سیاست روز - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Wed, 16 Jan 2019 23:10:43 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Wed, 16 Jan 2019 23:10:43 GMT فرهنگ 60 اختتامیه خستگی «حسین» http://siasatrooz.ir/vdcj8aevmuqeymz.fsfu.html حسین‌محب‌اهری بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون که از مدتی پیش به بیماری سرطان غدد لنفاوی مبتلا بود، بامداد دیروز در سن ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله تهران جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. وی اواسط آذرماه امسال پس از طی دوره اول درمان و با بهبودی نسبی به صحنه تئاتر برگشت اما به دلیل ضعف جسمانی و تشدید بیماری اواخر آذرماه دوباره در بیمارستان بستری شد. محب‌اهری فعالیت هنری خود را از میانه دهه پنجاه آغاز کرد و آثار زیادی از وی در تلویزیون، سینما و تئاتر به نمایش درآمد. وی در عرصه تئاتر در نمایش‌هایی چون «مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین»، «اژدها»، «بازی قتل عام»، «بردار شدن حسین بن منصور حلاج»، «ساعت ششم»، «شاهزاده و گدا»، «شب جنایت‌کاران»، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»، «غارت»، «خسیس»، «پیک نیک در جبهه» و... به ایفای نقش پرداخته بود. در عرصه سینما نیز حضور در آثاری چون «وقتی همه خوابیم»، «گلچهره»، «روز واقعه»، «رابطه»، «خارج از محدوده»، «محموله»، «سال‌های خاکستری»، «سفر جادویی»، «دو فیلم با یک بلیط»، «سیرک بزرگ»، «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند»، «خوش‌خیال»، «اتل متل توتوله»، «من زمین را دوست دارم»، «روز فرشته»، «همسر»، «کاکادو»، «راه افتخار»، «آقای شانس»، «عروس کاغذی» و....از جمله تجربیات بازیگری محب اهری بوده‌اند. محب اهری در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی از جمله «محله بروبیا»، «محله بهداشت»، «علی‌البدل»، «دردسرهای عظیم ۲»، «پایتخت ۲»، «تبریز در مه»، «مختارنامه»، «معمای شاه»، «شب عید»، «ماه پنهان است»، «سربداران»، «بوعلی سینا»، «طنزآوران»، «کوی عاشقان»، «جنگ کودکان و نوجوانان»، «هتل پرستاره»، «هزار برگ هزار رنگ»، «این خانه دور است»، «شاخه طوبی»، «ق. مثل قلقلک»، «شمایل»، «مسابقه تلاش»، «ماجراهای رونالد و همسرش»، «نابغه‌های قرن بیست و یکم» نیز به ایفای نقش پرداخته بود. وی همچنین پیش از ورود به عرصه هنر، مدتی نیز در حرفه خبرنگاری مشغول به کار بود. پیکر زنده‌یاد محب‌اهری، ساعت ۹ صبح امروز (پنجشنبه ۲۷ دی‌) از مقابل تالار وحدت به سمت خانه ابدی تشییع می‌شود. گروه زیست بوم روزنامه سیاست روز درگذشت حسین محب‌اهری را به خانواده این هنرمند و جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید. ]]> فرهنگ Wed, 16 Jan 2019 19:38:38 GMT http://siasatrooz.ir/vdcj8aevmuqeymz.fsfu.html خبری از ساخت «پایتخت۶» نیست http://siasatrooz.ir/vdcbgzb8grhbg0p.uiur.html الهام غفوری با اشاره به اینکه اگر قرار باشد «پایتخت» جدیدی ساخته شود باید از همین الآن برنامه‌ریزی کنیم" گفت: هنوز خبر جدی از تولید "پایتخت۶" نیست. تهیه‌کننده سریال «پایتخت» افزود: سوژه و داستان برای این سریال وجود دارد و اگر قرار بود عید نوروز پایتختی روی آنتن برود از همان روزی که فصل پنجم پایتخت تمام شد باید به این فکر می‌افتادند که ساخت پایتخت۶ کلید بخورد. ما مشکلی برای داستان و خلق موقعیت و سوژه ناب نداریم. فقط جدی‌شدن تولید منوط به بسته‌شدن قرارداد است تا ما بتوانیم بازیگران را گرد هم بیاوریم. وی افزود: هر موقع قرارداد بسته شد آن موقع می‌توانیم بگوییم «پایتخت۶» آغاز شده و تا زمانی که هیچ قراردادی نداشته باشیم و بازیگران گردهم نیایند، نویسنده هم نمی‌داند باید برای کدام بازیگر، بنویسد و موقعیت خلق کند. چون «پایتخت» سریالی مثل سریال‌های دیگر نیست که کار نگارش داستان انجام شود و به‌دنبال بازیگر باشیم. یک‌سری بازیگرانی در «پایتخت» هستند که حذ‌ف‌شدنی نیستند، مثلاً ما ارسطو را نمی‌توانیم حذف کنیم یا دوقلوها را! باید بازیگران را جمع کنیم و دوباره موقعیت‌ها و سوژه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند. غفوری درباره اینکه آیا «پایتخت» جدید دوباره در همان "علی‌آباد" و با همان شرایط ادامه پیدا می‌کند، گفت: نمی‌دانم قصه سرمنزل قطعی‌اش چه شکل و قواره‌ای خواهد داشت، چراکه ما در پایتخت بارها و بارها نیازمند جمع شدن همه تیم و شرایط جدی تولید بوده‌ایم و بعد درباره موقعیت‌ها به یک اجماعی رسیده‌ایم. وی با ذکر مثالی افزود: مثلاً یادم می‌آید مهران احمدی نمی‌توانست در فصل سوم پایتخت حضور پیدا کند و ما مجبور شدیم داستان را تغییر دهیم. یا احمد مهران‌فر در سریال «شاهگوش» حضور پیدا کرد و ما قصه را بارها و بارها تغییر دادیم. حالا هم برای تثبیت طرح قصه‌مان باید منتظر باشیم قرارداد بسته شود و شرایط فصل جدید را به قطعیت برسانیم آن‌وقت بازیگران و سوژه‌ها نهایی می‌شوند و می‌گوییم که فصل جدید «پایتخت» با چه شرایطی کار می‌شود. غفوری اضافه کرد: ما باید به این بازیگران پیش‌پرداخت و قراردادی بدهیم تا آن‌ها در خدمت «پایتخت» باشند. الآن بخواهیم «پایتخت۶» را بسازیم بایستی از الآن برنامه‌ریزی کنیم، مثلاً می‌خواستیم برای عید امسال بسازیم بایستی بلافاصله بعد از پایتخت۵ قرارداد بسته می‌شد، علت آن جمع شدن بچه‌ها سر کار است. نویسنده هم درگیر همین شرایط است. ]]> فرهنگ Mon, 14 Jan 2019 17:21:01 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbgzb8grhbg0p.uiur.html راهکارهای اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا و ارز http://siasatrooz.ir/vdcjoaevvuqeyiz.fsfu.html قاچاق کالا و ارز از جمله آفت‌های مهم اقتصادی کشورند که سالیان دراز آثار منفی خود را بر اقتصاد ایران بر جای گذارده است. مشکلات بسیاری از جامعه مانند اشتغال و بیکاری، تورم و گرانی و ... به قاچاق کالا و ارز ارتباط دارد. بررسی گذشته‌نگر این پدیده شوم می‌تواند به بهینه‌سازی برنامه‌های اجرایی امروز و برنامه-ریزی‌ها برای آینده کشور کمک نماید. تبیین جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی در کنار جنبه‌های اقتصادی در قاچاق کالا و ارز بسیار مهم است و می‌تواند به حل این معضل در جامعه کمک نماید. راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز شرایط حاکم بر محیط اقتصادی و نیز شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی، ویژگی نهادها و محدودیت‌های رسمی موجود، مجموعه عواملی است که بستر تصمیم‌گیری آحاد جامعه را، در انتخاب فعالیت اقتصادی غیر قانونی قاچاق کالا، شکل می‌دهد. راهکارهایی به شرح زیر برای مبارزه عملی با قاچاق کالا و ارز ارائه می‌گردد: طرح مالیات بر ارزش افزوده این طرح در جلوگیری از مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا کارساز است. ما در واقع نیاز به یک سیستم مالیاتی قوی و کارآمد و همچنین ممیزان مالیاتی درست‌کار که بتوانند به وصول مالیات از مردم بپردازند داریم. اعمال هدفمند، برنامه‌ریزی شده و محدود نرخ حقوق و عوارض گمرکی این موضوع اگر در کوتاه‌مدت و جهت حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و به صورت هدف‌مند، برنامه-ریزی شده و محدود اعمال گردد می‌تواند کیفیت تولیدات داخلی و قدرت رقابت آنها را در مقابل کالاهای مشابه خارجی افزایش دهد. بازنگری در سیاست ایجاد بازارچه‌های مرزی این بازنگری به عنوان مفری برای قاچاق کالاهای تجاری و تجدید نظر در سیاست ایجاد اشتغال و درآمد مناطق مرزی بسیار مهم است. توجه به عمران و توسعه مناطق مرزی و جبران عقب‌ماندگی آنها و برقراری امنیت لازم برای فعالیت‌های اقتصادی سالم مرز نشینان و تلاش در راستای اصلاح قوانین مرزی و افزایش فعالیت‌های اشتغالزایی حائز اهمیت است. آزادسازی واردات کالاها در چارچوب بازار بورس و ارز واریزنامه‌ای رفع موانع بروکراسی فراروی توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی توجه به افزایش رفاه مصرف‌کنندگان ساماندهی فعالیت شرکت‌های خارجی کالاهای خارجی حتی در صورتی که کالاهای این شرکت ها به صورت قانونی نیز وارد شده باشد باید خدمات پس از فروش داشته باشد تا قبل از ورود کالاها از مناطق آزاد اگر مشکلی در استفاده و تامین قطعات یدکی وجود داشت، مصرف‌کننده جایی را برای مراجعه و رفع مشکل داشته باشد. در حال حاضر با توجه به مقررات بازرگانی، این شرکت‌ها به شرطی می‌توانند کالاهای خود را عرضه کنند که نمایندگی خدمات پس از فروش، قطعات یدکی، ضمانت‌نامه و گارانتی داشته باشند. اصلاح سیستم اعطای یارانه‌ها شناسنامه‌دار کردن کالاهای وارداتی ایجاد سیستم ارزیابی جهت سنجش کار دستگاه‌ها این شیوه راهکار مناسبی در برخورد با تخلفاتی همچون قاچاق کالا و ارز و نیز بهره‌وری بالای دستگاه‌ها و رضایت‌مندی مردم می باشد. سیستم ارزیابی با شاخص‌های مختلف و به تناسب سازمان‌ها، آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که این اقدام در پیشگیری از وقوع جرم نیز اثر ساز است. افزایش ریسک قاچاق با هدف کاهش صرفه قاچاق نمایندگی‌های کالاهایی که به ایران وارد می‌شوند باید موظف باشند کالاهایی را که به صورت رسمی وارد می‌شوند از کالاهای قاچاق تفکیک کنند. بدین صورت که با ارائه ضمانت‌نامه فارسی برای کالاهای مصرفی بادوام و نصب هالوگرام برای کالاهای مصرفی کم‌دوام و اعلام عمومی این موضوع آنها را مشخص کنند. عوامل اجتماعی، فرهنگی قاچاق کالا و ارز امنیت اجتماعی به عنوان یکی از مقدماتی‌ترین مفاهیم آرامش مطرح است و در مقابل آن ناامنی مزاحم علیه رشد اجتماعی است که خواه این ناامنی به صورت قاچاق بروز می‌کند. پیامدهای اجتماعی، فرهنگی قاچاق کالا و ارز گسترش فرهنگ تجمل‌گرایی کاهش امنیت عمومی راهکارهای اجتماعی، فرهنگی قاچاق کالا و ارز مشارکت مردم مهم‌ترین نیاز برای موفقیت طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا است. برخی کالاها ارزان و فاقد هر گونه شناسه بهداشتی است و قاچاق بودن آن به راحتی قابل تشخیص است و مردم با نخریدن این کالاها می‌توانند در مبارزه با پدیده قاچاق نقش مؤثری ایفا کنند. ارتقاء فرهنگ مصرف جامعه بسیاری از کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود کالاهای مصرفی بوده و عمدتا جزو کالاهای اساسی و مورد نیاز مصرف‌کننده نبوده بلکه قاچاقچیان سودجو با تبلیغات و ایجاد نیاز کاذب در مصرف‌کننده به مصرف این کالاها در داخل کشور دامن می‌زنند. ضمن اینکه این کالاها اکثرا از کیفیت پایین و عدم استاندارهای لازم به دلیل عدم نظارت مراجع قانونی برخوردار هستند. لذا بایستی برای ارتقاء مصرف کالاهای تولید داخل فرهنگ سازی نمود. از طرفی تولیدکنندگان باید یر اساس نیازها و نوع کیفیت مورد نظر مصرف‌کننده اقدام به تولید کالا کنند. امروزه استکبار جهانی بر مصرف‌گرایی که یک امر تهاجمی است تبلیغ می‌کند و ضرورت دارد تا به فرهنگ-سازی رسانه‌ها استفاده از کالای داخلی ترویج شود. تشویق و ترغیب استفاده از کالاهای تولید داخل، تبلیغ مطلوب تلاش‌های تولیدکنندگان، معرفی و شناسایی آنها به مردم بویژه توسط رسانه ملی، استفاده از کارشناسان، مسئولان و مدیران برای بیان مزایای استفاده از تولیدات داخلی و مضرات استفاده از کالاهای خارجی در رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما از جمله راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا می‌باشد. انجام پیشگیری‌های لازم جهت انسداد مرزها و معابر غیررسمی و محورهای ورود و خروج کالا ی قاچاق توسعه روابط دیپلماتیک و تشکیل کمیته‌های مشترک با کشورهای همجوار برای مقابله با قاچاق تبیین راهکارهایی جهت رسیدگی فوری به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، تبیین قوانین و مقررات، تبیین راهکارهایی در صدور آراء از سوی مراجع نظارتی نویسنده: شهرزاد نصیری ]]> فرهنگ Mon, 14 Jan 2019 13:59:26 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjoaevvuqeyiz.fsfu.html دست‌های خالی http://siasatrooz.ir/vdchqqnzv23nvmd.tft2.html سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر امسال همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می‌شود اما متأسفانه طی یک بی‌توجهی آشکار از سوی مدیران سینمایی کشور، فضا به گونه‌ای رقم خورده است که در جشن سینمای ایران تنها شاهد تعداد اندکی فیلم ارزشی و یا استراتژیک هستیم و این در حالی است که انتظار می‌رفت تدبیری جدی و ویژه برای ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اندیشه می‌گردید. نیم نگاهی به اسامی فیلم‌های داستانی حاضر در این دوره از جشنواره در بخش‌های «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» نشان از آن دارد که بنا بر ظواهر امر تنها ۲ فیلم «۲۳ نفر»، و «ماجرای نیمروز: رد خون» فیلم‌های دفاع مقدسی هستند که یکی ماجرای اسارت ۲۳ نوجوان و دیگری عملیات «مرصاد» را روایت می‌کند. در این لیست چند فیلم دیگر مانند «شبی که ماه کامل شد»، «خون خدا» و «دیدن این فیلم جرم است!» هم دیده می‌شوند که ظاهرا در بستری اجتماعی روایت هایی ارزشی، استراتژیک و یا دینی دارند اما نکته قابل تأمل آنجا است که به نظر می‌رسد مابقی آثار این دوره از جشنواره نشانی از انقلاب اسلامی با خود به همراه ندارند. با بررسی خلاصه داستان‌ها و ژانرهای فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره به راحتی متوجه می‌شویم باز هم به وفور شاهد فیلم هایی در رابطه با عشق و اعتیاد و تلخی و رنج و سیاهی هستیم! امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا مسئولان فعلی سینمای کشور و مسئولان سابق آن از جمله محمدمهدی حیدریان و همچنین رضاداد که در زمان ریاست حیدریان به عنوان مشاورعالی سازمان سینمایی فعالیت داشته پاسخ بدهد که اوج ابتذال آثار سینمایی در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و در مقابل آن عدم حمایت و عدم تولید فیلم‌های ارزشی و استراتژیک که نتیجه آن امروز در جشنواره فیلم فجر هویدا شده است چگونه توجیه پذیر خواهد بود؟! سوألات بی‌پاسخ زیادی این روزها در اذهان وجود دارد از جمله اینکه مهمترین جشنواره سینمایی کشور با عنوان جشنواره فیلم فجر و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چرا نه پوسترش مرتبط با ۴۰ سالگی انقلاب است و نه فیلم هایش چندان قرابتی با آن دارند؟ آیا سازمان سینمایی حداقل نمی‌توانست از تولید یک اثر ویژه انقلابی حمایت کند تا در این دوره از جشنواره به نمایش درآید؟ جالب آنجاست که مسئولان ارشد دولت هم به دستگاه‌های مختلف تأکید ویژه داشته‌اند تا به مناسبت ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های ویژه داشته باشند اما به عکس ما شاهد افول منحنی رشد سینمای استراتژیک در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم! سینماپرس ]]> فرهنگ Sun, 13 Jan 2019 06:04:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdchqqnzv23nvmd.tft2.html از کنایه مادر شهید به کلید روحانی تا سانسور مجری سیما در تلویزیون http://siasatrooz.ir/vdcftedyxw6dxta.igiw.html آیین اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در حالی برگزار شد که بخشی از اظهارات برگزیدگان و میهمانان این رویداد به انتقاد از کارنامه اقتصادی دولت اختصاص داشت، تا جایی که تلویزیون هم مجبور شد حتی سخنان مجری برنامه ثریا را سانسور کند. اولین سخنران این برنامه حاج‌آقا بهرامی سوژه مستند «عابدان کهنز» و از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب بود که از فیلمسازان عمار خواست «به مردم بگویند پیش از انقلاب در این کشور چه خبر بوده است.» در بخش «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸» دو لوح افتخار به مستندهای «آینه‌های شکسته» به کارگردانی عبدالعلی مکرمی و «راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور اهدا شد. لوح تقدیر ویژه این بخش به ناصر طهماسب گوینده پیشکسوت رسید که مهدی نقویان به نمایندگی این لوح تقدیر ویژه را دریافت کرد. فانوس این بخش «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی اهدا شد. شوقی پس از دریافت این جایزه در سخنانی کوتاه گفت: متأسفانه در قبال مستند «شورش علیه سازندگی» گویی یک شورش شکل گرفت تا جایی که حتی اجازه ندادند این فیلم یک اکران خصوصی داشته باشد.» علی ملاقلی‌پور هم پس از دریافت لوح افتخار خود گفت: کسانی که به دنبال قدیس‌سازی از مهندس بازرگان بودند مستند «راه طی شده» را تاب نیاورده‌اند. رسانه‌هایی که طرفدار هر ایسم و جریانی هستند و این آثار را تاب نمی‌آورند، به هر حال باید بدانند، امروز جوانانی هستند و به میدان آمده‌اند که هنوز فرزندان خمینی هستند و هر چقدر هم که بخواهند کارهای آن‌ها را بایکوت کنند و به آن انگ‌ انحراف و تحریف بزنند، حتما این فرزندان این خط را ادامه خواهند داد. در بخش جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب هم لوح افتخار به مستند «تهران - دمشق» سیدمحمدعلی صدری‌نیا اهدا شد. صدری‌نیا پس از دریافت این جایزه گفت: این مستند را ساختیم تا همه آن‌ها که در یک چیز با ما اشتراک دارند یعنی «دوست داشتن ایران» را به تماشای آن دعوت کنم. با هر سلیقه و عقیده‌ای دعوت می‌کنم که این فیلم را ببینید. فانوس این بخش به مستند «روزی روزگاری ترامپ» به تهیه‌کنندگی محسن مقصودی اهدا شد. محسن مقصودی که به نمایندگی از تیم تولید برنامه «ثریا» جایزه مستند «روزی روزگاری ترامپ» را دریافت کرد، در این بخش گفت: امروز دیدم مسئولان مجدد از دستاوردهای برجام صحبت کردند؛ نمی‌دانم این دوربین مخفی است یا شوخی مسئولان! من نمی‌دانم مسئولان از زندگی مردم خبر دارند یا نه؟ از اجاره‌بها خبر دارند یا نه؟ آیا از وضعیت کارگران خبر دارند؟ چطور با این اعتماد به نفس از دستاوردهای برجام می‌گویند. وی ادامه داد: شمایی که اعتماد کردید به کدخدا و امروز هم امید به لبخند اروپایی‌ها بسته‌اید، باید توبه عملی کنید. بازگشت به مردم در حرف محقق نمی‌شود. باید عملا به سمت مردم بازگردید. این مردم دست رد به سینه شما نمی‌زنند. آقای روحانی توبه عملی کنید و به سمت مردم برگردید. با تکیه بر همین جوانان و مردم می‌توانید این مشکلات را مرتفع کنید. نکته جالب این بود که در حین سخنان مجری و تهیه‌کننده ثریا، شبکه نمایش سیما که در حال پخش مستقیم این مراسم بود، مجبور به قطع سخنان مقصودی شد و به بهانه‌های مختلف، صدا مجری سیما را سانسور کرد. مقصودی در پایان گفت:‌این فانوس را از طرف همه بچه‌های برنامه «ثریا» به ابوالقاسم طالبی اهدا می‌کنم که با قلاده‌های طلا علمدار مبارزه با جریان نفوذ در ایران است. در بخش مستند جبهه فرهنگی دو لوح افتخار به مستندهای «عطر سیب» به کارگردانی داوود جلیلی و «متولد آذر» به کارگردانی سیدرضا حسینی اهدا شد. هیأت داوران در این بخش فانوسی اهدا نکردند. در بخش نقد درون‌گفتمانی دو لوح افتخار به مستندهای «خوره» به کارگردانی محمدرضا امامقلی و «فروشنده ۲» به تهیه‌کنندگی محسن حاج‌کرمی اهدا شد. امامقلی جایزه خود را به خانواده شهدای مدافع حرم و کارگران شهر قزوین اهدا کرد. هیأت داوران فانوس این بخش را به «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی اهدا کردند. محمود شهبازی در این بخش دوربین شهید قوچانی‌ را نیز به‌عنوان جایزه ویژه مردمی از دستان مادر این شهید دریافت کرد. مادر شهید قوچانی که دوربین شخصی این شهید را به کارگردان برگزیده این بخش از جشنواره عمار اهدا کرد در سخنانی خطاب به مستندسازان گفت: پیام ما را به مسئولان برسانید. همان مسئولانی که زمانی به ما دسته کلید نشان دادند که همه قفل‌ها را کنند اما متأسفانه درهای باز هم در این دوران بسته شد! آن‌ها که باز بود هم قفل شد. در بخش بیداری اسلامی و جهانی لوح افتخار به مستند «عماد» به کارگردانی ایمان گودرزی اهدا شد و فانوس به مستند «فرزند امام» به کارگردانی سیدمحتشم علی نقوی رسید. فانوس این بخش توسط رضا سلمانی از مدافعان حرم به کارگردان مستند «فرزند امام» اهدا شد. در بخش مستند مدافعان حرم دو لوح افتخار به مستندهای «کرار» به کارگردانی محسن عقیلی و «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار اهدا شد. فانوس پراستقبال‌ترین فیلم دوره نهم جشنواره عمار هم به فیلم «عابدان کهنز» تعلق گرفت. فانوس بخش مدافعان حرم به «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی اهدا شد. در بخش «جنگ اقتصادی» دو لوح افتخار به مستندهای «خاویار قم» ساخته محمدجواد رحیمی و «جوجه‌های انگلیسی» محمدهادی اینانلو اهدا شد. محمدهادی اینانلو پس از دریافت جایزه‌اش گفت: در جنگ اقتصادی آزاردهنده‌ترین چیز نفوذی‌ها و ستون پنجم‌ها هستند. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به نام انقلاب افتتاح شده‌اند اما خود را نمایندگی فلان شرکت انگلیسی می‌دانند! کار به جایی کشیده است که یک واردکننده می‌تواند یک برنامه زنده را از آنتن پایین بکشد. امیدواریم بتوانیم دست این‌ها را قطع کنیم. فانوس این بخش هم به مستند «به نام پدر» به کارگردانی محمدتقی رحمتی تعلق گرفت. در بخش «ملت قهرمان» لوح افتخار به «جلیل و خلیل» ساخته روح‌الله اکبری اهدا شد و فانوس این بخش به «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی‌منصور رسید. بخش بعدی آیین اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» به آیین بزرگداشت سیروس مقدم کارگردان مجموعه پایتخت اختصاص داشت. در این بخش و پس از طرح گلایه‌هایی از سوی سیروس مقدم درباره کم‌لطفی مدیران سیما برای ساخت ادامه مجموعه «پایتخت» مجید زین‌العابدین مدیر شبکه اول سیما به صورت رسمی از این کارگردان برای ساخت فصل ششم این سریال دعوت به عمل آورد. در این بخش با اهدای کاشی حرم رضوی(ع) از کارنامه سیروس مقدم تجلیل شد. در آخرین بخش از آیین اختتامیه «هر سال اربعین» به کارگردانی میلاد محمدی، «اسپری» به کارگردانی محسن مجیدپور و «داستان آینده» به کارگردانی میثم ملکی‌پور سه فیلمی بودند که لوح افتخار بخش داستانی کوتاه را از آن خود کردند. فانوس‌های این بخش هم به دو فیلم کوتاه «آخر شعر» به کارگردانی رضا کشاورز و «هشتگ نفرست» به کارگردانی سامان قنائمی اهدا شد. در بخش داستانی نیمه‌بلند هم لوح افتخار به «تقاص» به کارگردانی محسن امانی اهدا شد و لوح افتخار بازیگری در این بخش به بهار نوحیان بازیگر فیلم «مستوره» رسید. فانوس بهترین کارگردانی در بخش داستانی نیمه‌بلند به یوسف جعفری برای کارگردانی «اثر سوزن» اهدا شد و فانوس ویژه بخش داستانی نیمه‌بلند را هم «مستوره» به کارگردانی الهام هادی‌نژاد از آن خود کرد. در بخش داستانی بلند لوح افتخار به «جایزه ویژه» به سیدعلی سیدی اهدا شد و هیأت داوران فانوس را به هیچ فیلمی اهدا نکردند. ]]> فرهنگ Fri, 11 Jan 2019 20:59:35 GMT http://siasatrooz.ir/vdcftedyxw6dxta.igiw.html «زائری» و عبور از مرزهای خودساخته محافظه‌کاری! http://siasatrooz.ir/vdcjtaevmuqeyiz.fsfu.html ۱- حدود یک هفته پیش برنامه‌های شب یلدای تلویزیون به سبک و سیاق هر سال پر از سلبریتی‌هایی می‌شود که فقط سالی دوبار؛ شب سال نو و شب یلدا گذرشان به تلویزیون می‌افتد. خواننده‌ها و بازیگران و ورزشکاران معروف و پرطرفدار از این شبکه تلویزیونی به آن شبکه تلویزیونی. لابه‌لای تعریف خاطرات بی‌مزه سلبریتی‌ها از شب یلدا و کرسی و مادربزرگشان، روحانیون هم مثل همیشه در نقش سرعت‌گیر سلبریتی‌ها حاضر می‌شوند و چند کلامی درباره صله رحم و مودت با خانواده و... سخن می‌گویند. اما یکی از روحانیونی که قرار است مثل همیشه نقش روحانی مهربان و خوشروی ماجرا را بازی کند از نقشش بیرون می‌آید. حجت‌الاسلام زائری، روحانی میانسالی که انتقاداتش به روند مدیریت جامعه و اتفاقات فرهنگی و اجتماعی در سال‌های اخیر به شدت سروصدا کرده است و جنجال‌ساز شده است این بار میهمان برنامه علی ضیاء مجری جوان و شهرت‌طلب تلویزیون ایران است. زائری درباره شب یلدا هم حرف می‌زند، اما طبق پیش‌بینی‌، گذری هم به مهمترین اتفاق آن روزهای جامعه می‌زند. فیلمی از یک نماینده مجلس که خواستار ورود به گمرک شده بود و بعد از ایستادگی کارمند حراست بابت ناهماهنگی ورود او به داخل ساختمان دادش به هوا بلند شده بود و با درشت‌گویی خواستار ورود سریع‌تر شده بود. اما این تازه آغاز ماجرا بود. این فیلم یک دقیقه‌ای جنجالی وحشتناک در فضای عمومی جامعه ایرانی به راه انداخت و در یکی از معدود موارد اتفاقات فضای مجازی از مردم عادی تا نخبگان اجتماعی، اصلاح‌طلب و اصولگرا و... به صورتی کاملا منفی به این رفتار نماینده مجلس واکنش نشان دادند. در حالی که همه تصور می‌کردند که بعد ازپخش فیلم اول از همه نماینده مذکور عذرخواهی خواهد کرد و بقیه نمایندگان نیز به سرعت از ماجرا کناره خواهند گرفت؛ به یکباره موقعیت همه چیز دگرگون شده و جای ظالم و مظلوم جابه‌جا شده بود. در چنین شرایطی که خشم اجتماعی از عملکرد آن نماینده مجلس و نمایندگان دیگر به شدت فوران کرده بود حجت‌الاسلام زائری در برنامه شب یلدای علی ضیاء به شدت به مجلس تاخته بود و این عملکرد را باعث شرم مجلس خوانده بود. واکنش حجت‌الاسلام زائری به اقدامات مجلس یک دهم واکنش واقعی مردم ایران - حتی متدین‌ترین و حزب‌اللهی‌ترین آنها- به ماجرای اخیر مجلس نبود. نمایشی کوچک و محدودشده و مودبانه از آنچه بیرون از قاب‌های تلویزیون در جامعه واقعی در جریان بود و در یکی از معدود موارد تاریخ اتفاقات اجتماعی معاصر، تلویزیون به آن نزدیک شده بود و مردم نشانه‌ای از انعکاس واقعی ذهنیات و افکارشان را در تلویزیون می‌دیدند. ۲- طی روزهای گذشته خبری مبنی بر احضار علی ضیاء به خاطر این گفتگو در رسانه‌های غیررسمی دست به دست چرخید و سرانجام رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس به میان رسانه‌ها آمد و از نتایج نشست نمایندگان مجلس با مدیران صداوسیما و تهیه‌کننده برنامه فرمول یک سخن گفت. نتایجی که جز بیان بدیهیاتی همیشگی درباره حفظ حرمت مجلس و شهدای مجلس حاوی یک نکته اساسی بود: رئیس صداوسیما قول داده است که از این پس حضور حجت‌الاسلام زائری درتلویزیون ممنوع شود. استدلالی که این نماینده مجلس برای این اقدام آورده بود البته آشنا بود: مطمئن باشید هر برنامه‌ای که منجر به آسیب به سطوح نظام و اعتماد عمومی مردم شده و تخریب چهره‌های خدوم نظام جمهوری اسلامی را تخریب کند حتما آن مجریان هم به حاشیه رانده خواهند شد. به این ترتیب انعکاس اعتراض صریح زائری به اتفاقات مجلس، چیزی که اکثریت مردم در فضای مجازی و واقعی با آن همراستا و همنظر بودند آسیب به سطوح نظام و اعتماد عمومی مردم خوانده شده بود. چنانچه گفتیم این البته استدلال جدیدی نیست. سال‌هاست که اتکا به استدلال کاملا مغلطه‌آمیز مساوی بودن هر نماینده و وزیر وکیل و رئیس اداره با کلیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از تریبون‌ها تکرار می‌شود و سال‌هاست که انعکاس صدای اعتراضی مردم در رسانه ملی آسیب و خدشه به اعتماد عمومی مردمی خوانده می‌شود که سال‌ها جلوتر از رسانه‌های محافظه‌کار جمهوری اسلامی در حال نقادی مداوم عملکرد نهادهای مختلف نظام و در عین حال نمایش اعتماد به اصل جمهوری اسلامی هستند و با آمدن یا نیامدن یک روحانی به تلویزیون هم چیزی از نقادی یا اعتمادش کم نخواهد شد. ۳- این سرنوشت عبور از مرزهای خودساخته محافظه‌کاری در رسانه‌های ایرانی است و این نمونه ساده، نمایش بسیار واضحی از فرآینده ساده وپیچیده نمای محافظه‌کار شدن رسانه‌ها در ایران است. به محض عبور از مرزهایی که معلوم نیست کی و کجا در جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است سکانداران این نهادها خود را با کلیت نظام یکی فرض و طرح می‌کنند وبا هر ابزار قانونی یا عرفی که دم دستشان برای فشار به رسانه مذکور داشته باشند سریعا به میدان می‌آیند و ماجرا را به در بالاترین سطح ممکن به زعم خودشان حل می‌کنند. رئیس صداوسیما باید در جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس شرکت کند و درباره ۱۵ دقیقه از یک برنامه در هفته‌ها پیش توضیح ارائه کند و بعد به نمایندگان قول دهد که یک روحانی را دیگر از درب جام جم راه ندهند تا دست از سرش بردارند و رئیس صداوسیما حتما از این به بعد حواس جمع‌تر خواهد بود و به مدیران و کارمندان توصیه خواهد کرد که دنبال دردسر نگردند و آرام‌تر رد شوند. مردم بیرون از مرزهایی که نمایندگان مجلس یا باقی سکانداران نهادها و اداره‌های مختلف دولتی برای خود ساخته‌اند فارغ از تصوراتی که آنها درباره مردم می‌کنند در حال پیش رفتن هستند. مثل همیشه منابع رسانه‌ای خود را درست یا غلط از بین آنهایی که حرف‌های ناگفته‌شان را بیشتر می‌زند انتخاب خواهد کرد و ما همچنان به دنبال اعتماد عمومی آنهایی هستیم که روز به روز در حال دورتر شدن از آنها هستیم.این همان محافظه‌کاری است. مهر ]]> فرهنگ Wed, 09 Jan 2019 21:41:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjtaevmuqeyiz.fsfu.html میراث‌هایی که همچنان به باد می‌رود http://siasatrooz.ir/vdchzqnz-23nvmd.tft2.html ابن سینا، مولوی، ابوریحان بیرونی، محمد زکریای رازی، نظامی گنجوی، چوگان، قهوه‌خانه، موسیقی عاشیقلار، ساز تار، ملانصرالدین، فردوسی، شهرزاد قصه‌گو، فارابی، عمر خیام، خلیج‌فارس، جزایر سه‌گانه ایرانی، جنگل‌های هیرکانی و... اینها نام‌هایی است که طی سال‌های اخیر کشورهای مختلف دنیا و اغلب همسایگان ایران که ظاهرا در حوزه دیپلماسی روابط خوبی با ایران دارند، تلاش کرده‌اند به شیوه‌های مختلف به یغما ببرند. برخی‌ها موفق بوده‌اند و توانسته‌اند در یک جعل آشکار تاریخی، آنها را به نام خود ثبت کنند و برخی یا همچنان مورد مناقشه است و یا خوشبختانه هنوز از کف ما نرفته‌اند. در این میان یکی از عجیب‌ترین سرقت‌های فرهنگی مربوط به بادگیرهای باشکوه مناطق جنوبی و کویری ایران است. بهمن ۹۱ اماراتی‌ها «بادگیر» را در قالب تندیس مسابقات معماری امارات به عنوان اثر معماری عربی جا زدند و بعد از آن هم شیوخ این کشور در تلاش برآمدند تا «بادگیرها» را در یونسکو به نام اعراب به ثبت برسانند. حدود یک سال بعد و با روی کار آمدن رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت جدید، مسعود سلطانی‌فر (وزیر ورزش و جوانان فعلی) اعلام کرد که «کارشناسان این سازمان در حال تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی فناوری بادگیرها هستند و این پرونده به زودی به یونسکو برای ثبت جهانی ارسال می‌شود. در حال حاضر ثبت جهانی پرونده بادگیرها اولویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.» اما با گذشت ۵ سال از آن وعده‌ی جناب رئیس میراث فرهنگی ظاهرا همچنان خبری از اولویت سازمان میراث فرهنگی نیست. که اگر اتفاقی رخ داده بود، قطعا در بخش‌های مختلف خبری اعلام رسمی می‌شد و طبیعتا دولت محترم از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم سخن می‌گفت. در این رخوت مدیریتی صورت گرفته، اما اماراتی‌ها همچنان بر مرکب مراد سوار هستند و می‌توانند بادگیرهای ایرانی را با نامی جعلی به عنوان یکی از نمادهای کشور خود معرفی کنند. نمادی که صدها سال قبل از شکل‌گیری کشوری به نام «امارات متحده عربی» بر فراز بام خانه‌های مردمان ایران ساخته شده بود. در سکوت آزاردهنده عجیب مدعیان «گفت‌وگو» و «دیپلماسی» حالا باید شاهد این باشیم که یک کشور دیگر در کمال وقاحت، دست خود را در صندوقچه‌ی ارزشمند تاریخ و تمدن ایران فرو می‌کند و یکی دیگر از «میراث»های به جامانده برای ایران را به سرقت می‌برد. در کنار همه‌ی این بی‌فکری‌ها و بی‌مسئولیتی‌ها نباید خطای فاحش صداوسیما و برنامه‌ی ویژه‌ی جام‌ملت‌های آسیا را از یاد برد. همین لوگوی جعلی و کذایی در این ویژه‌برنامه بارها و بارها پخش می‌شود و هیچ‌کس از مسئولان شبکه و پخش هم نیست که این فاجعه را ببیند. عجیب آنکه همین مسئولان چندین ماه قبل چهار مخروطِ معکوسِ به نشانه‌ی پستانِ گرگِ لوگوی باشگاه رم را می‌بینند و محوش می‌کنند یا فلان تماشاگر احیانا با ظاهر نامناسب و مکشوفه را سانسور می‌کنند، اما خبط و خطای به این بزرگی از زیر چشمان تیزبین‌شان در می‌رود. گروه زیست‌بوم سیاست روز موضوع ثبت جهانی بادگیرها را پیگیری خواهد کرد. نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Tue, 08 Jan 2019 06:49:01 GMT http://siasatrooz.ir/vdchzqnz-23nvmd.tft2.html تئاتر به دست دلال‌های بی‌سواد افتاده است http://siasatrooz.ir/vdce7f8zejh87ni.b9bj.html بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما درپی تداوم هنجارشکنی‌های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را درپی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: تئاتر امروزه به دست دلال‌هایی افتاده که نه سواد دارند و نه اشرافی به حوزه فرهنگ، نه مردم را دوست دارند و نه آینده کشور برایشان اهمیتی دارد و تنها درپی پول‌اندوزی هستند. قطب‌الدین صادقی افزود: تحولات اجتماعی در کشور ما باعث شده تا تئاترهای پول محور مثل قارچ رشد کنند. بعد از دوران دفاع‌مقدس و گذر از دوران سازندگی توجه بسیاری افراد از معنویت به سمت مادیات رفت و خیلی از افراد دست‌شان در جیب نهادهای دولتی رفت و یک شبه مولتی‌میلیاردر شدند؛ اختلاس و رانت‌خواری بیداد کرد و قشر نوکیسه‌ای به وجود آمدند که نمی‌دانستند با این پول‌های بادآورده چه کنند. وی ادامه داد: این قشر نوکیسه دنبال کاری می‌گشت تا بتواند خود را با آن کار سرگرم کند؛ توجه آن‌ها کم‌کم به حوزه سینما جلب شد و سپس به حوزه موسیقی و تئاتر و اپرا و... هم ورود پیدا کردند تا اینکه طی سال‌ها و ماه‌های اخیر آنقدر قدرت گرفتند که اغلب حوزه‌ها را اشغال کردند. این قشر هر چقدر پول بیشتری بدهد جاه‌طلبی‌اش بیشتر ارضا می‌شود. آن‌ها دنبال فرهنگ انتقادی و آگاهی‌بخشی نیستند و تنها درپی تفنن و سرگرمی‌اند. برایشان سینما و تئاتر و اپرا فرق نمی‌کند و فقط می‌خواهند تفریح کنند و با بازیگرانی که دوست دارند عکس یادگاری بگیرند. بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» خاطرنشان کرد: امروزه قدرت دست این‌هاست و از آنجا که دولت و مسئولان هم سیاست فرهنگی مردمی ضعیفی دارند به این افراد بیشتر پر و بال می‌دهند! متأسفانه مسئولان ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که طبقات متوسط و ضعیف جامعه هم حق دارند بتوانند از مواهب حوزه فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند. امروزه طبقات پایین جامعه هیچ جایی در حوزه فرهنگی و هنری ندارند و طبقه‌ای که با پول همه چیز را می‌سازد در همه جا همه کاره شده است! بازیگر سریال‌های تلویزیونی «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» تأکید کرد: دولت هم کاملاً خود را کنار کشیده و دیگر حمایتی از هنر واقعی نمی‌کند؛ دولت در حالی که موظف است همانند کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین برای تولید آثار فرهنگی و هنری یارانه در نظر بگیرد و در خدمت رونق فرهنگی و اعتلای ذوق هنری باشد کاملاً خود را به بی‌خیالی زده و هیچ کاری انجام نمی‌دهد. این مدرس دانشکده‌های «هنر و معماری» و «صداوسیما» در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: کمبود سالن‌های دولتی باعث شده تا تئاترهای خصوصی راه‌اندازی شوند؛ تالار وحدت که پیش از این تالاری دولتی بود امروزه مانند «گاراژ» شده برای هر شب اجرا ۱۲ میلیون تومان پول می‌گیرد و به همین علت هم برایش مهم نیست چه کسی و با چه هدفی در این تالار کار اجرا می‌کند. آیا آقایان نمی‌دانند که این تالارها متعلق به بیت‌المال است و نباید به این صورت در آن کاسب کاری راه بیندازند؟ این هنرمند پیشکسوت یادآور شد: بنده الآن بیش از ۲۰ سال است که نتوانسته‌ام در تالار وحدت اجرا داشته باشم؛ چچون دلال ندارم و از دلال بازی متنفرم حق و کار و نفس کشیدن و زندگی نباید داشته باشم؟ وی افزود: تئاتر ما کارش به جایی رسیده که برای چاپیدن پول از مردم چهره‌های سینمایی و تلویزیونی را می‌آوردند و آن‌ها را قطار می‌کنند و در عوض جای حضور افراد مطرح و معتبر و شایسته را در تئاتر تنگ کرده‌اند. زندگی هنرمندان متعهد تئاتر عمیقاً به خطر افتاده و تنها تک و توک کسانی هستند که همچنان با رنج کار می‌کنند اما به نسبت گذشته خیلی حضورشان کمتر شده و حمایتی نمی‌شوند. صادقی افزود: این آقایان از کجا می‌آورند که ۱۰ میلیارد تومان پول تبلیغات شهری برای نمایش‌های‌شان می‌دهند درحالی‌که بودجه برگزاری تئاتر فجر ۲-۳ سال قبل تنها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده؟ چطور این‌ها می‌توانند ۵ برابر بودجه مهمترین جشنواره تئاتری کشور فقط پول تبلیغات خیابانی بدهند؟ این پول‌ها از کجا می‌آید؟ پولشویی؟ پول‌پرستی؟ پول‌اندیشی؟ سینماپرس ]]> فرهنگ Mon, 07 Jan 2019 08:33:22 GMT http://siasatrooz.ir/vdce7f8zejh87ni.b9bj.html سینمایی نداریم که در خدمت هیچ تفکری نباشد http://siasatrooz.ir/vdcdj50f9yt0zo6.2a2y.html نشست «مبانی سینمای سفارشی، سفارش خوب و بد» با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی در پنجمین روز جشنواره در سینما فلسطین برگزار شد. رحیم‌پور ازغدی در ابتدای این نشست با طرح این سوال که آیا هنری که سفارشی نباشد هم وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: مفهوم سفارش دو بعد دارد؛ یک بعد معنای منفی دارد. گاهی هنرمند و فاعل انسانی، فاقد انگیزه درونی برای کار هنری است و ممکن است به آن کار علاقه‌ای نداشته باشد. گاهی هم برای منفعت سراغ هنر می‌رود. گاهی هم معنی سفارشی بودن هنر، این است که براساس ایمان و جانبدارانه باشد و براساس ایمان و اخلاص انجام شده باشد. گاهی هنر قرار نیست مشکلی را حل کند و باید دید مشکل دیگران را حل می‌کند یا برای دیگران مشکل ایجاد می‌کند، پس دیگران هم به طور جدی مطرح هستند. وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر و تعلیم و تربیت می‌رویم، موضوع تفاوت می‌کند. ما هیچ هنری نداریم که معنا و مفهومی نداشته باشد، حتی آن هنری که بی‌غرضانه باشد. جدا از نیت مؤلف، آن کار، اثر خود را بر مخاطب می‌گذارد. کسی ممکن است در مغازه خود اشیایی برای فروش داشته باشد که بر مبنای خواست مشتری و سفارش است. این اصلا سفارش بدی نیست و معامله پایاپای است. اما در رسانه و اخلاق بحث دقیق‌تر و حساس‌تر می‌شود. آنجا نمی‌توانیم بگوییم من هیچ نظر خاصی درباره انسان و اخلاق ندارم ولی وارد روح و فکر او می‌شوم. هنرمند می‌تواند انگیزه را از مشکلات مردم و وجدان دینی مذهبی خود الهام بگیرد. رحیم‌پور ازغدی با طرح این سوال که آیا صورت گرفتن فعل انسانی بدون انگیزه و سفارش به معنای خاستگاه عمل، ممکن است یا خیر، ادامه داد: هر کس هر کاری که می‌کند سفارشی است. منشأ برخی از سفارشات نفس و برخی دیگر عقل ماست. گاهی هوس‌های ما به ما دستور می‌دهند پس ما عمل بی‌سفارش نداریم. به خاطر همین است که گاهی ما از بیرون سفارش می‌گیریم و این کار به این معنی است که با این اندیشه و این نوع انسان شناسی بیعت کرده‌ام. هیچ عمل انسانی، عبث و بیهوده نیست. این نظریه‌پرداز گفت: انسان کار عبث به اختیار خود انجام نمی‌دهد، حتی دیوانگان که فقط هدفشان تفاوت دارد. حیوانات نیز بی‌دلیل حمله و یا فرار نمی‌کنند. گیاهان نیز در رشد و یا خشک شدن دلیل دارند ولی فقط تصمیم‌گیرنده نیستند. تصمیم فاعل انسانی عبث نیست. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: تعلیم و تربیت، خانواده، ژن، تغذیه همه اثر دارد و همه این‌ها موقعیت انسانی ما را می‌سازند. همه ما با توجه به نقش اراده انتخاب‌گر هستیم. پس انتخاب شده، انتخاب‌گر هم می‌تواند باشد. اگر کسی گفت من به رسانه یا سینمایی می‌اندیشم که در خدمت هیچ تفکری نیست، یا نمی‌فهمد چه می‌گوید، یا می‌فهمد؛ آن فرد درست در لحظه‌ای که می‌گوید سینما نباید هدفی را دنبال کند، همین حرف خودش یک ایده و هدف است. درست مثل کسی که می‌گوید تناقض محال نیست، که اگر بپذیرد یعنی نقیض آن هم درست است. «گئورگ گادامر» می‌گوید: از هر گزاره هر تفسیری می‌توان کرد. مارکسیست‌ها می‌گویند چیزی در دنیا ثابت نیست. یا این گزاره ثابت است یا نیست. اگر نیست پس او اصلاً حرفی نزده است. رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: برخی از هنرمندان می‌گویند هنر اصیل در خدمت چیزی نیست، اگر این حرف درست باشد و هنر در خدمت کسی نباشد، برای آن فرد که منفعتی را آورده است. اگر برای کسی آبی نداشته برای او که نان داشته است. پشت بی‌فلسفه‌ترین حرف‌ها نیز فلسفه‌ای نهفته است ولی ممکن است غلط باشد. اینکه می‌گویند هنر فلسفه ندارد، یعنی از فلسفه پوچی و ابزورد دفاع می‌کند. برخی می‌گویند برای دل خودم فیلم می‌سازم و این یعنی آن فرد تابع فلسفه اصالت لذت است. این هم یک فلسفه است که خود جای بحث دارد. ۹۹ درصد این بهانه‌ها برای پول و شهرت است. این موضوع دو حالت دارد، اگر برای عدالت و شریعت کار نکنیم، سراغ مکتب «من مرکز عالم هستم» رفته‌ایم و به جای اینکه بگوییم خدا مرکز عالم است و به دیگران کمک کنیم، معیارمان سود است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با بیان اینکه بحثی که در هنر برای حقیقت و یا برای نفسانیت وجود دارد، در بازار و اقتصاد هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: برد-برد باید در اقتصاد وجود داشته باشد نه در سیاست کما اینکه گاهی در سیاست منجر به باخت-برد می‌شود. عده‌ای برای عدالت وارد سیاست می‌شوند و برخی هم برای کاسبی و اگر جامعه دینی باشد از ادبیات دینی هم استفاده می‌کنند. نظام دو قطبی بین خدا و انسان درست کرده‌اند و یا خدا و یا انسان را در نظر می‌گیرند. سنت خدا را انتخاب می‌کند و مدرنیته انسان را. رحیم‌پور ازغدی گفت: کسی که معتقد به «هنر برای هنر» است، هدفش نفسانیت است. این مانند آن است که در بازار بگوییم پول برای پول. پول که به خودی خود معنایی ندارد و اعتبار پول است که به انسان قدرت می‌بخشد. حتی سیاست برای سیاست، فن بازی برای قدرت است و انتهای آن کسب قدرت و لذت برای فرد است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به هر حال به لحاظ مضمونی امکان ندارد محصولی ارائه شود که درباره چیزی نباشد. مسئله دربارگی بسیار مهم است. دربارگی یعنی درباره چیزی بودن و آیا فیلم یا اثر هنری داریم که درباره چیزی نباشد؟ این بی‌معنی است. وقتی درباره چیزی حرفی می‌زنیم در برابر آن مسئولیم. حتی وقتی حرفی هم نزنیم مسئولیم چون از ما پرسیده می‌شود که چرا درباره فلان موضوع چیزی نگفتی. آنهایی که می‌گویند ما دنبال ایدئولوژی خاصی نیستیم، دنبال ایدئولورژی «من محوری» هستند و آنجا که حرفشان را نزنند، پیرو ایدئولوژی منافع بوده‌اند. پس هر اثر هنری هدفی دارد، چون درباره موضوعی است. حتی فیلم‌های کمدی محض هم معنی دارد. شاید هدفشان خنده تلخ، خنده متفکرانه، درد، غفلت، شادی و... باشند. ]]> فرهنگ Sat, 05 Jan 2019 18:44:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdj50f9yt0zo6.2a2y.html «طلا»، «تختی»، «رد خون»،‌ «۲۳ نفر» و دیگران http://siasatrooz.ir/vdcepf8zojh87ei.b9bj.html نشست خبری اعلام و معرفی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره برگزار و در آن فیلم‌ها در پنج بخش انیمیشن، فیلم کوتاه، نگاه نو، مستند و سینمای ایران معرفی شدند. در این مراسم جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما هم حضور داشت و پوستر جشنواره توسط وی رونمایی شد. در ادامه فیلم‌های بخش‌های رقابتی جشنواره معرفی شد که اسامی آنها به شرح ذیل است؛ بخش سینمای ایران در بخش مسابقه سینمای ایران به عنوان مهم‌ترین بخش جشنواره به ترتیب حروف الفبا فیلم‌های زیر معرفی شدند: «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی‌حقیقی، «بیست‌وسه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری، «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی‌میرزایی، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پور‌احمد، «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی، «خون خدا» به کارگردانی سیاوش علی عباس‌میرزایی، «درخونگاه» به کارگردانی منصور سهراب‌پور و سیاوش اسعدی، «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرخ‌پوست» به کارگردانی نیما جاویدی، «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده، «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی، «ماجرای نیمروز ۲ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان، «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده و «ناگهان درخت» به کارگردانی پیمان معادی. در این بخش سه فیلم «آنجا همان ساعت» به کارگردانی سیروس الوند، «بی‌حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام و «مدیترانه» به کارگردانی مهدی هاجت‌مند به عنوان فیلم‌های ذخیره معرفی شدند تا اگر برخی فیلم‌ها به جشنواره نرسیدند یکی از اینها جایگزین شود. بخش انیمیشن به گفته دبیر جشنواره سی‌وهفتم در بخش انیمیشن فیلم‌های «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر، «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی نوش‌آبادی و «شب آفتابی» به کارگردانی سید‌علی مدنی با هم برای دریافت جایزه ویژه داوران رقابت‌ خواهند کرد زیرا امکان رقابت در بخش سودای سیمرغ را نداشتند. بخش فیلم کوتاه در بخش فیلم سینمایی کوتاه فیلم‌های «اس» به کارگردانی حامد اصلانی، «تشریح» به کارگردانی سیاوش شهابی، «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت، «تو هنوز اینجایی» به کارگردانی کتایون پرمر و محمد روحبخش، «دریای تر» به کارگردانی فاطمه احمدی، «رورانس» به کارگردانی سوگل رضوانی و «گسل» به کارگردانی سهیلا میرشریفی با هم رقابت خواهند کرد. بخش نگاه نو در بخش نگاه نو ۱۰ فیلم به رقابت خواهن پرداخت که اسامی آنها به شرح ذیل است؛ «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی‌میرزایی، «جاندار» به کارگردانی حسین امیری، «حمال طلا» به کارگردانی تورج اصلانی، «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتاب‌چیان، «روز‌های نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی، «زهرمار» به کارگردانی سیدجواد رضویان، «سونامی» به کارگردانی میلاد صدر‌عاملی، «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده، «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی و «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی. بخش مستند در بخش مستند سه فیلم «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد، «همه چیزهایی که جایشان خالی است» به کارگردانی زینب تبریزی و «خانه‌ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم با هم رقابت می‌کنند. دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سؤال که آیا این رویه که هیأت انتخاب تنها بخشی از بعضی از فیلم‌ها را دیده‌اند، گفت: این اختیاری است برای فیلم‌سازی که فیلمش کامل نشده بتواند فیلمش را برای حضور در جشنواره کامل کند. ما می‌خواستیم این فرصت را از فیلم‌ها نگیریم. ضمن این که اکثریت فیلم‌ها نسخه کامل یا نسخه قابل قضاوت داشتند. سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن‌ماه همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در تهران برگزار می‌شود. ]]> فرهنگ Sat, 05 Jan 2019 12:51:43 GMT http://siasatrooz.ir/vdcepf8zojh87ei.b9bj.html