سیاست روز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Tue, 25 Sep 2018 05:24:37 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Tue, 25 Sep 2018 05:24:37 GMT فرهنگ 60 لعنت خدا بر تروریست‌ها و حامیان آنها http://siasatrooz.ir/vdcirqazzt1auz2.cbct.html حمله روز گذشته تروریست‌ها به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز که منجر به شهادت و مجروحیت جمعی از هموطنان‌مان شد، واکنش اهالی سینما و تلویزیون را درپی داشت. سینماگران کشورمان از جمله امیر غفارمنش، برزو ارجمند، کامبیز دیرباز، ارژنگ امیرفضلی، سارا بهرامی، تهمینه میلانی، تینا پاکروان از جمله هنرمندانی بودند که در صفحات اجتماعی خود این عملیات تروریستی را محکوم کردند. در ادامه واکنش برخی دیگر از هنرمندان از نظرتان می‌گذرد. رضا رشیدپور نوشت: «ما به قول این جماعت کل سهممونو بردیم/آخه با هم از یه سفره تا گلو گلوله خوردیم» علی مسعودی نوشت: «لعنت به تروریسم» داریوش فرضیایی نوشت: «لعنت خدا بر هر چه تروریست.. مردم خوزستان چه گناهی کردن که باید اینجوری دچار ترس و اضطراب و حمله وحشیانه قرار بگیرند خدا ازتون نگذره‌ای بی‌وجدانها» سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده سینما نوشت: «سلام علیکم وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ‌اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ. بزدل‌ها ترور کور می‌کنند و مردم، کودکان، خبرنگاران بی‌پناه قربانی اعمال تروریستی آنها هستند. حملات تروریستی امروز اهواز در عین اینکه حادثه تلخ و خونینی بود اما در کنار تلخی‌های آن صحنه‌های بی‌نظیری از شجاعت و امنیت را در کنار نیروهای مسلح حامی ناموس و فرزندان وطن خلق کرد، سلام خدا بر شهیدان این اقدام تروریستی و لعنت خدا بر تروریست‌ها و حامیان آنها که وقتی پروژه تابستان داغ آنها به بن‌بست خورد، دستور بر زمین ریختن خون مردم را صادر می‌کنند. #ماایستاده_ایم» الهام پاوه‌نژاد نوشت: «دور از تو اندیشه‌ی بَدان، دور از تو.... بمیرم برای دل‌هایی که مثل ۳۱ شهریور ۵۹ لرزید... تسلیت هموطن» سجاد پهلوان‌زاده تدوینگر سینمای ایران نوشت: «ایران اگر دل تو رو شکستن تو را به بند کینه بستن، چه عاشقانه بی‌نشانی که پای درد تو نشستن، کلام شد گلوله‌باران به خون کشیده شد خیابان، ولی کلام آخر این شد که جان من فدای ایران» حمید فرخ‌نژاد نوشت: «تروریسم در هر شکل و در هر لباسی محکوم است. پاینده‌باد ایران» کورش سلیمانی بازیگر سینمای ایران نوشت: «ننگ و نفرین و شرم بر هر رفتار تروریستى و اندیشه‌ى وحشیانه و تجزیه‌طلبانه‌اى که این سرزمین و مردم شریف‌اش را نشانه گرفته است... نابود باد جهل و مردم‌ستیزى... مردم سرافراز اهواز، خواهر و برادر فارس و عرب و بختیارى‌ام که سال‌ها در روزگار جنگ _ که امروز سالروز آغازش بود _ در خط مقدم براىِ دفاع از این خاک جان‌فشانى کردید و جنگیدید و سختى دیدید با شما و آسیب‌دیدگان و عزاداران مظلومان به شهادت رسیده هم‌دردیم ... زنده و پاینده باد اهوازِ ایران ...» مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما هم نوشت: «داعش‌های وحشی وطنی فاجعه آفریدند. حمله مسلحانه به تماشاچیان و رژه نیروهای مسلح در اهواز» المیرا شریفی مقدم مجری و گوینده شبکه خبر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با دیدن رژه هفته دفاع‌مقدس می‌فهمیم که دفاع از میهن همیشه ادامه دارد. اقتدار ایران خار چشم دشمن شده است.» ]]> فرهنگ Sat, 22 Sep 2018 20:13:59 GMT http://siasatrooz.ir/vdcirqazzt1auz2.cbct.html تلویزیون جای قهرمانان جنگ است نه مانور سلبریتی‌ها! http://siasatrooz.ir/vdcb50b8arhbg8p.uiur.html رسانه‌ها برای ایجاد ذائقه و باور قادر به هر کنش‌گری هستند فقط بایستی پایشان را فراتر بگذارند و عمیق‌تر نگاه‌ کنند. زیرا هنوز تلویزیون که صدای بالنده و با صلابت جمهوری اسلامی ایران است نتوانسته یک نگاه عمیقی برای جریان انقلاب اسلامی و تفکر دفاع‌‌مقدسی برای حفظ تمامیت ارضی کشور ایجاد کند. جوان ما امروز از بزرگمردی‌ها، شجاعت‌ها و اتفاقات ناب اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جنگ تحمیلی آگاهی ندارد چون فقط یکسری توپ و تانک را ضمیمه یک پرداخت هنری کرده‌ایم و نامش را گذاشته‌ایم یک سریال یا فیلم تلویزیونی حوزه دفاع‌مقدس؛ حالا هرچه‌قدر آتش‌افروزی‌هایش بیشتر هیجان‌انگیزتر... اما واقعاً هدف ما در ۸ سال جنگ با بعثی‌ها، قدرت‌طلبی بوده یا یک دفاع همراه با ادبیات مقدسی؟! رسانه‌ ملی وظیفه دارد مرز میان این دو را برای نسل‌جدیدی که با شائبه‌افکنی رسانه‌های معاند و گستردگی فضای مجازی هزاران ابهام بی‌پاسخ برایش بوجود می‌آید که اصلاً چرا جنگیدیم و چرا ۸ سال جنگ ادامه پیدا کرد و اصلاً چرا می‌گوییم دفاع‌مان مقدس بوده است؟ البته فیلمسازان گرانسنگی همچون مرحوم رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا کارهای هنری درخشانی را به یادگار گذاشته‌اند اما تلویزیون همچون مناسبت‌های دیگر برای هفته دفاع‌مقدس امسال هم دوباره ترجیح داده کارهای گذشته را تکرار کند و البته سریال جدید «بچه‌های گروهان بلال» را از شب گذشته روی آنتن برده که یک پرداخت جدید در حوزه ادوات نظامی جنگ دارد اما نسل امروز بی‌پروایی و شفافیت بیشتر می‌خواهد. دفاع‌مقدس هزاران درس و آموزه ناب در درونش نهفته است که استفاده فرهنگی و هنری از این دریای بی‌کران معرفت تأثیرات شگرفی در تربیت، تعلیم و اصلاح سبک زندگی جامعه بوجود می‌آورد. جامعه و مسئولین ما امروز به یک تلنگر جدی نیاز دارند که چه چیزهایی برایمان هدف و دغدغه بوده و امروز چه نوع سبک زندگی و تربیتی خانواده، جامعه خصوصاً جوانان را درگیر خودش کرده است. رسانه‌ملی می‌تواند با ساخت برنامه‌ها و فیلم‌های ماندگار و فاخر در حوزه دفاع‌مقدس، گوشه‌ای از معرفت نهفته روزهای جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد. جایی که واقعاً رزمندگانش به باور رسیده بودند که برای ماندگاری اسلام و مسلمین می‌جنگد نه به طمع قدرت و جنگ‌افروزی! این حقیقت واضح و روشن دفاع‌مقدس را می‌توان از پذیرفتن قطعنامه توسط حضرت امام(ره) پذیرفت که هیچ‌‌گاه انقلاب اسلامی به دنبال جنگ نبوده و فقط برای حفظ تمامیت ارضی و مام وطن پای به میدان کارزار گذاشته است. حالا که سه دهه از دوران جنگ تحمیلی می‌گذرد هنوز تلویزیون یک کار عمیق تأثیرگذار برای القای مفاهیم و معرفت‌های ناب جبهه‌های حق علیه باطل انجام نداده تا جوان امروز بهتر بتواند در مقابل شبهه‌افکنی‌های اهریمنان زمان سر بلند کند و فریاد بزند که چرا دفاع ما مقدس شد؟ البته غیرت و مردانگی را جوانان ما به خوبی آموخته‌اند که در بزنگاه‌ها یار و یاور اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند چه در مقابله با افکار پلید و منحوس تروریست و چه شهادت در راه احیاء و تقویت باورها و اعتقادات که دفاع از حرم حضرت زینب(س) و کربلای معلی آن را به اوج خودش رساند. تلویزیون ما امروز باید به همین آموزه‌های موثر برای برون‌رفت از منجلاب بی‌حیایی‌ها و بی‌اعتقادی فضای رسانه‌ای غرب، نیاز دارد و نه رقابت و همسان‌سازی با این شبکه‌ها! رسانه‌ملی باید فراتر از رقابت با ماهواره و فضای مجازی پیش ببرند و به همان جایگاه تعلیمی ودانشگاهی برگردد که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دغدغه‌اش را داشته و دارند. این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه صداوسیما خودش را از زیر سلطه اسپانسرها خارج کند، حیاء، عفت و اخلاق را پاس دارد و با آگاهی و درایت از سلبریتی‌ها استفاده کند. خط و مشی را رسانه‌ملی برگزیند نه اینکه اسپانسرها و سلبریتی‌ها نقشه راه ترسیم کنند. دفاع‌مقدس هم همچون برخی از مناسبت‌های دیگر از انعکاس درون‌مایه معرفتی غنی‌اش غفلت کرده‌ایم و کماکان به همان نگاه‌های هیجانی جنگی و نظامی‌‌اش بسنده کرده‌ایم. شاید پرداخت دلچسبی مثل «ایستاده در غبار» و «شوق پرواز» کمتر ساخته شوند که از اخلاق و معرفت و سبک زندگی شهداء و تأثیرات جنگ تحمیلی بگویند. مطمئناً در تداوم این پرداخت‌ها اتفاقات فرهنگی خوبی رقم خواهد خورد که می‌طلبد مدیران رسانه‌ای ما خصوصاً در سازمان صداوسیما در این بلبشوی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کار درخور شأنی برای ارزش‌ها و آرمان‌هایش انجام دهد تا ناامیدی و ناتوانی از جامعه رخت برببندد و کمال، تعالی و پیشرفت پیش‌روی جوانان این مرز و بوم قرار بگیرد. امیدواریم هرچه زودتر تلویزیون ما بسته‌ای ویژه ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ارائه دهد. تسنیم ]]> فرهنگ Sun, 23 Sep 2018 16:36:43 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb50b8arhbg8p.uiur.html لبیک یا حسین (ع) http://siasatrooz.ir/vdcdn90fzyt0zz6.2a2y.html مهم نیست آقاجان. فدای «سر» خودتان و دردانه‌های پرپر شده‌تان. بگذار دشمنان دستگاه شما هرچه می‌خواهند بگویند. یکی خیر سرش نگران «زباله»های نذری‌ها می‌شود. دیگری خودش را به خواب می‌زند و افاضه می‌کند که به جای هیئت و نذری و... به فقیران برسید و نمی‌داند که این سفره‌ها را همان فقیران پهن می‌کنند. آن یکی می‌خواهد رنگ شهر را عوض کند. یکی از همه بی‌خبرتر از خدا زور می‌زند و ناخن به هم می‌کشد که رابطه مردم ایران و عراق را به هم بزند. که چه؟ که همان دست فرمانی را برود که قبله‌ی حاجات و «کدخدا»های ریز و درشت‌شان می‌خواهند. همان‌ها که همایش «شیرخوارگان حسینی» را ترویج خشونت می‌دانند و عزاداری برای شما را عقب‌ماندگی در تاریخ. اصلا ما می‌خواهیم تا همیشه در سال ۶۱ هجری بمانیم. ما می‌خواهیم همیشه «به عقب برگردیم». ما به این جا ماندن در تاریخ، پابند شدن در کربلا و جان کندن در عاشورا دل خوش داریم و این عیش تمام‌ناشدنی را با دنیای دنیایی‌ها عوض نمی‌کنیم. ما به عشق شما «سلام بر حسین» را به جرعه آخر «آب» وصل می‌کنیم و جگرمان می‌سوزد. حالا این وسط آنها که نگران جوشش خون کربلایی‌ها هستند، بگذار تا همیشه نگران باشند. اما ما که می‌دانیم «إنّ لِقَتلِ الحُسينِ حَرارَةً في‌ قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ اَبَداً». آنها فکر می‌کنند که ما «دست» از شما برمی‌داریم و می‌گذاریم پرچم «عباس» بر زمین بنشیند. بگذار آنها در مذاکره و معامله‌های دنیایی‌شان غرق شوند. اما ما از پای منبر روضه‌ی شما «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ» را یاد گرفتیم و مشق کردیم هزاران بار که بیعت با یزیدیان غلط «زیاد»ی است. بگذار آنها بروند. نیازی به خاموشی روشنایی‌ها نیست که آنها خیلی وقت است بقچه‌ی فرار خود را برقرار کرده‌اند. اما ما یک عمری زیر کتیبه‌ی «باز این چه شورش است» محتشم سینه زده‌ایم و از چای روضه‌ی شما لب «تر» کرده‌ایم. ما با تربت شما زنده شده‌ایم و با «مهر» کربلای‌تان در خاک خواهیم خفت. ما از پس روزها و سال‌ها دوری صدای «هَلْ مِنْ ذَابٍّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ الله‏؟ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخافُ اللهَ فِینا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یَرْجو اللهَ بِإِغاثَتِنا هَلْ مِنْ مُعِینٍ یَرْجو مَا عِنْدَ اللهِ فِی إِعانَتِنا» حضرت‌تان را شنیده‌ایم و «لبیک» گفته‌ایم و تا پای جان پای شما و خون‌های جاری در کربلا ایستاده‌ایم. ما تا همیشه کربلایی و عاشورایی می‌مانیم، اگر شما دعای‌مان کنید انشاءالله.نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Mon, 17 Sep 2018 21:41:52 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdn90fzyt0zz6.2a2y.html مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده‌اند http://siasatrooz.ir/vdcbw0b89rhbggp.uiur.html مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس و تهیه‌کننده سینما همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده و ما را به پستی رسانده‌اند و امروز ما با چنین افرادی در سیستم مدیریتی و سیاست‌گذاری کشور سر و کار داریم و تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست. محمدرضا شرف‌الدین افزود: ما اگر داستان‌ها و جریانات زندگی ائمه اطهار(ع) را ندانیم زیاد اشکالی ندارد؛ این مهم است که ما ندانیم ائمه اطهار (ع) چه گفتند؟ پای چه اصول و اعتقاداتی ایستادند؟ چرا در ماه محرم برای سرور و سالار شهیدان بعد از گذشت قرن‌ها همچنان عزاداری می‌شود؟ چرا امام حسین(ع) مناسک حج را ناتمام گذاشت و به طرف کربلا رفت؟ چرا این واقعه بزرگ در عاشورای حسینی اتفاق افتاد؛ این چرایی‌ها مهم است و اگر ما این چرایی‌ها را ندانیم خطرناک است. تهیه کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» ادامه داد: همه فلسفه خلقت و هستی در روز عاشوار نهفته است؛ مفاهیم مهمی همچون عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی، ایمان، سیاست و... همه در این روز وجود دارد اما از آنجا که دین و علم امروزه به دست عوام افتاده و این عوام هستند که دین و علم را تفسیر و تبیین می‌کنند ما با مشکلات زیادی مواجه شده‌ایم و با جامعه‌ای سر و کار داریم که برخی از آن‌ها هیچ چیز از فرهنگ عاشورایی نمی‌دانند! شرف‌الدین سپس با بیان اینکه هنرمند و همراه با او مسئول و مدیر فرهنگی واسطه خواص و عوام هستند اظهار داشت: این وظیفه هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری و سینمایی است که آبشخور فکری و اندیشه‌ای برای عامه مردم باشند؛ آن‌ها هستند که باید فکر و اندیشه را از خواص بگیرند و آن را آداپته کرده و تحویل مردم دهند اما از آنجا که امروزه اغلب فیلمسازان و مدیران ما ضد فرهنگ هستند و عملکردی ضد فرهنگی دارند ما شاهد این اتفاق نیستیم. این سینماگر برجسته تصریح کرد: فیلم‌های سخیف، مبتذل و نازلی همچون: «۵۰ کیلو آلبالو»، «تگزاس»، «هزاپا»، «دشمن زن»، «دم سرخ‌ها» و... همه ماحصل عملکرد مدیران و افرادی هستند که ضد دین و فرهنگ عمل می‌کنند؛ کدام یک از فیلم‌های روی پرده سینماهای کشور طی سال‌های اخیر مبلغ و ترویج دهنده و یا بیانگر فرهنگ والای عاشورایی بوده‌اند؟ کدام یک از این آثار از فرهنگ ملی و بومی ما حمایت کرده‌اند؟ متأسفانه جواب این سوألات «هیچکدام» است! متأسفانه فیلم‌هایی که طی این سال‌ها توسط مدیران مثلاً فرهنگی حمایت شده و ساخته شده‌اند همگی در جهت تخریب فرهنگ والای عاشورایی و فرهنگ کهن ملی بوده‌اند و بس! این مدیر فرهنگی تأکید کرد: ما اگر انسان آزاده و فهیم و متعهد و ولایتمدار و مسلمان هستیم نباید بپرسیم که چرا این اتفاقات در سینمای کشورمان رخ داده؟ چرا مسئولان از ساخت فیلم‌های ارزشی و عاشورایی سرباز می‌زنند؟ چرا هنرمندان متعهد و انقلابی ما بیکار و خانه نشین شده‌اند؟ چرا بی فرهنگ و فرهنگ منحط و نازل غربی در آثار سینمایی ما به شدت وجود دارد و جامعه را به سوی اضمحلال و نابودی می‌برد؟ شرف‌الدین تصریح کرد: همانطور که پیش‌تر هم عنوان کردم مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده‌اند و ما را به پستی رسانده‌اند، رئیس دولت حافظ منافع اروپا است و فردی است که حیثیت ملتش را خرج کرد و به نفع اروپایی‌ها عمل کرد امروز ما با چنین افرادی در سیستم مدیریتی و سیاست‌گذاری کشور سر و کار داریم و تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست. سینماپرس ]]> فرهنگ Mon, 17 Sep 2018 21:41:52 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbw0b89rhbggp.uiur.html بفرمایید تماشای بدبختی‌ ما! http://siasatrooz.ir/vdcftvdyvw6dxxa.igiw.html از همین چند روز پیش که اسامی سه کاندیدای فیلم‌های ایرانی برای شرکت در آکادمی اسکار اعلام شد، نگارنده با احتمال قریب به یقین می‌دانست که از این فهرست کوتاه تنها یک فیلم می‌تواند نظر هیئت انتخاب را جلب کند و راهی اسکار شود. این پیش‌بینی نه از سر تصورات پیشگویانه «نوستراداموس»ی که ناظر بر روند انتخاب فیلم‌ها طی یکی دو دهه گذشته بوده است. کافی است علاقه‌مندان فیلم و سینما به این اسامی دقت کنند تا متوجه شوند که در اغلب آنها یک کلیدواژه تکراری وجود داشته و جز تعدادی انگشت‌شمار، خبری از فیلم‌های استراتژیک نیست. این کلیدواژه تکراری را بعد از مرور اسامی فیلم‌ها بررسی خواهیم کرد. اما یادآوری این نکته هم ضروری است که آن شاخصه اصلی فیلم‌ها ربطی به کارگردانان آن ندارد. «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «باران»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «نفس عمیق»، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «کافه ترانزیت»، «میم مثل مادر»، «آواز گنجشک‌ها»، «درباره الی»، «بدرود بغداد»، «جدایی نادر از سیمین»، «امروز»، «محمد رسول‌الله»، «فروشنده» و «نفس» فیلم‌هایی بوده‌اند که طی ۲۰ سال اخیر به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند و حاصل آن دو جایزه برای «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» و یک نامزدی برای «بچه‌های آسمان» بود است و مابقی خیلی زود کنار گذاشته شدند. حالا بیایید چند فیلم را از این فهرست بیرون بکشیم و بعد به مرور وجه تشابه مابقی فیلم‌ها بپردازیم. با کنار گذاشتن «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «بدرود بغداد» و «محمد رسول‌الله» در مابقی فیلم‌ها می‌توان یک تصویر تکراری از ایران دید: فقر، فلاکت، بدبختی، دروغ، خیانت و... منظور از ردیف کردن این صفات و مشکلات جامعه، نادیده گرفتن واقعیت‌های کم و زیاد یا انتقاد به فیلمساز نیست. فیلمسازانی که اغلب دغدغه‌مند بوده‌اند و اتفاقا به درستی نقاط تاریک و ضعف را به تصویر کشیده‌اند. به لحاظ فنی هم اغلب این فیلم‌ها خوش‌ساخت و جذاب بوده‌اند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که هیئت انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار، به تنها چیزی که فکر نمی‌کند «نمایش چهره ایران» و توجه به «سینمای استراتژیک» است. امسال هم که فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» نماینده ایران در آکادمی شده است، باز هم همان خط سیر ادامه می‌یابد. داستان یک پزشک متعدد ظاهر قصه است. اما در باطن دلیل اصلی مرگ و ماجرای مرغ‌های فاسد خورده شده از فلاکت را چطور می‌توان هضم کرد؟! نباید کیفیت فیلم به لحاظ داستان، شیوه روایت و همه اصول سینمایی را نادیده گرفت. نمی‌شود صداقت «وحید جلیلوند» و دلسوزی‌ و خیرخواهی‌اش را هم زیر سوال برد. بحث بر سر تصویری است که از جامعه ایرانی به دنیا مخابره می‌کنیم. نکته جالب در بیانیه هیئت انتخاب است که مخاطب نمی‌داند باید بخندد یا زار بزند. لطفا به این بخش‌ها توجه کنید: «امسال خروج یک جانبه آمریکا از برجام، و برقراری تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم و نظام ایران بر جدیت این بحث و طرح پیشنهاد تحریم اسکار افزوده است. هیأت انتخاب فیلم نماینده ایران، ضمن احترام به نظر گروهی که از سر خیرخواهی و غیرت دینی و ملی، خواهان تحریم اسکار و عدم معرفی فیلم به آکادمی هستند، بر این باور است که آکادمی نهادی غیر دولتی و متعلق به آحاد سینماگران آمریکا است.» البته حضرات توضیح نمی‌دهند که این نهاد متعلق به آحاد سینماگران چطور به فیلم بی کیفیت، موهن و ضد ایرانی«آرگو» جایزه دادند و جالب‌تر آنکه نام برنده را «میشل اوباما» همسر رئیس‌جمهور سابقِ مودبِ باهوشِ امریکا یعنی باراک اوباما از «کاخ سفید» اعلام کرد. «سینمای ایران به عنوان بخشی از دیپلماسی فرهنگی و در چارچوب دیپلماسی عمومی می‌تواند از فرصت شرکت در این مراسم برای تقویت ارتباط بین ملت‌ها، تأثیر بر افکار عمومی و لاجرم افزایش فشار بر دولت آمریکا استفاده کند» با فیلمی که نشانه‌های بدبختی و فلاکت دارد قرار است بر دولت امریکا فشار بیاوریم یا افکار عمومی آنها را متاثر کنیم؟ «...یقین داریم در صورت توفیق، این مراسم بستری مناسب در اختیار سینماگران شایسته ایران قرار می‌دهد تا صدای ملتی کهن، نجیب و صلح دوست را به گوش همه جهانیان برساند.» کاش توضیح می‌دادید با انتخاب‌تان چگونه صدای ملتی کهن، نجیب و صلح دوست را به گوش همه جهانیان می‌رسانید! نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Sat, 15 Sep 2018 17:01:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcftvdyvw6dxxa.igiw.html تلویزیون به‌جز «مختارنامه» برای محرم چه دارد؟ http://siasatrooz.ir/vdcgu39qnak9zz4.rpra.html یک منتقد رسانه درباره عملکرد تلویزیون در ماه محرم بیان کرد که این رسانه سراغ سخنرانی‌ها و برنامه‌های گفت‌وگومحور که ساده‌ترین روش برنامه‌سازی است، می‌رود. حسین سلطان‌محمدی درباره کنداکتور تلویزیون در ایام محرم و برنامه‌سازی در این حوزه بیان کرد: اگر در داستان‌ها و برنامه‌هایی مرتبط با ایدز، اعتیاد و مسایل اجتماعی اسپانسرهای گوناگون وارد کار می‌شوند و برنامه سازی می‌کنند برای بحث‌های حسینی سرمایه‌گذار نداریم. وی ادامه داد: در ماه محرم و برای برنامه‌سازی با محوریت امام‌حسین(ع) سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سپاه پاسداران و وزارت ارشاد باید وارد عمل شوند و توقع ما این است که این مراکز و نهادها در زمینه تولیدات مناسبتی سرمایه‌گذاری کنند. این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به پخش تکراری سریال «مختارنامه» در این ایام اظهار کرد: اگرچه که این سریال هر سال پخش می‌شود با این حال هر یک قسمت از این سریال یک ساعت است و ما برای پخش برنامه و سریال در دیگر ساعت‌های شبانه‌روز در شبکه‌های تلویزیونی چیزی نداریم. ما حتی در پخش فیلم و سریال‌های آرشیوی هم مشکل داریم در صورتیکه چندین فیلم مرتبط با این موضوع از یکی دو دهه پیش داریم که در این سال‌ها نمایش داده نشدند و می‌توان این آثار را از تلویزیون پخش کرد. سلطان‌محمدی اضافه کرد: همچنین ما تولیدات بسیاری در حوزه سینمای مستند و کوتاه داریم و تلویزیون می‌تواند در تعامل با انجمن سینمای جوانان و دیگر نهادها این آثار را از تلویزیون پخش کند. وی با اشاره به برنامه‌سازی در این حوزه اظهار کرد: گزارشگران ما فقط در روز تاسوعا و عاشورا در بخش خبری در چند ثانیه آیین عزاداری کشورهای مختلف را نمایش می‌دهند. چرا گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی تفصیلی‌تر از این عزاداری‌ها یا نوحه‌خوانی‌ها تولید نمی‌شود. این منتقد رسانه‌ای اضافه کرد: می‌توان حال و هوای کشورها را در این ایام طی گزارش‌های مستند و یا گفت‌وگوهایی به تصویر کشید که برای مردم هم جذاب باشد و فقط به یک آیتم چند ثانیه‌ای در بخش خبری ساعت ۱۴ منحصر نشود. حتی در خود کشور ما هم اقلیت‌ها و آیین‌های آن‌ها کمتر به تصویر کشیده می‌شوند درحالیکه سوژه‌هایی می‌توان در این آیین‌ها پیدا کرد که نذرهای مختلف و یا آداب به خصوصی را رعایت می‌کنند. وی درباره پخش سخنرانی‌ها و مداحی‌ها نیز بیان کرد: برنامه‌سازی درباره عزاداری فقط این نیست که مداحانی مانند محمود کریمی‌ یا سعید حدادیان در یک حسینیه مداحی کنند و ما آن را پخش کنیم. ساده‌ترین مسیر در برنامه‌سازی تلویزیون پخش سخنرانی و یا تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور است و تلویزیون به همین کار متوسل شده است. این منتقد سینما و تلویزیون در پایان تصریح کرد: نمایش صرف آیین‌های محرم در تلویزیون نوعی از سر باز کردن است که صرفا برای یک کار اداری و گزارش عملکرد انجام می‌شود اما در نهایت چیزی به معنویت مردم اضافه نمی‌کند. مهر ]]> فرهنگ Sun, 16 Sep 2018 16:58:38 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgu39qnak9zz4.rpra.html تکذیب شایعه ممنوع‌الفعالیتی محمد معتمدی http://siasatrooz.ir/vdcbf0b8arhbggp.uiur.html در حالی که محمد معتمدی تصور می‌کرد ممنوع‌الفعالیت است، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اشتباه بودن این تصور تأکید و اعلام کردند معتمدی ممنوع‌الفعالیت نیست. پس از کش و قوس‌های فراوان و اعلام آمادگی خوانندگان سنتی و پاپ برای اجرای کنسرت خیابانی، این «محمد معتمدی» که بدون جاروجنجال و موج‌سواری روی این موضوع، نخستین کنسرت رایگان را با همراهی ارکستر سازهای ملی روز پنجشنبه ۸ شهریور در بوستان آب و آتش اجرا کرد و بیش از ۱۰ هزار مخاطب از آن بهره‌مند شدند. این اجرا با تحسین افراد و گروه‌‌های مختلف همراه بود و بازخوردهای مثبتی داشت تا اینکه روز گذشته معتمدی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت: شاید اگر روزى عنوان شود طى یک سال اخیر چه افراد و جریان‌هایى موافق این کنسرت بودند و براى اجرا شدنش تلاش و رایزنى کردند و چه افراد و جریان‌هایى سعى در کارشکنى و سنگ‌اندازى داشته‌اند، براى اکثر مردم باورکردنى نباشد. وی در بخش دیگری از یادداشت خود ضمن ابراز رضایت از خوشحالی و شادمانی مردمی پس از اجرای کنسرت تصریح کرد: از همه ممنونم، حتى پلیس محترم اماکن که اخیراً بنده را ممنوع‌الکار کردند. بخاطر اینکه مجوز بنده فقط براى پلى‌بک صادر شده بود ولى ما با ارکستر و نوازندگان خانم و آقا روى صحنه رفتیم. من نیز این موضوع را شنبه گذشته متوجه شدم وقتى از سوى مدیرعامل محترم برج میلاد تهران از رفتن روى صحنه منع شدم و این ممنوعیت به بنده ابلاغ شد. معتمدی در خاطرنشان کرد: البته اقرار مى‌کنم که سه ساعت مانده به آغاز کنسرت خیابانى در پارک آب و آتش، این موضوع که ارکستر نباید روى استیج بیاید و فقط اجازه پلى‌بک دارم به صورت تلفنى و قویاً به بنده گوشزد شد. ولى بنده اهمیتى ندادم حتى نگذاشتم رهبر ارکستر و اعضاى محترم گروه بویی ببرند. این کنسرت بخاطر شرایط خاص جامعه و مردم باید اجرا مى‌شد و بنده حاضرم تاوانش را به تنهایى بپردازم. پس از گلایه‌های معتمدی، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ تأکید کرد ممنوعیت کاری وی صحت ندارد و هیچ دستوری مبنی بر آن صادر نشده است. پلیس صرفاً برای هماهنگی‌های لازم قبل از اجرای کنسرت در پارک آب و آتش، نکاتی را به شهرداری گوشزد کرده است. علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم بر سخنان پلیس صحه گذاشت و تأکید کرد پلیس نظارت بر اماکن عمومی فقط در حوزه شرایط انتظامی و امنیتی سالن‌ها ورود می‌کند، نه خود هنرمندان. ضمن اینکه صدور مجوز کنسرت‌ها با دفتر موسیقی است و این دفتر هماهنگی‌های لازم را با اماکن و سایر نهادهای ذی صلاح انجام می‌دهد. پایان‌بخش واکنش‌ها به این موضوع توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که نوشت: «همکاران معاونت هنری پیگیری کردند، ظاهرا سوءتفاهمی پیش آمده. آقای معتمدی هم پست اینستاگرام خود را حذف کردند. با تشکر ویژه از آقای معتمدی و تمامی دوستانی که موضوع را طرح و پیگیری کردند.» فارس ]]> فرهنگ Sat, 15 Sep 2018 07:32:28 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbf0b8arhbggp.uiur.html مسئولان فرهنگی مانع از تولید آثار ارزشی می‌شوند http://siasatrooz.ir/vdcdk90fsyt0zf6.2a2y.html انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع‌مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: حمایت و اشاعه ارزش‌های دوران دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی وظیفه یکایک دستگاه‌ها و مسئولان فرهنگی و سینمایی است و بی‌توجهی آن‌ها به این دستاوردها می‌تواند جامعه را دچار ناهنجاری‌های مفرط و خسران کند. کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» افزود: تجربه ثابت کرده فیلم‌های دفاع‌مقدس همیشه با حمایت ویژه از سوی مخاطبان مواجه می‌شوند و پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمایی ما هم در این‌گونه مهم بوده‌اند؛ امروز اگر ما با ناهنجاری‌های فراوان در جامعه، خانواده و کشور مواجه هستیم به دلیل این است که به صورت ۱۰۰ درصدی از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی و دفاع‌مقدسی دور شدیم. وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی کشور با بی‌تدبیری مفرط ما را از فضای آموزشی و تربیتی و فرهنگی دفاع‌مقدس دور کرده‌اند و باعث شده‌اند تا ما در مقابل نفوذ فرهنگی و جنگ نرم بیگانگان و دشمنان آسیب‌پذیر شویم و به خصوص نسل جوان ما به سمت رفتارهایی گرایش پیدا کنند که در آن رفتارها هیچ نشانی از روحیه انقلابی‌گری و آرمان‌های دوران دفاع‌مقدس که شهدای بسیاری برای عدم آسیب رسیدن به این آرمان‌ها خون دادند، دیده نمی‌شود! شاه‌حسینی با انتقاد شدید از متولیان فرهنگی و سینمایی کشور اظهار داشت: مسئولان با بی‌تدبیری هرچه تمام‌تر بدون مهندسی و استراتژی مشخص سینما را به پیش می‌برند و به جای آنکه اجازه دهند آثار ارزشی و استراتژیک ساخته شوند از آثاری حمایت می‌کنند که به جای جریان‌سازی‌های مثبت به نفع کشور و جامعه جریان سازی‌های منفی دارند و سینما و اجتماع را دچار بحران می‌کنند. این سینماگر با بیان اینکه اسفا برای سینمای فعلی ما که دیگر خانواده‌ها شرم می‌کنند فیلم‌هایش را تماشا کنند تصریح کرد: نباید وضعیت سینمای ما اینگونه باشد که یک پدر شرم کند با دخترش به سینما برود و فیلم‌هایی را ببیند که در آن‌ها حرکات سخیف و کلمات رکیک وجود دارد!؛ من به طور قاطع عرض می‌کنم که بخش عمده‌ای از ناهنجاری‌های امروز کشور ما به دلیل دور شدن از ارزش‌های اسلامی و انقلابی و دفاع‌مقدسی است و اگر کار فرهنگی درست در این حوزه‌ها صورت گیرد ما می‌توانیم شاهد دستاوردهای خوب و ارزشمندی برای جامعه باشیم. کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: ما مرهون و مدیون دفاع‌مقدس هستیم اما متأسفانه امروزه تمامی کارهای‌مان در این حوزه مهم به صورت تشریفاتی شده است. ما باید از تشریفات دست بکشیم و تمامی تلاش خود را به کار ببندیم تا برای جامعه و به خصوص نسل جوان که در معرض تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار دارد خوراک مناسب فرهنگی تهیه کنیم؛ مسئولان فرهنگی باید با توجه به سینمای ارزشمند دفاع‌مقدس فرهنگ را از رخوت و ولنگاری نجات دهند. سینماپرس ]]> فرهنگ Mon, 24 Sep 2018 19:52:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdk90fsyt0zf6.2a2y.html شهر در آغوش شیرخوارگان حسینی http://siasatrooz.ir/vdcj8mevtuqeyyz.fsfu.html همزمان با اولین جمعه ماه محرم، باز هم دلدادگان به آستان اهل‌بیت، یاد و خاطره شش‌ماهه کربلا را زنده نگاه داشتند و مادران و شیرخوارگان با باب‌الحوائج، علی‌اصغر حسین(ع) پیمانی دوباره بستند. امسال نیز همایش شیرخوارگان حسینی در ۵۳۰۰ نقطه شامل بقاع متبرکه امامزادگان، مصلا‌های نماز جمعه و مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و مراکز منتخب در استان‌های مختلف و ۴۱ کشور از جهان برگزار شد. کشور‌هایی چون هند، پاکستان، بحرین، عراق، عربستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، کانادا، آمریکا، استرالیا، دانمارک، فرانسه، سوئد، تایلند و برخی کشور‌های دیگر از این همایش استقبال کردند. در این مراسم، مادران با پوشاندن لباس سبز و سربند یا‌علی‌اصغر(ع) بر تن اطفال و فرزندانشان در سوگ طفل ۶‌ماهه امام حسین(ع) مرثیه‌سرایی کردند و شیرخوارگان خود را نذر یاری امام زمانشان می‌کنند. در تهران نیز این همایش به رسم سال‌های قبل در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم خانم حاج عبدالباقی از کارشناسان مذهبی و علوم تربیتی طی سخنانی گفت: در قرآن خداوند آیاتی را به ما معرفی کرده است که بد نیست ما آنها را در زندگی خود الگو قرار بدهیم. یکی از آنها هدیه کردن فرزند خود در راه خداست. همانطور که مادر حضرت مریم(ع) بدون آنکه بداند فرزندش دختر است یا پسر، او را به خداوند هدیه کرد و حضرت عیسی(ع) از برکات این نذر و هدیه است. وی در ادامه بیان کرد: اینکه شما امروز به فرزندانتان لباس سبز پوشاندید، هم یک نوع بخشش است که شما امروز از آن را پیروی کرده اید. در واقع اینکه شما می‌گویید من فرزندم را به راه ولایت و خدا هدیه می‌کنم، سال‌ها بازتاب این هدیه را در زندگی خود و فرزندتان خواهید دید. برگزاری چنین مراسمی یک نوع مراقبت از تربیت نسل آینده است. البته هدایت تنها دست خداست؛ ولی مهم این است که ما در تربیت فرزندمان مراقبت کنیم تا آنها به وسیله تربیت ما جهنمی نشوند. در ادامه مراسم، یکی از مادحین اهل‌بیت به مرثیه‌خوانی در رثای طفل شش‌ماهه حسین(ع) پرداخت. همچنین سیدحمیدرضا برقعی شاعر اهل‌بیت(ع) سروده خود را پیرامون مقام حضرت علی‌اصغر(ع) خواند. پس از آن مرتضی طاهری به مرثیه‌خوانی پرداخت. اما پایان‌بخش این مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران بود. حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در این مراسم گفت: خانه در سایه محبت و عشق و علاقه به یک مدرسه انسان‌ساز تبدیل می‌شود. «جعل بینکم موده و رحمه»؛ باید در خانه دوستی و علاقه موج بزند. شما مادران از این توانایی برخوردارید که خانه خود را فضای محبت قرار داده و راه را برای استحکام بنیان خانه و خانواده فراهم کنید. یک زن وفادار و همسر شایسته از تمام توان و ظرفیت خود برای آراستگی به مودت و دوستی بهره می‌برد. در این راه شما از بالاترین ظرفیت برخوردارید. خانه خود را خانه محبت کنید تا این خانه از شر شیاطین در امان باشد. خانه در تراز قرآن، خانه نورانی به نور عقل است. انسان در سایه عقل به سعادت می‌رسد. ابوترابی‌فرد اظهار کرد: آموزه‌های قرآن از شما انتظار دارد خانه‌ای بسازید که به مثابه مسجد باشد. باید توجه داشته باشیم که مسجد خانم‌ها، خانه آنهاست. همانگونه که مسجد از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، مادران نیز از این توانایی برخوردار هستند که خانه خود را مثل مسجد آراسته کنند. امام خمینی(ره) ذکر می‌کند یکی از آثار مسجد آن است که انسان خواهر و برادر دینی خود را پیدا می‌کند و افراد با انسان‌های صالح آشنا می‌شوند. همچنین می‌فرمایند کسی که با مسجدی‌ها رفت و آمد دارد، به علم مزین می‌شود و با اهل علم آشنا می‌شود و بسیاری از مباحث تربیتی و علمی را فراخواهد گرفت و فرزندانی صالح را برای جامعه اسلامی تربیت می‌کند. دفاع‌مقدس مدیون قدم‌های شما مادران بود و این خانه شماست که راه را برای اصلاح جامعه هموار می‌کند. خواهران گرامی اگر آراسته به اخلاق و ایمان باشید، نور چشم همسر و فرزندان خواهید بود و فرزندان و همسر شما هم نور چشم شما خواهند بود. پشتوانه اسلام و انقلاب باشید و از سخنان رهبر انقلاب الگو بگیرید؛ و خانه خود را آنگونه که مقام معظم رهبری می‌خواهند آراسته و آن را به نور تقوا، قرآن و اسلام منور کنید. ]]> فرهنگ Sat, 15 Sep 2018 07:03:12 GMT http://siasatrooz.ir/vdcj8mevtuqeyyz.fsfu.html برخی‌ها چشم دیدن «رد خون» را ندارند! http://siasatrooz.ir/vdcezp8zojh877i.b9bj.html ماجرای نیمروز ۲ با عنوان «ردخون» کلید خورد. ماجرای نجات عاشقانه‌ای که در عملیات مرصاد اتفاق می‌افتد و هیجان عجیبی در روایتش دارد و هر آنچه در قسمت اول سبب جذابیت فیلمنامه می‌شد و با اعمال فشار توسط عضوسابق سوپرحزب‌اللهیِ شورای پروانه نمایش حذف شده بود، در این «رد خون» گنجانده شده است. کمال هم همچنان در پس فتح قله‌هاست و کارزار این فیلم برای او ناموسی‌تر از ماجرای کشتن موسی خیابانی است. شاید بتوان گفت که کلیت روایت فیلم صدها برابر جذاب‌تر از قسمت اول شده و البته نکته مهم این است بازهم نباید دنبال نخ واقعیت‌ها در فیلم بود. فیلم روایت هیجان‌آوری (تریلر) دارد و شاید کمتر فیلم ایرانی را می‌توان پیدا کرد که فیلمنامه‌اش چنین ساختاری داشته باشد. ماجرای نیمروز ۲ از حیث دراماتیک هیچ تغییری نکرده و تنها دو شخصیت به قصه اضافه شده‌اند که با کمال (هادی حجازی‌فر) ارتباط پیدا می‌کنند و ضریب تعلیق و هیجان را در فیلم به شکل عجیبی افزایش می‌دهند. ماجرای نیمروز ۲ قصه نجات یک عشق است، عشقی که حتی ایدئولوژی سرش نمی‌شود. با توجه به اطلاعاتی که از فضای قصه می‌توان کسب کرد، ماجرای نیمروز ۲ هیجان‌انگیزترین فیلم تاریخ سینما درباره سازمان تروریستی مجاهدین خلق خواهد بود. اما همزمان با کلید خوردن فیلم پروژه دیگری کلید خورده است و درفضای غیر رسمی دائما در حال تکثیر است. طرح این شایعات همزمان با کلید خوردن ماجرای نیمروز ۲ کاملا سازمان دهی شده است و قصد طرح کنندگان این شایعات تخریب عوامل سازنده فیلم است تا نتوانند کار خودشان را به درستی انجام دهند یا خللی در روند تولید ایجاد شود و در نهایت پروژه ماجرای نیمروز ۲ به انتها نرسد یا در شورای پروانه نمایش دچار مشکلاتی شود. با توجه به اینکه دو نهاد خاص از مخالفان سر سخت فیلم هستند، این اتفاقات طبیعی است. سینمای ایران در ۴۰ سال اخیر به ماجرای منافقین هیچ واکنش تاریخی نشان نداده است و نخواهد داد، چون دست‌هایی در کار است که مانع انجام این کار می‌شود. حالا سینماگرانی پیدا شده‌اند که با کمترین حمایت دولتی، اقدام به ساخت فیلمهایی خوش‌ساخت درباره سازمان مجاهدین خلق کرده‌اند و هرگونه تخریب احتمالی عوامل آن که بسیار سازمان یافته و با نیت قبلی است، کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. باید ماه‌های پیش‌رو را به انتظار نشست و دید آیا عوامل «ماجرای نیمروز۲» از این میدان مین‌گذاری‌شده سفر به دهه ۶۰ به سلامت عبور می‌کنند یا اتفاقات دیگری در راه است؟ مشرق ]]> فرهنگ Wed, 12 Sep 2018 21:39:36 GMT http://siasatrooz.ir/vdcezp8zojh877i.b9bj.html