سیاست روز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/ Sun, 18 Aug 2019 22:15:48 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sun, 18 Aug 2019 22:15:48 GMT 60 آمریکا تمام قدرت خود را به میدان آورده است http://siasatrooz.ir/vdccsxqs42bqs08.ala2.html فرمانده کل سپاه گفت:استکبار همه ارکان خود را به صحنه آورده است، قدرتی که در تاریخ بشر بی مانند است. آمریکا در ظاهر بزرگترین قدرت است و این قدرت را به میدان مقابله با انقلاب اسلامی آورده است. سرلشکر سلامی در نهمین جشنواره مالک اشتر با تبریک عید سعید غدیر خم و ولایت امیر المومنین (ع) اظهار داشت: علی (ع) مظهر علم، آزادگی، شرف ، جوانمردی، غیرت، عاطفه و شاهکار خلقت است که هیچ کس را یارای رسیدن به جایگاه او نیست. سرلشکر سلامی گفت: فرماندهان هرچه می توانید نهج البلاغه را بخوانید زیرا زیباترین و کاملترین منشور فرماندهی است، ولایت راه ، روش، ارزش، فضیلت و عظمت است، ما شکوه ولایت را در این چهل سال تاریخ جنگ های بزرگ دیده و به اطمینان خاطر رسیده ایم. میدان ما را در درخشش نور ولایت به اطمینان قلب رسانده است. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdccsxqs42bqs08.ala2.html اجرایی شدن ۱۹ هزار طرح در ۶ هزار روستا http://siasatrooz.ir/vdcb8gb8zrhb8ap.uiur.html رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در تقویت اقتصاد روستایی از اجرایی شدن ۱۹ هزار طرح در۶ هزار روستا خبر داد. اقتصاد روستایی یکی از مهمترین مولفه‌های تاثیرگذار بر اقتصاد کشورهاست چرا که هرگونه کاستی و یا تقویت در این حوزه بر میزان مهاجرت به شهرها، تقویت یا ضعف اقتصاد شهری و مولفه های پیشرفت کلان اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود. بر همین اساس است که فعالیت در عرصه تقویت اقتصاد روستایی اصلی مهم برای نهادها و ساختارهایی است که برای تحقق اهداف انقلاب و حمایت از اقشار مختلف جامعه تلاش می‌کنند. رویکردی که طی سالهای اخیر از سوی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مورد توجه و تاکید بوده و تقویت اقتصاد روستایی به عنوان راهکار احیای روستاها و کاهش کوچ روستائیان به شهرها که در نهایت به خودکفایی در تهیه غذا و محصولات کشاورزی و دامی در اولویت برنامه‌های آن قرار داشته است. در همین چارچوب محمود عسکری آزاد، رئیس کل هیات مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در بازدید از غرفه توانمندی های روستائیان و عشایر در نمایشگاه بین المللی تهران گفت: رشد اقتصادی و توزیع نامناسب درآمد دو مسئله ای است که باید در به آن توجه کرد در کشور ما توزیع درآمد مناسب نیست و یکی از علت های آن پایین بودن سطح درآمد روستائیان است. وی در ادامه بر نقش و جایگاه مهم روستاها در اقتصاد ملی کشور اشاره و تاکید داشته که ۲۶ درصد از تولید ملی کشور در روستا‌ها تامین می‌شود و روستا‌ها می‌توانند در بخش صنعت تاثیرگذار باشند. عسکری آزاد با آسیب شناسی وضعیت اقتصاد روستایی گفت: برای حل مشکل روستا از طریق توسعه زیر ساخت ها در ۴۰ سال گذشته اقدامات زیادی انجام دادیم ولی به دلیل آنکه اشتغال به کشاورزی و دامداری محدود شده، بسیاری از جوانان تحصیلکرده در روستاها نمی مانند و در حال حاضر رشد جمعیت روستایی ما منفی ۷ دهم درصد است. فقط با اعطای وام این مشکل حل نمی شود .در بنیاد برکت بر روی این موضوع مطالعه کردیم که چگونه درآمد روستائیان را افزایش داده و آنها را در روستاها ثابت کنیم در جمع بندی مطالعاتی به ۵ سرمایه انسانی، اجتماعی، مالی، طبیعی و فیزیکی دست یافتیم . این ۵ سرمایه با هم ترکیب و به سمت اشتغال برده شده ودر نهایت طرح های آسمان سحاب آفتاب و مهتاب را طراحی کردیم. وی با مروری بر اقدامات صورت گرفته از سوی بنیاد برکت در تحقق اقتصاد روستایی فعال و مولد در ادامه افزود: در ۶ هزار روستا ۱۹ هزار طرح اجرایی شده است. امسال در کل سال ۹۸ در ۲۸ روستا وارد عمل شده ایم. در هر شهرستان یک کمیته اشتغال و یک کارگروه توسعه اشتغال ایجاد کردیم. مسئول طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت در تشریح روند حمایتی صورت گرفته در روستاها افزود: تسهیل گران به ازای کاری که انجام می دهد مبلغی را دریافت می کند و این مبلغ را ظرف مدت ۳ سال دریافت می کند. وی گفت: کمتر از یک درصد تاخیر در پرداخت وام توسط کسانی که وام دریافت کرده اند را داشتیم. عسکری آزاد در تشریح اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های بلند مدت بنیاد برکت برای امر اشتغال زایی که می‌تواند نقشی مهم در اقتصاد روستایی داشته باشد افزود: امسال ۱۵ هزار طرح و سال آینده ۱۰۰ هزار طرح اشتغال زایی ایجاد خواهیم کرد. ۱۰۰ هزار طرح در روستاها یعنی ۱۵۰ هزار شاغل مستقیم و ۱۵۰ هزار شاغل غیر مستقیم ایجاد شود. این طرح ها و اقدامات راه حلی برای مهاجرت معکوس و توزیع عادلانه تر درآمدها است. لازم به ذکر است اشتغال زایی در روستاها از مولفه‌های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور در مقابله با تحریم‌هاست که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را در حوزه مواد غذایی تامین و از میزان وابستگی‌ها به خارج از کشور را بکاهد. روندی که طی سالهای اخیر از سوی نهادهایی همچون بنیاد برکت و بسیج سازندگی به صورت مستقیم و یا از طریق اردوهای جهانی پیگیری و دستاوردهای بسیاری را رقم زده است چنانکه آمارها از بازگشت بخش قابل توجهی از روستائیان به خانه و کاشانه‌اشان و رونق تعداد قابل توجهی از روستاهای کشور حکایت دارد. نویسنده: سمیه ملکی ]]> اقتصاد Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb8gb8zrhb8ap.uiur.html لبه تیز کارت سوخت زیر گلوی قاچاقچیان سرمایه ملی http://siasatrooz.ir/vdca6wn6i49n6y1.k5k4.html با گذشت ۵ روز از آغاز فرآیند سوخت گیری با کارت سوخت، اولین گمانه زنی‌ها از میزان کاهش مصرف سوخت در کشور بالا گرفته است و تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند دولت بویژه وزارت نفت، مهم‌ترین دلیل خود برای استفاده مجدد کارت سوخت را، جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از مرز‌ها عنوان می‌کند. معضلی که نه تنها منجر به خروج سوخت فسیلی از کشور می‌شود، میزان قابل توجهی از ارز که مختص به تمام مردم این کشور بوده را هم به تاراج برده و در جیب دلالان می‌ریزد. در این بین روش‌های بسیار عجیب و برنامه ریزی شده و همچنین کمرنگ شدن نظارت بر مصرف سوخت در برهه ای از زمان، عواملی است که به قاچاق سوخت دامن زده بود. شگردهای قاچاق روزانه گزارش‌ها و خبر‌های متعددی از کشف محموله‌های مختلف قاچاق سوخت از کشور را در بخش‌های مختلف خبری و رسانه‌های فضای مجازی مشاهده می‌کنیم، اما علت اصلی این خروج سرمایه چیست؟ علت اصلی این موضوع ارزان قیمت بودن این کالا نسبت به نرخ سوخت در کشور‌های همسایه است؛ که در هر حالت قاچاق محصول با هر قیمتی امری قبیح و غیر قابل توجیه است. تعداد زیادی از ساکنان مرزی در این ارتباط به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته اند که " بیش‌تر دلالان فروش بنزین و گازوئیل به آن طرف مرز، آن هم به طور قاچاق، خارجی هستند و با تحریک افراد داخلی قصد برهم زدن نظام عرضه و تقاضای بنزین و سایر سوخت‌ها را در کشور دارند"! البته این میان سود زیاد حاصل شده از فروش نفت آن هم به برکت نوسانات سال گذشته ارزی هم قابل کتمان نیست. آبان سال گذشته بود که دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر از قاچاق روزانه بیش از ۱۱ میلیون لیتر سوخت آن هم در ۴ فرآورده نفتی داد. رقمی که واقعا چشمگیر و تکان دهنده بود، به همین دلیل مسئولان را برای مقابله با آن به تکاپو انداخت و درست در ۲۸ فروردین امسال نتایج مقابله و رصد دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام شد. کاهش ۴ لیتری قاچاق سوخت در روز عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به میزان قاچاق سوخت در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته به علت ۲ نرخی و یا چند نرخی شدن ارز، موضوع فروش سوخت در آب‌های بین المللی با نرخ جهانی بین استان‌ها و به‌ویژه استان‌های مرزی افزایش پیدا کرد. او افزود: طبیعتا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از لحظه چند نرخی شدن ارز این موضوع را تا حدودی پیش بینی می‌کرد و با کارشناسان و همکاری نیرو‌های مرزبانی و سپاه پاسداران وارد عمل شدیم. هندیانی گفت: باتوجه به همکاری‌های این نهاد موفق به کاهش ۵ تا ۶ میلیون لیتر قاچاق شدیم و در نهایت فعلا با توجه به اتفاقات اخیر ارزی برآورد‌ها نشان می‌دهد، همچنان ۸ میلیون لیتر سوخت از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود. البته سردار مویدی، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزضمن تایید کاهش میزان قاچاق سوخت اظهار کرد: قاچاق سوخت دلایل مختلفی از جمله نحوه نظارت بر مصرف و همچنین قیمت این کالاها دارد که وزارت نفت با راه اندازی سیستم سوخت رسانی با کارت اقدام خوبی برای جلوگیری از هدر رفت منابع را در پیش گرفته است، امیدواریم برای قیمت سوخت های مختلف نیز تجدید نظراتی صورت گیرد. احمد جانجان کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صدور کارت سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین، گفت: در دولت قبل با به کارگیری کارت سوخت در مصرف بنزین، طی ۸ سال ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی شد و این بحث کار کارشناسی شده ای به نظر می رسد و از مجموع این ۱۰۰ میلیارد، ۷۵ میلیارد از محل صرفه‌جویی و ۲۵ میلیارد تومان از محل واردات کمتر سوزاندیم. همچنین در دولت نهم و دهم سالانه حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت مشهود بود. وزارت نفت به دنبال مصارف مشکوک کوروش کرم پور حقیقی دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص نتیجه بدست آمده استفاده از کارت سوخت در سال‌های گذشته اظهار کرد: در گذشته کارت سوخت وجودی فعال داشت و به طور معمول در جایگاه‌ها از آن استفاده می‌شد، این امر مدتی به صورت غیر فعال تبدیل شد و میزان مصرف سوخت هر خودرو از دسترس سیستم بهینه سازی سوخت خارج شده بود. حال با ورود مجدد کارت سوخت به چرخه سوخت گیری می توان میزان استفاده سوخت هر خودرو را با استفاده از کارت هوشمند شخصی مورد بررسی قرار داده و از استفاده بی رویه و مشکوک آن جلوگیری کرد. او ادامه داد: هدف اصلی استفاده از کارت سوخت چگونگی مصرف و مدیریت سوخت است؛ ابتدای امر باید فکری به حال نهادیه سازی فرهنگ استفاده از هر نوع سوخت بویژه بنزین کرد سپس به سراغ میزان و سقف استفاده از سوخت پرداخت. کرم پور با اشاره به اینکه مقابله با معضل قاچاق یکی از اهداف احیای کارت سوخت در کشور است، بیان کرد: تمهیدات لازم برای مقابله با قاچاق سوخت بررسی شده است و به زودی عملی می‌شود. دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون سامانه‌ی تعریف شده برای کارت سوخت کامل‌ترین نوع سامانه است، چرا که در این سامانه بیشترین اشکالات و موانع پیش روی دارندگان کارت سوخت در نظر قرار گرفته است.  ]]> اقتصاد Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdca6wn6i49n6y1.k5k4.html اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در بحرین http://siasatrooz.ir/vdcjvyeviuqevxz.fsfu.html با سکوت نهادهای مدعی حقوق بشر جهانی و استمرار وضعیت بحرانی در زندان‌های آل‌خلیفه، حدود ۲۰۰ زندانی سیاسی در زندان "جو" شهر منامه پایتخت بحرین در همبستگی با ۱۵ زندانی دیگر دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند. مسئولان زندان "جو" ۱۵ زندانی را از بیش از دوسال پیش تاکنون در ساختمانی جدا از سایر زندانیان در شرایط بدی نگهداری می‌کنند و محدودیت‌های زیادی علیه آنها اعمال کرده‌اند. این زندانیان یک هفته قبل، از مراجع حقوق بشری خواستند تا برای برداشته شدن محدودیت‌های امنیتی خودشان که زندگی آنها را در این ساختمان به جهنم تبدیل کرده است، وارد عمل شوند. حسن الغسره به‌نمایندگی از این ۱۵ زندانی در پیامی صوتی از زندان محدودیت‌های اعمال‌شده علیه آنها را تشریح کرد و از عزم آنها برای اعتصاب غذا سخن گفت. الغسره گفت که این زندانیان خواهان حقوق کامل خود و ملحق شدن به سایر زندانیان در زندان "جو" هستند و از روز ۱۵ اوت جاری نیز دست به اعتصاب غذای نامحدود برای برآورده شدن خواسته‌هایشان می‌زنند. ۱۹۶ زندانی سیاسی در زندان "جو" نیز در همبستگی با این ۱۵ زندانی دست به اعتصاب غذا زدند. برخی منابع گفتند: ۸۱ زندانی بند ۱۳ و ۱۱۵ زندانی بند ۱۴ زندان "جو" به اعتصاب غذا ملحق شدند. آنها خواهان برداشته شدن محدودیت ۱۵ زندانی یادشده و ادغام آنها با سایر زندانیان هستند. رژیم بحرین در اقدامی مشابه محدودیت‌هایی را علیه زندانیان سیاسی زن اعمال کرده است. هاجر منصور و مدینه علی دو تن از این زندانیان هستند که با محدودیت‌های شدید از سوی مریم البردولی رئیس زندان "عیسی" روبه‌رو هستند. هر دوی آنها از درمان و ملاقات با خانواده محروم هستند.رژیم بحرین همچنین از خروج اسامه التمیمی از نمایندگان سابق مجلس برای ادامه درمان در خارج از کشور جلوگیری کرد. وی اخیراً دچار سکته مغزی شده است و مسئولان فرودگاه از خروج او جلوگیری کردند. ]]> جهان Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjvyeviuqevxz.fsfu.html جنایات مشترک صهیونیستی- سعودی http://siasatrooz.ir/vdcizuaz5t1az52.cbct.html همنوایی صهیونیستی – سعودی علیه بشریت هر روز فجایعی جدید رقم می‌زند چنانکه در کنار تجاوز صهیونیست‌ها به غزه و شهادت چندین نفر، سعودی نیز یمن را مورد حمله مرگبار قرار داد. رسانه‌های محلی نوار غزه از شهادت دست‌کم ۴ فلسطینی در حملات نظامیان صهیونیست خبر دادند.در این خبر آمده است: «تعداد دقیق فلسطینیان کشته شده که به نظر می‌رسد از مرز عبور کرده اند، مشخص نیست. رسانه‌ها در غزه اطلاع می‌دهند که چهار یا پنج نفر کشته شده اند.» پیشتر نظامیان ارتش اسرائیل به سمت افراد در مرز نوار غزه آتش گشودند. ارتش اسرائیل از بالگرد‌های جنگی و تانک در برخورد با فلسطینیان استفاده می‌کند. ارتش رژیم صهیونیستی مناطق «بیت لاهیا» و «بیت حانون» در شمال نوار غزه را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای خود قرار داد. در همین حال یک عضو کنیست رژیم صهیونیستی در مواضعی خصمانه خواستار ترور رهبران مقاومت در نوارغزه شد.«موتی یوگف» عضو کنیست رژیم صهیونیستی مواضع خصمانه ای را علیه گروه های مقاومت در غزه اتخاذ کرد. این عضو کنیست رژیم صهیونیستی در مواضعی خصمانه خواستار ترور رهبران مقاومت در نوارغزه شد.در این میان جنبش حماس ز به رژیم صهیونیستی درخصوص تداوم جنایتهای تل آویو در غزه هشدار داد. این جنبش در واکنش به شهادت ۳ فلسطینی در نوارغزه اعلام کرد: اقدام نظامیان اشغالگر اسرائیلی در قتل جوانان فلسطینی در شمال نوارغزه جنایت جدیدی است که به پرونده سیاه اشغالگران اضافه شد. در همین حال نظامیان رژیم صهیونیستی به صورت وحشیانه به برخی صحن های مسجدالاقصی یورش بردند. در این میان نظامیان رژیم صهیونیستی ضمن یورش به کرانه باختری چند فلسطینی را بازداشت کردند. این در حالی است نتانیاهو دیروز برای اقدامات سیاسی و انتخاباتی راهی اوکراین شد. در همین حال در جنایتی همسو با جنایات صهیونیست‌ها یگان توپخانه‌ای ائتلاف سعودی در ادامه نقض آتش‌بس الحدیده، شهرهای «التحتیا» و «الدریهمی» را گلوله ‌باران کرد.نیروهای توپخانه‌ای ائتلاف سعودی ب بیش از ۴۰ گلوله توپ به سمت مناطق متفرقه جنوب شهر التحتیا استان الحدیده واقع در غرب یمن شلیک کردند. شبکه المسیره به نقل از یک منبع محلی گزارش داد که یگان توپخانه‌ای ائتلاف سعودی منازل مسکونی اهالی الدریهمی را گلوله باران کرد. خبر دیگر آنکه وزیر انرژی عربستان با تایید حمله پهپادی نیروهای یمنی به میدان نفتی «شیبه» در عربستان، مدعی شد خسارات این حمله ناچیز بود. وی افزود: این حمله منجر به بروز آتش سوزی شد اما آتش سوزی مهار شد و خسارات ناشی از حمله ناچیز بوده است ضمن اینکه این حادثه تلفات در پی نداشته است. الفالح با بیان اینکه تولید و صادرات عربستان در این حمله تحت تاثیر قرار نگرفت، افزود: عربستان این اقدام بزدلانه و تروریستی را به شدت محکوم و تاکید می کند این حمله در چارچوب حملات اخیر به بخش توزیع بین المللی نفت از جمله لوله های نفتی عربستان و نفتکش ها در خلیج (فارس) انجام شده است. از سوی دیگر وزیر مشاور در امور خارجه امارات حمله انصارالله یمن به میدان نفتی «شیبه» وابسته به شرکت آرامکو عربستان سعودی را محکوم کرد. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات ضمن محکوم کردن حمله انصارالله به میدان نفتی «شیبه» وابسته به شرکت آرامکو عربستان سعودی، مدعی شد که انصارالله در برابر تلاش‌های سیاسی سازمان ملل کارشکنی می‌کند. قرقاش در صفحه توئیتر خود نوشت: «حمله به میدان الشیبه، علی‌رغم ماهیت تبلیغاتی آن، دلیلی دیگر بر اهانت حوثی‌ها به تلاش‌های سیاسی سازمان ملل است». وی افزود که «اتحاد و تقویت عملکرد دولت در مرحله آینده ضروری است و شکی نیست که استمرار حملات حوثی‌ها بزرگ‌ترین خطر برای [توافقنامه] استکهلم است». ]]> جهان Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcizuaz5t1az52.cbct.html کشمیر در محاصره ارتش هند http://siasatrooz.ir/vdchzvnzx23nzkd.tft2.html در حالی رسانه‌های هندی از محاصره بودن دره کشمیر توسط ۹۵۰ هزار نیروی ارتش خبر می‌دهند که نیروهای امنیتی و ارتش هند بعد از درگیر شدن با ساکنان ایالت کشمیر که به تغییر وضعیت قانونی این منطقه معترض بودند، چندین نفر از آنها را زخمی کردند. پلیس هند به شهر «سرینگر» – مهمترین شهر در ایالت «جامو و کشمیر» در کشور هندوستان – یورش برده و حداقل شش نفر از مردم معترض به لغو وضعیت خودمختاری و اعمال محدودیت‌های شدید بر این منطقه را مجروح کردند. تعدادی از ساکنان این شهر می‌گویند علاوه بر اینکه نیروهای امنیتی هندی به آنها حمله کرده یا مورد دشنام قرار دادند، بلکه با یورش به خانه‌های آنها اموالشان را نیز تخریب کرده‌اند. بعد از اعمال محدودیت‌های گسترده توسط دولت هند بر کشمیر، بخشی از خطوط تلفن در سرینگر، بعد از یک قطعی ۱۲ ساعته، شامگاه شنبه مجددا وصل شدند اما هنوز خطوط اینترنت و تلفن همراه قطع هستند. همچنین مناطق وسیعی از این شهر در حالت حکومت نظامی به سر برده و بیش از ۵۰۰ نفر از سران و فعالان سیاسی یا اجتماعی این منطقه در بازداشت نیروهای امنیتی هند به سر می‌برند. این در حالی است که مقامات محلی ایالت جامو و کشمیر و همچنین مقامات دولت فدرال در دهلی‌نو از پاسخ دادن به سوال خبرنگاران درباره حملات نیروهای امنیتی به مردم کشمیر، بازداشت‌ها یا تخریب اموال آنها امتناع می‌ورزند. «آمیت شاه» وزیر کشور هند چند روز پیش در پارلمان این کشور، خبر لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند را اعلام کرده بود. نخست وزیر هند نیز هفته قبل با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد می‌کند؛ دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد. به گزارش رسانه های هند، ۹۵۰ هزار نیروی نظامی، شبه نظامی و ویژه نیروی هوایی کشور در حال حراست از دره کشمیر هستند. طبق اعلام این رسانه ها، بیشتر نیروهای هندی در این دره مستقر هستند و طی ماه گذشته بیش از ۱۷۵ هزار نیروی دیگر در مرکز این منطقه مستقر شدند. مغازه ها تعطیل و مردم در چاردیواری خانه های شان حبس هستند. خیابان ها شاهد موج سربازانی است که به گوشه و کنار دره کشمیر سرک می کشند. شرایط به گونه ای است که از آن به عنوان آماده شدن برای جنگ یاد می شود. حزب حاکم بهاریتا جاناتای هند تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان را بر آن رد می کند. پس از تصمیم دولت هند تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بر سر کشمیر تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند. تنش های دیپلماتیک پس از اخراج سفیر و ۱۳ دیپلمات هند از پاکستان در پی تشدید اختلافات میان دو کشور، موجب شد تا اسلام آباد به طور رسمی مبادلات تجاری و فرهنگی با دهلی نو را متوقف کند. «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان روز پنجشنبه طی سخنرانی در جلسه ویژه‌ای با مجمع قانونگذاری کشمیر در شهر «مظفرآباد»، با هشدار درباره طرح هند برای «پاکسازی نژادی» مسلمانان از منطقه جامو و کشمیر، گفت دولت دهلی‌نو به دنبال مداخله نظامی در بخش پاکستانی کشمیر است. در این میان وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از سازمان ملل درخواست کرد نقش فعال‌تری در زمینه رفع تنش در جامو و کشمیر ایفا کند. وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از رایزنی‌ها و جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز جمعه و در مورد تحولات اخیر در منطقه جامو و کشمیر استقبال کرد. وزارت خارجه ترکیه همچنین بر حل و فصل اختلاف موجود در این منطقه از طریق گفتوگو بین طرفین تاکید کرد. آنطور که روزنامه دیلی صاباح گزارش کرده ، دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین آرامش و اجتناب از اقدامات یک جانبه که باعث افزایش تنش می‌شوند را خواستار شد. ]]> جهان Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdchzvnzx23nzkd.tft2.html روزهای حساس عراق http://siasatrooz.ir/vdcgqz9qxak9qt4.rpra.html عراق طی هفته‌های اخیر با رویدادهای سیاسی قابل توجهی همراه شده که محور آن را نیز تشدید اعتراض‌ها به سیاست‌های دولتمردان بویژه از سوی نمایندگان پارلمان تشکیل می‌دهد. جریان‌هایی مانند جریان عمار حکیم و جریان صدر محور این انتقادها را تشکیل می‌دهد چنانکه برخی نمایندگان آنها در پارلمان از استیضاح برخی وزرا و و حتی نخست وزیر سخن گفته‌اند. این رویکرد انتقادی در حالی صورت می‌گیرد که برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی تلاش کرده‌اند تا آن را نشانه چند دستگی در ساختار سیاسی عراق عنوان و از آن جهت منافع ضد عراقی بهره گیرند. آنها تلاش دارند تا چنان وانمود سازند که الگوی ساختاری جاری در عراق نمی تواند حلال مشکلات باشد و بازگشت عراق به دوران بعث و یا آنچه آمریکا و اروپا با ادعای دموکراسی مطرح می‌کنند را راهکار پایان این وضعیت عنوان می‌کنند. این رویکرد تبلیغاتی برای بحرانی نشان دادن وضعیت سیاسی عراق در حالی صورت می‌گیرد که در تحلیل این تحولات چند نکته قابل توجه است. نخست آنکه این اعتراض‌ها و انتقادها بیشتر از سوی جریان‌های شیعه که همگرایی بیشتری با عادل المهدی نخست وزیر دارند صورت می‌گیرد و این یعنی اینکه جریان‌های شیعه نه تنها به دنبال سلطه بر قدرت نبوده بلکه هدفشان زمینه سازی برای حل مشکلات کشور و تحقق مطالبات مردم بوده لذا عملکرد آنها را باید نقد درون گفتمانی دانست که پویایی این جریان‌ها برای تحقق مطالبات مردمی را نشان می‌دهد. دوم آنکه عراق اکنون با چند بحران مهم مواجه است. از یک سو فساد در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور مشاهده می‌شود که ناکارآمدی و یا کم کاری برخی وزرا به این امر دامن زده است. تغییر در ساختار مذکور امری ضروری برای مقابله با فساد و سوق دادن کشور به سمت پیشرفت و حل مشکلات است. از سوی دیگر در حالی انفجارهای مشکوک در مراکز و انبارهای تسلیحات ارتش و نیروهای مردمی عراق افزایش یافته که همزمان آمریکا به دنبال بازگرداندن داعش و ناامن سازی عراق است. مسئله‌ای که ارتباط میان این دو مولفه را بیش از پیش در اذهان تقویت می‌سازد. مقابله با این روند نیز از وظایف مهم دولت برای حفظ امنیت و مقابله با تهدیدات امنیتی است. از مطالبات جریان‌های منتقد بویژه جریان حکیم و صدر نیز توجه دولت به این دو مقوله یعنی فساد و نیز وضعیت امنیتی کشور است. با توجه به آنچه ذکر شد به صراحت می‌توان گفت که رویکرد این جریان‌ها به انتقاد و حتی تهدید به استیضاح وزرا نه برگرفته از اصل قدرت طلبی و ضدیت با دولت بلکه در چارچوب کمک به حل مشکلات کشور و یاری رساندن به دولت در تحقق مطالبات مردمی است. نکته قابل توجه آنکه استیضاح و سوال کردن از حقوق نمایندگان در تمام دنیاست و حتی در آمریکا و یا کشورهای اروپایی نیز این روند مشاهده می شود که وزرا و یا حتی نخست وزیر یا رئیس جمهور به پارلمان احضار و مورد بازخواست قرار می‌گیرند. نویسنده: علی تتماج ]]> جهان Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgqz9qxak9qt4.rpra.html ادامه مقاومت، بازدارندگی را تقویت می‌کند http://siasatrooz.ir/vdcfyxdyyw6dyja.igiw.html تحلیلگر مسایل نظامی و راهبردی منطقه موضعگیری‌های ایران در قبال فشارهای غرب را قاطع و حکیمانه توصیف کرد و بر افزایش قدرت بازدارندگی در برابر قدرت‌ها در صورت حفظ انسجام و تقویت مقاومت تاکید کرد. هشام جابر در گفت‌وگویی به بررسی فشارهای غرب علیه ایران و نیز راهبرد مقاومت فعال تهران پرداخته است.دولت‌های غربی از طریق سیاست ارعاب می‌خواهند در منطقه به اهداف خود برسند. اما اخیراً و بعد از واکنش‌‌های ایران و پایان صبر استراتژیک این کشور و اتخاذ راهبرد مقاومت فعال از سوی تهران و وقوع تحولاتی همانند ساقط کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی می‌بینیم که انگلیس امروز مجبور شده نفتکش ایرانی گریس ۱ را آزاد کند. راهبرد ایران را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ایران مواضعی قاطع، ثابت و حکیمانه در پیش گرفته است. ایران اعلام کرده که به دنبال جنگ نیست و نمی‌خواهد به کسی تجاوز کند و کسی را به صورت پیش‌دستانه مورد حمله قرار دهد، اما اعلام کرده که نسبت به هر نوع تجاوز یا نقض تمامیت ارضی خود در عرصه‌های زمینی، دریایی و هوایی واکنش نشان خواهد داد. ایران در وعده‌های خود صادق بوده و هواپیمای بدون سرنشین بسیار پیشرفته آمریکا موسوم به گلوبال هوک را که ارزش آن بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار بود، ساقط کرد، این یک چالش بزرگ برای آمریکا به شمار می‌رفت، آمریکا اما با عقب نشینی از مواضع خود این اقدام را این گونه توجیه کرد که هیچ فرد آمریکایی در هواپیما نبود. ایران البته در مواضع خود ثابت‌قدم ماند. موضوع دوم، موضوع آزادی نفتکش ایرانی در جبل الطارق بود که یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران به شمار می‌رود. همان گونه که ادعا می‌کنند، این یک درگیری سیاسی یا قضایی نیست بلکه همانطور که ایران اعلام کرده، تقابل چشم در برابر چشم (مقابله به مثل) است. ایران موقعیت پیشرفته‌ای در روند بازدارندگی دارد، ایران قدرتی به اندازه‌ آمریکا ندارد، اما می‌تواند بازدارندگی قابل توجهی در برابر آمریکا داشته باشد. آمریکا می‌داند که هرگونه تجاوز به ایران باعث می‌شود که منافع این کشور در خلیج فارس و همچنین رژیم صهیونیستی از بین بروند. در سایه افزایش قدرت محور مقاومت و تشتت حامیان آمریکا در یمن، سوریه، لبنان و عراق و همچنین در سایه شکست‌های آمریکا و محور حامی این کشور در منطقه، شما آینده مقاومت را چگونه می‌بینید؟ هشام جابر: ‎آمریکایی‌ها دهها پایگاه نظامی در عراق دارند که بیشتر آنها در کردستان عراق است. آنها پایگاه‌هایی در شرق فرات در سوریه دارند و پایگاه‌هایی نیز در خلیج فارس دارند. حضور نیروهای خارجی در منطقه مهم نیست بلکه مهم بازدارندگی و مانع شدن از هر اقدام تجاوزکارانه است. یمن بزرگترین دلیل در این زمینه است. انصارالله با امکانات بسیار اندکی که داشتند، موفق شدند دولت‌های متجاوز را به چالش بکشانند. ما دیدم چه اتفاقی افتاد و چگونه امارات از جنگ عقب‌نشینی کرد، چرا که به این قدرت بازدارندگی و عزم راسخ برای پایداری و مقامت اطمینان داشت. آنها دیدند که جنگ، پرهزینه و طولانی مدت شده است. در جنوب لبنان نیز همین اتفاق افتاد. اسرائیل بسیار قویتر از کشورهای عربی است، اما تنها از حزب‌الله می‌ترسد، چرا که حزب‌الله قدرت بازدارندگی را ایجاد کرده است. قدرت بازدارندگی تنها در سلاح نیست، بلکه در اعتقاد و شایستگی در مبارزات و شناخت میدان مبارزه نیز هست. به اعتقاد من خط مقاومت همبستگی بالایی دارد و روز به روز به دستاوردهای بیشتری را در زمینه بازدارندگی در برابر دشمن خواهد رسید. اگر تجاوزی از سوی هر طرفی به یکی از عناصر محور مقاومت انجام شود، در مورد تمام این محور خواهد بود. این چیزی بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیروز آن را اعلام کرد. آیا بهتر نیست دولت‌های منطقه‌ای یک قدرت دفاعی منطقه‌ای به جای اعتماد به نیروهای خارجی تاسیس کنند؛ آیا این اقدام کم هزینه‌تر و تاثیرگذارتر نیست؟ قطعاً. اگر نیت‌های خوبی در این زمینه وجود داشته باشد. امنیت خلیج فارس مورد توجه ایران و دولت‌های حاشیه حلیج فارس است. این موضوع کاملا مشخص است. پس ارتباط آمریکایی‌ها برای استقرار نیروهای عربی از گوشه و کنار دنیا در این منطقه چیست؟ همانطور که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت این موضوع طبیعی است و آنها به جای این که تلاش کنند امنیت و ثبات منطقه را ایجاد کنند، تلاش دارند، منطقه را در آستانه اشتعال قرار دهند. دولت‌های خلیج فارس باید به این نتیجه برسند که ایران از نظر جغرافیایی و تاریخی بسیار مهم است و آنها باید با ایران همکاری کنند، چرا که ایران هرگز به آنها تجاوز نکرده است و همواره دست دوستی به سوی آنها دراز کرده است. جغرافیا و تاریخ منطقه این را می‌گوید و کشورهای منطقه که تحت امر آمریکا هستند، باید این موضوع را بپذیرند، آنها باید از تاریخ منطقه و صدام حسین و افراد قبل از وی و تمامی کسانی که پروژه‌های آمریکا را اجرا کرده‌اند، درس بگیرند. ما به آنها توصیه می‌کنیم که پژوهش تاریخی و جغرافیایی بسیار مهم است. ایران و کشورهای خلیج فارس نمی‌توانند جای خود را تغییر دهند، لذا باید کشورهای عربی دست همکاری به سوی ایران دراز کنند تا بتوانند امنیت خلیج فارس را حفظ کنند. بسیاری اعتقاد دارند که سستی و مماشات در برابر خودکامگی‌ها و سلطه‌جویی غرب باعث می‌شود که آنها جسارت بیشتری پیدا کنند و تجاوزهای خود و اقداماتشان در منطقه را بیشتر کنند. آیا سیاست مقاومت فعال و بازدارنده و هجومی می‌تواند آنها را متوقف کند یا این که باید سیاست دیگری برای توقف تهدیدات آمریکا در پیش گرفته شود؟ قدرت بازدارندگی ثابت کرده است که می تواند مانع از اجرای پروژه‌های تجاوزطلبانه شود. جنگ‌ها فقط در بودجه‌ها و ابعاد نظامی نیست، جنگ‌های تبلیغاتی، دیپلماتیک، روانی و اقتصادی نیز وجود دارند. آنها تمامی جنگ‌ها را ضد ایران دنبال می‌کنند، چرا که ایران مرکز محور مقاومت است. آنها ایران را تهدید کرده‌اند اما جرأت انجام کاری را ندارند و رئیس جمهور آمریکا فتیله انفجاری در منطقه را پایین می‌کشد، چرا که می‌داند هزینه‌های آن برای خودش و متحدانش بسیار زیاد خواهد بود. دیپلماسی ایران نیز کار خود را کرده و ما به خوبی دیدیم که فعالیت‌های وزیر خارجه ایران در منطقه و مناطق مختلف کار خود را کرد و ائتلاف کشورهای حوزه خلیج [فارس] که آمریکا می‌خواست آن را در برابر ایران قرار دهد، باقی نماند. عمان دشمن یا رقیب [ایران] نیست، بلکه کشوری دوست است. کویت نیز در تحولات بیطرف است. در مورد قطر نیز دیدیم چه اتفاقی افتاده است. امارات نیز [از جنگ یمن] عقب نشینی کرده است. پس چه کسی در میدان باقی مانده؟ آمریکا تلاش خواهد کرد با تمامی راهکارها فشارهای خود را افزایش دهد. ایران البته در عرصه نظامی پیروز بوده و جنگ دیپلماتیک را نیز برده است، چرا که دیپلماسی ایران حکیمانه و فعال است. در جنگ تبلیغاتی نیز این روند ادامه دارد و بیشتر نیز خواهد شد. تجزیه و تحلیل شما درباره سخنرانی سید حسن نصرالله که درباره پیامدهای احتمالی هرگونه اقدام علیه ایران، چیست؟ اظهارات نصرالله واقع گرایانه و صادقانه بود. وی گفت اقدام ضد ایران، تمامی محور مقاومت را هدف قرار خواهد داد. من شخصاً این موضوع را در چند جا طی ماه اخیر مطرح کردم که آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که با تجاوز به ایران تنها منافع خود را در خلیج فارس در معرض خطر قرار نمی‌دهد، بلکه آنها بیشتر به فکر منافع اسرائیل در خلیج فارس هستند. من همچنین گفته‌ام که در صورتی که علیه ایران اقدام شود، حزب الله لبنان روزانه صدها موشک به سمت اهداف مشخص شده در اسرائیل شلیک خواهد کرد. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfyxdyyw6dyja.igiw.html اقتدار ایرانی http://siasatrooz.ir/vdcez78z7jh8zei.b9bj.html دادگاهی در آمریکا حکم به مصادره مجدد نفتکش ایرانی داده که البته با رد این درخواست از سوی دولت محلی جبل الطارق روبرو شده است؛ اما به هر حال همانطور که جمهوری اسلامی ایران توانست با مقاومت و راهبرد مقتدرانه این نفتکش را از چنگ راهزنان دریایی انگلیسی خارج کند، مقامات آمریکایی بدانند هرگونه تعدی مجدد به این نفتکش با واکنش قاطعانه ایران مواجه خواهد شد. درحالی پس از ۴۲ روز دزدی دریایی انگلیس از نفتکش ایرانی موسوم به گریس۱ سرانجام ۲۴ مرداد، دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش آدریان دریا حکم آزادی آن را صادر کرد که به تازگی دادگاهی در آمریکا خواهان توقیف مجدد این نفتکش ایرانی شده است. دیروزیک رسانه روسی در خبری نوشت که نفتکش ایرانی پس از حدود یک ماه توقیف، در حال ترک جبل الطارق است. پس از آنکه نیروی دریایی انگلیس در اقدامی غیرقانونی نفتکش ایرانی گریس یک را توقیف کرد، اوایل هفته جاری مقام‌های دولت محلی جبل الطارق به این نفتکش اجازه داده است تا این منطقه را ترک کند. نفتکش گریس‌ــ‌۱ که روز جمعه سازمان بنادر و دریانوردی از تغییر نام آن به آدریان دریا خبر داد، حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در خبری اعلام کرد که نفتکش ایرانی اکنون در حال ترک جبل الطارق است. دو روز پیش آسوشیتدپرس به نقل از مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل دریایی آسترال شیپ که امور لجستیکی ابرنفتکش گریس-۱ را بر عهده دارد، اعلام کرد این ابرنفتکش ایرانی ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت آینده برای ترک جبل‌الطارق و عزیمت به سمت مقصد خود که یکی از بنادر حاشیه دریای مدیترانه است آماده خواهد شد. مدیرعامل آسترال شیپ به خبرنگار آسوشیتدپرس گرفته است که روند آماده‌سازی لجستیکی ابرنفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) در حال انجام است و انتظار می‌رود روز یکشنبه یا دوشنبه با آغاز به کار خدمه جدید این ابرنفتکش که از اتباع هند و اوکراین هستند، این ابرنفتکش پس از شش هفته توقیف در آب‌های جبل‌الطارق روانه مقصد خود شود. رفع توقیف نفتکش ایرانی در حالی صورت گرفته که دادگاهی در آمریکا بار دیگر رای به توقیف این نفتکش ایرانی داده است! رئیس جمهور آمریکا همچنان سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دنبال می‌کند و در این مسیر متحدان خود را تحت فشار قرار داده است تحرکات نشان‌دهنده آزادی «گریس ۱» از چند روز پیش از پایان مهلت قانونی برای توقیف آن آغاز شده بود. سایت‌های ردیاب حرکات نفتکش‌ها ابتدا تغییر سیگنال مقصد از مدیترانه به مراکش و مجددا از مراکش به نقطه‌ای در مدیترانه را اعلام کردند که همین مساله کنجکاوی خبرنگاران در این پرونده را تحریک کرد. در نهایت روز پنجشنبه دادگاه جبل‌الطارق اعلام کرد که نفتکش گریس۱ باید فورا آزاد شود اما این حکم پایان ماجرا نبود و درست در ساعاتی که خبرنگاران از آزادی قریب‌الوقوع نفتکش حامل نفت ایران خبر می‌دادند، خبر رسید که امریکا خواهان ادامه توقیف گریس١ شده است. با این ‌همه قاضی ارشد دادگاه عالی جبل‌الطارق عصر پنجشنبه با بیان اینکه دادگاه درخواستی از طرف آمریکا برای ادامه توقیف در دست بررسی ندارد، اعلام کرد که گریس۱ می‌تواند به مسیر خود ادامه بدهد. با وجود آنکه خبرهای منتشر‌ شده در روز پنجشنبه حاکی از آن بود که وزارت دادگستری ایالات متحده با تسلیم دادخواستی به دادگاه عالی جبل‌الطارق خواستار توقیف و ضبط نفتکش گریس ۱ شده و حالا دادگاهی در آمریکا به توقیف این نفتکش رای داده است که البته جبل طارق رسما درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی را رد کرد دولت محلی جبل طارق اعلام کرد درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی به نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا همخوانی ندارد و به همین دلیل این درخواست قابل اجرا نیست. در بیانیه دولت محلی جبل طارق عنوان شده است که درخواست واشنگتن برای توقیف این نفتکش ماهیتا با تحریم‌های آمریکا مرتبط است و از آنجا که این تحریم‌ها یکجانبه بوده و با نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا همخوان نیست، امکان اجرای آن وجود ندارد. در بخشی از این بیانیه آمده است: نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اساسا با نظام تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران متفاوت است. این بیانیه می‌افزاید: از همین رو حاکمیت مرکزی جبل طارق در زمینه توافق استرداد نمی‌تواند برای ارائه مساعدت توقیفی مورد درخواست ایالات متحده، از دیوان عالی حکم دریافت کند. ناتوانی حاکمیت مرکزی در دریافت حکم مورد درخواست نتیجه اجرای قوانین اتحادیه اروپا و تفاوت میان نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده در ارتباط با ایران است. با مقاومت می‌توانیم حق خود را بگیریم رئیس شورای راهبردی روابط خارجی معتقد است که از طریق مقاومت می‌توانیم در برابر زورگویی‌های دشمنان ایستادگی کرده و حق خود را بگیریم. سیدکمال خرازی در پاسخ به سوالی درباره راهبرد صبر استراتژیک که از اردیبهشت ماه در سیاست خارجی در پیش‌ گرفته شد، گفت: حق را باید ستاند و حق به انسان هدیه داده نمی‌شود. ما به عنوان ملتی که همواره مقاوم بوده‌ایم و در راستای تامین حقوق خود تلاش کرده و بهای زیادی را پرداخته‌ایم. پس از طریق مقاومت می‌توانیم در برابر زورگویی‌های دشمنان ایستادگی کرده و حق خود را بگیریم. وی افزود: آنچه در ماه‌های اخیر به عنوان راهبرد مقاومت و راهبرد توازن اتفاق افتاد، در راستای مقابله با زورگویی‌های دیگران بود و ما می‌توانیم حقوق خود را استیفا کنیم. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: باید این راهبرد را با تدبیر، عقلانیت و خردورزی ادامه داده تا این مشکلات خاتمه پیداکند. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcez78z7jh8zei.b9bj.html اصلاح نابجای قوانین قطعی در قانون آزمایشی!!؟؟ http://siasatrooz.ir/vdccxxqso2bqs08.ala2.html اشاره: اصولا قوانین آزمایشی دارای ماهیتی موقت اند و دارای دامنه شمولیت محدودی هستند. این قوانین در بازه زمانی یا مکانی مشخص قابل اجرا بوده و پس از انقضای مهلت قانونی آن از بین می روند مگر آنکه به قوانین قطعی تبدیل شوند. اعتبار قوانین آزمایشی، محدوده ای است که در وجه آزمایشی برای قانون تعیین شده است. استفاده یا اجرای قانون آزمایشی، خارج از ضوابط تعیین شده در آن خلاف قانون است. این نوشتار به استفاده غیرحرفه ای و غیرقانونی از یک قانون آزمایشی می پردازد که هم اینک از نظر خوانندگان گرامی می گذرد: شرح ماجرا در قانون رفع برخی موانع تولید و سرمایه گذاری صنعتی مصوب ۰۷/۰۵/۱۳۷۶ کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مدت اجرای آزمایشی پنج ساله قوانین دایمی متعددی به شرح زیر اصلاح گردیده است: - اصلاح مواد (۶) و (۲۰) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۷۱ بر طبق ماده (۴) - اضافه شدن یک تبصره به ماده (۱۳) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۰۳/۰۲/۱۳۷۴ بر طبق ماده (۷) - اصلاح مواد (۱۹)، (۲۴) و (۲۶) قانون معادن مصوب ۲۳/۰۳/۱۳۷۷ بر طبق ماده ۹ - اصلاح مواد (۷)، (۱۰) و (۲۱) قانون کار مصوب ۱۳۶۹ نکات مثبت قوانین آزمایشی - عدم تصویب بیش از حد قوانین دایمی و پیشگیری از تورم قانون: پدیده تورم قانون و قانونگذاری به وجود تعداد بسیار زیاد قوانین در کشور اطلاق می شود که کارآمدی آنها محل تردید است. برخی از آگاهان حوزه قانونگذاری معتقدند که هر چه از تعداد قوانین دایمی کشور کاسته شود برای اداره امور جامعه مطلوب تر است. از این رو قوانین آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت عدم کارآمدی لازم، بصورت خودبخود و پس از اتمام دوره آزمایشی باطل می شوند و نیازی به ابطال آنها از طریق قانون و ارائه لایحه و طرح نیست. در واقع قوانین آزمایشی دارای ویژگی خودسازماندهی اند و می توانند شرایط آینده خود را پیش بینی و انتخاب نمایند. - تاکید بر حسن اجرای قوانین آزمایشی نزد مجریان برای دایمی شدن آن: قوانین آزمایشی با دارابودن ویژگی های آزمایشی نزد مجریان قانون از حساسیت نسبتا خاص برخوردارند چون برای تبدیل آنها به قوانین دایمی نیازمند مرحله بررسی و ارزشیابی عملکردند. از این رو تاکید بر حسن اجرای قوانین آزمایشی فرصت مناسبی برای ارزیابی کارایی و کارآمدی آنهاست. - توجه به کارآمدی قوانین قبل از تصویب دایمی آنها: قوانین آزمایشی برای تبدیل شدن به قوانین دایمی نیازمند اثبات کارآمدی خود در بازه زمانی و مکانی مورد نظر قانونگذاران هستند. اصولا قوانین کارآمد بصورت قوانین دایمی مصوب و اجرا می شوند و دوران آزمایشی زمانی برای اثبات همین ادعاست. البته قانونگذاران در تشخیص کارآمدی قوانین، دارای مشکلات متعددی هستند اما با وجود این مشکلات، آزمایشی بودن قوانین در فهم بهتر و تصمیم گیری بهتر قوانین دایمی کمک شایانی می کند. متاسفانه در تشخیص کارآمدی قوانین اعم از دائمی و آزمایشی، مشکلاتی در قانونگذاری کشور وجود دارد که معمولا ناشی از عدم دسترسی به داده ها و یافته ها و شواهد میدانی ناشی از اجرای قوانین است. - پرهیز از هر گونه برخورد احساسی، حزبی و شخصی در تصویب قوانین: آزمایشی بودن قوانین، فرصت برخورد احساسی، حزبی و شخصی در تصویب قوانین دائمی را از بین می برد و این امکان را فراهم می کند که در باره قوانین آزمایشی به شکل دقیق و مبتنی بر شواهد میدانی و اجرایی تصمیم گیری شود. با این شیوه زمینه تحقق هر گونه لابی گری منفی، سهم خواهی های حزبی و دلبستگی های شخصی از بین می رود. این موضوع نه به آن معنی است که برخورد احساسی، حزبی و شخصی در تصویب قوانین آزمایشی نقش نداشته و ندارند. - هزینه بر نبودن اجرای قوانین آزمایشی: عاقلانه است که قبل از اجرای قوانین دایمی و در کل کشور با صرف هزینه های مادی و اجتماعی فراوان، به اجرای آزمایشی آنها که مستلزم هزینه های متعلقه کم است توجه شود تا از این طریق از هدر رفت سرمایه و انرژی کشور جلوگیری شود. اجرای قوانین بصورت آزمایشی در یک یا دو وزارتخانه و یک یا دو استان برای دایمی نمودن قوانین قطعا از اطمینان خاطر فراوان برخوردار است. نکات منفی قوانین آزمایشی - بسنده کردن مجلس شورای اسلامی به قول عمل نشده دولت ها مبنی بر ارائه گزارش عملکرد قوانین آزمایشی در آینده ای نامعلوم: معمولا روایت دولت ها در زمان کوتاه مانده تا پایان مهلت قانون قوانین آزمایشی شنیدنی است که با لحنی خاص و با قول دادن به مجلس شورای اسلامی برای آخرین بار تمدید قوانین آزمایشی، مجلسیان را برای تمدید دوباره زمان اجرای قوانین آزمایشی متقاعد می سازند. گو اینکه از این دست قول های عمل نشده از سوی دولت ها فراوان شنیده شده است اما ترک این رویه نادرست از سوی مجریان قانون بعید به نظر می رسد. - کوتاهی مفرط دولت ها در ارائه لوایح اصلاحی برای قطعی نمودن قوانین آزمایشی: دائمی یا قطعی نمودن قوانین آزمایشی منوط به ارائه لوایح قوی از سوی مجریان قانون به مجلس شورای اسلامی است که همیشه از دشواری های خاصی برخوردار بوده است. از این رو مجریان قانون راه کوتاه تر و آسان تر تمدید قوانین آزمایشی را برمی گزینند. کوتاهی مستمر دولت ها در این زمینه موجب شده است که قوانین آزمایشی در حال حاضر به یکی از آسیب های جدی حوزه قانونگذاری تبدیل شده است. - اجرای نادرست اصل ۸۵ قانون اساسی: به دلیل عملکرد نادرست کمیسیون های داخلی و دولت ها در تدوین و تصویب امور مربوط به این اصل، برخی قوانین بصورت آزمایشی تصویب می شوند و مقرر می گردد که مقدمات و زمینه های قطعی شدن ققوانین آزمایشی در کمیسیون ها تخصصی مجلس شورای اسلامی یا دولت تصویب گردد. عدم توانایی یا عملکرد نامناسب کمیسیون ها و دولت موجب گردیده است که قوانین آزمایشی از طریق ارزشیابی دقیق مسیر خود را به سوی قوانین دایمی و قطعی طی ننمایند. - عدم وجود تحلیل نیاز دقیق برای تصویب قوانین آزمایشی و عدم رصد آن در طول مدت اجرای آزمایشی: در برخی از موارد برای تدوین و تصویب قوانین آزمایشی، تحلیل نیاز دقیقی وجود ندارد تا قانونگذاران با اطمینان کامل آنها را بصورت قطعی تصویب نمایند ضمنا به دلیل عدم رصد با دقت بالا در طول مدت اجرای آزمایشی، انگیزه لازم برای تمهید مقدمات لازم برای قطعی شدن قوانین آزمایشی نه در دولت ها و در کمیسیون های داخلی مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. - فراموشی و بی توجهی به مدت انقضای قوانین آزمایشی و اجرای بی سر و صدای آن توسط مجریان: برخی آگاهان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که مهلت زمانی اجرای زمانی قوانین آزمایشی در بسیاری از موارد به پایان رسیده یا رو به پایان است. مجریان قانون در سکوت ناشی از بی توجهی به اجرای این دست قوانین ادامه می دهند در حالی که اجرای قوانین آزمایشی پس از اتمام مهلت قانونی دارای وجاهت قانونی نیست. بی اطلاعی مردم نیز در این زمینه مانع از اجرای قوانین آزمایشی تاریخ مصرف گذشته نیست! - تمدید بیش از حد زمان قوانین آزمایشی بجای بررسی دقیق کارشناسی اثربخشی آنها: قوانین آزمایشی دارای بازه زمانی محدودی اند که تمدید آن برای مدت محدودتر در شرایط خاص ممکن است نه به صورت روش جاری و برای چند دهه! قوانین آزمایشی بیش از تلاش برای تمدیدهای چندباره به بررسی دقیق کارشناسی نیازمندند تا عملکرد آنها را در طول مدت اجرای آزمایشی مورد ارزشیابی قرار دهد. سرنوشت قوانین آزمایشی، قطعی شدن یا حذف است نه تمدید. تمدید حیات قوانین آزمایشی نمی تواند برای چند دهه ادامه یابد. - تعلل در دایمی نمودن قوانین آزمایشی: به نظر می رسد که دولت ها در قطعی نمودن قوانین آزمایشی دارای کوتاهی اند و به دلیل سهل الوصول بودن دسترسی به این نوع قوانین، مورد توجه و استفاده آنها قرار گرفته است. وجود و افزایش تعداد قوانین آزمایشی با وجود اراده لازم برای تبدیل آنها به قوانین قطعی در مهلت قانون مقرر، امری مطلوب است اما شواهد عینی وجود چنین اراده ای را تایید نمی نماید. کمیسیون های داخلی مجلس نیز از نظر وجود امکانات لازم برای ارزشیابی عملکرد قوانین آزمایشی دارای محدودیت هایی هستند. - عدم پیش بینی راهکارهای ارزیابی جنبه های مورد نظر در قوانین آزمایشی: در قوانین آزمایشی فهرست شاخصه های ارزشیابی عملکرد بصورت پیوست نظارتی وجود ندارد. ضمنا در این نوع قوانین بر ارزشیابی عملکرد تاکید خاص برای دستگاه های نظارتی وجود ندارد. معمولا مجری قانون خود نیز ناظر اجرای آن است و با توجه با مشکل وجود داده ها و یافته های غیردقیق، ارزشیابی دقیق قوانین آزمایشی بصورت دقیق صورت نمی گیرد. از این رو دستیابی قانونگذار به جمع بندی مناسب برای ارزیابی قانون آزمایشی و تبدیل آن به قانون دایمی صورت نمی گیرد. چرخه بازخوردگیری در تبدیل قوانین آزمایشی به دایمی در کشور وجود ندارد. عدم وجود سامانه قوانین و مقررات در تقسیم کار ملی برای بررسی میزان اثر بخشی قوانین مرتبط با قوانین آزمایشی در کشور، موجب می گردد توانایی تقسیم کار ملی در تشخیص و جمع آوری اطلاعات مربوط به میزان اثربخشی قوانین بصورت میدانی از جامعه با مشکل مواجه شود. - عدم تعیین حدود تغییرات، اصلاحات و نسخ صریح و ضمنی قوانین قبلی توسط قوانین آزمایشی به دلیل عدم وجود تنقیح قوانین: به دلیل عدم وجود تنقیح قوانین در کشور نمی توان از قوانین قبلی در استفاده هر چه بهتر و بیشتر قوانین آزمایشی استفاده کرد. به عبارت دیگر رابطه دقیق قوانین آزمایشی با قوانین قبلی و بعدی مشخص نیست. گویی قوانین آزمایشی در خلاء روابط دو طرفه با سایر قوانین موجود و مورد نیاز قرار دارد. این موضوع کارکرد قوانین آزمایشی را تحت تاثیر قرار داده و از کارایی آنها می کاهد. حافظه کوتاه، میان و بلندمدت در نظام قانونگرایی بر اساس تقسیم کار ملی برای کمک به بررسی اثربخشی قوانین آزمایشی وجود ندارد. ناتوانی در جمع آوری اطلاعات بهینه در زمان اجرای قوانین آزمایشی: برای تبدیل قوانین آزمایشی به دائمی، ارائه اطلاعات صحیح در راستای عملکرد مطلوب یا نامطلوب قوانین آزمایشی به مجلس شورای اسلامی ضروری است. دشواری جمع آوری داده های میدانی پیرامون اجرای قوانین، موجب شده است که ارزیابی عملکرد قوانین آزمایشی به درستی انجام نشود. از این رو معمولا دولت ها راه ساده و آسان تداوم وضع موجود را با تمدید چندباره قوانین آزمایشی برمی گزینند. برای بررسی هرچه بیشتر قوانین آزمایشی بهترین کار، پرسشگری از تقسیم کار ملی است تا بتوان همه زوایای این قوانین را شناخت و برای تداوم حیات آنها بهترین تصمیم را گرفت. امید است که که با پاسخگویی مناسب نهادها و دستگاه های مسئول، «گفتمان چالش قانون» بتواند به انجام تحولات در نظام قانونگرایی موفق شود پرسشگری از مجمع تشخیص مصلحت نظام - آیا واقعا اجرای آزمایشی قوانین به سبک و سیاق فعلی، به مصلحت کشور و مردم است؟ - چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار راه اندازی روزمرگی های دولت ها و کوتاهی های آنها را با بهانه مصلحت اندیشی توجیه می کند؟ - آیا استفاده از قوانین آزمایشی و تمدید چندباره آنها و کوتاهی قانونگذاران در تصویب قوانین قطعی، امری مصلحت اندیشانه است؟ - از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی مصلحت اندیشانه قوانین آزمایشی در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟ پرسشگری از دولت - دلایل استفاده دولت ها از تمدید قوانین آزمایشی در اداره امور کشور چیست؟ - چرا دولت ها معمولا در روزها و ماه های پایانی خواستار تمدید مدت اجرای قوانین آزمایشی هستند؟ - علت اساسی قوانینی که برای چند دهه بصورت آزمایشی اند چیست؟ - از نظر دولت چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی اجرایی کار با قوانین آزمایشی در دولت چیست؟ پرسشگری از مجلس شورای اسلامی - چرا مجلس شورای اسلامی به دولت ها اجازه سوء استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی را می دهند؟ - آیا مجلس شورای اسلامی خود برای دور زدن کار مشقت بار تصویب قانون قطعی، راه آسان تمدید قوانین آزمایشی را برنمی گزیند؟ - مجلس شورای اسلامی چرا در برابر تمدید چندباره قوانین آزمایشی توسط دولت ها همواره تسلیم است؟ - از نظر مجلس شورای اسلامی چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی تصویب قوانین آزمایشی در مجلس شورای اسلامی چیست؟ پرسشگری از شورای نگهبان - آیا تمدید مکرر و چندباره قوانین آزمایشی با روح حاکم بر قانون اساسی و شرح مقدس مغایرت دارد؟ - آیا تعرض به منافع عمومی توسط تمدید چندباره قوانین آزمایشی، شرعی و منطبق بر قانون اساسی است؟ - تکلیف وجه شرعی و قانونی در قانونی که پس از دوران آزمایشی حذف می شود چیست؟ - از نظر شورای محترم نگهبان چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی تایید قوانین آزمایشی در شورای محترم نگهبان چیست؟ پرسشگری از قوه قضاییه - گزارش عملکرد نظارتی سازمان بازرسی کل کشور پیرامون قوانین آزمایشی چیست؟ - چه جنبه هایی از قوانین آزمایشی برای تبدیل شدن آنها به قوانین قطعی باید مورد پایش قرار بگیرد؟ - فهرست شاخص های مربوط به نظارت بر قوانین آزمایشی در سازمان بازرسی کل کشور چیست؟ - از نظر سازمان بازرسی کل کشور چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی نظارت بر قوانین آزمایشی در سازمان بازرسی کل کشور چیست؟ نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdccxxqso2bqs08.ala2.html