سیاست روز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Wed, 18 Jul 2018 23:47:20 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Wed, 18 Jul 2018 23:47:20 GMT فرهنگ 60 حجاب اولویّت چندم؟ http://siasatrooz.ir/vdch-mnzq23nvzd.tft2.html در سالـــــروز بزرگداشت شهدای مسجد گوهرشاد که جمعی از مؤمنین غیور، علیه کشف حجاب رضاخانی اعتراض کرده و در این راه جان شریف خود را از دست دادند و در روز ملّی عفاف و حجاب، بر آن شدیم تا به پاسخ یک سؤال مهم در زمینه عفاف و حجاب بپردازیم و آن این است که حجاب باید اولویّت چندم باشد؟ اساساً حجاب باید در چه مرتبه‌ای از اهمیّت برای نظام اسلامی قرار داشته باشد؟ چه میزان از توان و نیروی نظام اسلامی باید هزینه‌کرد مسأله حجاب و کیفیّت پوشش افراد جامعه شود؟ شاید طرح این سؤالات، در فضای کنونی که عده‌ای آگاهانه و با اهداف از پیش تعیین شده و برخی ناآگاهانه و صرفاً جهت کسب شهرت، به طرح مباحثی از قبیل «حجاب اختیاری» می‌پردازند این مطلب را به ذهن برساند که گویا هدف از این سؤالات در راستای تضعیف جایگاه حجاب در سطح حاکمیّت و اجتماع باشد تا فضای بازتری برای هنجارگریزی و بی‌بندوباری فراهم شود. حال آنکه غرض نگارنده مقاله قطعاً چنین نیست؛ بلکه کاملاً بر عکس است. حجاب و پوشش شرعی براساس فتاوای اکثریّت قریب به اتّفاق مراجع عظام، یکی از ضروریات دین مبین اسلام است و اگر کسی از روی عمد و توجّه، آن را انکار کند از اسلام خارج شده و مرتدّ شمرده می‌شود. حجاب و کیفیّت پوشش، یکی از مهمترین شاخص‌های سنجشِ میزان تدیّن افراد یک جامعه است و عیار دین‌داری آنان با میزان پایبندیشان به حجاب و پوشش اسلامی به عنوان مهمترین نماد دین‌داری سنجیده می‌شود. در باب کیفیّت پوشش افراد جامعه خصوصاً زنان، هم در قرآن و هم در روایات مطالب متعدّدی وجود دارد که نشان از شدّت اهتمام به این فریضه الهی است که باید حکومت اسلامی به عنوان مجری احکام دین، نسبت به تدارک تدابیر لازم برای بسترسازی و تحقّق این فریضه الهی در سطح اجتماع کوشا باشد و پس از اظهارنظر رهبر معظّم انقلاب درباره وظیفه حکومت نسبت به تحقّق حجاب در سطح جامعه دیگر جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که باید مسئولین نظام اسلامی جهت تحقق حجاب اسلامی در سطح اجتماع اعمال مدیریّت کرده و تدابیر لازم را بیندیشند. امّا آنچه در این مقاله مورد بحث است، آن است که حجاب و پوشش اسلامی با توجّه به اهمیّت بسیارش، باید اولویّت چندم نظام اسلامی باشد؟ باید چه میزان از توان و نیروی حکومت اسلامی صرف مسأله حجاب بشود؟ اهمیّت این مسأله از آن جهت است که اگر در مقوله مدیریّت فرهنگی و اخلاقی جامعه، امر اهمّ و اولیِ از حجاب وجود داشته باشد و نظام اسلامی تمام تمرکز و توان خود را متوجّه امر مهم حجاب کند در آن صورت مصلحت آن امرِ اهمّ فوت می‌شود و ماجرا آنجا حیاتی‌تر می‌شود که تحقّق امر مهمّ [حجاب] منوط به تحقّقِ آن امرِ اهمّ باشد و این بدان معناست که اگر در این فرض، تمام نیرو و توان حکومت بر امر مهمّ متمرکز شود و امر اهمّ مورد غفلت قرار گیرد؛ هم مصلحت امر اهمّ و هم مصلحت امر مهمّ، هر دو فوت خواهد شد و هیچکدام از آن دو محقّق نخواهند شد که به نظر می‌رسد مسأله حجاب از این قبیل است. حجاب شرعی، یک استانداردسازی از سوی شارع مقدّس در زمینه پوشش و لباس افراد جامعه است تا لباس و پوشش آنها از کارکرد لازم برخوردار باشد. قرآن کریم درباره لباس و پوشش ظاهری و کارکردهای آن چنین می‌فرماید: «اى فرزندان آدم، به یقین بر شما لباسى که عورت‏هاى شما را بپوشاند و لباسى که زیب و زیور شما باشد نازل کردیم (مواد اولیه آن را در زمین آفریدیم و استعداد تهیه آن را به شما دادیم) و البته لباس تقوى بهتر است. اینها از آیات و نشانه‌‏هاى خداوند (براى مردم) است، باشد که متذکر شوند». خداوند در این آیه، لباس را به عنوان موهبتی خدادادی بیان می‌کند که به عنوان تکریم، به فرزندان آدم عطا کرده و دو کارکرد برایش بیان می‌کند: ۱- پوشاندن زشتی‌های ظاهری ۲- جمال و زینت در ادامه آیه، خداوند در مقابل لباس ظاهری، سخن از لباس باطنی یعنی «تقوا» به میان می‌آورد و لباس تقوا را برتر از لباس ظاهری برمی‌شمارد. خداوند متعال از تقوا با عنوان لباس تعبیر کرد؛ زیرا نسبت تقوا در باطن انسان مانند نسبت لباس است در ظاهر انسان. همانطور که لباسِ ظاهری، عورات و زشتی‌های ظاهری را می‌پوشاند و همچنین موجب زینت و جمال ظاهری می‌گردد؛ تقوا نیز سبب می‌شود تا رذائلِ نفسِ انسانی پوشیده بماند و نه تنها انسان، از رسوایی مصون بماند بلکه به خوش سیرتی نیز شناخته شود. ذیل آیه شریفه، بیانی نورانی از امام باقر(ع) پیرامون لباس تقوا و خیر و بهتر بودن آن وجود دارد که غرض ما از طرح این آیه را روشن می‌سازد. «عفّت: مهار نفس و خویشتن‌داری از آنچه حلال و شایسته نیست». حضرت در ادامه این ‌روایت بیانی دارند که وجه برتر بودن لباس تقوا را بر لباس ظاهری روشن می‌سازد. «فرد عفیف حتی اگر برهنه از لباس ظاهری بماند باز زشتی‌هایش ظاهر نمی‌شود [عفّت پیشه می‌کند و خود را حفظ می‌کند] ولی شخص فاجر و غیرعفیف حتی اگر تمامیِ بدنش را لباس پوشانده باشد باز زشتی‌هایش آشکار می‌شود». همانطور که حضرت بیان فرموده است؛ برخورداری از عفاف، انسان را از رسوایی حفظ می‌کند و اگر عفاف نباشد، پوشش ظاهری نیز کارکرد خود، که همان مستورسازی عیوب و زشتی هاست را از دست می‌دهد و به همین جهت است که خداوند متعال فرموده است که لباس تقوا و عفاف بهتر است. بنابراین براساس فرمایش حضرت، باید مسأله و دغدغه اصلی، رعایت لباس باطنی (عفاف) باشد؛ زیرا فقط زمانی لباس ظاهری بهره‌وریِ لازم را داراست که انسان، لباس باطنی عفاف بر تن داشته باشد. لذا آنچه از اهمیّت اوّل برخوردار است و امر اهمّ شمرده می‌شود، عفاف و خودکنترلی است. زیرا عفاف مهمترین پشتوانه، برای کارآمدی پوشش ظاهری است. این مطلب، به هیچ‌وجه از اهمیّت لباس ظاهری نمی‌کاهد؛ بلکه جایگاه بس سترگ و مهم‌تر را برای لباس باطنی یعنی عفاف بیان می‌کند. بنابراین اگر نظام اسلامی، تمام توان و نیروی فرهنگیِ خود را صرف تبلیغ و ترویج حجاب، به عنوان پوشش ظاهری کند و از سوی دیگر نسبت به مدیریّت عفاف و خویشتن‌داری افراد جامعه، غفلت یا کوتاهی داشته باشد؛ نه تنها در تحقّق حجاب در سطح جامعه توفیق نخواهد داشت؛ بلکه روز به روز وضع پوشش افراد جامعه بدتر و مظاهر بی‌عفّتی علنی‌تر خواهد شد. تا زمانی که حکومت نتواند افراد جامعه را به خودکنترلی و مدیریّت خویشتن از درون برساند؛ هیچ اقدام بیرونی، اعمّ از اقدامات تبلیغی و انتظامی، کارآمدیِ لازم را نخواهد داشت و در این شرایط، کشف حجاب سلبریتی‌ها در خارج کشور، بالا رفتن آمار مبتلایان به ایدز از راه ارتباط جنسی، افزایش آمار تجاوز، افزایش آمار سقط جنین، افزایش آمار فرزندان بی‌پدر، گسترش بدپوششی و تبرّج و...، امری متوقّع و گریزناپذیر خواهد بود. اگر در مدیریّت جامعه، حیا به عنوان مهم‌ترین پشتوانه و عقبه عفاف، نادیده گرفته شود و اگر زینت‌المجالسِ همایش‌ها و محافل دولتی، سلبریتی‌هایی باشند که نه در گفتار و رفتار، نه در پوشش و نه در زندگی شخصی و یا حرفه‌ای، هیچ رنگ و بویی از حیا و عفّت ندارند، دیگر چطور می‌توان از جوانان انتظار حیا و عفت‌مئابی در کف خیابان داشت؟ اگر در سینما، سینمایی که قرار است دانشگاه باشد، نه ابتذال‌کده و در فیلم‌ها و سریال‌های رسانه ملّی، روابط آزاد بین دو جنس، عادی‌سازی شود و اگر در جراید و صفحات نخست مجلات، چهره‌های بزک‌کرده زنان و بازیگران به امری عادی تبدیل شود، دیگر نباید از آمار بالای روابط دوستی بین دختران و پسران و آمار بالای واردات لوازم آرایشی تعجّب کرد. و اگر در جامعه‌ای روحیه تساهل و تسامح دمیده شود و به جهت اغراض سیاسی و یا غیره از پرداختن به فضائل اخلاقی به عنوان ایده‌ال‌ها پرهیز شود، دیگر نباید هیچ انتظاری برای تحقّق عفّت عمومی وجود داشته باشد. کلام پایانی اگر خواهان افزایش تراز پوشش اسلامی در بین آحاد جامعه هستیم باید اولویّت نخست در مدیریّت فرهنگی، بر ترویج روحیه عفاف‌گرایی بین آحاد جامعه خصوصاً زنان و دختران باشد که اگر این امر محقق شود ناخودآگاه التزام عملی به حجاب و پوشش اسلامی در سطح اجتماع نیز پررنگ‌تر خواهد شد و اگر روزی اولویّت نخست مسئولان، این بشود که چرا زنان ما به ورزشگاه نمی‌روند یا چرا پخش زنده مسابقات ورزشی ندارند یا چرا اجرای کنسرت تک‌خوان زن ندارند، در آن هنگام است که باید فاتحه عفاف و حجاب را در چنین جامعه‌ای خواند. حجت‌الاسلام محمدحسین ملامیرزایی - مدرّس و پژوهشگر حوزه عفاف / فارس ]]> فرهنگ Fri, 13 Jul 2018 17:47:03 GMT http://siasatrooz.ir/vdch-mnzq23nvzd.tft2.html ضدویروس پاندا ۲۰۱۸ با نام panda dome رونمایی شد http://siasatrooz.ir/vdcgwn9qyak9zq4.rpra.html انقلاب پاندا سکیوریتی، بازار را با یک راه حل امنیتی جهانی متحول کرده است. Panda Dome : راه حل جدید و ۱۰۰٪ قابل تنظیم برای اینکه حملات را پیش از وقوع آن تشخیص دهد.● ارائه خدمت جدید وبگردی امن برای تمام کاربران.● پاندا برنامه های حفاظتی را ارائه می دهد که با مراحل زندگی همه کاربران سازگار است.● ماژول های اختیاری نیازهای خاص کاربران را برآورده می کنند، حتی فراتر از امنیت.● استفاده از داده های بزرگ و هوش مصنوعی، راه حل امنیت جهانی را برای افراد و خانواده فراهم می آورد.● این یک راه حل اساسا توسط کاربران Panda Security برای کاربران Panda Security ایجاد شده است.پانداسکیوریتی ساده ترین راهکار امنیت سایبری را فراهم کرده است ، با گردآوری تمامی توان محصولات خود در Panda Dome بصورت ۱۰۰% قابل تنظیم است دهد که با مراحل زندگی همه کاربران سازگار می باشد.Panda Dome ، همانطور که از نام آن پیداست، یک گنبد امنیتی انعطاف پذیر اما انعطاف پذیری را برای محافظت از کاربران خود فراهم می کند. آنها به حفاظت جهانی در مقابل تهدید و همچنین تطبیق با هر قسمت از زندگی و همچنین جیب خود می پردازند.این انعطاف پذیری به ویژه به دلیل اینکه Panda Dome قابل تنظیم است، به دست می آید. این چهار برنامه همراه با ماژول های مستقل که کاربران می توانند به منظور اطمینان از حفاظت از آنها به نیازهای خاص خود متصل شوند.این راه حل ها با الزامات امنیتی هر کاربر در نظر گرفته شده اند و در طول سال ها تعریف شده اند. به همین ترتیب، ویژگی ها را می توان با یک کلیک تنها اضافه کرد و حذف کرد. اتصال آزاد کاملا رایگان نیز در راه حلها، از ساده ترین آنتی ویروس Panda Free و تمام برنامه های دیگر نیز موجود است. مدل Essential برای کسانی که می خواهند از اینترنت به صورت امن استفاده کنند و از شبکه های Wi-Fi خود محافظت کنند طراحی شده است. مدل Advanced به سمت مرحله ای از زندگی که در آن مردم به صورت آنلاین به اینترنت متصل می شوند، نگران امنیت کل خانواده هستند. در عین حال، برنامه های " Complete " و " Premium " با هدف حفاظت از اطلاعات در برابر انواع حملات و حفظ امنیت و حریم خصوصی در چندین دستگاه هدف قرار می گیرند. علاوه بر این، برنامه Premium شامل نسخه کامل از ویژگی وبگردی آزاد با بیش از ۲۰ مکان مجازی برای تضمین حفظ حریم خصوصی کامل، به لطف تونل داده های خصوصی، همراه با بسیاری از مزایای دیگر."درست زمانی که شما ۲۰ ساله هستید، می توانید با یک موتورسیکلت یا یک دوچرخه در اطراف شهر بگردید ، در ۴۰ سالگی، به احتمال زیاد به دنبال یک ماشین خانوادگی خواهید بود. این فلسفه ای است که ما Panda Dome را برای انطباق انعطاف پذیری ایجاد کرده ایم. هرو لامبرت، مدیر عملیات مصرف کننده جهانی در Panda Security توضیح می دهد که کاربران ما در همه زمان پاندا را در زندگی خود نیاز دارند.ماژول هایی که فراتر از امنیت هستنددرجه ای که Panda Dome می تواند شخصی شود با ماژول ها حتی بیشتر می شود. مجموعه ای از ویژگی ها می تواند به راحتی اضافه یا حذف شود، بنابراین برای مثال، یک ماژول اینترنت آزاد" ویژه" می تواند به هر یک از چهار برنامه اضافه شود.کاربران که این ماژول اینترنت آزاد را اضافه می کنند قادر خواهند بود در اینترنت به صورت نامحدود باقی بمانند و مکان "مجازی" خود را برای دسترسی به هر نوع خدمات آنلاین از طریق هر مکان در جهان از خانه خودشان انتخاب کنند.دو ماژول دیگر که در حال حاضر در دسترس هستند CleanUp است: یک سیستم برای سرعت بخشیدن، پاک کردن و افزایش عمر و عملکرد رایانه های شخصی و TotalCare: ۲۴/۷ خدمات پشتیبانی حقوقی برتر طراحی شده برای حل هر گونه مشکلات داخلی داخلی. این یک راه حل است که توسط شرکای پاندا سکیوریتی در زمینه بازار نرم افزار که در ماه های آینده رشد خواهد کرد، توسعه خواهد یافت.تمرکز بر داده های بزرگ و هوش مصنوعیPanda Dome همچنین می تواند قبل از وقوع، حملات را شناسایی کند که نشان دهنده یک انقلاب بی سابقه در بازار سایبر است. این انقلاب در تشخیص تهدیدات مؤثرتر است و منابع زیادی را در دستگاههای محافظت شده مصرف می کند.این فناوری هوشمند است که با استفاده از داده های بزرگ و هوش مصنوعی برای ارائه امنیت جامع برای افراد و خانواده ها، و همچنین برای مترجمان آزاد و SMEs است. این تکنولوژی جدید نمونه دیگری از برتری در تشخیص است که پاندا سکیوریتی برای سال های پیش نشان داده شده است و برای آن در سال ۲۰۱۷ بصورت آزمایشی انجام شد که Real-World آن را "مهر تایید GOLD" توسط آزمایشگاه مستقل AV-Comparatives اهدا شد.یک محصول بسیار عالی، با توجه به کاربرانPanda Dome یک سرویس است که توسط کاربران Panda Security برای کاربران طراحی و ساخته شده است. پس از دو سال تحقیق در بازار، شرکتی که در بیلبائو اسپانیا قرار دارد، به عنوان "عالی" رتبه بندی شده است، با ۹ امتیاز از ۱۰، توسط بیش از ۶،۰۰۰ مشتری مورد بررسی قرار گرفت."ما یک گنبد امنیتی ایجاد کرده ایم که به طور جامع از مردم و خانواده هایشان محافظت می کند و به زندگی دیجیتالی خود متکی هستند و نه فقط به دستگاه های خود. امروزه ما دستگاه های بیشتری را به اینترنت متصل می کنیم، از جمله تلویزیون ها، دستگاه های قهوه یا حتی یخچال های هوشمند. هرو لامبرت، مدیر عامل فروش جهانی در Panda Security می گوید: "دیگر در مورد امنیت تلفن های دیجیتال، فقط در مورد تلفن های همراه، پوشیدنی ها و رایانه ها فقط فکر می کنیم".درباره Panda Securityپاندا سکیوریتی منعقد کننده چند ملیتی اسپانیایی در راه حل های پیشرفته سایبرنس و سیستم های مدیریت و ابزارهای نظارت است. از زمان آغاز آن در سال ۱۹۹۰، آن را به طور مداوم حفظ نوآوری و مصوب برخی از پیشرفت های مهم در جهان در امنیت سایبر بوده است. در حال حاضر توسعه راهکارهای پیشرفته سایبری، هسته مدل کسب و کار آن است. پاندا سکیوریتی در بیش از ۸۰ کشور حضور دارد و محصولات به ۲۳ زبان ترجمه شده است که بیش از ۳۰ میلیون مشتری در سراسر جهان دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب سایت تنها توزیع کننده رسمی محصولات Panda Dome به آدرس http://www.onlinecode.ir/ مراجعه نموده و یا با شماره ۰۲۱۲۲۳۳۲۸۹۸ – ۰۲۱۲۲۳۳۲۸۹۷ تماس حاصل فرمایید. ]]> فرهنگ Wed, 11 Jul 2018 06:34:48 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgwn9qyak9zq4.rpra.html قدم گذاشتن تلویزیون به «بیراهه» http://siasatrooz.ir/vdcc0pqs02bqxs8.ala2.html این روزها بازهم توجه‌ها به رسانه ملی جلب شده است. رسانه‌ای که بسیار تاثیرگذاری است اما در برخی از موارد نیز بدون قاعده و سواد رسانه‌ای لازم عمل می‌کند و بیشتر تخریب را بر اثرگذاری مثبت رحجان می‌دهد. در این عرصه برخی از گروه‌های سیاسی که همیشه به هر شکل ممکن با صداوسیما مخالفت خود را ابراز داشته‌اند به میان آمده و از آب گل‌آلود ماهی خود را می‌گیرند. رسانه ملی این روزها هم در کانون توجه و هم در کانون انتقاد قرار دارد. البته این انتقادات این‌بار کمی بیشتر از یک گروه سیاسی است. از گروه همیشه مخالف اصلاح طلب با رسانه ملی بگذریم، فعالان رسانه‌ای جناح مخالف نیز نسبت به بررسی و پوشش‌دهی موارد تخلف مالی و فسادهای اقتصادی گلایه دارند. در شرایطی که اقتصاد کشور وضعیت نابه سامانی را تجربه می‌کند، به نظر می‌رسد رسانه ملی در پوشش‌دهی این حوزه بیشتر باید تلاش کند. درواقع در این شرایط نیاز رسانه‌ای جامعه که حالت عطش گونه‌ای دارد، پوشش‌دهی حوزه اقتصاد و وضعیت بازار کشور و همچنین عملکرد مسئولان دولتی در این حوزه است. در این زمینه دولتمردان نیز وعده‌هایی به مردم می‌دهند که رسانه ملی بایستی در جهت پیگیری آن کوشش و اهتمام جدی به خرج دهد تا رضایت افکارعمومی را نسبت به عملکرد رسانه‌ای خود جلب کند. اگرچه موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز برای سلامت جامعه مهم است اما بایستی اولویت دهی در کار رسانه‌ای وجود داشته باشد و همچنین در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم اولویت با موضوعاتی است که به زندگی مستقیم افکار عمومی ارتباط داشته و روزانه مردم با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ وگرنه رسانه ملی نیز خود متهم به انحراف افکار عمومی در زمانه‌ای که نابه‌سامانی اقتصادی کشور را فراگرفته و مردم را با مشکلات زیادی همراه کرده است، می‌شود. اخیرا «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور وعده داد که مردادماه به صورت جدی و کامل در موضوع فساد اقتصادی با مردم صحبت کند. یکی از مطالباتی که مردم همیشه در این حوزه داشته‌اند شفاف‌سازی بحث اقتصاد خصوصا فساد مالی است. مسئولان هم همیشه وعده داده‌اند که به شفاف‌سازی می‌پردازند و با مردم به طور صادقانه صحبت می‌کنند اما بسیاری از جمله کارشناسان طرفدار دولت بیان می‌کنند که هنوز این مطالبه و وعده محقق نشده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در زمانی که آمریکایی‌ها دشمنی خود را با حضور دونالد ترامپ در راس قدرت کاخ سفید علنی کرده‌اند و هر روز فشار و تحریم‌های اقتصادی بیشتری بر کشور وارد می‌کنند، برخی نیز از داخل در حال تخریب هستند که اثرگذاری این افراد برای تخریب کشور بیشتر است. چراکه در این حوزه مسئولان بایستی با عوامل داخلی و مفسدان مالی برخورد کند و در حوزه خارجی نیز مردم به خوبی با مقاومت از پس مشکلات بر خواهند آمد اما وقتی که در داخل مردم مشاهده می‌کنند که در زمان بحران عده‌ای سوء‌استفاده می‌کنند و با سرکیسه کردن آنها پولدار می‌شوند و در کاخ‌ها زندگی مرفه و مجللی برای خود رقم می‌زنند، رضایت افکارعمومی کاهش می‌یابد. از این‌رو صداوسیما بایستی بیشتر بر کار هیئت دولت و عملکرد هر روزه آنان نظارت رسانه‌ای داشته باشد و به قولی به عنوان رکن چهارم دموکراسی دنبال‌کننده مطالبات مردمی باشد. صرف پوشش نطق‌های انقلابی شده مسئولان دولت نمی‌تواند چاره‌گشای مشکلات کشور باشد. رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر خارجه در این عرصه از جمله شخصیت‌های دولتی هستند که بایستی بیشتر از وزرای دولتی مورد توجه رسانه‌ای صداوسیما قرار بگیرند. وزیر خارجه در این عرصه که برجام معلق مانده و دولت همچنان امیدوارانه آنرا با اروپا پیگیری می‌کند، بایستی مانند زمان مذاکرات هسته‌ای مورد رصد رسانه ملی قرار بگیرد تا برای مردم به طور واقعی و ملموس وضعیت برجام و فعالیت‌هایی که دولت دیپلمات انجام داده است، شفاف و مشخص شود، تا دیگر برای سرنوشت واقعی برجام شبهه‌ای ایجاد نشود. از سوی دیگر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در عرصه‌های مختلف کشور به عنوان مهره مهم دولتی کارهایی انجام می‌دهد تا فشار اقتصادی از گرده مردم کاسته شود. رسانه ملی می‌تواند با پوشش‌دهی اخبار روزانه فعالیت‌های معاون اول دولت میزان اثربخشی این فعالیت‌ها را نشان دهد. رئیس‌جمهور هم به عنوان مهره اصلی دولت در زمانه‌ای که دولت به طور ستادی و برنامه‌ریزی شده باید بر بحران اقتصادی فائق آید، بایستی به طور ستادی عمل کرده و این اطمینان را به مردم بدهد که به وظیفه خود به خوبی عمل می‌کند. در این عرصه مجلس نیز می‌تواند قوه دیگری باشد که از سوی رسانه ملی روزانه مورد رصد قرار بگیرد تا مردم با میزان تلاش نمایندگان خود برای بهبود وضعیت زندگی‌شان بیشتر آشنا شوند و در آینده‌ای نزدیک نیز تصمیم درستی در قبال ماندن یا نماندن آنان در خانه ملت بگیرند. این رویه از سوی دیگر می‌تواند انتقادات بر رسانه ملی را بکاهد. رسانه‌ای که در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم بایستی به درستی عمل کند و در حوزه پوشش‌دهی اخباری که واقعا مردم نیازمند شنیدن و دیدن آن هستند تلاش کند. وگرنه هم انتقادات به رسانه ملی بیشتر می‌شود و هم اینکه در خلاء اخباری که مردم منتظر آن هستند، به سراغ رسانه‌های تصویری و شنیداری بیگانه می‌روند که این رسانه‌ها قطعا نه مصلحت نظام جمهوری اسلامی را خواهان هستند و نه رفاه و سعادت مردم ایران را. از این‌رو ممکن است با دادن آدرس‌های غلط به جامعه موجب ایجاد بحران‌هایی هم شوند. بنابراین رسالت اصلی صداوسیما در این عرصه شناخت درست نیاز مردم و با تدبیر و سواد رسانه‌ای عمل کردن است. جهان‌نیوز ]]> فرهنگ Wed, 11 Jul 2018 22:06:17 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc0pqs02bqxs8.ala2.html شما هم باید پاسخگو باشید آقای «بی‌مسئولیت»! http://siasatrooz.ir/vdcbwsb89rhbg8p.uiur.html پس از اشتباه بزرگ صداوسیما و پخش اعترافات مستندگونه‌ای به اسم «بیراهه» موجی از مخالفت‌ها مجازی در مواجهه با پخش اعترافات مائده هژبری به راه افتاد و فرصتی را برای مخالفان مجازی پدید آورد تا با این دستاویز بار دیگر به انتقاد از صداوسیما بپردازند. دامنه این فضای مجازی آنقدر گسترش پیدا کرده که روابط عمومی سازمان صداوسیما به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. اما در چنین شرایطی رئیس دانشگاه صداوسیما پس از پخش فیلم اعترافات دختر اینستاگرامی در توئیتی اظهار نمودند: «۱-من هیچ مسئولیتی در صداوسیما ندارم. ۲-در دانشگاه صداوسیما کار می‌کنم. ۳-با دیدن این کلیپ متاسف شدم، نه اخلاقی بود نه حرفه ای. و رسانه ملی بابت پخش این قبیل مصاحبه‌ها در گذشته هزینه سنگینی داده.» در این توئیت سه نشانه وجود دارد که قابل بررسی است، اول؛ غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بودن بیان این تحلیل از زبان رئیس دانشگاه صداوسیما صحه گذاشتن بر اشتباه بودن پخش اعترافات هژبری است. اما دو نشانه دیگر ده‌ها حرف ناگفته دارد که ایشان باید منظورشان را شفاف‌تر بیان کنند. بگذارید از منظری دیگر به مطلب نگاه کنیم: الف-من هیچ مسئولیتی در صداوسیما ندارم. ایشان اولا با حکم رئیس سازمان صداوسیما، رئیس دانشگاه صداوسیما شده‌اند، چطور می‌توان پذیرفت که مسئولیتی ندارند، حتی اگر صداوسیما را در گیومه گذاشته باشند که آن را خاص کرده باشد، باز هم پذیرفتنی نیست که مسئولیتی در صداوسیما نداشته باشند. مگر ایشان عضو شورای معاونان رسانه ملی نیستند که بالاترین شورای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌ها و برنامه‌هاست!! مگر می‌توان تصور کرد که کسی هیچ مسئولیتی در صداوسیما نداشته باشد، آن وقت عضو بالاترین و اصلی‌ترین و مهمترین شورای تصمیم‌گیری صداوسیما باشد؟ ب- نشانه دوم به این جمله بر می‌گردد که من در دانشگاه صداوسیما کار می‌کنم. این جمله رئیس دانشگاه صداوسیما از ظرافت خاصی برخوردار است و ظاهرا هوشمندانه نگاشته شده، از این جهت که اولا خودش را همانند دیگر کارکنان و اساتید دانشگاه صداوسیما نشان دهد و در ثانی بگوید که من از بدنه مدیریتی صداوسیما جدا هستم! چرا باید چنین کند؛ اینکه ژست اپوزیسیونی وی که فقط برای مطرح شدن است در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی جا بیفتد که اگر روزی فضایی انتقادی‌تر درباره رسانه ملی پیش آمد نشان دهد که بر خلاف سیاست‌های آن شنا کرده است. در واقع نمایشی برای آینده که من مخالف (اپوزیسیون) بوده‌ام. اما کاربران هوشمند و به خصوص کارکنان فهیم صداوسیما می‌فهمند که این‌ها فقط ژست است برای اینکه جایی باز کنی برای پستی بالاتر. چون شایعاتی که بعضا در مورد ایشان شنیده می‌شود حکایت از سر درون دارد. چقدر این رفتار شبیه رفتار اشخاصی است که بالاترین مقامات را در دستگاه‌های اجرایی کشور دارند و هم‌اکنون ژست اپوزیسیون به خود گرفته‌اند. این افراد همان‌هایی هستند که از مسئولیت پذیری فرار کرده و برای جلب توجه فردی حاضر به بی‌اعتبار کردن رسانه ملی که خود عضو اصلی تصمیم‌گیرانش است، هستند. ایشان سعی در اتصال به حلقه برگزار کننده جشنواره عمار دارند و چندین بار داور این جشنواره بوده‌اند. ایشان در جشنواره عمار سخن از اعتلای سینمای انقلاب به زبان می‌آورند اما پایان‌نامه دکترای منتشر شده ایشان درباره سینمای مهرجویی و کیارستمی است. در برنامه هفت محمود گبرلو از سینمای دفاع مقدس تجلیل می‌کنند اما برای دفاع از فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در مقابل مسعود فراستی می‌نشیند. آیا این رفتار نوعی دوگانه‌سوزی نیست؟! مشرق ]]> فرهنگ Sun, 15 Jul 2018 07:16:22 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbwsb89rhbg8p.uiur.html حداکثر تا ۳ ماه دیگر تغییر و تحول اساسی ایجاد کنید http://siasatrooz.ir/vdchimnzz23nvzd.tft2.html مراسم تودیع علیرضا برازش مدیر سابق شبکه یک و معارفه مجید زین‌العابدین به عنوان مدیر جدید شبکه یک و جواد رمضان‌نژاد مدیر جدید شبکه ۵ روز گذشته برگزار شد. در این مراسم مرتضی میرباقری معاون سیما، علی‌اصغر پورمحمدی و رضا پورحسین، قائم‌مقام‌‌های معاون سیما، محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه ۲، مسعود معینی‌پور مدیر شبکه ۴، محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک، جواد رمضان‌نژاد مدیر شبکه ۵، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما و جمعی از مدیران و کارکنان رسانه ملی حضور داشتند. در این مراسم میرباقری بر ایجاد تغییر در محتوا و ساختار برنامه‌سازی تاکید کرد و از مدیران شبکه‌ها خواست تا تحولات و تغییرات اساسی در برنامه‌ها را حداکثر تا ۳ ماه آینده اجرایی کنند. معاون سیما همچنین با قدردانی از تلاش‌های مهندس علیرضا برازش تاکید کرد: در آرایش رسانه‌ای جدید مدیران با تجربه در صف و مدیران جوان در ستاد قرار می‌گیرند. به این ترتیب حوزه عملیاتی چابک‌تر و سریع‌تر خواهیم داشت، بخشی که امروز نیازمند تحول و تغییرات اساسی است. میرباقری مرکز طرح و برنامه سیما در بهترین دوران خود توصیف کرد و گفت: خوشبختانه امروزه هیچگونه کاستی در حوزه سیاست‌گذاری، راهبری و هماهنگی شبکه‌های سیما به چشم نمی‌خورد و نقشه راهی منجسم براساس افق رسانه ملی تدوین شده و در اختیار شبکه‌ها قرار گرفته است. وی با ارائه آماری از نظرسنجی‌های اخیر مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما گفت: این مرکز در پژوهشی میدانی ده قالب برنامه‌سازی را مورد بررسی قرار داده است و از شرکت‌کنندگان خواسته تا بیان کنند چه میزان محصولات داخلی یا خارجی دی این سبد جای گرفته‌اند. معاون سیما با اشاره به حضور ۲۹۶ شبکه فارسی‌زبان در عرصه رقابت رسانه‌ای اضافه کرد: براساس آمار این پژوهش ۷۲ درصد از مخاطبان در چهار قالب «فیلم و سریال»، «خبر»، «ورزش» و «طنز، تفریح و سرگرمی» محصولات داخلی را به نمونه خارجی آن ترجیح می‌دهند. میرباقری از هجمه‌های متعدد دشمنان انقلاب در طول چهار دهه مقاومت مردم سخن گفت و افزود: تاکنون تنها درصدی از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و مدیریتی استفاده شده است و رسانه ملی برای دستیابی به حداکثر موفقیت نیازمند جذب ظرفیت‌های جدید در این عرصه است. معاون سیما در خاتمه صحبت‌های خود با قدردانی از تلاش‌های علیرضا برازش بر استفاده از تجربیات مدیران با سابقه در عرصه تلویزیون تاکید کرد و از مدیران جدید شبکه‌ها خواست تا با ارتقای سطح کیفی برنامه‌سازی زمینه‌های گسترش و تعمیق دین‌باوری و ارزش‌های اخلاقی و انقلابی را فراهم نمایند. ]]> فرهنگ Tue, 10 Jul 2018 18:21:06 GMT http://siasatrooz.ir/vdchimnzz23nvzd.tft2.html «تحولات اساسی» نگاه درست می‌خواهد که... http://siasatrooz.ir/vdcirwazrt1auz2.cbct.html معاون محترم سیما در آیین معارفه مدیران جدید شبکه‌های تلویزیونی از مدیران شبکه‌ها خواسته تا تحولات و تغییرات اساسی در برنامه‌ها را حداکثر تا ۳ ماه آینده اجرایی کنند. چنین نگاهی یعنی می‌شود به آینده تلویزیون امیدوار بود. یعنی بالاخره آقایان به این فکر افتاده‌اند که دست‌کم یک تکان نصفه و نیمه‌ای به سازمان عریض و طویل و حجیم صدا و سیما بدهند. اما راستش هرچقدر فکر می‌کنیم نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم که اتفاقی «اساسی» در صداوسیمایی که سعی می‌کند خودش را رسانه‌ی «ملی» جا بزند ببینیم. صداوسیمایی که مدام یا در لبه‌ی جلویی پشت‌بام ایستاده است و یا آنقدر عقب می‌رود که نگران افتادنش از «پس» می‌شویم. در همین مراسم سلام و خداحافظی مدیران شبکه‌ها، یکی از مدیران جمله درستی را نقل کرده است «کار در تلویزیون جهاد است». جمله کاملا درست است، اما نقص جدی دارد. اگر کار در تلویزیون به معنای «جهاد» است که هست، پس لازمه‌ی آن فرماندهان و مدیرانی هستند که «جهادی» عمل کنند. مدیرانی که جز با خدا، وجدان و مردم با هیچ‌کس دیگری رودربایستی نداشته باشند. آنهایی که به این باور رسیده باشند که صداوسیمای ما در شرایط کنونی کارکرد گذشته خود را از دست داده و نمی‌توان در زمانه بمباران ۲۴ ساعته‌ی ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی، باز هم برای ندیدن و نشنیدن مردم، دست به قیچی «سانسور» برد. منظور از سانسور، لوگوی فلان تیم باشگاهی، تماشاگران احیانا با ظاهر نامناسب و مکشوفه و از این دست موضوعات نیست. منظور بریدن و قیچی کردن مردمی است که قرار است هم ولی‌نعمت مدیران باشند و هم مخاطب آنها. آیا در یک ارتباط دوسویه، مخاطب حق اظهارنظر ندارد؟ نمی‌تواند از دردهایش بگوید؟ نمی‌تواند منتقد مدیران و مسئولان و تصمیم‌گیرانش باشد؟ نمی‌تواند حتی نظر مخالفش را اعلام و اعلان کند؟ اگر می‌تواند پس صداوسیمای ما جز آن تریبون‌های آزاد دمِ انتخابات، جز پخش صدای مخاطب و درخواست پخش فلان سریال و تشکر از عوامل بهمان شبکه، جز در زمانی که به نشان دادن مردم (با هر پوشش و قومیتی) نیاز داریم، چه زمانی دقیقا «رسانه‌ی مردم» بوده است. آقای میرباقری عزیز. اگر قرار است تغییر و تحولات اساسی شبکه‌ها به تغییر رنگ دکور و لوگو و ادبیات مجریان و گویندگان ختم شود، همان بهتر که چنین نشود که تجربه کپی‌کاری دست چندم شبکه خبر از شبکه‌های خبری آن‌طرف آبی را هنوز از ذهن نبرده‌ایم. ولی اگر قرار است صداوسیما خودش را به آنچه تراز جمهوری اسلامی است نزدیک کند، باید از خودتان شروع کنید. از مدیران و اتاق‌فکرها و برنامه‌سازانی که مدت‌هاست به این شیوه‌ی کار خو کرده‌اند. نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Tue, 10 Jul 2018 18:21:06 GMT http://siasatrooz.ir/vdcirwazrt1auz2.cbct.html فرمان حمله به اخلاق http://siasatrooz.ir/vdcgyn9qwak9zq4.rpra.html در روزگار فعلی سینمای ایران که ژانر کمدی تغییر ماهیت پیدا کرده و به نازلترین سطح خود رسیده است، جولان فیلم‌های مبتذل، اصل و بنیاد سینما را مورد تهدید قرار داده اند.تسخیر هنر هفتم توسط سینمای بدنه با توجیه صرفا اقتصادی به تغییر ذائقه مخاطبان منجر خواهد شد و با گذشت زمان، سینما را صرفا با همین فیلم‌های آماتور به خاطر می‌آورند. ژانر کمدی در سینمای جهان شناخته شده و همراه با معنی و مفهوم است تا اندازه‌ای که سرشناس‌ترین سینماگران دنیا برای بیان معانی و مفاهیم عمیق به سراغ این ژانر می‌روند تا بتوانند تاثیر‌گذاری بیشتری برمخاطبان داشته باشند. به دلیل وجود خلا‌ءهای فرهنگی و فقدان فضا‌های نشاط آور در سطح جامعه، سینما به جایگاهی برای به دوش کشیدن بار تمام این کمبود‌ها تبدیل شده است. وجود باند‌ها و گروه‌های مختلف و سود‌های کلان حاصل از فیلم‌ها منجر شده تا منافع اقتصادی و زد و بند‌های پشت پرده، بخش اعظمی از سینمای ایران را تسخیر کند و نبض سینما را به دست کسانی دهد که صرفا منافع شخصی و اقتصادی خود را در اولویت می‌بینند. این نفوذ به اندازه‌ای در سینما ریشه کرده است که این افراد برای رسیدن به سود‌های عجیب و غریب خود به سراغ اشخاص معتبر سینما می‌روند و آن‌ها را در این آشفته بازار سینما، دست مایه اهداف غیر اخلاقی خود می‌کنند. اخیرا فیلم‌هایی که روانه اکران تابستانه شده‌اند به اندازه‌ای مبتذل و سخیف هستند که انگار با تمام توان در راستای خدشه دار کردن این هنر برجسته کمر به هتک حرمت در آن بسته اند. فیلم جدید ابوالحسن داودی کارگردان با سابقه و آبرومند سینمای ایران با نهایت سرعت پرده‌های ابتذال را دریده است و توانسته برگ سیاهی پررنگ را به کتاب سینمای شریف و با اخلاق ایران اضافه کند. «هزارپا» فیلمی به ظاهر در ژانر کمدی است که اگر محدودیت‌ها و فرهنگ جامعه اجازه می‌داد به راحتی می‌توانست ژانر خاصی را برای اولین بار وارد سینمای پس از انقلاب کند. داودی دلیل ساخت چنین فیلمی را خارج کردن جامعه از بحران عمیق گرفتار شده بیان کرده و کمدی را کم ارزشترین و کم بهاترین گونه سینما برشمرده است که به فرض قبول بحران آیا خارج کردن جامعه از بحران و وارد کردن به بحرانی عمیق‌تر از چاله به چاه افتادن نمی‌توان لقب داد؟ با رد کردن خطوط فرهنگی و عرفی جامعه مانند کانال‌های فضای مجازی به راحتی می‌توان هم دیده شد و هم فروش بالایی را تجربه کرد و نیازی به هزینه‌های هنگفت برای بازیگران میلیاردی نباشد، اما همه این‌ها می‌تواند به چه قیمتی انجام شود. این فیلم به اندازه‌ای نگاه گیشه‌ای دارد که برای فروش بالا و جذب مخاطب بدنه سینما تنها سه بازیگر حرفه‌ای سینما ( عطاران ، عزتی ، بهرامی) را با هزینه گزاف برای ایفای نقش به کار گرفته است و الباقی را بازیگران غیر سینمایی تشکیل می‌دهند که بدون در نظر گرفتن این سه نقش می‌توان «هزارپا» را یک تله فیلم به شمار آورد. این میزان از دیالوگ‌ها و شوخی‌های جنسی در یک فیلم بی‌سابقه بوده است و تمام شوخی‌های فیلم و خنده‌های مخاطبان در سالن سینما صرفا براساس کنایه‌های رکیک فیلم اتفاق می‌افتد و به ندرت طنز موقعیتی در فیلم دیده می‌شود. به قدری وجه ابتذال فیلم سنگینی می‌کند که نمی‌توان به جنبه‌های سیاسی و عقیدتی فیلم که کارگردان اعتقاد دارد کاملا به دور از آن‌ها بوده اشاره کرد، اما هر مخاطبی به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که فیلم بسیاری از عقاید و شخصیت‌های برجسته را به سخره می‌گیرد و اصولا داستان فیلم حول محور اعتقاد شخصیت اصلی زن پیش می‌رود. «هزارپا» فیلمی برای سوءاستفاده از فضای موجود در عرصه اجتماعی به حساب می‌آید که به هر نحوی حتی شکستن حرمت‌ها و زیر پا گذاشتن اخلاق سعی در خنداندن مخاطب بدون هیچ توجهی به آثار مخرب و پیامد‌های آن دارد. از اتفاقات و بدعت‌های جدید فیلم استفاده از سکانس‌های به اصطلاح حذف شده در تیتراژ فیلم است که ضربه‌ آخر را برای فروپاشی اخلاق در سالن سینما می‌زند و نمی‌گذارد صحنه‌ی مبتذلی از دست مخاطب برود. به یقین و با توجه به هنجار‌های کنونی جامعه به راحتی می‌توان گفت که فیلم سینمایی «هزارپا» را نمی‌توان با خانواده در سالن‌های سینما تماشا کرد و چه بسا خود عوامل فیلم هم نتوانند فیلم را در کنار خانواده و فرزندانشان تماشا کنند. علاوه بر فیلم سخیف «هزارپا»، فیلم‌های دیگری که در حال اکران هستند و ژانر کمدی را با خود یدک می‌کشند چیزی جز سرخوشی گذرا را در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهند و تم اصلی فیلم‌ها را فقط رقص و آواز بازیگران تشکیل داده اند. «هزارپا» و فیلم‌های هم دسته آن مانند دشمن زن، تگزاس و به وقت خماری آثاری در همان سطح نازل سینمای بدنه هستند و تهی از هرگونه فکر و اندیشه در پس خود به منظور ارائه یک اثر هنری به شمار می‌روند. ساخت و نمایش این گونه آثار نشان داد نهاد‌های نظارتی و فرهنگی دیگر به این قبیل فیلم‌ها تن داده‌اند و وظیفه خود را برخورد با مسائل دسته چندم فرهنگی تعریف کرده اند. از دلایل کارگردانان و تهیه‌کنندگان معتبر سینما اقرار به ناگزیر بودن در ساخت فیلم‌هایی مانند «هزارپا» است زیرا بازار این قبیل فیلم‌ها داغ است و فروش خواهند داشت اما این گفته‌ها قانع کننده نیست زیرا اعتبار به دست آمده در طول سالیان سال را نمی‌توان به راحتی برای ماندن در صحنه به تاراج گذاشت. مسئله مهم در همین ارتباط شاید جمله معروف و رایج؛ انسان‌ها به کار‌های نکرده اش بیشتر ارزش پیدا می‌کند تا کار‌های انجام داده. با وضعیت نابسامان کنونی سینما شاید شرایط به گونه‌ای شده است که اصلاح وضعیت فعلی زمان بر و نیازمند برنامه راهبردی باشد، اما می‌توان تصمیماتی برای جلوگیری از گسترش انحطاط در سینما اتخاذ کرد و مانع آسیب رسیدن به بخش زحمت کش و شریف سینما شد. رده بندی‌های سنی در سالن‌های سینما ، تقسیم فیلم‌های این چنینی از فیلم‌های متعهد و دغدغه مند اصولی ابتدایی نمایش آثار هنری از جمله سینما در همه جای جهان است. توجه جشنواره‌های داخلی به فیلم‌های کمدی و نگاه ویژه به این ژانر شاید بتواند آن را از منجلاب کنونی گرفتار شده نجات دهد و مسیر مشخصی را برای این حوزه از سینما مقابل فیلم سازان قرار دهد. باشگاه خبرنگاران ]]> فرهنگ Sun, 15 Jul 2018 20:21:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgyn9qwak9zq4.rpra.html باور کنیم که یک «هفت» واقعی می‌آید‌‌‌‌؟ http://siasatrooz.ir/vdcb8sb8srhbg5p.uiur.html اول شهریورماه برنامه سینمایی تلویزیون د‌‌‌‌‌ر کند‌‌‌‌‌اکتور شبکه سوم سیما قرار می‌گیرد‌‌‌‌‌ و با د‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ رونق اشتغال فیلمسازان جوان، توجه به بازار مستند‌‌‌‌‌ جزو اولویت‌های سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ «هفت» خواهد‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌. «هفت» برنامه تولید‌‌‌‌‌ی و زند‌‌‌‌‌ه تلویزیونی است که برای اولین بار د‌‌‌‌‌هم ارد‌‌‌‌‌یبهشت‌ماه سال ۸۹ بود‌‌‌‌‌ که با فرید‌‌‌‌‌ون جیرانی جلوی د‌‌‌‌‌وربین رفت و د‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌امه محمود‌‌‌‌‌ گبرلو و بهروز افخمی مسئولیت اجرا را د‌‌‌‌‌نبال کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. بعد‌‌‌‌‌ از مد‌‌‌‌‌تی وقفه د‌‌‌‌‌وباره تصمیم گرفتند‌‌‌‌‌ «هفت» جلوی د‌‌‌‌‌وربین برود‌‌‌‌‌ تا از قافله تحلیل‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر عقب نماند‌‌‌‌‌ و بازار رایزنی و گمانه‌زنی رسانه‌ای د‌‌‌‌‌اغ شد‌‌‌‌‌؛ چرا که نام‌های بزرگی به میان آمد‌‌‌‌‌ که نام مهران مد‌‌‌‌‌یری جد‌‌‌‌‌ی‌تر شد‌‌‌‌‌. اما به یک باره این کارگرد‌‌‌‌‌ان پیشنهاد‌‌‌‌‌ شبکه سه سیما را نپذیرفت و مد‌‌‌‌‌یران تصمیم‌گیرند‌‌‌‌‌ه به رضا رشید‌‌‌‌‌پور رسید‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌هه مسابقه سینمای ایران، برنامه تحلیلی شبکه سه روی آنتن برود‌‌‌‌‌. تجربه کم مجری «حالا خورشید‌‌‌‌‌» با حاشیه‌هایی برنامه «هفت» را همراهی کرد‌‌‌‌‌ تا جائیکه ابراهیم حاتمی‌کیا را به واکنش واد‌‌‌‌‌اشت. مد‌‌‌‌‌یرگروه اجتماعی شبکه سه سیما گفت: ساختار برنامه «هفت» تغییر پید‌‌‌‌‌ا نمی‌کند‌‌‌‌‌، فقط مخاطب اصلاح بر مبنای تقویت این برنامه را می‌بیند‌‌‌‌‌. یعنی د‌‌‌‌‌ر واقع برنامه «هفت» با چند‌‌‌‌‌ میز تخصصی کار تحلیل و بررسی سینمای ایران را پیش می‌برد‌‌‌‌‌ و حالا د‌‌‌‌‌ر طراحی جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌، «مستند‌‌‌‌‌» را مورد‌‌‌‌‌ توجه قرار د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه‌ایم. نوع واقعی از فیلمسازی که برای جوانان با استعد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و علاقه‌مند‌‌‌‌‌ ما رویکرد‌‌‌‌‌های انگیزه‌ساز همراه با ارتقاء و تقویت علمی د‌‌‌‌‌ر جهان زیبای مستند‌‌‌‌‌، ایجاد‌‌‌‌‌ می‌کند‌‌‌‌‌. ما د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» حرف‌های جد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌رباره «مستند‌‌‌‌‌سازی» می‌زنیم که تا به اشتغال‌زایی د‌‌‌‌‌ر سینما هم تأکید‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌ه باشیم. بنابراین د‌‌‌‌‌ر کنار میزهای تخصصی تحلیل و بررسی برنامه یک میز مستند‌‌‌‌‌ و انیمیشن هم اضافه می‌شود‌‌‌‌. ناصر کریمان د‌‌‌‌‌ر پاسخ به این سوال که قرار است چه شخصیتی اجرای سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» را برعهد‌‌‌‌‌ه بگیرد‌‌‌‌‌، تأکید‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌: رسانه‌ای کرد‌‌‌‌‌ن نام مجری، محتوا و اصل هویت جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» را تحت‌الشعاع خود‌‌‌‌‌ قرار می‌د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌. این روزها می‌بینیم که رسانه‌ها نام مجری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ را رایزنی می‌کنند‌‌‌‌‌ اما لازم است بگویم بهروز افخمی، مهران مد‌‌‌‌‌یری و رضا رشید‌‌‌‌‌‌پور به عنوان مجری د‌‌‌‌‌ر این برنامه حضور ند‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌. این د‌‌‌‌‌وستان جزو بهترین‌های عرصه هنر این مملکت هستند‌‌‌‌‌ و این نوع رایزنی‌ها کار جالبی نیست. چرا که بهروز افخمی د‌‌‌‌‌ر برنامه خیلی تلاش کرد‌‌‌‌‌ و وقتی گمانه‌زنی‌های هد‌‌‌‌‌ف‌د‌‌‌‌‌ار د‌‌‌‌‌ر این باره انجام می‌شود‌‌‌‌‌ به شخصیت این هنرمند‌‌‌‌‌ ما و ارتباط د‌‌‌‌‌وستانه‌ای که تلویزیون با ایشان د‌‌‌‌‌اشته و د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ به آن خد‌‌‌‌‌شه وارد‌‌‌‌‌ می‌شود‌‌‌‌‌. رضا رشید‌‌‌‌‌پور و مهران مد‌‌‌‌‌یری هم که کماکان با تلویزیون ارتباط د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌ و همیشه از د‌‌‌‌‌رون‌مایه استعد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌های بالقوه این عزیزان استفاد‌‌‌‌‌ه کرد‌‌‌‌‌ه‌ایم و بهره می‌بریم. کریمان د‌‌‌‌‌رباره علت وقفه برنامه «هفت» گفت: معاونت سیما راهبرد‌‌‌‌‌هایی را د‌‌‌‌‌ر جهت حمایت و راهبری مناسب عرصه سینمایی د‌‌‌‌‌ر تلویزیون به همه شبکه‌ها ابلاغ کرد‌‌‌‌‌؛ بسته‌ای که واقعاً لازم بود‌‌‌‌‌ تا برنامه‌های ترکیبی پیرامون سینمای ایران نظام‌مند‌‌‌‌‌ حرکت کنند‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ با این چارچوب‌ها، برنامه «هفت» جلو می‌‌رود‌‌‌‌‌ و البته برنامه‌های مشابه تحلیل سینمای ایران مثلاً سینما د‌‌‌‌‌و و یا برنامه تلویزیونی شبکه‌چهار هم این رویکرد‌‌‌‌‌ها را د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌ستور کار خود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌. وی با اشاره به اینکه سینماگران مطمئن باشند‌‌‌‌‌ یک سیاست واحد‌‌‌‌‌ و مشترکی د‌‌‌‌‌ر تلویزیون نسبت به سینمای ایران وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌، افزود‌‌‌‌‌: این نامنظمی بر مبنای برد‌‌‌‌‌اشت‌های سلیقه‌ای از محتوای سینمایی بر ایجاد‌‌‌‌‌ شائبه و حاشیه‌آفرینی میان خانواد‌‌‌‌‌ه تلاشگر سینمای ایران، د‌‌‌‌‌امن می‌زد‌‌‌‌‌ و یک‌د‌‌‌‌‌ست شد‌‌‌‌‌ن سیاست محتوایی د‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌گاه سینمایی تلویزیون باعث می‌شود‌‌‌‌‌ تا شاهد‌‌‌‌‌ تفرق و یک نگاه چند‌‌‌‌‌ وجهی د‌‌‌‌‌ر میان سینماگران‌مان نباشیم. از طرفی خانواد‌‌‌‌‌ه سینمایی ما بد‌‌‌‌‌انند‌‌‌‌‌ که تلویزیون یک سیاست واحد‌‌‌‌‌ و مشترکی د‌‌‌‌‌ر قبال سینمای ایران د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ که باعث توسعه و پیشرفت د‌‌‌‌‌ر این عرصه شود‌‌‌‌‌. یک مد‌‌‌‌‌تی برای جمع‌بند‌‌‌‌‌ی این سیاست‌ها، زمان نیاز د‌‌‌‌‌اشتیم؛ به همین خاطر برنامه «هفت» متوقف شد‌‌‌‌‌. تنها ما اصرار کرد‌‌‌‌‌یم که مخاطب از تحلیل و بررسی فیلم‌های مسابقه سینمای ایران(جشنواره فیلم فجر) عقب نماند‌‌‌‌‌ ویژه برنامه «هفت» را با اجرای رضا رشید‌‌‌‌‌پور جلوی د‌‌‌‌‌وربین برد‌‌‌‌‌یم. مد‌‌‌‌‌یر گروه اجتماعی شبکه سه سیما د‌‌‌‌‌ر پاسخ به این سوال که آیا د‌‌‌‌‌وباره برنامه «هفت» از یک طیف منتقد‌‌‌‌‌ که بسیاری را این رویکرد‌‌‌‌‌ آزرد‌‌‌‌‌ه‌خاطر کرد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ استفاد‌‌‌‌‌ه می‌کند‌‌‌‌‌، خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌: خوشبختانه د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» از تمام طیف‌های کارشناسان و منتقد‌‌‌‌‌ین بهره‌مند‌‌‌‌‌ می‌شویم. چرا که د‌‌‌‌‌ر جریان پخش سری‌های قبل، اتهامات زیاد‌‌‌‌‌ی به ما زد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ که از یک نوع نگرش و یک طیف خاصی از کارشناس و منتقد‌‌‌‌‌ استفاد‌‌‌‌‌ه می‌کنیم که د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ سعی‌مان بر این تنوع نگرش‌ها و تفاوت کارشناسان است. می‌کوشیم د‌‌‌‌‌ر سیاست‌ها و چارچوب‌های مشخص شد‌‌‌‌‌ه تضارب آرا بوجود‌‌‌‌‌ بیاید‌‌‌‌‌ که این تفاوت‌ و تنوع نگرشی، انشاالله منتج به تعالی و پیشرفت سینمای کشور شود‌‌‌‌‌. تسنیم ]]> فرهنگ Mon, 16 Jul 2018 19:02:51 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb8sb8srhbg5p.uiur.html پول می‌گیریم و د‌‌‌‌هان‌مان را می‌بند‌‌‌‌یم! http://siasatrooz.ir/vdccspqse2bqxi8.ala2.html تنها چند‌‌‌‌ ماه تا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت باقی ماند‌‌‌‌ه است و مسئولان برای حضور د‌‌‌‌ر این عرصه نمایشگاهی آماد‌‌‌‌ه می‌شوند‌‌‌‌. یکی از نکاتی که طی چند‌‌‌‌ سال گذشته برای نشر ایران و ناشران حاضر د‌‌‌‌ر این نمایشگاه آزارد‌‌‌‌هند‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌ه، حضور عناصر منافقین د‌‌‌‌ر روزهای سوم و چهارم این نمایشگاه د‌‌‌‌ر غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران است. حضور این افراد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌و روز اغلب مانع از فعالیت ناشران شد‌‌‌‌ه و به نحوی غرفه ایران را به تعطیلی می‌کشاند‌‌‌‌. هرچند‌‌‌‌ این مسئله سال گذشته به اوج خود‌‌‌‌ رسید‌‌‌‌، اما د‌‌‌‌ر سال‌های پیش‌تر نیز این اخلال د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌، اما کمترین کاری د‌‌‌‌ر راستای حذفش صورت نگرفت. سال گذشته اما برخی از ناشران مستقل به ستوه آمد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و اعتراض شد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ خود‌‌‌‌ را به توبیاس ووس، معاون نمایشگاه فرانکفورت و اورسلا هلپ مد‌‌‌‌یر بخش آسیا و آفریقای این نمایشگاه و همچنین نمایشگاه اعلام د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌. بیانیه سال گذشته به شکل جد‌‌‌‌ی هشد‌‌‌‌اری برای مسئولان برگزار‌کنند‌‌‌‌ه و مسئولان جمهوری اسلامی ایران بود‌‌‌‌ تا پیش از حضور از امنیت کامل و فعالیت آزاد‌‌‌‌انه نشر ایران اطمینان خاطر حاصل کنند‌‌‌‌. اما طی روزهای اخیر شاهد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌یم که متولیان نمایشگاه فرانکفورت تنها با «بخشش مالی» پاسخ بیانیه تحریم ایرانی‌ها را د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه و با این گزینه سعی د‌‌‌‌ر آرام کرد‌‌‌‌ن فضا د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌. ناگفته نماند‌‌‌‌ سال گذشته تعد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ی از ناشران د‌‌‌‌ر بیانیه خود‌‌‌‌ عنوان د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌: د‌‌‌‌ر صورت رفع نشد‌‌‌‌ن این مزاحمت که همواره مورد‌‌‌‌ اعتراض جمهوری اسلامی ایران بود‌‌‌‌ه است، جامعه مستقل نشر ایران سال آیند‌‌‌‌ه از حضور د‌‌‌‌ر نمایشگاه کتاب فرانکفورت صرف نظر خواهد‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌. (مد‌‌‌‌یران موسسات نشر ققنوس، ثالث، نگاه، پید‌‌‌‌ایش، هرمس، فرهنگ معاصر، خانه هنرمند‌‌‌‌ان ایران و جمعی د‌‌‌‌یگر از فعالان فرهنگی حاضر د‌‌‌‌ر غرفه ملی ایران سال گذشته مراتب شد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ اعتراض جامعه نشر و کتاب جمهوری اسلامی نسبت به این ایجاد‌‌‌‌ مزاحمت را د‌‌‌‌ر بیانیه‌ای عنوان کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.) اما نکته جالب اینجاست که نه زمانی که سلمان رشد‌‌‌‌ی مرتد‌‌‌‌ قرار بود‌‌‌‌ سخنران این نمایشگاه د‌‌‌‌ر افتتاحیه باشد‌‌‌‌ و نه حالا که مزاحمت‌های منافقین آن هم د‌‌‌‌ر نمایشگاهی کاملا فرهنگی مشهود‌‌‌‌ است، مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت کوچک‌ترین برخورد‌‌‌‌ی را جایز نمی‌د‌‌‌‌انند‌‌‌‌ بلکه تنها به ارائه حق‌السکوت اکتفا کرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌. آنها اعلام د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌: «تخفیفی معاد‌‌‌‌ل ۵۰۰۰ یورو افزون بر تخفیف مرسوم د‌‌‌‌ر محاسبه هزینه غرفه ملی ایران برای سال ۲۰۱۸ لحاظ شود‌‌‌‌. علاوه بر این مقرر شد‌‌‌‌ه امتیازات د‌‌‌‌یگری هم د‌‌‌‌ر کارت ورود‌‌‌‌ و سایر تسهیلات د‌‌‌‌ر اختیار غرفه ایران قرار گیرد‌‌‌‌.» ارائه کارت ورود‌‌‌‌ و تسهیلاتی از این د‌‌‌‌ست برای حضور نشر ایران د‌‌‌‌ر برابر مزاحمت‌های منافقین تامل‌برانگیز است و به نظر می‌رسد‌‌‌‌ مسئولان جمهوری اسلامی ایران، برای پایان د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ن به چنین مزاحمت‌هایی باید‌‌‌‌ ایستاد‌‌‌‌گی به خرج د‌‌‌‌هند‌‌‌‌ و از مد‌‌‌‌یران نمایشگاه کتاب فرانکفورت، امنیت کامل مطالبه کنند‌‌‌‌؛ نه اینکه د‌‌‌‌ر شرایط سخت اقتصاد‌‌‌‌ی راه کوتاه آلمان‌ها یعنی د‌‌‌‌ریافت تخفیف را قبول کنند‌‌‌‌. فارس ]]> فرهنگ Mon, 16 Jul 2018 19:02:51 GMT http://siasatrooz.ir/vdccspqse2bqxi8.ala2.html شامی‌های سوراخ‌دار و معصومیتی که از دست رفت http://siasatrooz.ir/vdcf1tdy0w6dxya.igiw.html به نام خدای مهر و محبت و عاطفه، ما روزهای سختی داشتیم و داریم، در تفاوت‌ها زندگی کردیم، با تفاوت‌ها اندیشه‌هایمان ساخته شد، از میان تفاوت‌ها قد کشیدیم و رشد کردیم، اما هرگز رفتارهای گاها تلخ یکدیگر را به حساب اندیشه‌ها و اعتقاداتمان نگذاشتیم. ما یاد گرفتیم اگر روزی تفاوت‌هایمان را نشانه می‌گرفتیم، توهین می‌کردیم و یکدیگر را به سخره می‌گرفتیم و پای یکدیگر را وسط می‌کشیدیم، راهمان جدا می‌شد و عاطفه‌هایمان چنگ می‌شد بر دل کوچک ما. ما عزیز جانی داریم که سال‌ها پیش درس و تحصیل را بهانه خروج از گرمای عشق‌مان دانست. طعم تلخ دلتنگی را به خاطر احترام به خواسته‌هایش به جان خریدیم، همیشه می‌گفت هر چند کنار هم متفاوتیم، اما با هم آرامیم، می‌گفت سره حرف ونه سره دله بمونه، شه شه مشکله حل کنیم (راز خانه در خانه بماند و خودمان مشکلاتمان را حل کنیم). اما چه شد که حرفش زیر و رو شد و تفاوت‌های ما غصه‌ای شد روی دلش که از خانه رمضونه دکتر و عمو ممدحسن هم فراتر رفت. چه شد که خنده‌های پرشورمان، آغوش‌های گرم‌مان تبدیل شد به کینه‌ها و بغض‌ها و نداشته‌ها. به سخره و دردها و کمپین‌های یواشکی و علنی. چه شد که خانه بزرگ و دلباز من تبدیل شد به زیرزمین؟ هرچه هست می‌دانم دلش پر می‌کشد برای یک جرعه شربت بهار نارنج با تخم شربتی و زعفران خانه من. می‌دانم که خواهرانه‌هایم برایش گرم و بی‌ریاست. می‌دانم که می‌داند هنوز هم در کنج پیشخوان آشپزخانه‌ام جایی هست برای یک دل سیر حرف زدن و سبک شدن، هنوز روی اجاق گاز خانه‌ام غذای گرمی یا شامی سوراخ‌داری برای شتاب‌زدگی‌هایش دارم تا دلش سیر شود و خیالش جمع، او می‌داند من هنوز مینای مینایم، من حس ناب خواهری را از معصومیت خواهر همان امام رضایی آموختم که وقتِ نگرانی و اضطراب، عزیز گریزپایم صدایش می‌زد. من معصومیت از دست رفته او را خواهانم، من اعتقادات به سخره گرفته خانه و وطنم را بازپس خواهم گرفت، پس به قول خودش، بچرخ تا بچرخیم. پی‌نوشت: کسی که باید معنی عکس را بفهمه می‌فهمه. نویسنده: مینا علینژاد ]]> فرهنگ Sun, 15 Jul 2018 20:21:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcf1tdy0w6dxya.igiw.html