سیاست روز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/ Fri, 03 Jul 2020 23:45:39 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Fri, 03 Jul 2020 23:45:39 GMT 60 گوش‌هایی که زنگ خطر کرونا را نمی‌شنود http://siasatrooz.ir/vdcfmjdyvw6dyma.igiw.html زنگ خطر کرونا بار دیگر در ایران بصدا درآمده است، شیبی که قبلا رو به سرازیری بود حالا مجدداً سیر صعودی به خود گرفته و حتی مقامات و مسئولان از بازگشت مجدد محدودیت‌ها به کشور سخن می گویند. در این میان سئوال این است که مقصر اصلی این شرایط کیست؟ از روزهای بحرانی در زمستان سال پیش تا به امروز مقامات وزارت بهداشت کشورمان بارها و بارها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی به مردم هشدار داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که بی توجهی مردم موجب شده است که آنها پس از رفع محدودیت‌ها دیگر کرونا را جدی نگرفته و استفاده نکردن مردم از ماسک و رعایت نکردن فاصله فیزیکی مانع از کنترل این بیماری و مشکلات تازه شده است. این درحالی بود که به گفته شاهین محمد صادقی، رئیس بسیج جامعه پزشکی ایران، چندی قبل با توجه به کاهش شیوع کرونا در کشور، تعدادی از نقاهتگاه‌های بسیج به صورت معلق درآمده بود، اما مجددا شرایط به شکل روز اول در آمده است. اخیراً سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران از مرگ ۱۵۴ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در ایران بر اثر کرونا خبر داد. بنابراین آمار رسمی قربانیان کرونا در کشورمان به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسیده است. در همین مدت نیز ۲۵۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شد و به این ترتیب مبتلایان به ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر رسید. به گفته لاری وضعیت استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام «قرمز» است و استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز هم در شرایط «هشدار» قرار دارد. اما قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در این باره گفته است: زمانی که کشور آلوده است، هیچ استانی نمی‌تواند بگوید که سفید هستم و سفید باقی می‌مانم. از دیگر نکات نگران کننده‌ای که در این میان مطرح شده این است که برخی از گزارش‌ها حکایت از این دارد که انتشار گزارش‌هایی از مرگ مبتلایان جوان با علائم خفیف پس از دو سه روز ابتلا منتشر شده است. نگرانی از استانهای سفید در این میان باید گفت حتی از منظر وزارت بهداشت، وضعیت استان‌های «سفید» نیز نگران کننده است، چرا که اوج شیوع در آنها هنوز اتفاق نیفتاده است. علیرغم توصیه مسئولان نه تنها ترددها و سفرهای غیر ضروری مردم کاهش نیافته بلکه گزارش‌هایی از برگزاری مراسم عروسی و یا عزاداری منتشر می‌شود که موجب انتقال بیماری به بسیاری از افراد شده است. فرا رسیدن فصل گرما و سختی استفاده از ماسک از یک سو و سفرهای تابستانی یکی از عوامل تشدید این بیماری است. در بسیاری از اماکن عمومی و شهرها نیز استفاده از کولر و گرمای هوا و بسته بودن درب و پنجره‌ها موجب می‌شود که افراد بیشتری در زیر فضای مسقف قرار گیرند که خود باعث افزایش بیماری می‌شود. برخی از مردم نیز هنوز باور نمی کنند که این بیماری به شدت خطرناک و واگیردار است و آن را ساده انگارانه رد می‌کنند و بر این باورند که اگر تاکنون مبتلای به این بیماری نشده‌اند، پس دیگر مبتلا نخواهند شد. باورهای غلطی چون فانتزی دانستن زدن ماسک یا شستن مرتب دست‌ها و واسوسی بودن یا عدم ابتلای معتادان و سیگاری‌ها به کرونا و ...، رفتارهایی چون دست دادن به هنگام ملاقات یکدیگر و بوسیدن نزدیکان نیز موجب شده که برخی ناخواسته موجب انتقال این بیماری به مردم شوند. در عین حال بروز این بیماری در افراد مختلف با علائم متفاوت همراه است و در هر فردی به شکل خاصی ظاهر می‌شود و همین امر باعث می‌شود برخی احساس کنند که مبتلای به این بیماری نیستند. پزشکان بارها هشدار داده‌اند که این بیماری ممکن است در برخی از افراد بدون علامت باشد اما آنها ناقل بیماری بوده و اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند موجب انتشار این بیماری خواهند شد. گلایه رهبری از نزدن ماسک یکی از اقداماتی که همواره از سوی مسئولین مورد انتقاد قرار می گیرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک است. اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا آنجاست که رهبر انقلاب از ماسک نزدن برخی از مسئولان گله کردند. ایشان در ملاقاتی خطاب به مسئولان تاکید کردند: وقتی شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع ماسک نمی‌زنید، این جوانی هم که در خیابان راه می‌رود و حوصله‌ی ماسک ندارد، تشویق می‌شود که ماسک نزند. از سوی دیگر بسیاری از مردم مصوبات مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا را مصوباتی می‌دانند که تنها بر کاغذ نوشته شده و نظارتی بر اجرای آن در اماکن عمومی و رستوران‌ها وجود ندارد و موجب شده تا این اماکن به منابع شیوع کرونا تبدیل شود. در این میان برخی نیز دولت را متهم می‌کنند که تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر روند زندگی اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی مملکت را عادی و رو به بهبود نشان دهد تا این ناکارآمدی به دیگر ناکارآمدی‌های پرونده دولت اضافه نشود. اما اخیراً رئیس جمهور از اعمال محدودیت‌های جدید در مناطق با وضعیت هشدار یا قرمز طبق برآوردهای دقیق و کاملا هوشمند خبر داده است. وی در این باره گفته؛ قرار نیست محدودیت‌ها به شکل کلی و وسیع برقرار باشد و اعمال محدودیت‌های جدید منطبق بر محیط‌های شناسایی شده و مبتنی بر روش‌های مؤثر در افزایش ابتلا و شیوع بیماری است که براساس این مصوبه، به استانداران اختیارات لازم برای شهرستان‌های قرمز آن استان واگذار خواهد شد. اقداماتی دیر هنگام و رفع محدودیت‌ها به نظر می‌رسد که اقداماتی که از سوی دولت و ستاد مقابله با ویروس برای مقابله با کویدو ۱۹ انجام شده، کافی نبوده و در زمان مناسب صورت نگرفته است. از جمله اینکه اخیراً با افزایش بیماران کووید ۱۹ و لزوم مدیریت مجدد تخت‌های بیمارستانی، بتازگی انجام اعمال جراحی که صرفاً جنبه زیبایی و غیردرمانی داشته تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. در این میان بسیاری بر این باورند که رفع محدودیت‌ها موجب شده تا این پیام به جامعه منتقل شود که شرایط زندگی عادی شده و می‌توان مانند دوران پیش از شیوع کرونا زندگی کرد . در نهایت در نهایت باید در نظر داشت که ویروس کوید ۱۹ و بیماری کرونا، هنوز درمان قطعی ندارد. این درحالی است که نظرات مختلفی درباره ابتلای به این بیماری وجود دارد به شکلی که حتی برخی از متخصصین در این زمینه تاکید دارند حتی نمی‌توان با رعایت کردن همه موازین بهداشتی از ابتلای به آن به طور قطعی مصون ماند. همچنین درمان و راه حل قطعی برای مبارزه با آن کشف نشده است و پزشکان نیز اطلاعات محدودی از عملکرد این ویروس داشته به شکلی که با توجه به جهش‌های متعدد این ویروس و علائم متفاوت آن در شناسایی و برخورد با آن با مشکلات متعددی روبرو هستند. مثلاً در گذشته اینگونه اعلام می‌شد که افراد جوان و کودکان از ابتلا و مرگ در اثر این بیماری مصون هستند اما با گذشت زمان مشخص شد این مسئله قطعی نیست و احتمال سرایت بیماری به همه و حتی برخی حیوانات خانگی از جمله گربه و سگ وجود دارد. این ویروس جدید می‌تواند در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت همه برنامه‌ریزی‌ها و معادلات را برهم بزند و در این شرایط انتشار اخباری مبنی بهبود شرایط و ایجاد اطمینان در مردم حساسیت آنها را از بین می برد. این که دولت از رنگ بندی برای شرایط انتقال کرونا استفاده و آن را منتشر می‌کند، این احتمال را در مردم به وجود می‌آورد که می‌توان حساسیت‌ها را کاهش داد، به این ترتیب شیوع بیماری مجدداً افزایش یافته و خسارات مادی و معنوی ناشی از آن افزایش می یابد. در عین حال در شهری چون تهران رفت و آمدها و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس بیش از آن ظرفیتی است که بتوان توصیه به فاصله گذاری فیزیکی را به دلیل تعداد زیاد مسافران اجرا کرد. بنابراین دولتمردان باید شرایطی را فراهم کنند تا کسانی که کار ضروری و واجب ندارند، ماندن در خانه را بر بیرون رفتن از آن ترجیح دهند. همه می‌دانیم که شرایط اقتصادی در کشورمان به گونه‌ای است که تأمین مایحتاج گروه بزرگی از مردم در گرو بیرون رفتن از خانه است و دولت نیز نمی‌تواند به همه کمک کند تا در خانه بمانند. این وظیفه همه مردم است که هم به فکر جان خود و هم به فکر جان دیگران باشند و این بیماری را ساده نگیرند. همه باید اینگونه فکر کنیم اگرهر یک از ما عامل انتقال بیماری به دیگران باشیم، در مقابل جامعه و خانواده خود و دیگران مسئول هستیم و در دنیا و آخرت باید پاسخگوی رفتار خود باشیم. خودخواهی ما می‌تواند موجب مرگ افراد مختلف و مختل شدن شرایط کشور شود و این موردی است که هریک از مردم وظیفه دارند در قبال خود، خانواده و مردم رعایت کند . باید در نظر داشته باشیم شرایط فرهنگی و مسئولیت پذیری مردم ما بیش از آن است که لازم باشد دولت برای آنها مانند برخی از کشورها محدودیت‌های سنگین و جرایم مختلف را وضع کند تا به زور آنها مجبور به رعایت قانون شوند. از سوی دیگر همه مسئولیم در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور موجب مشکلات متعدد برای همه مردم شده است، باری بر روی دوش یکدیگر یا دولت نگذارند. تامین مخارج تحمیلی اضافه به سیستم بهداشت و درمان کشور از یک سو و از سوی دیگر فشار مضاعف به کادر درمانی کشور، کم کم شرایط را سخت می‌کند و در این میان دشمنان مردم هستند که از این وضعیت سود می برند. تحریم‌های یکجانبه که ظرفیت کشور را برای مقابله با کرونا تضعیف کرده و نباید ما آب به آسیاب دشمن بریزیم. نویسنده: کتایون مافی ]]> سیاست Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfmjdyvw6dyma.igiw.html جشن سوداگران ارز http://siasatrooz.ir/vdcexe8znjh8zxi.b9bj.html بازارهای اقتصادی ایران در هفته های اخیر روزهای پرتلاطمی را سپری کردند. نمره ۲۰ بازارهای اقتصادی ایران بازار دلار بود که توانست بار دیگر گوی سبقت را از بازارهایی همچون طلا و سکه،ملک؛خودرو و .. برباید و رقم ۲۰ هزار تومان را ازآن خود کند . این نمره ۲۰ نه تنها امتیاز خوبی برای قبولی متولیان کنترل نرخ ارز نبود بلکه تمام گفته های آنان را در رد شایعات و تحلیل هایی که تا پیش از این در مورد رسیدن مجدد دلار به نرخ ۲۰ هزار تومان را زیر سوال برد. ۲۹ بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی اخبار منتشر شده در خصوص رسیدن دلار به نرخ ۲۰ هزار تومان را شایعه ای بیش ندانست و مدعی شد که این خبر چیزی جز ادعالی سوداگران بازار ارز نیست. در آن زمان رئیس کل بانک مرکزی گفت:«آنها می‌تواند همچین آرزویی را داشته باشند؛ آرزو بر جوانان عیب نیست.»در آن زمان رئیس کل بانک مرکزی با تکیه براین مساله که «نقدینگی را کنترل کرده ایم و البته هدف بانک مرکزی در سال آینده کنترل انحصارات است» اینگونه عنوان کرد که «در شرایطی هستیم که هیچ یک از پیش بینی‌های بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای ۲۰ درصدی را نشان نمی‌دهد، بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا بر رشد نقدینگی مطرح می‌شود، صحت ندارد.» آرزویی که محقق شد حال با گذشت کمتر از ۴ ماه بار دیگر آرزوی این جوانان محقق شده و دلار مرز ۲۰ هزار تومان را هم در نوردیده و گویی خود را برای رقم های جدیدتری آماده می کند اما اینکه چرا و چطور این بازار تحت کنترل به چنین روزی رسیده سوالی است که از سوی کارشناسان و تحلیلگران مختلف و حتی مردم عادی مطرح می شوداما همچنان جواب منطقی برای آن ارایه نشده است. رشد قیمت ارز در هفته اخیر به مانندهمیشه سایر بازارهای اقتصادی از جمله طلا و سکه را نیز تحت الشعاع قرار داده به طوریکه در کنار دلار ۲۰تومان سکه مرز۹ میلیون تومان را برای رسیدن به نقطه ۱۰ میلیون تومان رها کرد تا اینکه در آخرین روز کاری هفته گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار؛ ۸۹۵ هزار تومان و قیمت سکه امام؛ ۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و دست آخر قیمت سکه بهار آزادی به ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید تا نشان دهد این بازار در مقابل رشد دلار کم نمی آورد و حتی اگر شرایط مهیا باشد ، در رشد قیمتی ازآن نیز فراتر می رود. بازاری همچنان سبز د رکنار رشد سکه و دلار نیم نگاهی به بازار سرمایه نیز حکایت جالبی دارد. بررسی آمار و ارقام ثبت شده درهفته گذشته نشان می دهد که معاملات هفته منتهی به ۱۱ تیرماه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران برای پنجمین هفته متوالی همچنان سبزپوش است به این ترتیب که رشد این بازار منجر به افزایش ۱۳.۶ درصد شاخص سهام شده است و در پی آن رشد ۱۵.۸ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بازار ،رشد حدود ۸ درصدی شاخص هم وزن نمایان شده است. در کنار این رشد ها شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با قدرت سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را نیز پشت سر گذاشت و درپی آن ارزش کل بازار نیز از ۶ هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفت. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ پویا ناظران تحلیلگر اقتصادی در واکنش به این بازار ها و روندی که یپس روی آن است با طرح این سوال که چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛معتقد است که اگرمنشا پول‌هایی که صرف خرید دارایی‌های سرمایه‌ای می شود را پیدا کنیم، بهتر می‌توانیم آینده را تحلیل کنیم . این کارشناس با مطرح کردن چند فرضیه و رد و تاکید برخی می گوید: این فرض که نوسانات امروز ماحصل آن است که برخی مردم با فروش دلار و طلایی که سال ۹۷ خریده بودند، آن را رهسپار بازار سهام را کرده اند،رد کرده و می گوید اگر اینگونه بود نباید در ماه‌های اخیر دلار و طلا گران می‌شدند. وی بحث گرفتن وام توسط مردم و خرید سهام را نیز فرضیه ای رد شده عنوان کرده و میگوید: از جمله تبعات سرمایه‌گذاری با پول وام، افزایش نرخ بهره بین بانک هاست. به این ترتیب که وقتی مردم از خط اعتباری خود استفاده می‌کنند، بانک نیازمند پول نقد بیشتری در حساب سپرده خود نزد بانک مرکزی می شود و درپی آن ،این افزایش نیاز موجب افزایش نرخ بهره وام‌هایی می شود که بانکها به هم می‌دهند. ناظران با بیان اینکه در دو ماه اخیر اتفاق عجیبی در کشور رخ داده و آن این است که نرخ بهره در بازار بین بانکی کاهش یافته و به زیر درصد رسیده است. وی در پی رد این فرضیه ها با بیان اینکه چه دلیل می تواند منجر به آن شود که همزمان رشد بورس ،رشد طلا و ارز و در پی آن کاهش نرخ بهره بین بانکی را شاهد باشیم می گوید: تنها اتفاقی که می‌تواندچنین ترکیبی را رقم بزند چیزی نیست جز افزایش پایه پولی کشور. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همراستا با افزایش نرخ پایه پولی توسط بانک مرکزی ؛شاهد پرشدن حساب سپرده بانک ها و درپی آن کاهش نیازآنها به پول نق خواهیم بود و در نتیجه افت نرخ بهره وام های بین بانکی خواهیم بود؛این سوال را مطرح می کندکه در چنین شرایطی «چه انگیزه‌ای منجر به آن شده تا بانک مرکزی پایه پولی را در ماه‌های اخیر افزایش دهد ؟» این تحلیلگر اقتصادی با یک مثال ساده به پرسش های مطرح شده پاسخ داده و میگوید:تا مادامی که دولت بدون آن که پولی د حساب داشته باشد نسبت به کشیدن چک برای پوشش هزینه های تراشیده اقدام می کند؛ بانک مرکزی چاره ای جز پر کردن این هزینه ها و پاس کردن چک های دولت ندارد.وی می افزاید: بااین اقدام بانک مرکزی با پر کردم هزینه هایی که دولت تراشیده ،بدهی خود را به حساب دولت اضافه و به همان اندازه طلب خود از دولت را بیشتر می کند . بنابراین به این ترتیب بانک مرکزی با ایجاد بدهی متقابل بین دولت و بانک مرکزی، نوعی از پایه پولی را که همان بدهی بانک مرکزی و دارایی بانکهاست را ایجاد می کند. به گفته این اقتصاددان اگر درصورتی که خلق پول متناسب با رشد فعالیت اقتصادی باشد اتفاق بسیار مثبتی است اما در صورتی که به دلایلی همچون کسری بودجه، رخ بدهد، اتفاقی تورم‌زاست. در یک نگاه کلی این اگر به این سوال پاسخ دهیم که این افزایش پایه پولی چه تبعاتی را به همراهخواهد داشت قطعا می توانیم به این سوال هم پاسخ دهیم که شرایط کنونیماحصل چه اتفاقی است. تحلیلگران اقتصادی با بیان اینکه افزایش پایه پولی دست بانکها برای وام دادن راباز می گذارد و همین مساله منجربه افزایش نقدینگی منجر میشود می گویند: در شرایط عادی، نقدینگی تبدیل به تورم می شود اما در شرایط رکود (آنچه که امروز اقتصاد ایران با آن درگیر است )، نقدینگی ابتدا به افزایش ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای مثل سهام، مسکن، طلا، ارز و غیره منجر میشود و پس ازآن اقتصاد عادی شد، آثار تورمی‌ آن بروز می کند و نتیجه آن می شود که نرخ بهره بین بانکی کاهش قابل توجهی را تجربه می کند. به باور اقتصاددانان افزایش قیمت دارایی‌های سرمایه‌ای و کاهش همزمان نرخ بهره بین بانکی،اتفاقی استکه تنها با افزایش پایه پولی ممکن است واین احتمال که در ماه های اخیر بی‌پولی دولت با افزایش پایه پولی جبران شده باشد قوت میگیرد. نویسنده: سارا علیاری ]]> اقتصاد Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcexe8znjh8zxi.b9bj.html انتفاضه مسلحانه در برابر طرح اشغال http://siasatrooz.ir/vdcdso0foyt0fs6.2a2y.html فتح و حماس پس از سالها اختلاف در نهایت بر سر رویکرد واحد در برابر طرح اشغال کرانه باختری، به توافقی مهم دست یافتند که محور آن را انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری تشکیل می‌دهد. رژیم صهیونیستی با بهره گیری از وضعیت بحران کرونا در جهان و رویکرد سازشکارانه برخی کشورهای عربی و البته نیازی که دولت آمریکا به حمایت لابی صهیونیستی برای انتخابات آتی دارد طرح اشغال کامل کرانه باختری را مطرح کرده است که راهکار مقابله با آن نیز صرفا رویکرد مقاومتی از سوی فلسطینی‌ها عنوان شده‌اند. این مسئله موجب شده تا جنبش‌های فتح و حماس که به ترتیب در کرانه باختری و غزه حضور دارند پس از سالها اختلاف به رویکردی واحد به نام تسلیح کرانه باختری دست یابند که می‌تواند موج جدید انتفاضه را به راه اندازد. «محمود الزهار» از رهبران جنبش حماس فلسطین تأکید کرد که همه مردم این کشور باید در راستای پروژه آزادسازی فلسطین با یکدیگر متحد شوند.الزهار شامگاه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت که حماس قصد دارد دست خود را به سمت تشکیلات خودگردان و جنبش فتح دراز کند تا بتواند اصول و مکانیزمهای جدید را تدوین کند. وی ضمن درخواست برای تعیین هدف اصلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و کنار گذاشتن توافقنامه اسلو، تأکید کرد: «امروز باید همان الگویی را در کرانه باختری اجرایی کرد که پیشتر در غزه پیاده شده بود».این مسئول فلسطینی با تأکید بر حمایت آزادگان جهان از مسئله فلسطین، خاطر نشان کرد: «باید بر اساس اصول جدید، برنامه‌ای برای آزادسازی واقعی [فلسطین] تدوین کنیم؛ همانند [برنامه‌ای] که غزه را با سلاح آزاد کرد». در همین ارتباط، «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «جبریل الرجوب» دبیر کل کمیته مرکزی فتح روز گذشته برای مقابله با رژیم صهیونیستی با هم دیدار کردند.«عباس زکی» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین درباره این دیدار گفت که چنین دیداری دریچه‌ای برای مصالحه بین گروههای فلسطینی و در نتیجه مرتب کردن وضعیت داخلی فلسطین است. «ابوسیف» فرمانده نظامی گردان‌های شهدای «الاقصی» (از شاخه‌های نظامی جنبش فتح) از اظهارات «جبریل الرجوب» دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح که گفته است با رژیم صهیونیستی به عنوان «دشمن» برخورد می‌کند و دست مقاومت را نمی‌بندد، استقبال کرد. وی در گفت‌وگو با وبگاه فلسطینی «الرساله» بر ضرورت عملی شدن این اظهارات در واقعیت تأکید کرد و گفت: اظهارات الرجوب بویژه‌ بخش‌های مربوط به فعال کردن مقاومت نظامی نیاز به اجرایی شدن دارند، دشمن جز زبان زور نمی‌فهمد و آنچه با زور گرفته شده با «شاخه زیتون» (نماد صلح) برنمی‌گردد. ]]> جهان Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdso0foyt0fs6.2a2y.html اصرار بر بحران ساز بودن http://siasatrooz.ir/vdcc10qs12bqs18.ala2.html جهان در حالی برای مقابله با بحران کرونا نیازمند ثبات و امنیت پایدار است که برخی از کشورها همچنان بر اصل بحران سازی اصرار داشته و برآنند تا از فضای بحرانی برای رسیدن به اهداف داخلی و بیرونی بهره گیرند. نمود عینی این رفتار را در عملکردهای انگلیس می‌توان مشاهده کرد. در حالی اتحادیه اروپا به دنبال راهکاری برای خروج این اتحادیه از وضعیت بحرانی کروناست که همچنان اختلافات مهمی بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت باقی است و لندن به دنبال باج‌خواهی از این اتحادیه در شرایط بحرانی است. در رفتار بحران ساز دیگر، این بار در آمریکای لاتین ، در پی شکایت کاراکاس از بریتانیا برای بازگرداندن ذخایر طلای این کشور، دیوان عالی انگلیس با صراحت خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را بعنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخت. اما در حوزه غرب آسیا نیز این دخالت‌های بحران ساز ابعاد گسترده‌تری دارد چنانکه روزنامه لبنانی «الاخبار» نوشت مداخله انگلیس در یمن در زمان کرونا به «سطح» دیگری منتقل شده و ۴۵۰ نیروی انگلیسی به عدن آمده‌اند تا پیشقراول نیروهای انگلیسی-آمریکایی باشند و مأموریت آنها تضمین تسلط بر این استان راهبردی است. پیش از این نیز گزارش‌های منتشره نشان می‌داد که انگلیس محور اصلی تسلیح سعودی علیه مردم یمن است. انگلیس بارها تاکید کرده است که به خاطر منافع اقتصادی نمی‌تواند فروش سلاح به عربستان را کنار بگذارد. بعد دیگر رفتار غیر سازنده انگلیس در غرب آسیا را در تحرکات این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌توان مشاهده کرد که هدف آن نیز محروم سازری منطقه از توان نظامی ایران در برابر تروریسم و تهدیدات رژیم صهیونیستی است. نکته قابل توجه دیگر تحرکات لندن در شرق آسیاست چنانکه در حوزه چین روز چهارشنبه وزارت خارجه انگلیس سفیر چین در لندن را احضار کرد تا ادعاهای بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و «دومینیک راب» وزیر خارجه دولت جانسون را مبنی بر این که قانون هنگ‌کنگ اعلامیه مشترک ۱۹۸۴ دو کشور را نقض کرده، به وی ابلاغ کند. پکن تاکید دارند که دخالت‌های لندن از ریشه‌های اصلی بحران در هنگ کنگ است. اتهام زنی به کشورها در حوزه کرونا نیز یکی دیگر از اقدامات بحران ساز لندن است چنانکه دمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه، ادعاهای دولت انگلیس علیه روسیه، چین و ایران را محکوم کرد. وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد: «قطعاً روسیه و دیگر کشورها و عاملان غیردولتی نظاره‌گر چالش‌هایی هستند که کووید ایجاد کرده است و در تلاشند از آن بهره‌برداری کنند». در باب چرایی این رفتارهای انگلیس اهداف متعددی مطرح است بویژه اینکه انگلیس همواره از سیاست تفرقه انداز و حکومت کن بهره گرفته است اما اکنون می‌توان انحراف افکار عمومی از بحران‌های داخلی این رژیم بویژه ناتوانی گسترده دولت در مقابله با کرونا را ریشه این اقدامات دانست. وضعیت بحرانی انگلیس چنان است که «کر استارمر» رهبر حزب کارگر رهبر بزرگ‌‍ترین حزب اپوزیسیون انگلیس در انتقاد از کارنامه بوریس جانسون در مقابله با ویروس کرونا در این کشور، نخست‌وزیر را اینطور توصیف کرد: «در حرافی خوب و در حکمرانی ضعیف». نویسنده: قاسم غفوری ]]> جهان Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc10qs12bqs18.ala2.html زنجیره شکست آمریکا در ستیز با برجام ادامه می‌یابد؟ http://siasatrooz.ir/vdcbfab85rhb8fp.uiur.html با وجود شکست آمریکا در شورای امنیت در بررسی گزارش دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و حمایت اعضای دائم و غیردائم از برجام و مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، هنوز نگرانی‌های جدی ناشی از اقدام سیاسی آمریکا نسبت به برجام وجود دارد. شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۰ تیر (۳۰ ژوئن) برای ارائه گزارش شش ماهه درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران (برجام) تشکیل جلسه داد. این جلسه به دلیل شیوع کرونا به طور آنلاین برگزار شد و قرار نبود در آن رای‌گیری انجام شود. اما از آنجایی که مقامات آمریکا قبلا گفته بودند از هر فرصتی برای جلب نظر اعضای شورا در رابطه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده خواهند کرد خبرسازتر از قبل شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، موظف است هر ۶ ماه گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند. قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ در پی توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ با اجماع ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسیده است. در این قطعنامه، برجام مورد تایید و حمایت قرار گرفت و قطعنامه‌هایی که قبلا درباره ایران در شورای امنیت تصویب شده بود بر اساس آن برای مدت زمانی مشخص طبق برجام تعلیق شد. در چارچوب برجام برخی از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی باید حداکثر پنج سال پس از پذیرش توافق هسته‌ای یعنی در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ لغو شود. شورای امنیت سازمان ملل حدود ۱۳ سال پیش در حالی که موضوع هسته‌ای ایران در صحنه بین‌الملل مطرح شده بود، خرید و فروش تسلیحات متعارف را برای ایران ممنوع کرد. بعد از آنکه دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ یک جانبه و به طور رسمی از برجام خارج شد علاوه بر آنکه تحریم‌های خود علیه ایران را بر اساس برجام تعلیق شده بود بازگرداند، سیاست فشار حداکثری در حوزه‌های مختلف را نیز در مورد ایران دنبال کرد. آمریکا در چارچوب این سیاست در حوزه نظامی و موشکی سعی کرد به ایران فشار آورده و هر گونه آزمایش موشکی ایران را مورد حمله قرار دهد و آن را بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بخواند این در حالی بود که نه در گزارش‌های سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و نه مواضع اروپایی‌ها هیچ گونه ردی از موافقت با دیدگاه آمریکا در این رابطه وجود نداشت. اما در گزارش دبیرکل سازمان ملل که ۱۴ خرداد (۱۱ ژوئن) سال جاری منتشر شد، ادعا شد که محموله‌های سلاح که آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ در آب‌های نزدیک یمن توقیف کرد، حامل تسلیحاتی با منشاء ایرانی بوده است. در این گزارش آمده است که که انتقال تسلیحات احتمالا با قطعنامه ۲۲۳۱ سازگار نبوده و گفته شده بود که موشک‌های مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان و فرودگاه بین‌المللی شهر "ابها" در جنوب عربستان هم در اصل ساخت ایران بوده است. علاوه بر این بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام که تلویحا از تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران حمایت کردند، آمریکا را در ارایه پیش‌نویس و ییگیری آن راسخ‌تر کرد. در بخشی از بیانیه آلمان، انگلیس و فرانسه که در برلین مورد توافق قرار گرفت آمده است: "سه کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که توسط آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت پایبند هستند، اگر چه ما معتقدیم که برداشته شدن برنامه‌ریزی شده تحریم تسلیحاتی سلاح‌های متعارف در اکتبر آینده (مهره‌ماه) که در قطعنامه ۲۲۳۱ به آن اشاره شده پیامدهای زیادی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. قطعنامه ۲۲۳۱ تنها از ایران درخواست می‌کند که از تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی خودداری کند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از سخنان خود در نشست شورای امنیت روز سه‌شنبه اظهار کرد: چارچوب زمانی رفع محدودیت‌های تسلیحاتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش‌بینی شده، بخش لاینفک از تفاهم سخت به دست آمده است که طرف‌های برجام را قادر ساخت تا در نهایت درمورد بسته کلی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ توافق کنند. او گفت: هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت، بر خلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده است. در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همان‌طور که قبلاً به بقیه طرف‌های برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود. با وجود این که روند شکست های آمریکا در شورای امنیت و عدم اقبال اعضای این شورا و جامعه جهانی نسبت به فشارهای حداکثری و سوءاستفاده این کشور از قدرت و امکانات بین المللی به نفع منافع ملی ادامه دارد اما هم چنان این کشور از آستینش نقشه و نیرنگ بیرون می آورد. بعد از نشست شورای امنیت آمریکا باید تلاش و تمرکز خود را بر روی آرای حداقل ۹ عضو شورای امنیت قرار دهد تا رای مثبت آنها را در موافقت با قطعنامه پیشنهادی اش علیه ایران دریافت کند. ]]> سیاست Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbfab85rhb8fp.uiur.html مقابله به مثل می‌کنیم http://siasatrooz.ir/vdcaeyn6649n6e1.k5k4.html تقلای جدید آمریکا علیه روابط تجاری ایران و ونزوئلا در حالی صورت گرفته که دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور برای ممانعت از ادامه و تداوم روابط اقتصادی تهران-کاراکاس دست به دامان دادستان‌های آمریکایی شده است تا به هر طریق ممکن مسیرمعاملات دو کشور در قالب کشتی‌های نفت کش را مسدود و مصادره کند. اما آنچه ناظران سیاسی برآن تاکید دارند؛ اینکه بطورحتم کوچکترین اقدام آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی و تقلا برای توقیف و مصادره آنها آخرین اشتباه آنها خواهد بود و البته با واکنش انقلابی و قاطعانه ملت ایران مواجه خواهند شد. آنطور که ناظران سیاسی بر آن معتقدند؛ اینکه در بدو آمریکا جرات و توان چنین اقدامی را نخواهد داشت، از این رو اقدام به ایجاد مزاحمت در مسیر کشتی‌های ایرانی با مقابل به مثل قاطعانه روبرو می‌شوند. دولت دونالد ترامپ، به عنوان آخرین تلاش خود برای افزایش تحریم‌ها و فشار اقتصادی علیه ایران و ونزوئلا؛ از طریق دادستان‌های قضایی آمریکا، نسبت به تشکیل پرونده و طرح دادخواست برای توقیف چهار نفتکش ایرانی که حامل بنزین به مقصد ونزوئلا هستند، اقدام کرده است. ایران اخیراً با تأمین سوخت و ارسال نفتکش‌های خود به ونزوئلا که پس از تحریم‌های یکجانبه‌ی ایالات متحده در استفاده و بهره‌مندی از تمام ظرفیت پالایشگاه‌های خود ناکام مانده و منجر به کمبود سوخت و بنزین شده است، کمک شایانی در مواجه با تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا به این کشور کرده است. ونزوئلا هم‌، مانند ایران که یکی از کشورهای عضو اوپک می‌باشد، به دلیل تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌ ایالات متحده با کمبود سوخت و بنزین روبرو شده که این مساله موجب رکود اقتصادی این کشور شده است. حالا دادستان‌های آمریکایی در راستای ممانعت از تداوم روابط تجاری ایران و ونزوئلا، با تنظیم شکوائیه‌ای خواستار توقیف محموله نفتکش‌هایی که از ایران به ونزوئلا سوخت حمل می‌کنند، شدند. خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که تنی چند از دادستان‌های فدرال، اداره تحقیقات امنیت داخلی و همچنین پلیس فدرال آمریکا طی شکوائیه‌ای که به دادگاه واشنگتن دی‌.سی ارائه شده، خواستار صدور حکم مصادره محموله نفتکش‌هایی که از ایران به ونزوئلا سوخت حمل می‌کنند، شده‌اند. در سند شکوائیه تنظیم شده توسط دادستان‌های فدرال، اداره تحقیقات امنیت داخلی و پلیس فدرال آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی، ادعا شده است که انتقال سوخت از ایران به ونزوئلا را می‌توان تلاشی برای افزایش تأثیرگذاری ایران بر ونزوئلا قلمداد کرد. آنها همچنین مدعی شده‌اند که ایران درآمد به دست آمده از صادرات فرآورده‌های سوختی به ونزوئلا را صرف انجام آنچه «فعالیت‌های شرورانه، اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و حمایت از تروریسم» خوانده شده، می‌کند. تنظیم‌کنندگان این شکوائیه علیه ایران در ادامه مدعی شده‌اند که در حال حاضر ۴ فروند نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا هستند که مجموعاً بالغ بر ۱.۱ میلیون بشکه بنزین با خود حمل می‌کنند. جیمز بوسبرگ قاضی فدرال آمریکا بامداد امروز، جمعه دستور مصادره محموله‌های نفتی و توقیف چهار نفتکش ایرانی را که به سمت ونزوئلا در حرکت هستند، صادر کرده است. وزارت دادگستری آمریکا نیز اعلام کرد که قاضی فدرال دستور داد تا چهار نفتکش ارسالی ایران به ونزوئلا توقیف و محموله‌های آن مصادره شوند. با وجود فشارهای آمریکا، ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری اقدام به اعزام ۵ نفتکش حامل سوخت به ونزوئلا کرد تا به مهار بحران سوخت در این کشور کمک کند. اوایل تیرماه نیز یک فروند کشتی ایرانی که حامل مواد غذایی است، در بندر لاگوایرا واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کاراکاس پهلو گرفته است. گروه بین المللی بحران هشدار داده است که پس از سال‌ها سقوط اقتصادی، ونزوئلا اکنون در آستانه قحطی است. افزایش تحریم‌های آمریکا نیز واردات مواد غذایی و نفت را برای این کشور به شدت سخت کرده است. ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا هستند، تأکید کرده‌اند که روابط تجاری خود را بدون توجه به فشارهای آمریکا حفظ خواهند کرد. همچنین از اهداف دیگر این دادخواست که مد نظر دولت ترامپ قرار گرفته است، متوقف ساختن کانال‌های درآمدی دولت ایران و حصول مال از طریق فروش نفت ایران است که به دلیل برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و نفوذ نظامی در خاورمیانه تحت تحریم‌های یکجانبه‌ی ایالات متحده قرار گرفته است. ایران بارها و بارها اعلام کرده است که برنامه‌های هسته‌ای این کشور برای اهداف صلح آمیز بوده و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌باشد. چند تن از وکلای دادسرای ایالات متحده مدعی شده‌اند که محمود مدنی‌پور، تاجر ایرانی با تغییر اسناد و مدارک مربوط به تانکرهای ایرانی تحریم‌های ایالات متحده را دور زده و حمل و نقل و ارسال محموله‌های سوخت به ونزوئلا را تسهیل کرده است. تلاش جدید آمریکا برای جلوگیری از انتقال سوخت ایران به ونزوئلا در حالی است که بیش از یک ماه است که سراسر آمریکا صحنه تظاهرات و اعتراضات گسترده علیه نژاد پرستی و سرنگون کردن مجسمه‌ شخصیت‌های حامی نژادپرستی و برده داری در این کشور به خود گرفته است چنانچه به دنبال شعله‌ور شدن اعتراض‌ها علیه نژادپرستی پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، معترضان در حرکت‌های اعتراضی خود، به یادمان‌ها و مجسمه‌های نماد نژادپرستی و برده داری در آمریکا حمله کردند. معترضان مجسمه‌های «جورج واشنگتن» از بنیانگذاران و نخستین رییس جمهوری آمریکا در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، «توماس جفرسون» سومین رییس جمهوری این کشور و «کریستف کلمب» کاشف قاره آمریکا را سرنگون کردند. نگاه ناظران، دو رخداد مهمی که در ماه‌های اخیر به چالشی جدی برای دولت ترامپ تبدیل شده و وی در مدیریت آنها ناکام مانده شیوع چشمگیر کرونا در این کشور و اعتراضات سراسری به قتل «جورج فلوید» سیاه‌پوست به دست نیروی پلیس بود. در ارتباط با کرونا باید گفت که آمریکا در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد و با ابتلای ۴۰ هزار شهروند آمریکایی به کرونا در یک روز، رکورد مبتلایان را در جهان شکسته و در رتبه نخست قربانیان ویروس قرار گرفته‌است. دانشگاه «جانز هاپکینز» در بالتیمور ایالت مریلند آمریکا که آخرین موارد مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا را در سطح جهان ثبت می‌کند، یکشنبه هشتم تیر (۲۸ ژوئن) دو ونیم میلیون مبتلا و ۱۲۵ هزار فوتی را برای آمریکا ثبت کرد؛ آماری که از ناکامی دولت ترامپ در شیوع ویروس نشان دارد. همچنین در هفته‌های گذشته خشونت پلیس آمریکا در قتل یک شهروند سیاه‌پوست بر میزان نارضایتی‌های داخلی و حتی بین‌المللی افزود. تنفر از شخص ترامپ زمانی بالا گرفت که وی بر ورود ارتش به خیابان‌ها برای سرکوب مردم تاکید کرد؛ این تصمیم نسنجیده و شتابزده به سرعت از سوی هم‌حزبی‌ها، مقامات ارشد وی و حتی پنتاگون مورد انتقاد قرار گرفت و رد شد. آمریکا با شرایط بحرانی و البته در آستانه فروپاشی قرار دارد اما، همچنان با رویکردی گستاخانه به دنبال تحت فشار قراردادن ملت ایران و تحریم بیشتر پازل‌های جدیدی را چیدمان می‌کند اما زهی خیال باطل. نویسنده: هدی دهقان بذرافشان ]]> سیاست Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaeyn6649n6e1.k5k4.html آیا سیاست های کلی بخش مسكن، کسی را خانه دار کرده است؟ http://siasatrooz.ir/vdcjtxevyuqevtz.fsfu.html معرفی سياست هاي كلي نظام در بخش مسكن ۱- مدیریت زمین برای تامین مسکن و توسعه شهر و روستا در چارچوب استعداد اراضی و سیاست¬ها و ضوابط شهرسازی و طرح¬های توسعه و عمران کشور و ایجاد و توسعه شهرهای جدید. ۲- احیای بافت های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش های کارآمد. ۳- برنامه¬ریزی دولت در جهت تامین مسکن گروه های کم درآمد و نیازمند و حمایت از ایجاد و تقویت موسسات خیریه و ابتکارهای مردمی برای تامین مسکن اقشار محروم. ۴- برنامه¬ریزی جامع برای بهبود وضعیت مسکن روستایی با اولویت مناطق آسیب¬پذیر از سوانح طبیعی و متناسب با ویژگی¬های بومی. ۵- ایجاد و اصلاح نظام مالیات¬ها و ایجاد بانک اطلاعاتی زمین و مسکن. ۶- حمایت از تولید حرفه¬ای، انبوه و صنعتی مسکن. ۷- اجباری کردن استانداردهای ساخت و ساز مقررات ملی ساختمان و طرح های صرفه جوئی انرژی. ۸- رعایت ارزش¬های فرهنگی و حفظ حرمت و منزلت خانواده در معماری مسکن. ۹- تقویت پژوهش و ارتقاء سطح دانش علمی در حوزه مسکن. توجه: «چالش قانون» برای انعکاس پاسخ های مجمع تشخیص مصلحت نظام یا اعضای آن، اعلام آمادگی می نماید. ضمنا از ارائه نقد و پیشنهادات مشفقانه عموم اندیشمندان و نخبگان پیشاپیش سپاسگزار است. نقد و بررسی سیاست های کلی - خلط سیاست های کلی با آرمان ها آرمان ها اهداف بزرگ و گسترده ای هستند که شرکت در پی تحقق بخشیدن به آنهاست و بهتر است کلی و حتی گاهی خلاصه باشد (برنامه ریزی استراتژیک کیفیت جامع، رسول محمدعلی پور). هدف های آرمانی برگرفته از تصویر مطلوب چشم انداز بلندمدت کشور است، بیان انتظارات و مقاصدی دست یافتنی است که تحقق آن در گرو وفاق عمومی، اراده ملی و تلاش خستگی ناپذیر رهبران جامعه و آحاد مردم خواهد بود (مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه، جلد دوم، صفحه ۸۶۷). در مواردی از سیاست های کلی بخش مسكن با آرمان ها خلط شده است. کارایی آرمان ها در ادبیات برنامه ریزی اجتماعی با سیاست های کلی دارای تفاوت های اساسی است. - خلط سیاست های کلی با چشم انداز چشم انداز عبارت است از ارائه یک موقعیت مطلوب و آرمانی قابل دستیابی که مانند چراغی در افق بلندمدت فراروی جامعه و نظام حکومتی قرار دارد و دارای ویژگی های جامع نگری، آینده نگری، ارزش گرایی و واقع گرایی است (سازمان برنامه و بودجه کشور، کلیات و اصول سازماندهی فضایی کشور، ص ۹). چشم انداز آمیزه ای از ارزش داوری های مبتنی بر ایدئولوژی نظام و واقعیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی جامعه است (مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه، جلد دوم، صفحه ۸۶۷). در مواردی از سیاست های کلی بخش مسكن با چشم انداز خلط شده است. در ادبیات برنامه ریزی اجتماعی تعاریف چشم انداز و سیاست های کلی دارای تفاوت های اساسی است و هر یک دارای کاربردهای ویژه هستند. - عدم وجود قابلیت زایش سیاست های کلی از اسناد فرادست تدوین سیاست های کلی از طریق زبان معیار و اصیل قانونگذاری، هعمچون شبکه ای به هم پیوسته است که زایش لایه های گوناگون آن بر اساس منطق شبکه صورت می گیرد. پیوستگی و همبستگی سیاست های کلی با اسناد فرادست کشور، دستاورد زایش های سلسله مراتبی در سیاست های کلی است آنگاه که در نظام هماهنگ با یکدیگر و سایر اسناد فرادست و فرودست تدوین، تصویب و ابلاغ شود. سیاست های کلی بخش مسكن نیز همچون سایر سیاست های کلی، محصول زایش درونی و زبانی سیاستگذاری نیست و هماهنگی ساختاری و سلسله مراتبی با اسناد فرادست و فرودست خود ندارد. - قابل اجرا نبودن سیاست های کلی غیرقاعده مند در مواردی از سیاست های کلی، قابلیت اجرایی وجود ندارد که این امر ناشی از وجود اشکالات شکلی و ماهیتی در آنهاست. در برخی از موارد جهت گیری سیاست ها با رویه های اجرایی مرسوم کشور متناسب نیست از این رو معمولا سیاست های کلی مورد اقبال و استقبال دستگاه های اجرایی قرار نگرفته است. وجود فاصله نظری و تجربی میان تدوین و تصویب کنندگان سیاست ها و اجراکنندگان آن تاکنون موجب شده است که عملا سیاست های کلان تا اجرای کامل با کمبودهای اساسی مواجه باشد. تعامل تصویب و ابلاغ کنندگان و اجراکنندگان سیاست ها به گونه ای تنگاتنگ و سیستماتیک نیست تا از تصویب سیاست های ناکارآمد جلوگیری شود. برخی از بندهای سیاست های کلی بخش مسكن به دلیل غیرقاعده مندی دارای قابلیت اجرایی نبوده و نیستند. - زینتی بودن یا تشریفاتی بودن سیاست های کلی اینکه در کشور تعداد فراوانی سیاست کلی در موضوعات خاص و فانتزی وجود داشته باشد ولی ناکارآمد، قابل ستایش و تقدیر نیست. داشتن سیاست های کلی که هیچ گاه بکار نروند و کاربردی برای شان متصور نباشد سرانجامی جز افزایش بی اعتمادی مردم به قانون، قانونگذار و قانونگذاری ندارد. اینکه بصورت شکلی سیاست های کلی کشور با سایر کشورهای جهان مقایسه شود و مطالعات تطبیقی بی حاصل پیرامون آن انجام شود در نشریات دارای اعتبار علمی پژوهشی منتشر شود تاکنون مشکلی از زندگی مردم حل نشده است. سیاست های کلی آنگاه ارزشمندند که با اجرای شایسته در راه منافع ملی و ملت ایران نقش آفرینی کند. - تداوم و تشدید مشکلات مرتبط با سیاست های کلی در زندگی مردم ۲۶ سال از تصویب اولین سیاست های کلی (۱۳۷۲) می گذرد. بررسی روند تصویب سیاست های کلی از ابتدا تاکنون، نشان از تکرار و تکرار گزاره های پایه و احیانا مقدسی است که اجرای آنها در زمره آرزوهای مسئولان است. باید دانست که تکرار چندین باره گزاره های دوست داشتنی دلیل تحقق آنها نیست چرا که با نشانی نادرست هیچ گاه نمی توان به مقصد رسید. درک نادرست از چیستی، چرایی و چگونگی سیاست های کلی تاکنون نتوانسته است منشکلات زندگی مردم را برطرف نماید. تلقی غیرواقعی بصورت فراگیر در نهادهای قانونگذار و مجری قانون بصورت مشترک وجود دارد. آثار و شواهد میدانی موثری مبنی بر توانایی برون رفت از برداشت نادرست از مقوله سیاست های کلی در نزد مسئولان مربوطه قابل ملاحظه نیست. - عدم وجود همکاری لازم بین مجمع و قوای سه گانه مشاهدات میدانی بیانگر این واقعیت است که بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوای سه گانه در تدوین و تصویب و اجرای سیاست های کلی، همدلی و همفکری و همکاری لازم وجود نداشته است که در همزبانی ادبیات برنامه ریزی کلان ظهور و بروز داشته باشد. ناهمزبانی قوای سه گانه، هویت سیاست های کلی را با مشکل مواجه ساخته است و توانایی آن را در ساماندهی موضوعات مرتبط را به حداقل ممکن رسانده است. سیاست های کلی تاکنون نتوانسته است موضوعات و امور مرتبط با خود را در راستای حل مشکلات زندگی مردم ساماندهی کند. به عبارت دیگر سیاست های کلی تدوین و تصویب سیاست های کلی نظام مشخص نیست تا بر اساس آن قوای سه گانه بتوانند به توافق برسند. - ناهماهنگی سیاست های کلی با قوانین موجود و جاری در کشور روند اجرایی سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام به گونه ای است که در موارد متعدد با قوانین موجود و جاری کشور دارای ناهماهنگی است و شاید در بسیاری از موارد متناسب با آن قوانین جدیدی در کشور مصوب گردد. عدم حمایت قوانین موجود از سیاست های کلی نظام در سه دهه گذشته موجب شده است که از یکسو قوانین بدون ارتباط با سیاست های کلی و از سوی دیگر سیاست های کلی بدون داشتن قوانین مرتبط و مورد نیاز با خود در جامعه اجرایی نشوند. از این رو ناکارآمدی در هر دو بخش قابل ملاحظه و منجر به تداوم و تشدید مشکلات مرتبط در زندگی مردم شده است. - میزان هزینه انجام شده از بیت المال و جیب مردم برای تدوین و تصویب سیاست های کلی میزان بودجه دریافتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره تدوین و تصویب سیاست های کلی نظام در سه دهه گذشته کاملا مشخص است و می توان میزان هزینه شدن بیت المال را برای تدوین و تصویب هر یک از سیاست های کلی نظام و حتی بندهای آن را محاسبه کرد. عملکرد سیاست های کلی نظام در حسابداری اجتماعی کشور تاکنون دارای بیلان منفی است و نتوانسته است به میزان هزینه های انجام شده برای آن سود متناسب با هزینه ها را ایجاد کند. بنابر این چگونه می توان از سیاست های کلی زیان ده در حسابداری اجتماعی برای سه دهه توقع جبران زیان های گذشته و سودرسانی متناسب را داشت؟ - تکراری بودن گزاره های موسوم به سیاست های کلی با دیگر سیاست ها بدون تردید در چهار دهه گذشته جامعه با انواع و اقسام سیاست ها و سیاست گذاری آشنا شده است. معمولا در برنامه های توسعه پنج ساله اول تا ششم، برنامه های سالانه کشور و برنامه های بخشی و منطقه ای (وزارتخانه ها و استان ها) بخش مشخصی با عنوان سیاست ها وجود دارد که از ویژگی های ثابت اصول برنامه ریزی جامع است. ملاحظه این همه تکاپوی برنامه و برنامه ریزی جامعه را با حجم انبوهی از سیاست های تکراری مواجه ساخته است که تکراری بودن آن، اصالت و سپس کارآمدی آنها را با اشکال مواجه ساخته است. از این رو به نظر می رسد که این همه سیاست از یکدیگر کپی شده اند. - نقض اصل تفکیک قوای سه گانه توسط مراجع قانونگذاری موازی موضوع مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصل تفکیک قوای سه گانه در کشور منافات دارد. وجود مجمع در زمره مراکز و مراجع قانونگذاری موازی، صرف نظر از بی بهره بودن اعضای مجمع از رای مردم می تواند به بروز ناهماهنگی های برنامه ریزی کلان کشور بیانجامد. بر طبق اصل تفکیک قوا، فعالیت های قانونگذاری در قوه مقننه منحصر است که از طریق مردم سالاری و پشتوانه مردمی، مشروعیت اجتماعی خود را بدست می آورد. در حالی که این مهم در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای مصداق نیست. موضوع سیاست گذاری در سطح کلی نظام از جمله اموری است که هماهنگی قوای سه گانه را می طلبد. - تداخل مصوبات شورا با چشم انداز بیست ساله چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام با وجود تدوین و تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام از دو یا چندسبک ادبیات برنامه ریزی کلان پیروی می کنند. برخی از بندهای چشم انداز دارای سیاست های کلی نیستند و تعداری از سیاست های کلی نسبتی با بندهای چشم انداز بیست ساله ندارند. البته باید توجه داشت که خوراندن یکی به دیگری، به معنای نسبت منطقی دو متغیر در منظومه پدیده های اجتماعی نیست. زایش سیاست های کلی از مقسم چشم انداز بیست ساله به عنوان مبنا و روش تولید اسناد فرادست کشور بسیار مهم است که در تدوین و تصویب چشم انداز و سیاست های کلی خبری از آن نیست! - عدم وجود ضمانت اجرای مناسب سیاست های کلی بخش مسكن دارای ضمانت اجرایی لازم و کافی نیست. علیرغم جایگاه قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی متاسفانه امر سیاست و سیاست گذاری بطور مجزار از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی سایر تقسیم کار ملی قانونگذاری سنتی به سبک ایرانی، آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. دستاورد این بی توجهی نیز در ساماندهی اقدامات اجرایی کشور و در تداوم و تشدید مشکلات زندگی مردم خو.د را بصورت آشکار نشان داده است. دستگاه های اجرایی و سایر بخش های قانونگذاری کشور نیز امور فاقد یا دارای ضمانت اجرایی ضعیف را برنمی تابند و نقش محوری برای آن قایل نبوده و نیستند. - عدم بروزرسانی سیاست های کلی از زمان تصویب تاکنون در تدوین و تصویب سیاست های کلی نظام از بروزرسانی آنها سخنی وجود ندارد و معلوم نیست که سیاست های کلی برای نظام تا چه زمانی سیاست اند و حالت کلی خود را حفظ می کنند. شاخصه های تداوم زندگی سیاست های کلی نظام در منظومه شلوغ قنونین کشور چیست؟ این گزاره های هیجانی بر اساس ادعای تصویب کنندگان آن تا کی مدعی نجات کشورند و با ناکارآمدی شاهد تداوم و تشدید مشکلات زندگی مردم اند؟ بروزرسانی سیاست های کلی امری حیاتی برای حیات اجتماعی آنهاست موجب می شود که در گذر زمان و تحولات سریع جامعه از گردونه ساماندهی امور جدا و جا نمانند. - مصوبات برای تصویب و نه برای اجرا!؟ اینگونه به نظر می رسد که برخی معتقدند که داشتن تعدادی جمله یا گزاره مصوب با عنوان سیاست های کلی، از نداشتن آن مفیدتر است. از آنجا که اجرای این سیاست های مد نظر نبوده یا در اولویت قرار ندارد در طول بیش از دو دهه گذشته، اجرا یا عدم اجرای سیاست های کلی به مناقشه بین جناح های سیاسی تبدیل شده است که معمولا برای مقصریابی در مشکلات روزافزون زندگی مردم دارای کاربرد بوده است. تصویب سیاست های کلی به معنای اجرای آنها یا اجرایی بودن آنها نیست و نمی توان صرفا با تصویب چند گزاره مطلوب به حل مشکلات زندگی مردم امید داشت. - ناکارآمدی سیاست های کلی در حل مشکلات زندگی مردم در سه دهه گذشته همزمان با تدوین، تصویب، تایید و ابلاغ سیاست های کلی نظام در بخش های مختلف، نه تنها مشکلات زندگی مردم برطرف نشده که تداوم و تشدید شده است. این مهم نشانه آشکار ناکارآمدی سیاست های کلی و سایر اسناد فرادست کشور است که قدرت مداخله اجتماعی و تغییر موازنه به نفع مردم ندارند. اینکه تعداد فراوانی سیاست کلی وجود داشته باشد که نتواند و نمی تواند مشکلات جامعه را حل کند برای جامعه به هیچ عنوان سودمند نیست و نباید به آن مباهات کرد. چراکه همه هویت و توانمندی قانونگذاری در سطوح مختلف، حل و فصل کردن مشکلات جامعه است و اگر منافع و خیر عمومی نبود شاید دلیلی بر تصویب سیاست های کلی هم وجود نمی داشت. - وجود تغییرات احتمالی زمینه اجرای سیاست های کلی در کوتاه مدت زمینه های اجتماعی در تصویب سیاست های کلی دارای اهمیت و نقش فعال اند. با تغییر زمین های اجتماعی، ضرورت تغییر سیاست های کلی دور از انتظار نیست. اجرای آزمایشی سیاست های کلی، آزمونی است تا بتوان آنها را از نظر تحقق اهداف از پیش تعیین شده مورد ارزیابی قرار داد. تغییرات احتمالی در سیاست های کلی آزمایشی بهتر از سیاست های کلی دایمی انجام می شود و مراجعه چندباره برای ارزیابی آنها به انجام تغییرات مثبت می انجامد. مردم نیز در پذیرش آثار سیاست های کلی آزمایشی فعال تر برخورد می کنند و آمادگی بیشتری برای مشارکت در اجرای سیاست های کلی آزمایشی و بررسی کمیت و کیفیت آنها دارند. - جمع آوری مواد مرتبط تحت یک عنوان در سیاست های کلی عنوان بندی بخش های گوناگون در سیاست های کلی در واقع فضایی محتوایی است که مطالب مرتبط با هم را کنار هم جمع آوری می کند. فراوانی موضوعات ریز و درشت مرتبط با سیاست های کلی به گونه ای است که نمی توان بدون جمع آوری و کنار هم قرار دادن مطالب مرتبط با هم عمل کرد. عنوان بندی مطالب در سیاست های کلی، بسته بندی محتوایی مطالب مرتبط با سیاست های کلی برای سهولت استفاده از آن است. عنوان بندی نوعی فراخوان برای جمع نمودن مطالب ذیل عنوان مرتبط است که در نوع خود نوعی نظم بخشی به محتوای سیاست های کلی است. وجود محتوای بدون عنوان بندی در سیاست های کلی به مانند یک انبار بزرگ کالای بدون قفسه و طبقه بندی است که برای یافت هر کالا باید همه بسته های موجود در انبار را جستجو کرد. - احتمال خروج از دايره صلاحيت سیاست های کلی عدم وجود هر گونه نظارت عالیه بر مراکز قانونگذاری متعدد و موازی، و نوعی رها بودن دامنه اختیارات این نهادها، متاسفانه به احتمال زیاد خروج از دایره صلاحیت های تقنینی دور از انتظار نیست که خود به گسترش قانون گریزی و قانون ستیزی در جامعه منجر می شود. امكان نقض سلسله مراتب هنجاري در قانونگذاری نیز دور از انتظار نیست. سیاست های کلی با وجود تداخلات موجود و عدم نظارت بر آن، امکان خروج از دایره صلاحیت خود را دارد. بی اعتنایی دستگاه های اجرایی (قوای سه گانه) به انجام فعالیت متناسب با سیاست های کلی در حوزه ماموریت های ذاتی خود نشانه ای از خروج از دایره صلاحیت سیاست های کلی است. نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه ]]> سیاست Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjtxevyuqevtz.fsfu.html ما اساسا هیچ مشکلی نداریم http://siasatrooz.ir/vdchiknzw23nzxd.tft2.html کدام یک از سریال های زیر جذاب تر است و مخاطبان بیشتری دارد؟ الف) قهوه تلخ ب) پایتخت ج) دادگاه اکبر طبری د) سلطان و شبان وزیر کشور: در بحث کالا‌های اساسی هیچ مشکلی نداریم. ما از این اظهارنظر نتیجه می گیریم که ... الف) نرخ تخم مرغ از شانه ای صدهزارتومان هم می گذرد. ب) از فردا نیم کیلو مرغ هم در بازار پیدا نمی شود. ج) مردم باید خودشان را آماده کنند تا به باد فنا نروند. د) هر سه گزینه فوق صحیح است. دادستان: حکم روح الله زم صادر شد. به نظر شما کدام یک از احکام زیر برای ایشان صادر شده است؟ الف) تبعید به کشور بدآب و هوای کانادا ب) اقامت اجباری در یک هتل شهر بوداپست ج) همسلول شدن با برادر اکبر طبری به مدت بیست سال د) هیچکدام ]]> سیاست Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdchiknzw23nzxd.tft2.html خللی در روند غنی‌سازی تاسیسات نطنز نداریم http://siasatrooz.ir/vdcgxt9q7ak9qw4.rpra.html سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر در روند تولید و غنی سازی اورانیوم در نظنز هیچ‌گونه خللی وارد نشده و سایت ما به مانند گذشته در حال انجام وظایف خود است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در باره حادثه رخ داده در تاسیسات غنی سازی نظنز، اظهار داشت: حادثه‌ای را در این سایت در بامداد روز پنجشنبه داشتیم که یکی از سوله‌های ما که در فضای باز است، دچار حادثه شد. وی ادامه داد: این سوله فاقد مواد هسته‌ای بوده و آلودگی هم وجود ندارد. ما در حال بررسی دقیق علت حادثه هستیم و تیم‌های کارشناسی در محل حضور دارند. شخص علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در محل حضور یافت و دوستان و همکاران ما در حال بررسی موضوع هستند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: اطلاعات بیشتری که در مورد این حادثه به دست بیاوریم،‌ آن را اعلام می‌کنیم. کمالوندی در پاسخ به سوالی در زمینه تلفات جانی این حادثه نیز گفت: همانطور که پیش‌ از این نیز عرض کردم، بخش حادثه دیده غیرفعال بوده و به لحاظ مواد رادیواکتیوی نیز هیچ‌گونه آلودگی وجود ندارد و برخی شایعات مطرح شده، مربوط به تبلیغات سویی است که از سوی معاندین منتشر می‌شود. وی افزود: از لحاظ نیروی انسانی نیز محل حادثه دیده کاملا تخلیه بوده و کسی در آنجا نبوده است و در پی آن خوشبختانه هیچگونه تلفات انسانی نداشته‌ایم. البته باید بگویم که خسارات مالی داشته‌ایم که در حال ارزیابی آن هستیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این نکته را نیز باید بیفزایم که در حال حاضر در روند تولید و غنی سازی اورانیوم هیچ‌گونه خللی وارد نشده و سایت ما به مانند گذشته در حال انجام وظایف خود است. ]]> سیاست Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgxt9q7ak9qw4.rpra.html جناب موسوی خوئینی‌ها! آخرین میخ را به تابوت اصلاحات کوبیدید http://siasatrooz.ir/vdcf0jdyew6dyma.igiw.html بسیج دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی در واکنش به نامه اخیر محمد موسوی خوئینی‌ها تصریح کرد که وی با این نامه آخرین میخ را به تابوت اصلاحات و چهره سیاسی خود کوبید. بسیج دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی درپی نامه محمد موسوی خوئینی‌ها به رهبر انقلاب نامه‌ای خطاب به وی منتشر کرد. متن نامه بسیج دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی به شرح ذیل است: محضر پدر معنوی جریان اصلاحات، جناب محمد موسوی‌خوئینی‌ها با سلام؛ به عنوان شاگردان علامه شهید مطهری و شهید مفتح، مطالبی را در محضر ملت انقلابی ایران اسلامی به استحضار جنابعالی می‌رسانیم، به امید آن‌که درنگ شود و مایه خیر ملت، کشور و جمهوری اسلامی باشد. اخیرا از بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادی به مدیریت کلان و مدیران کشور گله کرده‌اید، خدمتتان عارضم که بله، مردم صبور ایران نسبت به موارد مطروحه گله دارند اما مقصر اوضاع فعلی را حضرتعالی و جریان منصوب به شما می‌دانند. عامل تورم و کاهش درآمد اقشار، بی‌عدالتی‌ و مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حضراتی بودند که از سیاست های درهای باز، اقتصاد باز، بازار باز، سند فرهنگی۲۰۳۰ و برجام حمایت می‌کردند که الحق و الانصاف فرجامش را هم دیدند! حضرتعالی گفته‌اید این اوضاع معلول تصمیمات مدیرانی که می‌آیند و می‌روند نیست! پس چگونه است که در هنگام انتخابات جامه می‌درید تا به مصدر امور تکیه زنید؟! شما و جریان منصوب به شما برای بازسازی چهره خود میان مردم پروژه عبور از نظام و رهبری را کلید زده‌اید، خدمتتان عارضم که حنای شما نزد ملت دیگر رنگی ندارد، چرا که ملت فهیم ایران متوجه نفاق امثال شما شده‌اند. جنابعالی و جریان منسوب به شما به جای عذرخواهی از مردم ایران دست به فرافکنی سیاسی می‌زند و دیگران را مقصر جلوه می‌دهد و خیال می‌کند مردم یادشان رفته که به روزگار انتخابات می‌گفتید اگر ما بیاییم چنین و چنان می‌کنیم. شخص اول مدیریت اجرایی کشور، کسی است که با حمایت شما رئیس‌جمهور شده است، به جای گله از رهبری که صرفا سیاست های کلی را تبیین می‌کند، از شخص اول مدیریت اجرایی گله کنید که برخلاف سیاست های کلی عمل ‌کرده و اقدامات فراقانونی متعددی انجام داده است. علاوه بر آنچه بیان شد، آنچه از مطالعه تاریخ انقلاب اسلامی دریافتیم حاکی از آن است که رفتار و کردار حضراتی چون شما باعث شده نظام اسلامی در میان باور مردم آسیب ببیند. چرا که در روزگاری که امام راحل از مبارزه فرهنگی و مُصلحانه سخن می‌گفت، شما از مبارزه مسلحانه سخن می‌گفتید و از مجاهدین خلق حمایت می‌کردید و چه‌بسا استادان شهید ما علامه مطهری و مفتح در برابر انحرافات شما ایستادند اما با شست‌وشوی مغزی عده‌ای جوان خام و تطبیق آیه «و یصدون عن سبیل الله» بر استاد مطهری در جلسه تفسیر قرآن خود، شاگردانتان را تحریک به ترور استادان ما کردید و ما هنوز این ماجرا را فراموش نکرده‌ایم و از خون آن‌ها نخواهیم گذشت و تاجان در بدن داریم راه‌شان را ادامه خواهیم داد و در برابر انحرافات جنابعالی خواهیم ایستاد. چه آن روزها که بدون مشورت با امام راحل سفارت‌نوردی می‌کردید و برای انقلاب هزینه می‌تراشیدید و حتی بعد از تسخیر سفارت، اسناد جاسوسی را به صورت سلیقه‌ای منتشر می‌کردید و به جهت کینه‌ای که از شهید بهشتی داشتید به دنبال مدرک‌تراشی علیه ایشان بودید تا ایشان را نفوذی جلوه دهید و چه امروز که به دنبال هزینه کردنِ رهبری نظام به پای اشتباهات هم تیمی هایتان هستید! و چه آن روزها که در مصدر دادستانی پرونده تروریست های دفتر نخست‌وزیری را مختومه اعلام کردید. و چه بعد از رحلت امام (ره) که در سایه نبودشان به کاخ های مصادره شده پهلوی کوچ کردید. و چه آن روز که به گفته مرحوم حجت الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی از رهبر انقلاب کینه به دل گرفتید که چرا حضرتعالی را رئیس قوه‌قضائیه نکرده‌است و یا در مرکز تحقیقات‌استراتژیک به ۵۰۰ نفر از نزدیکان خود بورس تحصیل در آمریکا و اروپا اعطا کردید تا بعدها بیایند و نظام جمهوری اسلامی را استحاله کنند. و چه در سال ۱۳۷۸ که به دروغ و انتشار نامه محرمانه وزارت اطلاعات فتنه و آشوب به پا کردید و دانشگاه ما را به خون کشیدید و ما از خون عزیزان هم‌دانشگاهی خود که به واسطه فتنه شما مرحوم شدند، نخواهیم گذشت و یا در سال ۱۳۸۸ که همانند نوستراداموس از ماه‌ها قبل پیش‌بینی کردید در انتخابات تقلب می‌شود و یا اخیرا که در حافظه تاریخی مردم کاملا روشن است که از رحم‌اجاره‌ای در انتخابات ۱۳۹۲ رونمایی کردید و در انتخابات ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ تَکرار کردید و فاجعه آفریدید. و در آخر جناب موسوی‌خوئینی‌ها شما با این نامه اخیر، آخرین میخ را به تابوت اصلاحات و چهره سیاسی خود کوبیدید. لطفا بروید استغفار کنید و از ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری طلب عفو و بخشش نمایید و من‌بعد در امورسیاسی دخالت نکنید، چرا که ملت مومن و انقلابی ایران طلحه و زبیر دیگری را تحمل نخواهند‌کرد که جملی دیگر بیافرینند.  ]]> سیاست Fri, 03 Jul 2020 19:06:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdcf0jdyew6dyma.igiw.html