سیاست روز - آخرين عناوين سیاست :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/politics Sun, 30 Apr 2017 20:50:42 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sun, 30 Apr 2017 20:50:42 GMT سیاست 60 محکم کردن جای پای خود در غرب آسیا http://siasatrooz.ir/vdcau6no.49now15kk4.html در حالی روسیه درصدد متمایل شدن و توسعه مناسبات با عربستان است که برخی کارشناسان حوزه بین‌الملل ضمن تاکید درخواست کاخ کرملین برای وسعت بخشیدن و تثبیت دامنه نفوذ خود در منطقه غرب آسیا بر این باورند که ریاض از این فرصت برای تفرقه میان تهران و مسکو استفاده خواهد کرد. البته برخی دیگر از صاحب نظران عرصه سیاست خارجی نیز می‌گویند مناسبات ریاض و مسکو یک راهبرد تاکتیکی از سوی دو کشور مذکور است و دوامی هم نخواهد داشت. تلاش روسیه برای گسترش مناسبات با عربستان در راستای منافع سیاسی و اقتصادی مسکو است که بر اساس سیاست کرملین این اقدام موجب کنترل و ایجاد توازن در منطقه خاورمیانه می‌شود. سیاست‌های خاورمیانه‌ای روسیه بعد از یوگنی پریماکوف، وزیر امور خارجه سابق مسکو، جلوه‌ ویژه‌ای پیدا کرد. با ریاست جمهوری پوتین این سیاست عملیاتی‌ شد که نقطه اوج آن اقدامات این کشور برای مبارزه با تروریسم و حضور در سوریه است. به گزارش تسنیم، یکی از بخش‌های رویکرد خاورمیانه‌ای مسکو، ارتباط با عربستان سعودی است. روسیه از جانب عربستان متحمل مشکلات زیادی شده که یکی از آنها تحریک گروه‌های تندرو توسط سعودی‌ها در نزدیکی مرزها و درون فدراسیون روسیه است. با این حال سیاست خاورمیانه‌ای روسیه ایجاب می‌کند که ارتباطات خوبی با ریاض داشته باشد. روسیه تلاش می‌کند تا جایگزینی برای آمریکا در منطقه باشد و با این اقدام چهره خود را به عنوان یک قدرت جهانی حفظ کند، از این رو می‌کوشد با جلب اعتماد کشورهای منطقه عرصه قدرت نمایی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه را با در بسته روبرو سازد. یکی از راه‌های جلب اعتماد و افزایش قدرت تاثیرگذاری از دیدگاه کرملین، القای چهره بی‌طرفی در خاورمیانه است. بنابراین در راستای ایجاد توازن در ارتباط با کشورهای جهان اسلام، مناسبات با عربستان را در سایه ارتباط با یک کشور سنی برای ایجاد موازنه با ایران به عنوان یک کشور شیعه دنبال می‌شود. نگاه دیگر مسکو به عربستان در مسائل اقتصادی خلاصه می‌شود.هر دو کشور از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهانند و هماهنگی آنها تاثیر زیادی بر قیمت نفت و معادلات بر آمده از آن دارد، اما ارتباط تجاری اهمیت زیادی برای روسیه دارد، چرا که توسعه صنایع داخلی از طریق صادرات یا عقد قراردادهای ساخت صنایع مختلف در کشورهای مقصد از اهداف مسکو است و پول زیادی از این مسیر از جانب سعودی‌ها به روسیه می‌رسد. بنابراین، گسترش مناسبات با عربستان به همراه ایجاد نوعی توازن شالوده سیاست‌های خاورمیانه‌ای روسیه را تشکیل می‌دهد. یکی از این ابزارهای موازنه، فروش تسلیحات نظامی است. اخیراً معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که تقاضاهای زیادی از سوی سعودی‌ها برای خرید مدرن‌ترین تسلیحات می‌شود. وی در دیدار با رئیس ستاد نیروهای نظامی عربستان، سطح همکاری نظامی دو طرف را رو به گسترش توصیف کرد. البته این سیاست روسیه در گفته‌های اخیر سرگئی لاوروف در دیدار با همتای سعودی خود نیز قابل تطبیق است. وی در نشست خبری مشترک با عادل‌الجبیر که هفته گذشته برگزار شد، گفت: اختلاف‌ نظرهای روسیه و عربستان در مورد مسائل سوریه غیر قابل رفع نیستند و هر دو طرف در گروه حمایت بین‌المللی از سوریه و زیرگروه‌های آن مانند مسائل آتش‌بس و امور انسانی قرار دارند. در مجموع باید گفت که عربستان جایگاه مهمی در رویکرد خاورمیانه‌ای روسیه دارد و مسکو در راستای رقابت ژئوپلتیک با غرب تلاش می‌کند که با کنترل سعودی‌ها، هم پای قدرتی مانند آمریکا را از منطقه کوتاه کند و هم از منافع اقتصادی و سیاسی ناشی از آن سود ببرد. عربستان هدفش ایران است حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به سوال سیاست روز مبنی بر نزدیکی احتمالی عربستان به روسیه و عواقب این ارتباط گفت: از آن جایی که سیاست دفاعی رییس جمهور آمریکا با سایرروسای جمهورسابق این کشورتفاوت دارد لذا این مسئله به بروزشکاف مناسبات آمریکا وهم پیمانان منطقه‌ای خود منجر شده است. وی افزود: دونالد ترامپ اعتقاد دارد که آمریکا نباید هزینه‌های دفاع ازهم پیمانان منطقه‌ای خود مانند عربستان، کره جنوبی، ژاپن و رژیم اسرائیل را بدهد چرا که این کشورها هم باید برای حفظ خود به آمریکا کمک مالی کنند. این کارشناس بین‌الملل تصریح کرد: طی هفته‌های اخیرترامپ رییس جمهورآمریکا بخاطرپرتاپ‌ موشک‌های کروز به پایگاه عاشرات سوریه مبلغ ۱۰۰میلیون دلار از عربستان دریافت کرد؛ این سیاست‌ها موجب شد عربستان برای تهدبد صوری آمریکا به سمت روسیه و چین به عنوان دو رقیب اصلی واشنگتن متمایل شود. هانی زاده بر این باور است که نزدیکی عربستان به روسیه با چند هدف صورت می‌گیرد، نخست ارسال پیام برای ترامپ که عربستان درصورت باج‌خواهی آمریکا همکاری خود با روسیه و چین را گسترش خواهد داد. وی در ادامه بیان داشت: دوم اینکه سعی خواهد کرد روسیه را از ایران جدا تا ایران یکی ازهمپیمان قدرتمند خود را از دست دهد لذا؛ نزدیکی عربستان به روسیه یک اقدام تاکتیکی است زیرا عربستان بدون همراهی با سیاست‌های آمریکا نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: از این رو سفر آتی ترامپ به عربستان می‌تواند در سرنوشت سیاسی این کشور کاملا موثر باشد. روابط احتمالی ریاض و مسکو تاکتیکی است محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز به روابط احتمالی مسکو و ریاض اشاره کرد و گفت: توسعه بهبود روابط روسیه و عربستان یک اقدام راهبردی است که از سوی ریاض با هدف تلاش برای حل بحران یمن سوریه و از طرف مسکو با هدف افزایش اثربخشی حضور روسیه درغرب آسیا است. وی با اشاره به اینکه این روابط خیلی عمیق نخواهد بود افزود: دلیل عمیق نشدن این روابط این است که عربستان تحت حوزه نفوذ آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود ریاض هم بنایی ندارد که خود را تحت تسلط و نفوذ روسیه قرار دهد. به نظر این استاد دانشگاه حتی پیش‌بینی هم نمی‌شود که این روابط برای میان مدت نیز تعریف شده باشد. کوشکی با بیان اینکه روسیه نگاه اقتصادی به روابط با ریاض دارد، بیان داشت: این روابط نه تهدیدی برای کشورهای منطقه محسوب می‌شود و نه تاثیر خاصی بر سیاست خارجی آل‌سعود در قبال این کشورها خواهد گذاشت. وی درپایان خاطر نشان کرد: حتی متمایل شدن مسکو به سمت ریاض به دلیل راهبردهای مشترک و محکم روسیه با جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند خدشه‌ای بر روابط کاخ کرملین با ایران ایجاد کند. ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcau6no.49now15kk4.html مدیریت جهادی حلقه مفقوده دولت http://siasatrooz.ir/vdcepz8o.jh8o7i9bbj.html یکی از نکته‌هایی که با توجه به توصیه مقام معظم رهبری باید مورد توجه رئیس بعدی دولت قرار بگیرد مدیریت جهادی است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آن‌ها هم بایستی با توکل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه اقتصاد و هم در زمینه فرهنگ... لذا من شعار امسال را و نام امسال را این قرار دادم: اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریّت جهادی.» مقام معظم رهبری با توجه به دغدغه‌های خود در باب اقتصاد، سال ۱۳۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری فرمودند و در تحقق این نام به مدیریت جهادی تاکید کردند. مدیریت جهادی قبل از آنکه به این مطلب بپردازیم که «مدیریت جهادی» چیست؟ سعی کرده‌ایم به این سؤال پاسخ بگوییم که «مدیریت جهادی» چه چیزی نیست؟! تا با شناخت تعاریف اشتباه، معلوم شود که تعریف صحیح «مدیریت جهادی» چیست. از بیانات خود مقام معظم رهبری استفاده کنیم و با این کار تا حد امکان، به تعریف مورد نظر معظم‌له نزدیک‌تر شویم. مقام معظم رهبری در باب «مدیریت جهادی» فرمودند: ۱- «با حرکت عادی نمی‌شود پیش رفت. با حرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمی‌شود کارهای بزرگ را انجام داد. یک همت جهادی لازم است. تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کارها لازم است. باید حرکتی که می‌شود، هم علمی باشد، هم پرقدرت باشد، هم با برنامه باشد و هم مجاهدانه باشد.» ۲- «روحیه جهادی لازم است. ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جایی که با روحیه جهادی وارد میدان شده، پیش رفته. این را ما در دفاع‌مقدس دیدیم، در جهاد سازندگی دیدیم، در حرکت علمی داریم مشاهده می‌کنیم. اگر ما در بخش‌های گوناگون، روحیه جهادی داشته باشیم، یعنی کار را برای خدا، با جدیت و به صورت خستگی‌ناپذیر انجام دهیم (نه فقط به عنوان اسقاط تکلیف)، بلاشک این حرکت پیش خواهد رفت.» ۳- «کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان‌ها را فراموش نکردن، جهت را فراموش نکردن، شوق به کار؛ این کار جهادی است. کار را باید جهادی انجام داد تا انشاالله خدمت به خوبی انجام بگیرد.» بر این اساس یکی از تفاسیر ما می‌تواند این باشد که مدیریت جهادی همان مدیریت اسلامی است. دیده شده که در بعضی از مقالات «مدیریت جهادی» را همان مدیریت اسلامی معنا کرده‌اند. اما این تلقی صحیح به نظر نمی‌رسد. هرچند «مدیریت جهادی» هرچه که باشد، حتماً اسلامی هم هست، ولی هر مدیریت اسلامی، لزوماً جهادی نیست. در توضیح بیشتر این مطلب، باید گفت که مبحث مدیریت اسلامی مبحث جدیدی نیست و در کنار مباحثی همچون اقتصاد اسلامی، روان‌شناسی اسلامی و... قدمتی به درازنای بحث «علوم انسانی - اسلامی» دارد. اما مدیریت جهادی مبحثی جدیدتر است؛ چنان که اقتصاد جهادی (یا جهاد اقتصادی) نیز چنین است. اساساً اگر مطالبه رهبری معظم همان مفهوم آشنای «مدیریت اسلامی» بود، نیازی به استفاده از اصطلاح کمتر شناخته شده «مدیریت جهادی» نبود! لذا به نظر می‌رسد مقوله «مدیریت جهادی» معنایی اخص از مدیریت اسلامی داشته باشد. در نتیجه، تعریف «مدیریت جهادی» به مدیریت اسلامی را تعریف کاملی نمی‌دانیم. علمی بودن و دانش‌محوری مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ضمن برشمردن ویژگی‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بعد از اینکه ویژگی چهارم را «رویکرد جهادی» می‌دانند، ویژگی دهم را «دانش‌محوری» معرفی می‌کنند. همین مطلب که معظم‌له این دو مقوله را قسیم یکدیگر قرار داده‌اند، نشان‌دهنده این است که رویکرد جهادی غیر از رویکرد دانش‌محوری است. البته واضح است که منظور از مطلب فوق این نیست که «مدیریت جهادی» دانش‌محور نیست، بلکه منظور این است که تعریف «مدیریت جهادی» غیر از «مدیریت دانش محور» است. به عبارت دیگر، «مدیریت جهادی» حتماً دانش‌محور هم هست، اما مدیریت دانش محور لزوماً جهادی نیست! پرقدرت بودن در بعضی مقالات از صفت «پرقدرت بودن» به عنوان قید «مدیریت جهادی» نام برده شده است. اما به نظر می‌رسد صِرف پرقدرت بودن از قیود «مدیریت جهادی» نباشد. توضیح بیشتر و تکمیلی در این مورد در مباحث آینده و ذیل عنوان «جدیت، خستگی‌ناپذیری و شوق به کار» خواهد آمد. «بابرنامه» بودن به نظر می‌رسد همان خلط مفهومی که در موارد قبلی روی داده در اینجا هم تکرار شده است. برنامه داشتن از اولیات یک مدیریت صحیح و علمی است که طبیعتاً در اقتصاد اسلامی هم مورد تأکید است، اما تعریف «مدیریت جهادی» به مدیریت «بابرنامه» صحیح به نظر نمی‌رسد. چه بسا مدیریتی بابرنامه باشد، اما در عین حال از جهادی بودن بسیار دور باشد. مردم‌محور بودن مردم‌محور بودن نیز از مؤلفه‌های اصلی «مدیریت جهادی» برشمرده شده است، اما با نظر به سخنان مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، می‌بینیم که ایشان ضمن برشمردن ویژگی‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بلافاصله بعد از اینکه «رویکرد جهادی» را ویژگی چهارم این سیاست‌ها می‌دانند، ویژگی پنجم را «مردم‌محوری» معرفی می‌کنند. قسیم قرار گرفتن رویکرد جهادی و مردم‌محوری در کلام معظم‌له کاشف از اختلاف مفهومیِ این دو مقوله است. فسادستیز بودن تعریف «مدیریت جهادی» به «مدیریت فسادستیز» نیز دچار همان اشکالات پیش گفته است. مقام معظم رهبری در همان جلسه فوق‌الذکر ویژگی نهم را «فسادستیزی» معرفی کرده و آن را قسیم «رویکرد جهادی» می‌دانند. فسادستیزی از مؤلفه‌های جدایی ناپذیر یک مدیریت صحیح، علمی و اسلامی است و «مدیریت جهادی» نیز حتماً دارای این ویژگی است. اما آنچه ما به دنبال آن هستیم مفهومی اخص از این مفاهیم است که در لسان رهبری معظم انقلاب، «مدیریت جهادی» نامیده گرفته است. نظام ارزشی اسلام به انسان می‌آموزد که رفتارهای خود را به گونه‌ای سامان دهد که در اثر انجام آن‌ها، آدمی به خداوند متعال نزدیک شود و کمالات معنوی و ارزش‌های والای الهی به دست آورد. انجام کارهایی که در عرصه مدیریت به وقوع می‌پیوندد نیز مشمول همین قاعده خواهد بود. از این رو یک «مدیر جهادی» مردم را بنده و مخلوق خداوند می‌داند و خدمت به آن‌ها را عبادت می‌شمرد. در ضمن مدیری که دارای تفکر جهادی است تمام همّ وغم خویش را «رضایت الهی» دانسته و به دنبال مطرح نمودن خویش و کسب مقام و شهرت نیست. فرد جهادگر هرچه به خدا نزدیک‌تر شده و جهاد خود را ناب و خالص برای خدا انجام دهد، اکسیر جهاد او نیز ناب‌تر و کمیاب‌تر می‌شود و بالعکس. البته یک مدیر مسلمان ممکن است نگاهی غیرعبادی به کار خود داشته و مانند پدیده‌ای مادی و دنیایی با آن برخورد کرده و نگاه خشک علمی و آکادمیک به آن داشته باشد. چنین مدیریتی حتی اگر موفقیت‌هایی نیز درپی داشته باشد، آن موفقیت‌ها بسیار ناچیز بوده و چنین نحوه مدیریتی را نمی‌توان «مدیریت جهادی» نامید. جدیت، خستگی‌ناپذیری و شوق به کار قرآن کریم نیز در آیه ۸۷ سوره بقره می‌فرماید: «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ...» یعنی خداوند به موسی، کتاب تورات عطا فرمود و پس از آن پیامبرانی پشت سر هم فرستاد تا دین الهی را تبلیغ کنند. این آیه نیز به ما می‌فهماند که یکی از نکات لازم در راه رسیدن به موفقیت، پیگیری و تداوم برنامه‌ها برای حصول نتیجه نهایی است. همچنان که خداوند، پیامبران را پشت سر هم برای دعوت مردم فرستاده است. به نظر می‌رسد در «مدیریت جهادی» نقش محوری داشته باشد، فراموش نکردن آرمان‌ها و گم نکردن جهت و مسیر است. چیزی که نیاز رئیس قوه مجریه می‌تواند باشد. ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcepz8o.jh8o7i9bbj.html چرایی و چگونگی تشکیل سازمان منافقین (2) http://siasatrooz.ir/vdcfeyd1.w6d1xagiiw.html اوج اختلافات درون‌گروهی سازمان با این حال این اقدام نیز نتوانست تشکیلات به اصطلاح مجاهدین خلق را از مشکلات و درگیری‌های درون‌گروهی نجات بخشد در این مقطع کادرها، اعضا و حتی سمپات‌های سازمان یکباره خود را باختند. در واقع سردرگمی و آشفتگی موجود نیروهای داخلی را در مقابل یکدیگر قرار داده و توان نظامی گروه را به شدت کاهش داد و حتی صراحتاً در جزوه (تحلیلی بر تحولات درون‌گروهی سازمان) وحید افراخته درخصوص بهره‌برداری از اسناد و مدارک موجود که از آمریکاییان فوق بدست آمده بود چنین می‌گوید: «پس از ترور سرهنگ آمریکایی کیف دستی آنها را برداشته و پس از بررسی و ترجمه اوراق اعضای گروه متوجه شدند که اطلاعات ذی‌قیمتی در مورد تاسیسات مستشاری آمریکا در ایران، نحوه خرید هواپیماهای تحویلی به ایران در هر نوبت، توضیحاتی راجع به پایگاه‌های مستشاران آمریکایی در ایران مطالبی در مورد فرودگاه‌ها و قابلیت استفاده از آنها، قبوض خرید اسلحه از آمریکا... بدست آمده است اعضای کادر رهبری تصمیم می‌گیرند این اطلاعات را از طریق اعضای خارج کشور در اختیار سفرای کشورهای اتحاد جماهیر شوروی قرار دهند تا از کمک شوروی‌ها در مورد دریافت سلاح، مهمات، فرستنده رادیویی و... برخوردار شوند» آن را مطرح ساخت گرچه تا سال ۱۳۵۵ شرایط عینی جامعه اجازه تبلیغات مسلحانه و چریکی را می‌داد اما پس از این به‌علت رکود وضعیت انقلابی، تبلیغ مسلحانه می‌باید جای خود را به کار سیاسی می‌داد. بدین ترتیب از سال ۱۳۵۵ تز خیزش چریکی به شکل ریشه‌ای رد شد و بنابراین بحران شدیدی سازمان را فرا گرفت که در اندک زمان منجر به انشعاب‌های جدید و بالاخره خروج تقی شهرام و برخی از همفکران او از سازمان و بعضاً از کشور گردید. انشعاب تقی شهرام شاید یکی از مهمترین انشعابات گروه محسوب می‌شد اما این تنها انشعاب نبود. تشکیل گروه‌هایی چون نبرد و آرمان از یک طرف و انشعاباتی از سوی اعضای به ظاهر مسلمان که بیشتر آنها در زندان بسر می‌بردند همچون باند رجوی، گروه میثم و سازمان مجاهدین خلق مسلمان از طرف دیگر ترسیم‌کننده اوج اختلافات درون‌گروهی سازمان بوده است گذشته از گروهک‌های یاد شده تعدادی از اعضای مسلمان نیز به شکل ریشه‌ای از سازمان جدا شده و گروه‌هایی چون امت واحده، منصورون و... را پدید آوردند. بدین ترتیب فروپاشی اساسی این سازمان که مدعی مبارزه مسلحانه بوده و خود را پیشتاز مبارزه چریکی معرفی می‌کرد از سال ۱۳۵۵ آغاز شد. پس از ترور آمریکایی‌ها تا پایان دوران ستم‌شاهی و پیروزی ملت مسلمان ایران از این گروه جنب و جوش قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد. در همین مقطع بود که مسعود رجوی با مشاهده اوج‌گیری خیزش‌های مردمی در جامعه اسلامی به‌واسطه اینکه به‌عنوان یکی از نیروهای قدیمی در زندان مطرح بود سعی کرد با انتشار اعلامیه‌ای چهره سازمان را موجه جلوه داده و با اسلامی نشان دادن گروه خود و حامیانش را در خط اسلام راستین قرار دهد. وی که تا این زمان بارها در زندان به مقابله با اندیشمندان اسلامی پرداخته و نیروهای جوان و مساعد را از همنشینی با علما و روحانیون زندانی ممنوع می‌کرد دفعتاً اعلام موجودیت نموده و با انتشار اعلامیه‌ای که از درون زندان به بیرون درز کرد مدعی شد: سازمان مجاهدین خلق سازمانی است با ایدئولوژی اسلامی که در سال ۱۳۴۴ توسط محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و علی‌اصغر بدیع‌زادگان بنیانگذاری شده و ما ادامه‌دهندگان راه این بنیانگذاران می‌باشیم (متن این اعلامیه که از واحد برون‌مرزی نهضت آزادی در خرداد ۱۳۵۷ انتشار یافت در صفحه ۷۳۹ از جلد سوم نهضت امام خمینی(ره) درج شده است)پژوهش و تالیف: تورج گیوری ادامه دارد... ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfeyd1.w6d1xagiiw.html حضور مردم سایه جنگ را از کشور رفع کرد؛ نه مسئولین http://siasatrooz.ir/vdcg7q9y.ak9yz4prra.html حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان، کارگری را مایه افتخار خواندند و با تأکید بر تأمین «امنیت شغلی و معیشتِ» جامعه کارگری افزودند: حضور کارگران و همه قشرهای ملت در صحنه همواره سایه جنگ و تعرض دشمنان را از سر ملت ایران کم کرده و در انتخابات پیش رو نیز هرکس، «کشور، نظام و امنیت» را دوست دارد در انتخابات شرکت کند زیرا این حضور تعیین کننده، شرّ دشمن را از سر کشور کم خواهد کرد. رهبر انقلاب اسلامی با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، محبت و معرفت و اظهار ارادت به آن حضرت را مایه افتخار ملت دانستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کارگر را «ستون فقرات اقتصاد و تولید» خواندند و افزودند: برای داشتن اقتصاد «پیشرفته و مستقل» و رونق اقتصادی باید به قشر کارگر اهمیت فراوان داد و اگر بخواهیم جامعه کارگری از امتیازات و حقوق شایسته برخوردار باشد، باید بر روی «تولید ملی» تکیه و تأکید کنیم. رهبر انقلاب اسلامی، دلگرم شدن کارگران در جامعه را موجب سامان‌یافتن وضع اقتصادی دانستند و گفتند: مشکل اقتصاد کشور بدون راه‌حل نیست و گره‌ای نیست که بازنشدنی باشد و یکی از الزامات مهم در این گره‌گشایی، ملاحظه و رعایت حقوق کارگران است. ایشان خاطرنشان کردند: جامعه کارگری باید احساس تکریم و احترام و سربلندی کند و قدر کار او دانسته شود و در این صورت، خستگی و بی‌حوصلگی و بی‌اعتنایی به کار وجود نخواهد داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر «ترویج فرهنگ کار و اهمیت کار» افزودند: نفس علاقه و اشتیاق به کار باید در جامعه ترویج پیدا کند و کار چنان ارزشمند شناخته شود که کارگر با افتخار بگوید کارگر هستم و در گفتن این موضوع، احساس حقارت نکند. ایشان، «تأمین امنیت شغلی» و «تأمین معیشت کارگران» را دو وظیفه مهم مسئولان خواندند و گفتند: دولت، کارفرما، کارگر و کارآفرین هر یک به سهم خود در سامان یافتن مشکلات جامعه کارگری در این زمینه مسئول هستند و باید وظایف خود را دنبال کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هدف از بیان این مطالب و تأکید بر اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سالها را ایجاد یک گفتمان و خواست عمومی خواندند و افزودند: تبدیل شدن یک موضوع به خواست عمومی، موجب تحقق آن می‌شود و مسئولان نیز در آن جهت حرکت خواهند کرد. ایشان با اشاره به نقش‌آفرینی سیاسی و اجتماعی کارگران در کشورهای مختلف و تلاش دشمنان برای رو در رو قرار دادن جامعه کارگری با جمهوری اسلامی از همان روزهای اول انقلاب، گفتند: با وجود این تلاشها، کارگران همیشه جانب نظام را گرفتند و از آن حمایت کردند و در واقع جامعه متدین و فعال کارگری در طول این سالها به دشمنان کشور سیلی زده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: جمهوری اسلامی و همه دست‌اندرکاران باید سپاسگزار و قدردان جامعه کارگری باشند زیرا جامعه کارگری همواره در کنار و همراه نظام بوده و پس از این نیز به فضل الهی همین‌گونه خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید فراوان بر مسئله اشتغال، این مسئله را در درجه اول اهمیت خواندند و افزودند: اگر مسئله اشتغال به شکل مناسبی حل شود، آسیبهای اجتماعی از جمله موادمخدر، مشکلات جوانان و آفتهای ناشی از بیکاری و بیکارگی هم کاهش محسوس خواهد یافت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: هرکس مسئول اجرایی کشور شود و همه کسانی که در دولت آینده مسئولیت بخشهای اقتصادی را بر عهده می‌گیرند، باید از همان روز اول، همت و تلاش خود را به حل مشکل اشتغال معطوف کنند، چراکه در این موضوع مهم، حتی یک روز تأخیر جایز نیست. ایشان، توجه به تولید ملی در همه‌ی ابعاد صنعتی، کشاورزی، خدمات و دیگر عرصه‌ها را لازمه حل مشکل اشتغال برشمردند و خاطرنشان کردند: مسئولان دولتِ بعدی باید در اولین فرصت با برنامه‌ریزی به این موضوع بپردازند. رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان با ابراز خرسندی از اینکه فضای انتخاباتی در کشور در حال گرم شدن است، افزودند: ملت عزیز بدانند حضور در انتخابات در موضوع امنیت ملی تعیین کننده است و اگر مردم پای صندوقهای رأی بیایند، کشور در امنیت باقی خواهد ماند. ایشان با استناد به اطلاعات موثق افزودند: ترس از حضور ملت در صحنه، علت اصلی خودداری دشمنان پررو، وقیح و گردن‌کلفت از هر عمل و اقدام سخت در مقابل ایران است چراکه دشمنان از حضور مردم در صحنه، به معنای واقعی کلمه می‌ترسند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر میان ملت و نظام فاصله بیفتد و مردم به صحنه نیایند، دشمنان هر کاری بخواهند انجام می‌دهند چراکه این کارها برای آنها خیلی هم سخت نیست همانطور که در جاهای دیگر دنیا این کارها را کرده‌اند. رهبر انقلاب با انتقاد از کسانی که حضور خود را موجب دور شدن سایه جنگ از کشور می‌دانند، افزودند: گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه جنگ را از سر کشور رفع کنیم، اما این حرفها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سالهای متمادی، حضور ملت در صحنه، موجب رفع سایه جنگ و تعرض از سر ایران شده است. ایشان، مهمترین مظهر این حضور ملی را شرکت در انتخابات خواندند و افزودند: هرگز نمی‌گویم به چه کسی رأی بدهید یا ندهید، اما اصرار دارم که در پای صندوق رأی حاضر باشید و به هر کسی تشخیص می‌دهید رأی دهید. رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: هرکس کشور، نظام و امنیت را دوست دارد در انتخابات شرکت کند، این حضور تعیین کننده شرّ دشمن را از سرِ کشور کم خواهد کرد. ایشان با تجلیل از پیوندهای عمیق و همراهی مردم با نظام در همه دشواریهای چهل سال گذشته، افزودند: پیشرفت، اقتدار، آبرو، عزت و نفوذ امروز جمهوری اسلامی در منطقه مرهون همراهی و همدلی ملت با نظام است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت فکر و تأمل و مشورت برای رأی دادن به نامزدها افزودند: هرکس براساس منطق و فکر، به نامزدی رأی دهد، حتی اگر در تشخیص اشتباه کرده باشد، نزد خداوند معذور است اما اگر سرسری و بی دقت انتخاب کند، پیش پروردگار و حتی وجدان خود عذری ندارد. رهبر انقلاب پس از بیان این نکات مهم برای مردم، به بیان چند توصیه به شش نامزد انتخابات پرداختند. توصیه اول ایشان به نامزدها این بود که نیت خود را خدایی کنید و برای خدمت تلاش کنید نه برای قدرت، چراکه هرکس برای خدمت به مردم بویژه طبقات ضعیف وارد میدان شود، هر حرف و حرکت او اجر و حسنه دارد. دومین توصیه رهبر انقلاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اعلام صریح حمایت از قشرهای ضعیف بود. ایشان افزودند: به‌گونه‌ای شعارها و برنامه‌ها را مطرح کنید که همه بدانند با هدف اصلی حمایت از طبقات ضعیف وارد عرصه شده اید و حل این مشکل مهم برای شما در اولویت جدی قرار دارد. رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر خطاب به نامزدها گفتند: بین خود و خدا عهد کنید که اگر مردم به شما رأی دادند، اولویتها را رعایت کنید و به قشرهایی بیشتر توجه کنید که نیاز به مراقبت بیشتر دارند. ایشان، «کار انقلابی و جهادی» را تنها راه سامان یافتن مشکلات کشور دانستند و افزودند: مردم و نامزدها بدانند که برای حل مشکلات موجود باید مثل یک جهادگر، کمر بسته‌ی خدمت بود و با کار «پرحجم و با کیفیت، مجاهدانه و انقلابی»، بن بست‌ها را شکافت و کشور را به پیش برد. رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از کسانی که انقلابی بودن را مترادف بی نظمی توصیف می‌کنند خاطرنشان کردند: نظم از خطوط اصلی انقلابی‌گری است، انقلابی‌گری یعنی سرگرم تشریفات و حاشیه و کارهای زرق و برق‌دار نشدن و تلاش بی پایان و خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم و گشودن گره‌های تولید و کار و اشتغال با راههای میان‌بر. رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان به مسئولان همه دستگاههای ذی‌ربط در انتخابات اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، صدا و سیما و دیگر دستگاهها تأکید کردند: آرای مردم امانت است؛ در نهایت احتیاط و مراقبت این امانت سنگین را حفظ کنید و اجازه دست درازی به احدی را ندهید. ایشان رعایت دقیق، بدون استثنا، و بدون رودربایستی قانون را لازمه برگزاری انتخاباتی مطلوب و مورد رضایت پروردگار خواندند و این جمله اساسی سالهای اخیر خود را تکرار کردند: «رأی مردم حق الناس است و اگر کسی به حق الناس تعرض کند، از عهده آن بر نخواهد آمد». پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی ایجاد اشتغال از طریق توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط را تنها راه مؤثر اشتغال‌زایی در جامعه دانست و افزود: در چهار سال گذشته حدود ۲ میلیون شغل در کشور ایجاد شد اما با توجه به ورودی‌های جمعیت، این مقدار شغل پاسخ‌گوی نیازها نیست. آقای ربیعی کارگران و بیکاران را از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه خواند و با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران و بازنشستگان، گفت: تلاش کرده‌ایم سیاست تعیین دستمزد را به گونه‌ای نهادینه کنیم که تا حدودی زمینه برای جبران قدرت خرید کارگران و بازنشستگان فراهم شود. ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcg7q9y.ak9yz4prra.html دست برتر مناظرات از آن که بود؟ http://siasatrooz.ir/vdchwznw.23nwvdftt2.html اولین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دور ریاست جمهوری در حالی برگزار شد، که همانطور که پیش‌بینی می‌شد روحانی و جهانگیری به قصد دفاع از عملکرد دولت به میدان مناظره پا گذاشتند اما استدلال‌های قالیباف عصبانیت زود هنگام روحانی و جهانگیری را در بر داشت طوری که باعث شد آنها وعده‌های گذشته خود را انکار کنند. از طرفی قالیباف به خوبی توانست میدان‌داری کند و برنامه‌های خود را تشریح نماید و هم به نقد عملکرد دولت فعلی بپردازد. در این میان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی قالیباف را برنده اولین مناظره دانستند چراکه روحانی و جهانگیری در مناظره نه برنامه ارائه کردند و نه اخلاق را رعایت کردند و نه صداقت داشتند. در حقیقت می‌توان گفت که برنده و پیروز مناظره آقای قالیباف بود چراکه هم برنامه داشت و مستدل صحبت کرد و هم در صداقت، هم در اخلاق و هم در شفافیت انصاف را رعایت کرد و در واقع در مظلومیت هم آقای قالیباف برنده این مناظره بود. نگاهی به رویکرد قالیباف در چند سال اخیر نیز نشان می‌دهد که وی به عنوان شهردار تهران در بخش کوچکی از کشور عملکرد موفقی داشته است قالیباف، یک مدیر جهادی است؛ که توانست درچند سال اخیر چهره شهر تهران را متحول کرده، و در انجام بسیاری از پروژه‌های عمرانی موفق باشد. جالب اینجاست که وقتی هیچ گاه مسائل سیاسی و بحث‌های جناحی و حزبی را در کارهای خود دخیل نکرده و از الگوی مدیریت جهادی بهره برد. مدیریت و کار جهادی، یکی از پررنگ‌ترین وجوه کاری قالیباف در رزومه کاری و مدیریتی وی محسوب می‌شود. انجام طرح‌ها و پروژه‌های مختلف و طرح‌های کلان با امکانات و زمان محدود، مدیریت بحران‌هایی نظیر سیلاب‌های تهران با الگو گرفتن از سبک مدیریت جهادی و طرحهای مختلف دیگر در حوزه‌های عمرانی و سازندگی از جمله نمونه‌های کار جهادی به سبک فعالیت‌های مخلصانه دفاع‌مقدس در کارنامه محمدباقر قالیباف محسوب می‌گردد، که نشات گرفته از همان روحیه جهادی سال‌های حضور در عرصه‌های خون و حماسه در دوران دفاع‌مقدس است. قالیباف در رابطه با این فرهنگ غنی و انسان‌ساز معتقد است: "عشق به دین و ملت و التزام عملی به تدبیر و خرد، عصاره فرهنگ جهادی است، همانطور که آزادی خرمشهر نمونه‌ای از مصادیق این فرهنگ بوده است. اما موفقیت این الگو تنها به میدان جنگ خلاصه نمی‌شود بلکه این فرهنگ منطق کلی انقلاب و الگوی اساسی ما برای موفقیت در تمام عرصه‌های جامعه است. امروز مهم‌ترین وظیفه ما در گرامیداشت عملی یاد و راه شهدا، تلاش در جهت احیای فرهنگ اصیل جهادی و مبارزه با تحریفات و سطحی‌نگری‌ها نسبت به آن است.” قالیباف معتقد است که فرهنگ جهادی بر مبنای تعریف حقیقی آن تمام مؤلفه‌های فوق را در بر دارد و از این‌رو می‌تواند به بهترین نحو تأمین‌کننده منویات مقام معظم رهبری درخصوص نیل به پیشرفت و عدالت در ایران اسلامی باشد. به اعتقاد محمدباقر قالیباف، هشت سال دفاع‌مقدس و عملیات رزمندگان اسلام با همه فراز و فرودش به خلق فرهنگی غنی منجر شد، همان تفکری که به‌عنوان فرهنگ پایداری از آن نام می‌برند. فعالیت‌های عمرانی فعالیت‌های عمرانی قالیباف در کسوت شهردار نشان داد که وی می‌تواند در عرصه سازندگی کشور پیشرو باشد. در عین حال افتتاح بسیاری از طرحهای به جای مانده از گذشته یکی از مهمترین اقدامات قالیباف در مدت مدیریتش در شهرداری تهران محسوب می‌شود. سه پروژه برج میلاد، میدان رسالت و میدان کلاهدوز از جمله پروژه‌هایی بوده است که زمان اجرای آن‌ها بسیار طولانی شده بود و چندین شهردار برای اجرای آنها عوض شده بود، اما با هدایت تیم تحت امر قالیباف به بهره‌برداری رسیده است . همچنین، احداث روز شمار در پروژه‌های شهری و همچنین خوش‌قولی و وفای به عهد در افتتاح به موقع طرح‌ها براساس زمان‌شمار، یکی از مهمترین ابتکارات و اقدامات قالیباف در مدیریت شهری تهران بود، امری که رضایت مردم را نیز درپی داشته است در این میان پروژه‌های شاخص مدیریت شهری قالیباف تنها به تکمیل و عملیاتی‌کردن اتوبان امام علی(ع) محدود نمی‌شوند و می‌توان احداث چند صد کیلومتر خط مترو، ساخت پل دو طبقه بزرگراه شهید صدر و مهم‌تر از همه تکمیل برج میلاد را نیز از اقدامات برجسته و ممتاز در دوره مدیریت فعلی پایتخت به شمار آورد. همه این اقدامات مثبت در حالی رقم خورده که شهرداری پایتخت بودجه دولتی دریافت نمی‌کند‌. اتهاماتی بی‌دلیل اما یکی از اقداماتی که به محمد باقر قالیباف در طی مناظره زده شد این بود که ساخت برج‌های بلند مرتبه درمنطقه ۲۲ بود که در مناظره اول کاندیداهای انتخاباتی مطرح شد. اتهاماتی که اعتراضات بسیاری را برانگیخت. عضو شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: تعجب می‌کنم که چرا شخصی مانند رئیس‌جمهور قانون را پیاده نمی‌کند چون اجازه این ساخت و سازها را خود شما دولتی‌ها داده‌اید و شهردار تهران فقط یک مجری بوده است. ابوالفضل قناعتی ‌در رابطه با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر برج‌سازی در تهران، گفت: تعجب می‌کنم که چرا شخصی مانند رئیس‌جمهور قانون را پیاده نمی‌کند چراکه هر پهنه‌ای که اجازه ساخت و ساز می‌گیرد خط آسمان، بحث سطح اشغال و نوع کاربری هر ساختمانی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می‌شود که در وزارت مسکن است و این به دولت برمی‌گردد. وی ادامه داد: اینکه می‌گویند در منطقه ۲۲ ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته شده به وزارت مسکن برمی‌گردد، اجازه این ساخت و سازها را خود شما دولتی‌ها داده‌اید و شهردار تهران فقط یک مجری است. قناعتی گفت: شهردار نمی‌تواند به کسی که وزارت مسکن اجازه ساخت و ساز داده دستور عدم ساخت بدهد اگر هم این چنین شود و جلوی آن فرد گرفته شود مالک می‌تواند شکایت کند و از دیوان عدالت اداری رأی می‌گیرد. این عضو شورای شهر تهران گفت: در رابطه با ساختمان‌های بلندمرتبه و بیش از ۱۰ طبقه نیز باید بگویم در طرح تفضیلی برای ساختمان‌های بلندمرتبه مثلاً ۳۰ طبقه در کمیسیون ماده ۵ آن یک نفر شهردار و ۹ نفر نماینده دولت حضور دارد که باید به ساخت این ساختمان‌ها رأی دهد. وی ادامه داد: اگر روحانی نسبت به این ساخت و سازها معترض است چرا به ۹ نماینده خود در کمیسیون ماده ۵ نمی‌گوید که رأی ندهید. قناعتی گفت: می‌گویند در کوچه ۶ متری ساختمان ۳۰ طبقه ساخته شده جالب است آدم‌های خود روحانی به ساخت آن، رأی داده‌اند و این از ابتدایی‌ترین موضوعات شهری است که باید رئیس‌جمهور بداند. وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به آلودگی کلانشهرها که در مناظره انتخاباتی به آن پرداخته شد گفت:‌ در بحث حمل و نقل مصوبه داریم که ۵۰ درصد توسعه مترو و ۸۲.۵ درصد خرید اتوبوس با دولت است در حالی که دولت قبلی و فعلی ریالی نداده است پس چه ادعایی می‌توانند در مورد هوای پاک داشته باشند وقتی گامی برای آن برنداشته‌اند. وی تصریح کرد: هوای پاک که فقط درخت نیست آیا توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک جزء هوای پاک نیست در واقع دولت به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده آن وقت دَم از هوای پاک و آلوده می‌زند. همچنین از جمله اتهاماتی که برای ضعیف جلوه دادن عملکرد قالیباف از سوی منتقدان بیان می‌شود تقصیر ۱۰۰ در صدی فاجعه پلاسکو بود که بارها و بارها توسط هیات‌های تحقیق و تفحص این ادعا تکذیب شده است. نظرسنجی‌ها چه می‌گویند نظرسنجی‌های مراکز معتبر افکارسنجی پس از اولین مناظره(جمعه ۸ اردیبهشت) نشان می‌دهد که آرای روحانی به میزان قابل توجهی کاهش و به آرای محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری افزوده شده است. اگرچه روحانی در صدر قرار دارد اما اختلاف او با حد نصاب ۵۰ درصد لازم برای پیروزی در دور اول بسیار بیشتر از قبل شده است. قالیباف نیز با افزایش آرای منتج از مناظره روز جمعه، تاحد قابل توجهی به حجت‌الاسلام روحانی نزدیک شده است. بنابراین بر اساس نظرسنجی مراکز معتبر، هم‌اینک حسن روحانی و محمدباقر قالیباف دارای بیشترین آرا بوده و در صدر هستند؛ پس از آنها حجت‌الاسلام رئیسی با فاصله حدوداً ۱۰ درصد نسبت به آنها قرار دارد و اسحاق جهانگیری با فاصله حدود ۲۰ درصدی نسبت به صدر، در رتبه بعدی است. اسحاق جهانگیری علی‌رغم کاستن از رای حجت‌الاسلام روحانی و افزودن به رای خود، هنوز تا قرار گرفتن در میان کاندیداهای اول و دوم فاصله بسیاری دارد. جالب آنجاست که در برخی نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌شوندگان قالیباف را موفق‌ترین نامزد در مناظره اول توصیف کرده‌اند. ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdchwznw.23nwvdftt2.html دولت اسمش را نبر http://siasatrooz.ir/vdcjyveh.uqehvzsffu.html آقای وزیر: تعداد بیکاران کشور سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. با توجه به این اظهارنظر نتیجه می‌گیریم که... الف) ایشان در چهار سال اخیر بیکار ننشسته و لااقل تعداد بیکاران را شمرده است. ب) ایشان این آمار را از همانجا درآورده که قبلا رئیس کل بانک مرکزی آمار تورم را درآورده است. ج) مخالفان دولت تدبیر و امید این همه صداقت را یاد بگیرند. صداقتش ما را کشته! د) چشم من روشن! چشم تو روشن! چشم آقای وزیر روشن! یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری: چون در فدراسیون نجات غریق مسئولیت داشتم می‌توانم اقتصاد کشور را از غرق شدن نجات بدهم. به این شیوه تبلیغاتی چه می‌گویند؟ الف) دست و پا زدن از بالا، شیرجه از پایین ب) زیرآبی از پایین، شیرجه از بالا ج) قورباغه از چپ و کرال پشت از پایین د) نجات غریق از بالا، غرق شدن از پایین ژبرادر خرازی: متاسفانه برخی از دولت‌ها تولید فقر کرده‌اند. منظور از بعضی دولت‌ها در اظهارنظر فوق کدام یک از دولت‌های زیر است؟ الف) دولت هخامنشی ب) دولت هوخشتره ج) دولت شاه سلطان حسین صفوی د) همین دولت اسمش را نبر ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjyveh.uqehvzsffu.html زمینه برای انتخاب رئیس‌جمهور انقلابی و جهادی آماده است http://siasatrooz.ir/vdcdof0n.yt0nf6a22y.html مناظره اول نشان داد در وجود برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قدرت‌طلبی بیشتر از خدمت کردن به مردم و انقلاب دیده می‌شود. عرصه انتخابات ریاست جمهوری در ایران باید میدانی برای ورود افرادی باشد که توانایی اداره کشور را دارند، افرادی که با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی خود از گذشته تاکنون سبب اقدامات درخور توجهی برای کشور شده‌اند. هرگاه در میدان رقابت‌های انتخاباتی شاهد رقابت ناسالم برای کسب قدرت بوده‌ایم، اتفاق خوشایندی برای نتیجه ان به دست نیامده است، چراکه باعث شده دو نفر از دو طیف سیاسی موجود در کشور رقابت‌های ناسالم شکل بگیرد و باعث بروز تنش‌هایی در کشور گردد. این که از سوی یک نامزد انتخاباتی گفته می‌شود جناح سیاسی اصلاح‌طلبان از گردونه قدرت حذف شده، آن هم از زبان فردی که هم‌اکنون در ساختار نظام اسلامی با گرایش سیاسی اصلاح‌طلب حضور دارد، نشان از چیست؟ آیا غیر از این است که فرد وابسته به آن جناح تمامیت‌خواه قدرت‌طلب است، به جای آن که در اندیشه خدمت باشد؟! اصلاح‌طلبانی که آقای جهانگیری از آنها نام می‌برد، خود باعث شدند تا از عرصه رقابت‌های سالم انتخاباتی در بیشتر حوزه‌ها حذف شوند، و هر زمان که در چارچوب قانون و آرمان‌های انقلاب اسلامی قدم برداشته‌اند، از اقبال نسبی مردمی هم بهره برده‌اند. پر بیراه نخواهد بود این سخن که طیف سیاسی چپ که اکنون با نام اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، سال‌ها دولت‌ها را در دست داشت. اما به آسانی می‌توان با بررسی اجمالی عملکرد آنها به این نتیجه رسید که اصلاح‌طلبان با رفتارهای خود قصد خدمت نداشتند، بلکه هدف آنها، قانون‌شکنی، قانون‌گریزی، قدرت‌طلبی و ساختارشکنی بوده و هست. البته در میان این طیف سیاسی که هم‌اکنون فعال است، بوده و هستند افرادی معقول، منطقی و قانونمدار که توانسته‌اند با همین روش به حیات سیاسی خود ادامه دهند و برکاتی هم برای کشور در کارنامه خود داشته‌اند. اما اگر به کارنامه این طیف سیاسی بنگریم می‌بینیم که در طول انقلاب از طیف مقابل خود بیشتر قدرت را در دست داشته است، اصلاح‌طلبان یک ولع سیری‌ناپذیری نسبت به قدرت دارند، به همین خاطر است که برای به دست آوردن آن در مقاطعی به هر کاری دست زدند و اگر باز هم زمینه آن پیش بیاید دست خواهند زد. از دولت میرحسین موسوی که گرایش چپ داشت، تا دولت مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی و سپس دولت اصلاحات به ریاست آقای خاتمی، همه با گرایش چپ در مسند قدرت بودند، نمی‌توان به صراحت و قاطعیت گفت که طیف مقابل اصلاح‌طلبان، حتی برای یک دوره ریاست جمهوری را در دست گرفته باشند، دلیل آن هم بسیار ساده است، چراکه اصولگرایان همواره در چارچوب قانون، آرمان‌های انقلاب و تبعیت از رهبری و مردم گام برداشته‌اند و برای رسیدن به قدرت دست به هر کاری نزدند. اگر اصولگرایان همچون طیف مقابل خود شیفته و تشنه قدرت می‌بودند، تقابل میان این دو طیف سیاسی در کشور تبعات بسیار سنگینی را بر پیکر انقلاب وارد می‌ساخت، اما همواره شاهد خویشتنداری از سوی اصولگرایان بوده‌ایم. اصلاح‌طلبان همواره درپی ایجاد اصلاحاتی بوده‌اند که با آرمان‌های انقلاب اسلامی منافات داشته است، اصلاح ساختار سیاسی یکی از اهداف اصلی این طیف بوده است، در حالی که انقلاب اسلامی با خود تغییرات سیاسی گسترده و سازنده‌ای را به همراه داشته است. حرکت در مسیر اصلی انقلاب اسلامی همراه با رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری تنها روش و راهی است که می‌تواند کشور را از مشکلات برهاند، رهرو این راه افرادی هستند که انقلابی می‌اندیشند و با مدیریت جهادی و با تبعیت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ولایت فقیه می‌توانند راهگشای مشکلات کشور باشند. چنین روش و منشی در وجود طیف اصولگرا دیده می‌شود، مردم می‌توانند این‌بار آینده قوه مجریه را به دست این طیف بسپارند تا طعم شیرین خدمت را در کام خود احساس کنند. با وجود یک دولت اصولگرا دیگر شاهد درگیری‌هایی میان قوا، ایجاد اختلاف، تقابل با نهادهای انقلابی و ضعف نخواهیم بود. یکبار برای همیشه می‌توان این تجربه را داشت و به آنها اعتماد کرد. اکنون فضای انتخاباتی کشور به گونه‌ای است که مردم خدمتگزار می‌خواهند، خواهان فردی هستند که وعده‌های فریبنده ندهد، شعارهایی را مطرح نکند که توان اجرای آنها را ندارد، مردم خادم ملت می‌خواهند. فردی را می‌خواهند که از موضع قدرت به آنها نگاه نکند که متأسفانه در دولت کنونی چنین وضعی حاکم بود که نمونه‌های آن را مردم به خوبی به یاد دارند. ]]> محمد صفري سیاست Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdof0n.yt0nf6a22y.html آقای جهانگیری! آن روزها چه احساسی داشتید؟! http://siasatrooz.ir/vdcaywno.49noo15kk4.html غصه خوردن روز جمعه اسحاق جهانگیری برای سیلی خوردن مادر یک دستفروش در فومن، چند سوال و خاطره دور و نزدیک را به یاد مخاطبان آورده است. عملکرد دولت حسن روحانی و روحیات خاص دولتمردانش، آنقدر «خاص» هست که حتی تغییر یکباره موضوع مناظره جمعه هم نتوانست نخستین مناظره انتخاباتی را سرد و غیرچالشی و به کام دولت کند. این واقعیت هم وقتی عیان شد که با کوچکترین اشاره محمدباقر قالیباف به یک وعده انتخاباتی شیخ حسن روحانی در رقابت‌های چهار سال قبل، کوره آقای رئیس داغ شد و با «دروغ» خواندن این موضوع، سعی در فرار به جلو کرد. اما این همه ماجرا نبود؛ جالب‌تر از میدان‌داری آقای رئیس، چتر پوششی و حمایتی تمام‌عیار معاون اولش بود که به ظاهر در جایگاه رقیب، اما به گفته خودش (در نخستین نطق رادیویی) به عنوان مکمل و کمک در رقابت‌ها حضور یافته است. همه اظهارات و کنایه‌های پراکنده اسحاق جهانگیری در مناظره به ظاهر اجتماعی روز جمعه یک طرف و غصه خوردن او بابت سیلی به صورت مادر یک دستفروش توسط ماموران شهرداری هم یک طرف! اتفاقی که ظاهرا در یکی از شهرهای استان گیلان اتفاق افتاه و حالا معاون اول دولت حسن روحانی، علاقه داشت تا صورت حساب آن را به پای شهردار تهران بنویسد. جهانگیری در مناظره روز جمعه و در پاسخ به نقدهای قالیباف به بخشی از دیدگاه‌هایش، برخورد نامناسب با دستفروشان را یادآور شد و از سیلی زدن به صورت مادر یک دستفروش توسط ماموران شهرداری در یکی از شهرستان‌ها یاد کرد و گفت: «من آن روزی که آن سیلی را دیدم، انگار به صورت خودم سیلی زده‌اند! اینقدر ناراحت شدم». دل‌رحمی آقای معاون اول که انشاالله در مقام انسان‌دوستی و احساس مسئولیت - و نه در جایگاه مناظره انتخاباتی - بروز کرده، در جای خود قابل تحسین است، اما چند سوال کوتاه وجود دارد که پاسخ به آنها می‌تواند، حداقل برای افکار عمومی و مستقلان و دلسوزان در کشور التیام‌بخش باشد. اول؛ دو سال و یک ماه پیش، در فرودگاه جده دو مامور سعودی تلاش کردند تا به بهانه بازرسی بدنی دو نوجوان عمره‌گزار ایرانی را هتک حرمت کنند! این ماجرا با اعتراض افکار عمومی و علما و تذکر نسبت به انفعال دولت در مواجهه با رفتارهای ارتجاع منطقه مواجه شد و بالاخره دولت روحانی مجبور شد تا اعزام‌های عمره را تا زمان محاکمه دو مامور خاطی و عذرخواهی سعودی‌ها متوقف کند. هرچند تا امروز هنوز نه خبر روشنی از عذرخواهی طرف سعودی است، نه خبر روشن‌تری درباره جزئیات حکم دو مامور سعودی! حالا آقای جهانگیری بگوید که آن روزها چه حالی داشت و چه احساسی کرد؟ دوم؛ پس از اعزام حجاج ایرانی به مناسک حج تمتع ۹۴، دو حادثه حج آن سال را در خاطره‌ها تلخ کرد؛ سقوط مشکوک جرثقیل در صحن مسجدالحرام و به خاک و خون کشیده شدن حاضران، از جمله شهادت ۱۱ زائر ایرانی و دیگری، جان‌باختن ۷۷۰۰ زائر در صحرای «منا» بدلیل بستن مسیر و ازدحام جمعیت که در این بین هم ۴۶۵ شهید سهم ملت ایران شد. معاون اول محترم دولت حسن روحانی در آن روزها که سعودی‌ها حتی از بازگرداندن پیکر شهدا هم امتناع می‌کردند و وزیر خارجه دولت اعتدال به حالت زانوزده با امیر کویت درباره متقاعد کردن سعودی‌ها رایزنی می‌کرد، دقیقا چه حس و حالی داشت و در کدام صفحه فیس بوک و توئیتر حال خود را بروز داد؟! سوم؛ چندی پیش و پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور افراطی و تازه‌کار آمریکا در فرمان نافرجام خود، اتباع هفت کشور از جمله ایران را از ورود یا اقامت در آمریکا برای مدت معین منع کرد، پلیس در فرودگاه ایالات ویرجینیای آمریکا یک کودک ۵ ساله ایرانی - آمریکایی را برای ساعتی با زدن دستنبد بازداشت کرد. معاون اول آقای روحانی آن روزها چه احساسی داشت و چقدر با خود تامل کرد که این اتفاقات نتیجه چه سیاست‌هایی در مواجهه با «کدخدا» است؟ چهارم؛ فروردین‌ماه امسال و در فرودگاه تفلیس (گرجستان) پلیس فرودگاه به بهانه ملاحظات امنیتی و بازرسی بدنی، تعدادی از مسافران زن ایرانی را مجبور کرد که حجاب را از سر بردارند و حتی - به گفته شاهدان عینی - برخی از آنها نیز مجبور به درآوردن مانتو شدند؛ موضوعی که باعث تذکر شفاهی نماینده آستارا در جلسه علنی مجلس شد. آقای معاون اول هنگام شنیدن این خبر چه حس و حالی داشت و چه اقدامی - در جایگاه معاون اول دولت - برای پیگیری آن انجام داد؟! پنجم؛ حدود ۱۰ روز پیش خبری منتشر شد که معلمان ایرانی شاغل در مدارس ایرانی خارج از کشور هفت ماه است که بدلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، حقوق خود را نگرفته‌اند و علاوه بر آنکه برای اداره زندگی خود و خانواده در غربت به عسر و حرج افتاده‌‌اند، با اخطارهای تخلیه منزل و قطع آب و برق هم مواجه شده‌اند! آقای جهانگیری هنگام شنیدن این خبر که متن کامل نامه معلمان به وزیر آموزش و پرورش هم در فضای مجازی منتشر شد، چه احساسی پیدا کرد و به کجا اعتراض کرد؟! ششم؛ هنگامی که سه سال و نیم قبل، توزیع سبد کالا به یک تراژدی تبدیل شد و حتی یک مورد سکته منجر به فوت در صف اتفاق افتاد، همه یاد فریاد تبلیغی - تخریبی علیه دولت قبل افتادند که یارانه را «گداپروری» توصیف می‌کردند. آقای معاون اول، آن روز احساس تحقیر نکرد و تذکری به کسی نداد یا در توئیتر خود چیزی ننوشت؟! نمونه‌هایی از این دست فراوان است؛ اما اگر «نامزد پوششی حسن روحانی» به دور از هیاهو و جنجال‌های انتخاباتی به همین چند سوال هم پاسخ دهد، حداقل برای مخاطبان اصلی این اتفاقات آرام‌بخش خواهد بود. آن موقع راحت‌تر می‌توان درباره میزان صداقت جناب جهانگیری که به دوربین نگاه کرد و گفت «خود را جای آن زن سیلی خورده تصور کردم»، قضاوت کرد. هر چند با دورخیزی که روز جمعه آقای معاون اول داشت و با مانوری که دیروز رسانه‌های اصلاح‌طلب بر روی او دادند، احتمالا نه دیگر خود را «پوششی» بداند و نه فرصتی برای فکر کردن درباره این چند سوال داشته باشد. حال و هوای اسحاق جهانگیری که روز جمعه در پوشش «نامزد پوششی» برای حمله مشکوک عده‌ای به سفارت عربستان مرثیه سر می‌داد، حکایت بدرقه‌کننده مسافری را به یاد آورد که وقتی مسافر خود را به ایستگاه قطار رساند و متوجه شد که قطار آرام آرام راه افتاده و درب سالن‌ها در حال بسته شدن است، همزمان با دویدن مسافر، همراه وی شروع به دویدن کرد و یکدفعه جوگیر شد و به جای مسافر، روی پلکان قطار پرید و رفت و مسافر مات و مبهوت را روی سکوی ایستگاه جا گذاشت!(مهر) ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 05:52:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaywno.49noo15kk4.html رنگ تبلیغاتی من تمشکی است http://siasatrooz.ir/vdcbsgb9.rhb99piuur.html ننجون - کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری – اعلام کرد: تا آخرین لحظه چشم به راه رسیدگی به شکایات می‌مانم و در صورت تایید صلاحیت، رنگ انتخاباتی من "تمشکی" خواهد بود. وی با انتقاد از تاخیر شورای نگهبان در رسیدگی به شکایت وی گفت: من از روز اول قصد داشتم رنگ "زرشکی" را برای ستادهای خود انتخاب کنم اما آنقدر دست دست کردند که یک کاندیدای دیگر رنگ زرشکی را توی هوا زد فلذا من نزدیک‌ترین رنگ به زرشکی را انتخاب کردم. ننجون افزود: دوستان من در ستادهای خودجوش مردمی چند فیل تهیه کرده بودند که قرار بود در هنگام مناظره، هوا کنیم اما متاسفانه فیل‌ها همینطور معطل مانده‌اند و نمی‌دانیم با آنها چکار کنیم. ننجون با ابراز انزجار از بوق‌های استکبار جهانی که در چند روز اخیر وی را تخریب کرده‌اند، گفت: در صورتی که رئیس‌جمهور بشوم بوق‌های استکباری را از بیخ و بن نابود می‌کنم و تمامی روزنامه‌های استکباری را تعطیل خواهم کرد. وی در پاسخ یکی از خبرنگاران که پرسید چطور این روزنامه‌ها را تعطیل می‌کنید، گفت: همین که ریختن آب به آسیاب استکبار جهانی را متوقف کنیم روزنامه‌ها به خودی خود، خشک می‌شوند و از بین می‌روند. وی در پاسخ یکی از خبرنگاران که پرسیده بود این صحیح است که قول داده اید به هر ایرانی ماهانه یک میلیون تومان پرداخت کنید، گفت: بله! وی از پرداختن به جزییات این پرداخت خودداری کرد ودر برابر اصرار خبرنگاران برای اطلاع از منابع این مبلغ و سازوکار پرداخت آن به لیوان آب روی میز اشاره کرد و گفت این کارها برای من مثل آب خوردن است. ننجون در پایان از شورای نگهبان خواست صلاحیت وی را که تایید کردند بعدش انتخابات را چند روزی به عقب بیندازند تا حامیان مردمی و ستادهای خودجوش وی بتوانند فیل‌ها را هوا کنند. ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 05:52:00 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbsgb9.rhb99piuur.html دژی محکم در برابر دسیسه‌های دشمن http://siasatrooz.ir/vdcjtyeh.uqehhzsffu.html ناظران سیاسی بر این باورند که بازخوانی روابط با کشورهای همسایه و همراهی این کشورها با سیاست‌های جمهوری اسلامی می‌تواند اتحادی مستحکم در برابر دسیسه‌های دشمنان و حامیان تروریسم ایجاد کند. روابط با کشورهای همسایه جز اولویت‌های اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود روابطی که بر مبنای توسعه مناسبات با رویکرد احترام به استقلال و حاکمیت ارضی کشورها بنا شده است؛ رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیزبارها بر توسعه مناسبات با کشورهای همسایه تاکید داشتند. البته دراین میان برخی کشورها نیز با کارشکنی و رفتارهای ضد ایرانی آن هم به دلیل تاسی از آمریکا و اسرائیل خود مسبب کاهش روابط با جمهوری اسلامی شده‌اند در حالی دشمن تلاش زیادی برای برهم زدن روابط کشورهای همسایه با ایران به کار بسته، توجه به توسعه مناسبات با این کشورها می‌تواند دسیسه‌های آنان را ناکام کند. حتی اتحاد این کشورها با تهران می‌تواند ریشه تروریسم در منطقه را که توسط محور غربی- عربی هدایت می‌شود بطور کامل ریشه کن کند. اما دراین میان توسعه مناسبات با کشورهایی نظیر پاکستان که سیاست‌هایی همسو با جمهوری اسلامی دارند، کمی مورد غفلت واقع شده است که بسیاری از ناظران سیاسی بر لزوم بازخوانی روابط با این کشورها تاکید دارند. حتی برخی مقامات پاکستانی نیز بر روابط دوستانه و ناگسستنی با ایران تاکید کرده است،رچنانچه رهبر شورای اتحاد اهل سنت پاکستان بیان کرده اهل سنت پاکستان احترام زیادی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستند و اقدامات تروریستی علیه مرزبانان این کشور را محکوم می‌کنند. رهبر شورای اتحاد اهل سنت پاکستان تأکید کرد: برخی عناصر سعی دارند با شایعه پراکنی این موضوع را به اثبات برسانند که اهل سنت در ایران زندگی بسیار دشواری دارند و همواره تحت نظر هستند. وی افزود: ایران هرگز نسبت به اهل سنت بلکه نسبت به تمام فرقه‌ها حتی مسیحیان متعصبانه برخورد نکرده و در این کشور همه می‌توانند در انتخاب کیش خود آزاد باشند. صاحبزاده حامد رضا گفت: برخی لابی‌های طرفدار کشورهای عربی به ویژه عربستان به دنبال تیره کردن روابط پاکستان با ایران هستند. وی افزود: هیچ خطری آینده روابط پاکستان و ایران را تهدید نمی‌کند زیرا دولت‌های هر دو کشور شرایط را درک می‌کنند و از دسیسه دشمنان آگاه هستند. صاحبزاده حامد رضا گفت: پاکستان و ایران منافع مشترک زیادی دارند که از گذشته تا به امروز ادامه داشته است بنابراین روابط خوب دو کشور ادامه خواهدیافت. رهبر شورای اهل سنت پاکستان اظهار داشت: ایران الگوی برابری و برادری همچنین وحدت بین مسلمانان است. لزوم بازخوانی روابط ایران با ۱۵ کشور همسایه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است، جمهوری اسلامی ایران کشوری با همسایگان متعدد است که در جهت تامین منافع ملی باید در نوع روابط با آن‌ها بازنگری شود. هادی شوشتری در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص لزوم تدوین "دکترین منطقه‌ای" سیاست خارجی ایران، اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم، لازم است به یکی از موضوعات اساسی در حوزه سیاست خارجی بپردازیم که آن بررسی روابط ایران با همسایگان است. نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به جهت نوع استقرار جغرافیایی خود، در رده‌های بالای جدول جهانی کشورهای پُرهمسایه است، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور مختلف همسایه است که البته برخی جغرافیدانان سیاسی تئوری ۱+۱۵ را مطرح می‌کنند، زیرا آمریکا نیز در منطقه دخالت دارد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این ۱۵ کشور که به صورت فیزیکی و طبیعی با ایران همسایه هستند، یک میهمان ناخوانده نیز در حضور دارد. شوشتری متذکر شد: با این شرایط در تقسیم‌بندی منطقه‌ای وزارت خارجه همسایگان ایران باید در ۲ حوزه عربی_آفریقایی و آسیایی_اقیانوسیه مورد توجه قرار داده شود و لازم است که نوع روابط ایران با این ۱۵ کشور بازخوانی شود تا سیاست‌های ایران در جهت تامین منافع ملی تنظیم شود. وی با بیان اینکه روابط ایران با کشورهای همسایه در حال حاضر رضایت بخش نیست، زیرا این روابط منافع حداکثری جمهوری اسلامی ایران را تامین نمی‌کند، افزود: ضرورت دارد که جمهوری اسلامی ایران روابط خود با سایر کشورها را در جهت تامین منافع ملی مورد بازخوانی قرار گیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت موجود در ساختار وزارت امور خارجه با وجود دو معاونت آسیایی اقیانوسیه و عربی- آفریقایی مدل بهینه‌ای است، و‌ در معاونت عربی- آفریقایی اداره کل اختصاصی به نام خلیج فارس وجود دارد که در بر گیرنده همسایه‌های حوزه خلیج فارس می‌باشد و به لحاظ ساختاری، وضعیت فعلی گزینه بهینه است ولی در سیاست خارجی باید به همسایگان اولویت داد. لزوم تعیین نحوه تعامل ایران با کشورهای منطقه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است عراق و پاکستان به عنوان دو همسایه شرایط متفاوتی دارند که لازم است برای تعامل با هر یک از آن‌ها اقدام متناسب را انجام داد که این موضوع نیازمند تعیین استراتژی مدون است. سید قاسم جاسمی نیز، در خصوص لزوم تدوین "دکترین منطقه‌ای" سیاست خارجی ایران، اظهار داشت: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تفاهم، همدلی، عزت و مصلحت می‌باشد و لازم است در روابط ایران با سایر کشورها شرایط متوازن باشد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تضییع حقوق کشورهای منطقه نیستیم، بیان کرد: شاید بتوان گفت کشورهای همسایه ایران نیز به دنبال تضییع حقوق ایران نباشند، بلکه شیطنت‌هایی توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و به طور کلی بیگانگان حاضر در منطقه ایجاد می‌شود تا اتحاد بین کشورهای منطقه مخدوش شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کشورهای مسلمان منطقه از فرمایشات حضرت امام تبعیت می‌کردند در حال حاضر حوزه کشورهای مسلمان به یک قطب قدرتمند در منطقه تبدیل شده بودند. جاسمی با بیان اینکه برخی عوامل بیگانه در منطقه به دنبال ایجاد شیطنت در روابط ایران و همسایگان هستند، متذکر شد: از جمله اصول دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران این است که دست دوستی به سمت کشورهای منطقه ببرد و با هر کشوری که هدف دوستی داشته باشد به اتحاد می رسیم و توصیه جمهوری اسلامی به این کشورها این بوده که اجازه ندهیم بیگانگان درروابط کشورهای منطقه خدشه‌ای وارد کنند. وی افزود: کمیسیون امنیت ملی در مجلس و دولت با وزارت خارجه همواره در ایجاد ارتباط با سایر کشورها پیش قدم بوده اند و هر چقدر دوستی و تعامل با این کشورها ایجاد شود، منافع بیشتری برای کشور ما و همسایگان به دنبال خواهد داشت، اما عدم تعیین استراتژی سیاست خارجی ایران می‌تواند نواقصی را به وجود آورد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه کشورعراق با وجود ناامنی‌هایی که دارد به خوبی توانسته در داخل خاک خود امنیت مرزهای مشترک با ایران را حفظ کند و این موضوع نشان می‌دهد دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی باید نگاه مثبتی به همکاری با عراق داشته باشند، گفت: از سوی دیگر پاکستان با ارتش مدعی که در اختیار دارد، مرزهای مشترک با ایران را رها کرده و مشکلاتی را بعضا برای کشور به وجود می‌آورد، با همه این شرایط لازم است تا استراتژی مشخصی به عنوان معیار تعامل با همسایگان ایجاد شود تا براساس آن عملکرد وزارت خارجه مورد ارزیابی داده شود. ]]> سیاست Sun, 30 Apr 2017 05:39:47 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjtyeh.uqehhzsffu.html