سیاست روز - آخرين عناوين سیاست :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/politics Sun, 18 Aug 2019 22:11:17 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sun, 18 Aug 2019 22:11:17 GMT سیاست 60 قانونگذاری آزمایشی نابجا!؟ http://siasatrooz.ir/vdcfxxdy0w6dyja.igiw.html قوانین آزمایشی در نظام قانونگرایی دارای جایگاه ویژه ای است و به صحت و دقت قانونگذاری کمک شایانی می کند. بررسی همه جوانب و ابعاد یک قانون، نیازمند کار علمی و کارشناسی دقیق است که بدون شواهد عینی و تجربی دارای کارآمدی حداکثری نیست. هر قانون برای اثبات کارآمدی خود به طی نمودن دوران انکوباتوری یا آزمایشی است. این دوران موقت، مقدمه ای اطمینان بخش برای دوران دائمی قوانین است. در مورد قوانین نامطلوب، از هدر رفت سرمایه و انرژی جامعه جلوگیری می‌کند و پس از اتمام دوران آزمایشی آن را بصورت خود به خود حذف می نماید. فرآیند بقاء دائمی یا حذف، سرنوشت اتخاذ تصمیم در قوانین آزمایشی است. اما آیا همه روابط قوانین آزمایشی در دوران حیات شان، قابل تشخیص است؟ پاسخ به این سوال منفی است. استفاده نادرست از قوانین آزمایشی موجب می شود تا نکات مثبت و موثر آنها از بین برود و آنها را به مشکلی برای قانونگذاری کشور تبدیل نماید. نادیده گرفتن وجه آزمایشی این دست قوانین باعث شده است که فراتر از بازه زمانی و مکانی متصور برای آن، مورد استفاده قرار گیرد. اصلاح چندین قانون دایمی در قانون آزمایشی پنج ساله نمونه بارز این روش عجیب است. آیا قوانین آزمایشی مقید به زمان و یا مکان محدود توانایی و اعتبار لازم برای پذیرش و اعمال اصلاحیه های متعدد برای قوانین دایمی را دارد؟ در این روش مدت زمان اصلاحیه های انجام شده (پنج سال یا بیشتر) تعیین تکلیف نشده است. معلوم نیست که پس از پایان مهلت قانونی پنج ساله قانون آزمایشی، اصلاحیه های انجام شده در قوانین دائمی دارای اعتبارند یا دوباره به حالت قبل از اصلاحیه برگشت می نمایند. ضمنا تکلیف اجرای اصلاحیه های انجام شده در صورت عدم تمدید اجرای قانون آزمایشی یا عدم تبدیل آن به قانون دایمی مشخص نشده است. چگونه ممکن است بتوان اصلاح قوانین دائمی را در قوانین موقتی انجام داد؟ آیا امکان دارد که در حین تصویب یک قانون متزلزل به اصلاح و ایجاد ثبات در قوانین دایمی قبلی پرداخت؟ آیا مجریان قانون و مردم در اجرای قوانین دچار سردرگمی و مشکل نمی شوند؟ آیا این روش افزایش احتمال برداشت های سلیقه ای و سوء استفاده از قانون را به دنبال ندارد؟ قطعا قید بازه زمانی یا مکانی در قوانین آزمایشی، محدوده عملکردی آنها را تعیین می کند. قانونگذاران با بی توجهی به قیود قوانین آزمایشی با آنها در حکم قوانین دایمی برخورد می نمایند. در حالی که راه مناسب آن است که این دست اصلاحیه ها در قوانین دایمی در قالب ارائه لایحه یا طرح مستقل به مجلس شورای اسلامی برای تصویب تقدیم گردد. بی نظمی در تدوین قانون در دولت در این سطح قابل پذیرش نیست و نمی توان آن را به خطای سهوی کارشناسان نسبت داد. تصویب قانون بی نظم توسط مجلس شورای اسلامی و بی توجهی آن به خطای کارشناسی دولت، نشانه بی توجهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اصول نگارش و تصویب قانون است. نقش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در اعلام به موقع این دست ضعف های تدوین قانون موجب می شود مشکلات تدوین قانون در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. متاسفانه شاهد تصویب این قوانین در مجلس شورای اسلامی هستیم. جای تعجب دارد که چرا قانون بی نظم توسط شورای محترم نگهبان تایید می شود؟ آیا بی نظمی در قانونگذاری با ایجاد مشکل در راه اجرای قانون با روح حاکم بر قانون اساسی و شرع مقدس مغایرت ندارد؟ آیا بر اساس قاعده لاضرر و عدم تأمین منافع عمومی توسط این قوانین، مغایر با قانون و شرع نیست؟ افسوس که قانون بی نظم توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ می شود و قانون بی نظم توسط دولت بصورت بی نظم اجرا می شود. بی توجهی نهادها و دستگاه های نظارتی به بی نظمی قانون در تقسیم کار ملی نیز کار قانونگذاری و اجرای قانون را در حل مشکلات زندگی مردم، بیش از پیش پیچیده می کند. حل معضلات این گونه از قوانین آزمایشی که در آن چندین قانون دایمی اصلاح شده است کار بسیار دشواری است و دوباره کاری و موازی کاری های متعددی را می طلبد تا مجریان و مردم را از آثار سوء آنها در اجرا و پذیرش قانون نجات دهد. نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfxxdy0w6dyja.igiw.html بررسی وضعیت ذرت‌های آلوده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس http://siasatrooz.ir/vdcgzz9qwak9qt4.rpra.html دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ذرت‌های وارد شده به کشور آلوده به ویروس آلفاتوکسین است و مقرر شد تا این ذرت‌ها تا یک ماه آینده به کشور دیگری که استانداردهایش ضعیف از کشور ایران است فروخته و گزارش آن به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شود. محمد رضا امیرحسنخانی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون موضوع واردات ذرت‌های آلوده به میزان ۱۴۰ هزار تن با حضور مقاماتی از سازمان استاندارد، گمرک و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مدعو، ۲۰ هزار تن از این میزان در سال ۹۲ و ۱۲۰ هزار تن دیگر آن در سال ۹۵ به کشور وارد شده است که همه این ذرت‌ها آلوده به آفت و کپک آلفاتوکسین است. دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تصمیم بر این شد تا طی یک ماه آینده این ذرت‌ها به کشور دیگری که استانداردهای آنها در خصوص این آفت ضعیف‌تر از جمهوری اسلامی ایران است، فروخته و گزارش آن به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شود. امیرحسنخانی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که به دلیل اینکه این ذرت‌ها مدت زیادی در گمرک باقی مانده، توسط وزارت اقتصاد جزو اموال تملیکی محسوب و به مزایده گذاشته شده و فردی این ذرت‌ها را خریده است و این ذرت‌ها جزو اموال شخصی محسوب می‌شود و این مسئله خود کار را کمی پیچیده‌تر می‌کند. دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان گفت: در نهایت بنا بر این شد تا اجازه ترخیص این ذرت‌ها به شخص خریدار داده شود، البته وی اجازه ندارد ذرت‌ها را حتی به قصد عبور از خاک ایران و انتقال به کشورهای خاورمیانه وارد کشور کند و فقط اجازه دارد از طریق سواحل جنوبی و توسط کشتی این ذرت‌ها را از کشور خارج کند. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgzz9qwak9qt4.rpra.html اطلاعیه قوه قضاییه درباره بازداشت یکی از مدیران سابق دستگاه قضایی http://siasatrooz.ir/vdchvvnzk23nzkd.tft2.html روابط عمومی قوه قضاییه در پی برخی حواشی مربوط به بازداشت یکی از مدیران سابق دستگاه قضایی، اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: اخیرا برخی از رسانه های معاند با هدف سیاه نمایی و تخریب نهادهای حاکمیتی و با سوء استفاده از اقدام قانونی قوه قضاییه در تعقیب کیفری یکی از مدیران ستادی سابق این قوه و دستگیری جمعی از مرتبطین وی، با انتشار اخبار سراسر کذب، ادعاهایی در مورد دستگیری، بازداشت و ممنوع الخروجی افراد مختلف در قوه قضاییه را مطرح نموده اند که اخبار مذکور خلاف واقع و عاری از حقیقت است. بدیهی است اخبار رسمی و قابل اعتماد در مورد روند قضایی این پرونده و سایر پرونده های مهم از طریق سخنگوی دستگاه قضایی اعلام خواهد شد. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdchvvnzk23nzkd.tft2.html کار بزرگی انجام دادید http://siasatrooz.ir/vdciuuazwt1az52.cbct.html حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به سفر به منطقه دریایی نازعات و جزایر جنوبی خلیج‌فارس پس از اسقاط پهپاد آمریکایی و توقیف نفت‌کش انگلیسی در منطقه خلیج‌فارس گفت: به منظور اخذ رهنمود از رهبر فرزانه انقلاب و فرمانده معظم کل قوا در تاریخ ششم مرداد ماه به محضر معظم له شرفیاب شدم و از ایشان درخواست نمودم اگر تدبیر خاصی در مورد این سفر (سفر به منطقه دریایی نازعات) خصوصاً در مورد اسقاط پهپاد آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی و دلاور مردانی که در این اقدام انقلابی، شجاعانه و بی‌نظیر نقش داشتند، بفرمایند که حضرت آقا(مدظله‌العالی) فرمودند: «سلام برسانید و بگویید دست‌تان درد نکند. کار بزرگی انجام دادید.» حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی از برگزاری همایش بسیج اساتید حوزه های علمیه از اول شهریور ماه به مدت چهار روز در مشهد مقدس خبر داد. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه درباره برگزاری همایش بسیج اساتید حوزه‌های علمیه در مشهد مقدس سخن می‌گفت در زمینه این همایش افزود: این همایش از روز جمعه اول شهریور ماه به مدت ۴ روز با شعار «نقش اساتید بسیجی در پیش برندگی انقلاب اسلامی» و با حضور اساتید بسیجی حوزه های علمیه قم، اصفهان ،تهران و مشهد برگزار می شود. وی افزود :در این همایش چهار کمیسیون تخصصی با عناوین «نقش و کارکرد استاد بسیجی نسبت به حوزه های علمیه» ،»نقش و کارکرد استاد بسیجی نسبت به جامعه و مردم» ،»نقش و کارکرد استاد بسیجی نسبت به نهادهای حکومتی» و «رسالت و وظایف استاد بسیجی نسبت به رهبری» برگزار و در مدت برگزاری همایش شخصیت های برجسته کشوری و لشکری به سخنرانی خواهند پرداخت. نماینده ولی فقیه در سپاه بزرگترین نعمت الهی بر بندگان را نعمت ولایت خواند و ادامه داد : با برخورداری از این نعمت هم دین خدا کامل و هم دشمنان از ضربه زدن و ایجاد خدشه بر اسلام ناب ناکام ماندند و ما امروز خرسندیم که با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شعاعی از غدیر را تجربه می کنیم. وی یکی از عوامل مهم ماندگاری انقلاب اسلامی را حاکمیت فرهنگ غدیر دانست و خاطر نشان کرد: امروز بحمدالله فضای سیاسی انقلاب اسلامی ، فضای بسیار مطلوبی است ؛ از سویی شاهد انزوا و عقب‌نشینی جبهه استکبار و اقتدار ،رشد و بالندگی جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی از سوی دیگر هستیم. حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی با تاکید بر این که بیان واقعیت ها و وضعیت فعلی انقلاب اسلامی در برابر جبهه استکبار بدون هیچگونه بزرگنمایی می تواند شکوه و عظمت این انقلاب الهام‌بخش را نمایان کند گفت : شکار پهپاد متجاوز امریکایی و توقیف نفتکش متخلف انگلیسی که اخیراً صورت گرفت اقتدار ایران اسلامی برابر جبهه استکبار را به نمایش گذاشت. وی افزود: بنده هم با رزمندگانی که پهپاد متجاوزآمریکایی را سرنگون کردند و هم کسانی که کشتی متخلف انگلیسی را توقیف کردند صحبت کردم؛ همه آنها این اقدامات بزرگ را نتیجه توکل به خدا می‌دانستند. حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که امروز عنوان بسیجی عنوانی افتخار آمیز است بیان داشت: بسیج مظهر قدرت الهی ، تجلی حرکت مردمی و برخوردار از نقش تعیین کننده‌ای در ماندگاری انقلاب اسلامی است و بسیجی ایمانی راسخ ، بصیرتی نافذ ،روحیه جهادی، عاشورایی و ولایی و مردمی بودن را به همراه دارد. نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه در دوران کنونی که دشمنان جبهه فرهنگی را برابر ما گشوده اند ،بسیجیان از نقش و جایگاه ویژه ای برای مقابله با تهدیدات این عرصه برخوردارند ،تصریح کرد: علاوه بر بسیج طلاب که از دوران دفاع مقدس شکل گرفته است ،نزدیک به پنج سال است که بسیج اساتید حوزه های علمیه تشکیل شده و بحمدالله امروز مورد استقبال و تایید مراجع و علما بوده و نقش های مهم و موثری را در صحنه های انقلاب اسلامی ایفا کرده است. وی با تاکید بر این که با هدایت ها و رهنمودهای راهگشای مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) وحدت ملی برابر استکبار شکل گرفته است و گفتمان مقاومت به منطق مقاومت مبدل شده است گفت: این دستاوردهای مهم و ارزشمند ثمره تدبیر ،هدایت و راهنمایی های رهبری معظم انقلاب اسلامی و همراهی مردم و مسئولین است. حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی یکی از مهمترین اقداماتی که سپاه در مرحله جدید به آن شتاب بخشیده را عرصه خدمت رسانی به مردم عنوان کرد و افزود: پاسداران خدمت رسانی به مردم را از مهمترین رسالت‌های پاسداری خود در پاسداری از انقلاب اسلامی می‌دانند. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdciuuazwt1az52.cbct.html مردم خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی هستند http://siasatrooz.ir/vdcjyyevmuqevxz.fsfu.html معاون اول قوه قضائیه گفت: مردم خواستار تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های مفاسد شامل فساد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و مواد مخدر هستند و انتظار دارند احکام عادلانه صادر شود. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در آیین معارفه رئیس کل جدید دادگستری استان قم که در مرکز آموزش قوه قضائیه برگزار شد، با اشاره به فضای کنونی جامعه، اظهار کرد: در حال حاضر فضای جامعه بسیار مسموم است و دشمن چنان جنگ روانی به راه انداخته است که حق و باطل و راست و دروغ با هم آمیخته شده و تشخیص برخی موضوعات را نه تنها برای همه بلکه برای خواص نیز دشوار کرده است که در این راستا نیاز است تقوا در تمام امور رعایت شود. وی با بیان اینکه قم، شهر مقدسی است و روایات فراوانی برای گذشته و آینده قم وجود دارد، تصریح کرد: این شهر محل نشر حقایق اسلام ناب است و انقلاب اسلامی ایران از این شهر به سراسر دنیا نشر پیدا کرد. معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر شاخص بودن استان قم در سراسر دنیا، گفت: با توجه به ویژگی‌های خاصی که این استان دارد، باید در تمام کشور به عنوان الگو معرفی شود. وی با عنوان اینکه قم باید چهره‌ای متفاوت از سایر استان‌ها در برنامه ریزی‌های مدیریتی داشته باشد، تصریح کرد: حوزه دستگاه قضایی قم نیز باید با سایر استان‌ها و مراجع قضایی آن متفاوت باشد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سابقه ۱۴ ساله مدیریتی حجت‌الاسلام خلیلی را در قم، مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با وجود تمام محدودیت‌هایی که وجود داشت اما در این دوره مدیریتی طولانی مدت خدمات فراوانی انجام شد که این مسئله را نمی‌شود کار ساده‌ای دید و باید در راستای ارتقای امور قضایی در استان تشکر کرد. وی تأکید کرد: خدمات فراوانی برای ارتقاء سطح دستگاه قضایی در قم از سوی ریاست کل سابق دادگستری استان قم صورت گرفته است، اما هنوز نیاز به تلاش و هم افزایی بیشتری وجود دارد. معاون اول قوه قضائیه همچنین با اشاره به سوابق درخشان حجت‌الاسلام مظفری در عرصه مدیریتی گفت: ریاست جدید دادگستری پیش از این ۱۰ سال در قم کار کرده و دلسوزی و تعامل ایشان در قم مشهود است. وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر توفیقانی در قم حاصل شده به تعامل مدیران دستگاه‌ها با دادگستری ارتباط مستقیم دارد و این ارتباط باید حفظ شود. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرد: مردم قم، مردمی انقلابی، دلسوخته و ولایت مدار هستند اما آنچه که مردم را بیش از پیش آزار می‌دهد وجود برخی ناهنجاری‌هایی است که عده‌ای تلاش می‌کنند با زیرپاگذاشتن قانون و و ارزش‌های جامعه با همدستی اغیار برای به قهقرا کشاندن جامعه آنها را بسیار پررنگ کنند و مردم انتظار برخورد جدی دارند. وی اضافه کرد:‌ در شرایط کنونی مردم این توقع به حق را دارند که با مفسدان شامل فساد اخلاقی، اجتماعی، مواد مخدر و سایر مفاسد و همچنین برخی کم کاری‌ها در دستگاه‌های دولتی برخورد قاطع، سریع، دقیق و بدون تبعیض انجام شود. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjyyevmuqevxz.fsfu.html بسیاری از مشکلات جامعه بدلیل فاصله گرفتن از تفکر بسیجی است http://siasatrooz.ir/vdcawwn6049n6y1.k5k4.html رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه خیلی از مشکلات امروز جامعه ما به دلیل فاصله گرفتن از تفکر بسیجی است، گفت: قرار است مرکز پژوهش‌ها و سازمان بسیج از ظرفیت متقابل یکدیگر استفاده کنند. کاظم جلالی (یکشنبه) در مراسم امضاء تفاهمنامه همکاری میان سازمان بسیج مستضعفین و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیج مستضعفین یکی از نهادهای اصلی انقلاب اسلامی است، در اصل یک تفکر بزرگی است که گنجاندن آن در قالب یک سازمان هم دشوار است. وی گفت: وقتی ما پیام‌های امام راحل را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که همه آنها مبتنی بر یک تفکر است، اینکه بسیج شجره طیبه است، تبیین چارچوب اسلام ناب و اینکه بسیج یک نهالی است که به درخت تنومندی تبدیل شده است. اینها نشان می‌دهد که نگاه به بسیج یک نگاه تفکری است که این هم از هوشمندی امام(ره) ما بود تا با تشکیل بسیج، نظام ما به شکل تفکر حفظ شود. جلالی افزود: یکی از ثمرات دوران دفاع مقدس، با آنکه پدیده جنگ ذاتا خوب نیست، نهادینه شدن تفکر بسیج در میان ملت بود. خیلی از مشکلات امروز جامعه ما به دلیل فاصله گرفتن از تفکر بسیجی است. رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: یک روزی همه از مسئولیت، مقام و دوربین گریزان بودیم ولی امروز تلاش‌ها عکس این شده است. در واقع از تفکر ناب اسلامی و تفکر بسیجی فاصله گرفتیم. جلالی با بیان اینکه بسیج همیشه در حساس ترین شرایط انقلاب و در عرصه‌های مختلف، نظام و کشور را حفظ کرده است، افزود: بسیج در واقع یک نهاد موفق در کشور ما به حساب می‌آید. رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که بسیج نهادی است مردمی، موفقیت آن موفقیت تمام کشور و نظام است. بسیج همواره تلاش می‌کند خود را از بازی‌ها و جناح بندی‌های سیاسی دور نگاه دارد و در چارچوب منویات امام و رهبری حرکت می‌کند. وی افزود: با در نظر گرفتن این شرایط قرار شد ما به عنوان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سازمان بسیج از ظرفیت متقابل یکدیگر استفاده کنیم. جلالی بیان کرد: با توجه به اینکه گام دوم انقلاب هم از سوی رهبری تبیین شده و البته هنوز خوب به آن پرداخته نشده است، ما می‌توانیم و امیدواریم که با همکاری‌های جدی‌تر میان دستگاه های مختلف، گام های بهتری برای کشور برداریم. رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در وضعیت فعلی باید ابتدا تحلیل درستی از اقدامات چهل ساله انقلاب و نتایج آن داشته باشیم. دستاوردهای زیادی را در این مدت داشتیم و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل به اثبات رسیده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر بررسی نقاط مثبت و دستاورها، از جهاتی هم ضعف‌هایی داشتیم، دعواهای داخلی، مسائل فساد، مسائل اداری و دیگر مسائلی که وجود دارد را باید شناخت و آنها را برطرف کرد. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcawwn6049n6y1.k5k4.html وصول ۱۰ طرح ضد آمریکایی در مجلس http://siasatrooz.ir/vdcbggb8wrhb8ap.uiur.html اعلام وصول طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت‌کننده از تحریم آمریکا به ایران، تصویب موافقت‌نامه تاسیس مرکز توسعه مدیریت بلایا، ماموریت «لاریجانی» به کمیسیون عمران برای تهیه طرح تامین قیر رایگان، مسئولیت مدنی سازنده خودرو نسبت به ایمنی در تصادف از مهمترین اخبار جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی بود. جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی لایحه یک فوریتی موافقتنامه بین ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا، بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی(صندوق مکانیزه فروش) و گزارش کمیسیون عمران در مورد نحوه تامین و توزیع قیر رایگان موضوع بند ه‌ تبصره یک قانون بودجه سال ۹۸ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به حضور سید عباس عراقچی در جلسه فراکسیون مستقلین اظهار کرد: در این جلسه آقای عراقچی این موضوع را مطرح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای مشروعیت بین‌المللی است و تا زمانی که منافع ایران در برجام تامین شود ایران در برجام می‌ماند و با هر تهاجمی مقابل به مثل خواهد کرد. سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی هم با اشاره به حضور علی اکبر صالحی در جلسه این فراکسیون به نقل از وی گفت: سالن مونتاژ سانتریفیوژهای جدید و مدرن را ساخته‌ایم که حدود ۲۰ سانتریفیوژ IR۶ در این سالن مونتاژ شده است همچنین قابلیت برگشت پذیری به شرایط قبل از برجام را داریم و ظرف چند ماه آینده خبرهای خوبی از اراک خواهید شنید. در ادامه جلسه علنی، نمایندگان مجلس مصوب کردند که صندوق‌های مکانیزه فروش شناسه‌دار شوند که بر این اساس تمامی تراکنش‌های مالی محاسبه شده و مشمول مالیات می‌شوند. همچنین لایحه موافقت‌نامه بین ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت بلایا در دستور کارمجلس قرار گرفت و نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان آن را اصلاح کردند. صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران گزارش این کمیسیون در خصوص نحوه تامین و توزیع قیر رایگان را در جلسه علنی قرائت کرد که بر اساس آن اعلام شد، توسعه شرکت‌های قیرساز موجب کاهش منابع نقدی پالایشگاه‌ها می‌شود. علی لاریجانی پس از استماع گزارش کمیسیون عمران در خصوص نحوه‌ تامین و توزیع قیر رایگان موضوع بند «ه» تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و مطرح شدن نظرات نمایندگان، به کمیسیون عمران ماموریت داد تا طرحی را که در گزارش خود برای تخصیص منابع به منظور تامین قیر رایگان پیشنهاد داده را با حضور نمایندگان مجلس بررسی کرده و به صحن مجلس بیاورند. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه وزارت نفت مطابق مصوبه مجلس باید ۶ هزار میلیارد برای تامین قیر رایگان تخصیص دهد، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این موضوع را پیگیری کند تا سازمان برنامه و بودجه طبق قول رئیس جمهور ۲ هزار میلیارد تومان برای تامین قیر رایگان تخصیص دهد. طرح ساماندهی صنعت خودرو که از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده بود در دستور کار قرار گرفت و اصلاحاتی برای تامین نظر شورای نگهبان در این طرح انجام شد. که بر اساس آن نمایندگان مقرر کردند سازنده خودرو تا پنج سال نسبت به عیب و نقص و ایمنی خودرو در وقوع تصادف مسئولیت مدنی دارند. نمایندگان مجلس در ادامه جلسه وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه تجارت مربوط به بخش قراردادهای تجارتی شدند که کل این لایحه ۳۳۱ ماده دارد و مواد یک، دو، سه و چهار این لایحه مربوط به فصل اول با عنوان مقررات عمومی را جهت تامین نظر شورای نگهبان تصویب کردند. یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت‌کننده از تحریم‌های آمریکا به ایران را به همراه ۱۱ طرح دیگر اعلام وصول کرد. همچنین جمعی از نیروهای قراردادی و شرکتی ایثارگر مقابل مجلس تجمع کردند و خواهان تبدیل وضعیت قراردادهای خود شدند. یک عضو هیات رئیسه مجلس نیز تذکرات کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbggb8wrhb8ap.uiur.html اصلاح نابجای قوانین قطعی در قانون آزمایشی!!؟؟ http://siasatrooz.ir/vdccxxqso2bqs08.ala2.html اشاره: اصولا قوانین آزمایشی دارای ماهیتی موقت اند و دارای دامنه شمولیت محدودی هستند. این قوانین در بازه زمانی یا مکانی مشخص قابل اجرا بوده و پس از انقضای مهلت قانونی آن از بین می روند مگر آنکه به قوانین قطعی تبدیل شوند. اعتبار قوانین آزمایشی، محدوده ای است که در وجه آزمایشی برای قانون تعیین شده است. استفاده یا اجرای قانون آزمایشی، خارج از ضوابط تعیین شده در آن خلاف قانون است. این نوشتار به استفاده غیرحرفه ای و غیرقانونی از یک قانون آزمایشی می پردازد که هم اینک از نظر خوانندگان گرامی می گذرد: شرح ماجرا در قانون رفع برخی موانع تولید و سرمایه گذاری صنعتی مصوب ۰۷/۰۵/۱۳۷۶ کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مدت اجرای آزمایشی پنج ساله قوانین دایمی متعددی به شرح زیر اصلاح گردیده است: - اصلاح مواد (۶) و (۲۰) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۷۱ بر طبق ماده (۴) - اضافه شدن یک تبصره به ماده (۱۳) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۰۳/۰۲/۱۳۷۴ بر طبق ماده (۷) - اصلاح مواد (۱۹)، (۲۴) و (۲۶) قانون معادن مصوب ۲۳/۰۳/۱۳۷۷ بر طبق ماده ۹ - اصلاح مواد (۷)، (۱۰) و (۲۱) قانون کار مصوب ۱۳۶۹ نکات مثبت قوانین آزمایشی - عدم تصویب بیش از حد قوانین دایمی و پیشگیری از تورم قانون: پدیده تورم قانون و قانونگذاری به وجود تعداد بسیار زیاد قوانین در کشور اطلاق می شود که کارآمدی آنها محل تردید است. برخی از آگاهان حوزه قانونگذاری معتقدند که هر چه از تعداد قوانین دایمی کشور کاسته شود برای اداره امور جامعه مطلوب تر است. از این رو قوانین آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت عدم کارآمدی لازم، بصورت خودبخود و پس از اتمام دوره آزمایشی باطل می شوند و نیازی به ابطال آنها از طریق قانون و ارائه لایحه و طرح نیست. در واقع قوانین آزمایشی دارای ویژگی خودسازماندهی اند و می توانند شرایط آینده خود را پیش بینی و انتخاب نمایند. - تاکید بر حسن اجرای قوانین آزمایشی نزد مجریان برای دایمی شدن آن: قوانین آزمایشی با دارابودن ویژگی های آزمایشی نزد مجریان قانون از حساسیت نسبتا خاص برخوردارند چون برای تبدیل آنها به قوانین دایمی نیازمند مرحله بررسی و ارزشیابی عملکردند. از این رو تاکید بر حسن اجرای قوانین آزمایشی فرصت مناسبی برای ارزیابی کارایی و کارآمدی آنهاست. - توجه به کارآمدی قوانین قبل از تصویب دایمی آنها: قوانین آزمایشی برای تبدیل شدن به قوانین دایمی نیازمند اثبات کارآمدی خود در بازه زمانی و مکانی مورد نظر قانونگذاران هستند. اصولا قوانین کارآمد بصورت قوانین دایمی مصوب و اجرا می شوند و دوران آزمایشی زمانی برای اثبات همین ادعاست. البته قانونگذاران در تشخیص کارآمدی قوانین، دارای مشکلات متعددی هستند اما با وجود این مشکلات، آزمایشی بودن قوانین در فهم بهتر و تصمیم گیری بهتر قوانین دایمی کمک شایانی می کند. متاسفانه در تشخیص کارآمدی قوانین اعم از دائمی و آزمایشی، مشکلاتی در قانونگذاری کشور وجود دارد که معمولا ناشی از عدم دسترسی به داده ها و یافته ها و شواهد میدانی ناشی از اجرای قوانین است. - پرهیز از هر گونه برخورد احساسی، حزبی و شخصی در تصویب قوانین: آزمایشی بودن قوانین، فرصت برخورد احساسی، حزبی و شخصی در تصویب قوانین دائمی را از بین می برد و این امکان را فراهم می کند که در باره قوانین آزمایشی به شکل دقیق و مبتنی بر شواهد میدانی و اجرایی تصمیم گیری شود. با این شیوه زمینه تحقق هر گونه لابی گری منفی، سهم خواهی های حزبی و دلبستگی های شخصی از بین می رود. این موضوع نه به آن معنی است که برخورد احساسی، حزبی و شخصی در تصویب قوانین آزمایشی نقش نداشته و ندارند. - هزینه بر نبودن اجرای قوانین آزمایشی: عاقلانه است که قبل از اجرای قوانین دایمی و در کل کشور با صرف هزینه های مادی و اجتماعی فراوان، به اجرای آزمایشی آنها که مستلزم هزینه های متعلقه کم است توجه شود تا از این طریق از هدر رفت سرمایه و انرژی کشور جلوگیری شود. اجرای قوانین بصورت آزمایشی در یک یا دو وزارتخانه و یک یا دو استان برای دایمی نمودن قوانین قطعا از اطمینان خاطر فراوان برخوردار است. نکات منفی قوانین آزمایشی - بسنده کردن مجلس شورای اسلامی به قول عمل نشده دولت ها مبنی بر ارائه گزارش عملکرد قوانین آزمایشی در آینده ای نامعلوم: معمولا روایت دولت ها در زمان کوتاه مانده تا پایان مهلت قانون قوانین آزمایشی شنیدنی است که با لحنی خاص و با قول دادن به مجلس شورای اسلامی برای آخرین بار تمدید قوانین آزمایشی، مجلسیان را برای تمدید دوباره زمان اجرای قوانین آزمایشی متقاعد می سازند. گو اینکه از این دست قول های عمل نشده از سوی دولت ها فراوان شنیده شده است اما ترک این رویه نادرست از سوی مجریان قانون بعید به نظر می رسد. - کوتاهی مفرط دولت ها در ارائه لوایح اصلاحی برای قطعی نمودن قوانین آزمایشی: دائمی یا قطعی نمودن قوانین آزمایشی منوط به ارائه لوایح قوی از سوی مجریان قانون به مجلس شورای اسلامی است که همیشه از دشواری های خاصی برخوردار بوده است. از این رو مجریان قانون راه کوتاه تر و آسان تر تمدید قوانین آزمایشی را برمی گزینند. کوتاهی مستمر دولت ها در این زمینه موجب شده است که قوانین آزمایشی در حال حاضر به یکی از آسیب های جدی حوزه قانونگذاری تبدیل شده است. - اجرای نادرست اصل ۸۵ قانون اساسی: به دلیل عملکرد نادرست کمیسیون های داخلی و دولت ها در تدوین و تصویب امور مربوط به این اصل، برخی قوانین بصورت آزمایشی تصویب می شوند و مقرر می گردد که مقدمات و زمینه های قطعی شدن ققوانین آزمایشی در کمیسیون ها تخصصی مجلس شورای اسلامی یا دولت تصویب گردد. عدم توانایی یا عملکرد نامناسب کمیسیون ها و دولت موجب گردیده است که قوانین آزمایشی از طریق ارزشیابی دقیق مسیر خود را به سوی قوانین دایمی و قطعی طی ننمایند. - عدم وجود تحلیل نیاز دقیق برای تصویب قوانین آزمایشی و عدم رصد آن در طول مدت اجرای آزمایشی: در برخی از موارد برای تدوین و تصویب قوانین آزمایشی، تحلیل نیاز دقیقی وجود ندارد تا قانونگذاران با اطمینان کامل آنها را بصورت قطعی تصویب نمایند ضمنا به دلیل عدم رصد با دقت بالا در طول مدت اجرای آزمایشی، انگیزه لازم برای تمهید مقدمات لازم برای قطعی شدن قوانین آزمایشی نه در دولت ها و در کمیسیون های داخلی مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. - فراموشی و بی توجهی به مدت انقضای قوانین آزمایشی و اجرای بی سر و صدای آن توسط مجریان: برخی آگاهان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که مهلت زمانی اجرای زمانی قوانین آزمایشی در بسیاری از موارد به پایان رسیده یا رو به پایان است. مجریان قانون در سکوت ناشی از بی توجهی به اجرای این دست قوانین ادامه می دهند در حالی که اجرای قوانین آزمایشی پس از اتمام مهلت قانونی دارای وجاهت قانونی نیست. بی اطلاعی مردم نیز در این زمینه مانع از اجرای قوانین آزمایشی تاریخ مصرف گذشته نیست! - تمدید بیش از حد زمان قوانین آزمایشی بجای بررسی دقیق کارشناسی اثربخشی آنها: قوانین آزمایشی دارای بازه زمانی محدودی اند که تمدید آن برای مدت محدودتر در شرایط خاص ممکن است نه به صورت روش جاری و برای چند دهه! قوانین آزمایشی بیش از تلاش برای تمدیدهای چندباره به بررسی دقیق کارشناسی نیازمندند تا عملکرد آنها را در طول مدت اجرای آزمایشی مورد ارزشیابی قرار دهد. سرنوشت قوانین آزمایشی، قطعی شدن یا حذف است نه تمدید. تمدید حیات قوانین آزمایشی نمی تواند برای چند دهه ادامه یابد. - تعلل در دایمی نمودن قوانین آزمایشی: به نظر می رسد که دولت ها در قطعی نمودن قوانین آزمایشی دارای کوتاهی اند و به دلیل سهل الوصول بودن دسترسی به این نوع قوانین، مورد توجه و استفاده آنها قرار گرفته است. وجود و افزایش تعداد قوانین آزمایشی با وجود اراده لازم برای تبدیل آنها به قوانین قطعی در مهلت قانون مقرر، امری مطلوب است اما شواهد عینی وجود چنین اراده ای را تایید نمی نماید. کمیسیون های داخلی مجلس نیز از نظر وجود امکانات لازم برای ارزشیابی عملکرد قوانین آزمایشی دارای محدودیت هایی هستند. - عدم پیش بینی راهکارهای ارزیابی جنبه های مورد نظر در قوانین آزمایشی: در قوانین آزمایشی فهرست شاخصه های ارزشیابی عملکرد بصورت پیوست نظارتی وجود ندارد. ضمنا در این نوع قوانین بر ارزشیابی عملکرد تاکید خاص برای دستگاه های نظارتی وجود ندارد. معمولا مجری قانون خود نیز ناظر اجرای آن است و با توجه با مشکل وجود داده ها و یافته های غیردقیق، ارزشیابی دقیق قوانین آزمایشی بصورت دقیق صورت نمی گیرد. از این رو دستیابی قانونگذار به جمع بندی مناسب برای ارزیابی قانون آزمایشی و تبدیل آن به قانون دایمی صورت نمی گیرد. چرخه بازخوردگیری در تبدیل قوانین آزمایشی به دایمی در کشور وجود ندارد. عدم وجود سامانه قوانین و مقررات در تقسیم کار ملی برای بررسی میزان اثر بخشی قوانین مرتبط با قوانین آزمایشی در کشور، موجب می گردد توانایی تقسیم کار ملی در تشخیص و جمع آوری اطلاعات مربوط به میزان اثربخشی قوانین بصورت میدانی از جامعه با مشکل مواجه شود. - عدم تعیین حدود تغییرات، اصلاحات و نسخ صریح و ضمنی قوانین قبلی توسط قوانین آزمایشی به دلیل عدم وجود تنقیح قوانین: به دلیل عدم وجود تنقیح قوانین در کشور نمی توان از قوانین قبلی در استفاده هر چه بهتر و بیشتر قوانین آزمایشی استفاده کرد. به عبارت دیگر رابطه دقیق قوانین آزمایشی با قوانین قبلی و بعدی مشخص نیست. گویی قوانین آزمایشی در خلاء روابط دو طرفه با سایر قوانین موجود و مورد نیاز قرار دارد. این موضوع کارکرد قوانین آزمایشی را تحت تاثیر قرار داده و از کارایی آنها می کاهد. حافظه کوتاه، میان و بلندمدت در نظام قانونگرایی بر اساس تقسیم کار ملی برای کمک به بررسی اثربخشی قوانین آزمایشی وجود ندارد. ناتوانی در جمع آوری اطلاعات بهینه در زمان اجرای قوانین آزمایشی: برای تبدیل قوانین آزمایشی به دائمی، ارائه اطلاعات صحیح در راستای عملکرد مطلوب یا نامطلوب قوانین آزمایشی به مجلس شورای اسلامی ضروری است. دشواری جمع آوری داده های میدانی پیرامون اجرای قوانین، موجب شده است که ارزیابی عملکرد قوانین آزمایشی به درستی انجام نشود. از این رو معمولا دولت ها راه ساده و آسان تداوم وضع موجود را با تمدید چندباره قوانین آزمایشی برمی گزینند. برای بررسی هرچه بیشتر قوانین آزمایشی بهترین کار، پرسشگری از تقسیم کار ملی است تا بتوان همه زوایای این قوانین را شناخت و برای تداوم حیات آنها بهترین تصمیم را گرفت. امید است که که با پاسخگویی مناسب نهادها و دستگاه های مسئول، «گفتمان چالش قانون» بتواند به انجام تحولات در نظام قانونگرایی موفق شود پرسشگری از مجمع تشخیص مصلحت نظام - آیا واقعا اجرای آزمایشی قوانین به سبک و سیاق فعلی، به مصلحت کشور و مردم است؟ - چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار راه اندازی روزمرگی های دولت ها و کوتاهی های آنها را با بهانه مصلحت اندیشی توجیه می کند؟ - آیا استفاده از قوانین آزمایشی و تمدید چندباره آنها و کوتاهی قانونگذاران در تصویب قوانین قطعی، امری مصلحت اندیشانه است؟ - از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی مصلحت اندیشانه قوانین آزمایشی در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟ پرسشگری از دولت - دلایل استفاده دولت ها از تمدید قوانین آزمایشی در اداره امور کشور چیست؟ - چرا دولت ها معمولا در روزها و ماه های پایانی خواستار تمدید مدت اجرای قوانین آزمایشی هستند؟ - علت اساسی قوانینی که برای چند دهه بصورت آزمایشی اند چیست؟ - از نظر دولت چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی اجرایی کار با قوانین آزمایشی در دولت چیست؟ پرسشگری از مجلس شورای اسلامی - چرا مجلس شورای اسلامی به دولت ها اجازه سوء استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی را می دهند؟ - آیا مجلس شورای اسلامی خود برای دور زدن کار مشقت بار تصویب قانون قطعی، راه آسان تمدید قوانین آزمایشی را برنمی گزیند؟ - مجلس شورای اسلامی چرا در برابر تمدید چندباره قوانین آزمایشی توسط دولت ها همواره تسلیم است؟ - از نظر مجلس شورای اسلامی چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی تصویب قوانین آزمایشی در مجلس شورای اسلامی چیست؟ پرسشگری از شورای نگهبان - آیا تمدید مکرر و چندباره قوانین آزمایشی با روح حاکم بر قانون اساسی و شرح مقدس مغایرت دارد؟ - آیا تعرض به منافع عمومی توسط تمدید چندباره قوانین آزمایشی، شرعی و منطبق بر قانون اساسی است؟ - تکلیف وجه شرعی و قانونی در قانونی که پس از دوران آزمایشی حذف می شود چیست؟ - از نظر شورای محترم نگهبان چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی تایید قوانین آزمایشی در شورای محترم نگهبان چیست؟ پرسشگری از قوه قضاییه - گزارش عملکرد نظارتی سازمان بازرسی کل کشور پیرامون قوانین آزمایشی چیست؟ - چه جنبه هایی از قوانین آزمایشی برای تبدیل شدن آنها به قوانین قطعی باید مورد پایش قرار بگیرد؟ - فهرست شاخص های مربوط به نظارت بر قوانین آزمایشی در سازمان بازرسی کل کشور چیست؟ - از نظر سازمان بازرسی کل کشور چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟ - الگوی نظارت بر قوانین آزمایشی در سازمان بازرسی کل کشور چیست؟ نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdccxxqso2bqs08.ala2.html اقتدار ایرانی http://siasatrooz.ir/vdcez78z7jh8zei.b9bj.html دادگاهی در آمریکا حکم به مصادره مجدد نفتکش ایرانی داده که البته با رد این درخواست از سوی دولت محلی جبل الطارق روبرو شده است؛ اما به هر حال همانطور که جمهوری اسلامی ایران توانست با مقاومت و راهبرد مقتدرانه این نفتکش را از چنگ راهزنان دریایی انگلیسی خارج کند، مقامات آمریکایی بدانند هرگونه تعدی مجدد به این نفتکش با واکنش قاطعانه ایران مواجه خواهد شد. درحالی پس از ۴۲ روز دزدی دریایی انگلیس از نفتکش ایرانی موسوم به گریس۱ سرانجام ۲۴ مرداد، دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش آدریان دریا حکم آزادی آن را صادر کرد که به تازگی دادگاهی در آمریکا خواهان توقیف مجدد این نفتکش ایرانی شده است. دیروزیک رسانه روسی در خبری نوشت که نفتکش ایرانی پس از حدود یک ماه توقیف، در حال ترک جبل الطارق است. پس از آنکه نیروی دریایی انگلیس در اقدامی غیرقانونی نفتکش ایرانی گریس یک را توقیف کرد، اوایل هفته جاری مقام‌های دولت محلی جبل الطارق به این نفتکش اجازه داده است تا این منطقه را ترک کند. نفتکش گریس‌ــ‌۱ که روز جمعه سازمان بنادر و دریانوردی از تغییر نام آن به آدریان دریا خبر داد، حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در خبری اعلام کرد که نفتکش ایرانی اکنون در حال ترک جبل الطارق است. دو روز پیش آسوشیتدپرس به نقل از مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل دریایی آسترال شیپ که امور لجستیکی ابرنفتکش گریس-۱ را بر عهده دارد، اعلام کرد این ابرنفتکش ایرانی ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت آینده برای ترک جبل‌الطارق و عزیمت به سمت مقصد خود که یکی از بنادر حاشیه دریای مدیترانه است آماده خواهد شد. مدیرعامل آسترال شیپ به خبرنگار آسوشیتدپرس گرفته است که روند آماده‌سازی لجستیکی ابرنفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) در حال انجام است و انتظار می‌رود روز یکشنبه یا دوشنبه با آغاز به کار خدمه جدید این ابرنفتکش که از اتباع هند و اوکراین هستند، این ابرنفتکش پس از شش هفته توقیف در آب‌های جبل‌الطارق روانه مقصد خود شود. رفع توقیف نفتکش ایرانی در حالی صورت گرفته که دادگاهی در آمریکا بار دیگر رای به توقیف این نفتکش ایرانی داده است! رئیس جمهور آمریکا همچنان سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دنبال می‌کند و در این مسیر متحدان خود را تحت فشار قرار داده است تحرکات نشان‌دهنده آزادی «گریس ۱» از چند روز پیش از پایان مهلت قانونی برای توقیف آن آغاز شده بود. سایت‌های ردیاب حرکات نفتکش‌ها ابتدا تغییر سیگنال مقصد از مدیترانه به مراکش و مجددا از مراکش به نقطه‌ای در مدیترانه را اعلام کردند که همین مساله کنجکاوی خبرنگاران در این پرونده را تحریک کرد. در نهایت روز پنجشنبه دادگاه جبل‌الطارق اعلام کرد که نفتکش گریس۱ باید فورا آزاد شود اما این حکم پایان ماجرا نبود و درست در ساعاتی که خبرنگاران از آزادی قریب‌الوقوع نفتکش حامل نفت ایران خبر می‌دادند، خبر رسید که امریکا خواهان ادامه توقیف گریس١ شده است. با این ‌همه قاضی ارشد دادگاه عالی جبل‌الطارق عصر پنجشنبه با بیان اینکه دادگاه درخواستی از طرف آمریکا برای ادامه توقیف در دست بررسی ندارد، اعلام کرد که گریس۱ می‌تواند به مسیر خود ادامه بدهد. با وجود آنکه خبرهای منتشر‌ شده در روز پنجشنبه حاکی از آن بود که وزارت دادگستری ایالات متحده با تسلیم دادخواستی به دادگاه عالی جبل‌الطارق خواستار توقیف و ضبط نفتکش گریس ۱ شده و حالا دادگاهی در آمریکا به توقیف این نفتکش رای داده است که البته جبل طارق رسما درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی را رد کرد دولت محلی جبل طارق اعلام کرد درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی به نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا همخوانی ندارد و به همین دلیل این درخواست قابل اجرا نیست. در بیانیه دولت محلی جبل طارق عنوان شده است که درخواست واشنگتن برای توقیف این نفتکش ماهیتا با تحریم‌های آمریکا مرتبط است و از آنجا که این تحریم‌ها یکجانبه بوده و با نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا همخوان نیست، امکان اجرای آن وجود ندارد. در بخشی از این بیانیه آمده است: نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اساسا با نظام تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران متفاوت است. این بیانیه می‌افزاید: از همین رو حاکمیت مرکزی جبل طارق در زمینه توافق استرداد نمی‌تواند برای ارائه مساعدت توقیفی مورد درخواست ایالات متحده، از دیوان عالی حکم دریافت کند. ناتوانی حاکمیت مرکزی در دریافت حکم مورد درخواست نتیجه اجرای قوانین اتحادیه اروپا و تفاوت میان نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده در ارتباط با ایران است. با مقاومت می‌توانیم حق خود را بگیریم رئیس شورای راهبردی روابط خارجی معتقد است که از طریق مقاومت می‌توانیم در برابر زورگویی‌های دشمنان ایستادگی کرده و حق خود را بگیریم. سیدکمال خرازی در پاسخ به سوالی درباره راهبرد صبر استراتژیک که از اردیبهشت ماه در سیاست خارجی در پیش‌ گرفته شد، گفت: حق را باید ستاند و حق به انسان هدیه داده نمی‌شود. ما به عنوان ملتی که همواره مقاوم بوده‌ایم و در راستای تامین حقوق خود تلاش کرده و بهای زیادی را پرداخته‌ایم. پس از طریق مقاومت می‌توانیم در برابر زورگویی‌های دشمنان ایستادگی کرده و حق خود را بگیریم. وی افزود: آنچه در ماه‌های اخیر به عنوان راهبرد مقاومت و راهبرد توازن اتفاق افتاد، در راستای مقابله با زورگویی‌های دیگران بود و ما می‌توانیم حقوق خود را استیفا کنیم. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: باید این راهبرد را با تدبیر، عقلانیت و خردورزی ادامه داده تا این مشکلات خاتمه پیداکند. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcez78z7jh8zei.b9bj.html ادامه مقاومت، بازدارندگی را تقویت می‌کند http://siasatrooz.ir/vdcfyxdyyw6dyja.igiw.html تحلیلگر مسایل نظامی و راهبردی منطقه موضعگیری‌های ایران در قبال فشارهای غرب را قاطع و حکیمانه توصیف کرد و بر افزایش قدرت بازدارندگی در برابر قدرت‌ها در صورت حفظ انسجام و تقویت مقاومت تاکید کرد. هشام جابر در گفت‌وگویی به بررسی فشارهای غرب علیه ایران و نیز راهبرد مقاومت فعال تهران پرداخته است.دولت‌های غربی از طریق سیاست ارعاب می‌خواهند در منطقه به اهداف خود برسند. اما اخیراً و بعد از واکنش‌‌های ایران و پایان صبر استراتژیک این کشور و اتخاذ راهبرد مقاومت فعال از سوی تهران و وقوع تحولاتی همانند ساقط کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی می‌بینیم که انگلیس امروز مجبور شده نفتکش ایرانی گریس ۱ را آزاد کند. راهبرد ایران را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ایران مواضعی قاطع، ثابت و حکیمانه در پیش گرفته است. ایران اعلام کرده که به دنبال جنگ نیست و نمی‌خواهد به کسی تجاوز کند و کسی را به صورت پیش‌دستانه مورد حمله قرار دهد، اما اعلام کرده که نسبت به هر نوع تجاوز یا نقض تمامیت ارضی خود در عرصه‌های زمینی، دریایی و هوایی واکنش نشان خواهد داد. ایران در وعده‌های خود صادق بوده و هواپیمای بدون سرنشین بسیار پیشرفته آمریکا موسوم به گلوبال هوک را که ارزش آن بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار بود، ساقط کرد، این یک چالش بزرگ برای آمریکا به شمار می‌رفت، آمریکا اما با عقب نشینی از مواضع خود این اقدام را این گونه توجیه کرد که هیچ فرد آمریکایی در هواپیما نبود. ایران البته در مواضع خود ثابت‌قدم ماند. موضوع دوم، موضوع آزادی نفتکش ایرانی در جبل الطارق بود که یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران به شمار می‌رود. همان گونه که ادعا می‌کنند، این یک درگیری سیاسی یا قضایی نیست بلکه همانطور که ایران اعلام کرده، تقابل چشم در برابر چشم (مقابله به مثل) است. ایران موقعیت پیشرفته‌ای در روند بازدارندگی دارد، ایران قدرتی به اندازه‌ آمریکا ندارد، اما می‌تواند بازدارندگی قابل توجهی در برابر آمریکا داشته باشد. آمریکا می‌داند که هرگونه تجاوز به ایران باعث می‌شود که منافع این کشور در خلیج فارس و همچنین رژیم صهیونیستی از بین بروند. در سایه افزایش قدرت محور مقاومت و تشتت حامیان آمریکا در یمن، سوریه، لبنان و عراق و همچنین در سایه شکست‌های آمریکا و محور حامی این کشور در منطقه، شما آینده مقاومت را چگونه می‌بینید؟ هشام جابر: ‎آمریکایی‌ها دهها پایگاه نظامی در عراق دارند که بیشتر آنها در کردستان عراق است. آنها پایگاه‌هایی در شرق فرات در سوریه دارند و پایگاه‌هایی نیز در خلیج فارس دارند. حضور نیروهای خارجی در منطقه مهم نیست بلکه مهم بازدارندگی و مانع شدن از هر اقدام تجاوزکارانه است. یمن بزرگترین دلیل در این زمینه است. انصارالله با امکانات بسیار اندکی که داشتند، موفق شدند دولت‌های متجاوز را به چالش بکشانند. ما دیدم چه اتفاقی افتاد و چگونه امارات از جنگ عقب‌نشینی کرد، چرا که به این قدرت بازدارندگی و عزم راسخ برای پایداری و مقامت اطمینان داشت. آنها دیدند که جنگ، پرهزینه و طولانی مدت شده است. در جنوب لبنان نیز همین اتفاق افتاد. اسرائیل بسیار قویتر از کشورهای عربی است، اما تنها از حزب‌الله می‌ترسد، چرا که حزب‌الله قدرت بازدارندگی را ایجاد کرده است. قدرت بازدارندگی تنها در سلاح نیست، بلکه در اعتقاد و شایستگی در مبارزات و شناخت میدان مبارزه نیز هست. به اعتقاد من خط مقاومت همبستگی بالایی دارد و روز به روز به دستاوردهای بیشتری را در زمینه بازدارندگی در برابر دشمن خواهد رسید. اگر تجاوزی از سوی هر طرفی به یکی از عناصر محور مقاومت انجام شود، در مورد تمام این محور خواهد بود. این چیزی بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیروز آن را اعلام کرد. آیا بهتر نیست دولت‌های منطقه‌ای یک قدرت دفاعی منطقه‌ای به جای اعتماد به نیروهای خارجی تاسیس کنند؛ آیا این اقدام کم هزینه‌تر و تاثیرگذارتر نیست؟ قطعاً. اگر نیت‌های خوبی در این زمینه وجود داشته باشد. امنیت خلیج فارس مورد توجه ایران و دولت‌های حاشیه حلیج فارس است. این موضوع کاملا مشخص است. پس ارتباط آمریکایی‌ها برای استقرار نیروهای عربی از گوشه و کنار دنیا در این منطقه چیست؟ همانطور که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت این موضوع طبیعی است و آنها به جای این که تلاش کنند امنیت و ثبات منطقه را ایجاد کنند، تلاش دارند، منطقه را در آستانه اشتعال قرار دهند. دولت‌های خلیج فارس باید به این نتیجه برسند که ایران از نظر جغرافیایی و تاریخی بسیار مهم است و آنها باید با ایران همکاری کنند، چرا که ایران هرگز به آنها تجاوز نکرده است و همواره دست دوستی به سوی آنها دراز کرده است. جغرافیا و تاریخ منطقه این را می‌گوید و کشورهای منطقه که تحت امر آمریکا هستند، باید این موضوع را بپذیرند، آنها باید از تاریخ منطقه و صدام حسین و افراد قبل از وی و تمامی کسانی که پروژه‌های آمریکا را اجرا کرده‌اند، درس بگیرند. ما به آنها توصیه می‌کنیم که پژوهش تاریخی و جغرافیایی بسیار مهم است. ایران و کشورهای خلیج فارس نمی‌توانند جای خود را تغییر دهند، لذا باید کشورهای عربی دست همکاری به سوی ایران دراز کنند تا بتوانند امنیت خلیج فارس را حفظ کنند. بسیاری اعتقاد دارند که سستی و مماشات در برابر خودکامگی‌ها و سلطه‌جویی غرب باعث می‌شود که آنها جسارت بیشتری پیدا کنند و تجاوزهای خود و اقداماتشان در منطقه را بیشتر کنند. آیا سیاست مقاومت فعال و بازدارنده و هجومی می‌تواند آنها را متوقف کند یا این که باید سیاست دیگری برای توقف تهدیدات آمریکا در پیش گرفته شود؟ قدرت بازدارندگی ثابت کرده است که می تواند مانع از اجرای پروژه‌های تجاوزطلبانه شود. جنگ‌ها فقط در بودجه‌ها و ابعاد نظامی نیست، جنگ‌های تبلیغاتی، دیپلماتیک، روانی و اقتصادی نیز وجود دارند. آنها تمامی جنگ‌ها را ضد ایران دنبال می‌کنند، چرا که ایران مرکز محور مقاومت است. آنها ایران را تهدید کرده‌اند اما جرأت انجام کاری را ندارند و رئیس جمهور آمریکا فتیله انفجاری در منطقه را پایین می‌کشد، چرا که می‌داند هزینه‌های آن برای خودش و متحدانش بسیار زیاد خواهد بود. دیپلماسی ایران نیز کار خود را کرده و ما به خوبی دیدیم که فعالیت‌های وزیر خارجه ایران در منطقه و مناطق مختلف کار خود را کرد و ائتلاف کشورهای حوزه خلیج [فارس] که آمریکا می‌خواست آن را در برابر ایران قرار دهد، باقی نماند. عمان دشمن یا رقیب [ایران] نیست، بلکه کشوری دوست است. کویت نیز در تحولات بیطرف است. در مورد قطر نیز دیدیم چه اتفاقی افتاده است. امارات نیز [از جنگ یمن] عقب نشینی کرده است. پس چه کسی در میدان باقی مانده؟ آمریکا تلاش خواهد کرد با تمامی راهکارها فشارهای خود را افزایش دهد. ایران البته در عرصه نظامی پیروز بوده و جنگ دیپلماتیک را نیز برده است، چرا که دیپلماسی ایران حکیمانه و فعال است. در جنگ تبلیغاتی نیز این روند ادامه دارد و بیشتر نیز خواهد شد. تجزیه و تحلیل شما درباره سخنرانی سید حسن نصرالله که درباره پیامدهای احتمالی هرگونه اقدام علیه ایران، چیست؟ اظهارات نصرالله واقع گرایانه و صادقانه بود. وی گفت اقدام ضد ایران، تمامی محور مقاومت را هدف قرار خواهد داد. من شخصاً این موضوع را در چند جا طی ماه اخیر مطرح کردم که آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که با تجاوز به ایران تنها منافع خود را در خلیج فارس در معرض خطر قرار نمی‌دهد، بلکه آنها بیشتر به فکر منافع اسرائیل در خلیج فارس هستند. من همچنین گفته‌ام که در صورتی که علیه ایران اقدام شود، حزب الله لبنان روزانه صدها موشک به سمت اهداف مشخص شده در اسرائیل شلیک خواهد کرد. ]]> سیاست Sun, 18 Aug 2019 17:38:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfyxdyyw6dyja.igiw.html