سیاست روز - آخرين عناوين سیاست :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/politics Sat, 17 Nov 2018 01:00:20 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sat, 17 Nov 2018 01:00:20 GMT سیاست 60 ضرورت تصمیم قاطعانه در برابر تعلل اروپا http://siasatrooz.ir/vdcfmvdyxw6dxca.igiw.html بی‌میلی اروپا برای اجرای ساز و کار مالی جدید با ایران واذعان مذاکره کنندگان کشورمان به انجام ندادن تعهدات اروپا در قبال ایران در حالی است که باید گفت، تصمیم قاطعانه در قبال این همه تعلل و تاخیر امری واجب و ضروری است. با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری اروپا مدعی حفظ توافق هسته‌ای‌ شد، آنها نشست های مختلفی را با مذاکره کنندگان کشورمان برگزار کردند و در نهایت از ارائه بسته ای جدید درقالب سازوکار ویژه مالی به تهران خبر دادند؛ البته مقامات اروپایی ار جمله انگلیس و فرانسه و آلمان بارها هر کدام بر ازوم حمایت از برجام تاکید کردند اما، اظهاراتشان تا الان در حد حرف باقی مانده و بس. با وجود گذشت هفته‌ها از توافق بر سر این سازکار مالی جدید برای ادامه مبادلات مالی و بانکی با جمهوری اسلامی کشورهای اروپایی از اجرای آن سر باز می‌زنند چناچنه منابع خبری غربی گزارش می‌دهند اروپایی‌ها که به‌طور بالقوه مناسب میزبانی از سازوکار ویژه مالی اروپا برای مدیریت پرداخت‌ها به ایران هستند، حاضر به پذیرش این مسئله نیستند. به نوشته بلومبرگ، اتریش خودش علاقه‌ای به میزبانی این سازوکار ویژه مالی برای مدیریت پرداخت‌ها به ایران ندارد. بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه نیز به عنوان دیگر نامزدهای بالقوه میزبانی از این سازوکار تعیین شده‌اند اما، بلژیک و لوکزامبورگ از پذیرش این امر خودداری کرده و فرانسه نیز به دنبال این بود که اتریش عهده‌دار این کار باشد. در این شرایط نیز طبق گفته سخنگوی وزارت خارجه اتریش، مقامات این وزارت‌خانه پس از بحث و بررسی این ایده با بقیه بخش‌های دولتی این کشور، تصمیم گرفتند که میزبانی این مسئله برای اتریش امکان ناپذیر خواهد بود.به نوشته بلومبرگ بیشترین نگرانی این کشورها این است که کشور میزبان می‌تواند در معرض خشم دولت ایالات متحده آمریکا قرار دهد. اینها حکایت از آن دارد که اروپایی‌ها مثل آمریکا نمی‌خواهند به تعهداتشان پایبند باشند و به بهانه‌های واهی از زیر بار این تعهد بین‌المللی شانه خالی می‌کنند. طرف غربی با تبعیت از آمریکا خواهان کشاندن ایران پای میز مذاکره برای موضوعات توان دفاعی –نظامی، حقوق بشر و دیگر موضوعات است تا در ذیل آن بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند. تعلل اروپا در قبال اجرای سازوکار مالی جدید در حالی است که برخی در داخل هنوز به وعده غرب برای حفظ برجام دلخوش کرده‌اند و باور ندارند که روی غرب نمی‌توان حساب کرد. از همه مهمتر اینکه مذاکره کنندگان کشورمان نیز به عدم اقدامات عملی اروپا در قبال ایران اذعان می‌کنند چناچنه معاون وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی گفت: تاکنون اقدامات اتحادیه اروپا عملی نشده است؛ انتظار داریم به تعهدات اقتصادی در برجام عمل کند. سیدعباس عراقچی که در چند روز گذشته به ایتالیا سفر کرده بود، افزود: جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است؛ از اتحادیه اروپا انتظار داریم در کنار عمل به تعهدات سیاسی به تعهدات اقتصادی خود در برجام عمل کند چون تاکنون اقدامات اتحادیه اروپا به راه حل‌های عملیاتی منجر نشده است. معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: مسئولیت مستقیم اروپاست که با خروج آمریکا از این توافق بین المللی و نقض قطعنامه شورای امنیت گام های عملی برای برای حفظ برجام بردارد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با اجرای کامل تعهدات خود در قبال برجام، مسئولیت پذیری خود را به اثبات رسانده و لازم است در مقابل، اروپا اجازه ندهد که آمریکا از مسائل مالی و پولی به عنوان یک سلاح برای تحمیل یک جانبه گرایی خود بر جامعه بین المللی سوء استفاده کند. وزیرخارجه کشورمان نیز اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه عربی اعلام کرده اروپایی‌ها هنوز آماده اجرای تعهد سیاسی و دادن بهای اقتصادی برای حفظ برجام نیستند. محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید با بیان اینکه تحریم‌ها تأثیرات اقتصادی دارد تأکید کرد اما بر سیاست ما تأثیر نخواهد گذاشت و توضیح داد که از زمانی که فعالان اقتصادی دریافتند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چه تصمیمی در قبال توافق هسته‌ای دارد، این مسئله تأثیر منفی خود بر اقتصاد را بر جا گذاشت و در نتیجه ملت ایران هدف واقعی تحریم است. به گفته محمد جواد ظریف نیاز است که حیات توافق با هدف کسب مزایای اقتصادی آن، حفظ شود و اروپایی‌ها برای حفظ آن هر چند در محافل سیاسی تعهداتی را که اعلام کردند، به طور جدی در محافل سیاسی انجام دادند اما، در عرصه اجرا و عمل، موانعی بر سر راهشان قرار گرفت و ایران می‌داند که دولت‌های اروپایی هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را همزمان با دادن بهای اقتصادی برای حفظ توافق برجام ندارند. آنها گمان می‌کنند می‌توانند دستاوردها را بدون دادن بها [تاوان] حفظ کنند. ظریف این سیاست را برای اروپا در طولانی مدت نامفید دانست و با بیان اینکه هزینه بزرگتری برای آنها به بار خواهد آورد گفت: با این حال ما هنوز با شرکا در اروپا، چین و روسیه در تماسیم و تلاش می‌کنیم راههایی برای مقابله با تحریم‌ها و کاستن از تبعات آن پیدا کنیم. درست است که آمریکا قدرت اقتصادی بزرگی است اما همه کشورهای دنیا مقابل تحریم او ایستاده‌اند. تیرماه سال جاری وزیر خارجه فرانسه در آستانه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام گفته بود؛ احتمال کمی وجود دارد کشورهای اروپایی بتوانند پیش از ماه نوامبر (آبان‌ماه) یک بسته اقتصادی را به ایران ارائه دهند که بتواند برجام را حفظ کند. همه می دانیم که اروپا اراده لازم برای اجرای برجام و تضمین‌های لازم را ندارند، خروج یک به یک شرکت‌های اروپایی از ایران ازجمله رنو، زیمنس وبسیاری از شرکت‌های دیگر اروپایی که بدون آن که حتی ریالی غرامت پس دهند، مصداق نماندن اروپا پای تعهدات و قول و قرارهایش با تهران است. اروپا اراده‌ای ندارد که بتواند خود در قبال ایران تصمیم بگیرد و به مراودات اقتصادی‌اش ادامه دهد، اروپا منافعش با آمریکا را فدای منافع اقتصادی با تهران نخواهد کرد. نکته‌ای که بارها نیز مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند؛ به اروپایی‌ها اطمینان نداریم و آنها باید تضمین واقعی دهند! حالا این بی‌میلی آنها مصداق بیانات مقام معظم رهبری است؛ نکته‌ای که باید برخی در داخل بپذیرند و در قبال این همه تعلل آنها یک تصمیم قاطعانه بگیرند. ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfmvdyxw6dxca.igiw.html همگرایی متحدان http://siasatrooz.ir/vdcbf0b80rhbgwp.uiur.html برهم صالح رئیس جمهور عراق امروز برای سفری رسمی به تهران می‌آید. براساس گزارش‌های منتشره وی در این سفر با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد داشت. حال این سوال مطرح می‌شود که اهداف این سفر چیست و چرا وی راهی تهران می‌شود؟ بررسی روند تحولات روابط میان دو کشور نشان می‌دهد که طرفین براساس اشتراکات دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و ... در طول سالهای اخیر بر توسعه همه جانبه مناسبات تاکید کرده و از هر مولفه‌ای برای تحقق این مهم بهره گرفته اند. بر همین اساس سفر برهم صالح را می‌توان فاز جدیدی از توسعه مناسبات دو کشور ارزیابی کرد. در این میان باتوجه به شرایط موجود مولفه‌های جدیدی در مناسبات دو کشور مطرح است. بخشی از این روابط برگرفته از اصل مبارزه با تروریسم است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون خطر تروریسم یکی از معضلات منطقه است که نمود آن را در عراق و سوریه می‌توان مشاهده کرد. ایران و عراق در طول این سالها همگرایی گسترده‌ای علیه تروریسم داشته اند حال این گروه‌ها داعش باشد یا گروهک تروریستی پژاک و منافین. هر چند که تشکیل امارت داعش با مقاومت ایران و متحدانش از میان رفته اما همچنان خطر تروریسم از تهدیدات مهم منطقه است که تهدیدی برای امنیت ایران و عراق است. استمرار هماهنگی‌ها برای مقابله با تروریسم و نیز تلاش برای خروج نیروهای خارجی از منطقه به عنوان مولفه‌ای برای تامین امنیت از مولفه‌ای مهم در روابط ایران و عراق است که در سفر برهم صالح می‌تواند مورد تاکید باشد. نکته دیگر در این سفر مقابله واحد با تحریم‌های آمیکاست. در روزهای اخیر آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است که ماهیت واقعی آن نه تنها صرفا علیه ایران بلکه علیه سایر کشورها نیز است که شامل عراق نیز می‌شود. عراق که اکنون در دوران بازسازی قرار دارد نیازمند کمکهای کشورهایی همچون ایران در راه تحقق این مسیر است. هر چند آمریکا ادعا کرده است که برخی تحریم‌ها ضدایرانی شامل عراق نمی‌شود اما واقعیت امر آن است که آمریکا هر دو کشور را نشانه گرفته است لذا همگرایی طرفین برای مقابله با تحریم‌ها امری ضروری است که سفر صالح می‌تواند در این چارچوب باشد. بخشی از این طرح هماهنگی میان طرفین در تولید و فروش نفت است که می‌تواند به صورت دو جانبه و یا در قالب اوپک صورت گیرد. در همین حال اقتصاد دو جانبه و اجرای طرح‌های مشترک در بازسازی عراق و توسعه مناسبات اقتصادی از مولفه‌های مهم در مناسبات دو کشور می‌تواند باشد. نکته دیگری که از سوی برخی محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود ادعای میانجی گری عراق میان ایران و کشورهای عربی است و استناد آنها نیز بر سفر دوره‌ای برهم صالح به کویت، امارات و اردن است. اینکه عراق به دنبال جلوگیری از تنش در میان کشورهای منطقه باشد امری طبیعی است چرا که هر تنشی می‌تواند بر کل منطقه و در نهایت امنیت عراق تاثیرگذار باشد‌، به ویژه اینکه برخی کشورهای عربی از عراق به عنوان زمین انتقام گیری از عراقی‌ها به دلیل همگرایی با جمهوری اسلامی بهره می‌گیرند. در کنار این مساله یک نکته در باب سفر صالح به کشورهای عربی و جمهوری اسلامی باید در نظر داشت و آن نقش و جایگاه عراق در معادلات منطقه به عنوان کشوری تاثیرگذار است به ویژه اینکه این کشور نمودی از دموکراسی و مردم سالاری در میان کشورهای عربی است که هیچ دموکراسی در آنها وجود ندارد. سفر صالح به تهران را می‌توان پاسخی به آنانی دانست که ادعا دارند عراق با سفر به کشورهای عربی به دنبال دوری از ایران است وی با این سفر تاکید می‌کند که سیاست خارجی عراق براساس اصل همگرایی منطقه‌ای استوار است و ادعای رویکرد عربی دولت جدید ادعایی واهی برای تخریب جایگاه منطقه‌ای عراق و تاثیرگذاری منفی بر روابط ایران و عراق است. در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که سفر برهم صالح به تهران ادامه تلاش دو کشور برای توسعه مناسبات دوجانبه و حل مشکلات منطقه و مقابله با دخالت‌های خارجی در مناسبات دو کشور است که با تکیه بر نقاط اشتراک و چالشهای کنونی منطقه می‌تواند ابعاد گسترده تری بگیرد. حل برخی اختلافات مرزی و تاکید بیشتر بر اشتراکات می‌تواند گامی مهم در تحقق نگاه واحد دو کشور برای توسعه مناسبات باشد که در سفر برهم صالح به تهران می‌تواند مورد تاکید قرار گیرد. به هر تقدیر این سفر ادامه همگرایی مقاومت منطقه است که در کنار مناسبات دو جانبه در سالهای اخیر برای مبارزه با تروریسم و مقابله با دخالت‌های بحران‌ساز بیگانگان در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌اند. نویسنده: قاسم غفوری ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbf0b80rhbgwp.uiur.html واشنگتن هم از پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در امان نیست http://siasatrooz.ir/vdcc1eqsm2bqx48.ala2.html یک نشریه آمریکایی ضمن زیر سوال بردن نتیجه‌های مورد نظر این کشور از اعمال تحریم‌ علیه ایران نوشت که پیامدهای این تحریم، متوجه واشنگتن هم خواهد بود. در بخشی از این گزارش به قلم «رونی کریستین» آمده است که دولت ترامپ بار دیگر تحریم‌های ایران را که در سال ۲۰۱۵ در پی توافق هسته‌ای با ایران (برجام) لغو شده بود را اعمال کرد و صادرات نفت، بانکی و کشتیرانی از جمله بخش هایی هستند که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. واشنگتن تلاش می‌کند تا به این وسیله ایران را وادار کند که در برابر خواسته‌هایش کوتاه بیاید. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت: «من کاملا یقین دارم که تحریم‌ها ... تاثیر موردنظر در زمینه تغییر رفتار رژیم ایران را دارد و این چیزی است که ما انتظارش را داریم.» این انتظاری است که احتمالا ناامیدی به دنبال خواهد داشت و مانند آنچه «مارک روبیو» و «تام کاتن» ادعا کرده‌اند نخواهد بود چرا که این اقدامات به اندازه کافی سختگیرانه نیستند. تحریم‌ها معمولا بی‌اثر هستند. این تحریم‌ها به ندرت می‌توانند قدرت را تحمیل کنند. نیویورک تایمز با ادعای اینکه ایران کشوری غیردموکراتیک است نوشت که شهروندان عادی تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار خواهند گرفت. در چنین شرایطی خطر پیامدهای ناخواسته وجود دارد. تهدید سلامتی مردم، آسیب به روابط آمریکا هم‌پیمانان این کشور و درگیر شدن در جنگ سوم خلیج‌فارس از دیگر پیامدهای این تحریم‌ها هستند. چنین اقدامات تنبیهی بدون اینکه هیچ نتیجه مثبت قابل قبولی به دنبال داشته باشد، مسیری به سمت تقابل هر چه بیشتر است و در راستای همکاری سازنده، صلح و یا منافع آمریکا نخواهد بود. هدف ما باید همکاری سازنده با ایران باشد. در سیاست خارجی آمریکا، تحریم‌ها را در شرایطی که جنگ نوعی زیاده‌روی محسوب می‌شود، همه ابزاز موجود هستند و دولت ترامپ هم بر همین اساس عمل می‌کند اما شواهد مبنی بر این است که تحریم‌ها در بهترین حالت ناپایدار هستند و نتایج مثبت و قابل اعتمادی به دنبال ندارند. آنهایی که به تحریم علاقمندند احتمالا چند داستان از موفقیت تحریم‌ها دارند. تحقیقی از ۸۵ تحریم برای امنیت بین‌المللی نشان می‌دهد که این اقدام در طول چند دهه فقط چهار مورد موفقیت داشته است. کارشناسان معتقدند که به وسیله تحریم‌ها نمی‌توان اهداف اصلی را به دست آورد. هر چند که هزینه‌هایی را بر جمعیت هدف از جمله شهروندان بی‌گناه که تاثیر کمی بر دولت دارند، تحمیل می‌کنند. نشنال‌اینترست نوشت که آنچه که یکبار کارایی داشته است، لزوما بار دیگر هم کارایی نخواهد داشت و تکیه بر تحریم‌های سنگین‌تر خطر جنگ‌های غیرضروری و اجتناب‌پذیر را افزایش می‌دهد. با این حال به کارگیری چنین سیاستی برای امنیت آمریکا خطرناک است.چرا که علاوه بر منزوی کردن آمریکا در برابر هم‌پیمانانش، گزینه‌های ایالت متحده را هم محدود می‌کندکه احتمال تقابل نظامی را هم به دنبال دارد. رویکردی دقیق‌تر و واقع‌گرایانه برای آمریکا و مردم ایران بهتر خواهد بود اما چنین چیزی در شرایطی که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و هر مبنای کوچکی در روابط خوب را نابود کرد، دشوار است. با این حال تنها گزینه این است که به وضوح از درگیری و بحران غیرضروری جلوگیری شود. خوشبختانه پایبندی ایران به توافق نشان می‌دهد که مذاکرات، امنیت آمریکا را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. در مجموع هر چند ممکن است امیدوارکننده نباشد اما مطمئن‌ترین راه این است که به راحتی اجازه داده شود که ایران بداند آمریکا می‌خواهد مذاکره کند. فارس ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc1eqsm2bqx48.ala2.html اخم‌های داخلی، خنده‌های خارجی! http://siasatrooz.ir/vdcds90fjyt0zj6.2a2y.html «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه هفته گذشته در مصاحبه تصویری با سایت حامی دولت، با امتناع از ارائه استدلال درباره چرایی پافشاری دولت برای تصویب لوایح FATF در اظهاراتی عجیب و خلاف واقع و بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی، نظام و نهادهای آن را رسما به پولشویی متهم کرد؛ اتهام سنگینی که با استقبال رسانه‌های بیگانه همراه شد. اما این اظهارات تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیز، بیش از آنکه نشان دهنده خالی بودن دست دولت از استنادات کارشناسی و فنی در دفاع از FATF باشد، نشانه عصبانیت ظریف است. وزیر خارجه و قهرمان دیپلماسی کشور (به روایت رسانه‌های همسو) در سال‌های ابتدایی دولت اول روحانی حالا با بر باد رفتن تمام سرمایه گذاری‌ها بر روی برجام و عادی‌سازی روابط ایران - آمریکا (و حتی اتحادیه اروپا) به این نتیجه رسیده است که وی رفته رفته ضعیف ترین و شکست خورده ترین وزیر خارجه ایران پس از انقلاب شده است؛ وزیر خارجه‌ای که موثرترین کنش‌های دیپلماتیکش به توییت زدن و پاسخ‌های توییتری خلاصه شده است اما در میدان دیپلماسی چیزی جز تحقیر و شکست نصیب ملت ایران نکرده است. بی‌اعتنایی دستگاه دیپلماسی به سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» و بی‌توجهی وزارت خارجه به نقدهای دقیق و کارشناسی منتقدان و صاحب نظران، شکست‌های پی در پی و تأسف برانگیزی را کارنامه سیاست خارجی دولت روحانی رقم زده است. عبرت نگرفتن ظریف از رویکرد خسارت‌آفرین «دیپلماسی انفعالی» و اصرار وی بر تکرار و استمرار تجربه‌های شکست خورده پیشین در سیاست خارجی، اکنون بر روحیات وزیر همیشه خندان نیز اثر کرده و مصاحبه اخیر و ادعاهای بی‌اساس درباره پولشویی در ایران یکی از نمودهای این عصبانیت است. چرا ظریف، ضعیف‌ترین و شکست‌خورده‌ترین وزیر خارجه ایران پس از انقلاب است؟ چه عواملی وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید را تا به این اندازه عصبی کرده است؟ به این موارد توجه کنید: لگدمال کردن برجام توسط اوبامای «مودب»! پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، رویکرد مذاکره مستقیم با آمریکا در دستور کار روحانی و دستگاه دیپلماسی به ریاست ظریف قرار گرفت. تعداد دیدارهای دوطرفه «محمد جواد ظریف» -وزیر خارجه ایران- و «جان کری» -وزیر خارجه وقت آمریکا- در مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم به حدی زیاد بود که تعجب رسانه‌های خارجی را در پی داشت. مذاکره مستقیم با آمریکا تا جایی پیش رفت که پیاده روی ۱۵ دقیقه‌ای ظریف و کری در ژنو، مکالمه تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای روحانی با اوباما و دست دادن ظریف و اوباما در صحن سازمان ملل نیز به آن اضافه شد تا ژنرال‌های عرصه دیپلماسی، پله‌های نردبان عادی‌سازی روابط با آمریکا را دوتایکی طی کنند. پس از این ارتباطات ویژه، روحانی «حمید ابوطالبی»- معاون سیاسی دفتر خود- را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل (نیویورک) معرفی کرد. اما پاسخ دولت «اوبامای باهوش و مودب» بسیار دردناک بود. در حالی که روحانی در انتخابات مدعی شده بود که اعتبار پاسپورت ایرانی را باز خواهد گرداند، دولت اوباما در اقدامی گستاخانه سفیر ویژه و مخصوص روحانی را تروریست نامید و با وجود همه تلاش‌ها حاضر نشد برای ابوطالبی ویزا صادر کند! اوباما در ادامه اقدامات ضدایرانی خود، قانون تحریمی آیسا (ISA) را تمدید کرد؛ اقدامی که دولتمردان از آن با عنوان «نقض فاحش برجام» نام بردند. وی قانون محدودیت ویزا را نیز امضا کرد و در نهایت ۲ میلیارد دلار از اموال مردم ایران را نیز غارت کرد. باراک اوباما- دی ماه ۹۵- در سخنرانی خداحافظی خود در شیکاگو با افتخار اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله متوقف کرده است. اوباما در روزهای آخر ریاست جمهوری خود لگد آخر را به برجام زد و قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را نیز تمدید کرد. بدین ترتیب برجام در دولت اوباما بارها و بارها لگدمال شد. دولتی که روحانی، رئیس آن را مودب! و باهوش! نامیده بود. تضمینِ امضای کری و اشتباهِ ظریف «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه-آذر ۹۴- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:«برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه صدمه‌ای مواجه نمی‌شود، چون "کری" این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است». علی رغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای تعهدات بین‌المللی و نقض عهدهای مکرر در تعهدات مختلف و عهدشکنی‌های مکرر پس از برجام، مقامات وزارت امور خارجه دولت روحانی همواره از لزوم اعتماد به قول آمریکایی‌ها سخن می‌گفتند و روزنامه‌های اصلاح طلب نیز که ماموریت بزک برجام را داشتند با ذوق زدگی خاصی تاکید می‌کردند که باید به قول آمریکایی‌ها در اجرای برجام اعتماد کرد. سهل اندیشی مقامات وزارت امور خارجه به آمریکا تا جایی پیش رفت که ظریف-شهریور ۹۵- در اظهارنظری عجیب گفت:«ما آمادگی داریم از اداره نظارت وزارت خزانه داری ایالات متحده برای بانک هایی که مایل به همکاری با جمهوری اسلامی هستند نامه آرامش بخش تهیه کنیم که بدون نگرانی بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند». این اظهارنظر موجب تعجب کارشناسان شد. زیرا وقتی آمریکا به تعهدات مکتوب خود در برجام پایبند نیست، چطور می‌توان انتظار داشت که به نامه‌های آرامش بخش پایبند باشد! کارشناسان در آن مقطع، اظهارات ظریف را نشان دهنده وضعیت ناخوشایند برجام و تایید نقض تعهدات از سوی آمریکا عنوان کردند. ظریف- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت:«این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم». دولت روحانی که با تمسخر منتقدان، مدعی بود که مسلط به «زبان دیپلماسی» است، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است را مطلقاً در برجام رعایت نکرد و عملاً توافق، به شکل دو مرحله‌ای (واگذاری نقد و یکجای امتیازات در مقابل وعده‌های نسیه تدریجی و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوین و اجرا شد. از بستن با کدخدا تا مزاحمِ دیوانه پس از اوبامای دموکرات، ترامپ جمهوری‌خواه بر سر کار آمد. همان طیفی که اوباما را فردی مودب! و باهوش! معرفی کرده بود، این بار ترامپ را یک دیوانه و تافته‌ای جدابافته از سیستم حاکمه آمریکا معرفی کرد. این در حالی است که ترامپ از همان روح برجامی سخن گفت که اوباما به آن اشاره کرده بود. ترامپ همان تحریم ویزایی را علیه ایران به اجرا گذاشت که زیرساخت قانونی آن را دولت اوباما مهیا کرده بود. دونالد ترامپ در ادامه قانون تحریمی آیسا در دولت اوباما، قانون کاتسا ۲۰۱۷ (مشهور به سیاه چاله تحریم‌ها) را امضا کرد. جان کری-دی ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از توان هسته‌ای، به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند». محمد جواد ظریف -سال ۹۴- در شورای راهبردی روابط خارجی گفت:«آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما ترامپ-۱۸ اردیبهشت ۹۷- از برجام خارج شد. ظریف- ۱۱ شهریور ۹۷- در نشست علنی مجلس گفت:«آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند، لذا از برجام خارج شده است». برخلاف این اظهارنظر، آمریکا پس از تضمین روحانی به موگرینی درخصوص ماندن ایران در برجام و سپس تضمین اروپا به آمریکا درخصوص فشار به ایران در حوزه موشکی و منطقه‌ای، با خیالی آسوده از برجام خارج شد. آمریکا بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شده است، در مقابل ایران همچنان تمامی تعهدات خود را یکطرفه انجام می‌دهد و اروپا نیز ضمن گستاخی در موضوع موشکی و منطقه‌ای، تاکید کرده است که به ایران درخصوص تعهدات برجامی خود تضمین نمی‌دهد. اما نکته قابل تأمل در اینجا، واکنش روحانی به خروج آمریکا از برجام بود. انتظار افکار عمومی این بود که تجربه توافق سعدآباد (درخصوص مذاکره با اروپایی‌ها) و تجربه برجام (درخصوص مذاکره با آمریکا) دولت آقای روحانی را به یک تصمیم مهم و بزرگ برساند، اما در کمال تعجب روحانی اعلام کرد که «یک موجود مزاحم از برجام رفت» و سپس تصریح کرد که «برجام منهای آمریکا» را با دیگر اعضای ۱+۵ و از جمله اروپا ادامه می‌دهیم. یعنی در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد و حدود ۵ سال زمان و سرمایه‌های عظیم کشور هزینه شد تا از «اروپا آقا اجازه است و بستن با کدخدا راحت‌تر است» برسیم به «آمریکا موجود مزاحم است و با اروپا ادامه می‌دهیم»! و این یعنی می‌خواهیم، بدون توجه به عبرت‌های برجام، دوباره به سراغ تکرار تجربه شکست خورده توافق سعدآباد برویم! بازی خوردن میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برجام در دولت اوبامای دموکرات به صورت فاحش نقض شد و در دولت ترامپ جمهوری‌خواه پاره شد. اما متاسفانه دولت و طیف سیاسی حامی دولت همچنان با بزک آمریکا معتقد به دوگانه دروغین «دموکراتهای خوب- جمهوری خواهان بد» است. این در حالی است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با همه اختلافات ریز و درشت در مسائل مختلف، وقتی پای مسئله منافع ملی و کلان - که در اینجا دشمنی با ایران است- به میان می‌آید، همه اختلاف‌ها را کنار گذاشته و وحدت کلمه را البته در راه باطل، به نمایش می‌گذارند! مقایسه تعداد موافقین و مخالفین طرح‌های ضدایرانی در مجالس آمریکا نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف‌نظری با هم ندارند. وقت کشی اروپای آقا اجازه روحانی در مذاکرات ایران با تروئیکای اروپایی در دولت اصلاحات تاکید داشت که اروپایی‌ها قدرت دست دوم جهان هستند و توافق با آمریکایی‌ها راحت‌تر است. وی در ابتدای مذاکرات برجام نیز تاکید داشت که اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست و بستن با کدخدا راحت‌تر است. حال دولت روحانی پس از ناکامی در خوش‌بینی به آمریکا، به اروپای آقا اجازه دل خوش کرده‌ است! در ماه‌های اخیر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صراحتا اعلام کرد که درخصوص تعهدات برجامی خود به ایران تضمین نمی‌دهیم. سران فرانسه، انگلیس و آلمان نیز صراحتا اعلام کرده‌اند که بخاطر ایران مقابل آمریکا نمی‌ایستند و عزمشان برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکاست و درباره برنامه موشکی ایران و موضوعات منطقه، اختلافی با آمریکا ندارند. نگاهی به روند اقدامات اروپا در رابطه با تضمین‌ منافع اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام به خوبی نشان می‌دهد که طرف اروپایی در پی وقت‌کشی با هدف خرید زمان برای آمریکاست. فرار به جلو برای پوشش ناکارآمدی لگدمال کردن برجام توسط اوبامای دموکرات و مودب، پاره کردن برجام توسط ترامپ جمهوری‌خواه، وقت کشی اروپای آقاجازه، سفارتخانه‌های بدون سفیر، رفتارهای تحقیرآمیز مستمر اروپا در اخراج و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی و تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا، فشل بودن دیپلماسی اقتصادی، ناکارآمدی وزارت خارجه در دیپلماسی منطقه‌ای و... موجب شد تا ظریف در رفتاری عصبی و در ادعایی بی‌اساس و بدون مدرک، جمهوری اسلامی ایران را به پولشویی متهم کند. یک سوال: وزیر امور خارجه‌ای که می‌گوید «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد» و «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه رژیم آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید... ۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم» و «ما (ایران و عربستان) برای مستثنی کردن یکدیگر و تبدیل شدن به قدرتمندترین در منطقه، منطقه را نابود کرده‌ایم» و «پولشویی در کشور ما یک واقعیت است و کسانی که هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند به راحتی ده‌ها میلیارد هم برای مخالفت با پولشویی هزینه می‌کنند!» و... نماینده کیست؟ مشرق ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcds90fjyt0zj6.2a2y.html احتکار و سودجویی در کشور اسلامی خیانت است http://siasatrooz.ir/vdcexp8zojh87vi.b9bj.html امام ‌جمعه موقّت تهران با اشاره به جنایات آمریکا در دنیا گفت: آمریکا تا کنون ظلم کرده است؛ ولی چهره هیچ رئیس‌جمهوری کریه‌تر از رئیس‌جمهور کنونی این کشور نبوده است. آیت‌الله محمّد امامی کاشانی، در خطبه‌های نمازجمعه تهران با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع)، موضوع رهبری و امامت جامعه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: هر کسی مقتدا و رهبر جامعه اسلامی نمی‌شود؛ سلمان‌ها و بوعلی سیناها مقتدا نیستند؛ رهبر و مقتدا را خدا انتخاب می‌کند. وی افزود: مکاتب اجتماعی نمی‌توانند برای بشر، اسوه باشند؛ انسان‌های بزرگ هم نمی‌توانند. آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های دوم نمازجمعه تهران با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر لزوم جلب مودت مردم نسبت به ائمه، اظهار داشت: نباید در کشور اسلامی سودجویی اقتصادی داشته باشیم؛ این احتکارها خیانت‌ است. نباید قیمت دلار و سکه را بالا برد و بعد هم پایین نیاورد؛ این کار شیعه نیست. وی با تشکر از قوه قضائیه و نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد اقتصادی گفت: دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی نیز باید نسبت به مسائل اقتصادی، ریزبین و جدّی باشند. امام ‌جمعه موقّت تهران با اشاره به جنایات آمریکا در دنیا گفت: آمریکا تا کنون ظلم کرده است؛ ولی چهره هیچ رئیس‌جمهوری کریه‌تر از رئیس‌جمهور کنونی این کشور نبوده است. امامی کاشانی افزود: ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، امتحان خود را پس داد و زمانی که از خودش تعریف کرد، همه دنیا به او خندیدند. وی، علّت دروغ‌گویی آمریکا نسبت به ایران را تلاش برای سرپوش گذاشتن به جنایات خود دانست و گفت: جمهوری اسلامی همواره با صداقت رفتار کرده است. خطیب جمعه تهران، هفته کتاب و کتابخوانی را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اهمیت کتاب، گفت: اینکه اینترنت را باز کنیم و بخواهیم رساله‌ای بنویسیم؛ چه در حوزه و چه در دانشگاه، این دانش را بالا نمی‌برد؛ البته فضای مجازی در جست‌وجو کمک می‌کند؛ ولی این کتاب است که دانشمند و اهل فضلیت را به تألیف کتاب راغب می‌کند؛ مثل علامه طباطبایی. وی خطاب به مدیران بخش‌های مختلف کشور گفت: کار برای اجتماع، غیر از فکر و عمل چیز دیگری هم می‌خواهد و آن دلسوزی است؛ آدم باید دلسوز جامعه باشد در این صورت، بسیاری از مدیریت‌ها به نتیجه می‌رسد. فارس ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcexp8zojh87vi.b9bj.html درخواست از دادستان برای ورود به ماجرای ادعای ظریف http://siasatrooz.ir/vdcgt39qzak9z74.rpra.html انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) طی نامه‌ای با اشاره به ادعای وزیر امور خارجه مبنی بر پول شویی‌ در کشور و عدم ارائه هیچ گونه مستنداتی تا کنون، از دادستان کشور خواست تا به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کند. متن این نامه به شرح زیر است: «دادستان محترم کل کشور جناب حجت الاسلام و المسلمین منتظری سلام علیکم روزهای اخیر شاهد این بودیم که از سوی وزیر امور خارجه ادعاهایی مبنی بر پول شویی‌های نجومی در کشور مطرح شد اما تاکنون هیچ گونه مستنداتی از سوی ایشان ارائه نشده است. برای این ادعا دو فرض را می‌توان در نظر گرفت که در هر دو فرض درخواست داریم دادستان به عنوان مدعی العموم به ماجرا ورود کند: فرض اول: اگر فرض کنیم که ادعاهای وزیر امورخارجه در مورد وجود هزاران میلیارد پولشویی در کشور درست باشد اقدام دکتر ظریف و مسئولین مربوطه در خودداری از معرفی این افراد به مردم و خصوصا مراجع قضایی مصداق بارزی از خیانت به منافع ملت و تضییع حقوق عامه است و ضروری است که دادستان به عنوان مدعی العموم به ماجرا ورود کرده و با مسئولینی که با پولشویی مقابله نکرده و یا آن را تا به امروز مخفی نگه داشته اند برخورد کند. زیرا لایحه مبارزه با پولشویی در سال۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل شده بود و بعد از تائید شورای نگهبان، در تاریخ ۱۱ آذرماه ۸۸ آئین‌نامه اجرایی آن نیز تدوین و از سوی دولت وقت ابلاغ شده بود. فرض دوم: اگر ادعاهای دکتر ظریف در مورد چندین هزار میلیارد پولشویی در کشور کذب باشد این مورد مصداقی از تشویش اذهان عمومی و فراهم کردن خوراک تبلیغات برای رسانه‌های معاند و ضربه به منافع تمامی ملت ایران است و انتظار می‌رود که دادستان به عنوان مدعی‌العموم، مسئله را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد. امید است که بدون توجه به پروپاگاندای برخی رسانه‌های خاص با پیگیری مجدانه شما شاهد تکرار موارد دیگری از این دست نباشیم و این ادعا به سرنوشت ادعاهایی که در برهه‌های مختلف مخصوصا زمان‌های انتخابات مطرح می‌شود دچار نشود که رسوب این شبهات در اذهان عمومی، ضربه بزرگی به اعتماد مردم به کلیت نظام اسلامی و مسئولین آن خواهد زد.» ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgt39qzak9z74.rpra.html یکبار به‌جای دفاع، عذرخواهی کنید! http://siasatrooz.ir/vdchk-nzz23nv6d.tft2.html می‌گویند ابایی از عذرخواهی بابت کارهای اشتباه ندارند، مدعی اند دروغ و پوپولیستی را سرلوحه اقداماتشان نکرده و برخلاف نفر قبل با مردم روراست هستند اما متاسفیم که بنویسیم حتی از اویی که ادعا می‌کردند پوپولیست بود اقدامات پوپولیستی و عوام‌فریبی بیشتری را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند! اقداماتی که حتی جای دفاع را هم باقی نگذاشته و مردم را عصبی کرده است، اینبار این اقدامات را در وزارت خارجه شاهد هستیم! وزارتی که روزی پر از برو و بیا و تشویق و سوت و کف مردم برای وزیر پرتلاش بود، حالا به محل توجیه و تفسیر و پیدا کردن مقصر ناکامی امضای غربی‌ها تبدیل شده است! و به جای تدبیر و توضیح درباره اشتباهی که درباره تضمین بودن امضای کری(وزیر خارجه سابق امریکا) و چرایی وعده برای پیوستن به دیگر کنوانسیون‌های غربی که بارها ناکارآمدی‌شان ثابت شده و رهبری هم درباره آنها موضع گرفته اند، به منتقدان نظرش انگ پولشویی زده و برای توجیه تهمت وارد آورده!! عده‌ای بسیج می‌شوند تا خبر ترجمه شده از روزنامه وال استریت ژورنالی که در یکی از خبرگزاری‌های منتقد کنونی از زبان اف.ای.تی.اف چاپ شده را سند حرف‌های ظریف بدانند! اینطور می‌شود که خیلی راحت می‌توان گفت: جریان رسانه‌ای معاند جمهوری اسلامی و برخی فریب‌خوردگان داخلی، در اقدامی ناشیانه، گزارش دو سال پیش مؤسسه غربی بازل را که در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال منتشر شده و ایران را در رتبه نخست پولشویی در دنیا قرار داده، به خبرگزاری تسنیم نسبت داده‌اند. گویی اینکه خبرگزاری ایرانی معتقد است ایران در صدر پولشویی دنیا قرار دارد. البته مخاطبان رسانه‌فهم واقفند که یک خبرگزاری رسمی که وظیفه اطلاع‌رسانی دارد، بالتبع اظهارات و گزارش‌های مسئولان و نهادهای خارجی را بازنشر می‌دهد ولی این به‌معنای تأیید محتوای اظهارات یا گزارش‌های آنها نیست، کما اینکه در همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی، اظهارات غیرواقعیِ حتی دشمنان ما از جمله ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم منتشر می‌شود، ولی آیا این اقدام به‌معنی تأیید اظهارات آنهاست. این خبرگزاری در توضیح اتهام وارد شده به او نوشته است:« لازم به توضیح است که خبر "رتبه نخست در رده‌بندی جهانی پولشویی به ایران داده شد" که ۸ مرداد سال ۹۵ در خبرگزاری ترجمه و بازنشر داده شد، پس از آن بود که دولت جناب آقای روحانی و دستگاه‌های دیپلماسی و اقتصادی ایشان اوایل سال ۹۵ انواع و اقسام توجیهات را برای پذیرش تعهدات گروه کاری اقدام مالی موسوم به «اف‌ای‌تی‌اف» کرده و وعده داده بودند که در صورت ورود ایران به این گروه، نام ایران از صدر فهرست پولشویی دنیا حذف خواهد شد، در همین راستا بانک مرکزی ایران در تاریخ ۵ تیر سال ۹۵ گزارشی منتشر و اعلام کرد که «ایران از قعر فهرست سیاه پولشویی به سطح بالاتر آمد». ولی انتشار خبر ۸ مرداد ۹۵ تسنیم نشان داد که این وعده دولت روحانی هم محقق نشده و دیپلماسی مسئولان سیاست خارجی برای خارج کردن نام ایران از صدر فهرست پولشویی شکست خورده است. سجادي: اظهارات ظريف موجب سوء استفاده دشمنان می‌شود اما در همین راستا افراد زیادی صحبتهای ظریف را مصداق گل به خودی می‌دانستند، از آن جمله سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: اظهارات ظريف موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود. سيد كمال سجادي در ارتباط با اظهارات ظريف در خصوص وجود پولشويي‌های كلان در كشور و ضرورت تصويب «سي اف تي» براي مقابله با پولشويي گفت: چنين اظهاراتي موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود و نبايد چنين سخناني گفته شود. وي ادامه داد: شخصيت هايي مانند وزير امور خارجه وقتي مطالبي را بيان می‌كنند، اظهار نظر و موضع رسمي نظام تلقي می‌شوند، لذا ظريف بايد در سخنانش در رابطه با وجود پولشويي كلان در كشور و لزوم تصويب لايحه «سي.اف.تي»، توضيح‌های بيشتري ارائه دهد تا شفاف سازي صورت بگيرد. وي با بيان اينكه «سي اف تي» با قانون اساسي و آرمان‌های انقلاب در تضاد است افزود: ۶۶ كشوري كه اين لايحه را پذيرفتند براي آن شرط گذاشته ‎اند تا زماني آن را اجرا می‌كنند كه مخالف قانون اساسي نباشد. سجادي خاطرنشان كرد: تعريف تروريسم ما با تعريف غربي‌ها از تروريسم متفاوت است. حتي بسياري از اين كشورها با تعريف مصاديق تروريسم در اين لايحه مشكل دارند و جمهوري اسلامي ايران هم يكي از اين كشورهاست، لذا ظريف بايد بداند كه پذيرش اين لايحه كمكي به حل مشكل پولشويي نمي كند و فقط پذيرش آن تاييد مصاديق درج شده در آن به شمار می‌رود و اگر قرار است با پولشويي مبارزه كنيم بهتر است از سازوكارهاي خودمان تبعيت كنيم نه سازوكارهاي طراحي شده در غرب و فكر می‌كنم آن چيزي كه ظريف در مورد وجود پولشويي كلان در كشور گفت منطقي نيست. حال بای این شرایط به نظر می‌رسد که نیاز است تغییری در روند وزارت خارجه صورت گرفته و به جای دنبال مقصر گشتن و اتهام وارد کردن توضیح دهند که اولا چرا برجام به نتیجه نرسید و امضای کری هوا شد و دوما چرا باید به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم که عاقبتش حتی از قطعنامه‌ای که سازمان ملل برای برجام داده بود شکننده‌تر است؟! نویسنده: سوشیانت آسمانی ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdchk-nzz23nv6d.tft2.html عصر هژمونی آمریکا در غرب آسیا به سر آمده است http://siasatrooz.ir/vdci5qazrt1auv2.cbct.html فرمانده کل ارتش گفت: ارتش و‌ سپاه دولبه بُرنده شمشیر ولایت هستند که توانسته‌اند در هم‌افزایی با هم، امنیت را برای کشور به ارمغان آوردند. سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در مراسم هفتمین سالگرد شهادت سردار طهرانی مقدم افزود: شهیدان یکی از مصادیق شجره طیبه‌اند که ریشه آنها در ایمان به خدا و اعتقادات اسلامی و دینی ما است و نتایج و برکات کار آنها به اقصی نقاط آسمان‌ها و‌ زمین سرکشیده و ما هر زمان آثار و برکات کار آنها را می‌بینیم. فرمانده کل ارتش ادامه داد: اراده انسان‌های بزرگ فقط تا وقتی که زنده هستند نافذ نیست، بلکه اراده شهدا پس از آنان نیز زنده است و‌ جامعه و‌ کشور و‌ ملتی که راه شهدا را ادامه می‌دهد، حیات واقعی دارد و زنده است. وی با اشاره به دوران پس از ‌پایان دفاع مقدس، گفت: پس از این دوران، ایران ‌و جبهه مقاومت با تهدیدات گوناگونی مواجه بوده است، فتنه داعش در عراق و‌ سوریه، کشتار مردم یمن، جنگ‌ روانی در فضای مجازی و تحریم‌های ناجوانمردانه، تهدیدات زیادی را برای ایران به‌وجود آورد، اما ایران مسیر پیشرفت را با سرعت طی کرد و امروز در جایگاه تعیین‌کننده در منطقه ایستاده است. فرمانده کل ارتش تصریح کرد: شکست رژیم‌ صهیونیستی و شکست داعش و تقویت مقاومت در یمن نشان از پیشرفت ژئوپلیتیک ما و ناکامی و‌ شکست دشمنان ایران دارد، امروز می‌توانیم ادعا کنیم که عصر هژمونی آمریکا در غرب آسیا به سر آمده و عصر پیشکامی اسلام و‌ ایران فرا رسیده است، امروز غرب آسیا تبدیل به نمایشگاه بزرگی از شکست‌های آمریکا شده که تنها بخشی از آن، ثمره خون شهیدان است. امیر موسوی، پیام شهیدان را حرکت تا تحقق تمام آرمان‌های انقلاب دانست و‌خاطر نشان کرد: آمریکا در چارچوب مداخله از دور سعی می‌کند با حضور غیر قانونی در سوریه بر تحولات منطقه تأثیر‌ بگذارد، امروز برخی کشورهای منطقه با دولت‌های قرون وسطایی و به راه انداختن جنگ در یمن و‌ حمایت از تروریست‌ها به دنبال انحراف افکار عمومی از عدم مشروعیت خودشان و دنبال کردن رؤیاهای صدام‌گونه هستند. وی با بیان اینکه رژیم نجس و‌ پلید صهیونیستی که همواره با جنگ‌به دنبال تثبیت موقعیت خود بوده است با شرارت خود در سوریه و غزه تلاش می‌کند روند نابودی‌اش را کُند کند، اظهار داشت: این رژیم با ایجاد رابطه با اعراب، به دنبال گسترش تهدید علیه ایران است و در این بین گروه‌های تروریستی هم مانند سرعت‌گیر در سر راه مقاومت هستند، بر ما است که با هوشیاری راهبردی بر توان دفاعی خو‌د بیافزاییم. فرمانده کل ارتش با بیان اینکه امروز دشمنان ضعیف‌تر از هر زمانی هستند، گفت: آمریکای ترامپ تمام دستاوردهای آمریکا در حوزه حقوق بشر را نابود کرده است، رژیم صهیونیستی از ناکار آمدی گنبد پنبه‌ای خود سر خورده شده، اما حرکت برای تحقق آرمان‌های انقلاب و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی هر روز‌ شتاب بیشتری می‌گیرد. امیر موسوی ادامه داد: نیروهای مسلح ایران با قرار گرفتن در تراز انقلاب اسلامی همانطور که در دهه هفتاد مانع از بلعیده شدن منطقه توسط آمریکا شدند، امروز‌ هم نقش مهمی در پیشبرندگی نظام دارند و‌ ما باید بتوانیم حصاری امن برای کشور و نظام با شیم.ارتش و سپاه ید واحدهای هستند که بر سر هر دشمنی فرود آید، او ‌از جا بر نخواهد خواست؛ قالب ولایت آلیاژی مستحکم از نیروهای مسلح ساخته و ارتش و‌ سپاه دولبه بُرنده شمشیر ولایت هستند که توانسته‌اند در هم‌افزایی با هم، امنیت را برای کشور به ارمغان آوردند. مهر ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdci5qazrt1auv2.cbct.html پنج نفر از مرزبانان میرجاوه آزاد شدند http://siasatrooz.ir/vdcjxmevtuqeyoz.fsfu.html فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب گفت: گروگان گیران برای آزادی تعدادی از مجرمان سیاسی خود تلاش می‌کنند که قاعدتا جمهوری اسلامی درست نیست زیر این خواسته برود و آزادی تمامی مرزبانان ایرانی زمان می‌برد و نباید نگران بود. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پنج یا ۶ نفر از مرزبانان میرجاوه آزاد شدند و تلاش‌ها برای آزادی کامل آنها ادامه دارد. سردار سرلشگر محمد علی جعفری افزود:گروگان گیران برای آزادی تعدادی از مجرمان سیاسی خود تلاش می‌کنند که قاعدتا جمهوری اسلامی درست نیست زیر این خواسته برود و آزادی تمامی مرزبانان ایرانی زمان می‌برد و نباید نگران بود. وی با اشاره به تهدیدها و حرکت‌های عربستان سعودی علیه ایران، افزود: بسیاری از پاسخ‌های ما به اقدامات و تهدیدهای کشورهای منطقه غیر رسانه ای، غیر علنی، چراغ خاموش، مخفی و البته دردناک است. این مسئول گفت: آنها از مجموعه اقدامات انقلاب اسلامی و سپاه در منطقه به شدت ناراحت هستند و در واقع حرکت ها، ایستادگی‌ها، حمایت‌های مستشاری و محدود ایران در سوریه، عراق و یمن آنها را به دشت به هم ریخته است. جعفری خاطر نشان ساخت: بسیاری از این این کشورهای منطقه این پیام‌ها را دریافت کرده و برخی را در نیز آینده دریافت خواهند کرد. وی گفت: آنها به شدت از شرایط وضعیت جمهوری اسلامی در حال سوختن و ناراحتی هستند و اقدامات ایران در قبال آنها قابل گفتن و شرح در رسانه نیست. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: امروزه مقامات آمریکایی و دیگران به ناکارآمدی حربه تحریم به عنوان آخرین ابزار فشار علیه جمهوری اسلامی اقرار دارند. جعفری گفت: دشمنان ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به فشارهای سیاسی، تحریم‌های اقتصادی، شبیخون فرهنگی و جنگ نظامی دست زده اند اما امروزه به شکست خود در تمامی این موارد اذعان دارند. این مسئول افزود: دشمنان انقلاب اسلامی امروزه به شدت از تهدید نظامی پرهیز می‌کنند چون می‌دانند هرگونه نا امنی در منطقه به افزایش سرسام آور قیمت‌های انرژی به ویژه در خط صادرات نفت در تنگه خلیج فارس منجر شده و به ضرر خود آنها تمام می‌شود. وی ادامه داد: ما امروز باید با تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی گوش‌های خود را شنواتر کرده و پیام شهیدان را که ایستادگی و مقاومت در برابر تهدیدهای پوشالی و توخالی دشمنان است بهتر بشنویم. جعفری با بیان اینکه به فرموده امام راحل آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، افزود: تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی مملو از شکست‌های آمریکا در منطقه و جهان است و آخرین تهدید آنها نیز با ایستادگی و مقاومت و با بصیرت و با قناعت به شکست خواهد خورد. این مسئول نظامی ادامه داد: امروزه تحلیل‌های مقامات آمریکایی و سیاسی همه نشان دهنده ناکارآمدی تحریم‌های دشمنان و نویددهنده شکست آنها است. وی با اشاره به تلاش نیروهای مقاومت ایران اسلامی برای دفاع از حرم مطهر اهل بیت، اضافه کرد: حضور نیروهای ما در سوریه به صورت داوطلبی، مستشاری و بسیار محدود است و به تازگی با مذاکرات صلح صورت گرفته در منطقه میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه درخواستی برای ساماندهی یگان‌های ایرانی به عنوان حافظان صلح در منطقه ادلب و شمال غرب سوریه مطرح شده است. جماران ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjxmevtuqeyoz.fsfu.html نگرش‌های حقوقی، قضایی در سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه کشور http://siasatrooz.ir/vdcayin6y49nwa1.k5k4.html بدیهی است که برنامه ریزی برای توسعه در هر کشوری با توجه به نیازها و شرایط و مقتضیات آن کشور صورت می‌گیرد و ظرفیت‌ها و نیازهای هر کشور نوع خاصی از برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت را مشخص می‌کند. در ایران نیز استراتژی‌ها و برنامه‌هایی برای توسعه به صورت بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تهیه شده است که سیاست‌های پنج ساله توسعه از جمله سیاست‌های میان مدت این‌گونه استراتژی‌ها می‌باشد. تدوین سیاست‌های پنج‌ساله توسعه بعد از پایان جنگ تحمیلی و از سال ۶۸ شروع شد. سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه هر پنج سال یک مرتبه توسط مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های مطلوب و در واقع چشم اندازی که جامعه ایرانی اسلامی باید در طول این ۵ سال، به آن جایگاه دست یابد را ترسیم می‌نمایند. تمامی قوای سه گانه، برنامه‌ریزی‌ها، قوانین، آیین نامه‌ها و تمامی امکانات موجود در کشور در این پنج سال باید معطوف به دستیابی به این هدف مطلوب باشد، تا همانگونه که از نام سیاست‌ها بر می‌آید، گامی به سوی توسعه برداشته شود؛ اما متاسفانه به دلیل موانع متعددی که در این زمینه وجود دارد و از مهم ترین این موانع عدم هماهنگی تمامی امکانات موجود به سمت نقطه مطلوب می‌باشد، در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری شاهدِ تکرار مکررات هستیم که خود این امر نشان دهنده عدم رفع این مشکلات در نظام ایرانی اسلامی و عدم خروج از وضعیت فعلی و دستیابی به وضعیت مطلوب می‌باشد. سیاست‌های حقوقی و قضایی نیز از این امر مستثنا نمی باشد. بنابراین بررسی بسامد تکرار هر کدام از بیانات ابلاغی برنامه ششم در برنامه‌های توسعه دیگر، در واقع بیانگر اهمیت و اولویت این آسیب و عدم رفع آن از جانب نظام حقوقی و قضائی کشورمان می‌باشد. در بند ۴ سیاست‌های کلی برنامه دوم توسعه؛ به تصحیح و اصلاح نظام قضایی تا رسیدن به وضعی که بتواند برنامه را در جهت هدفهایش به درستی اجرا کند، به وسیله کاستن از حجم، افزودن بر تحرک و کارایی، بکارگیری مدیران لایق، امین و متعهد، تنظیم قوانین مورد نیاز، تعبیه نظام نظارت و پیراستن از عیوب اخلاقی مانند کم کاری، رشوه خواری، بی‌تفاوتی در انجام وظایف و کاغذ بازی اشاره شده است. در بند ۵ این سیاست‌ها به امنیت قضایی و در بند ۶ به ایجاد نظم و قانون‌پذیری و در نهایت در بند ۷ نیز به بیان سرمایه‌گذاری در این قسمت پرداخته است. در بند ۳ و ۴ و ۷ و بند ۱۰ سیاست‌های کلی برنامه سوم به بحث سرمایه گذاری و در بند ۲۷، اهتمام به نظم و قانونگرایی و در بند ۲۸ به اصلاح نظام قضایی در جهت افزایش تحرک و کارایی و بهبود خدمات رسانی به مردم، تامین کرامت و معیشت کارکنان، به کار گیری مدیران لایق و امین و تامین شغلی آنان، حذف یا ادغام مدیریت‌های موازی، تاکید بر تمرکز زدایی و پیشگیری از فساد و تنظیم قوانین مورد نیاز بیان شده است و در بند ۳۳ در خصوص پیشگیری و مقابله موثر با جرائم و مفاسد اجتماعی و امنیتی می‌باشد. در بند ۱۶ و بند ۱۷ سیاست‌های کلی برنامه چهارم؛ به ایجاد محیط و ساختار مناسب حقوقی قضایی و اداری و افزایش تحرک و کارایی، بهبود خدمات رسانی به مردم، تامین کرامت و معیشت کارکنان، بکارگیری مدیران و قضات لایق و امین، حذف و ادغام مدیریت‌های موازی، تاکید بر تمرکز زدایی و پیشگیری از فساد اداری می‌پردازد. در بند ۲۷ به پیشگیری و مقابله موثر با جرایم پرداخته است. در بند ۲۹ به افزایش سرمایه گذاری و در بند ۴۵ به تثبیت فضای اطمینان بخش برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران با اتکاء به حمایت از مالکیت، و در بند ۵۱ به توسعه سرمایه گذاری پرداخته است. در بند ۳ سیاست‌های پنجم توسعه به تقویت قانونگرایی، در بند ۱۰ به گسترش حمایت‌های مادی و معنوی از نخبگان و کمک به تجاری سازی دستاوردهای آنان پرداخته است. در بند ۱۴ به اصلاح نظام اداری و قضایی در جهت افزایش تحرک و کارایی، بهبود خدمت رسانی به مردم، تامین کرامت و معیشت کارکنان، به کارگیری مدیران و قضات لایق و امین و تامین شغلی انان، حذف یا ادغام مدیریت‌های موازی، تاکید بر تمرکز زدایی و پیشگیری از فساد بیان شده است. در بند ۲۱-۱ و ۲۲-۲ به توسعه سرمایه‌گذاری پرداخته است. همانگونه که مشخص می‌شود برخی از موضوعات بسامد تکرار بالاتری را داشته اند که از آن جمله اصلاح نظام اداری و قضایی می‌باشد. بطور کلی موضوعات بیان شده به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتست از موضوعات جدیدی که دارای سابقه‌ای در سایر سیاست‌ها نیست: بازنگری در قوانین جزایی به‌منظور کاستن از محکومیت به حبس، تبدیل مجازات به مجازاتی دیگر، متناسب‌سازی مجازات‌ها با جرائم، توسعه‌ی ثبت رسمی اسناد و املاک، ثبت رسمی مالکیت‌های دولت و مردم بر املاک و اراضی کشور در نظام کاداستر. موضوعاتی که در سیاست‌های برنامه‌های پیشین تکرار شده است از آن جمله سرمایه گذاری و امنیت آن و هم چنین موضوع اصلاح نظام قضایی می‌باشد که در پنج سیاست پیشین بیان شده است. و هم چنین بحث مالکیت معنوی می‌باشد که در سیاست‌های کلی برنامه پنجم بیان شده است. برخی از موضوعات برنامه ششم نیز فارغ از اینکه در برنامه‌های توسعه بیان شوند، در سایر سیاست‌های ابلاغی بیان شده اند که عبارتند از: بهبود بخشیدن به وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، حمایت قضائی مؤثر در تضمین حقوق مالکیت و استحکام قراردادها، مالکیت معنوی و گسترش فناوری‌های نوین در ارائه‌ی خدمات ثبتی. نویسنده: محمود آصفی - کارشناس ارشد حقوق عمومی ]]> سیاست Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcayin6y49nwa1.k5k4.html