سیاست روز - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Wed, 21 Feb 2018 23:34:04 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Wed, 21 Feb 2018 23:34:04 GMT فرهنگ 60 مفتخریم که هنرمندان حوزه هنری دغدغه‌های ارزشی دارند http://siasatrooz.ir/vdcauen6y49nwe1.k5k4.html رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: هنرمندان حوزه هنری به‌ویژه هنرمندان تجسمی این سازمان مروج ارزش‌هایی هستند که شهدا برای آن جان خودشان را تقدیم کرده‌اند. محسن مومنی‌شریف، با حضور در آیین بازگشایی نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی با موضوع شهدای دفاع‌مقدس و شهدای مدافع حرم با عنوان «آیینه‌های بی‌زنگار» که روز گذشته آغاز به کار کرد گفت: خداوند را شاکریم که هنرمندان حوزه هنری دغدغه‌های ارزشی خود را دارند و به ترویج سیره شهدا افتخار می‌کنند. هنرمندان حوزه هنری به‌ویژه هنرمندان تجسمی این سازمان مروج ارزش‌هایی هستند که شهدا برای آن جان خودشان را تقدیم کرده‌اند. هنرمندان حوزه هنری همواره در پی زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس کشور بوده و هستند. نام و فعالیت‌های حوزه هنری از دوران هشت سال دفاع‌مقدس تاکنون همچنان با رشادت‌های فرزندان انقلاب و حماسه‌های مردم سرزمین ایران گره خورده است. مومنی‌شریف ادامه داد: ما به حفظ یاد و خاطر شهدای انقلاب، دفاع‌مقدس، مدافع حرم و دیگر مسائل امنیتی و فرهنگی کشور نیازمندیم؛ چراکه این شهدا راهنمای ما در ادامه حیات و پیشبرد عزت و استقلال کشور هستند. شهدا به ما انگیزه و توان چند برابری برای غلبه بر سختی‌ها می‌دهند. چراکه پس از هر پیروزی، سختی‌ها افزایش می‌یابد. به این ترتیب برای حفظ پیروزی‌های ارزشمند ملت ایران و افزودن به آن باید تلاش بیشتری کنیم. در چنین شرایطی بهترین چراغ راه ما شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس هستند. با توجه دائمی به آن‌ها از غفلت و کم‌کاری دور می‌شویم و به سوی رستگاری و سعادتمندی حرکت می‌کنیم. با نگاه عمیق و دقیق به اعمال و اندیشه‌های شهدای کشور یادمان می‌ماند که در پی چه بودیم و باید چه راهی را ادامه دهیم. امروزه مسئولیت سنگینی در مقابل زحمات شهدا و در قبال تاریخ و دین اسلام برعهده داریم. پس باید با کار و تلاش شبانه‌روزی با تکرار نام شهدا و گرامیداشت یاد آن‌ها راه بزرگان انقلاب اسلامی ایران را ادامه دهیم. وی با اشاره به اهمیت حفظ هویت تاریخی کشور و توجه به نسل آینده ایران به کمک گرامیداشت شهدای پُر افتخار میهن گفت: هویتی که انقلاب اسلامی به مردم ایران داده است در تاریخ ۲۰۰ سال اخیر متفاوت و بی‌نظیر است. این هویت همراه با عزت و شجاعت است. هویت امروز مردم ایران با ایمان قلبی به خدا و اسلام شکل گرفته است. نمونه تجسم‌یافته این هویت را می‌توانیم در شهدای ایران بیابیم. ما نیازمند شناخت هرچه بهتر و عمیق‌تر شهدا و زندگی آن‌ها هستیم. چراکه شناخت شیوه با اخلاص زندگی شهدا به ما و به‌خصوص جوانان کمک خواهد کرد تا به پاس خون این شهیدان، کشور را آباد سازیم. رئیس حوزه هنری با تاکید بر حضور فعال پرتره‌نگاری در دیگر بخش‌های حوزه هنری از جمله هنرهای تجسمی گفت: پرتره‌نگاری در حوزه هنری نه تنها از سوی مرکز هنرهای تجسمی پیگیری و انجام می‌شود، بلکه در دیگر عرصه‌های هنری به‌ویژه ادبیات نیز به طور جدی دنبال می‌شود. حوزه هنری با توجه به ارادتی که به شهدا دارد فعالیت‌های زیادی را در زمینه معرفی شخصیت‌های شهدا داشته و دارد. این فعالیت‌ها در زمینه‌های شعر و ادبیات، مستندسازی، تئاتر و انواع هنرهای تجسمی نمود داشته است. خوشبختانه ما در این زمینه‌ها نیازی به خط‌دهی میان هنرمندان حوزه هنری نداریم؛ چراکه آن‌ها خودجوش دغدغه انجام چنین کارهایی را دارند. شایان ذکر است نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی «آیینه‌های بی‌زنگار» با موضوع شهدای دفاع‌مقدس و شهدای مدافع حرم تا ۱۴ اسفندماه در گالری عالی حوزه هنری، به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، همه روزه (‌به‌ استثنای ایام تعطیل) از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان است. ]]> فرهنگ Wed, 21 Feb 2018 19:57:51 GMT http://siasatrooz.ir/vdcauen6y49nwe1.k5k4.html بفرمایید صحنه‌های کمدی را از نزدیک ببینید! http://siasatrooz.ir/vdccx1qs42bqx18.ala2.html کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» گفت: ‌از طریق رسانه‌ها از آقایان منتقد رسما با کمال احترام و بدون کاربرد الفاظ پاپاراتزی و... دعوت می‌کنم به همراه من برای دیدن صحنه‌های کمدی سوریه تشریف بیاورند. وقتی که فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد حواشی بسیاری برای این فیلم رخ داد و با واکنش تند وی در نشست خبری فیلم "به وقت شام" در پردیس ملت مواجه شد، بسیاری از هنرمندان نسبت به نقد سطحی یک منتقد سینما که به وقت شام را نوعی صحنه کمدی خواند واکنش نشان دادند. یکی دیگر از این افراد عباس لاجوردی کارگردان فیلم سینمایی "جشن تولد" است که فیلمی درخصوص مدافعان حرم را در ۲۰۰ متری داعش در سوریه ساخته است که در ادامه یادداشت وی را خواهید خواند: فیلم به وقت شام بخشی از واقعیات سوریه و اطراف ما است که ابراهیم حاتمی‌کیا به خوبی نشان داد ما شاهد یک فیلم تکنیکی و پر از تعلیق و دلهره‌آور که گویا نمی‌خواست تمام شود بودیم و حتی می‌توان گفت این فیلم کلاس فیلمسازی برای فیلمسازان جوان است. اگر نگویم به وقت شام بهترین، سینمایی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین فیلم است اما می‌توان گفت یکی از بهترین فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا می‌باشد، متاسفم که هنر را با نگاه جناحی و یا سازمانی کثیف می‌کنند و تلاش می‌کنند با تاکتیک سیاسی تکنیک هنری را مه‌آلود کنند و نادیده بگیرند تا خودشان را به شهرت و پول کاذب و کثیف برسانند. من اکثر شخصیت‌های فیلم به وقت شام را در سوریه دیده‌ام همانطور که شخصیت‌های فیلم سینمایی خودم را در سوریه دیده بودم حتی با برخی در دل جنگ سوریه زندگی کردم و با آنها خندیدیم و اندوهگین شدیم لذا من از اون آقای منتقد سینما برای سفر به سوریه جهت دیدن صحنه‌های کمدی از منظر وی، به عنوان اولین فیلمساز که در لوکیشن واقعی و دویست متری داعش با عوامل حرفه‌ای سینمای ایران فیلم جشن تولد را ساختم و مستندهای بسیاری در تنهایی و دل جنگ سوریه ساخته‌ام و شخصیت‌های فیلم ارزشمند به وقت شام را از نزدیک دیده‌ام و حتی شمشیر در دست شخصیت شیشانی که آقای منتقد آن را شمر نامیده را در برنامه عصر نادر طالب‌زاده نشان داده‌ام. از طریق رسانه‌ها از آقای منتقد رسما با کمال احترام و بدون کاربرد الفاظ پاپاراتزی و... دعوت می‌کنم به همراه من برای دیدن صحنه‌های کمدی سوریه تشریف بیاورند، این پیام را منتشر کنید که ایشان لازم بداند یا اشتباه خود را اعلام کند و یا با من برای دیدن کمدی به قلب جنگ سوریه و میدان نبرد با تروریست‌ها بیاید تا کمی با ایشان و یا به ایشان بخندم، ما پیگیر گفت‌وگو با آن آقای منتقد هستیم. ]]> فرهنگ Tue, 20 Feb 2018 19:59:14 GMT http://siasatrooz.ir/vdccx1qs42bqx18.ala2.html روضه‌خوانی فاطمی باید باحیا و مؤدبانه باشد http://siasatrooz.ir/vdcgyw9qtak9zx4.rpra.html با توجه به اینکه در ایام فاطمیه(س) قرار داریم، به نظر شما مهم‌ترین ویژگی عزاداری حضرت زهراء(س) باید چه چیزی باشد؟ تمام عزاداری‌هایی که برای حضرات معصومین(ع) در رأسشان برای امام حسین(ع)، امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) انجام می‌دهیم، مهم‌ترین ویژگیشان این است که محدود به یک عزاداری عاطفی نشود، اگرچه بُعد عاطفی بسیار مهم است، اما نباید عزاداری ما فقط به بعد عاطفی محدود شود، چراکه عزاداری ابعاد دیگری هم دارد که باید به آنها توجه داشت. به عنوان مثال، یکی از ابعاد مهم بُعد معرفت‌افزایی در عزاداری‌هاست، یعنی وقتی جلسه عزاداری برپا می‌شود یکی از خروجی‌های این جلسات باید این باشد که معرفت مستمعین و شرکت‌کنندگان در مجالس عزای حضرت زهرا(س) بیشتر شود، باید بعد از ایام فاطمیه شناختمان نسبت به خدا، پیامبر، قرآن، اصل دین، مذهب تشیع و خودِ حضرت زهرا(س) بیشتر شود و این امر را با تمام وجود حس کنیم. بُعد معرفت‌افزایی دارای دو وجه خاصه و عامه است، یک بُعد عزاداری شایسته و استاندارد برای حضرت زهرا(س) این است که از جهت وجه عام و همچنین وجه خاص معرفت‌افزایی شود، وجه خاص یعنی اینکه بدانیم حضرت زهرا(س) برای چه شهید شد؟ چرا ایشان در سن جوانی از دنیا رفتند؟ بیان این فلسفه شهادت و علت شهادت مظلومانۀ ایشان به رشد فکری، فردی و اجتماعی ما محبان بسیار کمک می‌کند. برخی سؤالات نیاز است که در مجالس عزاداری مطرح و به آنها پاسخ داده شود، از جمله اینکه؛ چرا حضرت زهرا(س) شهید شدند؟ چرا در این سن کم باید چنین اتفاقی می‌افتاد؟ چرا ایشان وصیت کردند که شبانه دفن شوند و کسی جز خاندان عصمت در مراسم تشییع حضور نداشته باشند، چه کسانی فاطمۀ زهرا(س) را به شهادت رساندند و اصلاً چرا به این کار اقدام کردند؟ چرا نباید یک مراسم با شکوه با حضور شیعیان برای تشییع پاره تن پیامبر اکرم(ص) گرفته می‌شد؟ اینها سؤالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود، در واقع اگر عزاداری اهل‌بیت(ع) ما را به پاسخ این سؤالات رهنمون کند - به ویژه در عرصۀ جهانی - نشان از پربار بودن مجالس ما و برکات بسیار آنهاست. ویژگی بعدی بُعد حماسی عزاداری است، حضرت صدیقه(س) یک حماسه بزرگ و تاریخی را رقم زدند که ما از آن با عنوان «حماسۀ فاطمی» یاد می‌‌کنیم؛ حماسه‌ای که بیانگر دفاع تمام قد از ولایت و امامت بود، حضرت زهرا(س) نخستین شهیدۀ راه امامت و ولایت هستند، این موضوع باید در اقامۀ عزا برایمان امری پررنگ و اساسی باشد. در همین راستا نکته‌ای که شاعران، مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، این است که اشعار، زمزمه‌ها، مداحی‌ها در این راستا باشد، یعنی به گونه‌ای باشد که علاوه بر بُعد عاطفی، بیانگر بُعد حماسی فاطمۀ زهرا(س) نیز باشد و اینها، دو بعد مهم و مکمل یکدیگر در مجالس عزاداری به شمار می‌روند، به عبارت دیگر، نباید فقط به یکی از این ابعاد پرداخت و به بُعد دیگر توجه نداشت. حضرت زهرا(س) از مرد نابینا رو می‌گیرد و خود را می‌پوشاند و وصیت می‌کند که در زمان تشییع تابوتی برایشان ساخته شود که حتی حجم بدن مبارک و مطهر ایشان نیز دیده نشود که این درسی بزرگ برای ما محسوب می‌شود، همین بانوی بزرگوار وقتی ضرورت احساس می‌کند، وارد اجتماع می‌شوند و تا پای جان از مولا و امامشان علی(ع) دفاع می‌کند، خطبه می‌خواند و به در خانۀ انصار و مهاجرین می‌رود، این بعد حماسی را نمی‌توان نادیده گرفت. اتفاقاً در دنیای امروزه که جریان فمینیسم تلاش می‌کند مدام خودش را مدافع حقوق زن و مدافع حریم زن نشان دهد، می‌توانیم حضرت زهرا(س) را به عالم نشان دهیم که به عنوان یک نمونه زن دنیای اسلام چگونه وارد عرصه اجتماع شده، البته آنجایی که حضور زنان لازم و ضرورت است نه در هر جایی همان فاطمه‌ای که وظیفه خود را کار خانه و تربیت اولاد می‌دانست، جایی که عرصه اجتماعی و سیاسی نیاز به حضور ایشان داشت، حضور پیدا کردند. همچنین باید گفت اگر جلسات ما بخواهد معرفت‌افزایی داشته باشد باید گوینده و ذاکر، خودش اهل معرفت باشد. شما به عنوان یک مداح، چه توصیه‌ای برای ذاکران اهل‌بیت(ع) به جهت مداحی شایسته‌تر در این ایام فاطمیه(س) دارید؟ توصیة کلی بنده به ذاکران اهل‌بیت(ع) همان مواردی است که در سؤال قبل عرض کردم، یعنی همان ابعاد گوناگون اقامه عزا، اما یک توصیه تخصصی هم به ذاکران اهل‌بیت(ع) دارم که این را از اساتیدم آموختم و حالا که شما در بُعد رسانه تلاش می‌کنید و حرف‌ها را به گوش افراد بیشری می‌رسانید این تذکری را که از اساتیدم آموختم به برادران و خواهرانی که مشغول به امر مهم ستایشگری و روضه‌خوانی اهل‌بیت(ع) هستند، متذکر شوید. از آنجا که حضرت زهرا(س) عصمت‌الله‌الکبری و حجةالله علیَ‌الحُجَج هستند و جایگاه معنوی ایشان بسیار والاست و مظهر حُجب و حیا و عفافِ در اسلام به شمار می‌روند، مداحان اهل‌بیت(ع) در هنگام ذاکری و مرثیه‌سرایی دربارۀ حضرت زهرا(س) نسبت به این مهم دقت ویژه داشته باشند که ما داریم از ناموس اهل‌بیت(ع) سخن می‌گوییم، لذا رعایت ادب و حیا در اشعار و روضه‌خوانی‌ها بسیار حائز اهمیت است، یعنی از هر واژه‌ای در اشعار نمی‌شود استفاده کرد، از هر تعبیری در روضه‌خوانی‌ها نمی‌شود استفاده کرد. باید به این مهم دقت کنیم که در رابطه با مادر امام حسن و امام حسین(ع) شعر می‌خوانیم و صحبت می‌کنیم، پس اجازه استفاده از هر کلمه‌ای و هر برداشت ذوقی‌ای را نداریم. در روضه‌ها برخی از مصائب ایشان را نباید به زبان آورد، مگر به صورت بسیار کنایه‌ای. بیان برخی از مصائب حضرت زهرا(س) به صورت شفاف و واضح، شاید نوعی بی‌حرمتی نسبت به مقام بزرگ ایشان باشد، لذا باید در بکارگیری الفاظ دقت لازم را داشت. شاید برخی بگویند ما به جهت ظلمی که به حضرت صدیقه(س) شده است، می‌خواهیم بیان کنیم که چه ظلمی به ایشان شده، اشکالی ندارد، اما با زبان کنایه و زبان تشبیه و... این هنر شعرای بزرگوار ماست که بتوانند هم ظلم و مصیبت وارده بر ایشان را بیان کنند اما از واژگان و ادبیاتی استفاده کنند که شأن و جایگاه معنوی و عصمت‌اللهی حضرت صدیقه(س) را مراعات کنند. به قول یکی از اساتید بنده، ما در این زمینه به عصمت واژگان معتقدیم، یعنی حتی برخی از واژگان لیاقت و شایستگی استفاده شدن برای مدح یا مصیبت حضرت صدیقه را ندارند. خودِ واژه باید معصوم باشد و حیا داشته باشد. تعبیر باید تعبیر با حیا و با عفت و مؤدبانه‌ای باشد.(تسنیم) ]]> فرهنگ Sun, 18 Feb 2018 18:12:46 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgyw9qtak9zx4.rpra.html چند جمله درباره «محمد توکلی» http://siasatrooz.ir/vdcguw9q3ak9zx4.rpra.html یکم: لوح سیمین! رحلت محمد توکلی جوان، برای من که دورادور با او دوستی داشتم، تاثربرانگیز بود و حتما برای والدین داغدار و کودکان خردسال و برادران و خواهرانش، تاثربرانگیزتر. از خداوند صبر جمیل را برای آنها، به ویژه پدر و مادرش و کودکانش، مسالت دارم و برای خودش که امید وافری به آمرزش الهی درباره او دارم، علو درجات را آرزو می‌کنم و نگارش این چند کلام را به پاس دوستی دیرین، بر خود فرض می‌دانم. دلا دیدی که آن فرزانه فرزند چه دید اندر خم این طاق رنگین به جای لوح سیمین در کنارش فلک بر سر نهادش لوح سنگین دوم:ذوق و شوق محمد، هم مومن بود و هم بسیار پر شور و اشتیاق و هم با ذوق. لااقل من، او را از دیگر برادرانش، بانشاط‌تر، می‌دیدم. با همین "شوق" از نوجوانی، روحیه انقلابی خود را باز هم با نشاط و سرزندگی به منصه ظهور می‌رساند و در ابراز این روحیه، قید و بندهای مرسوم را نداشت. هنوز یک نوجوان دبیرستانی بود که در روزنامه نوپای "فردا" در یادداشتی از طبقه‌بندی مردم حتی در صفوف نمازجمعه انتقادی نوشت که بازتاب زیادی داشت و امروز، بعد از ۲۰ سال از آن یادداشت می‌شنویم که امام جمعه تازه منصوب تبریز فرموده‌اند بساط دسته‌بندی مردم نمازگزار، را جمع کنند. با همین "ذوق"، به رغم دیگر برادرانش، به "گرافیک" روی آورد و طراحی چیره‌دست بود. وقتی شنید بناست مرکز رسیدگی به امور مساجد، هفته‌نامه‌ای منتشر کند، لوگوی زیبایی برای"گلبانگ مسجد" طرح زد. اما حیف که بیماری به او مهلت نداد، ذوق و شوق او، ثمرات بیشتری داشته باشد. سوم: فریب یا خطا سال‌ها پیش، با دوست مشترکی، او را نزد حکیم خیراندیش بردم. محمد، شرحی از بیماری خود گفت و حکیم نسخه ساده‌ای به او داد که متاسفانه با استقبال محمد، مواجه نشد. چند روز بعد، گذرش به بیمارستان افتاد تا یکی از مشهورترین پزشکان طب کلاسیک - که از ذکر نام او معذورم - او را جراحی و درمان کند. همین مراجعه و جراحی، پیامدهای ناگوارتر از بیماری سابق را بر او تحمیل کرد و متاسفانه، جوانی، شور، شوق، ذوق، کسب و کار و خانه و خانمان او را تباه کرد. چهارم: نفرین! آخرین بار او را در جلسه هیات "علقمه" دیدم. مثل همه دفعات اخیری که او را می‌دیدم، نیمی از دیدارمان به مزاح و شوخی گذشت و نیمی به تاسف و نفرین! مدام بر طبابتی که او را به این روز انداخته بود، نفرین می‌کرد. عزیزان وزارت بهداشت، به آسانی می‌توانند به پرونده پزشکی امثال "محمد" مراجعه کنند. هنگامی که خطای پزشکی، دامان بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، را می‌گیرد، محمدهای ناشناخته کوچه و بازار که همه روزه قربانی این خطاها می‌شوند چه ملجاء و پناهگاهی دارند؟! نویسنده: دکتر محمد مهدی شیر محمدی ]]> فرهنگ Sat, 17 Feb 2018 21:05:22 GMT http://siasatrooz.ir/vdcguw9q3ak9zx4.rpra.html عطر حضور بچه‌های فاطمه(س) http://siasatrooz.ir/vdchqxnzq23nvid.tft2.html همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها پیکرهای مطهر ۳۰۰ شهید دوران دفاع‌مقدس در ۲۹ استان کشور تشییع و به خاک سپرده خواهند شد. طبق اعلام روابط عمومی کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح، همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها پیکرهای مطهر ۳۰۰ شهید دوران دفاع‌مقدس در ۲۹ استان کشور تشییع و به خاک سپرده خواهند شد. مشخصات شهدای گمنام این استان‌ها بدین شرح است: استان تهران حوزه علمیه مشکات (شهرک پلائین تهران) ۹ اسفند یک شهید گمنام صنایع مهام پارچین ۳۰ بهمن دو شهید گمنام صنایع ثامن الائمه(ع) ۳۰ بهمن دوشهید گمنام مرکز آموزش تکاور ارتش ۱ اسفند دو شهید گمنام بوستان برکت انقلاب شهر بومهن ۱ اسفند دو شهید گمنام بوستان والفجر (منطقه ۱۵) ۱ اسفند سه شهید گمنام دانشگاه آزاد پیشوای ورامین ۳۰ بهمن دو شهید گمنام حوزه علمیه مروی (بازار تهران) ۱ اسفند دو شهید گمنام حوزه علمیه امام خمینی(ره) (ازگل)۱ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران (ولنجک)۳۰ بهمن دو شهید گمنام شهرک انصار (منطقه ۲۱) ۱ اسفند یک شهید گمنام استان خوزستان شهر چغامیش دزفول ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر حمزه و شیرین‌آب دزفول ۱ اسفند دو شهید گمنام شهرک خیبر دزفول ۱ اسفند دو شهید گمنام تیپ ۲۹۲ دزفول (نزاجا) ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه پیام نور اهواز ۳۰ بهمن دو شهید گمنام شهرک بی‌بیان مسجدسلیمان ۱ اسفند دو شهید گمنام یادمان علقمه دهه سوم اسفند دو شهید گمنام استان بوشهر شهر نخل تقی عسلویه ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر بیدخون عسلویه ۱ اسفند دو شهید گمنام حوزه علمیه برادران برازجان ۱ اسفند یک شهید گمنام شهر خورموج ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشکده فنی برادران امام خامنه‌ای بوشهر ۱ اسفند دو شهید گمنام حوزه علمیه برادران بوشهر ۱ اسفند یک شهید گمنام مجتمع کشتی‌سازی صدرا ۱ اسفند دو شهید گمنام استان خراسان رضوی شهر یونسی تربت‌حیدریه ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه آزاد قوچان ۳۰ بهمن دو شهید گمنام شهر چنگه نیشابور ۳۰ بهمن دو شهید گمنام شهر همت‌آباد نیشابور ۳۰ بهمن دو شهید گمنام حوزه علمیه امام محمدباقر(ع)مشهد ۱ اسفند یک شهید گمنام شهر فرهادکرد فریمان ۲ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه آزاد بردسکن ۲ اسفند دو شهید گمنام شهر کاریز تایباد ۲۸ بهمن دو شهید گمنام شهر مشهدریزه تایباد ۲۸ بهمن دو شهید گمنام دانشگاه آزاد تابیاد ۲۸ بهمن دو شهید گمنام شهر لطف‌آباد درگز ۳ اسفند دو شهید گمنام شهر نوخندان درگز ۳ اسفند دو شهید گمنام شهر چاپشلو درگز ۳ اسفند دو شهید گمنام شهر کاخک گناباد ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر نیلشهر تربت‌جام ۲۹ بهمن دو شهید گمنام منازل مسکونی تیپ نزاجا تربت‌جام ۲۹ بهمن یک شهید گمنام استان خراسان جنوبی شهرک حاجی‌آباد بیرجند ۱ اسفند دو شهید گمنام شهرک دستگرد بیرجند ۱ اسفند دو شهید گمنام بخش بورنگ شهرستان درمیان ۱ اسفند دو شهید گمنام حوزه علمیه برادران بیرجند ۱ اسفند یک شهید گمنام مرکز پدافند هوایی بیرجند ۱ اسفند یک شهید گمنام بخش باغستان فردوس روز ۱ اسفند دو شهید گمنام بخش موسویه چاهک شهرستان قائنات ۱ اسفند دو شهید گمنام استان سمنان آمادگاه سپاه دامغان ۱ اسفند یک شهید گمنام دانشگاه آزاد مهدی‌شهر ۳۰ بهمن یک شهید گمنام استان سیستان و بلوچستان دانشگاه پیام نور زاهدان ۱ اسفند دو شهید گمنام استان گلستان دانشگاه آزاد گرگان ۲۹ بهمن دو شهید گمنام دانشگاه آزاد آزادشهر ۲۹ بهمن دو شهید گمنام استان قزوین دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا ۳۰ بهمن دو شهید گمنام شهر ضیاءآباد تاکستان ۱ اسفند دو شهید گمنام منازل مسکونی هوانیروز و آمادگاه نزاجا ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر معلم کلایه الموت ۱ اسفند دو شهید گمنام استان قم مرکز آموزش پاسداری علویون ۱ اسفند یک شهید گمنام دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم ۱ اسفند دو شهید گمنام مرکز صنایع دفاعی قم ۲ اسفند یک شهید گمنام دانشگاه علوم پزشکی قم ۳۰ بهمن دو شهید گمنام استان کهگیلویه و بویراحمد دانشکده فنی و حرفه‌ای خواهران یاسوج ۳۰ بهمن یک شهید گمنام استان لرستان دانشگاه فرهنگیان برادران خرم‌آباد ۱ اسفند یک شهید گمنام تیپ ۲۸۴ نزاجا ۱ اسفند یک شهید گمنام تیپ حضرت ابوالفضل(ع) لرستان ۱ اسفند یک شهید گمنام استان مازندران شهر قراخیل قائم‌شهر ۱ اسفند یک شهید گمنام اداره اطلاعات استان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر محمدآباد دودانگه ۳ اسفند سه شهید گمنام شهر کیاکلا ۲ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه آزاد محمودآباد ۲ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه علوم و فنون بابل ۲ اسفند دو شهید گمنام استان آذربایجان شرقی شهر هوراند ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر اسکو ۱ اسفند سه شهید گمنام شهر کشک‌سرا مرند ۱ اسفند دو شهید گمنام شهرک قراملک تبریز ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشکده فنی و حرفه‌ای برادران تبریز ۳۰ بهمن دو شهید گمنام استان خراسان شمالی دانشگاه فرهنگیان بجنورد ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه پیام نور بجنورد ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشکده فنی و حرفه‌ای اسفراین ۱ اسفند دو شهید گمنام استان یزد پارک موزه دفاع‌مقدس یزد ۲۹ بهمن یک شهید گمنام شهر مبارکه بافق ۳۰ بهمن دو شهید گمنام دانشکده علوم قرآنی میبد ۲۹ بهمن یک شهید گمنام شهر هرات (شهرستان خاتم) ۱ اسفند دو شهید گمنام استان کرمان​ دانشگاه آزاد شهربابک ۳۰ بهمن یک شهید گمنام شهر خورسند شهرستان بابک ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر خاتون‌آباد شهرستان بابک ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر جوزم شهرستان بابک ۱ اسفند دو شهید گمنام نجف‌شهر شهرستان سیرجان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر زیدآباد شهرستان سیرجان ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه آزاد اسلامی انار ۳۰ بهمن یک شهید گمنام شهر گلشن شهرستان انار ۱ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان ۳۰ بهمن دو شهید گمنام شهر اختیارآباد شهر کرمان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر مردهک عنبر‌آباد ۱ اسفند دو شهید گمنام استان اصفهان مرکز پدافند هوایی اصفهان ۱ اسفند یک شهید گمنام شهر افوس شهرستان بوئین میاندشت ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر اژیه اصفهان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر نائین ۱ اسفند سه شهید گمنام شهر حسن‌آباد اصفهان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر ونک شهرستان سمیرم ۳ اسفند دو شهید گمنام شهرکمه شهرستان سمیرم ۳ اسفند دو شهید گمنام شهر تودشک اصفهان ۱ اسفند دو شهید گمنام مسکن مهر فولادشهر اصفهان ۱ اسفند چهار شهید گمنام شهر قهدریجان فلاورجان ۳۰ بهمن سه شهید گمنام دانشگاه فرهنگیان برادران اصفهان ۷ اسفند دو شهید گمنام دانشگاه فنی و حرفه‌ای اصفهان ۶ اسفند دو شهید گمنام پالایشگاه صنعت نفت اصفهان ۵ اسفند دو شهید گمنام صنایع زرین خودرو اصفهان ۳۰ بهمن یک شهید گمنام استان فارس دانشگاه آزاد استهبان ۵ اسفند دو شهید گمنام شهر رونیز استهبان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر کوهنجان سروستان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر دژکرد اقلید ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر آباده طشک ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر حسن‌آباد اقلید ۱ اسفند دو شهید گمنام پادگان حضرت ولی عصر(عج) آباده ۱ اسفند دو شهید گمنام پادگان حضرت امام سجاد(ع) اقلید ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر ایچ استهبان ۱ اسفند دو شهید گمنام استان البرز پژوهشکده مواد و انرژی کرج ۲ اسفند یک شهید گمنام شهرک سهرابیه کرج ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر تنکمان نظرآباد ۱ اسفند دو شهید گمنام شهرک وحدت کرج ۱ اسفند دو شهید گمنام استان کرمانشاه شهرک پرواز کرمانشاه ۱ اسفند یک شهید گمنام استان ایلام ستاد ناجا ایلام ۳۰ بهمن یک شهید گمنام تیپ سپاه استان ۳ اسفند یک شهید گمنام استان مرکزی شهر غرق‌آباد ساوه ۱ اسفند یک شهید گمنام شهر رازقان زرندیه ۳ اسفند ما دو شهید گمنام شهر میلاجرد کمیجان ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر زاویه زرندیه ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر آستانه شازند ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر خنجین فراهان ۱۰ اسفند دو شهید گمنام شهر جاورسیان خنداب ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر توره شازند ۱ اسفند دو شهید گمنام شهر هندودر شازند ۱ اسفند دو شهید گمنام حوزه علمیه برادران خاتم اراک ۱۱ اسفند سه شهید گمنام شهر تلخاب فراهان ۱۱ اسفند دو شهید گمنام حوزه علمیه جامعة المصطفی(ص) واحد آشتیان روز ۱ اسفند دو شهید گمنام. ۳۴ شهید معظم شناسایی‌شده نیز در همین استان‌ها و استان‌های همدان و گیلان تشییع و به خاک سپرده خواهند شد. ]]> فرهنگ Sat, 17 Feb 2018 21:05:22 GMT http://siasatrooz.ir/vdchqxnzq23nvid.tft2.html گناه این ابراهیم هم بت‌شکنی است http://siasatrooz.ir/vdcjotevouqey8z.fsfu.html کمتر در تاریخ مکتوب یا به تصویر در آمده، قساوت و خشونت کشورهای سردمدار سرمایه‏‌داری، در معرض قضاوت در آمده است. چنین رویه‌‏ای آیا به این دلیل است که آنان بدون تجاوز به حقوق دیگران به ثروت‌‏های نجومی دست یافته‌اند یا این‏که به‌‏ویژه در قرون اخیر بخش اعظم اعمال ضدانسانی برای تسلط بر داشته‏‌های دیگر ملت‏ها به صورت نیابتی صورت گرفته است؟ حتی در موارد نادری که ناگزیر از ارتکاب جنایات مستقیم شده‏‌اند آن‏چنان حصار کشی شده که هزینه ورود به آن بسیار بالا باشد و این موضوع، بسیارتأمل برانگیز است. ارتکاب اعمال غیر قابل باور در دو جنگ بین الملل از ‏جمله قتل عام غیرنظامیان، کشتار اسرا و... از سوی این قدرت‏ها برگه‌‏ای از این کارنامه است که صرفاً سهم ایران در آن جان باختن مظلومانه ده میلیون هموطن بود. اما آیا در این سال‏ها هنرمندان توانسته‌‏اند ازاین خط قرمزها و حصارها عبور کنند و ابعادی از رخدادهایی این‏چنین را به تصویر کشند؟ شاید تصور شود چون از این رخدادها سالیان دراز گذر شده گرد فراموشی برآن نشسته است و دیگر، مستندات و منابع درخوری در اختیار نیست که به آن پرداخته ‏شود، اما با تلخی باید اذعان داشت حتی به جنایات چند دهه اخیر علیه ملتمان همچون حمله تروریستی به سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۵۹ تحت هدایت مستقیم انگلیس که منجر به شهادت چند دیپلمات ایرانی شد پرداخته نشده است. پرداختن به موضوع داعش به‌‏ویژه بعد از شکست آن‏، که بار دیگر سردمداران سرمایه‌‏داری را ناگزیر کرد به‌‏طور مستقیم در حمایت از این پدیده نیابتی وارد میدان شوند، از جمله مصادیق شکستن خط‏ قرمزها برای بعضی حتی در داخل کشور است. ابراهیم حاتمی‌‏کیا که همواره در صحنه‏‌های مختلف صف‏‌شکن بوده و از این رو نیز در مقاطع مختلف مورد بی‏‌مهری سلایق متضاد قرار ‏گرفته است در این ایام به این دلیل که هنر را در خدمت شناخت پدیده‏‌های نیابتیِ در خدمت سرمایه‌‏سالاران قرار داده مورد تهاجم جدی جریانی در داخل واقع گشته است. ظاهراً برخی برنمی‌‏تابند که چهره پر رنگ و لعاب حقوق بشری و دمکراسی‌‏خواهی این قدرت‏های چندوجهی مخدوش شود. به راستی چرا باید این ذهنیت شکل بگیرد که داعش یعنی همان آمریکا و کاخ سفید یعنی زایشگاه افراطی‌‏ترین نژادپرستان صهیونیست؟! اگر هنرمندان متعهد به آرمان‏های انسانی این خط‌‏قرمزها را بشکنند آیا باز هم برخی می‏‌توانند از بسط دمکراسی وآزادی توسط سرمایه‏‌سالاران حاکم بر جهان سخن گویند؟ قطعاً خیر. بنابراین گناه این هنرمند برجسته بسیار سنگین است که به شکستن حصارها می‌‏پردازد! جوانانی که تاکنون از طریق رسانه‌‏های تبلیغاتی و برخی طرفداران دمکراسی غربی در داخل با نظام سرمایه‌داری آشنا شده‌اند اگر به واسطه هنر متعهد در پشت چهره داعش، مجسمه آزادی را ببینند کم گناهی برای این هنرمند نخواهد بود؛ زیرا گناه این "ابراهیم" نیز بت‌شکنی است!عباس سلیمی نمین - مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران / تسنیم ]]> فرهنگ Sat, 17 Feb 2018 21:05:22 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjotevouqey8z.fsfu.html مرگ تدریجی یک فستیوال http://siasatrooz.ir/vdcc01qsp2bqxi8.ala2.html جشنواره فیلم فجر تمام شد، اما حاشیه‌های آن همچنان و احتمالا تا هفته‌ها باقی است. جشنواره‌ای که در آن هم فیلم‌های راه یافته قابل بحث بود و هم کاندیداهای شب اختتامیه و در نهایت سیمرغ‌های بعضا عجیب و غریب که روی شانه «برخی‌ها» نشانده شد. اما فاجعه اصلی در هیئت داورانی رخ داد که در رفتاری کاملا از سر «تدبیر» رفتاری را نشان دادند و انتخاب‌هایی کردند که متر و معیار عجیب و غریبی داشت. دیده نشدن‌ها بیشتر از دیده شدن‌ها به چشم آمد و آنقدر رفتارهای غیرحرفه‌ای عوامل داوری عجیب بود که جزو بزرگ‌ترین ضربه‌ها به مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور تلقی می‌شود. اتفاقات چند سال اخیر در جشنواره فیلم فجر، از انتخاب و تعویض دبیران گرفته تا شیوه انتخاب داوران، نشان‌دهنده به قهقرا رفتن جشنواره‌ای است که دیگر کارکرد خود را از دست داده است و هر روز از اعتبار آن کاسته می‌شود. جشنواره فیلم فجر سردرگم، بدون برنامه و بی‌هدف شده است فرزاد موتمن کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست‌های نادرست مسئولان جشنواره سی‌وششم فجر گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر سردرگم، بدون برنامه و بی‌هدف است و این اتفاق را در تغییرات مکرر و سلیقه‌ای حذف و اضافه شدن بخش‌های مختلف جشنواره، تغییر مکان جشنواره، انتخاب و داوری آثار و... شاهد هستیم. کارگردان فیلم سینمایی «شب‌های روشن» در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: متأسفانه مسئولان سینمای کشور هنوز نمی‌دانند هدف جشنواره فیلم فجر چیست؟ چه فیلم‌هایی باید در جشنواره حضور داشته باشند و چه فیلم‌هایی نباید هرگز در جشنواره به نمایش درآیند. با تغییر دبیران سیاست‌ها و اهداف جشنواره دچار تغییرات سلیقه‌ای می‌شود و این اتفاقی بسیار ناراحت‌کننده است. وی یادآور شد: بنده معتقدم این اتفاقات که چند سالی است صدای اعتراض بسیاری از اهالی سینمای کشور را بلند کرده و به ویژه در جشنواره سی‌وپنجم ما حتی شاهد انصراف عوامل فیلم‌هایی بودیم که کاندید دریافت سیمرغ هم شده بودند به دلیل عدم سیاست‌گذاری صحیح و اصولی و بنیادین در زمان شکل‌گیری جشنواره در اوایل دهه ۶۰ است. در آن روزگار قرار بود که جشنواره فیلم فجر ارائه بیلان کاری یک سال سینمای کشور باشد و به همین دلیل اغلب فیلم‌های ساخته شده در یک سال در این جشنواره به نمایش در می‌آمدند اما این اتفاق در امتداد برگزاری جشنواره دچار تغییر شد و سلیقه دبیران بود که ماهیت فیلم‌های حاضر در جشنواره را مشخص می‌کرد. موتمن خاطرنشان کرد: متأسفانه جشنواره فیلم فجر هیچ‌گاه شکلی عادی نشده است؛ ما یا از این طرف بام سقوط کرده‌ایم یا از آن طرف بام!؛ نه حضور همه فیلم‌های تولید شده در سینمای کشور در این جشنواره امر عادی بود و نه اینکه در حال حاضر فیلم‌هایی که باید در جشنواره به نمایش درآیند با سلیقه دبیران از جشنواره کنار گذاشته می‌شوند امری عادی است! کارگردان فیلم سینمایی «جعبه موسیقی» تأکید کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر سردرگمی در جشنواره فیلم فجر به حد اعلای خود رسیده و این سردرگمی به شدت مشهود و قابل لمس است. وی در خاتمه این گفت‌وگو متذکر شد: با انجام این کارهای نادرست و اعمال سلیقه‌های سیاست‌گذارانی که هیچ شناختی از سینما ندارند ما به سمت بی‌اهمیت شدن و کوچک شدن و خنثی شدن جشنواره گام بر می‌داریم و بنده تأکید می‌کنم کوچک‌سازی و خنثی کردن جشنواره به صلاح سینمای کشور نیست و این رویداد سینمایی باید از نو دوباره با سر و شکلی جدید احیا شود. متأسفانه طی چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر حرمت اولیه خود را از دست داده است پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینمای کشور و اولین بازیگر زن برگزیده سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ام فیلم فجر گفت: متأسفانه طی چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر اعتبار و حرمت اولیه خود را از دست داده و همه چیز در آن نمایشی و «شو»گونه شده است و دست‌اندرکاران آن به جای آنکه تدبیری برای کیفیت فیلم‌ها و جشنواره داشته باشند درپی جنجال‌های بیهوده هستند که هیچ قرابتی با جشنواره فجر نداشته و ندارد. بازیگر فیلم سینمایی «ساکن خانه چوبی» افزود: حواشی نه تنها هیچ دردی از سینمای ما دوا نمی‌کند بلکه باعث می‌شود تا اندک اعتبار سینما نیز از میان برود. سینمای امروز ایران نیاز جدی به تولید آثار ارزشمند و فاخر سینمایی دارد تا از این رهگذر جشنواره فیلم فجر هم به ویترین قابل افتخاری به تولیدات سالانه سینما تبدیل کنیم اما متأسفانه این نکته‌ای است که مسئولان سینمایی آن را به طورکل به دست فراموشی سپرده‌اند. این سینماگر خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر تمامی دغدغه مدیران سینمایی ما به جای تولید آثار خوب و ارزشمند به برگزاری مراسم‌هایی همچون «فرش قرمز» برای فیلم‌ها و یا ایجاد حواشی برای انتخاب مکان‌های برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره شده و سطح سلیقه عمومی جامعه و حتی برخی از سینماگران نسبت به این رویداد را تنزل بخشیده‌اند؛ آیا واقعاً مهم است که مثلاً جشنواره در کدام مکان برگزار می‌شود که ماه‌ها بر سر این اتفاق پیش پا افتاده در رسانه‌ها جنجال صورت می‌گیرد؟ این سینماگر در خاتمه این گفت‌وگو متذکر شد: روند فرسایشی جشنواره فیلم فجر سال به سال بیش از گذشته مشهود است به نحوی که اگر مردم در سال‌های ابتدایی برگزاری این رویداد سینمایی حاضر بودند ساعت‌ها در صف‌های طویل و برف‌های سنگین زمستانی بایستند تا فیلم‌ها را تماشا کنند اینک کمترین علاقه‌ای در عامه مردم برای تماشای فیلم‌ها در ایام جشنواره مشاهده نمی‌شود و تنها تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان رشته‌های هنری هستند که همچنان از این رویداد استقبال می‌کنند و امیدوارم مسئولان تدبیری جدی برای این ماوقع داشته باشند. ]]> فرهنگ Thu, 15 Feb 2018 11:42:44 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc01qsp2bqxi8.ala2.html تقدیر از خشونت «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و تقبیح غیرت «لاتاری» http://siasatrooz.ir/vdcgqw9qxak9zx4.rpra.html خشونت پسر نوجوانی که چاقو می‌کشد، خواهرش را خفه و مأمور پلیس را با اسلحه می‌کشد، قابل تقدیر با ۳ جایزه است اما قطع مسیر فحشای سازمان‌یافته خارج از مرزها خشونتی است که مسئولان جشنواره دولت نئولیبرالیستِ لبخند و مذاکره، آن را در تقابل با ایدئولوژی و هویت خود می‌بینند و بایکوتش می‌کنند. برای شبه‌روشنفکرانی که آن‌قدر در غرب‌زدگی خود حل و هضم شده‌اند که غیرت را تنها در معنای حسادت در روابط عاطفی و جنسی فهم می‌کنند، بدون شک درک مفهوم «غیرت مقدس» و گستره و تجسم آن در مناسبات فرهنگی و اجتماعی یک جامعه دینی دشوارترین امر عقلی است. برای آنان که براساس کلیشه‌ی‌ صد ساله‌ی معوج، تکراری و جامانده از کتاب‌های صادق هدایت، سال‌ها درباره غیرت فیلم ساخته‌اند و در بهترین حالت آن قیصر را روی سرشان حلوا حلوا کرده‌اند، تصور چهره‌ای دوست‌داشتنی و مورد پسندِ مردم دیندار از غیرت مقدس، ورود به حریم ممنوعه است، حریم ممنوعه‌ای که به دلیل تنبلی، رکود فکری و فهم زنگ‌زده آنها از دین و نظام اجتماعی آن ایجاد شده است. چه اینکه اگر کسی حریم این منطقه ممنوعه را بشکند، بی‌عملی آنان بیشتر توی چشم می‌زند و آنها دیگر نمی‌توانند با تکرار تصویر خشن و بی‌منطق و بی‌مبنا از مردان با غیرت، فیلم بسازند و کاسبی کنند. بر همین مبنا است که هیات داوران، غیرت کور و کینه‌جوی مُشتی انسان نئاندرتالِ وحشیِ عصبی در «مغزهای کوچک زنگ زده» را می‌بینند و جایزه‌باران می‌کنند و غیرت مقدس، منطقی و هدفمند آقا موسی در #لاتاری را با صراحت بایکوت می‌کنند. غیرت مطلوب شبه روشنفکران و کاسبان سینما برای به تصویر کشیدن، همین غیرت خشن و بی‌مبنای فیلم هومن سیدی است که برای رسیدن به منشاء شایعه‌ای درباره خواهر خود چندین نفر را با قمه و پتک و زنجیر لت و پار می‌کند و به خاطر یک خطای کوچک، ناموس خود را با بند کفش خفه می‌کند و در باغچه خانه چال می‌کند، نه غیرت آقا موسی که برای سرو سامان گرفتن دو جوان پیشقدم می‌شود و دعوا و کتک‌کاری بی‌جهت نامزد و برادر دختر قربانی لاتاری را نکوهش می‌کند و به دنبال ریشه ماجرا می‌گردد و برای قطع ریشه فساد و بی‎ناموسی، دارایی‌اش را می‌فروشد و زندگی‌اش را می‌گذارد و می‌رود تا عامل اصلی فحشا را از بین ببرد. غیرت کور، ناموس خود را متهم می‌کند، دائما به او شک دارد و از سر توهمات مالیخولیایی او را محدود و زندانی می‌کند. غیرت مقدس اما ناموس خود را محترم می‌شمرد، به او اعتماد دارد و مدام او را بازجویی نمی‌کند و تلاش می‌کند با محبت و مردانگی حریم خانواده را حفظ کند و به جای پاره تن خود، مرزهای حمایت و پاسداری از حریمش را در برابر غیر و بیگانه علم کند. و این تصویر همان پاشنه آشیلی است که منورالفکرها به سختی نسبت به آن حساسند و مدام به آینه‌اش سنگ می‌زنند. حالا به قول سخنگوی داوران جشنواره، وقتی آقا موسی ریشه مشکلات را بیرون از کشور می‌بیند، اشتباه است. آقا موسای دوست داشتنیِ اینها کسی است که به جای آرمانگرایی، خاکستری باشد و نقص داشته باشد، کسی است که پایش بلغزد و شک کند. فیلم خوب فیلمی است که در آن فقر و فلاکت و فرزند ناخواسته و پدر معتاد و سقط جنین و موسیقی زیرزمینی و همجنس‌خواهی و خودکشی و ترنس‌سکشوال‌ها موج بزنند و همه چیز را به گردن سنت و دین بیندازد. یا به قول آن بازیگر تکراری که دست قضا او را میان داوران جشنواره نشانده، محتوای لاتاری خشونت و انتقام را ترویج می‌کرد، در حالی که آنها دوست داشتند مذاکره و گفت‌وگو ببینند! و همین هیات داوران به فیلمی جایزه ویژه خود را می‌دهد که تمام سکانس‌هایش مملوء از خشونت و وندالیسم و آنارشی است. خشونت پسر نوجوانی که چاقو می‌کشد، خواهرش را خفه می‌کند و مامور پلیس را با اسلحه می‌کشد قابل نمایش و تقدیر با سه جایزه مهم است اما قطع مسیر فساد و فحشای سازمان یافته‌ای که از خارج از مرزها هدایتی می‌شود، خشونتی است که مسئولان جشنواره دولت نئولیبرالیستِ لبخند و مذاکره آن را در تقابل با ایدئولوژی و هویت خود می‌بینند و بایکوتش می‌کنند. اصلا عجیب نیست، وقتی غیرت مقدس را تصویر کنی و قهرمان کنش‌گری را که داد مردمش را از بیگانه می‌ستاند به آنها نشان دهی، بی‌عرضه‌ها و بی‌مایه‌ها و بی‌غیرت‌ها به تب و تاب می‌افتند. آیا سازندگان "لاتاری" از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر شکایت می‌کنند؟ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاتاری» در تازه‌ترین پیام توییتری خود سخن از شکایت از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر به میان آورد. محمود رضوی نوشت: بعد از صحبت‌های ٢ نفر از داوران عزیز جشنواره فیلم فجر درخصوص ممیزی محتوا به جای داوری و پست آقای حمید فرخ‌نژاد، یک تیم حقوقی به من اعلام کردند براساس بند ب جزء ۱ ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری و اصل ۱۷۳ شکایت از دبیرخانه جشنواره قطعاً قابل طرح در دیوان است و قصد پیگیری دارند. حسین الهام - فارس ]]> فرهنگ Tue, 13 Feb 2018 19:55:25 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgqw9qxak9zx4.rpra.html سپاسگزار رنجی که برده‌اید هستم http://siasatrooz.ir/vdchzxnzx23nvid.tft2.html سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور پیامی از ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم "به وقت شام" قدردانی کرد. در این پیام آمده است: «سخنان زیبا، دردمندانه و عاشقانه جنابعالی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر علامتی گویا از شجاعت، وطن دوستی و اخلاص شماست و در زمانه‌ای مطرح شده که دشمن با تمام توان درصدد ضربه زدن به شور ایمان و عمق اعتقادات ملت ایران است. فیلم به وقت شام در توصیف رشادت‌ها و مجاهدت‌های فرزندان رشید مدافع حرم، گوشه‌ای از صحنه توفانی و پرحادثه دفاع از عزت، خاک و ناموس مردم مظلوم خاورمیانه را به تصویر کشیده و به مردم بزرگ و عزیز ایران می‌گوید که چه فرزندان پرافتخار و رشیدی در دامن خود پرورانده‌اند. اینجانب به عنوان خادم سربازان پاکباخته این سرزمین که توانسته‌اند در زمانی کوتاه بلایی به بزرگی داعش را در منطقه ریشه کن کنند، از جنابعالی بابت زحمتی که کشیده و رنجی که در ارائه این تصویر درخشان برده‌اید، سپاسگزاری می‌کنم و آرزوی آن را دارم که دیگر هنرمندان وطن دوست و کاردان این کشور نیز در همین مسیر گام بردارند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه خود می‌داند که از هر تلاش خالصانه‌ای در این راه، حمایت و به ایجاد پیوند میان رزمندگان عرصه جهاد و شهادت و فعالان و فداکاران حوزه هنر و فرهنگ یاری برساند. توفیق روزافزون جناب عالی و سایر هنرمندان متعهد و انقلابی ایران اسلامی را از خدای بزرگ مسئلت دارم.» ]]> فرهنگ Tue, 13 Feb 2018 19:55:25 GMT http://siasatrooz.ir/vdchzxnzx23nvid.tft2.html سینمایی که دنیا را «به وقت غرب» می‌خواهد http://siasatrooz.ir/vdcizpaz5t1aur2.cbct.html سینما در اتمسفر مردم ایران سیر نمی‌کند دغدغه‌های این سینما با دردها و مشکلات واقعی مردمش متفاوت است. در این سینما خبری از کارگران معدن یورت نیست، از فقر، فساد و تبعیض به عنوان زخم‌های دشمن شادکن سخن نمی‌گوید. اولویت این سینما به وقت مردم تنظیم نشده است چند سال است اطراف کشورمان را آتش فرا گرفته است. داعش با حمایت رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل و پول‌های کثیف عربستان و برنامه‌ریزی آمریکا جان هزاران انسان را با وحشیانه‌ترین شیوه‌ها گرفته و امپراتوری رسانه‌ای دنیا در برابر این همه حقوق پایمال شده بشر سکوت می‌کند و سینمای‌های ما هم به وقت شام، یمن، عراق، بحرین، افغانستان، لبنان و حتی ایران نیستند. پیشرفت‌ها را نمی‌خواهند ببینند و مردم کشورشان را شاد نمی‌خواهند، امنیت مردم برایش مهم نیست هر چند که خانواده شهید مدافع حرم میهمان این جشنواره باشد ولی ماهیت آثارش پشتیبان مدافعان حرم نیست. گورخواب‌ها داستان تلخ بی‌عدالتی را نمی‌بیند وباید گفت لکه ننگ عقیم‌سازی گورخواب‌ها بر دامن روشنفکرنمای لیبرال سرمایه‌داری هنوز نمایان است تفکری که که از سگ‌کشی تنفر دارد ولی کاری به آدم کش‌ها ندارد نمایش حقوق بشری که تهوع‌آور شده، درد اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را نمی‌بیند ولی برای عوارض خروج از کشور ماتم می‌گیرد. البته هستند هنرمندانی که برخلاف جریان این رودخانه در حال تلاشند ابراهیم حاتمی‌کیا حرف دل مردم را زد که با دیکتاتوری رسانه‌ای و هیاهویی فضای مجازی عده‌ای سعی می‌کنند حرف آنها شنیده نشود. برای سینمایی دل مشغول به نظام سرمایه‌داری فکری باید کرد سینمایی که دنیا را به وقت غرب می‌خواهد و از هیچ تلاشی برای سیاه نشان‌دادن وطن خود دریغ نمی‌کند باید برای این «مغزهای کوچک زنگ‌زده» فکری کرد و هنر و سینما را از دست آن نجات داد تا «لاتاری» حرف غیرت بزند «شعله‌ور» دردهای واقعی را بگوید و «تنگه ابوقریب» مظلومیت مردم ایران را در برابر شعارهای دروغین صلح طلبی علم نماید. تا سینما در «جاده قدیم» حرکت می‌‌کند حرف‌های مردم را نخواهیم شنید و «امپراطور جهنم» همچنان حکومت خواهد کرد و به همین دلیل است که در شام پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره دولتی برای آثاری بر علیه انقلاب خودش کف و سوت می‌زند و رسانه ملی هم چاره‌ای جز پخش آن ندارد. ولی خوش‌تر این بود که بعد از واقعیت حضور تماشایی مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن پیام نهایی این چنین امید را در جان جامعه دمید «آینده متعلق به ملت بیدار و بصیر ماست، ما مسئولان باید بکوشیم از ملت عقب نمانیم.»امین توکلی ]]> فرهنگ Tue, 13 Feb 2018 19:55:25 GMT http://siasatrooz.ir/vdcizpaz5t1aur2.cbct.html