سیاست روز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/ Wed, 18 Jul 2018 23:52:54 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Wed, 18 Jul 2018 23:52:54 GMT 60 افزایش ۳۰۰ درصدی نقدینگی به تحریم‌ ارتباطی ندارد http://siasatrooz.ir/vdcfvtdyjw6dx0a.igiw.html رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسائلی از قبیل افزایش حجم نقدینگی نه به تحریم‌ها ارتباط دارد و نه به آمریکایی‌ها؛‌ بلکه تنها ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت‌ها و نظارت‌هایی بوده که در بخش‌های مختلف مثل بانک مرکزی صورت گرفته است. محمدرضا پورابراهیمی به بسته اجرایی مقابله با تحریم‌ها که از سوی دولت تهیه شده، اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در حوزه اقتصادی کشور شاهد هستیم و از طرفی مواجهه دشمن که در حوزه مسائل اقتصادی نسبت به جمهوری اسلامی ایران به شکل ویژه‌ای افزایش پیدا کرده است، ما باید در ارتباط با این موضوع و مقابله با آن تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت به هر حال برنامه‌هایی را به منظور مواجهه با اقدامات تحریمی که در ماه آینده قرار است از سوی آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال شود، در دستورکار قرار داده است. پورابراهیمی بر همین اساس اضافه کرد: البته به عقیده من دولت خیلی با تأخیر این کار را انجام داد و‌ای کاش این فضایی دولت که از اقتصاد مقاومتی، جنگ اقتصادی و آرایش جنگی در حوزه اقتصادی نام می‌برد، سال‌ها قبل انجام داده بود که خیلی از مسائل و موضوعات طبیعتاً می‌توانست نتایج بهتری را در شرایط کنونی داشته باشد. پورابراهیمی ادامه داد: نکته مهمی که در این خصوص و در ارتباط با این بسته باید ذکر کنم این است که ما در مجلس شورای اسلامی یکسری اقداماتی را هم در کمیسیون اقتصادی و هم در کارگروه‌های تخصصی که با هماهنگی هیأت رئیسه انجام شد، آغاز کردیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اعتقاد ما بر این بود که برخی از موضوعات و محورها را باید با تأکید ویژه به دولت بگوییم، که البته مجموعه اقدامات را در قالب گزارشی دو هفته گذشته از طرف مجلس و از طریق شورای عالی هماهنگی اقتصادی به دولت رساندیم که در آنجا هم مباحثی را مطرح کردیم. وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات صورت‌گرفته از سوی کمیسیون اقتصادی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کنونی اشاره کرد و گفت: بخشی از موضوعات مطرح‌شده در جلسه مذکور مسائل مهم و کلان کشور بود که مدنظر ما قرار گرفت تا دولت در این خصوص بتواند اقدامات لازم را انجام دهد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقداماتی هم که آقای نوبخت اعلام کرده و قرار است براساس آن موضوعات مربوطه، بحث‌های مواجهه با دشمن را عملیاتی کنند، بخش زیادی از آن در حیطه عمل و اختیارات دولت است؛ یعنی در بخش‌های مختلف دولت اکنون از اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری برخوردار است به نحوی که بتواند شرایط را متناسب با جنگ اقتصادی اداره کند. این نماینده دوره دهم مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: طبیعتاً دولت براساس این محورها از ماه‌ها قبل می‌توانست تمهیدات لازم را اتخاذ کند اما حال با تأخیر شروع کرده است که به شکلی عملیاتی شود. پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آنچه‌که انجام شده برخی محورهای مهم است که از قبل وجود داشته و برخی هم مهم است، اما موضوعاتی مثل نقدینگی چیز جدیدی نیست که اکنون دولت بخواهد در بحث مواجهه با جنگ اقتصادی از آن یاد کند. براساس تقسیم‌بندی‌ها و بررسی‌هایی که روی محورهای این برنامه داشتیم استنباط بنده این است که یکسری از این محورها مربوط به ساختارهای اقتصادی ایران است، یعنی ما چه در جنگ اقتصادی با آمریکا باشیم و چه نباشیم، چه ما را تحریم بکنند و چه نکنند، حجم نقدینگی یکی از مشکلات اقتصادی ما در شرایط کنونی است. پورابراهیمی در همین راستا عنوان کرد: بنابراین برنامه حجم نقدینگی که یکی از برنامه‌های پیشنهاد‌ی آقای نوبخت است، را باید ۵ سال قبل ارائه می‌کردند. همه می‌دانیم زمانی که دولت شروع به کار کرد حجم نقدینگی کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بود اما اکنون حجم نقدینگی به بیشتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یعنی حجم نقدینگی در این ۵ سال به سه برابر افزایش پیدا کرده است و این به نظر می‌رسد نیازمند یک بازنگری جدی است. وی بر همین اساس اضافه کرد: مسائلی از قبیل افزایش حجم نقدینگی نه به تحریم‌ها ارتباط دارد نه به آمریکایی‌ها؛‌ بلکه اینها تنها ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت‌ها و نظارت‌هایی بوده که در بخش‌های مختلف مثل بانک مرکزی صورت گرفته است که باید بر این حجم از نقدینگی نظارت می‌کردند و تصمیمات جدی گرفته می‌شد. وی همچنین عنوان کرد: در واقع ما در کشور مشکل منابع نداریم. بلکه مشکل مدیریت منابع داریم و درواقع سوء مدیریت است که باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: من می‌خواهم بگویم بخش زیادی از محورهایی که آقای نوبخت به عنوان برنامه برای مقابله با تحریم عنوان کرده اصلاً جنسش تحریم نیست. برای مثال موضوعی در بحث فروش نفت است که در شرایط جدید وجود دارد که ما باید با شرایط جدید روش‌های فروش نفت را مطرح کنیم و یا بودجه‌ریزی براساس حالت‌های مختلفی که درآمد نفتی کشور تعریف می‌شود را مطرح کنیم. پورابراهیمی ادامه داد: درواقع حتی همین موضوع هم که می‌گوییم این مسائل به تحریم ارتباط دارد می‌توانست با اتخاذ سیاست‌هایی که بارها مقام معظم رهبری و امام راحل و مسئولان نظام مبنی بر جدا شدن بودجه عمومی کشور از نفت تأکید داشتند امروز می‌توانستیم خود را در شرایط طبیعی قرار دهیم. یعنی اگر سهم نفت ۱۰ درصد بود هیچ تأثیری نمی‌گذاشت و می‌توانستیم نفت بفروشیم یا نفروشیم و از طریق درآمدهای داخلی خودمان کشور را اداره می‌کردیم. وی افزود: لذا همین مسئله هم به عملکرد ما برمی‌گردد نه تحریم‌ها چون ما از قبل تمهیدات لازم را اتخاذ نکردیم فکر می‌کنیم این اثر تحریم است، در صورتی که مشکلات مرتبط با وابستگی به نفت مرتبط با شرایط تحریم نیست و بیشتر ناشی از ساختار اشتباهی است که سال‌های متمادی پیگیری کردیم؛ در این دولت هم مانند دولت‌های دیگر متأسفانه این مسیر به غلط جلو رفت. وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم امروز بهترین موقعیت برای جراحی در اقتصاد کشور است که ما از این طریق بتوانیم مشکلات اصلی اقتصاد کشور را مانند حوزه نظام بانکی، بحث قاچاق کالا و ارز، مسائل مربوطه به مدیریت واردات کشور، و همچنین تراز بازرگانی کشور و بسیاری از موضوعات این چنینی ازجمله مواردی است که ما از این طریق بتوانیم تصمیمات پایه‌ای و اساسی بگیریم. یعنی این موقعیتی که در شرایط جنگ اقتصادی فراهم شده است امکانی را فراهم می‌کند بتوانیم با اصلاح ساختار اقتصادی کشور کمک کنیم. پورابراهیمی در بخش پایانی سخنانش گفت: دولت از همان روزی که روی کار آمد باید این برنامه‌ها را برای مقابله با تحریم ارائه می‌کرد و نمونه آن هم بحث نقدینگی است که هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد و اگر اقدامات لازم را در این خصوص انجام می‌داد می‌شد حجم نقدینگی به جای سه برابر دو برابر شود یا ۵۰ درصد رشد می‌کرد نه اینکه ۳۰۰ درصد رشد داشته باشد و این هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و بیشتر به سوءمدیریت در بانک مرکزی و نظارت ضعیف در تیم اقتصادی دولت برمی‌گردد. فارس ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfvtdyjw6dx0a.igiw.html کشیدن پای برانداز به انتخابات http://siasatrooz.ir/vdcepn8zxjh87wi.b9bj.html اصلاح‌طلبان که اکنون به تندرو و میانه‌رو تبدیل شده‌اند برای انتخابات آینده برنامه دارند. فشارهای جریان اصلاحات به دولت روحانی برای استعفا به نتیجه نرسید، حتی تهدید به استعفای جهانگیری نیز کارساز نبود. هدف از فشار به روحانی برای استعفا از سوی اصلاح‌طلبان، بر این اساس بود که با استعفای رئیس‌جمهور، معاون اول او کفیل ریاست جمهوری خواهد شد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام. فشارها و درخواست‌های جریان سیاسی اصلاح‌طلب که از حامیان اصلی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود، به ثمر نرسید. انتظار از یک جریان سیاسی حامی دولت در شرایط کنونی این است که برای عبور دولت از شرایط موجود راهکار عملی و کارگشا ارائه دهد، اما شاهد آن هستیم که حتی موانعی را پیش پای دولت و حتی نظام ایجاد می‌کنند. سناریوی اصلاح‌طلبان با نظریه‌پردازی‌های سعید حجاریان تئوریسین این جناح نوشته می‌شود و با انجام مصاحبه‌هایی با رسانه‌های هم‌طیف خود مطرح می‌گردد. بازتاب‌های گوناگونی نیز دارد، حتی از میان همفکران سعید حجاریان هستند افرادی که در برخی مسائل و نظراتی که او مطرح می‌کند مخالفت می‌کنند و این مخالفت را رسماً و علناً بیان می‌کنند. همواره در انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری بودن یک رقیب جدی برای مدعی می‌تواند باعث پیروزی شود. ایجاد یک رقابت تنگاتنگ که حتی به مجادله و نبرد تبلیغاتی تبدیل شود، همواره در دستور کار اصلاح‌طلبان بوده است. در این نبرد از ابزار تخریب، تخطئه و اتهام به خوبی بهره‌برداری می‌شود. تأثیر چنین اقداماتی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نتیجه دلخواه اصلاح‌طلبان را درپی داشته است. اکنون نیز اصلاح‌طلبان با نظریه‌پردازی‌های سعید حجاریان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری، برای خود رقیب‌سازی کرده است. رقیبی که آقای حجاریان از آن نام برده است، اندکی غیرقابل باور است، اما او رقیب آینده اصلاحات در انتخابات را براندازها می‌داند! آنچه از این سخن بر مغز متبادر می‌شود، خشونت است. وجود براندازان نظام در رقابت انتخاباتی که از سوی حجاریان مطرح شده، در لحظه، غیرقابل باور است، اما از نظر اصلاح‌طلبان قرار نیست که آنها برای خود نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند! اما یک فرضیه را می‌توان در ذهن داشت که سناریوی حجاریان بر وجود یک نامزد از سوی براندازان همراه باشد، قطعاً چنین فردی رد صلاحیت خواهد شد و همین موضوع، جریان براندازی که حجاریان از او نام برده است، دست به خشونت خواهد زد. چرایی رقیب بودن براندازها مقابل اصلاح‌طلبان اینجا روشن می‌شود که آنها خود را ناجی معرفی می‌کنند و تنها جناحی که می‌تواند آنها را مهار کند، اصلاح‌طلبان هستند، اما آیا پیشنهادی که حجاریان داده است بدون توقع می‌تواند باشد؟ اصلاح‌طلبان با ساخت یک جریان برانداز که اکنون نیز وجود دارد، سعی می‌کنند این سناریو را در انتخابات آینده پیاده کنند. نمی‌توان نقش و سهم اصلاح‌طلبان در ایجاد این جریان برانداز را نادیده گرفت، آنها به خاطر رفتارهایی که از خود بروز دادند باعث تشکیل چنین جریانی شدند که در بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهد. اتفاقات دی‌ماه ۹۶ از همین جنس است. البته در نیت اصلاح‌طلبان، کم‌اهمیت جلوه دادن جناح مقابل نیز نهفته است. نظریه حجاریان چندوجهی است، وجه نخست آن امتیاز گرفتن از نظام است، سپس مطرح کردن خود در میان افکار عمومی چراکه اقبال از دست رفته باید برای سال ۱۴۰۰ بازگردد، سپس کوچک شمردن اصولگرایان که به گفته تئوریسین اصلاحات دیگر برای آنها رقیب حساب نمی‌شود! جنگ روانی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده که ۳ سال تا آن زمان مانده، آغاز شده است. آنها حرکت خزنده، آرام اما با هدفی را آغاز کرده‌اند. اکنون اصلاح‌طلبان باید پاسخگو باشند که در راه اندازی این جریان برانداز چقدر نقش و سهم داشته اند؟ سیاست براندازی در جریان اصلاحات زمانی شروع شد که دولت اصلاحات شکل گرفت و مجلس ششم در دست آنها بود. سیاست‌های این طیف سیاسی از فتنه ۷۸ تا فتنه ۸۸ ادامه یافت و باعث خسارت‌های بسیاری برای کشور، مردم و انقلاب شد. از درون فتنه ۷۸ تا ۸۸ جریانی بیرون آمد که نقش برانداز را بازی می‌کند. اکنون نظریه حجاریان براساس وجود همین جریان بر زبان رانده می‌شود. کار کرد آنها برای انتخابات آینده تهدید انتخابات و تبدیل آن به خشونت است. اتاق خبر ۲۴ ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcepn8zxjh87wi.b9bj.html آدرس درست بدهیم http://siasatrooz.ir/vdcd9k0fxyt0zx6.2a2y.html این روزها در حالی مسئولان در چارچوب انجام تکالیف و البته پیگیری مطالبات مردم به دنبال حل مشکلات کشور هستند که تحلیل‌ها و راهکارهای قابل توجهی از سوی برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی مطرح می‌شود. به عنوان مثال برخی این دیدگاه را مطرح می‌کنند که برای حل مشکلات باید به دنبال مذاکره با آمریکایی‌های ضد ترامپ بود. از سوی دیگر برخی برای حل قطعی برق نیز این نسخه را تجویز می‌کنند که نیروگاه هسته‌ای بوشهر نتوانسته مشکل برق را حل کند و باید از ادامه چنین هزینه‌هایی خودداری و به دنبال توسعه نیروگاه‌های برقی برویم. این راهکارها در حالی مطرح شده که در باب آنها چند نکته قابل توجه و تأمل است. اولا واژه آمریکایی مخالف ترامپ را با دو واژه می‌توان تعبیر کرد. از یک‌سو ضد ترامپ می‌شود حزب دموکرات که در کنگره و ساختار سیاسی آمریکا اظهارات ضد ترامپ دارند. از سوی دیگر ضد ترامپ می‌شود مردم آمریکا که با برپایی تظاهرات مخالفت خود را با سیاست‌های او اعلام کرده‌اند. این دو گزینه در حالی مطرح است که هر کدام از آنها ملاحظاتی را در خود دارند. در باب مردم آمریکا که به صراحت آشکار است که آنها هیچ نقشی در تصمیم‌گیری و سیاست‌های دولتمردان آمریکا ندارند لذا اصلا غیرقابل گفت‌وگو نیستند. در عرف جهانی این دولت‌ها هستند که مذاکره را انجام می‌دهند نه ملت‌ها، لذا اصلاً چنین سناریویی باطل است. در باب رقیبان و مخالفان حزبی ترامپ نیز مروری ساده بر کارنامه دموکرات‌ها نشان می‌دهد که واژه‌ای به نام رفتار درست در قبال ایران در آنها وجود ندارد. دموکرات‌ها در کنگره و زمانی که در کاخ سفید قدرت را در دست داشتند بر تحریم و تهدید علیه ایران اصرار می‌کردند، چنانکه قانون داماتو علیه ایران در دوران کلینتون دموکرات، تدوین و امضاء شد و یا اوبامای دموکرات در کنار اعمال تحریم علیه ایران، قانون ضدایرانی «ایسا» را برای ۱۰ سال آینده امضا کرد. با این شرایط می‌توان گفت که واژه مذاکره با آمریکای ضد ترامپ عملاً یک نسخه سوخته و غیرقابل اجراست چون اصلاً آمریکایی که همسو با ایران باشد، ولو آنکه مخالف ترامپ موضع‌گیری داشته باشد وجود ندارد. القاء این تصور که می‌شود با بخشی از ساختار آمریکا مذاکره و تفاهم کرد، اشتباهی بزرگ است چنانکه اوبامای مدعی مذاکره و تعامل نیز هیچ بخشی از برجام را اجرا نکرد و سنگ بنای بدعهدی آمریکا را او گذاشت. ثاًنیا در باب کمبود برق و نسخه‌های مطرح شده درباره آن مبنی بر انتقاد به هزینه‌های نیروگاه بوشهر چند نکته قابل توجه وجود دارد. بخشی از چالش‌های برقی کشور برگرفته از عدم توسعه نیروگاه‌های برق طی سال‌های اخیر است که به گفته برخی از کارشناسان نتیجه پیوستن ایران به پیمان پاریس است که براساس آن باید با آلایندهای هوا و زیست‌محیطی مقابله کرد که براساس آن نیز توسعه نیروگاه‌های برق محدودتر شده است. اما در باب استفاده از برق هسته‌ای مروری بر آمار جهانی قابل توجه است. آمار تا سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که ۴۳۴ راکتور با ظرفیت تولید ۳۸۰ هزار مگاوات برق در جهان به ثبت رسیده‌اند که ۷۰ راکتور دیگر با ظرفیت ۷۵ هزار مگاوات برق نیز در دست ساخت است و ۱۷۳ راکتور دیگر نیز در آستانه آغاز عملیات احداث قرار دارد. در این میان فرانسه ۷۵ درصد، لیتوانی ۷۳ درصد، بلژیک ۵۷ درصد، بلغارستان و اسلواکی ۴۷ درصد و سوئد ۶/۴۸ درصد و آمریکا حدود ۲۰ درصد از برق خود را از طریق برق هسته‌ای تأمین می‌کنند. به صراحت می‌توان دریافت که دنیای امروز دنیای استفاده از انرژی هسته‌ای از جمله در حوزه تولید برق است به ویژه اینکه دانشمندان جهان تأکید دارند که منابع انرژی فسیلی از جمله نفت در مسیر پایان قرار دارد و باید به دنبال صرفه‌جویی و انرژی‌های جایگزین بود. با توجه به این شرایط به صراحت می‌توان گفت که طرح موضوع بی‌استفاده بودن نیروگاه بوشهر در تأمین برق به عنوان سندی بر لزوم عدم داشتن دانش هسته‌ای یک تحلیل نادرست و آدرس دادن غلط به مردم است چراکه واژه صحیح این است که عدم استمرار رو‌به‌رو شد فعالیت‌های هسته‌ای و توقف‌هایی که براساس برجام صورت گرفته مانع از برخورداری کشور از دانش هسته‌ای در تأمین برق شده است. اگر طی این سال‌ها به جای توقف فعالیت‌های هسته‌ای به روند گذشته ادامه داده می‌شد، با ساخت نیروگاه‌های جدید به راحتی می‌شد از قطعی‌های برق و چالش‌های اخیر جلوگیری کرد. در اصل هزینه کردن در بوشهر، بلکه عدم هزینه کردن و دلبستن به وعده‌های خارجی موجب شده تا نتوانیم از انرژی هسته‌ای برای حل چالش‌های برق کشور بهره ببریم. حال این سوال مطرح می‌شود راهکار مقابله با چالش‌ها چیست و چه راهکاری را باید در پیش گرفت؟ دو راهکار مهم برای تحقق این مهم را می‌توان در پیش گرفت نخست آنکه به جای دلخوش کردن به مخالفان آمریکایی ترامپ باید واقعیت دشمنی آمریکا مورد یقین قرار داد و با کنار نهادن این دلخوشی سرابی، با تکیه بر داشته‌های درونی برای تحقق اقتصاد درون‌زا گام برداشت که در این راستا اگر تغییر در تفکر دولت و مسئولان لازم می‌نماید باید هر چه سریع‌تر صورت گیرد. اما در باب موضوع برق باید این درس بزرگ را گرفت که نیاز کشور پیش از هر زمان دیگر به انرژی هسته‌ای ملموس شده لذا باید در جهت تحقق این مهم گام برداشت که رسیدن به ظرفیت ۱۹۰ هزارسو بخشی از این طراحی می‌تواند باشد. باید آدرس درست داد و آن آدرس این است که تجربه نشان داده است که دلبستن به غرب نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات کشور باز کند و راهکار نهایی تنها تکیه بر داخل، از جمله حرکت در مسیر تقویت و توسعه توان هسته‌ای است که می‌تواند زمینه‌ساز عدم تکرار تجربه تلخ کمبود اخیر برق و البته حل چالش‌های اقتصادی کشور باشد. نویسنده: قاسم غفوری ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcd9k0fxyt0zx6.2a2y.html دیدار پوتین و ترامپ باعث تقویت ایران می‌شود http://siasatrooz.ir/vdccepqss2bqxi8.ala2.html یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «آمریکا نمی‌تواند روی مناسبات ایران و روسیه تاثیر بگذارد»، گفت: قطعا دیدار ترامپ و پوتین باعث تقویت جمهوری اسلامی ایران می‌شود چون رییس‌جمهور روسیه در هیچ موضوعی از زیاده‌خواهی‌های رییس‌جمهور آمریکا حمایت و همکاری نکرد. سیدحسین نقوی حسینی در ارزیابی از دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه، اظهار داشت: طبیعی بود که ملاقات بین ترامپ و پوتین مهم باشد و بر روی تحولات مناطق مختلف جهان و عرصه بین‌المللی تاثیر بگذارد. حتما طرفین مطالبات و انتظارات بالایی از یکدیگر داشته و با این دید با یکدیگر ملاقات کردند. وی افزود: قطعا در این دیدار ایران یکی از موضوعات مهم مذاکرات بود چون به هر حال آمریکایی‌ها همه امکانات‌شان را به کار گرفتند تا مقابله با ایران را ترویج دهند. با توجه به اینکه روسیه یکی از شرکای استراتژیک جمهوری اسلامی در فعالیت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی است، آنها به دنبال مقابله با این موارد بودند. نقوی حسینی با اشاره به اظهارات ترامپ در مورد ادامه حضور ایران در سوریه، گفت: قطعا روس‌ها حواس‌شان جمع است و باهوش و متوجه هستند که آمریکایی‌ها دنبال چه اهدافی هستند و چطور می‌خواهند حضورشان را در منطقه تثبیت کنند، همچنین با کسانی که مقابل اقتدار آنها می‌ایستند و اجازه گسترش آن را در منطقه نمی‌دهند، برخورد کنند. این موضوع در برابر ایران صدق می‌کند که در منطقه و در چارچوب مقررات و روابط بین‌الملل حضور دارد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچگاه مخرب نبوده که سازنده هم بوده است، اگر ایران در سوریه و عراق حضور داشته به دعوت دولت مرکزی آن کشور و برای مقابله با تروریسم بوده است و هیچگاه همچون آمریکا دنبال غارت نفت، منابع کشورها و حتی گرفتن هزینه از ملت‌های مناطق به دلیل حضور در آن منطقه نبوده است. ایسنا ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdccepqss2bqxi8.ala2.html همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران و پاکستان گسترش می‌یابد http://siasatrooz.ir/vdcb0sb8grhbg5p.uiur.html سرلشکر باقری و فرمانده ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای بر گسترش همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین دو کشور تاکید کردند. سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ارتش پاکستان بیانیه مشترکی صادر کردند. در بیانیه مشترک سرلشکر باقری و ژنرال قمر جاوید باجوا که در پایان سفر رئیس ستاد کل کشورمان به پاکستان صادر شد آمده است: دو کشور درخصوص رسیدن به یک چارچوب جامع نظامی برای همکاری دو جانبه در حوزه امنیتی و مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات به تفاهم رسیدند. در این بیانیه با اشاره به اهمیت منطقه‌ای و تاثیرگذاری سفرسرلشکر باقری در جهان اسلام آمده است: این چارچوب به طور اختصاصی بر توسعه هماهنگی مرزی برای رسیدن به اهداف یک مرز صلح و تجاری - دوستی و جلوگیری از پدیده‌های غیرقانونی مانند قاچاق موادمخدر و انسان متمرکز خواهد شد. در بخش دیگر این بیانیه آمده است: طرفین توافق کردند گفت‌وگوهای مداوم و چند مرحله‌ای و همکاری مشترک عملیاتی و تاکتیکی برای توسعه فضای امنیتی منطقه مجاور مرز ایران و پاکستان ادامه یابد. همکاری و بهره گیری از روش‌های بین المللی و قوانین منطقه‌ای از سوی ارتش دو کشور برای دست یابی به امنیت مرزی از دیگر مفاد این بیانیه مشترک است. در این بیانیه نیروهای مسلح ایران و پاکستان همچنین به گشت زنی منسجم و مراقبت مشترک طرفین در امتداد خط مرزی بین المللی به عنوان گام مثبت اولیه تاکید و در خصوص حفظ همکاری پلیس مرزی و نیروهای امنیتی در حوزه اطلاعات برای مقابله با تهدیدات مشترک توافق کردند. در بیانیه مشترک رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ارتش پاکستان هم چنین آمده است طرفین اجازه نخواهند داد از خاک کشورشان برای تجاوز به خاک دیگری استفاده شود. عملیاتی کردن سریع تفاهم نامه اصولی دو خط مرزی در پیشین - مند و گبد- ریمدان و توسعه راه‌های همکاری در حوزه‌های ظرفیت ساخت، اشتراک تجربیات و ارتباط چند لایه برای مدیریت موثر شرایط اضطراری از دیگر مفاد این بیانیه است. طرفین همچنین بر تعهدات‌شان و مسئولیت مشترک برای ارتقا و کمک موثر به صلح و ثبات در منطقه به خصوص در مقابله با تهدید تحمیلی تروریست‌های فراملیتی مانند داعش تاکید کردند. رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سفر سه روزه به پاکستان با مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی این کشور دیدار و بر توسعه مناسبات و همکاری ها تاکید کردند. تسنیم ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb0sb8grhbg5p.uiur.html اصرار دولت برای لایحه‌ای اجرا نشدنی http://siasatrooz.ir/vdcjiievhuqey8z.fsfu.html ارائه لوایح ۴ گانه ازسوی دولت به مجلس موضوعی است که در ماههای اخیر با کش و قوسهای فراوانی همراه بود، اصرار دولت از یک سو، ابراز مخالفتهای بسیاری از سوی صاحبنظران، کارشناسان، نمایندگان و... از سوی دیگر، حساسیت ویژه‌ای را نسبت به این لایحه در میان افکار عمومی به وجود آورده است. به دنبال بررسی‌های انجام شده، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس با پیوستن ایران گروه ویژه اقدام مالی ( اف. ای. تی. اف) مخالف و دلایل بسیاری را برای این امر عنوان کردند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز ، در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران از رد لایحه پالرمو خبر داد وی با اشاره به مغایرت این لایحه با سیاست‌های کلی نظام و با سیاست‌های امنیتی گفت: «ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مجلس ارسال شده است.» اخیراً نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به شورای نگهبان ایراداتی جدی به اف. ای. تی. اف) وارد کرده و پیش از این نیز شورای نگهبان نیز ایراداتی مشابهی را در این مورد اعلام کرده بود. این ایرادات تقریبا نشان می‌دهد که هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخیص مصلحت با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مخالفند. اما این مخالفت ها در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپایی در موارد مختلف اعلام کرده است که برای باز کردن کانالهای مالی برای بانکهای ایرانی، تهران باید استانداردهای FATF را پاس کند. اخیراً روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام اروپایی نوشت که فرانسه، انگلیس و آلمان در برای باز کردن کانالهای مالی برای بانک مرکزی ایران تلاش می کنند اما ایران هم نیاز دارد استانداردهای FATF را پاس کند. اصرار از دولت، انکار از مجلس مجلس در بررسی‌های این لوایح، کش و قوس‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و تحلیلگران، نظرات متفاوتی در این باره ارائه دادند تا اینکه کار دوتا از لوایح در مجلس تمام و لایحه به شورای نگهبان رفت. یکی از این دو لایحه مربوط به مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی است که به آن کنوانسیون پالرمو گفته می‌شود و دیگری هم اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است. در این میان، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همزمان با شورای نگهبان لوایح «الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو» و نیز «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را نیز بررسی و ایرادات عمده‌ای به آن وارد کرده که این ایرادات از سوی مجمع، طبق قانون و در نامه‌ای از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. در این نامه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده اند که ایراد کنوانسیون پالرمو و سایر بندهای مورد درخواست گروه اف. ای. تی. اف که در آنها شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی مورد توجه قرار گرفته، این است این افراد در مرحله بعد مورد هدف تحریم و فشار دشمن قرار گرفته و در شرایط تحریم، پذیرش تعهدات مندرج در این کنوانسیون و شروط گروه اف. ای. تی. اف به معنای تسلیم شدن در برابر خواست‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی است. اگرچه محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور پشتر اعلام کرده بود که دولت به هیچ وجه به دنبال عضویت در اف. ای. تی. اف نیست اما سخنگوی دولت در نشست خبری خود با رسانه ها درباره ایرادات وارده به لوایح چهارگانه اف. ای. تی. اف عنوان کرد: دولت به دنبال تصویب لوایح چهارگانه است و تاکید می‌‌‌کند که این لوایح باید در چارچوب قانون اساسی به تصویب برسد. تمام تلاش ترامپ این است که کشورها را با خود علیه ما همراه کند اما ناموفق است. نگاه دولت بر این است که اگر شورای نگهبان نظری دارد، مجلس آن را برطرف کند چراکه دولت به تصویب این لوایح نیاز دارد. وی اظهار داشت : اگر لازم است لایحه از سوی قوه قضائیه مطرح شود تا اقدامات لازم در این باره انجام گیرد. اف. ای. تی. اف چیست؟ The Financial Action Task Force یا اف. ای. تی. اف ، یک مجموعه سیاست‌گذار پرنفوذ است که نکاتی در قالب توصیه در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ارائه می‌کند؛ این موارد اگرچه توصیه نامیده می‌شوند، اما در عمل رعایت آنها برای تمامی کشورها الزامی است، اما اینکه چرا پیوستن ایران به این گروه بر کشورمان خطرناک است دلایل مختلفی دارد. پیشتر کارگروه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف) ایران را در لیست کشورهای پرخطر قرار داده بود و این امر به معنای آن بود که از نظر این مؤسسه، دولت اقدام به پولشویی و تأمین مالی تروریسم می‌کند. چنین برآوردی از ایران در شرایطی است که مصادق و تعریف ایران از تروریسم با کشورهای دیگرمتفاوت است و این می‌تواند خطراتی برای کشور در پی داشته باشد. در عین حال پیوستن به این گروه موجب قطع ارتباط مالی با محور مقاومت در منطقه شده که این امر مورد نظر کشورهای متخاصم و امریکایی هاست. دستیابی بی‌واسطه و سریع به تراکنش‌های مالی و رصد لحظه‌ای رویدادهای پولی-بانکی از جمله دیگر اشکالات پیوستن به این گروه است. به این ترتیب کشورهای غربی راههایی که ایران برای دور زدن تحریم های ظالمانه از آن استفاده می کرد کشف کرده و با وضع مجدد تحریم‌ها به راحتی این راههای ارتباطی را مسدود می کنند و حتی با طرف‌هایی که در این مدت با ایران همکاری کردند نیز مقابله خواهند کرد. در نهایت مشخص شدن هویت تجار ایرانی و شرکای خرجی آن‌ها در تبادل کالاهای استراتژیک و همچنین دسترسی به حساب های بانکی اشخاص و سازمان ها، شرایط فشاربیشتر غربی ها را بر ایران فراهم می آورد. ارتباط لوایح با اف. ای. تی. اف جالب اینجاست که برخی ازدولتمردان و حامیان آنها این شبهه را در رسانه ها ایجاد کرده اند، که لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم با اف. ای. تی. اف مرتبط نیست. در این باره جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اظهار داشت: برجام و لوایح اف. ای. تی. اف طراحی شده‌اند تا نمایندگان را برای عضویت ایران در اف. ای. تی. اف متقاعد کنند. وی ادامه داد: این در حالی است که درحالی که کنوانسیون اف. ای. تی. اف ، ۲۶ دستور العمل دارد که دولت در حال تبدیل تک تک این دستورالعمل‌ها به قانون است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مسئولان دولتی تلاش می‌کنند بگویند این لوایح هیچ ارتباطی به برجام ندارند و قبل از برجام هم بحث عضویت کشورمان در این لوایح مطرح بوده، درحالیکه عراقچی در پایان مذاکراتی که چند با اروپایی‌ها داشت عنوان کرد که اروپایی‌ها اقداماتی را در راستای اجرای برجام در دستور کار قرار خواهند داد و صراحتاً گفت که اروپایی‌ها به ازای ماندن در برجام، تصویب اف. ای. تی. اف را از ایران خواسته‌اند. آیا اف. ای. تی. اف در ایران قابل اجراست اما اصرار دولت در این زمینه این سوال را به میان می آورد که اصولا آیا اف. ای. تی. اف در ایران قابلیت اجرایی دارد یا خیر ؟ اخیراً حیدر متسخدمین حسینی ، مشاور سابق طیب نیا در گفتگو با ما درباره اینکه آیا قوانینی مانند‌‌‌‌‌‌ اف‌ای‌تی‌اف یا پالرمو می‌تواند‌‌‌‌‌‌ به رفع فساد‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌ی در کشور کمک کنند‌‌‌‌‌‌ گفت: د‌‌‌‌‌‌ر سال‌های اخیر قوانینی را بر نظام بانکی جهان حاکم کرد‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌ که با ساختار نظام بانکی ایران همسو نیست و لذا بانک‌های خارجی نمی‌توانند‌‌‌‌‌‌ با بانک‌های ایران کار کنند‌‌‌‌‌‌. وی افزود: اینکه روی کاغذ آورد‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌ که تحریم‌ها برد‌‌‌‌‌‌اشته شود‌‌‌‌‌‌ مشکلی را حل نمی‌کند‌‌‌‌‌‌ چراکه آنها انتظار د‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌ شرایط بانکی گلوگاهش را د‌‌‌‌‌‌ر اختیار بگیرد‌‌‌‌‌‌ و تا زمانی که چنین کاری نکرد‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌ با ایران رابطه نخواهند‌‌‌‌‌‌ گرفت و تحریم‌ها باقی می‌ماند‌‌‌‌‌‌. وی با طرح این سوال که اگر آنها مراود‌‌‌‌‌‌ات بانکی د‌‌‌‌‌‌یگران را رصد‌‌‌‌‌‌ می‌کنند‌‌‌‌‌‌، چه کسی برای آنها این رصد را انجام می‌دهد، اظهار داشت: سیستم نظارتی یا سازمانی نظارتی که برای نظارت بر آنها وجود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ یک ساختار کامل نیست ساختاری که باید‌‌‌‌‌‌ سیاست‌گذاری شود‌‌‌‌‌‌ و نظارت شود‌‌‌‌‌‌ اما این طور نبود‌‌‌‌‌‌ه و صرفا د‌‌‌‌‌‌ر حد‌‌‌‌‌‌ سیاست‌گذاری است، این مشکلی است که د‌‌‌‌‌‌ر اف‌ای‌تی‌اف وجود‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌. مستخدمین حسینی با بیان آنکه هیأت اجرایی این گروه ، نظام بانکی ایران را تحت فشار قرار می‌د‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌ خاطر نشان کرد: ساختار بانکی کشور یک ساختار منسجم و د‌‌‌‌‌‌رستی نیست اما مسئولان اف‌ای‌تی‌اف کاری به ساختار معیوب ما ند‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌ و صرفاً می‌گویند‌‌‌‌‌‌ اف‌ای‌تی‌اف را امضا کنید‌‌‌‌‌‌. وی افزود:‌ نکته کلیدی اینجاست که حتی اگر این قوانین را امضا کنیم، ‌‌‌ باز هم با توجه به ساختار بانکی کشور نمی‌توانیم با بانک‌های خارجی همکاری د‌‌‌‌‌‌اشته باشیم‌‌‌‌‌‌. مشاور سابق طیب نیا اظهار داشت: براساس حسابرسی‌های روز د‌‌‌‌‌‌نیا ما هنوز سازمان‌بند‌‌‌‌‌‌ی بانکی ند‌‌‌‌‌‌اریم، د‌‌‌‌‌‌ر این شرایط د‌‌‌‌‌‌ر صورت امضای اف‌ای‌تی‌اف بازهم آنها ایراد‌‌‌‌‌‌اتی را براساس ساختار د‌‌‌‌‌‌رونی ما میگیرند و با این بهانه‌ها اجازه همکاری بانک‌هایشان را نمی‌د‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌. این درشرایطی است که با امضای اف.ای.تی. اف ما تمام اطلاعات مالی و بانکی خود‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌ر اختیار آنها قرار د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ه‌ایم. وی با اشاره به اینکه نیازمند فرصتی ۵ الی ۱۰ ساله برای اصلاح ساختار بانکی کشور هستیم ، گفت : شاید بعد از این د‌‌‌‌‌‌وران بتوانیم به این قوانین بپیوند‌‌‌‌‌‌یم. مستخدمین حسینی با تاکید بر این امر که امضا اف‌ای‌تی‌اف تنها منجر به د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ن اطلاعات ایران به طرف مقابل می شود و ارتباط بانکی همچنان تعطیل خواهد ماند، افزود : اف. ای. تی. اف. تا شهریورماه به ایران مهلت داده است که این گروه بپیوندیم. این شرایط مانند زمانی است که ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی در دوره اصلاحات مذاکره می کرد. در آن زمان برخی از کشورها مانند‌‌‌‌‌‌ چین و هند‌‌‌‌‌‌ و اند‌‌‌‌‌‌ونزی اعلام کردند که به دلیل نداشتن درآمد سرانه بالا، نیاز به فرصت دارند و خواهان کمک در تعرفه ها هستند. ‌‌‌‌‌ اما تیم ایرانی د‌‌‌‌‌‌ائماً از شرایط مناسب ایران می‌گفت و این موجب توقعات زیاد‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر طرف مقابل ‌شد‌‌‌‌‌‌ و مطالبات آنها از ایران را بالا ‌برد‌‌‌‌‌‌. آنها با چانه زنی و بیان مشکلات خودشان د‌‌‌‌‌‌ر مذاکرات مساعد‌‌‌‌‌‌ت و امتیاز‌های جهانی می‌گرفتند‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر حالی که ما با رفتارهایمان امتیاز نه تنها امتیاز نگرفتیم بلکه باید‌‌‌‌‌‌ امتیاز می‌د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌یم. رهنمودهای مقام معظم رهبری پیش رو مقامات کشورمان باید در نظر داشته باشند که مقام معظم رهبری در رهنمودهایی به نمایندگان در مورد پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم تاکید فرمودند که دلیلی برای پیوستن به قوانین خارجی وجود ندارد و نمایندگان خود قانونی را تصویب کنند که حاوی نکات مثبت باشد. ایشان در زمینه معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی گفتند: «این معاهدات ابتدا در اتاقهای فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت‌وپز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به‌ظاهر بین‌المللی می‌گیرد، به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند». رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون‌ها افزودند: همان‌گونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ اخیراً مطرح‌شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. ایشان افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند. کار یکسره ایرادات جدی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان گویای این نکته است که هر دو نهاد تصمیم گیرنده در کشور با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مخالفند. این ایرادات دقیق تقریباً کاراف. ای. تی. اف را در ایران یکسره می‌کند بعید است که دیگر این لوایح نیز در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص، تصویب شود. نباید فراموش کرد که کارگروه اقدام مالی و یک سازمان و یا نهاد بین‌المللی به‌مفهومی که در تعریف سازمان‌های بین‌المللی وجود داردنیست، بلکه تصمیمی است که کشورهای متخاصم برای رصد وضعیت مالی کشورها به خصوص ایران درست کرده‌اند. ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjiievhuqey8z.fsfu.html مشکلات وادادگی مسئولان http://siasatrooz.ir/vdciwwazvt1aur2.cbct.html محمدعلی ابطحی نوشت: همه ناآرامی‌ها از زمانی رخ داده که من آن توافق را لغو کردم. لازم نیست راه دور برود. آقای ترامپ اگر از مسئولان میز ایران در وزارت خارجه‌اش وضعیت تاریخی ایران را بپرسد به او خواهند گفت: ملت ایران در برابر دخالت و حمایت خارجی است که بیش از همیشه متحد و یکپارچه خواهند شد. البته فشار تحریم‌ها بی‌اثر نیست ولی عمده مشکلات و‌ اعتراضات مردم ایران ریشه داخلی دارد و از وادادگی مسئولان و فساد آنان نشئت گرفته. نه به خاطر دل‌خوشی آقای ترامپ. رئیس‌جمهوری کرواسی و مطهری! علی مطهری نایب رئیس مجلس نوشت: با توجه به اینکه آن در آغوش گرفتن‌ها حالت مادرانه داشت نه جنبه جنسی و حذف آن نیز ممکن نبود، می‌توان پخش آن را پذیرفت. اما در خبرها عنوان «انتقاد علی مطهری از پخش رفتار رئیس‌جمهور کرواسی» آمده بود که از صحبت من چنین مطلبی بر نمی‌آمد. ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdciwwazvt1aur2.cbct.html مقاومت اقتصادی به جای اقتصاد مقاومتی http://siasatrooz.ir/vdchmmnzq23nvid.tft2.html «دولت آنقدر چاق شده که کمی بعد باید برایش ویلچر بیاورند، برخی از وزرا مدام ناامیدانه سخن می‌گویند دولت، زیاد چاق و فربه شده، به طوری که نمی‌تواند راه برود، این دولت باید وزن خود را کم کندف دولت، زیاد چاق و فربه شده، به طوری که نمی‌تواند راه برود. این دولت باید وزن خود را کم کند. با این وزن، ورزش دو که هیچ، تند راه رفتن را هم نمی‌تواند انجام دهد. کمی بعد باید عصا و ویلچر برای او بیاوریم، با این وزن، ورزش دو که هیچ، تند راه رفتن را هم نمی‌تواند انجام دهد. کمی بعد باید عصا و ویلچر برای او بیاوریم.» اینها جملاتی است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در تاریخ نهم اردیبهشت امسال در تعریف کابینه‌ای که تنها یک سال از فعالیت خود را با دولت آغاز کرده بود می‌گذشت، بیان کرد، اما تا به امروز هنوز از این تغییرات برای کنار گذاشتن فربه‌ها ویلچری‌ها خبری نشده است. هر چند که مجلس، مردم، احزاب هم‌سو و منتقدان همه و همه به ضرورت تغییر خصوصا در تیم اقتصادی دولت تاکید دارند اما متاسفانه هیچ اتفاقی رخ نداده و در اظهارنظری عجیب!! روحانی با پس گرفتن تلویحی حرف‌هایی که نهم اردیبهشت زده بود، از نیاز دولت به مشاوران جدید!! سخن گفت. روز یکشنبه نیز محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره این موضوع که آیا رئیس‌جمهوری می‌خواهد از طریق مجلس اقدام به ایجاد تغییر در کابینه کند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد. او همچنین درباره نقش خود در جدا شدن معاون اول از دولت و کنار رفتن خودش از سازمان برنامه و بودجه نیز تصریح کرد: تمام این شایعات دروغ است. براساس قانون اساسی، دو قوه مجریه (دولت) و مقننه (مجلس) در انتخاب وزرای کابینه دولت نقش دارند؛ به این صورت که رئیس‌جمهوری (قوه مجریه) در آغاز کار خود وزرای کابینه را به مجلس (قوه مقننه) معرفی می‌کند و نمایندگان مجلس نیز با رای خود اعتماد یا عدم اعتماد خود را با وزرای پیشنهادی اعلام می‌کنند و در نهایت کابینه دولت شکل می‌گیرد. در روش دیگر نیز نمایندگان مجلس از طریق ارائه طرح استیضاح وزرای کابینه در تغییر اعضای کابینه دولت نقش‌آفرینی می‌کنند. با در نظر گرفتن اظهارات سخنگوی دولت و رد موضوع «تغییر کابینه از طریق مجلس» از سوی او، نگاه‌ها برای تغییرات در کابینه متوجه شخص رئیس‌جمهوری می‌شود چراکه براساس اصول ۱۳۳ و ۱۳۶ قانون اساسی هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند در انتخاب وزیران بر رئیس‌جمهور اعمال نظر کند و او برای تعیین وزرایش کابینه خود از اختیاراتی کامل برخوردار است. اما در همین راستا روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به این نکته که«تیم اقتصادی تغییرات خواهد داشت» گفته که این تغییرات نیاز به بررسی دارد! محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی پیرامون تغییرات در کابینه اظهار داشت: «امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم که بعد از خروج امریکا و برخی تحریم‌ها به وجود آمده و مهمتر از آن جنگ روانی است که از نظر اطلاعات غلط به ملت ایران تحمیل می‌شود. پس از خروج آمریکا از برجام ما با شرایط جدیدی مانند اعمال تحریم‌ها مواجه هستیم، از سویی دیگر شاهد جنگ روانی، اطلاعات غلطی و فشارهایی هستیم که آنان به ما تحمیل می‌کنند، از این‌رو اعضای کابینه باید با توجه به شرایط جدید، امور را تنظیم کنند. رئیس‌جمهور برخی از اعضای کابینه را که در شرایط عادی انتخاب کردند و بر همین اساس الان در شرایط ویژه هستیم که دکتر روحانی بررسی می‌کنند تا برخی از تغییرات انجام شود. تغییراتی در تیم اقتصادی نیز خواهیم داشت.» اما لازم به ذکر است که از آغاز فعالیت کابینه دوازدهم و با تغییراتی که نسبت به کابینه دولت اول روحانی انجام شد، شایعات متعددی درباره وجود اختلاف نظر در افراد برجسته کابینه مطرح شد؛ این شایعات عمدتا متوجه دو طیف صاحب نفوذ در دولت یعنی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و یاران آنها بود. در این جناح بندی واعظی و نوبخت در مقابل جهانگیریِ و برخی از اعضای تیم اقتصادی قرار گرفتند. نکته مهم توجه به این موضوع است که با همه اختلافاتی که در دولت وجود دارد و نیازی که شخص رئیس‌جمهوری درباره تغییر در کابینه و با استفاده از واژه «ویلچری» برای اعضای هیات دولت استفاده کرده است اما هنوز هم اطرافیان رئیس‌جمهوری سعی دارند که اینطور نشان دهند که تصمیم درباره تغییرات نیاز به زمان دارد!! در حالی که روحانی از زمان گرفتن رای اعتماد مجدد تا انتخاب کابینه فعلی کمتر از زمان اعلام ویلچری بودن برخی اعضا تا کنون زمان صرف کرده بود، ضمن اینکه نکته‌ای که آقای واعظی درباره شرایط حساس کنونی اشاره دارند دقیقا ضرورت انجام تغییرات فوری را تشدید می‌کند نه کُند! اگر براساس صحبتهای رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بپذیریم که بعد از خروج ترامپ از برجام شرایط ویژه است!!(که رهبری گفتند نیست) باید قبول کنیم که در شرایط ویژه نیاز به تغییر و انتخاب افراد موفق‌تر بیشتر ضروری است و اگر براساس صحبتهای رهبری بگوییم برجام بخش کوچکی از مسایل روزمره‌ است هم جای مماشاتی برای تغییر تیمی که شکست‌شان علنی شده است نمی‌ماند! مگر گرو کشی‌های حزبی که قطعا در پس این تغییرات فعال شده است تا نظر خود را به رئیس دولت تحمیل و یا برای ماندن گزینه خود در ترکیب تیم اصرار ورزد. با ایجاد تلاطم‌هایی در اقتصاد طی ماه‌های اخیر و بروز تنش‌هایی در بازارهای مختلف کشور به‌ویژه بازار ارز و طلا به دلیل اعلام خروج آمریکا از برجام، این اختلاف نظرها ابعاد جدی تری به خود گرفت تا جایی که این اختلافات از درون دولت و جلسات داخلی، به رسانه‌ها و فضای مجازی کشیده شد و در یکی از این موارد درحالی که جهانگیری آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه (مربوط به هدفمندی یارانه‌ها) سال ۹۷ که درباره حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی صراحت دارد و در هیات دولت تصویب شده بود را ابلاغ کرده بود، نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر حذف یارانه سه دهک را تکذیب کرد. در نهایت اینکه با توجه به اختلافات هرچند سطحی در دولت از یک‌سو و بر زمین ماندن مطالبات مردم از سویی دیگر و در عین حال باقی ماندن تنها کمتر از سه سال از عمر دولت به نظر می‌رسد برای اینکه چه کسی باید جهت پایان دادن به اختلافات درون دولت و کاهش انتقادات رسانه‌ها از عملکرد قوه مجریه دست به کار شود، گزینه‌ای جز شخص رئیس دولت باقی نمی‌ماند؛ حال باید منتظر ماند و دید آیا حسن روحانی برای گریز از تداوم اختلافات در کابینه به اصلاح آن فارغ از مسائل جناح دست می‌زند یا با عنایت به حجم نارضایتی‌ها و انتقادات از عملکرد تیم اقتصادی، چاره تازه‌ای برای حل مشکلات کابینه پیدا می‌کند. اما آنچه ضروری به نظر می‌رسد نیاز مبرمی است که دولت به تغییرات تفکری و تغییرات ظاهری دارد، البته باید به این نکته توجه داشت که تغییرات ظاهری بدون تغییر تفکرات اقتصادی که در پنج سال گذشته نتوانسته نتیجه مثبتی حاصل کند فایده‌ای برای افکار عمومی و جامعه نخواهد داشت بر این اساس نیاز ضروری است که در کنار تغییرات کابینه که شاید در صدر آن تغییر تیم اقتصادی و یاست بانک مرکزی که سه بار وزیر را تا آستانه استیضاح پیش برد ضروری به نظر رسیده و در کنار اینها باید تفکرات اقتصادی و مدیریتی نیز در دولت تغییر کند. در نهایت می‌توان اینطور نتیجه گرفت که دولت بدون توجه به خواست مردم و نیاز جامعه و با درنظر نگرفتن صلاحدید جناحی باید در راستای منافع ملی کاری کند که در سه سال باقی مانده از عمرش بتواند اندک آبرویی برای خود دست و پا کند. به نظر می‌رسد که دولت باید براساس نیازی که خودش حس کرده و با توجه به اختلافات علنی شده کابینه زودتر از زمانی که مردم و نمایندگان و مسئولان بیش از این صدای گلایه‌هایشان بلند شود دست به کار شده و دست تغییرات درست را به کابینه برده و در کنار آن تفکرات مدیریتی خود را به داخل منعطف کند. لازم است که برعکس کابینه‌ای که مدام از میزان موفقیت مذاکرات در موفقیت خود سخن می‌گفت جای خود را به کابینه‌ای که براساس توان بالقوه داخل و تلاش برای بالفعل کردن این توان‌ها اعتقاد راسخ و عملی دارد بر سر کار آید و تلاش کند که از ظرفیت‌های موجود در کشور پلی برای حل مشکلات معیشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی بسازد پلی که می‌تواند باعث شود که دولت روحانی را مردم به عنوان ناجی خود قلمداد کنند. برای عده‌ای که سه ساله باقی مانده از عمر دولت تدبیر و امید را ناکافی می‌بینند و دوست دارند دوره دولت دوباره تمدید شود نیز باید گفت که یادتان باشد امیرکبیر که به گفته بسیاری از نزدیکان دولت الگوی استاد روحانی بوده است در مدت سه سال بدون امکانات تبلیغی و فضای مجازی توانست چنان کاری برای رونق و شکوفای عمل و اقتصاد انجام دهد که نامش در تاریخ کشور ماندگار شود. باید نوشت شما هم سه سال وقت دارید درست اندازه امیرکبیر شدن و اگر مرد میدان هستید باید ثابت کنید که می‌تو‌انید و به جای گلایه‌های بی‌نتیجه کار کنید تا در اذهان آیندگان به خوبی از شما یاد کنند و از دولت قدردان باشند که نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی به وجود آورده است به جای اینکه این دولت را با نام‌های دیگری خوانده و مایه عبرت ببینند. اگر دولت عزم خود را جزم کند با توجه به امکانات بهتر جایگاه قوی‌تری که نسبت به امیر‌کبیر دارد قطعا می‌تواند در سه سال آتی تحولات مورد انتظار مردم را رقم زند، اما اگر از فرصت باقی‌مانده نتواند استفاده بهینه داشته باشد باید درس ناکامی‌هایش را برای مردم به عنوان آیینه عبرت تدریس کنند، تا دولت‌های بعدی اشتباهات این دولت را تکرار نکنند. نویسنده: مائده شیرپور ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdchmmnzq23nvid.tft2.html تلاش آمریکا برای حذف تهران از معادلات سوریه http://siasatrooz.ir/vdcgnn9q3ak9zx4.rpra.html درحالی جمهوری اسلامی ایران نقشی موثر در تارومارکردن تروریست‌های تکفیری-وهابی را ایفا کرده است اما دشمنان در تلاش هستند تا پیروزی بزرگ تهران در بحران غرب آسیا را به یک شکست تبدیل کنند و در همین رابطه به دنبال حذف ایران از معادلات منطقه و بویژه سوریه هستند. نقش سازنده ایران در بحران‌های منطقه دو سر برد است، از یک سو کشوری که از سوی ایران حمایت می‌شود از خطر رهایی می‌یابد و از سوی دیگر خطر و تهدید علیه ایران دور می‌شود. ایران برای ایفای این نقش سازنده هزینه کرده است، صدها نفر از جوانان سلحشور ایران اسلامی داوطلب مدافع حریم و حرم شدند و راهی سوریه و عراق گشتند. جان خود را فدای راه مقدسی کردند که انقلاب اسلامی آن را روشن کرده است. فتنه داعش اکنون پس از گذشت ۸ سال از آغاز بحران در سوریه رو به پایان است اما حضور نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی و ترکیه ای در خاک سوریه آینده این کشور را در شرایط مبهم و بغرنج پس از داعش قرار داده است. نقش سازنده و مثبت ایران را در منطقه نمی‌توان نادیده گرفت و کتمان کرد، اگر ایران نبود، آینده نامعلوم و البته وحشتناکی در انتظار سوریه بود حتی چنین پیش‌بینی برای عراق نیز وجود داشت. در مقابل نقش مخرب و ویرانگر آمریکا، رژیم اسرائیل، عربستان و ترکیه در بحران منطقه بود که باعث طولانی تر شدن جنگ شد. اکنون که سوریه با حمایت‌های ایران و آنگاه روسیه توانسته است بر تروریست‌های وهابی تکفیری پیروز شود و آخرین سنگرهای آنها را نیز فتح کند، صداهایی از گوشه و کنار شنیده می‌شود مبنی بر این که زمان خروج ایران از سوریه است! ایران مهمان ناخوانده نبوده است که بخواهد خانه میزبان را به این زودی ترک کند. بر اساس آنچه که از اقدامات انجام شده پیرامون بحران سوریه از سوی کشورهایی که نقش مخرب در این بحران داشتند، رایزنی‌ها و لابی‌های گسترده با روسیه انجام شده تا ایران را وادار به خروج از سوریه کنند. بر اساس آنچه که در رسانه‌های غربی منتشر شده، میان آمریکا و روسیه توافق شده که ایران از بلندی‌ها جولان که بخشی از خاک سوریه است و تحت اشغال رژیم اسرائیل درآمده دور شود، در ازای آن نیروهای آمریکایی از جنوب غربی سوریه نزدیک مرز عراق خارج شده و در اختیار نیروهای سوریه قرار گیرد. واشنگتن پست با انتشار گزارشی در این زمینه مدعی شده است که توافقاتی میان روسیه و آمریکا برای سوریه انجام شده است که خوشایند ایران نیست. زمانی که ایران وارد بحران سوریه شد، کشورهای حامی تروریست‌های آشوبگر در سوریه، از این حضور ناخرسند شدند چرا که می‌دانستند با حضور ایران در سوریه، کار آنها به سختی پیش خواهد رفت و رویای سرنگون کردن دولت قانونی بشار اسد در ۶ ماه محقق نخواهد شد، که همینگونه نیز شد. پس از گذشت ۸ سال از آغاز بحران سوریه، نه تنها سوریه و دولت این کشور باقی ماند بلکه تروریست‌های وهابی تکفیری نیز شکست خوردند. فشارها از سوی آمریکا، رژیم های اسرائیل و سعودی صورت می‌گیرد، آنها از ابتدای بحران سوریه خواهان سرنگونی دولت قانونی این کشور بودند، اما پس از گذشت ۸ سال از بحران، به شکست خود اعتراف کرده‌اند و این یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان سوریه خروج ایران از این کشور را آغاز حل بحران می‌دانند! به واقع این موضوع از سوی ائتلاف غربی عربی و عبری در رسانه های دنیا مطرح می‌شود تا گفته شود مانع پایان بحران سوریه ایران است و پیش نیاز آن نیز این است که نیروهای ایرانی باید خاک سوریه را ترک کنند. بیشترین تلاش از سوی رژیم اسرائیل انجام می‌شود، سفرهای متعدد نتانیاهو به روسیه و دیدار با پوتین و درخواست او از رئیس جمهور روسیه برای فشار به ایران تاکنون که نتیجه نداشته است. در این میان سفر علی اکبر ولایتی به روسیه و دیدار او با پوتین و ارائه پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری به او در این برهه اهمیت بسیاری دارد، هر چند هنوز از محتوای آن موضوعی منتشر نشده است، اما قطعاً در آن درباره آینده سوریه و در کل آینده غرب آسیا و روابط مسکو و تهران نکاتی یادآوری شده است که می‌تواند برای آینده منطقه سرنوشت ساز باشد. سهم ایران در شکست تروریست‌های تکفیری در سوریه بسیار بیشتر از دیگران است که نقش منفی در این بحران داشتند، اگر بنا بر تقسیم سهم باشد، حضور ایران در سوریه کمترین حقی است که باید برای جمهوری اسلامی قائل شد. اگر قرار بر خروج ایران از سوریه باشد، زودتر از ایران باید نیروهایی از خاک این کشور خارج شوند که بخش‌هایی از آن را اشغال کرده‌اند. و غیر قانونی وارد شده اند در حالی که ایران با درخواست دولت سوریه وارد شده است. آمریکا و ترکیه نخستین کشورهایی هستند که باید نیروهای خود را از سوریه بیرون ببرند و در روند ایجاد آرامش و امنیت کارشکنی نکنند. سران صهیونیست اعتقاد دارند حال که شعله‌های آتش جنگ در سوریه فروکش کرده است، سوریه و ایران در پی درگیری و جنگ دیگری نخواهند بود. به همین خاطر حملات خود را به پایگاه های سوریه که گمان میکند نیروهای ایرانی در آن مستقر هستند افزایش داده است. قدر مسلم جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌داند که کوتاه آمدن در بحران سوریه و حتی عراق، به معنی پذیرفتن فشارهایی است که از سوی آمریکا و رژیم اسرائیل صورت گرفته است. ایران پیروز جنگ در سوریه است و درخواست از ایران برای خروج از این کشور یعنی تحمیل شکست به ایران. اتاق خبر ۲۴ ]]> سیاست Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgnn9q3ak9zx4.rpra.html اصلاحات در عربستان http://siasatrooz.ir/vdcfttdytw6dx0a.igiw.html عربستان از جمله کشورهای عربی است که در یک سال اخیر تحرکات بسیاری با نام اصلاحات درونی صورت داده است. سلمان ‌بن‌عبدالعزیز، شاه عربستان در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۶ در حکمی، ممنوعیت رانندگی برای زنان سعودی را لغو کرده بود؛ اما به دلیل فضای بسته‌ای که حکومت سعودی بر جامعه عربستان تحمیل کرده، اجرایی شدن این حکم حدود ۹ ماه طول کشید. اما نکته مهم این است که بن‌سلمان اکنون خود به یکی از دشمنان اصلی سند ۲۰۳۰ تبدیل شده و مخالفان وی را که خواستار اصلاحات اجتماعی هستند، دستگیر و زندانی می‌کند. در این زمینه شبکه خبری «بلومبرگ» در تحلیلی درباره اعطای برخی آزادی‌های مدنی از سوی پادشاهی عربستان به اهالی این کشور، چون اعطای حق رانندگی به زنان نوشت، منتقدان و مخالفان عربستان ارعاب شده، به زندان افتاده یا مجبور به همکاری شدند. برای سال‌ها فعالانی که برای برداشتن منع رانندگی در این کشور مبارزه می‌کردند، دستگیر یا زندانی شده بودند. از سوی دیگر ۳۰ نهاد حقوق بشر بین‌المللی، از جمله «دیده‌بان بین‌المللی حقوق بشر»، «سازمان عفو بین‌الملل» و «مرکز اروپایی برای دموکراسی و حقوق بشر» به تازگی از مقامات سعودی خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر جوانان دختر و پسر فعال در زمینه حقوق بشر را که بازداشت شده‌اند، آزاد کنند. در بیانیه این سازمان‌ها، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در عربستان، آمده است این بازداشت‌ها زمانی انجام شده است که عربستان در قالب طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» شماری از اصلاحات را در عربستان آغاز کرده است. عربستان در هفته‌های گذشته، دست‌کم ۱۷ فعال زن و مرد در حوزه حقوق بشر را بازداشت کرده و به زندان انداخته است؛ امری که با اعتراض گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر روبه‌رو شده است. محمد‌بن‌سلمان از یک سو اقدام به اجرای اصلاحات اقتصادی کرده؛ اما فعالان اقتصادی را همزمان دستگیر کرده است. در این باره وی در مهر ماه سال گذشته ۲۰۰ شاهزاده و فعال اقتصادی را بازداشت و اموال آنها را مصادره کرد. همچنین وی در حالی مدعی حمایت از حقوق زنان و انجام اصلاحات در این حوزه شده که در هفته‌های اخیر روند دستگیری زنان بسیار تشدید شده است. در واقع به نظر می‌رسد، بن‌سلمان در مسیر اصلاحات به ویژه در حوزه اجتماعی دچار نوعی تناقض شده است؛ چراکه انجام اصلاحات و دستگیری فعالان اجتماعی طرفدار اصلاحات دو موضوع کاملاً متناقض است. دلیل این امر نیز از یک‌سو می‌تواند مخالفت قشر سنتی جامعه عربستان با این اصلاحات باشد که ولیعهد جوان سعودی ضمن تأکید بر اصلاحات اجتماعی با هدف جلوگیری از مخالفت سنتی‌ها به صورت محدود برخی از فعالان اجتماعی را دستگیر می‌کند؛ اما دلیل دیگر این مسئله نیز به اهداف بن‌سلمان بستگی دارد. از این زاویه اساساً بن‌سلمان به اصلاحات اعتقادی نداشته و از ابزار اصلاحات به دنبال کسب حمایت قشر جوان و افزایش مشروعیت خود است.نویسنده: علی تتماج ]]> جهان Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfttdytw6dx0a.igiw.html