محدود بودجه‌ای را که از محل عوارض نوسازی، خودرو، کسب، فروش تراکم، ماده صد و در نهایت سفره کوچک جامعه به ‌دست ‌آمده که باید صرف رفع نیازهای نظافتی، بهداشتی و نوسازی کلان‌شهر شود به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اختصاص دهند زیرا متولی آن سازمان سینمایی کشور است! از سویی صرفه ‌جویی ۶۰ هزار متر تبلیغات چاپی شهر و جلوگیری از هدر رفت سه میلیون و ششصد هزار لیتر آب در استخرهای تحت نظر این سازمان را نمی‌توان بزرگنمایی کرد و چتری قرار داد تا در سایه آن به استراحت فصلی پرداخت، زیرا ریخت‌ و پاش‌های مدیریت شهری آنچنان گسترده است که این اعداد در مقابل آن رقمی به‌ حساب نمی‌آید! که این روزها مدیران زیر مجموعه کلان‌شهر اصفهان پا به‌ رکاب شده‌اند تا چند ماه باقیمانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی را به پروپاگانداها پرداخته و ته انباری‌های خود را که اکثراً تکمیل طرح‌های سنواتی است به دامنه تبلیغات گسترده بسپارند و فارغ از مقررات م الف درج آگهی‌ها از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ عنوان رپورتاژ در اختیار رسانه‌های زنجیره‌ای خود قرار دهند در حالی‌ که هستند نشریات مستقلی که اینگونه درآمدهای سوری و مشکوک الهویه از گلویشان پایین نمی‌رود و بجای بزرگنمایی به ابراز حقایق می‌پردازند که بد نیست سری به‌ حساب‌های منفی شده در دفاتر اسنادی و دیون ایجاد شده برای اتمام این طرح‌های پیشگیری‌ کننده از ریزش آرا بزنند که بر ذمه شوراهای اسلامی و شهرداران آینده خواهد بود! اگر بودجه سال ۹۷ سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان به مقدار ۶۸ درصد کاهش‌ یافته دلیل آن نیست تا تغییر رقم چهار میلیارد و ۵۸۴ میلیون تومانی را به پنج میلیارد و هشتصد میلیون تومان حاصل از افزایش ۲۸ درصد بدانیم زیرا کاهش قیمت ۶۸ درصدی زمانی اتفاق افتاد که نیمی از سال خریدها و دیگر هزینه‌های خدمات شهری بر اساس ارز ۳۸۰۰ تومانی انجام می‌گرفت که بعدازآن سه تا چهار برابر شد. بنا بر این می‌توان کاهش ۲۸ درصدی در سال ۹۸ را حدود ۸۴ درصد فرض نمود همانگونه که به اقرار خودتان تفاوت قیمت‌ها چهار و نیم برابر شده است! این روزها هر یک از مدیران خدمات شهری پشت تریبون قرار می‌گیرند در اولین اقدام دست نیاز و کاسه گدایی را به‌ سوی آحاد جامعه دراز نموده و از آن‌ها استمداد مشارکت می‌کنند که خود به‌ خوبی آگاه‌اند موجودی کارت‌های بانکی مردم به ‌قدری قلیل است که اشک عابر بانک‌ها را جاری می‌سازد و بهتر است بدانند قبری که بالای سر آن فاتحه خوانده می‌شود فاقد میت بوده و دست ‌تنگی اکثریت بالاتفاق شهروندان حاصل از رکود نگران‌ کننده بازار به‌ خوبی مشهود است! نمی‌خواهیم وارد مقوله امور فرهنگی و اجتماعی شهر شویم که چند متولی با بودجه‌های مجزا دارند و هرکدام به ‌نوبه خود سهمی از خزانه دریافت می‌کنند و موظف هستند به هزینه آن در جهت افزایش فعالیت‌های اجتماعی و ایجاد شعف و انگیزه در جامعه بپردازند حال ‌آنکه وظیفه اصلی مدیریت شهری در شهرداری هر شهر و عوامل آن تنها ایجاد محیط خالی از استرس توأم با نظافت، سرسبزی و طراوت است که بتوان در آن آسوده زیست و انجام دیگر امور جاری در شهر تا زمانی که اختیارات قانونی همچون کشورهای اروپایی به عهده شهرداری‌ها گذاشته نشده همچنان در اختیار ارگان‌های مربوط به خود می‌باشد که هزینه کردن در این موارد از محل بودجه شهرداری نوعی موازی کاری بیش نیست که درنهایت به نام شهرداری اما به کام دیگر ارگان‌های مسئول خواهد بود! تلاش برای افزایش میزان مشارکت‌های اجتماعی در شهر مستلزم آنست که آحاد جامعه رقمی را مازاد بر هزینه‌های جاری خود داشته باشند تا در سبد فرهنگی اجتماعی شهرداری بگذارند و ادارات و ارگان‌های نامبرده به‌رغم امضاء توافقنامه با شما در این زمینه اما با کمبود اعتبار به‌منظور رفع معضلات خود روبرو هستند؛ بنابراین اقدامات اینگونه در زمان رکود اقتصادی و فشار تحریم‌ها نوعی پتک به سندان کوبیدن است که تنها صدا دارد اما گوش‌خراش و فاقد محتوا و عبث است! اهداف کلان و بالادستی نظام در این روزها تنها افزایش در رونق تولید است که می‌طلبد همه ارگان‌ها و نهادها دراین‌باره مساعدت عملی داشته و از هر نوع بهره‌وری تبلیغات خودداری نموده و هم خود را بر صرفه‌جویی‌های کلان متمرکز نمایند که برگزاری مصاحبه‌های فاقد محتوا و تبلیغات قبل از موعد انتخاباتی از آن جمله هستند! بنابراین برکات گشوده شدن تنگناهای مالی برای هر مدیر زمانی اتفاق می‌افتد که با صرفه‌جویی و حذف هزینه‌های زائد بار دیون خود را به صفر برساند. نویسنده: حسن روانشید ]]> فرهنگ Sat, 12 Oct 2019 19:41:01 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgyq9q3ak9qq4.rpra.html پرواز «فردي» از جنس آويني http://siasatrooz.ir/vdcft1dc.w6dxjagiiw.html  خبر مثل همه خبرهاي مشابه‌اش سرد و تلخ و كوبنده است؛ امیرحسین فردی دار فانی را وداع گفت. امير حسين فردي را خيلي‌ها مصداق يك فرهنگي انقلابي مي‌دانند. عنصري فرهنگي كه حالا غربت غم فراغش تو را به نوشتن واداشته است. اين نویسنده ۶۴ ساله ادبیات انقلاب كه تا همين آخرين روز هم، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری بود، نفسش ياري نداده و حالا تن رنجور سال‌هاي سال او آرام گرفته است. آشنايي اين زاده روستای قره‌تپه اردبیل كه در آب و هواي بديع و پرطراوت سرزمين سهند و سبلان به دوران نوجواني رسيد، با ادبيات به ویژه حضور بسیار مؤثر در ادبیات داستانی به او اين توفيق را داد تا در هوای تازه‌ دیگری هم استنشاق كند كه تا لحظه آرامش نيز با زندگی او گره بخورد. شايد كمتر كسي در سابقه نويسندگي براي انقلاب، با فردي قابل قياس باشد. آن روزهايي كه فردي و بچه‌‌هاي مسجد الجواد خيابان قزوين باهم همراه بودند تا هم در جبهه خون و شهادت و هم در جبهه‌هاي فرهنگي از خاكريزهاي شرافت اين كيان بي‌مانند دفاع كنند و نگذارند ناموس عزت و شرافت ايراني انقلابي، دستخوش پليدي دستان ضدانقلاب و نظام سلطه شود. نظام سلطه‌اي كه عزم آن را داشت تا نگذارد نفس بچه‌هاي انقلاب به انقلاب حيات ببخشد، اما بچه‌هاي انقلاب ايستادگي كردند و نام و نشان خود را وقف انقلاب كردند و با خون و آبرويشان پاسدار اين انقلاب شدند تا قلب حضرت روح‌الله آرام گيرد با مردان مردي كه كاري كردند كارستان زير سايه ولايت. آنها با محوريت فردی کتابخانه مسجد جوادالائمه را در سال ۱۳۵۳ تاسيس كردند و شورای نویسندگان آن مسجد را راه‌انداختند. شورای نویسندگاني كه پس از انقلاب به حوزه‌ هنری پیوستند و پايه‌هاي اين نهاد فرهنگي انقلابي را بنا نهادند عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی(حوزه هنری)، سردبیری و مدیرمسئولی مجله کیهان بچه‌ها (به مدت ۲۸ سال)، تأسیس و مدیرمسئولی مجله کیهان علمی، عضویت در انجمن قلم ایران، عضویت در شورای داستان‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی سازمان بسیج مستضعفین و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزه هنری از سوابق اجرایی مرحوم امیرحسین فردی بوده است. از میان آثار مرحوم فردی، می‌توان به اسماعیل، آشیانه در مه، سیاه‌چمن، گرگ‌سالی، یک دنیا پروانه و کوچک جنگلی اشاره کرد. مرحوم فردی اما از دوستان صمیمی شهید حبیب غنی‌پور بود که پس از شهادت آن نویسنده هنرمند، جزو مؤسسان و برگزارکنندگان کتاب سال شهید غنی‌پور بود؛ جایزه‌ای که از اعتبار بالا و والایی در حوزه ادبیات برخوردار است و آخرين دوره آن نيز مدتي پيش در تهران به اجرا درآمد. او با شهيد غني‌پور در جبهه‌هاي ايثار و شهادت هم‌ سنگر بوده است. همين چند روز پيش در مراسم پاسداشت گل‌علی بابایی نویسنده و محقق حوزه دفاع مقدس محمد ناصری مدیر مسئول مجلات رشد و از يادگاران مسجد الجواد گفت: «ما بچه‌های مسجد جوادالائمه(ع) سنتی داشتیم که بانی آن آقای امیرحسین فردی بود. آن سنت هم این بود که در روزهای جنگ اگر کسی از بچه‌های مسجد شهید می‌شد، اسلایدی درباره آن شهید نوشته و خوانده می‌شد. اولین متن را هم آقای فردی نوشت.» اما گويي تقدير اين بوده دست‌هاي ما خيلي هم از انديشه و دل‌نگراني‌هاي فردي تهي نباشد. از امیر‌حسین فردی متني به عنوان سرمقاله در دوازدهمین کتاب جشنواره شهید غنی‌پور منتشر شده است كه نكات بسيار زيبايي در آن نهفته است. خود مرحوم فردي وقتي متن را براي انتشار به عنوان سرمقاله کتاب سال گذشته جشنواره شهید غنی‌پور تحويل مي‌داده گفته است: «این وصیت‌نامه من است.» و تاكيد كرده است: «این مقاله را به نیت وصیت‌نامه‌ام نوشتم.» حالا او در ميان ما نيست و صداقت كلام او براي دوستان فاش شده است. فردي در اين مطلب آورده است كه «انجمن‌ها و تشکل‌های ادبی و هنری برای رسیدن به اهداف خود به ماندن و ماندگاری می‌اندیشند. هدف‌ها و آرمان‌ها تا زمانی دست یافتنی هستند که تشکیلات و سازمانی در میان باشد. همچنين در اين متن آمده است: «تاسیس جشنواره ادبی در شرایط و فضای جامعه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران باید منطبق با ارزش‌های تاریخی و ملی این ملت باشد، این یک اصل انکارناپذیر است، وگرنه از اقبال عمومی برخوردار نخواهد بود و در صورت مغایرت و تضاد با آرمان‌های مردم به حاشیه رانده می‌شود، آنقدر که دیگر رمقی برای بقا نمی‌یابد و افول می‌کند، بنابراین اولین شرط پاسداشت ارزش‌ها و هنجارهای جامعه، همنوایی با آرمان‌های مردم است، البته نه ریاکارانه و به دروغ، بلکه صادقانه و از عمق جان.... صداقت متضمن سلامت و کارآمدی پشتوانه حرفه‌ای و نظری جشنواره است، جشنواره شهید حبیب غنی پور از ابتدای تاسیس تا کنون به این دو اصل وفادار بوده و سعی کرده با این دو بال پرواز کند، یعنی صداقت و کارآمدی.» فردي گويي در شهودي ملكوتي بوده و اين مطالب به قلم او جاري شده است. در پايان مطلب او كه گويي بعداز خويش غصه تداوم چنين آيين‌هاي انقلابي را داشته آورده‌است: «امید که عاشقان شهید و یاران حبیب همواره این پرچم را برافراشته نگه دارند و نگذارند چراغی که به نام نویسنده شهید روشن شده است، خاموش شود.» حالا امير حسين فردي آرام گرفته و آرامش او قلب دوستانش را مالامال اندوه كرده است. محسن پرويز معاون فرهنگي اسبق ارشاد و سخنگوی انجمن قلم ایران گفته است: جایزه شهید غنی‌پور و احیای داستان انقلاب به نام امیرحسین فردی باقی می‌ماند. حسيني وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در متن تسليت خود آورده: مردی از تبار علم و تعهد و هنر، رخت به عالم برتر کشید و با بالی شکسته و سینه‌ای خسته به عالم محاسبات پر کشید؛ که در این عالم آنچه از عملش دیدیم، خدمت بود خدمت! فردی! فردی فرد بود. کمتر دیدیم که کسی بر یک مسئولیت, تمام عمر خدمتی خود را سپری سازد و به یک میز به طول عمر نظام بسازد. مومني رئیس حوزه هنری هم در متن تسليت خود مرحوم فردي را مصداق کامل هنرمند انقلاب اسلامی نام برده است. حبیب احمدزاده نویسنده و سینماگر هم در پيامي آورده است: «امیر ما رفت. رفتن ظاهری مردی را که بتواند با تمام سختی‌ها و تغییر ذائقه‌ها دژ مسجدش را همچنان سنگر ادبیات نگه‌دارد، چگونه باید باور کرد و از این پس تحمل؟» مرحوم امیرحسین فردی علاوه بر قلم زدن در ساحت ادبيات اما در عرصه حق و حق‌ورزي هم حضور جدي داشته است. وي پس از فتنه سال ۸۸ در گفت‌و‌گویی با وطن امروز سخنان انديشمندانه‌اي گفته است. او در جملاتي به ساكتان فتنه تاخته و گفته: «وقتی گرگ به آغل گوسفندان حمله کرده، طبیعی‌ترین عکس‌العمل یک انسان، حالا نه یک هنرمند، کشیدن فریاد است. سکوت در این شرایط چه معنایی می‌دهد؟ این گرگ فردا سراغ آغل شما هم خواهد آمد. چرا باید مشکلات شخصی را بهانه سکوت نابجای خود کنیم؟ فردا پشیمانی سودی نخواهد داشت. مگر ما چیزی به اسم بی‌طرفی هم داریم؟ در صحنه کربلا، بی‌طرف در همان طرف سپاه یزید بود و هیچ فرقی نداشت مراسم یادبود زنده یاد امیرحسین فردی از ساعت ۱۵:۳۰ روز دوشنبه ۹ اردیبهشت با حضور جمعی از نویسندگان و مسئولان فرهنگی کشور در مسجد جواد‌الائمه برگزار می‌شود. فردي كه حالا قلبش آرام گرفته، قرار است براي آخرين وداع، امروز پس از وداع با دوستانش در مسجد الجواد(ع) خيابان قزوين، ساعت ۱۰ صبح از مقابل حوزه هنری كه براي او و بسياري از دوستان و همرزمانش، چه در خاكريز جهاد و شهادت و چه در حوزه فرهنگ و رشادت، خاطره‌آميز است روي دست‌ها بدرقه شود. بدرقه انساني كه حرمت قلم را پاس داشت و از ثري به ثريا پركشيد. بدرقه‌ نويسنده‌اي انقلابي كه حرمت قلم را پاس داشت و به خيل دوستان شهيدش آويني و غني‌پور پيوست. ]]> ايرج فتح الهي فرهنگ Fri, 26 Apr 2013 19:01:58 GMT http://siasatrooz.ir/vdcft1dc.w6dxjagiiw.html 40 سالگي فيلم رشد به پايان رسيد http://siasatrooz.ir/vdcfcmdt.w6d0cagiiw.html چهلمين دوره جشنواره بين المللي فيلم رشد با حضور حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش و جمعي از هنرمندان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به پايان رسيد. اين جشنواره به مدت يك هفته درتهران برگزار شد. دراين مدت 280 فيلم از آثار سينماگران داخلي و خارجي در 14 سالن سينماهاي پايتخت به نمايش گذاشته شد كه در پايان برگزيدگان بخش هاي مختلف به شرح زير معرفي شدند: فيلم‌هاي داستاني بلند رتبه اول و تنديس زرين: فيلم 'سنگ اول' به كارگرداني 'ابراهيم فروزش، رتبه دوم و تنديس سيمين: 'تابستان عزيز' به كارگرداني اميرشهاب رضويان، جايزه رتبه سوم و لوح تقدير: فيلم 'مي‌دونم كه مي‌دوني' ساخته 'يوستين كريگان' از آلمان. تنديس زرين جايزه ويژه هيئت داوران 'پناه‌برخدا رضايي' براي فيلم 'چراغي در مه'. فيلم‌هاي داستاني كوتاه رتبه نخست و تنديس زرين: فيلم 'هواي بسته‌بندي‌شده' ساخته 'اكبر تراب‌پور'، رتبه دوم و تنديس سيمين: 'مريم فتحي فرد' براي فيلم 'سه‌دار'‌، رتبه سوم و لوح تقدير: فيلم 'آوايي براي مرواريد' ساخته رضا رمضان‌پور منفرد، تنديس زرين و جايزه ويژه هيات داوران: فيلم 'خداحافظ نه و نصفي' ساخته هالنينا ديرشكا بخش مستند دانش آموزان فيلم‌ساز رتبه نخست و تنديس زرين: 'ايكات' ساخته 'نسيم اكبرپور'، رتبه دوم و تنديس سيميمن: 'راز ساز' ساخته 'گل‌كو نشاطي'، رتبه سوم و لوح تقدير: 'تولد' ساخته 'عادل ابوالحسيني' انيميشن دانش آموزان فيلم‌ساز رتبه نخست و تنديس زرين: 'براند خرسه' ساخت گروهي از دانش آموزان كشور اسلووني، رتبه دوم و تنديس سيميمن: 'ليونور پوس' براي ساخت انيميشن 'تايگل و ايگو'، رتبه سوم و لوح تقدير: 'سيد مهدي اسدي‌پور' براي كارگرداني انيميشن 'يزد شهر قنات، قنوت، قناعت' داستاني انيميشن دانش آموزان فيلم‌ساز رتبه نخست و تنديس زرين: 'راز' از كشور عراق ساخته 'سهند سارو'، رتبه دوم و تنديس سيميمن: 'اشك آسمان' به كارگرداني فاطمه زارعي، رتبه سوم و لوح تقدير: 'فصل12: گياهان' به كارگرداني 'بهشاد حكمت' بخش فرهنگيان فيلم‌ساز رتبه نخست و تنديس زرين: 'هميشه فارس' به كارگرداني وحيد گلستان، رتبه دوم و تنديس سيميمن: ، 'نگين زاينده رود' به كارگرداني آرش خزائي، رتبه سوم و لوح تقدير: فيلم 'مثلثات' ساخته فاطمه گنج، جايزه ويژه هيات داوران: 'پارسا كوچولو' ساخته 'بهزاد مظاهري' بخش مستند و آموزشي رتبه نخست و تنديس زرين: 'بچه‌هاي كوچ' به كارگرداني 'عباس مهاجران'، رتبه دوم و تنديس سيميمن: 'از كودك تا بوسه' به كارگرداني 'تيري برود' از كشور فرانسه، رتبه سوم و لوح تقدير: 'قند تلخ' به كارگرداني 'ارد زند'، جايزه ويژه هيات داوران: ناشناخته‌هاي آمازون به كارگرداني كوئين سي راسل از كشور فرانسه بخش مستند رتبه نخست و تنديس زرين: 'جزاير بيكيني؛ بهشتي در منطقه خطر' ساخته 'كلاوس شريچ' از كشور آلمان رتبه دوم و تنديس سيميمن: 'زيره‌ها هم گل دارند' به كارگرداني 'محمد اسلامي'، رتبه سوم به طور مشترك به فيلم‌هاي 'زمزمه زنده رود' به كارگرداني 'جمال اسكويي از ايران' و 'سرزمين كودكان ناشنوا' به گارگرداني 'استفانو كاتي‌ني' از كشور ايتاليا اهدا شد. جايزه ويژه هيات داوران: 'زمستان آلبرت' به كارگرداني 'آندرياس كوفود' بخش پويانمايي رتبه نخست و تنديس زرين: 'كيمياگر' ساخته 'مهدي خرميان' رتبه دوم و تنديس سيمين: 'من و هيولايم' ساخته 'كلوديا روسلين' از كشور سوئيس رتبه سوم و لوح تقدير: 'نوازده' به كارگرداني 'كيانوش عابدي' جايزه ويژه: 'داستان سفال' به كارگرداني 'ميان بياني' برگزيدگان جشنواره از نگاه 40 معلم در اين بخش سه فيلم 'بگذاريد بازي كنيم' ساخته 'روح‌الله اكبري'، '‌جاي خالي' ساخته 'سيد امير نعيمي حسيني' و 'آموزش احترام در ژاپن' ساخته 'لوسي توآيت' از كشور انگليس شايسته تقدير شناخته شدند. برگزيدگان سازمان اسلامي، آموزشي، علمي و فرهنگي دفتر سازمان اسلامي، آموزشي، علمي و فرهنگي (آيسسكو) 10 اثر را شايسته تقدير دانست كه نام انها از اين قرار است: 'سرخرگ' به كارگرداني 'پيمان نهان قدرتي'، 'ميرا ماليك' به كارگرداني 'ماركوس بورگون' از كشور اسپانيا، 'عشق كودك' به كارگرداني 'دانيل ويرتبرگ' از كشور سوئد، 'پل' به كارگرداني 'شاهپور شهبازي'، فيلم 'يوسف ملا' به كارگرداني 'عليرضا نوروزي خراساني'، «پروانه‌هاي خاكستري» به كارگرداني علي اصغر نجات، «پشت درياها شهري است» به كارگرداني اوين باجلاني، 'شيشه' به كارگرداني 'علي صادقيان'، 'بالاتر از سياهي' به كارگرداني 'وحيد گلستان' و 'از ته دل' به كارگرداني 'پيام زين العابديني'. جوايز بخش هاي ديگر فيلم‌هاي 'هنوز در غزه زندگي جاري است' ساخته 'نيكولاس واديموف' از كشور لبنان و 'بچه‌هاي جهان' كاري از 'حامد سعادت' از سوي جمعيت هلال احمر تقدير شدند. همچنين فيلم 'آسيه' كاري از 'عليرضا مقدم' و 'پاي رفتن' به كارگرداني 'حسين احمديان' از سوي آموزش و پرورش استثنايي كشور تقدير شدند. ]]> فرهنگ Sun, 07 Nov 2010 07:51:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfcmdt.w6d0cagiiw.html حضور بيش ا ز 500 ناشر در نمايشگاه ياد يار مهربان http://siasatrooz.ir/vdcd.j052yt0osa26y.html گروه فرهنگي- تاكنون اثار500 ناشر و در مجموع 18 هزار عنوان كتاب به نمايشگاه ياد يار مهربان واصل شده كه بيش از 16 هزار عنوان از اين كتب توسط كارشناسان وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي عرضه در اين نمايشگاه تاييد شده‌است. به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين تعداد كتاب، چاپ جديد هستند وكليه اين عناوين ا از سال 85، به بعد چاپ شده‌اند و علا‌وه بر اهدا به كتابخانه‌هاي مدارس در مقاطع ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و پيش دانشگاهي، مانند دوره گذشته، كتابخانه‌هاي حوزه علميه، شهرداري و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز در اين نمايشگاه كتاب دريافت مي‌كنند. ]]> فرهنگ Wed, 21 Jan 2009 14:10:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcd.j052yt0osa26y.html