سیاست روز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/ Thu, 24 May 2018 01:34:02 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Thu, 24 May 2018 01:34:02 GMT 60 ارتباط تنگاتنگ "کلید" و "چسب زخم" http://siasatrooz.ir/vdcdjo0fnyt0zo6.2a2y.html "اف‌ای‌تی‌اف" مخفف کدام یک از گزینه‌های زیر است؟ الف) افتخار آینده تویی فری جون. ب) آفرین آقای تکاورفوق‌العاده. ج) افسوس آقایان تولیدکننده فندق. د) هیچکدام. وزیر صنعت: فقط خودروسازان داخلی مجاز به افزایش قیمت خودروها تا مرز تورم انتظاری هستند. ما از این انشا نتیجه می‌گیریم که ... الف) حمایت از کالای ایرانی یعنی بالا بردن قیمت تولیدات وطنی ب) جایزه نوبل اقتصاد متعلق به وزیر صنعت ما بود. توی مشتش بود. نامردها به ایشان جایزه ندادند. ج) تورم انتظاری بهترین توجیه برای شکست کمر مردم بدبخت است. د) اگر قیمت خودروی خارجی دوبرابر شده در عوض وزیر داریم مثل ماه که به شدت این افزایش نرخ را محکوم می‌کند. برادر حجاریان: تا دموکراسی درست نشود، مسأله آب و هوا و دلار و ماهواره هم درست نمی‌شود. ارتباط این موضوعات را با رابطه کدام یک از گزینه‌های زیر در یک راستا ارزیابی می‌کنید؟ الف) کارخانه کمپوست با عمه رهبرکره شمالی. ب) شقایق‌های کوهی و گوزن‌های جنگل آمازون. ج) استکبار جهانی و آب اسفناج. د) کلید و چسب زخم. ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdjo0fnyt0zo6.2a2y.html نحوه توزیع کمک‌های مردمی بین زلزله‌زدگان رسانه‌ای شود http://siasatrooz.ir/vdcc40qs42bqx08.ala2.html استاندار کرمانشاه گفت: نحوه توزیع کمک‌های مردمی بین زلزله‌زدگان استان کرمانشاه رسانه‌ای شود تا افراد وطن‌فروش در شبکه‌های معاند از این موضوع سوءاستفاده نکنند. هوشنگ بازوند دیروز در جلسه ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: جهت تسهیل و شتاب در امر بازسازی، بانک‌ها در مناطق زلزله‌زده فعالیت خود را تا ساعت ۲۰ هر روز ادامه دهند و این امر باید در کلیه بانک‌ها عملیاتی شود. البته در برخی شهرستان‌ها حجم پرونده‌های ارجاعی سبک‌تر است. تشخیص هرگونه کاهش ساعت کاری در این شهرستان‌ها برعهده فرمانداران است. وی یادآور شد: یکی از شاخص‌های پیشرفت در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده، اجرای سقف واحدهای احداثی است. بنیاد مسکن باید تمام توان خود را در شتاب بخشیدن به این روند به کار بگیرد. استاندار تاکید کرد: باید تا پایان خردادماه سال‌جاری با کلیه معرفی‌شدگان به بانک‌ها عقد قرار داد بسته شود. بازوند گفت: از امروز تا چهارشنبه هفته آینده نمایندگان بانک‌ها و بنیاد مسکن طی جلسه‌ای تفکیک بانک‌ها را جهت پرداخت وام مشخص کنند و اگر احتمال دادند تا پایان خرداد عقد قراردادها محقق نمی‌شود می‌توانند یک فرصت ۱۵ روزه دیگر را به آن اضافه کنند. وی به وضعیت مستاجرین در مناطق زلزله اشاره کرد و ابراز داشت: از این افراد کسانی که دارای زمین هستند به بنیاد مسکن معرفی شوند و بنیاد مسکن هم پس از تایید وارد شدن خسارت به آنها جهت دریافت وام به بانک‌ها معرفی کنند. بازوند یادآور شد: طی هماهنگی به عمل آمده قرار شد آن دسته از مستاجرینی که زمین ندارند از طرف سازمان راه و شهر سازی زمینی را برای آنها در نظر بگیرند و برای ساخت و ساز به آنها وام پرداخت شود. وی اداره راه و شهرسازی را مسئول پایش مستاجرین اعلام کرد و ادامه داد: برای پایش یک دستورالعمل خاص قرار دهید تا تبعیضی به وجود نیاید. بازوند تصریح کرد: با توجه به شیطنت شبکه‌های معاند درخصوص پرداخت کمک‌های مردمی مختص زلزله‌زدگان به کشور یمن و سوریه تاکید می‌شود نحوه توزیع کمک‌های مردمی بین زلزله‌زدگان رسانه‌ای شود تا افراد وطن‌فروش در شبکه‌های معاند از این موضوع سوء‌استفاده نکنند. استاندار کرمانشاه تصریح کرد: کمک‌های مردمی به هلال‌احمر ۶۴ میلیارد تومان بوده و این مجموعه تاکنون ۶۹ میلیارد تومان به زلزله‌زدگان پرداخت کرده است که افزون بر میزان کمک‌ها است. وی اظهار داشت: چهره‌های مشهوری که کمک دریافت کرده‌اند نیز در حال انجام کارها هستند. پروژه‌های خانم نرگس کلباسی به خوبی در حال انجام هستند. آقای زیباکلام هم طرح خود را به مدیریت استان ارایه داده و آقای علی دایی در حال پیگیری اجرای طرح‌های خویش هستند. رسیدگی به مشکل عدم واریز پول به حساب ۱۰ هزار خانوار زلزله‌زده مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه گفت: زلزله‌زدگانی که لیست آنها در بنیاد مسکن وجود دارد و هزینه‌ای به حساب آنها واریز نشده ۱۰ هزار خانوار هستند که به مشکل آنها رسیدگی می‌شود. محمدرضا امیریان نیز در این جلسه اظهار داشت: جمعیت هلال‌احمر استان از محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی ۶۴ میلیارد تومان با هماهنگی استانداری به حساب خانوارهای زلزله‌زده واریز شد. وی افزود: علاوه بر این مبلغ از طرف جمعیت هلال‌احمر نیز ۵ میلیارد تومان کمک شده است و در مجموع ۶۹ میلیارد به حساب خانوارها واریز شده است. امیریان افزود: قبل از سال ۹۷ نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به عنوان عیدی به حساب خانوارهای تخریبی نوع یک و دو واریز شد. وی گفت: مبلغ عیدی واریز شده را ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: همچنین مبلغ ۲ میلیون تومان برای ۲۹ هزار حانوار طی امسال برای خانوارهای آسیب دیده جهت خرید لوازم ضروری از جمله یخچال و کولر واریز شد. امیریان اظهار داشت: قبل از عید حدود ۳۵ هزار خانوار دارای واحد تخریبی بودند که طی آخرین اعلام بنیاد مسکن این آمار به بیش از ۴۵ هزار خانوار رسیده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه افزود: افرادی که لیست آنها در بنیاد مسکن وجود دارد و پولی به حسابشان ریخته نشده که حدود ۱۰ هزار خانوار هستند در اسرع وقت به مشکل آنها رسیدگی خواهد شد. ]]> جامعه Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc40qs42bqx08.ala2.html رد گلوله بر تن خرمشهر باقی است http://siasatrooz.ir/vdcbwab8zrhbgap.uiur.html شهرها جان دارند. شهرها تاریخ‌شان را با دیوارهاشان، با خانه‌هاشان و با خیابان‌هاشان روایت می‌کنند با زخم‌هایی که بر تن دیوار به جا مانده‌اند و خرمشهر، شهر زخم‌هاست... شهری سرسبز و زیبا که یک روز عروس شهرهای ایران بوده و امروز با تاریخ خون آلودش، گلوی هر تازه واردی را می‌فشارد. سوم خرداد ۱۳۶۱ بود که خرمشهر،پس از ۳۴ روز نبرد بی‌امان آزاد شد و سرانجام محمد جهان آرا و یارانش توانستند این شهر را از تسخیر نیروهای بعثی خارج کنند. حالا سال‌ها از آن روز گذشته اما هنوز هم اگر به خرمشهر بروی، در کوچه پس‌کوچه‌های آن، ردپای جنگ و رد گلوله‌ها بر دیوار را می‌بینی. کافی است به مسجدجامع بروی یا از این سوی پل به آن سو بنگری تا جهان‌آرا و همه یارانش را به‌خاطر بیاوری. همان مردان مردی که از همه‌چیز خود گذشتند تا خاک ایران به تاراج برده نشود. هستند گردشگرانی که پس از این همه سال، دلشان می‌خواهد به خرمشهر و جزیره مینو بروند؛ موزه جنگ را ببینند و در مسجد جامع دو رکعت نماز بخوانند و به تماشای دیوارنگاره‌های ناصر پلنگی بنشینند. همان طور که دوست دارند راهی شلمچه شوند و قصه رشادت و از جان گذشتگی پدران و برادران خود را بشنوند. گرچه به نظر می‌رسد گردشگری جنگ، و به طور ویژه خرمشهر، در ایران، معنا و مفهومی ندارد. پرتو حسنی‌زاده، راهنمای گردشگری گردشگران جنگ را به دو دسته تقسیم و بیان می‌کند: عده‌ای برآنند تا جنگ را درک کنند؛ به همین خاطر به عراق و سوریه و مناطق این‌چنین سفر می‌کنند اما بعضی دیگر می‌خواهند کرخه و اروندرود و کارون را ببینند و در پناه درختی آرام بگیرند که یک روز دلاوران مردانی، زیر سایه‌اش نشسته ‌و وصیت‌نامه‌های خود را نوشته‌اند و ما باید شرایط و امکاناتی را فراهم آوریم تا افراد به خرمشهر و شلمچه و دیگر مناطق جنگی بروند و خاطرات آن روزها را در ذهن خود مرور کنند. به گفته حسنی‌زاده گردشگری در کشور ما، مقوله تازه‌ای است؛ انگار مردم ما تازه یاد گرفته‌اند به دیدن بناها و محوطه‌های تاریخی بروند و با فرهنگ و معماری خود آشنا شوند اما هنوز گردشگری جنگ، برای‌شان جا نیفتاده است؛ از این رو افراد کمتری به خرمشهر می‌روند تا آثار به جامانده از هشت سال دفاع‌مقدس را بشناسند؛ از سوی دیگر فاصله استان خوزستان با مرکز ایران زیاد است و همین دوری راه و آب و هوای گرم، گردشگری در این منطقه را به ایام خاصی از سال محدود می‌کند. این راهنمای گردشگری در پاسخ به اینکه آیا در خرمشهر، مسیری تعریف شده تا مسافری که بدون حضور راهنما به این شهر سفر کرده بتواند قصه جنگ را بشنود و سنگر به سنگر جلو رود و اتفاقات آن دوره را در ذهن خود مرور کند می‌گوید: تاکنون تقاضای چندانی برای این نوع گردشگری در کشور ما وجود نداشته، از این‌رو عرضه‌ای هم نبوده است. اما می‌توان نگاه مخاطبان را تغییر داد. راهنمایان گردشگری هم، می‌توانند جنگ را به شیوه دیگری روایت کنند و به جای تکیه کردن بر تلخی‌ها به بیان رشادت و از خودگذشتگی کسانی بپردازند که از مال و جان خود گذشتند تا ایران باقی بماند و هردوی اینها در گرو فرهنگسازی است. به گفته حسنی‌زاده، مدیران آژانس‌های مسافرتی می‌توانند تورهای خود را به گونه‌ای تعریف کنند که گردشگران در عین حال که شوش و شوشتر و زیگورات چغازنبیل را می‌بینند به خرمشهر و جزیره مینو و شلمچه هم بروند و با گردشگری جنگ و روایت‌های آن آشنا شوند. هر چند هنوز گردشگری جنگ در سرزمین ما به گردشگری نوستالژیک تبدیل شده چراکه مردم خرمشهر، همچنان خاطره تسخیر و آزادسازی این شهر را به خاطر دارند و از روزگاری می‌گویند که عراقی‌ها، کمی آن سوتر در کرخه شنا می‌کردند. هیچ برنامه مدونی برای رونق گردشگری در خرمشهر وجود ندارد مجتبی گهستونی دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریاناست. به گفته او خرمشهر، ۳۴ روز در تسخیر عراقی‌ها بوده و هنوز نمادهای جنگ در این شهر بسیار است؛ از موزه گرفته تا رد گلوله بر دیوار خانه‌ها که هنوز پس از این همه سال، مرمت نشده است. بنابراین می‌توان یک مسیر گردشگری تعریف کرد و از گردشگران خواست تا مسجد جامع را ببینند که نماد مقاومت مردم خرمشهر است با دیوار نگاره‌های ناصر پلنگی یا به تماشای موزه جنگ بنشینند که یک زمان شرکت نفت ایران و انگلیس و روزگاری دیگر مرکز فرماندهی عراقی‌ها بوده است. این راهنمای گردشگری بر این باور است که خرمشهر می‌تواند به یک شهر موزه تبدیل شود زیرا هنوز رد گلوله را بر دیوار خانه‌ها می‌توان دید؛ البته این به معنای آن نیست که خرمشهر، پس از ۳۶ سال که از آزادی آن می‌گذرد بازسازی نشود بلکه می‌توان بخش‌هایی از شهر را به عنوان نشانه‌های زنده جنگ نگه داشت. همانگونه که آلمانی‌ها، بخش‌هایی از دیوار برلین و نقاشی‌ها و نوشته‌های حک شده بر آن را حفظ کرده‌اند. به گفته گهستونی، خرمشهر از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر بالاست که تنها به گردشگری جنگ محدود نمی‌شود. برای مثال این شهر، یک شبه جزیره است؛ بنابراین می‌توان گردشگری آبی در این شهر را فعال کرد یا به تالاب ناصری رفت و ماهی گرفت؛ روستاگردی کرد، در شهر قدم زد و قصه جهان آرا و هم رزمانش را شنید و جز آن با آداب و رسوم مردم شهر آشنا شد. اما گلایه مردم این است که تنها و تنها سالی یکبار توجه مسئولان به این شهر معطوف می‌شود؛ تازه اگر بتوان اسمش را توجه گذاشت چراکه همه چیز به روزهای جنگ و آزادسازی خرمشهر محدود می‌شود در حالی که سال‌ها از آن زمان گذشته و امروز زندگان هستند که به حمایت‌های دولتی و رونق اقتصادی برای گذران زندگی نیاز دارند آن هم در شرایطی که رشد بیکاری در این شهر بسیار بالاست. این راهنمای گردشگری در استان خوزستان با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای جذب گردشگر در خرمشهر وجود ندارد می‌گوید: با توجه به شرایط آب و هوایی در خوزستان، رونق گردشگری در این استان به ماه‌های خاصی از سال محدود می‌شود. در همان زمان محدود هم مدیران آژانس و راهنمایان ترجیح می‌دهند مسافران ‌شان، زیگورات چغازنبیل، کاخ آپادانا در شوش، سازه‌های آبی شوشتر و در نهایت موزه جنگ در خرمشهر و مضیف حاج عبدالله در جزیره مینو را ببینند و هیچ برنامه و تعریف مشخصی برای رونق گردشگری در خرمشهر وجود ندارد. مهر ]]> فرهنگ Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbwab8zrhbgap.uiur.html وقتی تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد http://siasatrooz.ir/vdcaayn6i49nwy1.k5k4.html با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقال مسکن و داغ شدن بازار رهن و اجاره این سوال مطرح می‌‌شود که آیا کنترل نرخ اجاره خوب است یا بد و آیا با توجه به رشد قیمت مسکن می‌توان انتظار رشد معقولی از اجاره‌بهای مسکن داشت. رشد نرخ اجاره‌بها در حد نرخ تورم همواره مورد تایید مقامات دولتی و حتی کارشناسان بوده است، اما اجاره‌بهای مسکن از عوامل مختلف درون و برون‌بخشی متاثر است و تورم عمومی و رشد قیمت مسکن همواره بر این بازار تاثیرگذار بوده است. اگرچه نرخ تورم این روزها تک رقمی است و تا حدودی این امید را می‌توان داشت که یکی از مولفه‌‌های رشد نرخ اجاره‌بها کنار رفته است، اما رشد قیمت مسکن که یکبار در اواخر سال گذشته و یکبار هم در اردیبهشت‌ماه امسال پس از نوسانات نرخ ارز رخ داد، این نگرانی را در میان مستاجران ایجاد کرده است که نرخ اجاره‌بها آیا در حد معقولی رشد خواهد کرد یا خیر و آیا ورود دولت به این بازار برای کنترل قیمت عقلانی و درست است؟ بنابراین گزارش،‌ تمامی کارشناسان اقتصادی و مسکن بر این باور هستند، عوامل روانی همواره در فصل نقل و انتقالات بازیگر اصلی رشد نرخ اجاره‌بهای مسکن است و البته رشد تقاضا برای جابجایی و کمبود عرضه مسکن از دیگر دلایل رشد اجاره‌بهای مسکن است. عوامل موثر بر رشد اجاره‌بها نظر بهروز ملکی کارشناس مسکن در مورد اجاره مسکن در سال ۹۷ جالب است. وی معتقد است، میانگین رشد قیمت مسکن در ۴ سال گذشته نسبت به سایر اقلام و کالاها عقب‌تر است، اما می‌گوید دو عامل اصلی موثر بر نرخ رشد اجاره مسکن در سال‌جاری نرخ تورم عمومی و رشد قیمت است. وی با این عنوان که افزایش تدریجی اجاره‌بها از خردادماه قابل انتظار است و این روند قابلیت رشد تا شهریور را خواهد داشت. ملکی افزود: برخلاف ۴ سال گذشته که بازار اجاره مسکن از آرامش نسبی برخوردار بوده پیش‌بینی می‌شود، در فصل نقل و انتقال سال ۹۷ بازار اجاره مسکن برای مستاجران به خصوص تهرانی‌ها سخت باشد. حال اگر در بهترین حالت و محتمل‌ترین سناریو برای اجاره مسکن رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی باشد، باید اذعان کرد که این رشد از نرخ تورم عمومی نیز عبور کرده است و اگر جو روانی به گونه‌ای باشد که مشاوران املاک در ارائه فایل اجاره عاجز شوند، قطعا رشد بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای اجاره‌بها پیش‌بینی می‌‌شود. کاهش عرضه مسکن در چند سال گذشته که ناشی از رکود ۵ ساله بازار مسکن است یک شیوه خطرناک برای سوداگران و برخی مشاوران املاک و حتی مالکان است که بخواهند با این ترفند رشد بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن را کلید بزنند و این جاست که حضور دولت و نهادهای ذی‌ربط برای کنترل اجاره‌بها پیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. اما اکثر کارشناسان بر این باور هستند که بازار اجاره‌بها کنترل را نمی‌پسندد. ترابی کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که هر گاه دولت در تنظیم بازار آزاد نقش و یا دخالتی داشته است، نه تنها باعث کنترل بازار نشده است بلکه دود آتش به پا شده مستقیم به چشم مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم رفته است. بازار آزاد بازاری سلیقه‌ای با ویژگی‌های خاص درونی تعریف شده است که در این بازار عرضه و تقاضا حرف اول و آخر را می‌زند. وی می‌افزاید: به تناسب عرضه کالایی ممکن است قیمت آن افزایش یابد یا برعکس کاهش هم پیدا کند. بازار محلی است که فروشنده کالای خود را با ویژگی‌ها و خصایصی که دارد، در معرض نمایش گذاشته و خریدار هم با توجه به نیاز و سلایقی که دارد کالای خود را در میان انبوه کالاها پیدا و خریداری می‌کند. بنابراین ورود دولت در نرخ گذاری بازاری چون اجاره‌بها می‌توان بی‌ثمر باشد و حتی نتیجه معکوس هم رخ دهد. به گفته وی، بهترین گزینه که می‌تواند موثر واقع شود اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه است. با اجرای این برنامه و با ورود واحدهای مسکونی ساخته شده، عرضه از تقاضا عقب نخواهد ماند و دیگر توجیه سوداگران نمی‌تواند کارساز باشد که چون عرضه پایین است و تقاضا زیاد پس رشد نرخ اجاره‌بها موضوع عادی است. رشد ۲۶ درصدی نرخ اجاره‌بها اما گزارش زمستانی بانک مرکزی از اجاره‌بها تا حدودی خطر رشد بیش از حد نرخ اجاره‌بها را به صدا درآورد. بانک مرکزی در گزارش خود اینگونه آورده است که نرخ اجاره‌بهای زمستان ۹۶ نسبت به زمستان ۹۵ افزایش ۲۶ درصدی داشته، اما شواهد در بهار امسال نشان می‌دهد رشد اجاره‌بها همچنان روند صعودی را دنبال می‌کند. طبق آمارهای بدست آماده از سال ۷۳ تا ۹۳ در تهران ۵۰ درصد و در خراسان رضوی ۳۰ درصد هزینه‌ها صرف مسکن می‌شود و از آنجا که روز به روز بر تعداد مستاجران اضافه می‌شود، این هشدار را به مسئولان می‌دهد که مسکن و به خصوص بازار اجاره‌بها نیازمند یک برنامه‌ریزی مدون برای جلوگیری از رشد بیش از حد قیمت است. گزارش افزایش تعداد مستاجران به این شکل است که در سال ۶۵ حدود ۷۸ درصد مردم مالک بودند و در سال ۹۰ این تعداد به ۶۳ درصد رسیده و گزارش‌های دیگری حاکی از این است که ۴۰ درصد تهرانی‌ها مستاجر هستند. آمارهای رشد ۲۶ درصدی اجاره‌بها در زمستان از سوی بانک مرکزی این هشدار را می‌دهد که علی‌رغم آغاز نشدن فصل اجاره وقتی در زمستان با این رشد مواجه می‌شویم باید در تابستان و پس از اتمام ماه مبارک رمضان منتظر رشد بیش از حد اجاره‌بها باشیم. مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در پاسخ به این سوال که آیا رشد اجاره‌بهای مسکن در حد نرخ تورم رخ خواهد داد گفت: اجاره‌بها همواره تابع قیمت مسکن بوده است پس از آنجا که پیش‌بینی می‌شود وضعیت مسکن در حد نرخ تورم و یا دو درصد بیشتر از این نرخ باشد اجاره‌بهای مسکن هم در حد نرخ تورم رشد خواهد کرد. وی اضافه می‌کند البته علاوه بر تعیین‌کننده بودن قیمت مسکن بر نرخ اجاره‌بها،‌ عرضه و تقاضا نیز در بالا رفتن نرخ اجاره‌بها تاثیر دارد. به گفته وی، پس هر زمان که تقاضا بیش از عرضه باشد بحران میان مالک و مستاجر رخ می‌دهد. اسلامیان کارشناس اقتصاد مسکن در مورد اینکه آیا طرح اجرای طرح تعزیرات اجاره‌بهای مسکن می‌تواند برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها موثر باشد گفت: در خردادماه سال ۹۲ بحث اجرای طرح تعزیرات اجاره‌بهای مسکن مطرح شد اما به شدت جواب عکس گرفت. وی با بیان اینکه برای ثبات قیمت مسکن و اجاره‌بها محکوم به ساخت مسکن و افزایش عرضه و عقب نماندن از تقاضا هستیم افزود: در سال اول اجرای طرح تعزیرات اجاره‌بها نرخ ۷ تا ۹ درصد تعیین شد و در تلویزیون و رسانه‌ها اعلام شد که هر مالک یا بنگاهی از این عدد پیروی نکند با او برخورد خواهد شد. وی ادامه داد: مردم را با اجرای این طرح به خلاف واداشتیم اما مردم الزامی ندیدند که این کار را انجام دهند و اتفاقا اقدام به نوشتن مبایعه‌نامه‌های زیرمیزی کردند پس برای جلوگیری از رشد قیمت اقدامات تنبیهی شاید جواب عکس بدهد و تخلفات پنهانی بیشتر شود، پس بنابراین با برخی اقدامات مثل تقویت عرضه مسکن به خصوص با هدف جایگزینی واحدهای فرسوده و اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه می‌توان به رشد عرضه کمک کرد. فارس ]]> اقتصاد Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaayn6i49nwy1.k5k4.html فتح خرمشهر فتح ارزش‌ها بود http://siasatrooz.ir/vdcjoxeviuqeyxz.fsfu.html آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. مردم به این موضوع در سالروز آزادی خرمشهر با انتشار تصاویر و نوشته‌هایی در شبکه‌های مجازی واکنش نشان دادند. بر این اساس اکثرا این متن در فضای مجازی پخش می‌شد: امروز سوم خرداد مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر است. آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی سپهبد صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی سرلشکر محسن رضایی) انجام گرفت. فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد. این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. به همین دلیل از آن روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. دوقطبی‌سازی عزت‌الله ضرغامی نوشت: در مدتی که در رسانه ملی مسئولیت داشتم، در مورد پخش تصاویر مسابقات بانوان ورزشکار ایرانی و یا ورود خانم‌ها به استادیوم‌های ورزشی، نسبت به مواضع سازمانی‌ام، که برآیند همه دستگاه‌ها مسئول و نهادهای دینی و نظارتی کشور بود، امانت داری کرده و بر اساس آن عمل کردم. در طول سال‌های اخیر که مسئولیت نداشتم، به کرات در جلسات بررسی این موضوع نظر کارشناسی شخصی خودم را صریحاً اعلام کرده و ادله‌ام را به تفصیل توضیح داده‌ام. تصور من این است که با توجه به عرف جامعه، موضوع کم اهمیتی مثل حضور تعدادی از بانوان در استادیوم‌های ورزشی، نباید دستاویزی برای دو قطبی شدن جامعه و سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد. مهمترین اشکال شرعی وارد بر این موضوع، تداخل زن و مرد است که موارد مشابه فراوان دیگری در جامعه وجود که اصولاً نه امکان ممانعت وجود دارد و نه مصلحت است. ضمن اینکه مدیریت ورزشگاه‌ها می‌توانند قسمت‌های خاصی را به بانوان اختصاص دهند که این اقدام مورد رضایت خود آنان هم هست. دلایل دیگری هم در تأیید این دیدگاه دارم که به علت طبقه‌بندی آن، به صورت محرمانه به مسئولین منتقل کرده‌ام. حذف صفحه رسمی فاطمیون از اینستاگرام صفحه رسمی لشکر فاطمیون با بیش از ۴۶ هزار دنبال‌کننده به خاطر انتشار تیزر مستند «سایه نابودی» حذف شده است. چندی پیش شبکه اجتماعی اینستاگرام تبلیغات مربوط به معرفی مستند «سایه نابودی»، را که روایتگر حماسه‌های رزمندگان فاطمیون است، از صفحات بسیاری از کاربران خود پاک کرد. ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjoxeviuqeyxz.fsfu.html درسی که باید به امریکا بدهیم http://siasatrooz.ir/vdciv5az5t1au52.cbct.html حقیقت این است که اگرچه اقدامات تنبیهی آتی می‌تواند به مقام‌های کنونی ایران بیش از همتایان پیشین آن‌ها لطمه بزند اما بار دیگر قربانیان حقیقی آنها، مردم ایران خواهند بود. اظهارات پمپئو شبیه چیزهایی بود که دونالد رامسفلد وزیر دفاع اسبق آمریکا پیش از تجاوز به عراق می‌گفت. لفاظی‌های افراطی رامسفلد که با حادثه یازدهم سپتامبر مصادف شد، به آن دلیل در میان بسیاری از آمریکایی‌ها خریدار پیدا کرد که مردم احساس خطر می‌کردند. اما پمپئو نسبت به رامسفلد به آنچه می‌گوید اعتماد کمتری دارد. حالا یا به این دلیل که خودش هم واقف است که واقعا نمی‌داند چه می‌گوید یا به این دلیل که می‌داند مخاطبانش از مخاطبان جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۳، آگاه تر و دیرباورترند. اروپا هم با امریکا دچار کاهش روابط شده و در عین حال لاوروف وزارت خارجه روسیه درپی اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا که خواستار اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران شد گفت تلاش‌های آمریکا برای تغییر سیاست‌های ایران احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت. تمام آنچه وزیر خارجه آمریکا گفته موضوعات جدیدی نیست و پمپئو آرزوهای رؤسای جمهور آمریکا را لیست کرده است. آرزوهایی که برای هیچ کدام از رؤسای جمهور آمریکا به ثمر نرسید. از جمله مهم‌ترین آنها که پمپئو نیز به آن‌اشاره کرده این است که «ایران باید حمایت از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را متوقف کند.» ضمنا این آمریکایی در ادامه گفته «ایران باید تمامی نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند» همچنین او پا در کفش ملت‌ها و دولت‌های مستقل منطقه کرده است. که در این‌باره باید گفت که حضور ایران در سوریه (متحد راهبردی) به درخواست دولت قانونی این کشور است. همکاری میان ایران و سوریه از همان بدو انقلاب آغاز شد و حتی در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن تاکنون ادامه یافته است و این چیزی نیست که به آمریکا ربطی داشته باشد. در نهایت آنچه مهم است توجه به این نکته است که اگر در مقابل زیاده خواهی دشمن سکوت کرده و یا سر به زیر برده و در وقت مقتضی محکم نباشیم دشمن پیش می‌آید و از خط قرمزها عبور می‌کند در کنار خوی وحشی و زیاده طلبی امریکایی شاید یکی از دلایلی که امریکا امروز علنی‌تر به ما حمله کرده و تهدیدمان می‌کند این باشد که در مقابل اولین تخلف او سکوت کرده‌ایم، شاید اگر در نخست اقدام ضد برجامی امریکا که در دولت اوباما با تمدید آیسا صورت گرفت جوابی محکم و یکدست به آنها داده بودیم ترامپ هم حساب کار دستش می‌آمد و اینطور افسارگسیخته رفتار نمی‌کرد. شاید اگر در همان اظهارات اولیه ترامپ هم واکنش‌های تندمان را علنی و عملی نشان داده بودیم امریکا می‌فهمید که حق غلط اضافه ندارد اما الان هم دیر نشده است، می‌توانیم خیلی محکم و منسجم پاسخی تاریخی به امریکا دهیم که دیگر هیچ رئیس‌جمهوری و هیچ زیاده‌خواهی جرات چپ نگاه کردن و دستور دادن را به جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد.نویسنده: سوشیانت آسمانی ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdciv5az5t1au52.cbct.html آدرس‌های غلط برای سائرون http://siasatrooz.ir/vdch6knzx23nvkd.tft2.html در ادامه دخالت‌های آمریکا برای برهم زدن وفاق ملی عراقی‌ها پس از انتخابات پارلمانی، رئیس دفتر سیاسی جریان صدر عراق، از تماس واشنگتن با اعضای ائتلاف «سائرون» پس از پیروزی در انتخابات خبر داد. ضیا الاسدی رئیس دفتر سیاسی «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و ائتلاف «سائرون»، اعلام کرد آمریکا پس از پیروزی این ائتلاف در انتخابات پارلمانی و دستیابی به کرسی‌هایی که موجب می‌شود این ائتلاف در تشکیل دولت جدید عراق بسیار تاثیرگذار باشد، با اعضای این ائتلاف تماس برقرار کرد. وی که از معاونان مقتدی صدر به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اظهار داشت: مذاکرات مستقیمی با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است اما واشنگتن با استفاده از برخی میانجیگران، کانالهایی را برای گفت‌وگو با اعضای سائرون باز کرده است. رویترز در تحلیل این اقدام واشنگتن نوشت: پیروزی صدر در عراق برای واشنگتن غافلگیر‌کننده بود و آن را در موقعیت دشواری قرار داد زیرا وی کسی است که پایه‌گذار «جیش‌المهدی» بود که پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳، مهمترین عملیات‌های مسلحانه را علیه نیروهای آمریکایی انجام داد. لذا اگر قرار باشد که صدر، تاثیری زیادی در روند انتخاب نخست‌وزیر جدید داشته باشد، آمریکا می‌بایست برای تامین منافعش در عراق، با وی وارد تعامل شود. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در صورتی که جریان صدر حکومت را به دست گیرد، بار دیگر «جیش المهدی» را احیاء و فعال می‌کند تا نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را هدف قرار دهد، گفت: ما به خانه اول باز نمی‌گردیم. نمی‌خواهیم هیچ نیروی نظامی غیر از نیروهای امنیتی رسمی، ارتش و پلیس در اختیار داشته باشیم. این در حالی است که گفته می‌شود آمریکا ۷ هزار نظامی در عراق دارد هرچند که وزارت دفاع آمریکا، تعداد نظامیانش در عراق را ۵ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام می‌کند که در قالب آموزش به نیروهای عراقی و مستشاران در این کشور حضور دارند. الاسدی دیروز در گفت‌وگو با شبکه المیادین نیز گفته بود: مقتدی اجازه نخواهد داد که از عراق به عنوان سکوی حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. خبر دیگر آنکه یک مقام مسئول عراقی اعلام کرد که آمریکا وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای خلیج‌فارس را که پیشتر از عراق اخراج شده بود، از اظهارنظر درباره تحولات عراق محروم کرد. این در حالی است که در ادامه دیدارهای پسا انتخاباتی در عراق، رئیس‌جمهوری این کشور با معاون خود «نوری المالکی» و رهبر یکی از ائتلاف‌های انتخاباتی عراق دیدار و گفتگو کرد. «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهوری عراق شب گذشته با «نوری کامل المالکی» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق دیدار کرد. براساس این خبر در این دیدار نتایج انتخابات پارلمانی عراق که با موفقیت برگزار شده و تحولات سیاسی و امنیتی کشور و منطقه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین هیأت نمایندگان حزب دموکرات کردستان، با حضور در دفتر جریان حکمت ملی، با سیدعمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی دیدار و گفت‌وگو کردند. از سوی دیگر سفیر ترکیه در بغداد با حضور در دفتر جریان حکمت ملی، با سیدعمار حکیم دیدار و گفت‌وگو کرد. ]]> جهان Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdch6knzx23nvkd.tft2.html کارنامه یک انتخابات http://siasatrooz.ir/vdcg7t9qxak9zt4.rpra.html نتایج انتخابات ونزوئلا بیانگر رای دوباره مردم به مادورو بود. این امر در حالی رقم خورده است که یک سوال مطرح است و آن اینکه اینکه ونزوئلا به کدام سمت خواهد رفت. بررسی کارنامه ونزوئلا از زمان درگذشت هوگو چاوز تا به امروز نشان می‌دهد که این کشور با مجموعه‌ای از چالش‌های داخلی و بیرونی مواجه است. در عرصه داخلی از یک‌سو نابسامانی اقتصادی اعتراض‌های مردمی را به همراه داشته به گونه‌ای که بسیاری از سیاست‌های داخلی و بیرونی ونزوئلا تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار گرفته است. در همین حال جریان‌های مخالف دولت که رویکردی غرب‌گرایانه دارند نیز با تحریک احساسات مردمی و بهره‌گیری از نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی به قشون‌کشی خیابانی پرداخته که هم بر اقتصاد و هم بر امنیت ونزئلا تاثیرگذار بوده است. در همین حال آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که دومینوی تغییرات در منطقه پس از درگذشت چاوز را در پیش گرفته و تغییرات صورت گرفته در برزیل و سرنگونی دولت روسف، و در آرژانتین حذف ساختار برجای مانده از دوران ریاست جمهوری خانم فرناندز نمودی از این رفتارها بوده که دامنه این بحران‌سازی آمریکا به سمت نیکاراگوئه اکوادور و بولیوی نیز کشیده شد. آمریکا البته بازی دیپلماتیکی را نیز آغاز کرد و آن رویکرد به اصطلاح همگرایی با کوبا بود که با سفر اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به اوج رسید. آمریکا با این رویکرد تلاش کرد تا چهره‌ای مثبت از خود به نمایش گذارد در حالی که همزمان سرنگون‌سازی نظام‌های برزیل و آرژانتین و نیز ایجاد اختلاف میان کشورهای آمریکای لاتین در قالب اتحادیه‌های مرکوسور و آلبا را اجرا می‌کرد. البته آمریکا هرگز به وعده‌های خود برای برداشتن تحریم‌های کوبا عمل نکرد و همچنان تحریم‌ها ادامه دارد. دیدگاه آمریکا این است که مادورو آخرین فرد از جبهه ضد امپریالیسم آمریکای لاتین است و در صورت سرنگونی نظام ونزوئلا رویاهای ضد آمریکایی در این منطقه نیز با او سرنگون خواهد شد. با تمام این تفاسیر روند تحولات ونزوئلا نشان می‌دهد که هر چند این کشور با بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی مواجه شده اما همچنان رویکردهای ضد آمریکایی در این کشور جریان دارد و مردم حاضر به پذیرش سلطه آمریکایی بر کشورشان نیستند هر چند که به نحوه اداره کشور و بویژه در حوزه اقتصادی انتقادهای به دولت داشته باشند. بر این اساس می‌توان گفت که پشتوانه‌ای که موجب پیروزی مادورو در انتخابات شده رویکردهای ضد آمریکایی وی بوده است. در این میان باید توجه داشت که مادورو برای ادامه کار نیاز دارد تا همچنان از حمایت‌های گسترده مردمی برخوردار باشد که مقابله با چالش‌های داخلی بویژه در حوزه اقتصادی و تقویت ارتباط با کشورهای مخالف آمریکا مولفه‌های مهم در تحقق این امر خواهند بود هر چند که قطعا آمریکا برای رسیدن به اهداف خود علیه ونزوئلا بیکار نخواهد ماند. نویسنده: فرامرز اصغری ]]> جهان Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcg7t9qxak9zt4.rpra.html نقش اول ایران در حل بحران غرب آسیا http://siasatrooz.ir/vdcfcjdyyw6dxja.igiw.html جمهوری اسلامی ایران حضوری سرنوشت‌ساز در سوریه داشته و دارد، اگر نیروهای ایران در سوریه نبودند، سرنوشت سوریه و منطقه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، طوری که آمریکا، رژیم اسرائیل و سران کشورهای عربی منطقه به ویژه سعودی‌ها آرزوی آن را داشتند. کار کمی نیست که از ۸ سال پیش ایران یک تنه در کنار دولت و ملت سوریه حضور یابد و مقابل آن هجمه گسترده تروریست‌های تکفیری وهابی پیروز شود. نباید و نمی‌توان نقش مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران را در سوریه و حتی عراق نادیده گرفت یا کمرنگ کرد، در این زمینه باید تبلیغات گسترده‌ای انجام داد تا افکار عمومی جهان نیز پی به حقایق بحران غرب آسیا ببرند. اکنون نیروهای ایران براساس یک استراتژی نظامی درست و بجا در سوریه حضور دارند، سوریه همپیمان جمهوری اسلامی در منطقه است، از سوی دیگر همپیمان روسیه نیز هست، اما روسیه زمانی که سوریه با بحران داخلی روبرو شد و تروریست‌های تکفیری این کشور را به آشوب کشیدند و بخش‌های زیادی از خاک این کشور را اشغال کردند، چند سال بعد وارد میدان شد آن هم با استدلالی که ایران برای آنها مطرح کرد و مقامات ارشد روسیه تصمیم گرفتند تا در بحران سوریه نقش آفرینی کنند. نقش اول و اساسی را جمهوری اسلامی ایران در بحران غرب آسیا بازی می‌کند و آمریکا و رژیم اسرائیل هم به خوبی می‌دانند که بدون تصمیم و نظر ایران نمی‌توان در بحران این منطقه به یک توافق رسید، هر چند آمریکایی‌ها درپی پایان بحران نیستند بلکه هدف آنها نگه داشتن وضعیت بحرانی کنونی در منطقه است. حتی در صدد هستند تا بحران غرب آسیا را وخیم‌تر کنند. طبیعی است که با وجود چنین سیاستی که آمریکا و رژیم اسرائیل درپیش گرفته‌اند، نباید در مقابل آنها کوتاه آمد، کوتاه آمدن مقابل تهدیدات آمریکا و رژیم اسرائیل آنها را جری‌تر خواهد کرد به گونه‌ای که آمریکا حضور نظامی گسترده‌تری در سوریه خواهد داشت و اسرائیل نیز به تجاوز نظامی خود به سوریه می‌افزاید. قطعاً آغاز جنگ رو در روی ایران و اسرائیل در سوریه که به آن سوی مرزها و درون سرزمین‌های اشغالی نیز کشیده خواهد شد، مطلوب آمریکا نیست، چراکه رژیم صهیونیستی از چند جهت هدف قرار خواهد گرفت، حزب‌الله لبنان نیروی آماده و مقتدر جبهه مقاومت گوش به فرمان فرمانده خود منتظر است تا چنین روزی فرا برسد و ضربات سهمگین خود را بر پیکر متعفن صهیونیست‌ها وارد کند. ارتش سوریه نیز اکنون در این جنگ ۸ ساله بسیار آبدیده و با تجربه شده است و قطعاً توانایی واکنش‌های سهمگین را به حملات اسرائیل خواهد داشت، سوریه در این شرایط چیزی برای از دست دادن ندارد، بلکه با پاسخ به صهیونیست‌ها امتیاز بزرگی را به دست خواهد آورد. ایران نیز در میدان نبرد، حضوری کارساز و سرنوشت‌ساز خواهد داشت، براساس پیش‌فرض‌های واقعی، بارانی از موشک‌های بالستیک ایران که آمریکا در صدد نابودی آنها است، بر سر اسرائیل فرود خواهد آمد که گنبد آهنین ارتش صهیونیستی هم توان مقابله با آنها را نخواهد داشت. شک نکنید که در چشم بر هم‌زدنی تل‌آویو شخم زده خواهد شد و دیگر شهرها و مراکز حساس این رژیم نابود خواهد شد. حال اگر پوتین در دیدار با بشار اسد که در سوچی انجام شد می‌گوید همه نیروهای خارجی باید سوریه را ترک کنند، بدون اشاره به نام کشوری چنین سخنی می‌گوید. اکنون که پوتین رئیس‌جمهور روسیه چنین موضعی را بیان کرده روی سخن او با کدام نیروهای مسلح خارجی در سوریه است؟ همانگونه که می‌دانید، نیروهای مسلح خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، ایران، روسیه و حزب‌الله در سوریه حضور دارند، اما میان نیروهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی ترکیه با نیروهای ایران، روسیه و حزب‌الله تفاوت بسیاری وجود دارد. برخی تصور کردند که روی سخن پوتین ایران و حزب‌الله است به همین خاطر نوک انتقادات خود را به سوی روسیه گرفتند و مسئولین کشور را خطاب قرار دادند که دیدید گفتیم نمیشود به روسیه اعتماد کرد! چنین افراد و جریان‌هایی به سادگی به آمریکا و اروپا اعتماد کردند و ۵ سال زحماتی که برای مذاکرات هسته‌ای و توافق کشیده شد، با خروج قابل پیش بینی آمریکا از برجام به باد رفت. ۵ سال هزینه‌های سنگین به کشور تحمیل شد و آن چیزی که اعضای تیم هسته‌ای و دولت محترم از آن انتظار و توقع داشتند، به دست نیامد. اما همکاری روسیه و ایران در بحران سوریه، به نتایج بسیار خوبی انجامید که جمهوری اسلامی ایران از این همکاری نزدیک نظامی و سیاسی بهره برد و توانست سیاست‌های خود را در منطقه پیاده کند. روی سخن پوتین را ابتدا باید نیروهای مسلح آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه دانست، آنها باید زودتر از دیگران خاک سوریه را ترک کنند. تا زمانی که خاک سوریه از وجود نیروهای آمریکایی و اروپایی پاک نشده است، خروج دیگر نیروها که شامل ایران، روسیه و نیروی مقاومت می‌شود، اشتباه است. راهبرد روسیه در سوریه که به سیاست ایران نیز نزدیک است، جلوگیری از دخالت نظامی آمریکا در سوریه است، پایان بی‌ثباتی در این کشور و استقرار امنیت خواتسه ایران و روسیه است و برای همین چندین سال جنگ کردند و اکنون به نتیجه بسیار نزدیک هستند. حمله رژیم اسرائیل به سوریه آن هم در چند مرحله، برای تحریک هم دولت سوریه و هم ایران برای درگیری مستقیم است، حال آن که اکنون کار تروریست‌های تکفیری وهابی و نیروهای ضد دولت بشار اسد رو به پایان است و می‌رود تا با ایجاد یک امنیت و صلح نسبی فرایند سیاسی در این کشور آغاز شود. آیا در چنین شرایطی می‌توان اجازه داد که رژیم جنگ‌طلب و جنایتکار اسرائیل باعث یک جنگ دیگر در سوریه شود که ابعاد آن گسترده خواهد بود؟ روسیه اتحاد خود را با ایران حیاتی می‌داند، مسکو از عمق نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا آگاه است، اگر می‌خواهد در این منطقه نقش آفرینی کند، بدون توجه به ایران امکان آن را نخواهد داشت. مسکو باید نسبت به تحرکات اسرائیل نیز هوشیار باشد، روسیه گرچه با اسرائیل روابط دارد اما دیدارهای نتانیاهو رئیس‌جمهور روسیه با انتقادات پوتین همراه بوده است. شرایط منطقه خوب پیش می‌رود و به نفع ایران است. این وضعیت فرصتی است که باید از ان بهره برد و نباید ارزان از دستش داد. ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfcjdyyw6dxja.igiw.html دو روی یک سکه http://siasatrooz.ir/vdceve8z7jh87ei.b9bj.html عزت ملی یکی از مفاهیمی است که در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه‌ی سیاست خارجی مطرح می‌شود. این مفهوم در کنار حکمت و مصلحت، طبق بیانات مقام معظم رهبری، یکی از سه ضلع سیاست خارجی جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد. اما عدم تبیین نظری این مفهوم باعث شده است نسبت میان پی‌جویی عزت ملی و کسب منافع ملی چندان روشن نباشد. حتی بعضاً این ابهام ایجاد می‌شود که عزت‌اندیشی در سیاست خارجی مستلزم ایجاد هزینه‌های بیشتر برای کشور خواهد بود. در این گزارش تلاش می‌شود رابطه‌ی مفهومی میان عزت ملی و منافع ملی تبیین شود. اهداف و منافع ملی ورود هر دولتی به عرصه‌ی جهانی براساس اهداف و انگیزه‌هایی صورت می‌گیرد. این اهداف در نهایت خواست‌ها و نیازهای امنیتی، استراتژیک، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دولت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. البته تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی باید سلسله‌مراتبی را برای اهداف متنوع سیاست خارجی در نظر بگیرند. تعیین هدف در سیاست خارجی در درجه‌ی نخست منوط به داشتن درکی صحیح از مقدورات ملی و محذورات محیطی (بین‌المللی یا منطقه‌ای) است. مقدورات و محذورات حاکی از تلفیق امکانات با اهداف و همچنین اختیار با جبریت‌های ناشی از واقعیت است. البته قدرت کشور در تعیین مقدورات و محذورات جایگاه ویژه‌ای دارد. به‌طور خلاصه در سیاست خارجی «نخستین هدفی که هر دولت تعقیب می‌کند، حفظ خویش است. هر دولتی می‌کوشد دست‌کم بقای خود را تأمین کند و به این منظور، امنیت جسمی و مادی خود را سازمان بخشد.» آشکار است که واحدهای سیاسی بدون حفظ موجودیت خود نمی‌توانند به دیگر هدف‌ها دست یابند. اما در مقابل هدف‌گذاری برای بقا و استقلال ملی، اهداف بلندمدتی نیز وجود دارند که عمدتاً دارای ماهیت راهبردی هستند و بیشتر در چارچوب ایده‌آل‌ها و آمال دولت‌ملت‌ها تعریف می‌شوند و در چارچوب مرزهای ملی محدود نمی‌شوند. در این بین نیز اهداف میان‌مدت ممکن است از یک‌سو با هدف‌های کوتاه‌مدت و از سوی دیگر با اهداف استراتژیک و بلندمدت مرتبط شوند. تلاش برای کسب پرستیژ جهانی و افزایش اعتبار، بالا بردن درجه‌ی مشروعیت سیاسی و... می‌تواند از اهداف میان‌مدت محسوب شود. با توجه به این توضیحات، می‌توان درک شفاف‌تری از مفهوم منافع ملی ارائه نمود؛ چراکه عمدتاً منافع ملی را یک «مفهوم غالب عام» در سیاست خارجی می‌دانند که البته نمی‌توان به‌خوبی آن را تعریف کرد. اما با توجه به مباحث مربوط به اهداف ملی، می‌توان گفت منافع ملی همان اهداف ملی هستند که عینی و مشخص و طبقه‌بندی شده‌اند. بر همین اساس هم هانس مورگنتا، نظریه‌پرداز واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل، هدف دولت در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را در «نفع ملی» خلاصه می‌نماید. اما نکته‌ی مهم در نظر واقع‌گرایان این است که نفع ملی را با کوشش دولت‌ها برای کسب قدرت، مترادف می‌بینند. در این تعبیر، قدرت به ‌میزان توانایی دولت برای حفظ استقلال، اعمال اقتدار و نهایتاً به اطاعت درآوردن دشمنان تفسیر می‌شود. بر همین مبنا، دولت‌های مختلف نقش‌های مختلفی را در نظام بین‌الملل ایفا می‌کنند که از این سه مورد خارج نیست: نقش تغییر وضع موجود (تجدیدنظرطلبی)، حفظ وضع موجود (محافظه‌کاری) و سیاست افزایش پرستیژ در جهان بین‌الملل. پرستیژ ملی و تصویرسازی مطلوبدر نظریات روابط بین‌الملل پس از ارائه‌ی تعاریف نظری درباره‌ی منافع و اهداف، لازم است که از منظر دو نظریه‌ی روابط بین‌الملل، یکی واقع‌گرایی به‌عنوان یک نظریه‌ی مادی‌گرا و دیگری سازه‌انگاری به‌عنوان اصلی‌ترین نظریه‌ی معناگرا، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا می‌توان مفاهیمی نزدیک به مفهوم عزت‌اندیشی را در میان این نظریات پیدا کرد یا خیر؟ اساساً قدرت در سیاست بین‌الملل و قرار داشتن کشورها در جایگاه‌های بالای سلسله‌مراتب قدرت در نظام بین‌الملل، از جمله اهداف پایه‌ای سیاست خارجی است که این مورد خود نشان‌دهنده‌ی نوعی از عزت‌اندیشی است که البته در فرهنگ مادی نظام جهانی، بیشتر به پرستیژ تعبیر می‌شود. تمامی کشورها با اراده‌ی معطوف به استقلال و در صورت توان، اعمال نفوذ و اقتدار در حوزه‌ی منطقه‌ای و جهانی، خود را واجد میزانی از پرستیژ می‌دانند که اساساً در راستای منافع ملی قرار دارد. بدین‌معنا هر سه سطح اهداف و منافع در سیاست خارجی، ارتباط مستقیمی با پرستیژ دارد. لذا حتی نظریه‌ی واقع‌گرایی که نگاهی مادی به مسائل جهانی دارد، می‌تواند پرستیژ را در قالب یک منفعت مادی تحلیل کند. بنابراین تلاش برای افزایش هژمونی منطقه‌ای یا ارائه‌ی یک گفتمان خاص برای جلب گروه‌هایی در سایر کشور و... همگی مواردی هستند که پرستیژ کشور را افزایش می‌دهند تا منافع ملی بهتر تأمین شود. اما توجه به این موضوع از زاویه‌ی نگاه نظریه‌ی سازه‌انگاری، ابعاد متفاوت و جدیدی را از رابطه‌ی منافع و هویت نشان می‌دهد؛ چراکه مهم‌ترین اصل هستی‌شناختی سازه‌انگاری، ناظر به این است که «ساختارهای فکری و معرفتی» دست‌کم به‌اندازه‌ی «ساختارهای مادی» اهمیت دارند. لذا همان‌طور که همه‌ی کنش‌های انسانی در فضایی اجتماعی صورت می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند، برای درک سیاست خارجی کشورها، باید به ساختارهای معرفتی، ایده‌ها، باورها و هنجارها نیز توجه داشت. اگر در رویکرد واقع‌گرایانه، سیاست خارجی دولت‌ها ریشه در ملاحظات عقلایی و منافع ملی دارد، در نظریه‌ی سازه‌انگاری، نوع رفتار ناشی از هنجارهایی است که دیگران از دولت‌ها انتظار دارند. آنچه در این سیاست خارجی اهمیت دارد، تصویری است که از یک دولت خاص، در ذهن دیگران ساخته می‌شود و نقشی است که آن دولت خاص در این رابطه برای خود تعریف می‌کند. در اینجا هویت‌ها، منافع را شکل می‌دهند و منافع نیز سرچشمه‌ی رفتارها و اتخاذ سیاست خارجی از سوی دولت‌ها می‌شوند. در این تعامل، کنشگران ساختارهای معنایی را می‌سازند و برپایه‌ی انتظارات خود از یکدیگر عمل می‌کنند. در اینجا وجه اجتماعی و تصویر مطلوب از کشور، جایگزین پرستیژ در نظریه‌ی واقع‌گرایی می‌شود. با این تفاوت که پرستیژ یک نفع مادی مستقیم به‌شمار می‌رفت، اما در سازه‌انگاری، همین تصویرسازی‌های بین‌الاذهانی، هویت دولت را می‌سازد و نهایتاً بر این مبنا، منافع ملی تعریف می‌شوند. لذا در این نگاه، می‌توان پیوند وثیق‌تری میان منافع ملی و آنچه ارزش‌ها نام دارد (و در نگاه اسلامی و در سطحی بالاتر تعبیر به عزت می‌شود) برقرار نمود. عزت‌اندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مبانی گفتمان انقلاب اسلامی و مکتب سیاسی - الهی امام خمینی(ره) است؛ اهداف و ادبیاتی که گفتمان انقلاب اسلامی با تلفیقی از «آرمان‌گرایی و واقع‌نگری» تعقیب و ترویج کرده است. اما عزت‌اندیشی در نگاه اسلامی و به تبع آن، سیاست خارجی دولت اسلامی جایگاهی ویژه دارد؛ چراکه در اندیشه‌ی دینی، عزت تنها با تمسک به اسلام و مجاهدت در راه آن، فراهم می‌شود: «عزت متعلق به خداست، عزت متعلق به پیامبر و مؤمنین است.» عزت در لغت به معنی «عزیز» و «گرامی شدن» آمده است و در مقابل ذلت و خواری است. براساس همین تعابیر، مقام معظم رهبری در تعریف عزت می‌فرمایند: «عزت به‌معنای ساخت مستحکم درونی یک فرد یا یک جامعه است که او را در مقابله‌ی با دشمن، در مقابله‌ی با موانع، دارای اقتدار می‌کند و بر چالش‌ها غلبه می‌بخشد.» در عرصه‌ی سیاست خارجی نیز چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی کشور این‌گونه است که «دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت» باشد. نسبت‌سنجی میان عزت و منافع ملی اما در نسبت‌سنجی میان عزت و منافع ملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، به چندین نکته می‌توان اشاره نمود. اولاً اینکه جمهوری اسلامی به‌عنوان یک دولت ملی، در گام نخست حفظ موجودیت و استقلال را به‌عنوان اولین پایه‌ی منافع ملی در نظر می‌گیرد و براساس آن کسب قدرت موضوعیت پیدا می‌کند، هرچند این قدرت به‌عنوان ابزاری در خدمت اهداف غایی تعریف می‌شود. وضعیت ژئوپلیتیک، سرزمین، منابع طبیعی و انرژی، ثروت، قدرت نظامی در کنار میزان استحکام و انسجام ملی و حکومتی، قدرت سازمان‌دهی و مدیریت ملی و فراملی، رابطه با قدرت‌های جهانی و فرامنطقه‌ای و سابقه‌ی تاریخی، تمدنی و ایدئولوژی، از جمله مؤلفه‌های قدرت ملی است. تمرکز جمهوری اسلامی بر این عوامل قدرت، خود اولین مؤلفه‌ی عزت ملی خواهد بود. به همین دلیل نیز در سخنان مقام معظم رهبری، استقلال و عزت به‌نوعی هم‌زمانی و هم‌معنایی دارد. لذا قدرت ملی خود از عوامل اصلی عزت‌آفرینی است. ثانیاً در کنار توجه به مبانی مادی قدرت که در بخش قبلی ذکر شد (و به‌نوعی متأثر از ابعاد ملی و عرفی جمهوری اسلامی ایران و متناظر با نظریه‌ی واقع‌گرایی بوده است)، عزت به‌عنوان یک مفهوم اصیل دینی، واجد ابعادی فراتر نیز هست؛ چراکه عزت اساساً متعلق به خداوند متعال است و لذا جهاد در مسیر اهداف الهی، موجب عزت‌بخشی به انسان می‌شود. به همین دلیل نیز رهبر انقلاب در سخنان خود اشاره کرده‌اند که «انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی منادی عزت بود و ملت این پیام را پذیرفت و در این عرصه قدم گذاشت و حضور پیدا نمود و در این راه مجاهدت نمود؛ چراکه پیام انقلاب پیام اسلام بود و عزت واقعی در تمسک به اسلام است.» لذا سیاست خارجی دولت اسلامی متعهد و متکی به ارزش‌های والای دینی است که در صورت یاری خداوند، نصرت الهی محقق می‌شود. ثالثاً از دیدگاه سازه‌انگاری، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ناظر به تعامل دائم‌التکوین میان متغیرهای درونی و بیرونی در یک قلمرو هویتی و ساختارهای بین‌الاذهانی است و البته لایه‌ی دینی یکی از ارکان مقوم هویت ایران اسلامی شناخته می‌شود که بخش عظیمی از رفتارهای اجتماعی و سیاست خارجی کشور را متجلی می‌سازد. بنابراین ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی همچون عزت، اساساً خود تعیین‌کننده‌ی منافع و اهداف و چگونگی هدایت سیاست خارجی است. بدین معنا که این ارزش‌ها هستند که باعث می‌شوند هویت جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و برپایه‌ی آن هویت، نهایتاً منافع ملی تعریف می‌شوند. لذا در این رابطه، اساساً منافع و عزت نه‌تنها رابطه‌ای مستقیم با هم دارند، بلکه در واقع پیگیری عزت ملی است که منافع ملی را می‌سازد. اتکای بر نظریات جدید در حوزه‌ی امنیت هستی‌شناختی نیز نشان می‌دهد که پیگیری و تقویت عناصر هویتی (مانند عزت و...) عملاً منجر به تقویت امنیت فیزیکی کشورها می‌شود. لذا تعابیر فرهنگی از عزت در قالب اعتمادبه‌نفس و استحکام درونی، مستقیماً تعریف‌کننده و تأمین‌کننده‌ی منافع ملی خواهد بود. بی‌جهت نیست که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان خود عزت را این‌گونه تعبیر می‌کنند که «عزت ملی عبارت است از اینکه یک ملت در خود و از خود احساس حقارت نکند.» رابعاً یکی از مؤلفه‌های عملی عزت ملی، استقلال رأی کشور در تعامل با قدرت‌ها و نظام بین‌الملل موجود است تا دیگران نتوانند اراده‌ی خود را بر کشور تحمیل نمایند. این مفهوم از عزت، به نفی حاکمیت و سلطه یا نفوذ بیگانگان اشاره دارد که در متون دینی از آن به قاعده‌ی نفی سبیل یاد شده است. استقلال یک ملت یا دولت در صحنه‌ی بین‌المللی، در واقع آزادی عمل آن برای تأمین مصالح خویش یا بشریت است و همان آزادی اراده‌ی ملی است که برای اداره‌ی امور داخلی و خارجی خود از خلال سازمان سیاسی دولت پدیدار می‌شود. از این‌رو، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر شعار «نه شرقی، نه غربیِ» ملت انقلابی ایران، بر «نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری» و «عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دول غیرمحارب» استوار است. اما در مبانی ارزشی جمهوری اسلامی، این عزت‌اندیشی به‌معنای تقابل بی‌قاعده با نظام سلطه نیست؛ چراکه مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» استوار شده است. بر همین اساس، آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «در درجه‌ی اول باید با حفظ عزت ملی و عزت هویتی همراه باشند؛ یعنی تسلیم، انسلام، انظلام، نه در مرحله‌ی باورهای قلبی و نه در مرحله‌ی عمل و قرارداد، نباید وجود داشته باشد. این با حکمت امکان‌پذیر است.» لذا درپیگیری عزت ملی، ضمن توجه به تکلیف، باید بر حسابگری مادی نیز توجه داشت. بر این اساس، در موارد تزاحم جدی اصول ارزشی و هویتی با منافع ملی و مادی، عنصر مصلحت وارد می‌شود. جمع‌بندی در این گزارش تلاش شد تا مفهوم عزت ملی و نسبت آن با منافع ملی مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه اقتدار، پرستیژ و تصویر مطلوب به‌عنوان سطوح نازل و مادی مفهوم عزت، دارای جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی کشورها هستند، اما این ابهام در کشور ما وجود دارد که عزت‌اندیشی با پیگیری منافع ملی در تضاد است. این در حالی است که مشخص شد تجمیع عناصر قدرت ملی در راستای کسب منافع ملی، خود یک نوع عزت‌اندیشی است و از سوی دیگر، پیگیری عزت ملی است که منافع ملی را می‌سازد و امنیت فیزیکی کشور را ارتقا می‌دهد. ازاین‌رو، عزت ملی یک راهبرد سیاست خارجی درون‌زا برای بازی در عرصه‌ی بین‌المللی و جایابی در هندسه‌ی جدید جهانی است. برهان نویسنده: عبداله مرادی- دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdceve8z7jh87ei.b9bj.html