سیاست روز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Sat, 17 Nov 2018 02:15:56 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sat, 17 Nov 2018 02:15:56 GMT فرهنگ 60 مشکلات فضای مجازی را به عنوان یک دغدغه به عرصه سینما ببرید http://siasatrooz.ir/vdcb90b88rhbgzp.uiur.html  روز دوم سواد رسانه‌ای در بخش پنل تجربه فیلم‌های فجر از منظر سواد رسانه‌ای با حضور تهیه‌کنندگان فیلم لاتاری، اتاق تاریک، جشن دلتنگی و نویسنده فیلم خجالت نکش و در غیاب نویسنده و کارگردان به وقت شام برگزار شد. اعضای کمیته سواد رسانه‌ای پنج فیلم سینمایی «خجالت نکش»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «اتاق تاریک» و «جشن دلتنگی» را از جمع فیلم‌های جشنواره فیلم فجر شایسته بحث و گفت‌وگو دانسته‌ بودند. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتاق تاریک» در این نشست اظهار کرد: من پنج فیلم سینمایی ساخته‌ام که چهار فیلم آن را در فضای متفاوتی تولید کردم و به سمت سبک زندگی رفتم. یک از نکاتی که همواره در فیلم به آن پرداخته‌ام، تضاد بین سنت و مدرنیته بوده است. فیلم‌هایی که تولید کردم، خدا را شکر در اکران بسیار موفق بوده‌اند. در فیلم خانواده مشترک به موضوع ازدواج سفید پرداختم و تصور می‌کنم که فیلم نسبتا خوبی از کار در آمد. برخی معتقدند که نباید درباره این موضوعات صحبت کرد که این موضوع اشتباه است. روح‌الله حجازی ادامه داد: در فیلم «اتاق تاریک» به موضوعات مختلف اشاره می‌شود؛ اما موضوع اصلی آن آزار و اذیت کودکان و از آن مهم‌تر آزار و اذیت خانواده است. مسئله‌ای که اتاق تاریک اشاره می‌کند، یک مسئله جهانی است. فضایی که کودکان ما امروز در آن زندگی می‌کنند، بسیار متفاوت از فضایی است که ما در آن زندگی کردیم و رشد یافتیم. این فیلم نیازمند آن است که در کنار یک پنل آموزشی به نمایش در آید تا خانواده‌ها بتوانند مشکلات خود را در آن پنل آموزشی برطرف کنند. ما در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم چقدر به این موضوعات پرداختیم؟ در ادامه علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» گفت: من خودم خیلی اهل فضای مجازی نیستم و گوشی موبایلم از گوشی‌های نسل اولی است که اینترنت و امکانات دیگر ندارد. فیلم سینمایی جشن دلتنگی به مشکلاتی که به واسطه فضای مجازی صورت می‌گیرد، می‌پردازد. زمانی که آقای آذربایجانی فیلمنامه جشن دلتنگی را به من پیشنهاد کرد، با آغوشی باز قبول کردم و بسیار این فیلمنامه را دوست داشتم. متاسفانه در جشنواره فیلم فجر کمی به این فیلم کم‌لطفی شد و در اکران هم در بدترین زمان اکران شد. فیلم جشن دلتنگی منتقد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی است. رضا مقصودی کارگردان فیلم سینمایی «خجالت نکش» نیز بیان کرد: سال‌ها پیش وقتی دوستان دور هم جمع می‌شدند، شخصی لطیفه‌ای می‌گفت و فضا عوض می‌شد. امروز حتی خنده‌های ما هم فردی شده است. داستان فیلم خجالت نکش از ۲۵ سال پیش شروع می‌شود که در آن سال‌ها برای فرزندآوری محدودیت می‌گذارند. فیلم من با رادیو شروع می‌شود و با تلویزیون ادامه پیدا می‌کند و تعامل بین رادیو و تلویزیون را مدنظر قرار می‌دهد. تصور من این است که اگر کسی در عصر حاضر بخواهد فیلم بسازد و در آن فیلم به فضای مجازی اشاره نکند، کم‌لطفی کرده است. من در فیلمم با رسانه شوخی کردم. زمانی من یک فیلمنامه نوشتم که یک نفر در خیابان راه می‌رفت و حرف می‌زد، در آن زمان تازه گوشی‌های مجهز به بلوتوث آمده بود، اما به مرور زمان این موضوع عادی شد. سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاتاری» نیز در این نشست با اشاره به اینکه کودکان جدید با رسانه‌های دیجیتال متولد شده و مهارت استفاده آن در ژنشان است، گفت: داستان فیلم لاتاری، درباره جوانانی است که می‌خواهند اقدام به مهاجرت کنند. ما با نسلی روبه‌رو هستیم که یک ژن فضای مجازی درون خود دارند، یعنی مهارتی که در این نسل هست در نسل بچه‌های پیشین نیست. وی با اشاره به اینکه سه فرزند دارد و این موضوع را در فرزندانش نیز مشاهده کرده است، خاطرنشان کرد: صحبت درباره رسانه و فضای مجازی که جزیی از رسانه است، بسیار بحث کارشناسانه‌ای است. ما در فضای کنونی، نباید نسبت به این موضوعات منفعل باشیم. در نهایت دکتر سید بشیر حسینی مدیر بخش اندیشه و فرهنگ شبکه چهار گفت: پارادوکس جشن دلتنگی از اسمش شروع می‌شود. جشنی که دلتنگی می‌آورد یکی از زیبایی‌های فیلم از اعجاز اسمش است و همه سواد رسانه‌ای از این پارادوکس نتیجه می‌گیرد در فضای مجازی دائما دنبال خوشی می‌گردیم و زندگی‌مان ناخوش‌تر می‌شود. این فیلم نمونه خوبی است برای کلاس‌های ما در سواد رسانه‌ای است که پیشنهاد دارم خانواده‌ها این نکات را ببینند. ]]> فرهنگ Mon, 12 Nov 2018 20:08:48 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb90b88rhbgzp.uiur.html احکام این هفته صادر می‌شود http://siasatrooz.ir/vdceep8zojh87fi.b9bj.html کمتر از هفت ماه دیگر سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید فعالیت خود را آغاز کند،‌ اما هنوز نه مکان قطعی برگزاری آن مشخص شده است نه احکام رئیس و اعضای شورای سیاست‌گذاری به امضا رسیده است. هر ساله در ایام منتهی به نمایشگاه کتاب تهران انتقادهایی از سوی مسئولان بخش‌های مختلف برای دیر تحویل گرفتن امور در رسانه‌ها منتشر می‌شود،‌ انتقادهایی که بر این اساس استوار هستند که اگر نتوانیم به بهترین شکل مدیریت کنیم به خاطر دیر تحویل گرفتن امور و شروع دیرهنگام مقدمات اجرایی نمایشگاه است. با اینکه پس از پایان هر دوره اظهارنظرهای مسئولان همگی به این امید ختم می‌وشد که شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران بلافاصله بعد از پایان دوره در حال برگزاری یا برگزار شده مقدمات اجرایی دوره آتی را آغاز کند،‌ اما هر سال دریع از پارسال. در حالی که هنوز احکام شورای سیاست‌گذاری و رئیس نمایشگاه کتاب تهران به امضا نرسیده است که سال گذشته مشکلاتی بین صنوف موجب تاخیر در معرفی مدیران کمیته‌ها شده بود. امسال نیز با توجه به در پیش بودن انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به نظر می‌رسد مشکلاتی در معرفی مدیران کمیته‌ها پیش آید. محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این زمینه می‌گوید: آن چیزی که مهم است، شورای سیاست گذاری برای سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید هر چه زودتر تشکیل شود، چین مهمان ویژه نمایشگاه سی ودوم است وباید مکان برگزاری زودتر مشخص شود. وی ادامه داد: چینی‌ها باید اقدامات خود را به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه آغاز کنند‌، تا مکان مشخص نشود چندان نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند‌، این مستلزم تشکیل شورای سیاست گذاری است، ضرورت تشکیل سریعتر این شورا و شروع به کار مقدمات اجرایی نمایشگاه سی ودوم بر کسی پوشیده نیست. اما محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد از صدور احکام رؤسا و مدیران نمایشگاه سی و دوم در هفته آینده سخن خبر داده و می‌گوید: صنف نمایندگان خود را معرفی کرده و مدیران نمایشگاه نیز انتخاب شده‌اند،‌ احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری و مدیران نمایشگاه کتاب تهران هفته آینده بعد از صدور حکم اعلام خواهد شد. وی درباره مکان برگزاری نمایشگاه و اینکه آیا نمایشگاه باز از مصلی کوچ می‌کند‌،نیز گفت: درباره مکان برگزاری و زمان شورای سیاست‌گذاری باید تصمیم‌گیری کند. پویا ]]> فرهنگ Fri, 09 Nov 2018 21:15:02 GMT http://siasatrooz.ir/vdceep8zojh87fi.b9bj.html برداشت آقای داروغه زاده از کلمه مستهجن چیست؟ http://siasatrooz.ir/vdccieqs42bqx48.ala2.html ۱- حجت‌الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی‌ مجلس از رواج برخی صحنه‌های مستهجن در برخی فیلم‌ها انتقاد کرده و جناب داروغه‌زاده مدیرکل نظارت و ارزشیابی با توپ پر و کنایه‌آمیز به ایشان پاسخ داده که اسامی چنین فیلم‌هایی را اعلام‌ کنید. نمی‌دانم‌ برداشت آقای داروغه‌زاده از کلمه مستهجن چیست و شاید ایشان فکر می‌کند صحنه مستهجن یعنی حتما صحنه‌های آنچنانی!؟ اما اگر ایشان سرکی به لغت‌نامه دهخدا بزنند خواهند دید که یکی از معانی مستهجن رکیک می‌باشد. حالا اولین سوال ما از ایشان این است که واقعا در برخی فیلم‌ها کلمات و بلکه صحنه‌های رکیک‌ وجود ندارد؟ ۲- پیش از جناب حجت‌الاسلام پژمانفر برخی سینماگران و اندیشمندان انتقادهای بسیار تندتر و صریح‌تری نسبت به برخی فیلم‌ها داشته اند، سخنرانی استاد داریوش ارجمند در خانه هنرمندان را مرور کنید و ده‌ها مصاحبه و گفت‌وگوی دیگر را؛ راستی چرا آن‌ موقع شاهد واکنش جناب داروغه‌زاده و برخی دیگر نبودیم. ما که می‌دانیم چرا؛ اما بد نیست خودشان‌ نیز توضیح دهند که‌ چرا؟ ۳-‌ مدتی است که مد شده برخی‌ها می‌گویند فیلم‌ها درجه‌بندی شده‌اند و این لابد یعنی در فیلمی که برای جوانان و بزرگسالان ‌است ‌برخی حرف‌ها و صحنه‌ها بلامانع است. سوال ما این ‌است در کجای فرهنگ‌ و آیین ما آمده که بیان حرف‌ها یا صحنه‌های نامناسب برای بزرگسالان در فیلم‌ها بلامانع است که به این بهانه، فیلم‌هایی را شاهدیم که پرده دری می‌کنند و با یک عبارت "برای زیر ۱۵ سال ممنوع" از پاسخگویی شانه‌خالی می‌کنند. ۴- شاید بعضی‌ها فکر می‌کنند حالا که وضعیت اقتصاد کشور به یمن‌ مدیریت‌ درخشان دولت، گل و بلبل‌ است!؟ و اکثر مردم‌ با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند کسی نیست‌ که دلش برای فرهنگ‌ و هنر بسوزد و کسی حواسش نیست ‌که چه اتفاقاتی در حوزه‌ سینما در جریان است؛ اما نه! هر حوزه‌ای دیده‌بانان ‌و دلسوزان خود را دارد. ۵- یاد سخن استاد ناصر هاشم‌زاده در جلسه‌ای افتادم‌ که می‌گفت: "مسئولین ‌فرهنگی کشور به دلیل راه و روشی که‌ دارند ما را ورشکست‌کرده‌اند. یعنی این فقط بحث دلار و اقتصاد نیست که مشکل پیدا کرده، بلکه در فرهنگ، مشکلات ما بسیار بیشتر و فاجعه است." ۶- جناب داروغه‌زاده لطفا پاسخ به پرسش‌ شماره یک فراموشتان نشود. پاسخش سخت و طولانی نیست، فقط بگویید بله یا خیر!؟ محمد دیندار - سینماپرس ]]> فرهنگ Wed, 14 Nov 2018 19:55:08 GMT http://siasatrooz.ir/vdccieqs42bqx48.ala2.html «حوالی پاییز» پاسخی نیکو برای عدم فراموشی آن حوادث بود http://siasatrooz.ir/vdcdx90fnyt0zj6.2a2y.html خانواده‌های بیش از ۱۰۰ شهید حادثه منا و مسجدالحرام در نامه‌ای به دکتر علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما از پخش سریال تلویزیونی «حوالی پاییز» با موضوع شهدای منا تقدیر و تشکر کردند. متن کامل نامه این نامه بدین شرح است: باسمه تعالی ریاست محترم سازمان صداوسیما جناب آقای دکتر علی عسگری باسلام در پاییز امسال شاهد پخش سریالی با نام «حوالی پاییز» از شبکه سه سیما هستیم، سریالی که گوشه‌ای از غم و اندوه خانواده ۴۷۵ شهید مظلوم منا و مسجدالحرام را به تصویر کشیده است. سه سال پیش بود که پاییز خانواده‌های ما آغاز گردید. لحظات بیم و امید، دلهره و نگرانی، و بی‌خبری از سرنوشت عزیزانمان که با آرزوی حاجی‌شدن راهی سرزمین امن الهی کرده بودیم؛ انتظاری که با اندوهی بزرگ پایان یافت و پیکر حاجیانمان روی دستان تشییع‌کنندگان از سفر حج بازگشت. مجموعه «حوالی پاییز» این روزها میهمان خانه‌های ایرانی شده است تا آنچه در ۴ ماه انتظار، در خانه‌های ما گذشت را بازنمایی کند. هرچه سریال به قسمت‌های انتهایی نزدیک می‌شود، بسیاری از هم میهنانمان با ارسال پیام‌هایی به ما، یاد شهدای مظلوم منا را زنده می‌کنند و برای اندوه ما متاثرتر می‌شوند. در سه سال گذشته از وقوع حادثه همواره رهبر انقلاب تاکید داشتند که این فاجعه نباید فراموش شود و باید جریان مطالبه‌گری از این فاجعه زنده بماند. این مجموعه حقا در پاسخ به تذکر ایشان برای فراموش‌نشدن آن واقعه پاسخی نیکو بود. ما تعدادی از خانواده‌های شهدای منا ضمن تشکر از شجاعت حضرتعالی در پرداختن به این موضوع، قدردان زحمات همکاران شما در مجموعه فوق هستیم. بی‌شک تشکر واقعی را از سوی شهیدان منا دارید. ما و دیگر خانواده‌های شهدای حج خونین ۹۴ مشتاقانه این مجموعه را هرشب دنبال خواهیم کرد. ]]> فرهنگ Wed, 14 Nov 2018 19:55:08 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdx90fnyt0zj6.2a2y.html در دولت تدبیر هیچ مسئله مثبتی در سینما رخ نداد http://siasatrooz.ir/vdcjomevyuqeyaz.fsfu.html علیرضا رئیسیان در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: کمترین انتظار ما این است که اوضاع از آنچه که هست بدتر نشود چراکه متأسفانه ما با وضعیتی در سینما مواجه هستیم که هر مدیری می‌آید فقط توقعات بیشتری ایجاد می‌کند اما در عمل هیچ اتفاق مهمی در سینما رخ نمی‌دهد. کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» افزود: بی‌توجهی به مشکلات و انتظارات اهالی سینما توسط مدیران باعث ایجاد دلسردی و بی‌انگیزگی در میان بسیاری افراد شده است؛ ساختار نامتوازن دولتی که خود مدیران بارها به آن اذعان کرده‌اند بزرگترین مشکل امروز سینمای ایران است اما اسفا که هیچ شهامت و جسارتی در میان مدیران برای رفع این معضل بسیار مهم دیده نمی‌شود و هیچ مدیری رأس کار نمی‌آید که دست به تغییرات ساختاری بزند. وی ادامه داد: سازمان سینمایی باید به روز شود و همپای جریانات واقعی سینمای ایران دربیاید؛ این سازمان عریض و طویل و بی‌انگیزه و حتی در برخی مواقع مزاحم برای سینما و سینماگران دیگر کارساز نیست و خود مدیران هم به این مسأله مهم واقف هستند و حتی در مصاحبه‌های‌شان این مطالب را متذکر می‌شوند. رئیسیان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم هم نهاد صنفی ما باید خودش را به روز کند و از این همه تمرکزگرایی بیهوده دوری کند و هم سازمان سینمایی باید تغییرات جدی در ساختار و تشکیلات دهد. از دوره آقای ایوبی قرار بود پروانه ساخت برای فیلمسازان حرفه‌ای حذف شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده در حال حاضر پروانه ساخت تبدیل به رانت شده و این اتفاق بسیار متأثرکننده است. مشکل اکران و پخش نیز یکی دیگر از مشکلات ساختاری است که متأسفانه وضعیت آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود و اگر از درون سازمان سینمایی که هم سیاست‌گذار و هم ناظر است تغییر صورت نگیرد در بدنه سینما هم تغییر ایجاد نمی‌شود. این سینماگر برجسته سپس با تأکید بر اینکه حداقل توقعات این بود که در این دولت تکلیف مسائل تهیه‌کنندگان و شورای پخش و اکران به سرانجام برسد تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از این توقعات برطرف نشد و هیچ مسأله مثبتی رخ نداد. بسیاری از اهالی سینما به صورت جدی خواستار آن بودند تا سازمان‌هایی که فاقد مأموریت مشخص هستند اما بودجه‌های زیادی از سازمان سینمایی می‌گیرند کوچک و جمع شوند اما این اتفاق رخ نداد و معلوم نیست مدیران سینمایی به چه دلیلی از انجام این مسائل مهم سرباز می‌زنند! کارگردان فیلم سینمایی «ریحانه» در خاتمه این گفت‌وگو گفت: در نهایت اینکه ما این روزها در سینمای کشور با مسائل و معضلات بسیاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ مسائلی مانند حضور مدایران ضعیف و ناکارآمد، ساختار صنفی غلط، نحوه اجرای آیین‌نامه‌ها و شرایط آن‌ها و بسیاری دیگر از مسائل از جمله دغدغه‌های سینماگران است که حتی یکی دو تای آن هم در دولت تدبیر و امید حل نشد و زمان از دست رفت. سینماپرس ]]> فرهنگ Sun, 11 Nov 2018 21:12:39 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjomevyuqeyaz.fsfu.html حضور ۱۹۷ فیلم در بخش رقابتی http://siasatrooz.ir/vdcbg0b89rhbgwp.uiur.html نشست رسانه‌ای اعضای شورای برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» در غیاب محمد خزاعی دبیر این رویداد، صبح دیروز برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت، با اعلام تقویم برگزاری این رویداد گفت: افتتاحیه جشنواره پانزدهم از پنجم آذرماه در تالار وحدت برگزاری خواهد شد. این رویداد تا ۹ آذر در دو سینمای «فسطین» و «عصرجدید» میزبان مخاطبان خواهد بود و اختتامیه هم در همان روز ۹ آذرماه در برج میلاد برگزار می‌شود. در ادامه و پس از ارائه برخی توضیحات مقدماتی دیگر از سوی عشیری، کامران ملکی به‌عنوان مدیر بخش ویژه «چهل سال سینمای مقاومت» گفت: کشور ما با تعدد جشنواره‌های سینمایی روبه‌رو است. در هر ماه از سال، جشنواره‌هایی برگزار می‌شود؛ این جشنواره‌ها سیاست و رویکرد مشخص خود را دارند و همه برای سینمای کشور لازم هستند. این جشنواره‌ها برای زنده نگه داشتن سینما برگزار می‌شوند اما «مقاومت» در این میان تفاوت عمده‌ای دارد و آن اینکه به دنبال احیای آرمان‌ها است. فیلم‌سازی روزگاری فریضه بود اما امروز بیزینس است! ملکی با یادآوری شعر «مرا اسب سفیدی بود روزی، شهادت را امیدی بود روزی» به کنایه صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: امروز اسب سفید تبدیل به پورشه شده و آرزوی شهادت هم جای خود را به آرزوی ویزا داده است، «امید» هم که تبدیل به فراکسیونی در مجلس شده است! به نظرم رنگ‌ها دارد تغییر می‌کند و شاید یکی از جاهایی که برخی از این نکات را بتوان یادآوری کرد جشنواره فیلم مقاومت باشد. وی افزود: روزگاری در کشور ما فیلم ساختن فریضه و فضیلت بود اما امروز فیلمسازی تبدیل به یک بیزینس شده و این خطری است که در رویدادی مانند جشنواره مقاومت می‌توان به آن پرداخت. ملکی با طرح سوال‌هایی مانند «چرا فیلم‌های دفاع‌مقدس ما در عرصه جهانی پخش نمی‌شود؟» و «چرا خودمان فکر می‌کنیم این آثار مخاطب ندارند؟» گفت: جای طرح، بررسی و پرداختن به این سوال‌ها جشنواره مقاومت است. بخش چهل سال سینمای مقاومت هم با همین انگیزه شکل گرفته است. مسئله اصلی ما مرور داشته‌ها و تحلیل اینکه چرا این فیلم‌ها در سینما ماندگار شده، بوده است؛ فیلم‌هایی که قبل از ساخت، کسی نگران اسپانسر آن‌ها نبوده است! وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های انتقال تجربه اشاره کرد و گفت: احمدرضا درویش با موضوع ساخت پروژه‌های عظیم در سینمای مقاومت، مسعود ده‌نمکی با موضوع جذب مخاطب برای فیلم‌های مقاومت و علی نصیریان با موضوع بازیگری در فیلم‌های مقاومت، تجربیات خود را با علاقمندان این حوزه به اشتراک خواهند گذاشت. بنابر اعلام ملکی، آثار انتخاب شده برای بخش مرور چهل سال سینمای مقاومت را در سایت جشنواره قرار گرفته و مردم می‌توانند در این بخش دست به انتخاب بزنند. در ادامه نشست محمد حسینی مدیر بخش اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی در سینمای غرب، با اشاره به رویکرد غالب سینمای غرب در توجه به موضوعات تاریخی و معضلات اجتماعی ایران، به طور خاص به سکانسی از فیلم «کشتی‌گیر» ساخته دارن آرنوفسکی اشاره کرد و گفت: در این سکانس بدون آنکه کشور ایران موضوعیتی در داستان فیلم داشته باشد، کشتی‌گیری با لباس پرچم ایران و با فریاد ایران‌ایران روی رینگ می‌رود و کتک می‌خورد! اگر با پرچم و نام هر کشور دیگری چنین می‌کردند حتما شکایت می‌شد اما ما حتی این کار را هم نکردیم. وی سپس معرفی چهره‌واقعی ایران را یکی از وجوه «سینمای مقاومت» توصیف کرد و در تشریح برنامه این بخش از جشنواره به معرفی سه فیلم «قاتل آمریکایی»، «زیرسایه‌ها» و «شش روز» پرداخت که به صورت ویژه در جشنواره امسال اکران و با حضور مجید شاه‌حسینی، سعید مستغاثی و حسن عباسی مورد آنالیز و تحلیل قرار خواهد گرفت. احسان کاوه جانشین بخش بین‌الملل و مسئول کمیته اجرایی بین‌الملل جشنواره پانزدهم هم در این نشست ضمن اشاره به اهمیت منطقه‌ای جشنواره «مقاومت» در رصد و انعکاس صدای مظلومان در جهان، به ارائه آماری از فیلم‌های ارسال شده از کشورهای مختلف به ایران پرداخت. کاوه در این بخش به مستندی با عنوان «خاشقجی تنها نیست» اشاره کرد و گفت: این مستند با موضوع شرایط خبرنگاران در کشور عربستان و فشاری که تحمل می‌کنند ساخته شده که نکته جالب آن این است که به دلیل شرایط امنیتی به صورت کاملا ناشناس به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و ما حتی کارگردان و کشور سازنده آن را هم نمی‌دانیم. اما فیلم کیفیت لازم برای حضور در بخش اصلی جشنواره را داشت. مهدی جوادی مدیر برنامه‌ریزی و هماهنگی مباحث گفتمانی جشنواره دیگر مدیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بود که در این نشست به تشریح رویکردهای اصلی جشنواره همچون «شبکه‌سازی برای فیلم‌سازان مقاومت کشورهای مختلف»، «تمرکززدایی و توجه به پراکندگی استانی» و «جهانی‌سازی آثار مرتبط با مقاومت» پرداخت. وی به معرفی چهره سال مقاومت به سنت هر دوره این رویداد، در آیین اختتامیه این دوره هم اشاره کرد. ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و مسئول دبیرخانه جشنواره هم در گزارشی کوتاه به ترکیب آماری جشنواره پانزدهم براساس آثار دریافتی دبیرخانه پرداخت و از افزایش کمی و کیفی آثار این دوره از جشنواره خبر داد. «بمب» درخواستی برای حضور در جشنواره نداشته است درخشان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره چرایی غیبت فیلم «بمب» ساخته پیمان معادی که مرتبط با یکی از موضوعات انقلاب است در جشنواره گفت: این فیلم اساسا فرم تقاضا برای حضور پرنکرده است و ما هیچ منعی برای حضور هیچ فیلمی در جشنواره نداشته‌ایم. حسن امجدی مقدم مسئول بخش استانی جشنواره‌ هم با اشاره به شعار «عدالت فرهنگی» از برگزاری قطعی جشنواره در سه استان اصفهان، همدان و زنجان خبر داد. به گفته وی سه استان کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هم متقاضی همراهی با جشنواره پانزدهم هستند که این درخواست در دست بررسی است. وی از اکران‌های مردمی در ۱۰۰ نقطه از کشور من‌جمله مناطق محروم هم خبر داد و در پایان گفت: در این دوره از جشنواره تا پایان سال در قالب هفته‌های فیلم، اکران فیلم‌های مقاومت در استان‌های مختلف را دنبال خواهیم کرد و از همین‌جا از مسئولان استانی علاقمند برگزاری این هفته‌ها دعوت می‌کنیم تقاضای خود را به دبیرخانه اعلام کنند. ]]> فرهنگ Wed, 14 Nov 2018 08:46:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbg0b89rhbgwp.uiur.html از رفتنت دهان همه باز... http://siasatrooz.ir/vdcdo90fjyt0z56.2a2y.html مراسم تشییع پیکر شهید «سید نور خدا موسوی مفرد» صبح روز پنجشنبه در محل فرماندهی انتظامی لرستان برگزار شد. خیل عظیمی از مردم شهید پرور لرستان و فرماندهان نظامی و انتظامی در این مراسم حضور یافتند و پس از اجرای مراسم بدرقه نظامی در ساختمان فرماندهی انتظامی لرستان، پیکر مطهر این شهید را به سمت گلزار شهدای خرم آباد تشییع شد. سید نور خدا موسوی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ برای مقابله با گروهک تروریستی جندالشیطان عازم منطقه لار شد. مدتی از شروع عملیات نگذشته بود که گلوله به پیشانی وی برخورد کرد. هم‌رزمان نور خدا پیکر نیمه‌جانش را به‌سختی فراوان به بیمارستان زاهدان رساندند بعد از عمل ایشان بهبود چندانی در وضعیتش حاصل نشد و ایشان با درجه جانبازی ۱۰۰ درصد حدود ۱۰ سال زندگی نباتی داشت. وی در شب رحلت پیامبر مهربانی آسمانی شد. فرمانده ناجا در مراسم تشییع پیکر شهید با تأکید بر اینکه امنیت امروز خود را مدیون شهید "نور خدا موسوی" و دیگر شهدای میهن هستیم، پیام تبریک و تسلیت مقام معظم رهبری را به خانواده شهید ابلاغ کرد. سردار حسین اشتری در مراسم تشییع پیکر شهید نورخدا موسوی با اشاره به تقارن شهادت نورخدا با ایام پایانی ماه صفر اظهار داشت: شهید نورخدا در مصاف با دشمنان نظام، انقلاب و امنیت ۱۰ سال پیش به درجه جانبازی نائل آمد. وی با بیان اینکه همرزمان این شهید از روحیه ولایی این شهید خاطراتی دارند، افزود: بعد از این جانبازی، نور خدا ۱۰ سال در حالت نباتی زندگی کرد و باید به همسر صبور، فرزندان دلاور و پدر و مادر این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفت. فرمانده ناجا ادامه داد: نگهداری از جانبازی در این وضعیت سخت است و تنها عشق و علاقه به اهل بیت (ع) و اسلام موجب می‌شود کسی ۱۰ سال به جانباز خدمت کند، امروز امنیت کشور به واسطه خون این شهیدان والا مقام حاصل شده است. سردار اشتری با اشاره به اینکه با نگاه به کشور‌های همسایه و اتفاقات آن‌ها متوجه می‌شویم که ما غرق در نعمت امنیت هستیم، افزود: امنیت امروز را مدیون شهید نورخدا و شهیدان بزرگوار میهن، جانبازان، هدایت‌های رهبری و هوشیاری مردم هستیم. وی با بیان اینکه نیروی انتظامی ۱۳ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، ادامه داد: ۸ هزار شهید در جنگ و بیش از ۵ هزار نفر برای تامین امنیت در مرز‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها به شهادت رسیده اند. فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی حافظ نظم و امنیت کشور است، خاطر نشان کرد: نیرو‌های مسلح برای امنیت این مرز و بوم، پاسداری از ارزش‌های اسلامی و ... آماده هستند تا آرامش و امنیت مردم را ارتقا دهند. فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه انقلاب با سرعت بیشتر راه خود را ادامه می‌دهد، بیان کرد: رهبری نوید دادند آینده خوبی خواهیم داشت و دشمن در عرصه اقتصادی شکست خواهد خورد. سردار اشتری با اشاره به اینکه ما باید بدانیم هر چه داریم از شهدا و جانبازان است و باید قدردان آن‌ها باشیم، گفت: در تماس تلفنی که از دفتر مقام معظم رهبری گرفته شد، اعلام کردند که رهبری فرموده اند "در مراسم شرکت کردید سلام ما را به مردم لرستان و خانواده شهید برسانید و از قول ما شهادت ایشان را تبریک و تسلیت بگویید". ]]> فرهنگ Fri, 09 Nov 2018 21:15:02 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdo90fjyt0z56.2a2y.html نقش مهم ادراک اجتماعی در کنترل فضای مجازی http://siasatrooz.ir/vdcb00b8arhbgzp.uiur.html پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه روز گذشته در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. «حسن بشیر»، مدرس رسانه و رئیس هیئت علمی همایش، «محمد صادق افراسیابی»، دبیر همایش، «مسعود ثقفی»، سخنگوی آموزش و پرورش استان تهران و «حسین انتظامی» قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانان ابتدایی این مراسم بودند. در ادامه پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه در حضور جمعی از اساتید حوزه رسانه از جمله دکتر حسن خجسته، موسویان، ضیایی پرور، بنی هاشمی و بشیر از برخی دانشجویان این حوزه تقدیر شد و رساله دکتری آنها مزین با جایزه‌ دکتر ساروخانی به آنها اهدا شد. پس از آن باقر ساروخانی و «مرتضی موسویان» رئیس فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال دیگر سخنرانان این مراسم بودند. «حسن خجسته» در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: نهادها و سازمان‌ها ذاتا مستبد هستند و علتش هم روابط رسمی آنهاست اما خانواده تنها نهادی است که عاطفی و احساسی است. وی ادامه داد: در خانواده زن‌ها نقش ویژه‌ای دارند و به محض اینکه زن نقش همسری پیدا کرد تمامی وظایف او تغییر می‌کند و مردها تکوینا درباره امور بیرون از خانواده متمرکز هستند. وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه رسانه وجود دارد، گفت: چند مشکل در رسانه داریم که باید برطرف شود. سه ذی نفع در فضای مجازی وجود دارد. همه عالم، شرکت‌های ذی نفع و فرد. همه ما در فضای مجازی به دنبال آزادی بی‌انتها هستیم. وی درباره وجود تلگرام در ایران نیز بیان داشت: تلگرام حاضر نبود تن به حاکمیت دهد و به عقیده من باید حذف می‌شد. فضای مجازی فنی نیست که توسط افرادی که فقط تحصیلاتی در زمینه فنی دارند اداره شود، بلکه باید در دست افرادی باشد که ادراک اجتماعی گسترده‌ای از فضای رسانه دارند. بخش بعدی این مراسم به رونمایی از کتاب سواد آموزی در فضای مجازی اختصاص یافت. در این بخش اساتید رسانه حاضر در این مراسم از کتاب مورد نظر رونمایی کردند. «محمود اسعدی» دبیر همایش مدیریت رسانه نیز سخنران دیگر این همایش بود. «علی‌محمد اسماعیلی» رئیس فرهنگسرای رسانه نیز آخرین سخنران روز اول همایش بود. ]]> فرهنگ Sun, 11 Nov 2018 10:05:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb00b8arhbgzp.uiur.html نیازمند برخورد قانونی همیشگی http://siasatrooz.ir/vdcb80b89rhbgzp.uiur.html کارگروه صیانت از حقوق ناشران و مولفان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در آستانه انتخابات هیئت مدیره این اتحادیه اقداماتی را در راستای قلع و قمع قاچاقچیان کتاب انجام داده است، در هفته‌های گذشته انبارهای مختلف کتاب در نقاط پایتخت شناسایی شد،‌ در این انبارها کتاب‌های بسیاری از پرفروش‌های ناشران،‌ کتاب‌های بدون مجوز که بنا به گفته رئیس اتحادیه تهران عمدتاً به صورت چاپ ی‌دی اف کتاب‌هایی که در خارج از کشور منتشر می‌شوند‌، عرضه می‌شوند و کتاب‌هایی که سال‌هاست نوبت چاپ آن‌ها به اتمام رسیده است. یافت شده است. زمانی که به سراغ فعالان عرصه قاچاق کتاب می‌رویم،‌ می‌بینم اتفاقاً این افراد عمدتاً از خودِ صنف هستند،‌ به واسطه تسهیلاتی که در راستای صدور مجوز نشر در سال‌های گذشته وجود داشته است، بسیاری توانسته‌اند با حداقل شرایط، پروانه نشر دریافت کنند. از طرف دیگر وضعیت اقتصادی نشر بسیاری از ناشران و کتابفروشان را خواسته یا ناخواسته به گرم‌کردن تنور قاچاق کتاب واداشته است. اما چاره چیست؟ تا کی قرار است با اقدامات ضربتی به این انبار و آن انبار و صرف هزینه‌های مختلف اقدام به دستگری خاطیان،‌ پلمب انبارها و توقیف کتاب‌ها کرد؟ اگرچه نباید این را از انظر دور داشت که اقدامات ضربتی لازمه مقابله با قاچاق کتاب است اما قطعا کافی نیست. به نظر می‌رسد اقدامات دیگری در فازهای بعدی کار باید انجام شود تا به ریشه‌کن شدن قاچاق کتاب امیدوار بود. اما این اقدامات چیست؟ عادل طالبی فعال بازار نشر درباره قاچاق کتاب می‌گوید: موضوع خیلی پیچیده نیست. لااقل به اندازه‌ مقابله با داعش و گروهک‌های تروریستی و صهیونیستی، پیچیده نیست. موضوع خیلی ساده است. یک «جمشید بسم‌‌الله»هایی در بازار کتاب هستند که با کپی‌کردن کتاب‌هایی که پرفروش می‌شوند و توزیع آن از طریق سیستم توزیعی که دارند و بسیار ساده هم قابل ردگیری است، اقدام به فروش این کتاب‌های چاپ شده‌ غیرقانونی می‌کنند. همان‌قدر که «جمشید خان» واضح و شفاف و در روز روشن بر آن «صندلی» معروف بالا می‌رفت و به قول دوستان سابق، بازار ارز را متلاطم می‌کرد، «جمشیدهای بازار کتاب» هم در روز روشن با نیسان‌های آبی (و گاهی قرمز، اگر گیرشان بیاید!) کتاب‌های قاچاق را در همین کتاب فروشی‌های سطح شهر پخش می‌کنند. وی ادامه می‌دهد:‌ چرا به این راحتی این کار را می‌کنند؟ چون یا قانونی برای مقابله آنها نیست (که هست) یا اراده‌ای برای برخورد با آنها نیست (که در تمام مصاحبه‌ها و جلسات گفته می‌شود که هست) یا روند قانونی مشکلاتی دارد. اگر این سومین مورد صحیح باشد (که به نظر می‌رسد این طور باشد) چرا راهکار مناسب برای رفع موانع برخورد قانونی با خلافکاران و مجرمان اندیشیده نمی‌شود؟ اینجا به مورد دوم یعنی عدم وجود اراده باز می‌گردیم. اما، معمولاً بهانه‌ همیشگی، طولانی بودن و هزینه بر بودن فرآیندهای رسیدگی قانونی است. در حالی که قبل از این، در همین کشور، و با همین قوانین و با همین فرآیندهای طولانی و وقت‌گیر، برای حل مسائل متعدد، راهکار‌های بسیار موثری اندیشیده شده است. طالبی چاره کار را در ایجاد خط داغ مقابله با قاچاق عنوان می‌کند. در اینباره بیشتر بخوانید! امیر حسین‌زادگان، مدیرانتشارات ققنوس، از جمله ناشرانی است که در سال‌های اخیر بارها از قاچاق کتاب متضرر شده است. وی درباره قاچاق کتاب می‌گوید: وضعیت به‌گونه‌ای شده است که مهم نیست چه‌نوع کتابی است، کدام ناشر است، هر کتابی که فروش داشته باشد یک عده به‌صورت افست آن را منتشر می‌کنند، سایت‌هایی که به‌صورت پی‌دی‌اف کتاب‌ها را بارگذاری کرده و یا سایت‌هایی که نسخه صوتی کتاب را غیرقانونی برای دانلود قرار می‌دهند‌، همه در مصداق قاچاق کتاب می‌گنجد. وی ادامه می‌دهد: متأسفانه قبح قضیه آن‌قدر ریخته است که علناً در روز روشن بدون هیچ واهمه‌ای این کتاب‌ها توزیع می‌شود‌، برای نمونه روزهای آخر سال ۹۶ یک وانت سرباز کتاب‌های ما را در روز روشن در شهر پخش می‌کرد‌، این نشان می‌دهد که بحث دزدی برایشان بحث کم‌اهمیتی است و این اقدام دیگر قبح دزدی را هم ندارد. این ناشر تصریح می‌کند:‌ وقتی قباحت کاری ریخت دیگر سخت بشود با آن مقابله کرد. خیلی از همکاران ما چه در صنف و چه خارج آن خواستار و پیگیر مبارزه با این پدیده بودند اما وقتی قبح کار ریخت دیگر حس کردند پیگیری آنها فایده‌ای ندارد. الآن هنوز که هنوز است، بخش قابل توجهی از صنف خواستار برخورد با این معضل هستند اما هرچه زمان را از دست بدهیم مجال کمتری برای این‌کار فراهم می‌شود. اما افشین شحنه‌تبار مدیر انتشارات شمع و مه معتقد است که باید فکری قانونی برای رفع قاچاق کتاب کرد. مدیر انتشارات «شمع و مه» راه‌حل رفع قاچاق کتاب را رفع بی‌قانونی تأسف‌برانگیز در فضای نشر عنوان کرده و می‌گوید:‌ قاچاق کتاب با بیانیه و میزگرد برطرف نمی‌شود،‌ آقایان به فکر تصویب قانون باشند. وی می‌گوید: خلأ قانون در کشوری که یک قرن در حال تدوین لوایح و قوانین است،‌ تأسف‌برانگیز است. در کدام صنفی مثل نشر و کتاب می‌توان در روز ‌روشن اموال دزدی را در کنار خیابان در شلوغ‌ترین ساعات بساط کرد و فروشنده اجناس دزدی (همان به اشتباه قاچاق) سربلند از این اقدام،‌ فروش آن را با صدای بلند جار بزند. چه حس و حالی دارد، ناشر و نویسنده‌ای که گاهی سالها قلم زده تا اثری بیافریند که در کنار افتخار و ارزش معنوی ریالی از کنار آن به زندگی خود تزریق کند، ولی در یک روز همه آنها را دست به دست بین اهالی ادب ببیند. باز هم تکرار می‌کنم بی‌قانونی تأسف برانگیز حاکم بر فضای بازار کتاب، موجب شده دزدان ادبی چه در روز روشن در کنار خیابان و چه در فضای مجازی در سایت‌های گوناگون که به تعداد سلول‌های بدن خود سارق وجود دارد، با افتخار به قول خود به کار فرهنگی ادامه دهند. تسنیم ]]> فرهنگ Sun, 04 Nov 2018 18:15:37 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb80b89rhbgzp.uiur.html «لس‌آنجلس تهران» سرشار از سطحی‌نگری http://siasatrooz.ir/vdcgu39qyak9z34.rpra.html تیناپاکروان سینماگری مستعد است و ساخته‌های سینمایی‌اش از آشنایی نسبی او با ابزار، زبان و بیان سینمایی حکایت دارند. توجه به مضامین اجتماعی با تمرکز بر اخلاق‌مداری و لحاظ نگاه زنانه به آدم‌ها و رویدادها و پرهیز از کلیشه‌ها در آثار اجتماعی این بازیگر، تهیه کننده و فیلمساز، نشانگر دوری نگرش و دغدغه‌های او از نازل‌اندیشی و نازل‌سازی و سینمای گیشه است. ساخته جدید پاکروان یک فیلم کمدی اجتماعی با اندکی تفاوت در پرداخت اما در ردیف برخی آثار رایج این گونه سینمایی بازارپسند است. این فیلم افزون بر آزمون طنز و کمدی‌سازی و کسب تجربه بیشتر در فیلمسازی برای او، حاصل کوشش این کارگردان درهمسویی با جامعه و پاسخ نیاز مخاطب به شادی و سرگرمی و بخت‌آزمایی خود در کورس فروش فیلم‌ها است. داستان و قالبی که برای ساخت «لس‌آنجلس تهران» گزینش شده با آنکه تازه نیستند ولی از تلاش فیلمساز برای متفاوت گویی و متفاوت‌سازی مضامین و موقعیت‌های تکراری خنده‌ساز نشان دارند. فیلم پاکروان با محوریت یک شخصیت اصلی و ماجراهای مرتبط با او و گویا اساساً با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های فیزیکی و شخصیتی و توانایی‌های پرستویی، برای این بازیگر نوشته و ساخته شده است. از همین رو نقش و بازی او در موفقیت و یا ناموفق بودن فیلم پاکروان نقش کلیدی دارد. پرویز پرستویی بازیگر توانمندی است و بازی‌های خوبی از او در فیلم‌های کمدی هم دیده‌ایم ولی او در «لس آنجلس تهران» به رغم ابعاد مختلف و چندگانگی نقش‌هایش به دلیل ضعف در شخصیت‌پردازی وتیپ‌نمایی و بازی‌های متوسط در استحکام بخشی و جذابیت فیلم توانا ظاهر نشده است. با آنکه موضوع‌های اجتماعی در «لس‌آنجلس تهران» دارای جایگاه مهم هستند، اما نگاه سطحی کارگردان به آنها، سوژه‌های فیلم را در سطح نگه داشته و ماجراها و رخدادها، کمتر از منطق روایی و سینمایی برخوردارند. نوع طنازی‌های فیلم نیز اغلب در محدوده تکرار برخی شوخی‌ها، موقعیت‌ها، دیالوگ‌ها، حوادث و بازی‌ها درجا می‌زند و از نوآوری در این عرصه چندان بهره ندارد. «لس‌آنجلس تهران» تجربه زیاد موفقی برای این کارگردان و یادآور توانایی‌های پرستویی در ایفای نقش‌های کمدی نیست. البته این فیلم، امتیازهایی نیز در گریم، ویژوآل و تمرکز بر اخلاق‌گرایی، ارائه برخی لحظه‌های خنده‌دار و دوری از قلقک تماشاگر برای خندیدن بی‌معنا دارد که قابل توجه است. با این همه سومین فیلم پاکروان، عمدتاً تجربه‌ای دیگر در فیلمسازی و توان سنجی در کمدی‌سازی درکارنامه سینمایی او است. سینماپرس جبار آذین - منتقد و مدرس سینما ]]> فرهنگ Wed, 31 Oct 2018 20:03:57 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgu39qyak9z34.rpra.html