سیاست روز - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Wed, 18 Jul 2018 23:48:07 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Wed, 18 Jul 2018 23:48:07 GMT فرهنگ 60 تب انتخابات دانش‌آموزان را سوزاند http://siasatrooz.ir/vdcammn6w49nwu1.k5k4.html اردوگاه شهید باهنر یکی از مهمترین مراکز فرهنگی آموزش و پرورش است که در شمال شهر تهران قرار دارد، این اردوگاه با امکانات مختلف ورزشی و سالن‌های مختلف یکی از مراکز اصلی مورد استفاده برای معلمان، دانش‌آموزان و مسئولان آموزش و پرورش است. در روزهای اخیر، خبر فروش اردوگاه شهید باهنر فضای آموزش و پرورش را تحت‌الشعاع قرار داده و حالا این سوال مطرح است که آموزش و پرورش یکی از مهمترین مراکز فرهنگی خود را از دست داده است. در نامه‌ای که حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خطاب به رئیس‌جمهور نوشته آمده است:‌ براساس اخبار واصله مطلع شدیم آموزش و پرورش اردوگاه شهید باهنر تهران را به یک‌سوم قیمت در قالب اجاره به شرط تملیک در اسفندماه ۹۵ به فروش رسانده است. این مرکز فرهنگی مهم آموزش و پرورش به شرکتی به نام واسط مالی شهریور سوم، فروخته شده است و با توجه به نقش حیاطی این اردوگاه در عرصه تعلیم و تربیت بهره‌برداری از آن توسط دانش‌آموزان و فرهنگیان ضروری است و این اقدام آموزش و پرورش موجب جریحه‌دار شدن احساسات خانواده بزرگ فرهنگیان کشور می‌شود. چرا باید به اموال آموزش و پرورش چوب حراج بزنند؟ حاجی‌بابایی این پرسش را مطرح می‌کند: چرا باید به اموال آموزش و پرورش چوب حراج بزنند همان ایام که از اموال بیت‌المال حقوق نجومی می‌دادند برای پرداخت مطالبات فرهنگیان املاک آموزش و پرورش را فروختند و برخی به جای اینکه از دولت در این رابطه پاسخ بخواهند، دست به بازی‌های سیاسی زده‌اند. تمام حرف‌هایی که می‌گویم براساس حساب و کتاب است افرادی که می‌گویند ماجرا صحت ندارد بگویند شرکتی که اردوگاه به آن فروخته شده دروغ است. البته پیش از این و در سال ۹۵، حقانی رئیس وقت کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در جلسه این شورا گفته بود: باخبر شدیم که یکی از بانک‌ها می‌خواهد در قسمتی از این باغ (اردوگاه شهید باهنر) ساخت و ساز انجام دهد و در مکاتبه با بانک و وزارت آموزش و پرورش به آنها گفته شده که این پهنه، پهنه سبز و حفاظت ویژه است و اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شود. ماجرا از این قرار بود که آموزش و پرورش در اواخر سال ۹۵ برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سند اردوگاه شهید باهنر را در گروی بانک قرار داد تا بتواند تمام اعتبار مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت را تامین و آن را به صورت یکجا به فرهنگیان پرداخت کند. حسین فرزانه معاون وقت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت پرداخت اقساط وام دریافت شده از بانک می‌گوید: طبق قانون سازمان برنامه و بودجه کشور، تا سال ۱۳۹۹ احکام لازم برای تعهد و بازپرداخت اصل، سود و هزینه‌های اوراق سررسید شده را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش ‌بینی کرده است و دولت مکلف به پرداخت این مطالبات همانند پرداخت حقوق است. حالا زمزمه‌های فروش اردوگاه شهید باهنر به گوش می‌رسد و در نامه حاجی بابایی به رئیس‌جمهور آمده است:‌ این مرکز فرهنگی مهم آموزش و پرورش به شرکتی به نام واسط مالی شهریور سوم، فروخته شده است. اما در این‌باره چند پرسش مطرح است؛ با توجه به اینکه دولت باید تا سال ۹۹ اعتبار لازم برای پرداخت اقساط این وام را تامین می‌کرد، آیا هم‌اکنون این اعتبار از سوی دولت تامین نشده و سند اردوگاه نیز در گروی بانک است و این موضوع منجر به فروش آن شده است؟ شرکت واسط مالی شهریور سوم،‌ عامل اجرایی و نظارتی انتشار اوراق اجاره جهت تأمین مالی وزرات امور اقتصادی و دارایی است، آیا ممکن است به دلیل پرداخت نشدن اقساط مربوطه، اردوگاه باهنر توسط این شرکت به فروش رفته باشد؟ در همین رابطه شهرام جمالی کارشناس آموزشی معتقد است: در این فضا که معلمان نسبت به حذف بندهایی از فیش حقوقی خود معترض هستند از سوی دیگر برای جبران کمبود معلم مدیران، معاونان و مشاوران مجبور به تدریس در کلاس درس هستند اعلام خبر فروش اردوگاه شهید باهنر نگرانی‌هایی را برای جامعه معلمان ایجاد می‌کند. در تصویب‌نامه مربوطه اعلام نشده است که اگر به هر دلیل دولت، اصل و سود اوراق پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت نکرد وضعیت سند اردوگاه شهید باهنر که در گرو بانک است چه خواهد شد. با توجه به اینکه مطالبات فرهنگیان نیز پرداخت نمی‌شود این سوال مطرح است که آیا پرداخت این اقساط برای دولت اولویت بیشتری نسبت به حقوق معلمان دارد که قطعا اینگونه نیست. بنابراین بعید است در شرایطی که دولت گرفتاری مالی دارد اقساط مربوط به این وام پرداخت شود.بازپرداخت این وام باید از سال ۹۵ تا ۹۹ انجام می‌شد و دولت در این سال‌ها باید اعتبار پرداخت این اقساط را در بودجه لحاظ کند و این تکلیف سازمان برنامه و بودجه است.اما مشخص نیست که درسال ۹۶ یا ۹۷ این اقساط تأمین اعتبار و پرداخته شده است یا خیر. همچنین داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود می‌گوید که موضوع شکایتی در بحث فروش اردوگاه شهید باهنر به این کمیسیون ارائه نشده است تا درباره آن بررسی کنیم. البته حسین فرزانه می‌گوید: در آن ایام که سند اردوگاه شهید باهنر را گرو گذاشتیم، سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی نسبت به موضوع حساس شدند و برای بررسی اقدام کردند، ما به آنها گفتیم این کار را مطابق قانون انجام داده‌ایم و این اختیار به وزارتخانه‌ها داده شده است. هم‌اکنون در بحث اردوگاه شهید باهنر ابهاماتی وجود دارد که به توضیح مسئولان آموزش و پرورش یا سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد، آیا سند اردوگاه همچنان در گروی بانک است یا به دلیل پرداخت نشدن اقساط مربوطه از سوی دولت، اردوگاه به فروش رفته است؟و چرا آموزش و پرورش برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان باید سند املاک خود را گرو بگذارد تا بتواند بودجه مربوطه را تامین کند؟ آیا دستگاه‌های دیگر هم چنین وضعیت مشابهی را دارند و برای پرداخت مطالبات کارمندان خود باید املاکشان را بفروشند؟ این موضوع تا چه اندازه از عدم توجه کافی به آموزش و پرورش و ناکافی بودن بودجه این وزارتخانه ریشه می‌گیرد؟ تسنیم ]]> فرهنگ Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcammn6w49nwu1.k5k4.html سعی کردیم به نیاز‌های مردم پاسخ دهیم http://siasatrooz.ir/vdccppqsi2bqxi8.ala2.html مجری برنامه "پایش" گفت: خوشبختانه پایش توانست با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. شاید هیچ برنامه اقتصادی تا امروز به این حد از موفقیت نرسیده است. کیاداوود اسفندیاری درباره ادامه روند ساخت و پخش برنامه "پایش" گفت: برنامه پایش به دلیل شفافیت در طرح موضوعات جامعه به مدت چند سال آن هم بدون توقف توانست تولید و پخش خود را در تلویزیون ادامه دهد و خوشبختانه امروز در بین مردم محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. وی با اشاره به موضوعات روز جامعه افزود: امروز همه خواهان انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی هستند و خوشبختانه ما پیش از حرکت جمعی در مسیر خواسته عمومی جامعه حرکت خود را آغاز کرده بودیم. همین هم حرکت در نهایت منجر شد تا شفافیت در شرح برخی مسائل به خواسته عمومی جامعه مبدل گردد. وی در همین راستا افزود: تبدیل شدن کارآفرینان به قهرمان از مواردی بود که چند سالی است برنامه "پایش" روی آن کار کرده و به جای خوبی رسیده است. علاوه بر پرداختن به مسأله کارآفرینی پایش طی چند سال گذشته درصدد پیگیری مشکلات تولیدکنندگان، رفع موانع کسب و کار، سرمایه‌گذاری و تولید و مسائلی این چنین است. البته درخصوص این موارد هنوز هدف اصلی ما محقق نشده است. وی ادامه داد: پایش از سال ۹۱ آغاز به کار کرد و طی این ۶ سال گذشته گروه با مدیریت سیدامیر سیاح و توحید آتشبار (نویسنده و محقق برنامه) روی بحث‌های محتوایی کار می‌کنند. خوشبختانه آنچه باعث رشد ما شده وجود دغدغه‌های مشترک در میان اعضای گروه سازنده پایش است. این همکاری گروهی از ابتدا تا امروز با وجود تمام سختی‌ها و فراز و نشیب‎هایش ادامه داشته و توانستیم این برنامه را برای مخاطبان روی آنتن داشته باشیم. اسفندیاری ادامه داد: در زمینه موضوعاتی که در برنامه "پایش" به آن پرداختیم از جمله مبارزه با فساد، شفافیت، تولید و مسائلی از این دست، توانستیم تاثیر خوبی روی تصمیم گیران کشور بگذاریم، به عنوان منتقل‌کننده خواسته‌های افکار عمومی نقش خود را ایفا کنیم و در مواقعی که لازم بوده فشار خود را بیاوریم تا نتیجه را به نفع مبارزه با فساد، شفافیت و موانع تولید تغییر دهیم. اگر تعداد برنامه‌های بیشتری در این حوزه تولید می‌شد بالطبع نتیجه بسیار بهتری به دست می‌آمد. وی با اشاره موفقیت "برنامه پایش" بیان کرد: خوشبختانه پایش توانست با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. شاید هیچ برنامه اقتصادی تا امروز به این حد از موفقیت نرسیده است. برنامه‌ای که با مردم ارتباط برقرار کرده و جذابیت‌هایی در حوزه کسب و کار ایجاد کند. مجری برنامه "پایش" درباره تغییر در ادامه این برنامه خاطرنشان کرد: قطعاً وقتی نیاز یک کشور به برخی موضوعات بیشتر شود در آن حوزه باید برنامه‌سازی بیشتری صورت گیرد. به عنوان نمونه با فرارسیدن جام‌جهانی و نیاز مردم به دیدن فوتبال تولید برنامه‌های ورزشی بیشتر از زمان‌های معمول قوت گرفت. برآورد من این است که هم اکنون مسئله مهم کشور ما موضوع معیشت مردم، اقتصاد و کسب و کار است. با توجه به همین مسائل باید تغییراتی در برنامه پایش صورت گیرد. البته این تغییرات تا حدودی رخ داده است. درخصوص زمان پخش پایش این را یادآور شوم که این برنامه علاوه بر یکشنبه ها، سه‌شنبه‌ها نیز روی آنتن خواهد رفت. میزان ]]> فرهنگ Wed, 18 Jul 2018 19:12:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdccppqsi2bqxi8.ala2.html «بیراهه» را بدون هماهنگی با قوه‌ قضاییه پخش کردید! http://siasatrooz.ir/vdcfmtdyew6dx0a.igiw.html شورای نظارت بر صداوسیما طی مصوبه‌ای اعلام کرد که پخش مستند «بیراهه» بدون هماهنگی با قوه قضاییه بوده است و از این حیث به صداوسیما تذکر داده می شود. در جلسه ۴۴۹ شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درباره پخش مستند «بیراهه» در رسانه ملی تصمیماتی اخذ شد. جلسه ۴۴۹ شورای نظارت بر سازمان صداوسیما روز دوشنبه ۲۵ تیر ۹۷ به ریاست حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای و با حضور نمایندگان قوای سه‌گانه در محل دبیرخانه شورا برگزار شد. در این جلسه پس از بررسی و استماع گزارشات واصله، مصوبات زیر درباره پخش مستند «بی راهه» به تصویب رسید: ۱- جریانی فعال و هدایت شده از خارج از کشور وجود دارد که حرمت‌شکنی، هنجارستیزی و اباحه‌گری در فضای واقعی و مجازی را در دستور کار خود قرار داده است. شورای نظارت، سازمان صداوسیما را موظف به روشنگری و تنویر افکار عمومی نسبت به وجوه مختلف و ابعاد متنوع این پدیده می‌داند و از رویکرد این سازمان در مواجهه منطقی و حرفه‌ای با مفاسد اجتماعی سازمان یافته حمایت می‌کند. ۲- در موضوع مستند اخیر «بیراهه» بررسی شورای نظارت نشان داد که پخش این برنامه بدون هماهنگی با قوه قضاییه بوده است، از این جهت به سازمان تذکر لازم داده می‌شود. ۳- به سازمان توصیه می‌شود در پرداختن به موضوعاتی که دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و قضایی است از مشاوره‌های لازم بهره‌مند شود و هماهنگی‌های لازم را با نهادهای ذیربط انجام دهد. ]]> فرهنگ Tue, 17 Jul 2018 18:01:57 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfmtdyew6dx0a.igiw.html باور کنیم که یک «هفت» واقعی می‌آید‌‌‌‌؟ http://siasatrooz.ir/vdcb8sb8srhbg5p.uiur.html اول شهریورماه برنامه سینمایی تلویزیون د‌‌‌‌‌ر کند‌‌‌‌‌اکتور شبکه سوم سیما قرار می‌گیرد‌‌‌‌‌ و با د‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ رونق اشتغال فیلمسازان جوان، توجه به بازار مستند‌‌‌‌‌ جزو اولویت‌های سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ «هفت» خواهد‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌. «هفت» برنامه تولید‌‌‌‌‌ی و زند‌‌‌‌‌ه تلویزیونی است که برای اولین بار د‌‌‌‌‌هم ارد‌‌‌‌‌یبهشت‌ماه سال ۸۹ بود‌‌‌‌‌ که با فرید‌‌‌‌‌ون جیرانی جلوی د‌‌‌‌‌وربین رفت و د‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌امه محمود‌‌‌‌‌ گبرلو و بهروز افخمی مسئولیت اجرا را د‌‌‌‌‌نبال کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. بعد‌‌‌‌‌ از مد‌‌‌‌‌تی وقفه د‌‌‌‌‌وباره تصمیم گرفتند‌‌‌‌‌ «هفت» جلوی د‌‌‌‌‌وربین برود‌‌‌‌‌ تا از قافله تحلیل‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر عقب نماند‌‌‌‌‌ و بازار رایزنی و گمانه‌زنی رسانه‌ای د‌‌‌‌‌اغ شد‌‌‌‌‌؛ چرا که نام‌های بزرگی به میان آمد‌‌‌‌‌ که نام مهران مد‌‌‌‌‌یری جد‌‌‌‌‌ی‌تر شد‌‌‌‌‌. اما به یک باره این کارگرد‌‌‌‌‌ان پیشنهاد‌‌‌‌‌ شبکه سه سیما را نپذیرفت و مد‌‌‌‌‌یران تصمیم‌گیرند‌‌‌‌‌ه به رضا رشید‌‌‌‌‌پور رسید‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌هه مسابقه سینمای ایران، برنامه تحلیلی شبکه سه روی آنتن برود‌‌‌‌‌. تجربه کم مجری «حالا خورشید‌‌‌‌‌» با حاشیه‌هایی برنامه «هفت» را همراهی کرد‌‌‌‌‌ تا جائیکه ابراهیم حاتمی‌کیا را به واکنش واد‌‌‌‌‌اشت. مد‌‌‌‌‌یرگروه اجتماعی شبکه سه سیما گفت: ساختار برنامه «هفت» تغییر پید‌‌‌‌‌ا نمی‌کند‌‌‌‌‌، فقط مخاطب اصلاح بر مبنای تقویت این برنامه را می‌بیند‌‌‌‌‌. یعنی د‌‌‌‌‌ر واقع برنامه «هفت» با چند‌‌‌‌‌ میز تخصصی کار تحلیل و بررسی سینمای ایران را پیش می‌برد‌‌‌‌‌ و حالا د‌‌‌‌‌ر طراحی جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌، «مستند‌‌‌‌‌» را مورد‌‌‌‌‌ توجه قرار د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه‌ایم. نوع واقعی از فیلمسازی که برای جوانان با استعد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و علاقه‌مند‌‌‌‌‌ ما رویکرد‌‌‌‌‌های انگیزه‌ساز همراه با ارتقاء و تقویت علمی د‌‌‌‌‌ر جهان زیبای مستند‌‌‌‌‌، ایجاد‌‌‌‌‌ می‌کند‌‌‌‌‌. ما د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» حرف‌های جد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌رباره «مستند‌‌‌‌‌سازی» می‌زنیم که تا به اشتغال‌زایی د‌‌‌‌‌ر سینما هم تأکید‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌ه باشیم. بنابراین د‌‌‌‌‌ر کنار میزهای تخصصی تحلیل و بررسی برنامه یک میز مستند‌‌‌‌‌ و انیمیشن هم اضافه می‌شود‌‌‌‌. ناصر کریمان د‌‌‌‌‌ر پاسخ به این سوال که قرار است چه شخصیتی اجرای سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» را برعهد‌‌‌‌‌ه بگیرد‌‌‌‌‌، تأکید‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌: رسانه‌ای کرد‌‌‌‌‌ن نام مجری، محتوا و اصل هویت جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» را تحت‌الشعاع خود‌‌‌‌‌ قرار می‌د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌. این روزها می‌بینیم که رسانه‌ها نام مجری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ را رایزنی می‌کنند‌‌‌‌‌ اما لازم است بگویم بهروز افخمی، مهران مد‌‌‌‌‌یری و رضا رشید‌‌‌‌‌‌پور به عنوان مجری د‌‌‌‌‌ر این برنامه حضور ند‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌. این د‌‌‌‌‌وستان جزو بهترین‌های عرصه هنر این مملکت هستند‌‌‌‌‌ و این نوع رایزنی‌ها کار جالبی نیست. چرا که بهروز افخمی د‌‌‌‌‌ر برنامه خیلی تلاش کرد‌‌‌‌‌ و وقتی گمانه‌زنی‌های هد‌‌‌‌‌ف‌د‌‌‌‌‌ار د‌‌‌‌‌ر این باره انجام می‌شود‌‌‌‌‌ به شخصیت این هنرمند‌‌‌‌‌ ما و ارتباط د‌‌‌‌‌وستانه‌ای که تلویزیون با ایشان د‌‌‌‌‌اشته و د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ به آن خد‌‌‌‌‌شه وارد‌‌‌‌‌ می‌شود‌‌‌‌‌. رضا رشید‌‌‌‌‌پور و مهران مد‌‌‌‌‌یری هم که کماکان با تلویزیون ارتباط د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌ و همیشه از د‌‌‌‌‌رون‌مایه استعد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌های بالقوه این عزیزان استفاد‌‌‌‌‌ه کرد‌‌‌‌‌ه‌ایم و بهره می‌بریم. کریمان د‌‌‌‌‌رباره علت وقفه برنامه «هفت» گفت: معاونت سیما راهبرد‌‌‌‌‌هایی را د‌‌‌‌‌ر جهت حمایت و راهبری مناسب عرصه سینمایی د‌‌‌‌‌ر تلویزیون به همه شبکه‌ها ابلاغ کرد‌‌‌‌‌؛ بسته‌ای که واقعاً لازم بود‌‌‌‌‌ تا برنامه‌های ترکیبی پیرامون سینمای ایران نظام‌مند‌‌‌‌‌ حرکت کنند‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ با این چارچوب‌ها، برنامه «هفت» جلو می‌‌رود‌‌‌‌‌ و البته برنامه‌های مشابه تحلیل سینمای ایران مثلاً سینما د‌‌‌‌‌و و یا برنامه تلویزیونی شبکه‌چهار هم این رویکرد‌‌‌‌‌ها را د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌ستور کار خود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌. وی با اشاره به اینکه سینماگران مطمئن باشند‌‌‌‌‌ یک سیاست واحد‌‌‌‌‌ و مشترکی د‌‌‌‌‌ر تلویزیون نسبت به سینمای ایران وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌، افزود‌‌‌‌‌: این نامنظمی بر مبنای برد‌‌‌‌‌اشت‌های سلیقه‌ای از محتوای سینمایی بر ایجاد‌‌‌‌‌ شائبه و حاشیه‌آفرینی میان خانواد‌‌‌‌‌ه تلاشگر سینمای ایران، د‌‌‌‌‌امن می‌زد‌‌‌‌‌ و یک‌د‌‌‌‌‌ست شد‌‌‌‌‌ن سیاست محتوایی د‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌گاه سینمایی تلویزیون باعث می‌شود‌‌‌‌‌ تا شاهد‌‌‌‌‌ تفرق و یک نگاه چند‌‌‌‌‌ وجهی د‌‌‌‌‌ر میان سینماگران‌مان نباشیم. از طرفی خانواد‌‌‌‌‌ه سینمایی ما بد‌‌‌‌‌انند‌‌‌‌‌ که تلویزیون یک سیاست واحد‌‌‌‌‌ و مشترکی د‌‌‌‌‌ر قبال سینمای ایران د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ که باعث توسعه و پیشرفت د‌‌‌‌‌ر این عرصه شود‌‌‌‌‌. یک مد‌‌‌‌‌تی برای جمع‌بند‌‌‌‌‌ی این سیاست‌ها، زمان نیاز د‌‌‌‌‌اشتیم؛ به همین خاطر برنامه «هفت» متوقف شد‌‌‌‌‌. تنها ما اصرار کرد‌‌‌‌‌یم که مخاطب از تحلیل و بررسی فیلم‌های مسابقه سینمای ایران(جشنواره فیلم فجر) عقب نماند‌‌‌‌‌ ویژه برنامه «هفت» را با اجرای رضا رشید‌‌‌‌‌پور جلوی د‌‌‌‌‌وربین برد‌‌‌‌‌یم. مد‌‌‌‌‌یر گروه اجتماعی شبکه سه سیما د‌‌‌‌‌ر پاسخ به این سوال که آیا د‌‌‌‌‌وباره برنامه «هفت» از یک طیف منتقد‌‌‌‌‌ که بسیاری را این رویکرد‌‌‌‌‌ آزرد‌‌‌‌‌ه‌خاطر کرد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ استفاد‌‌‌‌‌ه می‌کند‌‌‌‌‌، خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌: خوشبختانه د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ برنامه «هفت» از تمام طیف‌های کارشناسان و منتقد‌‌‌‌‌ین بهره‌مند‌‌‌‌‌ می‌شویم. چرا که د‌‌‌‌‌ر جریان پخش سری‌های قبل، اتهامات زیاد‌‌‌‌‌ی به ما زد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ که از یک نوع نگرش و یک طیف خاصی از کارشناس و منتقد‌‌‌‌‌ استفاد‌‌‌‌‌ه می‌کنیم که د‌‌‌‌‌ر سری جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ سعی‌مان بر این تنوع نگرش‌ها و تفاوت کارشناسان است. می‌کوشیم د‌‌‌‌‌ر سیاست‌ها و چارچوب‌های مشخص شد‌‌‌‌‌ه تضارب آرا بوجود‌‌‌‌‌ بیاید‌‌‌‌‌ که این تفاوت‌ و تنوع نگرشی، انشاالله منتج به تعالی و پیشرفت سینمای کشور شود‌‌‌‌‌. تسنیم ]]> فرهنگ Mon, 16 Jul 2018 19:02:51 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb8sb8srhbg5p.uiur.html پول می‌گیریم و د‌‌‌‌هان‌مان را می‌بند‌‌‌‌یم! http://siasatrooz.ir/vdccspqse2bqxi8.ala2.html تنها چند‌‌‌‌ ماه تا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت باقی ماند‌‌‌‌ه است و مسئولان برای حضور د‌‌‌‌ر این عرصه نمایشگاهی آماد‌‌‌‌ه می‌شوند‌‌‌‌. یکی از نکاتی که طی چند‌‌‌‌ سال گذشته برای نشر ایران و ناشران حاضر د‌‌‌‌ر این نمایشگاه آزارد‌‌‌‌هند‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌ه، حضور عناصر منافقین د‌‌‌‌ر روزهای سوم و چهارم این نمایشگاه د‌‌‌‌ر غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران است. حضور این افراد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌و روز اغلب مانع از فعالیت ناشران شد‌‌‌‌ه و به نحوی غرفه ایران را به تعطیلی می‌کشاند‌‌‌‌. هرچند‌‌‌‌ این مسئله سال گذشته به اوج خود‌‌‌‌ رسید‌‌‌‌، اما د‌‌‌‌ر سال‌های پیش‌تر نیز این اخلال د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌، اما کمترین کاری د‌‌‌‌ر راستای حذفش صورت نگرفت. سال گذشته اما برخی از ناشران مستقل به ستوه آمد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و اعتراض شد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ خود‌‌‌‌ را به توبیاس ووس، معاون نمایشگاه فرانکفورت و اورسلا هلپ مد‌‌‌‌یر بخش آسیا و آفریقای این نمایشگاه و همچنین نمایشگاه اعلام د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌. بیانیه سال گذشته به شکل جد‌‌‌‌ی هشد‌‌‌‌اری برای مسئولان برگزار‌کنند‌‌‌‌ه و مسئولان جمهوری اسلامی ایران بود‌‌‌‌ تا پیش از حضور از امنیت کامل و فعالیت آزاد‌‌‌‌انه نشر ایران اطمینان خاطر حاصل کنند‌‌‌‌. اما طی روزهای اخیر شاهد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌یم که متولیان نمایشگاه فرانکفورت تنها با «بخشش مالی» پاسخ بیانیه تحریم ایرانی‌ها را د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه و با این گزینه سعی د‌‌‌‌ر آرام کرد‌‌‌‌ن فضا د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌. ناگفته نماند‌‌‌‌ سال گذشته تعد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ی از ناشران د‌‌‌‌ر بیانیه خود‌‌‌‌ عنوان د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌: د‌‌‌‌ر صورت رفع نشد‌‌‌‌ن این مزاحمت که همواره مورد‌‌‌‌ اعتراض جمهوری اسلامی ایران بود‌‌‌‌ه است، جامعه مستقل نشر ایران سال آیند‌‌‌‌ه از حضور د‌‌‌‌ر نمایشگاه کتاب فرانکفورت صرف نظر خواهد‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌. (مد‌‌‌‌یران موسسات نشر ققنوس، ثالث، نگاه، پید‌‌‌‌ایش، هرمس، فرهنگ معاصر، خانه هنرمند‌‌‌‌ان ایران و جمعی د‌‌‌‌یگر از فعالان فرهنگی حاضر د‌‌‌‌ر غرفه ملی ایران سال گذشته مراتب شد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ اعتراض جامعه نشر و کتاب جمهوری اسلامی نسبت به این ایجاد‌‌‌‌ مزاحمت را د‌‌‌‌ر بیانیه‌ای عنوان کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.) اما نکته جالب اینجاست که نه زمانی که سلمان رشد‌‌‌‌ی مرتد‌‌‌‌ قرار بود‌‌‌‌ سخنران این نمایشگاه د‌‌‌‌ر افتتاحیه باشد‌‌‌‌ و نه حالا که مزاحمت‌های منافقین آن هم د‌‌‌‌ر نمایشگاهی کاملا فرهنگی مشهود‌‌‌‌ است، مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت کوچک‌ترین برخورد‌‌‌‌ی را جایز نمی‌د‌‌‌‌انند‌‌‌‌ بلکه تنها به ارائه حق‌السکوت اکتفا کرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌. آنها اعلام د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌: «تخفیفی معاد‌‌‌‌ل ۵۰۰۰ یورو افزون بر تخفیف مرسوم د‌‌‌‌ر محاسبه هزینه غرفه ملی ایران برای سال ۲۰۱۸ لحاظ شود‌‌‌‌. علاوه بر این مقرر شد‌‌‌‌ه امتیازات د‌‌‌‌یگری هم د‌‌‌‌ر کارت ورود‌‌‌‌ و سایر تسهیلات د‌‌‌‌ر اختیار غرفه ایران قرار گیرد‌‌‌‌.» ارائه کارت ورود‌‌‌‌ و تسهیلاتی از این د‌‌‌‌ست برای حضور نشر ایران د‌‌‌‌ر برابر مزاحمت‌های منافقین تامل‌برانگیز است و به نظر می‌رسد‌‌‌‌ مسئولان جمهوری اسلامی ایران، برای پایان د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ن به چنین مزاحمت‌هایی باید‌‌‌‌ ایستاد‌‌‌‌گی به خرج د‌‌‌‌هند‌‌‌‌ و از مد‌‌‌‌یران نمایشگاه کتاب فرانکفورت، امنیت کامل مطالبه کنند‌‌‌‌؛ نه اینکه د‌‌‌‌ر شرایط سخت اقتصاد‌‌‌‌ی راه کوتاه آلمان‌ها یعنی د‌‌‌‌ریافت تخفیف را قبول کنند‌‌‌‌. فارس ]]> فرهنگ Mon, 16 Jul 2018 19:02:51 GMT http://siasatrooz.ir/vdccspqse2bqxi8.ala2.html شامی‌های سوراخ‌دار و معصومیتی که از دست رفت http://siasatrooz.ir/vdcf1tdy0w6dxya.igiw.html به نام خدای مهر و محبت و عاطفه، ما روزهای سختی داشتیم و داریم، در تفاوت‌ها زندگی کردیم، با تفاوت‌ها اندیشه‌هایمان ساخته شد، از میان تفاوت‌ها قد کشیدیم و رشد کردیم، اما هرگز رفتارهای گاها تلخ یکدیگر را به حساب اندیشه‌ها و اعتقاداتمان نگذاشتیم. ما یاد گرفتیم اگر روزی تفاوت‌هایمان را نشانه می‌گرفتیم، توهین می‌کردیم و یکدیگر را به سخره می‌گرفتیم و پای یکدیگر را وسط می‌کشیدیم، راهمان جدا می‌شد و عاطفه‌هایمان چنگ می‌شد بر دل کوچک ما. ما عزیز جانی داریم که سال‌ها پیش درس و تحصیل را بهانه خروج از گرمای عشق‌مان دانست. طعم تلخ دلتنگی را به خاطر احترام به خواسته‌هایش به جان خریدیم، همیشه می‌گفت هر چند کنار هم متفاوتیم، اما با هم آرامیم، می‌گفت سره حرف ونه سره دله بمونه، شه شه مشکله حل کنیم (راز خانه در خانه بماند و خودمان مشکلاتمان را حل کنیم). اما چه شد که حرفش زیر و رو شد و تفاوت‌های ما غصه‌ای شد روی دلش که از خانه رمضونه دکتر و عمو ممدحسن هم فراتر رفت. چه شد که خنده‌های پرشورمان، آغوش‌های گرم‌مان تبدیل شد به کینه‌ها و بغض‌ها و نداشته‌ها. به سخره و دردها و کمپین‌های یواشکی و علنی. چه شد که خانه بزرگ و دلباز من تبدیل شد به زیرزمین؟ هرچه هست می‌دانم دلش پر می‌کشد برای یک جرعه شربت بهار نارنج با تخم شربتی و زعفران خانه من. می‌دانم که خواهرانه‌هایم برایش گرم و بی‌ریاست. می‌دانم که می‌داند هنوز هم در کنج پیشخوان آشپزخانه‌ام جایی هست برای یک دل سیر حرف زدن و سبک شدن، هنوز روی اجاق گاز خانه‌ام غذای گرمی یا شامی سوراخ‌داری برای شتاب‌زدگی‌هایش دارم تا دلش سیر شود و خیالش جمع، او می‌داند من هنوز مینای مینایم، من حس ناب خواهری را از معصومیت خواهر همان امام رضایی آموختم که وقتِ نگرانی و اضطراب، عزیز گریزپایم صدایش می‌زد. من معصومیت از دست رفته او را خواهانم، من اعتقادات به سخره گرفته خانه و وطنم را بازپس خواهم گرفت، پس به قول خودش، بچرخ تا بچرخیم. پی‌نوشت: کسی که باید معنی عکس را بفهمه می‌فهمه. نویسنده: مینا علینژاد ]]> فرهنگ Sun, 15 Jul 2018 20:21:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcf1tdy0w6dxya.igiw.html فرمان حمله به اخلاق http://siasatrooz.ir/vdcgyn9qwak9zq4.rpra.html در روزگار فعلی سینمای ایران که ژانر کمدی تغییر ماهیت پیدا کرده و به نازلترین سطح خود رسیده است، جولان فیلم‌های مبتذل، اصل و بنیاد سینما را مورد تهدید قرار داده اند.تسخیر هنر هفتم توسط سینمای بدنه با توجیه صرفا اقتصادی به تغییر ذائقه مخاطبان منجر خواهد شد و با گذشت زمان، سینما را صرفا با همین فیلم‌های آماتور به خاطر می‌آورند. ژانر کمدی در سینمای جهان شناخته شده و همراه با معنی و مفهوم است تا اندازه‌ای که سرشناس‌ترین سینماگران دنیا برای بیان معانی و مفاهیم عمیق به سراغ این ژانر می‌روند تا بتوانند تاثیر‌گذاری بیشتری برمخاطبان داشته باشند. به دلیل وجود خلا‌ءهای فرهنگی و فقدان فضا‌های نشاط آور در سطح جامعه، سینما به جایگاهی برای به دوش کشیدن بار تمام این کمبود‌ها تبدیل شده است. وجود باند‌ها و گروه‌های مختلف و سود‌های کلان حاصل از فیلم‌ها منجر شده تا منافع اقتصادی و زد و بند‌های پشت پرده، بخش اعظمی از سینمای ایران را تسخیر کند و نبض سینما را به دست کسانی دهد که صرفا منافع شخصی و اقتصادی خود را در اولویت می‌بینند. این نفوذ به اندازه‌ای در سینما ریشه کرده است که این افراد برای رسیدن به سود‌های عجیب و غریب خود به سراغ اشخاص معتبر سینما می‌روند و آن‌ها را در این آشفته بازار سینما، دست مایه اهداف غیر اخلاقی خود می‌کنند. اخیرا فیلم‌هایی که روانه اکران تابستانه شده‌اند به اندازه‌ای مبتذل و سخیف هستند که انگار با تمام توان در راستای خدشه دار کردن این هنر برجسته کمر به هتک حرمت در آن بسته اند. فیلم جدید ابوالحسن داودی کارگردان با سابقه و آبرومند سینمای ایران با نهایت سرعت پرده‌های ابتذال را دریده است و توانسته برگ سیاهی پررنگ را به کتاب سینمای شریف و با اخلاق ایران اضافه کند. «هزارپا» فیلمی به ظاهر در ژانر کمدی است که اگر محدودیت‌ها و فرهنگ جامعه اجازه می‌داد به راحتی می‌توانست ژانر خاصی را برای اولین بار وارد سینمای پس از انقلاب کند. داودی دلیل ساخت چنین فیلمی را خارج کردن جامعه از بحران عمیق گرفتار شده بیان کرده و کمدی را کم ارزشترین و کم بهاترین گونه سینما برشمرده است که به فرض قبول بحران آیا خارج کردن جامعه از بحران و وارد کردن به بحرانی عمیق‌تر از چاله به چاه افتادن نمی‌توان لقب داد؟ با رد کردن خطوط فرهنگی و عرفی جامعه مانند کانال‌های فضای مجازی به راحتی می‌توان هم دیده شد و هم فروش بالایی را تجربه کرد و نیازی به هزینه‌های هنگفت برای بازیگران میلیاردی نباشد، اما همه این‌ها می‌تواند به چه قیمتی انجام شود. این فیلم به اندازه‌ای نگاه گیشه‌ای دارد که برای فروش بالا و جذب مخاطب بدنه سینما تنها سه بازیگر حرفه‌ای سینما ( عطاران ، عزتی ، بهرامی) را با هزینه گزاف برای ایفای نقش به کار گرفته است و الباقی را بازیگران غیر سینمایی تشکیل می‌دهند که بدون در نظر گرفتن این سه نقش می‌توان «هزارپا» را یک تله فیلم به شمار آورد. این میزان از دیالوگ‌ها و شوخی‌های جنسی در یک فیلم بی‌سابقه بوده است و تمام شوخی‌های فیلم و خنده‌های مخاطبان در سالن سینما صرفا براساس کنایه‌های رکیک فیلم اتفاق می‌افتد و به ندرت طنز موقعیتی در فیلم دیده می‌شود. به قدری وجه ابتذال فیلم سنگینی می‌کند که نمی‌توان به جنبه‌های سیاسی و عقیدتی فیلم که کارگردان اعتقاد دارد کاملا به دور از آن‌ها بوده اشاره کرد، اما هر مخاطبی به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که فیلم بسیاری از عقاید و شخصیت‌های برجسته را به سخره می‌گیرد و اصولا داستان فیلم حول محور اعتقاد شخصیت اصلی زن پیش می‌رود. «هزارپا» فیلمی برای سوءاستفاده از فضای موجود در عرصه اجتماعی به حساب می‌آید که به هر نحوی حتی شکستن حرمت‌ها و زیر پا گذاشتن اخلاق سعی در خنداندن مخاطب بدون هیچ توجهی به آثار مخرب و پیامد‌های آن دارد. از اتفاقات و بدعت‌های جدید فیلم استفاده از سکانس‌های به اصطلاح حذف شده در تیتراژ فیلم است که ضربه‌ آخر را برای فروپاشی اخلاق در سالن سینما می‌زند و نمی‌گذارد صحنه‌ی مبتذلی از دست مخاطب برود. به یقین و با توجه به هنجار‌های کنونی جامعه به راحتی می‌توان گفت که فیلم سینمایی «هزارپا» را نمی‌توان با خانواده در سالن‌های سینما تماشا کرد و چه بسا خود عوامل فیلم هم نتوانند فیلم را در کنار خانواده و فرزندانشان تماشا کنند. علاوه بر فیلم سخیف «هزارپا»، فیلم‌های دیگری که در حال اکران هستند و ژانر کمدی را با خود یدک می‌کشند چیزی جز سرخوشی گذرا را در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهند و تم اصلی فیلم‌ها را فقط رقص و آواز بازیگران تشکیل داده اند. «هزارپا» و فیلم‌های هم دسته آن مانند دشمن زن، تگزاس و به وقت خماری آثاری در همان سطح نازل سینمای بدنه هستند و تهی از هرگونه فکر و اندیشه در پس خود به منظور ارائه یک اثر هنری به شمار می‌روند. ساخت و نمایش این گونه آثار نشان داد نهاد‌های نظارتی و فرهنگی دیگر به این قبیل فیلم‌ها تن داده‌اند و وظیفه خود را برخورد با مسائل دسته چندم فرهنگی تعریف کرده اند. از دلایل کارگردانان و تهیه‌کنندگان معتبر سینما اقرار به ناگزیر بودن در ساخت فیلم‌هایی مانند «هزارپا» است زیرا بازار این قبیل فیلم‌ها داغ است و فروش خواهند داشت اما این گفته‌ها قانع کننده نیست زیرا اعتبار به دست آمده در طول سالیان سال را نمی‌توان به راحتی برای ماندن در صحنه به تاراج گذاشت. مسئله مهم در همین ارتباط شاید جمله معروف و رایج؛ انسان‌ها به کار‌های نکرده اش بیشتر ارزش پیدا می‌کند تا کار‌های انجام داده. با وضعیت نابسامان کنونی سینما شاید شرایط به گونه‌ای شده است که اصلاح وضعیت فعلی زمان بر و نیازمند برنامه راهبردی باشد، اما می‌توان تصمیماتی برای جلوگیری از گسترش انحطاط در سینما اتخاذ کرد و مانع آسیب رسیدن به بخش زحمت کش و شریف سینما شد. رده بندی‌های سنی در سالن‌های سینما ، تقسیم فیلم‌های این چنینی از فیلم‌های متعهد و دغدغه مند اصولی ابتدایی نمایش آثار هنری از جمله سینما در همه جای جهان است. توجه جشنواره‌های داخلی به فیلم‌های کمدی و نگاه ویژه به این ژانر شاید بتواند آن را از منجلاب کنونی گرفتار شده نجات دهد و مسیر مشخصی را برای این حوزه از سینما مقابل فیلم سازان قرار دهد. باشگاه خبرنگاران ]]> فرهنگ Sun, 15 Jul 2018 20:21:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgyn9qwak9zq4.rpra.html شما هم باید پاسخگو باشید آقای «بی‌مسئولیت»! http://siasatrooz.ir/vdcbwsb89rhbg8p.uiur.html پس از اشتباه بزرگ صداوسیما و پخش اعترافات مستندگونه‌ای به اسم «بیراهه» موجی از مخالفت‌ها مجازی در مواجهه با پخش اعترافات مائده هژبری به راه افتاد و فرصتی را برای مخالفان مجازی پدید آورد تا با این دستاویز بار دیگر به انتقاد از صداوسیما بپردازند. دامنه این فضای مجازی آنقدر گسترش پیدا کرده که روابط عمومی سازمان صداوسیما به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. اما در چنین شرایطی رئیس دانشگاه صداوسیما پس از پخش فیلم اعترافات دختر اینستاگرامی در توئیتی اظهار نمودند: «۱-من هیچ مسئولیتی در صداوسیما ندارم. ۲-در دانشگاه صداوسیما کار می‌کنم. ۳-با دیدن این کلیپ متاسف شدم، نه اخلاقی بود نه حرفه ای. و رسانه ملی بابت پخش این قبیل مصاحبه‌ها در گذشته هزینه سنگینی داده.» در این توئیت سه نشانه وجود دارد که قابل بررسی است، اول؛ غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بودن بیان این تحلیل از زبان رئیس دانشگاه صداوسیما صحه گذاشتن بر اشتباه بودن پخش اعترافات هژبری است. اما دو نشانه دیگر ده‌ها حرف ناگفته دارد که ایشان باید منظورشان را شفاف‌تر بیان کنند. بگذارید از منظری دیگر به مطلب نگاه کنیم: الف-من هیچ مسئولیتی در صداوسیما ندارم. ایشان اولا با حکم رئیس سازمان صداوسیما، رئیس دانشگاه صداوسیما شده‌اند، چطور می‌توان پذیرفت که مسئولیتی ندارند، حتی اگر صداوسیما را در گیومه گذاشته باشند که آن را خاص کرده باشد، باز هم پذیرفتنی نیست که مسئولیتی در صداوسیما نداشته باشند. مگر ایشان عضو شورای معاونان رسانه ملی نیستند که بالاترین شورای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌ها و برنامه‌هاست!! مگر می‌توان تصور کرد که کسی هیچ مسئولیتی در صداوسیما نداشته باشد، آن وقت عضو بالاترین و اصلی‌ترین و مهمترین شورای تصمیم‌گیری صداوسیما باشد؟ ب- نشانه دوم به این جمله بر می‌گردد که من در دانشگاه صداوسیما کار می‌کنم. این جمله رئیس دانشگاه صداوسیما از ظرافت خاصی برخوردار است و ظاهرا هوشمندانه نگاشته شده، از این جهت که اولا خودش را همانند دیگر کارکنان و اساتید دانشگاه صداوسیما نشان دهد و در ثانی بگوید که من از بدنه مدیریتی صداوسیما جدا هستم! چرا باید چنین کند؛ اینکه ژست اپوزیسیونی وی که فقط برای مطرح شدن است در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی جا بیفتد که اگر روزی فضایی انتقادی‌تر درباره رسانه ملی پیش آمد نشان دهد که بر خلاف سیاست‌های آن شنا کرده است. در واقع نمایشی برای آینده که من مخالف (اپوزیسیون) بوده‌ام. اما کاربران هوشمند و به خصوص کارکنان فهیم صداوسیما می‌فهمند که این‌ها فقط ژست است برای اینکه جایی باز کنی برای پستی بالاتر. چون شایعاتی که بعضا در مورد ایشان شنیده می‌شود حکایت از سر درون دارد. چقدر این رفتار شبیه رفتار اشخاصی است که بالاترین مقامات را در دستگاه‌های اجرایی کشور دارند و هم‌اکنون ژست اپوزیسیون به خود گرفته‌اند. این افراد همان‌هایی هستند که از مسئولیت پذیری فرار کرده و برای جلب توجه فردی حاضر به بی‌اعتبار کردن رسانه ملی که خود عضو اصلی تصمیم‌گیرانش است، هستند. ایشان سعی در اتصال به حلقه برگزار کننده جشنواره عمار دارند و چندین بار داور این جشنواره بوده‌اند. ایشان در جشنواره عمار سخن از اعتلای سینمای انقلاب به زبان می‌آورند اما پایان‌نامه دکترای منتشر شده ایشان درباره سینمای مهرجویی و کیارستمی است. در برنامه هفت محمود گبرلو از سینمای دفاع مقدس تجلیل می‌کنند اما برای دفاع از فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در مقابل مسعود فراستی می‌نشیند. آیا این رفتار نوعی دوگانه‌سوزی نیست؟! مشرق ]]> فرهنگ Sun, 15 Jul 2018 07:16:22 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbwsb89rhbg8p.uiur.html کپی‌رایت نداریم؛ اخلاق حرفه‌ای هم نداریم؟ http://siasatrooz.ir/vdcb0sb88rhbg8p.uiur.html کافی است نگاهی به کتاب‌های ترجمه شده بیندازیم. آن وقت متوجه می‌شویم که یک عنوان با چندین و چند ترجمه منتشر شده؛ برای مثال حدود ۳۰ برگردان متفاوت از «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری وجود دارد و کسی نیست بپرسد، داستانی که محمد قاضی و ابوالحسن نجفی به زیبایی هر چه تمام‌تر، ترجمه‌اش کرده‌اند، چه نیازی به گردان‌های چندباره و چندباره دارد؟ «ماهی روی درخت»، مجموعه جودی، نیکلا کوچولو و چندین و چند داستان‌ و مجموعه خوب دیگر بارها و بارها ترجمه شده‌اند و نتیجه این برگردان‌های همزمان، سودجویی ناشران و سرگردانی مخاطبان است. در وزارت فرهنگ و ارشاد هم قانون و سیستمی وجود ندارد که به یک عنوان کتاب، تنها یک بار(آن هم در فاصله زمانی اندک) مجوز دهد. فرزاد فربد هم مترجم است هم ناشر؛ از دیدگاه او اینکه دو ناشر همزمان یا به فاصله کوتاه از هم به ترجمه یک اثر بپردازند، عین بی‌اخلاقی استو تنها ناشرانی این رفتار را در پیش می‌گیرند که تنها به منافع خود فکر می‌کنند و درپی سودجویی هستند. به گفته مترجم آثار نیل گیمن، برخی ناشران، گوشه‌ای به انتظار می‌نشینند و فعالیت همکاران خود را رصد می‌کنند؛ مبادا کار خوب و پرمخاطبی منتشر شود و آنها بی‌خبر باشند. جالب اینکه چنین ناشرانی، خود به دنبال کارهای خوب نمی‌روند بلکه پخته خواری می‌کنند و با پس و پیش کردن چند جمله، همان ترجمه را کپی می‌کنند. فربد با انتقاد از سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد می‌گوید: با توجه به اینکه ما کپی‌رایت را به رسمیت نپذیرفته‌ایم، بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد به دو ناشر، مجوز انتشار یک عنوان کتاب را ندهد. برای مثال کتاب «مرشد و مارگریتا» را عباس میلانی به خوبی، به فارسی برگردانده همین کتاب را مترجم دیگری هم ترجمه کرده اما برگردان دوم هیچ ارزش افزوده‌ای بر ترجمه میلانی ندارد؛ پس چرا باید منتشر شود؟! جز اینکه تعدادی که پیش از این در پخش کتاب فعال بودند ناشر شده‌اند و بیشتر درپی سودجویی هستند؟! انتشار ترجمه‌های همزمان، رسیدن به سود بیشتر است نیلوفر تیموریان، مدیر انتشارات ایران‌بان است. او هم وجود ترجمه‌های موازی را نشانه بی‌اخلاقی ناشران می‌داند و می‌گوید: درست است که ما کپی‌رایت نداریم اما چیزی به نام اخلاق و انصاف وجود دارد؛ چرا کتابی که یک مترجم دیگری ترجمه و یک ناشر، آن را منتشر و معرفی کرده حالا که شناخته شده و جای خود را میان مخاطبان باز کرده، باید دوباره و چندباره از سوی مترجمان و ناشران دیگر منتشر شود؟! به گفته او بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز انتشار به کارهای تکراری ندهد؛ گرچه از این وزارتخانه هم کاری ساخته نیست و در شرایط فعلی، تنها کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد، جلویش را گرفته تکرار نام‌ ناشران است؛ برای مثال نام «ایران‌بان» را ناشر دیگری نمی‌تواند انتخاب کند اما جلوی انتشار ترجمه‌های متعدد از یک اثر گرفته نشده است. تیموریان هم وجود ترجمه‌های موازی را سودجویی برخی ناشران تلقی می‌کند و می‌گوید: بعضی ناشران منتظرند تا یک مجموعه منتشر شود و مخاطب خود را پیدا کند. برای مثال ما «خاطرات یک بی‌عرضه» را منتشر کردیم و این مجموعه با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شد؛ پس از ما ناشران دیگر هم این کتاب‌ها را منتشر کردند و کسی نیست از این ناشران که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند بپرسد: این همه سال مجموعه خاطرات یک بی‌عرضه» منتشر نشده بود چرا همه آن سال‌ها به فارسی برش نگردانید؛ حالا چند جمله را جابه‌جا و کتاب را با ترجمه‌ای تازه(البته به باور خودشان) وارد بازار نشرکرده‌اید؟! ترجمه‌های متعدد از یک اثر، مخاطب را سرگردان می‌کند محبوبه نجف خانی مترجم کودک و نوجوان است. او بی‌توجهی به حقوق مولف و نبودن قانون کپی رایت را یکی از دلایل عمده وجود ترجمه‌های تکراری می‌داند و می‌گوید: ناشران به خود اجازه می‌دهند تا متن کتاب را به هر مترجمی که دل‌شان می‌خواهد، با هر میزان دانش و توان، بسپارند؛ همان‌گونه که مجموعه‌های داستانی را گاه به چند مترجم می‌دهند تا هر مجلد را یک نفر ترجمه کند، در صورتی که مترجم باید با حال و هوای داستان آشنا باشد و کلیت اثر را دریابد. به گفته مترجم مجموعه جودی، توزیع نامناسب، یکی دیگر از دلایل وجود ترجمه‌های تکراری از یک اثر است. به این معنی که ناشران، کاری به ترجمه‌های گوناگون از یک کتاب واحد ندارند و تصور می‌کنند کتاب، اثر شناخته شده‌ای است و هر ناشری هم، پخش و مخاطب خاص خود را دارد و بازار تعیین می‌کند که کدام کتاب از کدام ناشر و مترجم، پذیرفتنی‌تر است. بگذریم از اینکه چنین طرز تفکری، چندان هم اشتباه نیست. خود من گاهی به اعتبار ناشر و گاهی به اعتبار مترجم، کتابی را انتخاب می‌کنم، بدون آن که به عوامل دیگر فکر کنم. اما اگر خواننده جدی و حرفه‌ای کتاب نباشم و ناشران و مترجمان مختلف را نشناسم، وجود ترجمه‌های متعدد از یک اثر، مرا سرگردان می‌کند. نجف‌خانی می‌گوید: به ندرت اتفاق می‌افتد دو مترجم خوب، یک کتاب را به فاصله نزدیک از هم و یا همزمان با یکدیگر منتشر کنند؛ در واقع این اتفاق، خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است چراکه گاهی ناشران، کتابی که منتشر و با استقبال مواجه شده را برمی‌دانند، جلدش را تغییر می‌دهند و همان را منتشر می‌کنند و این نهایت، بی‌اخلاقی است آن هم در شرایطی که با یک جستجوی ساده در سایت کتابخانه ملی می‌توان دریافت چه کتابی را چه کسی ترجمه و منتشر کرده است. مهر ]]> فرهنگ Fri, 13 Jul 2018 17:47:32 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb0sb88rhbg8p.uiur.html حجاب اولویّت چندم؟ http://siasatrooz.ir/vdch-mnzq23nvzd.tft2.html در سالـــــروز بزرگداشت شهدای مسجد گوهرشاد که جمعی از مؤمنین غیور، علیه کشف حجاب رضاخانی اعتراض کرده و در این راه جان شریف خود را از دست دادند و در روز ملّی عفاف و حجاب، بر آن شدیم تا به پاسخ یک سؤال مهم در زمینه عفاف و حجاب بپردازیم و آن این است که حجاب باید اولویّت چندم باشد؟ اساساً حجاب باید در چه مرتبه‌ای از اهمیّت برای نظام اسلامی قرار داشته باشد؟ چه میزان از توان و نیروی نظام اسلامی باید هزینه‌کرد مسأله حجاب و کیفیّت پوشش افراد جامعه شود؟ شاید طرح این سؤالات، در فضای کنونی که عده‌ای آگاهانه و با اهداف از پیش تعیین شده و برخی ناآگاهانه و صرفاً جهت کسب شهرت، به طرح مباحثی از قبیل «حجاب اختیاری» می‌پردازند این مطلب را به ذهن برساند که گویا هدف از این سؤالات در راستای تضعیف جایگاه حجاب در سطح حاکمیّت و اجتماع باشد تا فضای بازتری برای هنجارگریزی و بی‌بندوباری فراهم شود. حال آنکه غرض نگارنده مقاله قطعاً چنین نیست؛ بلکه کاملاً بر عکس است. حجاب و پوشش شرعی براساس فتاوای اکثریّت قریب به اتّفاق مراجع عظام، یکی از ضروریات دین مبین اسلام است و اگر کسی از روی عمد و توجّه، آن را انکار کند از اسلام خارج شده و مرتدّ شمرده می‌شود. حجاب و کیفیّت پوشش، یکی از مهمترین شاخص‌های سنجشِ میزان تدیّن افراد یک جامعه است و عیار دین‌داری آنان با میزان پایبندیشان به حجاب و پوشش اسلامی به عنوان مهمترین نماد دین‌داری سنجیده می‌شود. در باب کیفیّت پوشش افراد جامعه خصوصاً زنان، هم در قرآن و هم در روایات مطالب متعدّدی وجود دارد که نشان از شدّت اهتمام به این فریضه الهی است که باید حکومت اسلامی به عنوان مجری احکام دین، نسبت به تدارک تدابیر لازم برای بسترسازی و تحقّق این فریضه الهی در سطح اجتماع کوشا باشد و پس از اظهارنظر رهبر معظّم انقلاب درباره وظیفه حکومت نسبت به تحقّق حجاب در سطح جامعه دیگر جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که باید مسئولین نظام اسلامی جهت تحقق حجاب اسلامی در سطح اجتماع اعمال مدیریّت کرده و تدابیر لازم را بیندیشند. امّا آنچه در این مقاله مورد بحث است، آن است که حجاب و پوشش اسلامی با توجّه به اهمیّت بسیارش، باید اولویّت چندم نظام اسلامی باشد؟ باید چه میزان از توان و نیروی حکومت اسلامی صرف مسأله حجاب بشود؟ اهمیّت این مسأله از آن جهت است که اگر در مقوله مدیریّت فرهنگی و اخلاقی جامعه، امر اهمّ و اولیِ از حجاب وجود داشته باشد و نظام اسلامی تمام تمرکز و توان خود را متوجّه امر مهم حجاب کند در آن صورت مصلحت آن امرِ اهمّ فوت می‌شود و ماجرا آنجا حیاتی‌تر می‌شود که تحقّق امر مهمّ [حجاب] منوط به تحقّقِ آن امرِ اهمّ باشد و این بدان معناست که اگر در این فرض، تمام نیرو و توان حکومت بر امر مهمّ متمرکز شود و امر اهمّ مورد غفلت قرار گیرد؛ هم مصلحت امر اهمّ و هم مصلحت امر مهمّ، هر دو فوت خواهد شد و هیچکدام از آن دو محقّق نخواهند شد که به نظر می‌رسد مسأله حجاب از این قبیل است. حجاب شرعی، یک استانداردسازی از سوی شارع مقدّس در زمینه پوشش و لباس افراد جامعه است تا لباس و پوشش آنها از کارکرد لازم برخوردار باشد. قرآن کریم درباره لباس و پوشش ظاهری و کارکردهای آن چنین می‌فرماید: «اى فرزندان آدم، به یقین بر شما لباسى که عورت‏هاى شما را بپوشاند و لباسى که زیب و زیور شما باشد نازل کردیم (مواد اولیه آن را در زمین آفریدیم و استعداد تهیه آن را به شما دادیم) و البته لباس تقوى بهتر است. اینها از آیات و نشانه‌‏هاى خداوند (براى مردم) است، باشد که متذکر شوند». خداوند در این آیه، لباس را به عنوان موهبتی خدادادی بیان می‌کند که به عنوان تکریم، به فرزندان آدم عطا کرده و دو کارکرد برایش بیان می‌کند: ۱- پوشاندن زشتی‌های ظاهری ۲- جمال و زینت در ادامه آیه، خداوند در مقابل لباس ظاهری، سخن از لباس باطنی یعنی «تقوا» به میان می‌آورد و لباس تقوا را برتر از لباس ظاهری برمی‌شمارد. خداوند متعال از تقوا با عنوان لباس تعبیر کرد؛ زیرا نسبت تقوا در باطن انسان مانند نسبت لباس است در ظاهر انسان. همانطور که لباسِ ظاهری، عورات و زشتی‌های ظاهری را می‌پوشاند و همچنین موجب زینت و جمال ظاهری می‌گردد؛ تقوا نیز سبب می‌شود تا رذائلِ نفسِ انسانی پوشیده بماند و نه تنها انسان، از رسوایی مصون بماند بلکه به خوش سیرتی نیز شناخته شود. ذیل آیه شریفه، بیانی نورانی از امام باقر(ع) پیرامون لباس تقوا و خیر و بهتر بودن آن وجود دارد که غرض ما از طرح این آیه را روشن می‌سازد. «عفّت: مهار نفس و خویشتن‌داری از آنچه حلال و شایسته نیست». حضرت در ادامه این ‌روایت بیانی دارند که وجه برتر بودن لباس تقوا را بر لباس ظاهری روشن می‌سازد. «فرد عفیف حتی اگر برهنه از لباس ظاهری بماند باز زشتی‌هایش ظاهر نمی‌شود [عفّت پیشه می‌کند و خود را حفظ می‌کند] ولی شخص فاجر و غیرعفیف حتی اگر تمامیِ بدنش را لباس پوشانده باشد باز زشتی‌هایش آشکار می‌شود». همانطور که حضرت بیان فرموده است؛ برخورداری از عفاف، انسان را از رسوایی حفظ می‌کند و اگر عفاف نباشد، پوشش ظاهری نیز کارکرد خود، که همان مستورسازی عیوب و زشتی هاست را از دست می‌دهد و به همین جهت است که خداوند متعال فرموده است که لباس تقوا و عفاف بهتر است. بنابراین براساس فرمایش حضرت، باید مسأله و دغدغه اصلی، رعایت لباس باطنی (عفاف) باشد؛ زیرا فقط زمانی لباس ظاهری بهره‌وریِ لازم را داراست که انسان، لباس باطنی عفاف بر تن داشته باشد. لذا آنچه از اهمیّت اوّل برخوردار است و امر اهمّ شمرده می‌شود، عفاف و خودکنترلی است. زیرا عفاف مهمترین پشتوانه، برای کارآمدی پوشش ظاهری است. این مطلب، به هیچ‌وجه از اهمیّت لباس ظاهری نمی‌کاهد؛ بلکه جایگاه بس سترگ و مهم‌تر را برای لباس باطنی یعنی عفاف بیان می‌کند. بنابراین اگر نظام اسلامی، تمام توان و نیروی فرهنگیِ خود را صرف تبلیغ و ترویج حجاب، به عنوان پوشش ظاهری کند و از سوی دیگر نسبت به مدیریّت عفاف و خویشتن‌داری افراد جامعه، غفلت یا کوتاهی داشته باشد؛ نه تنها در تحقّق حجاب در سطح جامعه توفیق نخواهد داشت؛ بلکه روز به روز وضع پوشش افراد جامعه بدتر و مظاهر بی‌عفّتی علنی‌تر خواهد شد. تا زمانی که حکومت نتواند افراد جامعه را به خودکنترلی و مدیریّت خویشتن از درون برساند؛ هیچ اقدام بیرونی، اعمّ از اقدامات تبلیغی و انتظامی، کارآمدیِ لازم را نخواهد داشت و در این شرایط، کشف حجاب سلبریتی‌ها در خارج کشور، بالا رفتن آمار مبتلایان به ایدز از راه ارتباط جنسی، افزایش آمار تجاوز، افزایش آمار سقط جنین، افزایش آمار فرزندان بی‌پدر، گسترش بدپوششی و تبرّج و...، امری متوقّع و گریزناپذیر خواهد بود. اگر در مدیریّت جامعه، حیا به عنوان مهم‌ترین پشتوانه و عقبه عفاف، نادیده گرفته شود و اگر زینت‌المجالسِ همایش‌ها و محافل دولتی، سلبریتی‌هایی باشند که نه در گفتار و رفتار، نه در پوشش و نه در زندگی شخصی و یا حرفه‌ای، هیچ رنگ و بویی از حیا و عفّت ندارند، دیگر چطور می‌توان از جوانان انتظار حیا و عفت‌مئابی در کف خیابان داشت؟ اگر در سینما، سینمایی که قرار است دانشگاه باشد، نه ابتذال‌کده و در فیلم‌ها و سریال‌های رسانه ملّی، روابط آزاد بین دو جنس، عادی‌سازی شود و اگر در جراید و صفحات نخست مجلات، چهره‌های بزک‌کرده زنان و بازیگران به امری عادی تبدیل شود، دیگر نباید از آمار بالای روابط دوستی بین دختران و پسران و آمار بالای واردات لوازم آرایشی تعجّب کرد. و اگر در جامعه‌ای روحیه تساهل و تسامح دمیده شود و به جهت اغراض سیاسی و یا غیره از پرداختن به فضائل اخلاقی به عنوان ایده‌ال‌ها پرهیز شود، دیگر نباید هیچ انتظاری برای تحقّق عفّت عمومی وجود داشته باشد. کلام پایانی اگر خواهان افزایش تراز پوشش اسلامی در بین آحاد جامعه هستیم باید اولویّت نخست در مدیریّت فرهنگی، بر ترویج روحیه عفاف‌گرایی بین آحاد جامعه خصوصاً زنان و دختران باشد که اگر این امر محقق شود ناخودآگاه التزام عملی به حجاب و پوشش اسلامی در سطح اجتماع نیز پررنگ‌تر خواهد شد و اگر روزی اولویّت نخست مسئولان، این بشود که چرا زنان ما به ورزشگاه نمی‌روند یا چرا پخش زنده مسابقات ورزشی ندارند یا چرا اجرای کنسرت تک‌خوان زن ندارند، در آن هنگام است که باید فاتحه عفاف و حجاب را در چنین جامعه‌ای خواند. حجت‌الاسلام محمدحسین ملامیرزایی - مدرّس و پژوهشگر حوزه عفاف / فارس ]]> فرهنگ Fri, 13 Jul 2018 17:47:03 GMT http://siasatrooz.ir/vdch-mnzq23nvzd.tft2.html