سیاست روز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Thu, 24 May 2018 05:36:12 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Thu, 24 May 2018 05:36:12 GMT فرهنگ 60 آقایان «مسئول» نمی‌خواهید چیزی بگویید؟ http://siasatrooz.ir/vdcdoo0fsyt0zo6.2a2y.html سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در دهه دوم همین ماه برگزار شد. اما در چند روز مانده به پایان نمایشگاه کتاب تهران، خبر غافلگیرکننده‌ای تیتر کانال‌های خبری و خبرگزاری‌ها شد: «برنده نوبل ادبیات در راه تهران» «دیدار با اورهان پاموک در نمایشگاه کتاب تهران» خبر، خوشحال کننده است. این دیدار به دعوت انتشارات ققنوس بعمل آمده و قرار است سه روز طول بکشد. پاموک برای دومین بار قرار است راهی تهران شود. پیشتر در سال ۱۳۸۲ نیز میهمان مخاطبان ایرانی اش شده است. روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه قرار است، از سری شب‌های مجله بخارا، شبی هم به این نویسنده ترک‌تبار اختصاص یابد و پنج شنبه نیز، میهمان غرفه انتشارات ققنوس در نمایشگاه کتاب تهران شود. ولی همه‌ی این ذوق و شوق‌ها برای دیدار و نشست با این نویسنده جهانی، به جز یک نشست خبری در کاخ نیاوران و چند دیدار غیررسمی و غیرعمومی، با دلایلی مانند «جلوگیری از ازدحام جمعیت» یا «اختصاص ندادن سالن» لغو می‌شود. جامعه کتاب‎خوان از این اخبار شوکه می‎شود. گزارش‎گران ما که از ابتدا موضوع را با نگرانی دنبال می‎کردند، حالا با کسب اطلاع از منابع مختلف و مسئولان فرهنگی به جواب‌های متفاوت‌تر و تازه‌تری رسیده‌‎اند. شنیده‎های ما از منابع مختلف خبر از ورود سفارت ترکیه به این مسئله را می‎دهند. جمع‌بندیِ کسب اطلاع ما از منابع گوناگون این است: نامه‎ای رسمی از سفارت ترکیه به وزارت امور خارجه کشورمان مبنی بر لزوم جلوگیری از برنامه‌های اورهان پاموک در ایران فرستاده شده و درپی فشار سفارت، نامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع داده شده و در نتیجه برنامه‌های علمی و ادبی پاموک لغو شده است. یعنی برخلاف ادعاهای رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، روزنامه‎نگاران و نویسندگان داخلی و مصطفی مستورِ عزیزمان، جلوگیری از برنامه‌های اورهان پاموک نه به خاطر نگاه امنیتی حکومت و دولت ایران که به خاطر نگاه امنیتیِ حکومت ترکیه بوده است! و اینکه چرا جریان سیاسی کشور مبدا، باید از برنامه‌های علمی و ادبی نویسنده نوبلیستش در کشور مقصد جلوگیری کند؟ پاموک بارها معترض فرهنگ غرب‌گرایانه و سیاست‌های سرکوب‌گرایانه‌ جریان سیاسی حاکم بر ترکیه بوده است و با اظهار نظرها و انتقادهایش بر علیه دولت اردوغان، می‌شود گفت از جمله نویسنده‌ها و سلبریتی هایی ست که در خدمت جریان حاکم نیست. بارها اعتراض‌های علنی این نویسنده در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در رسانه‎ها شاهد بوده‌ایم. پاموک حتی به خاطر انتقادهایش مدتی را در زندان‌های ترکیه به سربرده است. یکی از جنجالی‌ترین انتقادهای پاموک که موضوع یکی از رمان‌هایش با عنوان «جوانی» نیز شده است، اعتراض او به نسل‌کشی ارامنه است. همۀ این‌ها باعث می‎شود بفهمیم چرا ترکیه نسبت به پاموک اینقدر حساس است. جدا از این نکته، دولت ترکیه در بسیاری موارد همواره خود را رقیب دولت ایران می‌داند و طبیعتا با افزایش اقتدار فرهنگی ایران آن‌‎هم به وسیلۀ مانورهای ایران‌دوستیِ یک نویسندۀ ترکیه‌ای به شدت احساس نگرانی می‌کند. با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‎رسد این گل، برازندۀ دروازۀ خودی نبود و همچنین شرمساری، برازندۀ ایرانی! شاید اگر مسئولان فرهنگی دولت ایران، در مقابل اینهمه ابهام و اتفاق، به جز سکوت موضع واضحی می‎گرفتند و از طرفی نویسندگان، سیاست‌مداران و روزنامه‎نگاران ایرانی تأمل و خویشتن‌داری و هوشمندی بیشتری به خرج می‌‎دادند؛ تا این مقدار بهانه برای ایران‎ستیزی دست رسانه‎های بیگانه نمی‎افتاد و جامعۀ ادبی تا این‎قدر متاسف و شرمسارِ اشتباهِ سرنزده از دولت ایران نمی‎شد. شهرستان ادب ]]> فرهنگ Sun, 20 May 2018 05:15:41 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdoo0fsyt0zo6.2a2y.html مسئولان جشنواره جهانی این میهمانی را ترتیب می‌دهند تا بتوانند به خارج از کشور سفر کنند http://siasatrooz.ir/vdcc00qsi2bqx08.ala2.html رهبر قنبری کارگردان سینما درپی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن‌ها و کانون‌های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم‌گیری‌های غلط و خلق‌الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می‌شود گفت: مسئولان جشنواره جهانی این میهمانی را ترتیب می‌دهند تا در طول سال بتوانند به خارج از کشور سفر کنند و این دورهمی جهانی به جز همین مسأله هیچ دستاورد دیگری نه برای مسئولان برگزارکننده آن دارد و نه سینمای ایران! کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» افزود: این جشنواره جز «شو» هیچ چیز دیگری نیست! به عنوان مثال همین بازار جشنواره به چه دردی می‌خورد؟ برای چه این همه خرج برای تهیه و تدارک غرفه‌های آن می‌شود؟ چرا مسئولان جشنواره آمار نمی‌دهند که چند فیلم در بازار این رویداد فروخته شده است؟ آیا اصلا خارجی‌ها علاقه‌ای برای خریداری فیلم‌های ما دارند یا اینکه می‌آیند در ایران تفریح می‌کنند و می‌روند؟ این سینماگر خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این تأکید کردم دست اندرکاران برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر خارجی‌ها را دعوت می‌کنند تا آن‌ها نیز متقابلا ایشان را به کشورهای شان دعوت کنند؛ بنده صریحا عنوان می‌کنم این جشنواره تیمی که همه ساله با حضور آدم‌های تکراری برگزار می‌شود هیچ عایدی مثبتی برای سینمای کشور درپی ندارد. مدیران «جغله» بی‌تخصص را می‌آورند و کت تن‌شان می‌کنند و یک آرم جشنواره به سینه‌شان می‌زنند و برایشان یک کارت شناسایی صادر می‌کنند و آن‌ها فکر می‌کنند متخصص سینما و برگزاری جشنواره شده‌اند در حالی که هیچ تخصصی در این زمینه‌ها ندارند. بنده تأکید می‌کنم همه چیز جشنواره جهانی «شو»، پز و ادا است و این جشنواره یک شوی بزرگ است. قنبری با بیان این پرسش که دستاورد این جشنواره تیمی با حضور افراد کم توان جز هدر دادن بودجه چه بوده است؟ اظهار داشت: من نمی‌دانم این جشنواره با کدام تدبیر از بخش ملی‌اش جدا شد؟ اصلا برگزاری این رویداد در اردیبهشت‌ماه چه دلیل علمی و منطقی دارد؟ چرا این جشنواره که عنوان فجر انقلاب را با خود به یدک می‌کشد در زمانی برگزار می‌شود که هیچ ارتباطی با فجر و انقلاب در آن دیده نمی‌شود؟ چرا مسئولان جشنواره بدترین بازه زمانی را برای برگزاری این رویداد انتخاب کرده‌اند؟ بازه‌ای که در آن جشنواره‌های معتبر و بزرگی همچون: کن، پکن، برلین و... برگزار می‌گردد و هیچ سینماگر مطرح و تراز اولی در دنیا حاضر نمی‌شود این جشنواره‌ها را ول کرده و فیلمش را به جشنواره فجر بفرستد. وی در خاتمه این گفت‌وگو افزود: هر چه سریع‌تر باید بخش‌های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر با یکدیگر ادغام شود و این بدعت گذاری به شدت غلط باید از بین برود و ما باید تنها در بهمن ماه و ایام دهه مبارک فجر شاهد برگزاری این رویداد باشیم. ما در هیچ یک از جشنواره‌های استاندارد بین‌المللی شاهد تغییر زمان نیستیم و جشنواره‌ها همیشه در یک زمان ثابت و مشخص برگزار می‌شوند همچنین هیچ‌یک از جشنواره‌های مطرح دنیا دو بخش ملی و بین‌الملل خود را جداسازی نمی‌کنند و آن‌ها را در فاصله چند ماه از یکدیگر برگزار نمی‌نمایند و معلوم نیست این اعمال سلیقه‌های غلط در سینمای ایران از کجا نشأت می‌گیرد. سینماپرس ]]> فرهنگ Sun, 20 May 2018 05:15:41 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc00qsi2bqx08.ala2.html اکران فوتبال به جای فیلم در سینما! http://siasatrooz.ir/vdcdfo0f9yt0zo6.2a2y.html با نزدیک شدن به روزهای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در روسیه، باز هم بحث نمایش فوتبال در سالن‌های سینما مطرح شده است. موضوعی که همواره مورد علاقه برخی‌ها و مورد انتقاد برخی صاحبان فیلم‌های روی پرده شده است. سوال اینجاست که چرا باید ظرفیت سینماهای پایتخت به جای نمایش فیلم‌ها به فوتبال اختصاص داده شود؟ چرا نمی‌شود در اماکن عمومی مثل پارک‌های بزرگ با استفاده از تلویزیون‌های بزرگ شهری فوتبال پخش کرد؟ این وسط منافع چه کسانی تامین می‌شود که ترجیح می‌دهند به جای «فیلم»، فوتبال را اکران کنند؟ اما روز سه‌شنبه سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ در این‌باره گفت: هنوز به طور رسمی هماهنگی‌های لازم برای اکران مسابقات جام‌جهانی از طریق سینما‌های شهر تهران انجام نشده است؛ امیدوارم اگر سینماداران برای اکران فوتبال تمایل دارند هر چه زودتر برنامه اکران خود را به معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی پلیس تهران ارائه دهند. وی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی مخالف شادی و همدلی شهروندان نیست، افزود: پلیس همان‌طورکه در مراسم اعیاد شعبانیه در کنار مردم برقراری نظم و امنیت را برعهده داشت، از اکران مسابقات فوتبال جام‌جهانی در سینما‌ها نیز استقبال خواهد کرد. از طرف دیگر غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش آخرین جزییات از نمایش فوتبال در سینماهای کشور را اینگونه تشریح کرد: شنیدیم که نیروی انتظامی با نمایش فوتبال در سینماها موافقت کرده ولی اگر قرار است فوتبال در سینماها پخش شود باید مجوزهای قانونی رسما صادر شود. وی بیان کرد: انجمن سینماداران باید سینماهایی که شرایط پخش فوتبال را دارند به نیروی انتظامی معرفی کنند تا مجوزهای لازم در این زمینه از سوی نیروی انتظامی صادر شود. سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرد: علاوه بر آن سینماداران باید از صاحبان فیلم‌هایی که سانس نمایش آثارشان همزمان با نمایش فوتبال است، مجوز گرفته و رضایت آنها را کسب کنند. فرجی اضافه کرد: براساس ضوابط و قوانین شورای صنفی نمایش، سینمادار نمی تواند در زمان اکران فیلم، فوتبال نمایش دهد و به همین دلیل تاکید دارم که سینمادار باید مجوز لازم را از صاحبان فیلم‌هایی که سانس نمایش آثارشان با نمایش فوتبال تداخل دارد، نیروی انتظامی و اداره اماکن عمومی کسب کند و در صورت داشتن این مجوزها ما هم ممانعتی نمی‌کنیم. ]]> فرهنگ Wed, 16 May 2018 20:32:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdfo0f9yt0zo6.2a2y.html میهمانان و سازمان جشنواره جهانی ارشاد در برابر کشتار فلسطینیان چه می‌گویند؟ http://siasatrooz.ir/vdccs0qsp2bqx08.ala2.html بعید است که در جهان چنین اتفاقی بیفتد. یعنی رویدادی فرهنگی (و در اینجا سینمایی) این همه مخالف داشته باشد ولی مسئولین به روی خود نیاورند. تقریبا عموم دست‌اندرکاران سینما، کارشناسان، متخصصان و منتقدان فیلم، مستقیم و غیرمستقیم با بخش جهانی جشنواره فجر مخالفت خود را پیش و پس از جدایی اعلام کرده و در حال مخالفت و اعتراض هستند. اشتباه نشود، غالبا (مانند نگارنده) با جشنواره مخالف نیستند بلکه با فاصله آن از بخش ملی و کیفیت برگزاری آن مشکل دارند و عجیب است که وقتی به جز مرتبطین و کارمندان و پروژه‌بگیران جشنواره، بقیه فعالان و صنوف سینمایی در برابر این اتفاق بودجه‌خوار کم‌خاصیت صف کشیده‌اند، ولی آقایان برای این حجم از افکار عمومی تره هم خرد نمی‌کنند. اگر این نوع لجاجت ناراضی‌تراشی نیست، پس چیست؟ حالا از این موارد که بحثی طولانی است بگذریم و در موقعیتی دیگر به بررسی آن بپردازیم، غرض از طرح این موضوع و در این زمان، مساله مهم‌تری است. شاهدیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی با اقدامات علنی خود مبادرت به کشتار مردم فلسطین کرده‌اند و همه وجدان‌های بیدار جهان مبهوت این وحشی‌گری، مبادرت به (حداقل) محکومیت این جنایت بارز و برجسته کرده و می‌کنند. آیا حق نیست که بپرسیم (و انتظار داشته باشیم) که میهمانان جشنواره جهانی، صدای خود را علیه این بی‌عدالتی آشکار بلند و به گوش ملت‌ها برسانند. آیا نباید از آقای میرکریمی (و بالاتر از آقای حیدریان) پرسید که سازمان جشنواره و مدعوین‌اش چرا خاموشند و حداقل در قالب یک بیانیه، ندایی از آنها شنیده نمی‌شود. اگر این جمعیت در این زمینه همراه و همدل جبهه مقاومت نیستند، در کجا و چه زمینه‌ای برادریشان را ثابت خواهند کرد؟نویسنده: محمدتقی فهیم ]]> فرهنگ Wed, 16 May 2018 20:32:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdccs0qsp2bqx08.ala2.html نفس راحت http://siasatrooz.ir/vdchvknzi23nvxd.tft2.html وقتی کسی که خودش یکی از ستون‌های اصلی و از پایه‌گذاران نمایشگاه کتاب در چند دهه قبل بوده، دل آمدن به نمایشگاه کتاب را نداشته «لابد یک اشکالی در کار هست». امسال که رهبر انقلاب پس از سه سال غیبت، باز هم به نمایشگاه کتاب آمدند و با ناشران و اهالی کتاب دیدار کردند، قطعا جناب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی و به طور کلی ساختار وزارتخانه یک نفس راحت می‌کشد. وقتی به عقب برمی‌گردیم و می‌بینیم، «یار مهربان» کتاب در دوره‌هایی خاص قید حضور در نمایشگاه کتاب را زدند و علی‌رغم علاقه وافر ایشان به کتاب (که دوست و دشمن هم از آن مطلعند و هم به آن معترف) به محل برگزاری نمایشگاه نرفتند، متوجه می‌شویم که این نرفتن‌ها ارسال پیامی هم به مسئولان و هم به ناشران و اهالی کتاب بوده است. وقتی در دوران اصلاحات، در چندین دوره نمایشگاه ‌کتاب دلتنگ حضور می‌شود و آقا نمی‌روند و یا وقتی در دوران دولت یازدهم، جز یک مورد (و آن هم با اصرار و التماس و دعوت رسمی) خبری از حضور رهبری منتشر نمی‌شود، یعنی اوضاع عرصه کتاب و نشر آن‌قدر وخیم بوده و آنقدر مسئولان وزارت ارشاد کارشان را درست انجام نداده‌اند که رهبری خواسته با همین نرفتن صدایش را به گوش همه برساند. اینکه حضرات مسئول در این دوره‌های غیبت با بیان بهانه‌هایی نظیر مشغله رهبری سعی در «لاپوشانی» ضعف‌ها و سوءمدیریت‌های‌شان داشته‌اند را هم ما می‌دانیم و هم خودشان و به‌خوبی هم می‌دانند و می‌دانستند که این سخنان صورت‌مسئله را هم پاک نمی‌کند. چرا که رهبری آنقدر حوزه فرهنگ و کتاب و کتاب‌خوانی را مهم می‌دانسته و می‌دانند که جز در موارد خاصی مثل سفرهای استانی دلیل دیگری (جز ابراز و اعلان نارضایتی) برای عدم حضور نداشتند. حالا جناب سید عباس صالحی می‌تواند خوشحال باشد که برخلاف گذشتگان خود نظیر علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری و گذشته‌ترهای دوران به اصطلاح اصلاحات، در اولین سال برگزاری نمایشگاه در دوران وزارت او حضور رهبر انقلاب را می‌تواند در کارنامه خود ثبت کند. حالا جناب وزیر قطعا نفس راحتی می‌کشد که در ساعت‌های پایانی نمایشگاه و حتی برای یک ساعت و اندی توانسته میزبان رهبر انقلاب باشد و به قول معروف نمره قبولی ناپلئونی بگیرد یا با تک‌ماده از مرودی فرار کند. اما قطعا خود او هم می‌داند که در حوزه کتاب و نشر چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که وظیفه وزارت‌خانه اوست که برای حل این مشکلات باید آستین همت بالا بزنند و به معنای واقعی کلمه بخواهند که برای فرهنگ و نشر این مملکت کاری ماندگار بکنند. خواسته‌ها و توقعات رهبری از مسئولان هم چیز عجیب و غریبی نیست و البته یافتن آنها هم کاری پیچیده و دشوار نیست. کافی است به دوره‌های قبلی حضور رهبری رجوع کنند و ببینند و بخوانند و بشنوند که ایشان به عنوان وکیل‌مدافع اهل کتاب و نشر چه خواسته‌هایی را از سوی آنان مطرح کردند و آقایان چه کردند. کافی است به آن نکات رجوع شود تا کمی از آشفته‌بازار کتاب کم شود. مشکلاتی که در حوزه کاغذ، توزیع و انتشار وجود دارد که سال‌هاست پنجه در پنجه ناشران انداخته است و نفس و رمق آنها را گرفته است.نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Fri, 11 May 2018 17:43:58 GMT http://siasatrooz.ir/vdchvknzi23nvxd.tft2.html این کتاب به‌درد ما نمی‌خورد http://siasatrooz.ir/vdcdoo0foyt0zs6.2a2y.html رهبر انقلاب اسلامی صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، به‌مدت یک‌ساعت و نیم از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند. در این بازدید که آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ۵۰ غرفه دیدن کردند و ضمن گفت‌وگو با ناشران و شنیدن نکات و دغدغه‌های آنان در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند. پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بخش‌‌هایی از حاشیه‌های این بازدید را منتشر کرد: این کتاب را پنجاه سال قبل خوانده‌ام! در غرفه‌ی نشر نگاه آقا مثل همه‌جا با غرفه‌دار سلام‌و‌علیک کردند. حرف‌هایی بینشان رد و بدل شد. غرفه‌دار خواست کتابی را به آقا بدهد. آقا لبخند زدند و گفتند: من این کتاب را ۵۰ سال پیش خواندم. «چشمهایش»ِ بزرگ علوی را می‌گفتند. «چشم‌هایش» نام رمانی است از بزرگ علوی که برای نخستین بار در سال ۱۳۳۱ شمسی منتشر شد. کتاب‌های تازه‌ای هست که ندیدم آقا وارد نشر نی شدند. قبلش سرشان را بلند کردند و اسم ناشر را بالای غرفه دیدند و آرام زیر لب گفتند: بشنو از نی... غرفه‌دارها سلام کردند. آقا جواب دادند و پرسیدند: «چی دارید؟» درست مثل مشتری‌های دست‌به‌نقد. منتظر جواب غرفه‌دار نماندند و خودشان بین کتاب‌ها مشغول شدند به یافتن جواب. وزیر کتاب‌ورق‌زدن آقا را تماشا می‌کرد. آقا سری تکان دادند و گفتند: عقب ماندم من از کتاب! چیزهای تازه‌ای هست که ندیدم. صالحی گفت: کسی از شما جلوتر نیست. حرف آقا جدای از اینکه جلو باشند یا عقب، حرف یک کتابخوان حرفه‌ای است... آقا و غرفه‌دار! در یکی از غرفه‌ها قبل از رسیدن آقا، یکی از مدیران دولتی رفت داخل غرفه و کنار غرفه‌دار ایستاد. وقتی آقا رسیدند، مدیر دولتی شروع کرد به گزارش دادن درباره‌ی وضعیت این انتشارات. حرفش که تمام شد، آقا از غرفه‌دار اصلی پرسید: فقط کتاب ترجمه دارید؟ غرفه‌دار گفت: چهل درصد کتاب‌هایمان تألیف است. مدیر وسط بحث آمد و گفت: باید به‌عرض برسانم این انتشارات چند دوره به‌ عنوان ناشر نمونه... آقا رو به غرفه‌دار اصلی پرسیدند: کتاب جدید چی دارید؟ و غرفه‌دار جواب داد. و آقا هم تا آخر فقط خود غرفه‌دار را مخاطب قرار دادند... «این کتاب به‌درد ما نمی‌خورد!» در غرفه‌ی انتشارات نورالزهرا(س)، آقا کتابی برداشتند و پرسیدند: این «ریحانه‌ بهشتی» موضوعش چی هست؟ غرفه دارد توضیح داد که کتابی است براساس روایات درباره بچه‌داری از پیش از بارداری تا به دنیا آمدن بچه. آقا به‌شوخی گفتند: خب پس به‌درد ما نمی‌خورد! همه آنهایی که شنیدند، خندیدند... ]]> فرهنگ Sat, 12 May 2018 17:30:40 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdoo0foyt0zs6.2a2y.html دیدار با یار در وقت اضافه http://siasatrooz.ir/vdcb5ab8arhbgfp.uiur.html رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز به مدت یک‌ساعت و نیم از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند. در این بازدید که آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ۵۰ غرفه دیدن کردند و ضمن گفت‌وگو با ناشران و شنیدن نکات و دغدغه‌های آنان در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند. رهبر انقلاب اسلامی پس از بازدید، در سخنان کوتاهی، کتاب و کتابخوانی را یکی از ضرورتهای زندگی آحاد مردم بویژه جوانان دانستند و افزودند: نقش کتاب یک نقش بی‌بدیل است، البته بهترین کتابها، کتابی است که انسان را به سمت خداوند و ارزشهای والا و انقلابی هدایت کند، و امیدواریم کتاب جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد. حضور رهبر انقلاب قوت قلبی برای اهالی فرهنگ بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازدید صبح دیروز مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را موجب قوت قلب برای اهالی فرهنگ و همچنین دست‌اندرکاران این رویداد دانست. سیدعباس صالحی، در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالیم که امروز این افتخار برای ما و اهالی فرهنگ و نشر پدید آمد که مقام معظم رهبری در صبحگاه جمعه به نمایشگاه کتاب بیایند و بیش از یک ساعت و نیم از وقتشان را در حلقه ناشران و اصحاب فرهنگ سپری کنند. وی افزود: علاقه رهبر انقلاب به حوزه فرهنگ و کتاب همان‌گونه که خودشان هم تصریح می‌کردند، بسیار قدیمی و دیرین است؛ البته این مسئله در بازدیدهای قبلی ایشان هم از نمایشگاه کتاب تهران مشهود بوده است و ایشان بسیاری از کتاب‌هایی را که ناشران خدمت معظم‌له عرضه می‌کردند یا خوانده و یا کتاب را تورق کرده بودند و آشنایی و تسلط شایانی به حوزه کتاب و از جمله ادبیات داستانی، علوم انسانی و علوم اسلامی دارند که این مسئله در بازدید هم کاملاً مشهود بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کردند که به خاطر مشغله‌های فراوان و شرایطی که وجود دارد، فرصت کمتری برای حضور در نمایشگاه کتاب اختصاص دادند؛ این در حالی بود که به تصریح خودشان در دوره‌های قبلی، دوره‌هایی بود که چهار، پنج ساعت در جمع ناشران با آنها درباره کتاب‌هایشان صحبت می‌کردند. صالحی تأکید کرد: البته همین مقدار از حضور صمیمی مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب برای ما بسیار مغتنم بود و موجب تقویت قلبی اهالی فرهنگ و کتاب خواهد بود. امیدواریم حضور رهبر انقلاب دست آوردهای خوبی برای حوزه نشر داشته باشد سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم گفت: امیدواریم حضور مقام معظم رهبری پس از یک وقفه سه ساله در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دست‌آوردهای خوبی را برای نمایشگاه و حوزه نشر داشته باشد. همایون امیرزاده در جمع خبرنگاران افزود: اینکه عالی‌ترین مقام کشور توجه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی علی‌الخصوص نمایشگاه کتاب دارد نشانه دغدغه‌های اصولی ایشان در حوزه نشر است. امیرزاده گفت: ایشان از ناشران عمومی تازه‌ترین تولیدات حوزه نشر بی‌واسطه بازدید کردند. سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر اینکه علاقه‌مندی ایشان در حوزه کتاب و کتابخوانی و رصد و دیده بانی درست مقام معظم رهبری توانسته مسائل مختلف حوزه نشر را تبیین کند، ادامه داد: حضور رهبری در نمایشگاه کتاب باعث ایجاد روحیه مضاعف دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب و ناشران بود. این حضور را به عنوان یک پایان خوب برای نمایشگاه کتاب تهران قلمداد می‌کنیم. ]]> فرهنگ Fri, 11 May 2018 17:42:06 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb5ab8arhbgfp.uiur.html من لایک می‌کنم، پس هستم http://siasatrooz.ir/vdcjhxeviuqeytz.fsfu.html نیمه شب خوابت نمی‌برد و به ناچار از جا بر می‌خیزی، کتابی می‌خوانی، و به هر نحو ساعتی سرت را گرم می‌کنی، یادت می‌آید که تازگی رفقای دانشگاه در یکی از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه عضوت کرده‌اند، به هوای خبر گرفتن از دوستان قدیم گوشی را بر می‌داری تا سری به گروه بزنی و مبهوت می‌مانی: لطیفه‌های بی‌معنا و مهمل، حرف‌های شرک‌آمیز و شک‌آلوده و... . ما ابدا این قدر اهل بازی نیستیم و این قدر بی‌دین هم نیستیم، این را مطمئنم که این همه شوخی و لهو و لغو که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، نمایه وضعیت روحی ما نیست، به هر حال آدم دور و بر خودش مردم را می‌بیند؛ ولی در شبکه‌های اجتماعی انگار موجودات دیگری زندگی می‌کنند، انگار اجنه در گوشی‌ها حلول کرده‌اند و مشغول ارسال مهملات و خزعبلات و متن‌های لهو و لغو هستند. قصه چیست؟ چرا این طور شده‌ایم؟ شبکه‌های اجتماعی به هر حال با جذابیت‌های فراوانشان وارد جهان ما شده‌اند و در تمام زوایای جهان ما تار تنیده‌اند و تلاش می‌کنند تا ما آدم‌های تو دار، باحیا، خجالتی، راز نگهدار، با ادب و ... را به سرعت تبدیل به موجوداتی با استانداردهای تازه کنند، موجوداتی بسیار شبیه ترکیبی از شخصیت‌های خوشگذران پویانمایی‌ها و فیلم‌های آمریکایی که زندگی را با لودگی و به مضحکه کشیدن همه چیز و با نوعی سبک‌سری دائمی می‌گذراند، باید هشیار باشیم زیرا به هر حال سنت‌ها و اخلاقیات ما در معرض تهدید است، در روایات ما آمده است که به امام صادق(ع) عرض کردند که امام بعد از شما کیست؟ فرمود: «[مَن] لَا یَلْهُو وَ لَا یَلْعَب»؛ کسی که اهل بازی نیست؛ همان وقت وجود مبارک امام کاظم(ع) که کودک خردسالی بود وارد شد، یک برّه یا گوسفندی هم کنار آن حضرت بود، در حالی که به آن گوسفند می‌گفت: «برای پروردگارت سجده کن». فوراً امام صادق(ع) این کودک را در بغل گرفت و فرمود: «فدای پسری که اهل بازی نیست.» لهو و لعب و لغو در دین ما نکوهش شده‌اند و به واقع بسیاری از محتواهای شبکه‌های اجتماعی مصداق این سه عنوان هستند، حتی از این بدتر موضوع محتواهایی است که مصداق مفاهیم قرآنی نجوای باطل و نجوای گناه و عدوان یا دشمنی و معصیت‌الرسول است که صراحتا در قرآن کریم مورد نهی قرار گرفته‌اند، محتواهایی که با محوریت تمسخر گروه‌های اجتماعی و زنان یا مردان تولید می‌شوند، بی‌شک محتوای گناه آلود دارند، بسیاری از محتواها شخصیت‌ها و جریان‌های اجتماع را تخریب می‌کند و دشمنی می‌پراکنند، نکته جالب این است که در قرآن کریم بعد از نهی از این سه نوع نجوا، امر به نجوای بر و تقوی و نیکوکاری و خداترسی می‌کند. در مورد شبکه‌های اجتماعی و ارتباطاتی که محتوای خود را از ما به عنوان طرف‌های ارتباط نمی‌گیرند، یک مورد مهم توجه دادن و هشدار درباره استفاده از محتواهای متنوع است، هر پیامکی که به ما می‌رسد حامل معناها و نیت‌ها و انرژی‌هایی است و ما با باز ارسال آن این معناها را می‌پراکنیم و به نیت‌های پشت قصه خدمت می‌کنیم، اگر کمی دقت کنیم و البته مدام هم در رسانه‌ها و هر جا به یکدیگر تذکر بدهیم بسیاری از ما دیگر از محتوای مسموم استفاده نخواهیم کرد. موضوع مهم دیگر در این حوزه تولید محتوای مناسب است که می‌توانیم همه ما در این کار نقش داشته باشیم به عنوان مثال اگر متنی را می‌خوانیم که آموزنده است یا حاوی تذکر اخلاقی یا مهارتی خاصی است می‌توانیم با دیجیتال کردن و ارسال آن در فضای شبکه‌های اجتماعی در فرایند تولید محتوا با رویکرد نیکوکاری و تقوی سهیم باشیم. این محتوا می‌تواند یک عکس خوب یک نقاشی زیبا، یک حدیث یا یک خط شعر باشد. دیده‌ام گروه‌های مجازی را که با محوریت صدقات و دستگیری محرومان تاسیس شده‌اند و محور خدمات بسیاری هم شده‌اند. می‌شود از امکانات تازه استفاده‌های مومنانه کرد به شرط آن که هشیار باشیم. انگار تعریف بعضی از ما از زندگی این شده است که من لایک می‌کنم پس هستم، در هر سنی هستیم، فکر کنیم به اینکه این همه پرداختن به طنز و هزل و فکاهه و لهو و لعب چه فایده‌ای در زندگی ما دارد و آیا اگر امروز آخرین روز حیات زمینی ما می‌بود باز هم این پیامک را باز ارسال می‌کردیم یا این پست را لایک می‌کردیم؟ مثلاً آیا آدمی در آستانه چهل سالگی باید روزی ۱۰ بار پیامک‌های جوانانه را باز ارسال کند؟ تذکر به مبدأ و معاد و بازبینی جزئیات زندگی در سایه این تذکر ما را از سردرگمی‌های دنیای شگفت‌انگیز نو نجات خواهد داد. انشاالله.نویسنده: علی‌محمد مودب ]]> فرهنگ Wed, 16 May 2018 05:38:47 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjhxeviuqeytz.fsfu.html گریه کنیم؟ بخندیم؟ بمیریم؟ بمیرید؟ http://siasatrooz.ir/vdcgzt9qqak9zw4.rpra.html برخی سینماگران کشورمان به خروج دولت آمریکا از «برجام» واکنش نشان دادند. شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان خروج آمریکا از برجام را صادر کرد. این بدعهدی آمریکایی‌ها با واکنش‌هایی بسیاری همراه بود و در این میان تعدادی از هنرمندان کشور نیز به فرمان ترامپ واکنش نشان دادند. هر چند بسیاری از بازیگران و فیلمسازانی که همواره درباره مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار نظر می‌کنند، ترجیح داده‌اند در این باره حرفی نزنند! امیرحسین رستمی، بازیگر نوشته است: برای مردم عادی که فرقی نداشت، ولی مردم نگران نباشند، برجام به اندازه کافی داریم. حبیب ایل‌بیگی، کارتونی از ترامپ منتشر و هشتگ‌های «دیوانه، ترامپ، خروج از برجام» را برای آن درج کرده است. علی‌رام نورایی هم نوشته است: حامی و خالق تروریست و ناامنی در کل جهان تو هستی مردک دروغگوی روانی. امیرمحمد زند صرفاً به بازنشر خبر اکتفا کرده است: ترامپ از برجام خارج شد. مسعود ده‌نمکی، کارگردان نوشت: خوبی اعلام خروج آمریکا از برجام این بود که دیگر استخوان لای زخم نگذاشت، حالا دیگر تکلیف انتخاذ سیاست اقتصادی مناسب دوران جدید روشن می‌شود مگر اینکه باز خودمان استخوان لای زخم بگذاریم. سهیل سلیمی، کارگردان نوشته است: آقای رئیس‌جمهور! سوال! برجام مگر برای رفع تحریم‌های به قول شما ظالمانه نبود؟ آمریکا برجام را نقض، و تحریم‌ها را افزایش داد. الان شما با کاغذ پاره‌ای بنام برجام چه کاری می‌توانید انجام دهید که با غرور از حفظ آن صحبت می‌کنید؟ گریه کنیم؟ بخندیم؟ بمیریم؟ بمیرید؟ راستی دلار چنده الان؟ دوستان علاقمند برای پای کوبی در میادین اصلی با دلارهاشون عکس سلفی بگیرند، حتماااااا!!!!! اصلا سوالم را پس می‌گیرم، راحت باشید قهرمانان دیپلماسی، برجام به این خوبی، والا. فارس ]]> فرهنگ Wed, 09 May 2018 22:09:29 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgzt9qqak9zw4.rpra.html رد گلوله بر تن خرمشهر باقی است http://siasatrooz.ir/vdcbwab8zrhbgap.uiur.html شهرها جان دارند. شهرها تاریخ‌شان را با دیوارهاشان، با خانه‌هاشان و با خیابان‌هاشان روایت می‌کنند با زخم‌هایی که بر تن دیوار به جا مانده‌اند و خرمشهر، شهر زخم‌هاست... شهری سرسبز و زیبا که یک روز عروس شهرهای ایران بوده و امروز با تاریخ خون آلودش، گلوی هر تازه واردی را می‌فشارد. سوم خرداد ۱۳۶۱ بود که خرمشهر،پس از ۳۴ روز نبرد بی‌امان آزاد شد و سرانجام محمد جهان آرا و یارانش توانستند این شهر را از تسخیر نیروهای بعثی خارج کنند. حالا سال‌ها از آن روز گذشته اما هنوز هم اگر به خرمشهر بروی، در کوچه پس‌کوچه‌های آن، ردپای جنگ و رد گلوله‌ها بر دیوار را می‌بینی. کافی است به مسجدجامع بروی یا از این سوی پل به آن سو بنگری تا جهان‌آرا و همه یارانش را به‌خاطر بیاوری. همان مردان مردی که از همه‌چیز خود گذشتند تا خاک ایران به تاراج برده نشود. هستند گردشگرانی که پس از این همه سال، دلشان می‌خواهد به خرمشهر و جزیره مینو بروند؛ موزه جنگ را ببینند و در مسجد جامع دو رکعت نماز بخوانند و به تماشای دیوارنگاره‌های ناصر پلنگی بنشینند. همان طور که دوست دارند راهی شلمچه شوند و قصه رشادت و از جان گذشتگی پدران و برادران خود را بشنوند. گرچه به نظر می‌رسد گردشگری جنگ، و به طور ویژه خرمشهر، در ایران، معنا و مفهومی ندارد. پرتو حسنی‌زاده، راهنمای گردشگری گردشگران جنگ را به دو دسته تقسیم و بیان می‌کند: عده‌ای برآنند تا جنگ را درک کنند؛ به همین خاطر به عراق و سوریه و مناطق این‌چنین سفر می‌کنند اما بعضی دیگر می‌خواهند کرخه و اروندرود و کارون را ببینند و در پناه درختی آرام بگیرند که یک روز دلاوران مردانی، زیر سایه‌اش نشسته ‌و وصیت‌نامه‌های خود را نوشته‌اند و ما باید شرایط و امکاناتی را فراهم آوریم تا افراد به خرمشهر و شلمچه و دیگر مناطق جنگی بروند و خاطرات آن روزها را در ذهن خود مرور کنند. به گفته حسنی‌زاده گردشگری در کشور ما، مقوله تازه‌ای است؛ انگار مردم ما تازه یاد گرفته‌اند به دیدن بناها و محوطه‌های تاریخی بروند و با فرهنگ و معماری خود آشنا شوند اما هنوز گردشگری جنگ، برای‌شان جا نیفتاده است؛ از این رو افراد کمتری به خرمشهر می‌روند تا آثار به جامانده از هشت سال دفاع‌مقدس را بشناسند؛ از سوی دیگر فاصله استان خوزستان با مرکز ایران زیاد است و همین دوری راه و آب و هوای گرم، گردشگری در این منطقه را به ایام خاصی از سال محدود می‌کند. این راهنمای گردشگری در پاسخ به اینکه آیا در خرمشهر، مسیری تعریف شده تا مسافری که بدون حضور راهنما به این شهر سفر کرده بتواند قصه جنگ را بشنود و سنگر به سنگر جلو رود و اتفاقات آن دوره را در ذهن خود مرور کند می‌گوید: تاکنون تقاضای چندانی برای این نوع گردشگری در کشور ما وجود نداشته، از این‌رو عرضه‌ای هم نبوده است. اما می‌توان نگاه مخاطبان را تغییر داد. راهنمایان گردشگری هم، می‌توانند جنگ را به شیوه دیگری روایت کنند و به جای تکیه کردن بر تلخی‌ها به بیان رشادت و از خودگذشتگی کسانی بپردازند که از مال و جان خود گذشتند تا ایران باقی بماند و هردوی اینها در گرو فرهنگسازی است. به گفته حسنی‌زاده، مدیران آژانس‌های مسافرتی می‌توانند تورهای خود را به گونه‌ای تعریف کنند که گردشگران در عین حال که شوش و شوشتر و زیگورات چغازنبیل را می‌بینند به خرمشهر و جزیره مینو و شلمچه هم بروند و با گردشگری جنگ و روایت‌های آن آشنا شوند. هر چند هنوز گردشگری جنگ در سرزمین ما به گردشگری نوستالژیک تبدیل شده چراکه مردم خرمشهر، همچنان خاطره تسخیر و آزادسازی این شهر را به خاطر دارند و از روزگاری می‌گویند که عراقی‌ها، کمی آن سوتر در کرخه شنا می‌کردند. هیچ برنامه مدونی برای رونق گردشگری در خرمشهر وجود ندارد مجتبی گهستونی دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریاناست. به گفته او خرمشهر، ۳۴ روز در تسخیر عراقی‌ها بوده و هنوز نمادهای جنگ در این شهر بسیار است؛ از موزه گرفته تا رد گلوله بر دیوار خانه‌ها که هنوز پس از این همه سال، مرمت نشده است. بنابراین می‌توان یک مسیر گردشگری تعریف کرد و از گردشگران خواست تا مسجد جامع را ببینند که نماد مقاومت مردم خرمشهر است با دیوار نگاره‌های ناصر پلنگی یا به تماشای موزه جنگ بنشینند که یک زمان شرکت نفت ایران و انگلیس و روزگاری دیگر مرکز فرماندهی عراقی‌ها بوده است. این راهنمای گردشگری بر این باور است که خرمشهر می‌تواند به یک شهر موزه تبدیل شود زیرا هنوز رد گلوله را بر دیوار خانه‌ها می‌توان دید؛ البته این به معنای آن نیست که خرمشهر، پس از ۳۶ سال که از آزادی آن می‌گذرد بازسازی نشود بلکه می‌توان بخش‌هایی از شهر را به عنوان نشانه‌های زنده جنگ نگه داشت. همانگونه که آلمانی‌ها، بخش‌هایی از دیوار برلین و نقاشی‌ها و نوشته‌های حک شده بر آن را حفظ کرده‌اند. به گفته گهستونی، خرمشهر از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر بالاست که تنها به گردشگری جنگ محدود نمی‌شود. برای مثال این شهر، یک شبه جزیره است؛ بنابراین می‌توان گردشگری آبی در این شهر را فعال کرد یا به تالاب ناصری رفت و ماهی گرفت؛ روستاگردی کرد، در شهر قدم زد و قصه جهان آرا و هم رزمانش را شنید و جز آن با آداب و رسوم مردم شهر آشنا شد. اما گلایه مردم این است که تنها و تنها سالی یکبار توجه مسئولان به این شهر معطوف می‌شود؛ تازه اگر بتوان اسمش را توجه گذاشت چراکه همه چیز به روزهای جنگ و آزادسازی خرمشهر محدود می‌شود در حالی که سال‌ها از آن زمان گذشته و امروز زندگان هستند که به حمایت‌های دولتی و رونق اقتصادی برای گذران زندگی نیاز دارند آن هم در شرایطی که رشد بیکاری در این شهر بسیار بالاست. این راهنمای گردشگری در استان خوزستان با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای جذب گردشگر در خرمشهر وجود ندارد می‌گوید: با توجه به شرایط آب و هوایی در خوزستان، رونق گردشگری در این استان به ماه‌های خاصی از سال محدود می‌شود. در همان زمان محدود هم مدیران آژانس و راهنمایان ترجیح می‌دهند مسافران ‌شان، زیگورات چغازنبیل، کاخ آپادانا در شوش، سازه‌های آبی شوشتر و در نهایت موزه جنگ در خرمشهر و مضیف حاج عبدالله در جزیره مینو را ببینند و هیچ برنامه و تعریف مشخصی برای رونق گردشگری در خرمشهر وجود ندارد. مهر ]]> فرهنگ Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbwab8zrhbgap.uiur.html