سیاست روز - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Sun, 30 Apr 2017 20:54:17 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sun, 30 Apr 2017 20:54:17 GMT فرهنگ 60 دولت یازدهم در هیچ زمینه‌ای از فرهنگ و هنر اتفاق مثبتی ایجاد نکرد http://siasatrooz.ir/vdcbf8b9.rhb9gpiuur.html پیمان عباسی فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس‌جمهور باید مدیرانی را انتخاب کند که در کار هنرمندان سنگ اندازی نکنند و با ایجاد باند و دسته تنها حلقه‌ای از افراد را دور خود جمع نکنند و امکانات و بودجه‌ها و... را در اختیار آن‌ها قرار دهند. فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «یادم تو را فراموش» در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: هنرمندان و بالاخص سینماگران امروزه بیش از هر چیز دیگر نیازمند آن هستند که به آن‌ها اعتماد شود؛ ما نیاز به آن داریم که مدیران فرهنگی کشور به ما اعتماد کنند و بدانند که ما کارمان را بلد هستیم و چه در زمینه پول‌سازی و چه ساختن فیلم‌های خوب و چه درخشیدن در عرصه بین‌الملل همیشه خوب عمل کرده‌ایم. وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده هرگاه مدیران سینمایی در کار سینما و هنرمندان دخالت داشته‌اند ما مسیر رو به پسرفتی را پیش گرفته‌ایم و هرگاه کمی فضا را بازتر کرده‌اند ما پیشرفت کردیم؛ مدیران فرهنگی نباید ترسو باشند چراکه معتقدم این ترس است که باعث می‌شود برخی مدیران جلوی هنرمندان را بگیرند و با ایجاد فضای سانسور و ممیزی هنرمندان و سینماگران را مجبور به خودسانسوری کنند. عباسی تأکید کرد: رئیس‌جمهور و مدیران فرهنگی باید بدانند که هنرمندان همگی عاشق این کشور و این دیار هستند و موازین و قوانین جمهوری اسلامی ایران را به خوبی می‌شناسند و قطعاً کاری نمی‌کنند تا دشمنان با بهره‌گیری از کار آن‌ها بخواهند به منافع شان دست پیدا کنند؛ پس ای‌کاش به جای اینکه اینگونه فضا را برای حضور و ابراز وجود هنرمندان در تمامی حوزه‌ها و رشته‌ها محدود و تنگ کنند کاری کنند و به اصطلاح چوب لای چرخ سینما و هنرمندان بگذارند با ایجاد یک فضای آرام و حمایت ویژه از هنرمندان سعی بر تولید آثاری درخشان داشته باشند. فیلمنامه نویس سریال‌های «قلب یخی» و «بچه‌های نسبتاً بد» خاطرنشان کرد: زمانی ما می‌توانیم در کشور به پیشرفت دست پیدا کنیم که رئیس جمهور و مدیران فرهنگی کشور به این نتیجه برسند با پشت سر گذاشتن ترس‌های بی‌موردشان فرصت‌های بسیار بزرگ و خوبی ایجاد می‌شود و هنرمندان می‌توانند در جهت توسعه و پیشرفت اهداف کشور به آن‌ها یاری و مساعدت رسانند. این فیلمنامه‌نویس در خاتمه این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه آقای روحانی در طول دوران ریاست جمهوری‌اش هیچ اثر سازنده‌ای نداشت تصریح کرد: ما طی دوران ریاست جمهوری ایشان در حوزه فرهنگ و هنر شاهد همان مشکلات قبلی و همان فضایی بودیم که پیش از آن حاکم بود و آقای روحانی و مدیران فرهنگی ایشان در دولت یازدهم در هیچ زمینه‌ای از فرهنگ و هنر اتفاق مثبتی ایجاد نکردند و امیدهایی که در بدو حضور ایشان به عنوان رئیس‌جمهور در دل هنرمندان شکل گرفته بود بدل به یأس شد. ]]> فرهنگ Sun, 30 Apr 2017 16:14:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbf8b9.rhb9gpiuur.html تسلیت‌گویان امروز فراموش‌کاران دیروز http://siasatrooz.ir/vdci5ua3.t1a3y2bcct.html آقای زنوزی جلالی به قول خودشان در عالم تفصیل کار می‌کردند؛ یعنی در عرصه نگارش داستان بلند. ما بیشتر ایشان را با رمان‌ها و آثار داستانی بلندی می‌شناسیم که برای ما به یادگار گذاشتند. در واقع فیروز زنوزی جلالی از جهات گوناگونی می‌بایست شخصیت و آثارش مورد بررسی قرار گیرد. از یک سو، شخصیت فیروز زنوزی جلالی است که شخصیت متواضع، خون گرم و صمیمی بود و از طرف دیگر، تأثیر ایشان. او در دوره‌های گوناگون در شمار نویسندگان تأثیرگذار بود. همچنین تلاش او در کنار نگارش داستان بلند و کوتاه برای تربیت نسلی از نویسندگان نوپا نیز باید مورد توجه قرار داد. برخی از شاگردان او به تدریج بالیدند و در حوزه ادبیات داستانی درخشیدند، این یکی از جهات فعالیت‌های انکارناپذیر فیروز زنوزی جلالی بود که در تمام این سال‌ها بدون چشم‌داشت و در آرامش و سکوت تلاش کرد که خدمت‌گزار باشد. تأثیر او بر ادبیات داستانی قابل انکار نیست. زنوزی جلالی از آنجا که نظامی بود و سال‌ها در نیروی دریایی مشغول خدمت بود، بخشی از آثارش به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارد. او با توجه به اینکه در متن حماسه دفاع مقدس حضور داشت، این عامل در آثارش پررنگ و چشم‌گیر است. از دیگر سو، نگرش مذهبی مرحوم فیروز زنوزی جلالی نگرش پررنگی است. گرچه در بعضی از کارها تلاش کرد زیرپوستی و به قول معروف بدون شعارزدگی فعالیت کند، اما عنصر دین‌باوری و اعتقاد عمیق به دین، انسانیت، رهایی انسان و روح انقلابی او در آثارش متجلی است. چنانکه در آخرین اثرش، رمان «برج ۱۱۰» این باور به صورت چشم‌گیر و دلنوازی رخ‌نمایی می‌کند و همچنین در دیگر آثارش مانند «مخلوق» نیز این نگرش دین‌باورانه را شاهد هستیم. آقای فیروز زنوزی جلالی از یک شخصیت آزاده‌ای برخوردار بود و همین آزادمنشی هم موجب شده بود که ایشان بسیار رفتار صمیمانه و دلپذیری داشته باشند، هم نسبت به دوستان و هم نسبت به هنرجویانی که در کلاس‌هایش در نقاط مختلف حاضر می‌شدند، اما متأسفانه شأن او رعایت نشد. هم در زمانی که در سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری عهده‌دار کلاس‌های ادبی بود، مشکلاتی برایش به وجود آمد و هم در حوزه هنری. متأسفانه قدر او شناخته نشد. او شخصیت حق‌طلبی داشت و حاضر نبود به هر قیمتی در مراکزی که عهده‌دار این کلاس‌ها بودند، حضور پیدا کند. به خاطر همین ایستادگی و روحیه آزاده‌اش گاه با چالش‌هایی روبرو می‌شد. کسانی که دیروز از ایجاد هیچ مشکلی برای او فروگذار نمی‌کردند، امروز در زمره تسلیت‌گویان قرار گرفته‌اند. امیدوارم که ضایعه درگذشت او موجب شود که مسئولان فرهنگی چشم‌هایشان را باز کنند و با کسانی که هنوز در بین ما هستند، رفتار معقول و صمیمانه‌تری داشته باشند. روزهای آخر زندگی مرحوم زنوزی جلالی بسیار سخت گذشت. دیدار آخر من با او در میدان فردوسی و در حوالی روزهای آخر سال بود. دیدم با زحمت راه می‌رود. گفت که با مدیر فلان دستگاه فرهنگی جلسه داشته است. گفتم نمی‌شد با این وضعیت حال شما، وسیله‌ای برایتان می‌گرفتند؟ گفت «ای بابا». و در همین «ای بابا» یک دنیا حرف و تأسف نهفته بود. در همان دیدار گفت که برایم دعا کن تا بتوانم این درد عظیم را که در جانم است، تحمل کنم. از مرگ صحبت نمی‌کرد. نگران کارهای ناتمامش بود. آثاری که فرصت می‌خواست تا به اتمام برساند. جای دریغ دارد. خداوند روحش را قرین رحمت کند و به بازماندگان و جامعه ادبی صبر دهد. کامران شرفشاهی - شاعر، نویسنده و پژوهشگر انقلاب ]]> فرهنگ Fri, 28 Apr 2017 10:14:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdci5ua3.t1a3y2bcct.html یا علی و خدانگهدار آقای نویسنده http://siasatrooz.ir/vdcjiyeh.uqehazsffu.html خبر تلخ و کوتاه است: «فیروز زنوزی جلالی درگذشت». زنوزی جلالی نویسنده و منتقد ادبی که سال‌های پایانی عمرش با شیمی‌درمانی و بیماری گذشت، روز سه‌شنبه، ۵ اردیبهشت، بر اثر سرطان درگذشت، سرطان؛ این بیماری خوش‌سلیقه این روزهای ما. زنوزی جلالی هرچند در نیروی دریایی خدمت کرد، اما در حوزه‌های مختلف مانند نمایشنامه و رمان کار کرد. آثاری چون «مثنوی کوچه»، «درختی در برزخ»، «مخلوق»، «روزی که خورشید سوخت» و «برج ۱۱۰» حاصل سالها تلاش او در حوزه ادبیات است. دوستانش می‌گویند نوشتن برای زنوزی جلالی از سر تفریح نبود، او نویسنده‌ای جدی است. وقت نداریم او سال گذشته تقریباً در همین ایام آخرین رمانش را با نام «برج ۱۱۰» منتشر کرد؛ کتابی که به‌گفته خودش با دلگرمی‌های همسرش در زمان بیماری به اتمام رسید. او خود درباره دوران بیماری و تغییر نگاهش به زندگی این‌چنین می‌گوید: زمان می‌گذرد خیلی سریع، آن روزها کانکسی بود در حوزه هنری که کار را با آن آغاز کردیم. بچه‌ها آن زمان جوان و بشاش بودند اما الآن گرد پیری به‌روی امثال بنده نشسته است. امیرحسین فردی می‌گفت "چه می‌نویسی؟ آقای جلالی، وقت تنگ است، وقت نداریم". من مدت‌هاست درباره واژه «وقت نداریم» فکر می‌کنم. وقتی بیمار شدم و گفتند سرطان داری ضربه شدید بود، گفتم "به همین سادگی من سرطان دارم؟" هر ۱۵ روز شیمی‌درمانی می‌شوم آن هم سه روز، می‌گویم واقعاً وقت نداریم؟ آخرین آرزوی آقای نویسنده به خودم می‌گویم وقت هست؟ شب‌ها در خانه یا بیمارستان رو به پنجره می‌گویم وقت هست؟ آیا وقت دارم رمان‌های چندگانه‌ام را تمام کنم؟ چند روز پیش نوه‌ام روزنامه جام جم فروردین را اتفاقی به من داد در آن عکس مرحوم سبزواری، کیارستمی، شجریان و من بود که هر یک با سرطان دست و پنجه نرم می‌کردیم و من تلویحاً که روزنامه را دیدم حس کردم که نوبت من است و چه نوبت قشنگی برای ما چیده‌اند؛ کیارستمی فردا تشییع می‌شود و شجریان در آمریکا شیمی‌درمانی می‌شود پس نوبت من است. تنها آرزویم به اتمام رساندن کتاب‌هایی چون «خورشید پنهان» است که سال‌ها در کشوی میزم بیات شده است، بتوانم آنها را تمام کنم از نیمه ماندن این آثار اذیت می‌شوم؛ گرچه مرگ حق است. نویسنده مرگ‌آگاه محسن مؤمنی شریف‌، رئیس حوزه هنری، در مراسمی که به‌منظور پاسداشت زنوزی جلالی در سال گذشته برگزار شد، درباره ویژگی کاری او گفت: زنوزی برای سرگرمی رمان نمی‌نویسد. داستان برای او مجالی است برای اندیشه‌ورزی و طرح سؤال. گفت‌وگو و دیالوگ در اثر او جایگاه خوبی دارد و می‌توان وی را از معدود نویسندگان فارسی‌زبان دانست که فارسی را خوب می‌نویسد و نثری پخته و سخته دارد و آثارش نیز همگی آکنده از مسائل فلسفی است. رئیس حوزه هنری افزود: آقای زنوزی در نوشتن رمان واژه‌ها را حکاکی می‌کند. من در رمانی مانند مخلوق بود که دیدم او نویسنده‌ای مرگ‌آگاه است و کنار نوشتن و با وجود کاهنده بودن کارهایی مانند داوری و نقد، با بزرگواری به آنها نیز پرداخته است. کامران پارسی‌نژاد، از نویسندگان و دوستان زنوزی جلالی، نیز درباره آخرین کتاب او در یادداشتی نوشته است: آقای نویسنده یا علی گفتنت حکایت دیگری دارد. یا علی گفتنت زمان و وقت مشخصی ندارد. آدم نمی‌فهمد کجا و چه‌زمان دلت هوای مولا کرده است. اما چیزی که می‌شود فهمید این است که حکایت تو حکایت اویی است که یا علی می‌گوید و عشق آغاز می‌شود. شاید هم این عشق است که ابتدا آغاز می‌شود و بعد یا علی بر زبان می‌آید. درهرحال حکایت، حکایت عاشقی کردن است و یا علی گفتن. و این عشق زمانی به نقطه اوج خود می‌رسد که بنای ماندگار رمان برج ۱۱۰ خود را پی‌ریزی می‌کنی، برجی که از آن علی است و برای علی. و نشانه و رمز مقبول افتادن اثر نزد مولا می‌شود نصب ناگاه پلاک ۱۱۰ شهرداری بر سر در خانه‌ات درحالی که سایر پلاک‌های اطراف چیز دیگری است. از این نویسنده آثاری چون «باران بر زمین سوخته (مجموعه نقد آثار احمد محمود)»، «سال‌های سرد»، «خاک و خاکستر»، «روزی که خورشید سوخت»، «اسکاد روی ماز ۵۴۳»، «مردی با کفش‌های قهوه‌ای»، «سیاه بمبک»، «مجموعه داستان اولی‌ها (گردآوری)»، «مخلوق»، «شور و شیرین» منتشر شده است. ]]> فرهنگ Fri, 28 Apr 2017 10:14:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjiyeh.uqehazsffu.html صدا، دوربین، کاندیدا http://siasatrooz.ir/vdcaawno.49nom15kk4.html توی سینمای ایران، کارگردان‌ها و البته قبل از آن نویسندگان کمتر به سراغ سوژه‌های سیاسی می‌روند. سینمای سیاسی شاید در دوران اصلاحات به شکل جدی شکل گرفت. اما همه سیاستی که روی پرده رفت، نیش و کنایه‌هایی بود که در برخی از سکانس‌های فیلم از دهان بازیگران خارج می‌شد و یا مثلا نقش منفی فیلم یک آدم ریش‌دار بود. در دولت بعدی هم فیلم‌های سیاسی نتوانستند تبدیل به یک ژانر جدی بشوند. البته تک و توک بودند فیلم‌هایی که حرف‌های سیاسی یا نقدهای سیاستمداران را در خود جای داده بودند، اما باز هم به لحاظ کمیت و کیفیت نمی‌شد خیلی روی آنها حساب کرد. در دولت یازدهم دو سه فیلم سیاسی ساخته شد (که البته دولت در ساخت آنها یا تقویت این ژانر تقریبا هیچ نقشی نداشت) فیلم‌های خوبی نظیر «سیانور» و «ماجرای نیمروز» که اتفاقا چون خوش‌ساخت و دقیق بودند و از طرفی مخاطب را هم جذب کرده بودند‌، علاقه‌مندان سینما را هم امیدوار کردند تا از این به بعد فیلم‌های بیشتری را در قالب «فیلم سیاسی» ببینند. اینها را گفتیم تا یادمان باشد رابطه سینما با سیاست چندان رابطه قرص و محکمی نبوده است و البته در سوی دیگر هم سیاستمداران کمتر علاقه‌ای به سینما داشته‌اند. مگر آنکه بتوانند از سینما برای تشریح یا تقویت سیاست‌های خود استفاده کنند. یکی از نمونه‌های این علاقه‌مندی موردی سیاست‌مداران به سینما (یا علاقه‌مندی موردی سینمایی‌ها به سیاست‌مداران) را می‌توان در روزهای منتهی به انتخابات‌های ریاست جمهوری دید. جایی که کاندیداها به عنوان بازیگر نقش اول در مقابل دوربین کارگردان‌های سینمایی قرار می‌گیرند و... جرقه جدی این اتفاق احتمالا در پایان دولت اصلاحات زده شد. در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری که در خرداد سال ۸۴ برگزار شد، رخشان بنی‌اعتماد فیلم تبلیغاتی مصطفی معین را ساخت. کمال تبریزی ساخت فیلم انتخاباتی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی را بر عهده گرفت، مهدی فخیم زاده فیلم انتخاباتی علی لاریجانی را ساخت و رسول ملاقلی‌پور برای محسن رضایی، بهروز افخمی برای مهدی کروبی، جواد شمقدری برای محمود احمدی‌نژاد و محرم زینال زاده برای محسن مهرعلیزاده فیلم تبلیغاتی ساختند. در انتخابات سال ۸۸ اما قضیه جدی‌تر شد. در این سال چهره‌های هنری و سینمایی نقشی به مراتب جدی‌تر در انتخابات ایفا کردند. این چهره‌ها تلاش کردند تا علاوه بر حمایت‌ها و حضور در ستادهای انتخاباتی کاندیدای مورد نظر، ساخت فیلم‌های تبلیغی کاندیدای انتخابات پرشور سال ۸۸ را رقم بزنند و سینما را عملا به صورت مستقیم وارد انتخابات کنند. در سال ۸۸ مجید مجیدی و احمدرضا درویش برای میرحسین موسوی فیلم ساختند و علی معلم و بهروز افخمی برای تبلیغ مهدی کروبی به ساخت فیلم روی آوردند. جواد شمقدری فیلمی برای محمود احمدی‌نژاد ساخت و محمدعلی فارسی فیلم تبلیغاتی محسن رضایی را تدارک دید. از جمال شورجه، سعید ابوطالب، بیژن میرباقری و ضیاءالدین دری هم به عنوان کارگردان فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری دوره‌های گذشته نام برده می‌شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ حسین دهباشی فیلم حسن روحانی، حسین شمقدری برای سعید جلیلی، سیدمحمود رضوی سرپرست تبلیغات قالیباف بود و بهروز شعیبی فیلم را کارگردانی کرد و محمدحسین لطیفی برای علی اکبر ولایتی، مجید برزگر برای محمدرضا عارف، جلال عطارزاده برای محمد غرضی و اسماعیل فلاح پور برای محسن رضایی فیلم انتخاباتی ساختند تا به این صورت یک ژانر دیگر به صورت کاملا جدی به سینمای ایران اضافه شود «سینمای انتخاباتی» حالا و در آستانه انتخاب دوازدهم برای نشستن بر صندلی ریاست دولت، باز هم بازار فیلمسازی داغ شده است. کاندیداها در نقش تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار در حال یافتن یک سناریست و فیلمساز خوب برای خود می‌گردند. کسی که بتواند با ساخت فیلمی اثرگذار، سیمرغ دوازدهمین جشنواره انتخابات را به نام صاحب اثر ثبت کند! طی روزها و حتی هفته‌های اخیر نام‌هایی برای ساخت فیلم‌های تبلیغاتی کاندیداها مطرح شد که برخی تکذیب کردند، برخی گفتند نمی‌سازند و البته برخی هم دست به کار شدند. به طور مثال در فضای مجازی طی هفته‌های گذشته اینطور خبری پیچید که اصغر فرهادی برای حسن روحانی فیلم می‌سازد که البته این خبر خیلی زود از طرف آقای کارگردان تکذیب شد. بعد از آن حسین دهباشی اعلام کرد که کارگردان مستندهای تبلیغاتی روحانی طی روزهای اخیر در گفتگویی تأکید کرد که «در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری،‌ مستند هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات را نمی‌سازم» او که پس از استقرار دولت تدبیر و امید به‌مرور تبدیل به یکی از منتقدان جدی رئیس جمهور شد ادامه داده که «گمان نکنم در آینده مستند انتخاباتی کسی را بسازم» هرچند ضبط فیلم انتخاباتی روحانی آغاز شده، اما هنوز نامی به عنوان کارگردان رسمی کار اعلان نشده است. اما محمدباقر قالیباف مثل دوره قبلی کار سرپرستی فیلم‌های انتخاباتی خود را به «محمد هادی رضوی» سپرده تا او با استفاده از یک کارگردان احتمالا شناخته شده این پروژه را پیش ببرد. حجت‌الاسلام رئیسی اما به سراغ چهره‌های جوان‌تر فیلمسازی و البته تخصصی مستند رفته است و طبق آنچه اعلام شده «مهدی نقویان» و «فارسی» هرکدام یکی از مستندهای تبلیغاتی این کاندیدا را می‌سازند. از فیلمسازهای دیگر کاندیداها فعلا اطلاعی در دست نیست.حامد فربد ]]> فرهنگ Tue, 25 Apr 2017 17:54:03 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaawno.49nom15kk4.html نمایشگاه کتاب انتخاباتی شد! http://siasatrooz.ir/vdcb9gb9.rhb9spiuur.html سخنگوی شورای سیاستگذاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مصوبه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه با موضوع انتخابات را اعلام کرد. همایون امیرزاده با اشاره به همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر گفت: نحوه حضور نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و همچنین تبلیغات انتخاباتی در نمایشگاه کتاب نیازمند مجموعه‌ای از تمهیدات و شیوه‌نامه‌هایی است که براساس آن از ظرفیت‌های متقابل انتخابات و نمایشگاه کتاب به درستی استفاده شود. وی با اشاره به تشکیل کمیته انتخابات در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ستاد انتخابات وزارت کشور، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، نهادهای انتظامی و امنیتی، شورای مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصیت‌های معتمد، حراست نمایشگاه و صنوف نشر در کمیته انتخابات نمایندگی خواهند داشت که ناظر بر حسن اجرای این مصوبه شورای سیاستگذاری خواهد بود. در واقع این کمیته تمامی فعالیت‌های انتخاباتی مرتبط را رصد کرده و تمهیدات و تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد. امیرزاده ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری اصول کلی تمهیدات انتخاباتی نمایشگاه عبارتند از: ۱- فضای کلی نمایشگاه کتاب ضمن اینکه نمی‌تواند از فضای جامعه دور بوده و نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد، اما تلاش شود تا فضای فرهنگی و نشر کتاب تحت‌الشعاع فضای سیاسی قرار نگیرد. ۲- فضای عمومی نمایشگاه باید به گونه‌ای مدیریت شود که شائبه جانبداری از یک نامزد خاص را پیدا نکند. ۳- مدیریت تبلیغات عمومی نمایشگاه در اختیار نهادها یا دستگاه‌هایی که شائبه جانبداری آنان در انتخابات محرز است، قرار نگیرد. ۴- ملاحظات امنیتی و سیاسی لازم در خصوص انتخابات مدنظر قرار گرفته و بر این اساس تمهیدات و ساختارهای لازم در سازمان نمایشگاه تدارک دیده شود. سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران درباره تبلیغات در محیط نمایشگاه نیز گفت: در مصوبه شورای سیاست‌گذرای تبلیغات انتخاباتی در فضاهای عمومی نمایشگاه با محتوای تشویق و ترغیب جامعه به مشارکت در انتخابات توسط ستاد نمایشگاه تاکید شده است. البته در فضای عمومی نمایشگاه نصب بنر، پارچه نوشته، پوستر و... به نفع یک نامزد خاص نخواهیم داشت. وی افزود: نصب بنر، پارچه نوشته، پوستر و... توسط احزاب و تشکل‌های سیاسی (حتی بدون ذکر نام نامزد انتخابات) در فضای عمومی نمایشگاه انجام نخواهد شد و از توزیع پوستر، بروشور و هرگونه اقلام تبلیغاتی نامزدهای انتخاب ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی نیز در فضای نمایشگاه و داخل سالن‌ها وغرفه‌ها پرهیز می‌شود و بر این اساس تبلیغات انتخاباتی داخل غرفه‌های نمایشگاه به منزله تخلف محسوب می‌شود. امیرزاده درباره نحوه حضور کاندیداها در نمایشگاه نیز گفت: در مصوبه شواری سیاست‌گذاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این موضوع پرداخته شده و بر اساس آن حضور نامزدهای انتخابات در نشست‌های کمیته فعالیت‌های فرهنگی صورت نخواهد گرفت اما نامزدهای انتخابات با اطلاع قبلی می‌توانند در نمایشگاه حاضر شوند. همچنین به منظور حفظ نظم در امور نمایشگاه کتاب، انجام گفت‌وگو و مصاحبه با نامزدهای انتخابات در فضاهای اختصاص یافته انجام می‌شود. پیش از این امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام نمایشگاه کتاب اعلام کرده بود که در نمایشگاه کتاب امسال برنامه انتخاباتی برای نامزدها نخواهیم داشت. سی‎اُمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از تاریخ ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد. ]]> فرهنگ Tue, 25 Apr 2017 17:54:03 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb9gb9.rhb9spiuur.html پایتختی‌ها سر سفره افطار نمی‌نشینند http://siasatrooz.ir/vdciyua3.t1a352bcct.html سریال «پایتخت» که همواره با استقبال بسیار بالایی از سوی مخاطبان همراه بوده است، اما این سریال موفق در سری پنجم خود با حواشی همراه شده است. چند روز پیش بود که خبر توقف سریال پایتخت در رسانه‌ها منتشر شد. در حقیقت طبق خبر منتشر شده رسمی ۲۵ فروردین بعنوان تاریخ آغاز تصویربرداری پایتخت۵ اعلام شده بود و حالا با گذشت چند روز از این تاریخ، هیچ اتفاق جدیدی نیافتاده و از قضا هیچ تکذیبی هم نسبت به این خبر صورت نمی‌گرفت. در این میان طی روزهای اخیر برخی شنیده‌ها حاکی از این بود که این بار، تغییر لوکیشن و تست گریم و آماده نبودن شرایط، دلیل تاخیر نبوده و این بار برخی مسائل پیش آمده میان گروه سازنده و سازمان هنری اوج بعنوان تهیه‌کننده کار، عامل توقف پروژه محبوب پایتخت شده است. اما بین همه هیاهوهای صورت گرفته این نکته از همه قوی‌تر بود که به نظر می‌رسد سازمان اوج بعنوان سازمان تهیه‌کننده این پروژه از برخی زمزمه‌ها و گفت‌وگوهای عوامل اصلی پایتخت و برخی اظهارنظر‌های دو پهلوی ایشان گلایه‌مند شده‌اند. نکته‌ای که در مصاحبه‌های برخی عوامل سریال نیز کاملا مشهود است و دائم بر این نکته تاکید کرده‌اند که هویت سازمان اوج ارتباطی به محتوای پایتخت ۵ ندارد و این سازمان تنها سرمایه‌گذار این مجموعه است و از قضا مایل به این همکاری هم هست. چیزی شبیه اسپانسر سری قبل با همان میزان دخالت در محتوا و میزان بالای شوی تلویزیون. بررسی صحت این ادعا زمانی مشخص می‌شود که کمی به عقب برگردیم و تولیدات سازمان اوج را بررسی کنیم. اوج با بیلبوردهای «صداقت امریکایی» برای اولین‌بار شناخته شد، بیلبوردهایی که هر چند بسیار پرحاشیه بود ولی هیچ نام و نشانی از سازمان اوج نداشت. این نهاد فرهنگی با ساخت ایستاده در غبار و بادیگارد، ادبیات خود در سینما را نشان داد و در کنار آن هم با تولید مستندهای متعدد در فرم‌های مختلف، عهده‌دار بخش مهمی از آنتن رسانه ملی شد، مستندها و تولیداتی که بسیاری از آنها بدون نام و نشان سازمان اوج به پخش می‌رسد و بعید است مردم عادی جامعه با دیدن مستندها به نام و نشان سازمان تهیه‌کننده آنها پی ببرد. همه اینها یعنی اوج در عمل نشان داده که بیش از اسم و لوگوی خود، به دنبال محتوای مورد نظرش است. با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد که ادعای سرمایه‌گذارِ صرف بودن سازمان اوج در پروژه پایتخت و عدم دخالت این سازمان به فیلمنامه و تمایل این سازمان به دیده شدن در میان مردم، محلی از واقعیت داشته باشد. صداقت امریکایی، آسمان من، بادیگارد، ایستاده در غبار، سریال‌های در دست ساخت مجموعه و حتی محصولات هنری مانند موشن‌گرافیک‌ها و طرح‌ها و... نشان از دقت این سازمان در محتوای محصول و عدم تمایل به نمایش نام و نشان خود دارد و بعید است این بار درباره پایتخت با مورد استثنائی روبه‌رو باشیم. البته در کنار این مساله، بنیه مالی مورد نیاز برای تولید پایتخت۵ هم موضوع جدی‌ای است. بی‌شک اگر سازمان صداوسیما توان تامین بودجه این سریال را داشتند اساسا اوج وارد این قصه نمی‌شد و چنین همکاری‌ای اصلا به میان نمی‌آمد و پایتختی‌ها به چنین همکاری تن در نمی‌دادند. مشخص است که نیاز مبرم پایتخت به سرمایه اوج، آنها را به سمت این نهاد فرهنگی سوق داده تا بتوانند سری محبوب خود را تولید کنند و این یعنی به خطر افتادن این همکاری به معنای به خطر افتادن پروژه پایتخت ۵ است. و به اینها اضافه کنید زیاده‌خواهی برخی تهیه‌کنندگان سابقه‌دار سیما را که تنها برای کسب سود مالی بیشتر از قرارداد با صداوسیما به حرکاتی عجیب دست می‌زنند و حاضر به پخش اثر خود نمی‌شوند، چیزی شبیه ماجرای کلاه قرمزی که در سال‌های اخیر همواره وجود داشت ولی نوروز ۹۶ علنی شد به بیانیه و مخالفت و عدم پخش این سریال محبوب ختم شد. اما در همین زمینه الهام غفوری تهیه‌کننده مجموعه پایتخت حرف دیگری برای گفتن دارد. او در گفت‌وگو با فارس گفت: سری پنجم مجموعه پایتخت با قدرت مراحل پیش‌تولید خود را سپری می‌کند و شایعات خیلی محل توجه نیستند. وی همچنین معتقد است کاری که قرار است در لوکیشن‌های مختلف در داخل و خارج کشور ساخته شود، قطعا هماهنگی بیشتری می‌طلبد و اگر جابه‌جایی در زمان کلید خوردن پیش بیاید، خیلی جای تعجب ندارد. یکی از نکاتی که غفوری بر آن تاکید دارد میزان قسمت‌های سریال پایتخت است. او عنوان می‌کند که سری پنجم پایتخت در ۱۳ تا ۱۵ قسمت ساخته خواهد شد. نکته‌ای که این شائبه را به وجود می‌آورد که شاید پایتخت قرار نیست ماه رمضان به پخش برسد. ]]> فرهنگ Mon, 24 Apr 2017 06:23:16 GMT http://siasatrooz.ir/vdciyua3.t1a352bcct.html «پویانمایی» برای پویایی همراه با اندیشه http://siasatrooz.ir/vdcee78o.jh8oxi9bbj.html این روزها با بالا رفتن تب انتخابات در کشورمان، فضای مجازی هم عرصه‌ای قدرتمند برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداها شده است. اما در شبکه‌های اجتماعی آنچه بیش از همه نمود دارد، جنگ هواداران کاندیداها با یکدیگر و استفاده از حربه تخریب در مواجهه با شخص یا جریان رقیب است و کمتر افرادی هستند که در این بین به دنبال بالا بردن سطح آگاهی مردم و تاثیرگذاری بر نوع نگاه مردم به مقوله انتخابات دارند. اکثر افراد و جریان‌ها در حال تلاش برای یارکشی هستند و با وعده و وعیدهای اغلب غیرقابل اجرا سعی دارند به سبد رای خود اضافه و یا از کاهش آن جلوگیری کنند. در این بین بچه‌های خوب «دیرین دیرین» فارغ از مسائل جناحی و سیاسی با ورود به عرصه انتخابات سعی در آسیب‌شناسی برخی رفتارها و گفتارهایی دارند که متاسفانه در دوران انتخابات در کشورمان به وضوح و با تراکم بالایی قابل مشاهده است. از ضرورت تخصص‌گرایی تا رفتارهای پوپولیستی موضوعاتی هستند که به شیوه هنرمندانه‌ای ساخته شده است و در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. اما طبیعتا برخی جریانات هم مخالف «بیداری» در سطح جامعه هستند و سعی می‌کنند مردم را زیر لحاف وعده‌ها بخوابانند و بعد انگشت همان آدم‌ها را جوهری کنند و نام مبارک خودشان را از صندوق بیرون بیاورند. طبیعتا پخش آیتم‌های کوتاه و اثرگذار دیرین دیرین باعث می‌شود که برخی تلاش‌ها برای یارکشی‌ها با شکست مواجه شود و این زنگ خطری برای افرادی است که توانایی خود را در «نادانی» یا «کم‌دانی» مردم می‌دانند. آنها برای کسب یا حفظ قدرت و البته میز و صندلی خود دست به هرکاری می‌زنند. یکی از همین جریانات مخالف بیداری ظاهرا روزنامه وابسته به دولت و به تبع آن کانال اجتماعی این روزنامه بود که ظاهرا تاب و تحمل نقد به رفتارها و گفتارهای دولتی‌ها را نداشته است. آنها در گزارش متوهمانه خود نوشته بودند: «در هفته‌های اخیر و با ورود به فضای انتخاباتی، انیمیشن معروف "دیرین دیرین" که بیشتر در حوزه فرهنگ سازی مشغول به کار بود، به یکباره تمام تولیدات خود را معطوف به حمله به دولت کرده است. این تغییر رویه یکباره پرسش‌های زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرد، به نحوی که بسیاری از مردم از این تغییر رویه ابراز شگفتی کردند! حتی در شبکه‌های اجتماعی هم این موضوع بازتاب زیادی پیدا کرد. به نحوی که این باور غالب به وجود آمد که این انیمیشن توسط ستاد تبلیغاتی یکی از کاندیداهای مخالف دولت خریداری شده است. حتی ارقامی نیز به عنوان پرداختی این ستاد به انیمیشن دیرین دیرین نیز به زبان آمد. از ۲۰۰ میلیون تومان تا ۸۰۰ میلیون تومان!» آنها در ادامه توهم توطئه خود هم نوشته بودند که «حال این سوال پیش می‌آید که انیمیشن دیرین دیرین که مردم خاطره‌های خوبی از تولیدات فرهنگ ساز آن دارند چگونه حاضر شده است در دام جریان‌های سیاسی و مطامع زودگذر انتخاباتی بیفتد؟ آیا روا نبود مدیران محترم این شرکت که در دو سال اخیر مبالغ زیادی را در قالب سفارشات ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین تسهیلات معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کرده‌اند، کمی جانب انصاف را رعایت کرده و در چارچوب منافع ملی حرکت کنند؟ و سوال مهمتر اینکه چه مبالغ هنگفتی صرف خرید و اجاره برندهای ملی، تولیدات چند رسانه‌ای محبوب و کانال‌ها و سایت‌های پربازدید شده است؟ این مبالغ از طرف چه کسانی و چه منابعی تامین شده است؟؟» طبیعتا بچه‌های نجیب دیرین دیرین هم باید پاسخ این خواب‌های آشفته را می‌دادند. آنها هم دست به قلم شدند تا پاسخ دروغ‌پردازی‌ها و فضاسازی‌های هواداران چشم‌بسته دولت را بدهند که اینگونه شد: متاسفانه شنبه شب کانال روزنامه ایران، با ابراز نارضایتی از انیمیشن‌های اخیر #دیرین_دیرین ، تیتر عجیبی زده بود: "دیرین دیرین"‌ها به چه بهایی خریده شدند! صرفا جهت استحضار مخاطبان خوب #دیرین_دیرین به چند نکته اشاره می‌کنم. دیرین دیرین یک رسانه مردمی است که حرف دل #مردم_ایران را در قالب انیمیشن‌های کوتاه یک دقیقه‌ای طنز بیان می‌کند. این مجموعه توسط شرکت دانش بنیان "نسل‌اندیشه‌سبز" ساخته می‌شود و به‌رغم تعاملات و همکاری‌های بسیار خوب با معاونت علمی‌فناوری ریاست ‌جمهوری، تاکنون یک‌ریال کمک بلاعوض یا یک ریال وام‌ کم‌بهره، از این معاونت دریافت نکرده است! با توجه به‌ مشکل بزرگ بیکاری جوانان ، "نسل اندیشه سبز" حسب وظیفه، در این مدت همکاری بسیار خوبی با وزارت ارتباطات ‌و فناوری ‌اطلاعات و وزارت تعاون، کار، رفاه ‌اجتماعی و مرکز فناوری ‌اطلاعات و رسانه‌های ‌دیجیتال وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی برای کارآفرینی و ایجاد کسب‌ و کارهای پایدار بر مبنای تولید محتوای‌ دیجیتال، داشته است. از چهار سال پیش که #دیرین_دیرین را طراحی می‌کردیم، بر این باور بودیم که دیرین دیرین باید رسانه‌ی مردم ایران باشد. پس در همان ابتدای کار، آن را به بهای جلب #اعتماد_مردم به #مردم_ایران فروختیم و هیچ وقت به این اعتماد، خیانت نکردیم. اکنون دیرین دیرین رسانه‌ بزرگی است که با ضریب نفوذ بیش از ۷۰ درصد در کشور، هر آیتم‌ آن‌ توسط بیش از هفت میلیون‌ نفر، در فضای مجازی دیده می‌شود. همان‌گونه که در ابتدای سال وعده دادیم، امسال‌ مجموعه انیمیشن‌های دیرین دیرین با موضوع #انتخابات را میسازیم. در این انیمیشن‌ها به صورت مطلق لَه یا عَلیه یک نامزد حرف نمی‌زنیم بلکه به نقد رفتار اشتباه می‌پردازیم، فارغ از این‌که این رفتار از چه فردی سر زده‌باشد. در پایان‌ هر انیمیشن انتقادی نیز، نظرسنجی عمومی قرار دارد و میزان رضایت ‌بالای ۹۰درصد مخاطبان، نشانگر آن است که در بیان حرف دل مردم در قالب انیمیشن‌های دیرین دیرین، موفق بوده‌ایم. هر چند به تناسب موضوع، یک گروه سیاسی اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب، از ما آزرده خاطر شده باشد! در پاسخ روزنامه ایران که حرف دل‌مردم را برنتابیده است، می‌گوییم: دیرین دیرین فروشی نیست چون قبلا فروخته شده ... به مردم‌ ایران !حامد فربد ]]> فرهنگ Sat, 22 Apr 2017 20:21:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdcee78o.jh8oxi9bbj.html یک دورهمی اشرافی و بدون نشانی از سینما http://siasatrooz.ir/vdcdoz0n.yt0nx6a22y.html منتقد و مدرس سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: دورهمی جشن پاره موسوم به جهانی فیلم فجر یک بزم و ضیافت اشرافی و تشریفاتی است که با پول بیت‌المال برگزار می‌شود؛ جداسازی غلط جشنواره فیلم فجر سابق به ۲ بخش داخلی و جهانی سبب ۲ هزینه شدن، ۲ اجرایی و اتلاف بیت‌المال شده بدون آنکه ثمری برای سینما، فرهنگ و جامعه داشته باشد. جبار آذین در گفتگو با سینماپرس افزود: برگزاری جشنواره فیلم دارای ویژگی‌ها و استانداردهایی است که هر ۲ بخش تکه پاره شده جشنواره فیلم فجر فاقد آن است. برگزاری ناموفق و ناکام جشن پاره فیلم فجر و همچنین جشن پاره به اصطلاح جهانی فیلم فجر در دوره‌های پیش نشانگر اشتباه نامدیران سینمایی در جداسازی جشنواره بوده است. آذین با تأکید بر اینکه اصرار و لجاجت برگزارکنندگان دورهمی جشن پاره به اصطلاح جهانی فیلم فجر که نه جشنواره است و نه جهانی حکایت دستگیری و حمایت از سینمای ایران و اهالی آن و باز شدن درهای سینمای جهان به روی سینمای ما نیست اظهار داشت: منافع شخصی و گروهی عامل این اصرار و لجاجت است؛ با روندی که هر ۲ جشن‌پاره در پیش گرفته‌اند جز تخریب سینمای ایران هیچ دستاوردی پیش روی آن‌ها نیست در واقع آنچه این دو جشنواره بی‌نتیجه و بودجه برباد ده را تداوم می‌بخشد بازی‌های سیاسی و جناحی است. این منتقد سینما خاطرنشان کرد: سینمای ایران در تمام حوزه‌ها و به ویژه جشنواره فیلم فجر نیازمند اصلاحات اساسی است و تا زمانی که ملوک‌الطوایفی و اندیشه‌های غیرفرهنگی و غیر سینمایی در آن حاکم است و هدایت آن در دست‌های کارنابلدان و فرصت‌طلبان و منفعت‌جویان است هیچ کدام از این ۲ جشن پاره به ویژه دورهمی خارجی پسند آن نمی‌تواند در خدمت سینمای ایران و اعتلای استانداردهای آن باشد از همین رو وصل مجدد و سالم سازی و پاک‌سازی جشن پاره‌های فیلم فجر می‌تواند برای سازمان سینمایی و حیدریان دستور کار ضروری سینمای ایران باشد به شرط آنکه رئیس جدید سازمان مذکور با طرح‌ها و ابتکارها و نو‌آوری‌ها و بدون تأثیرپذیری از متولیان سیاسی و دولتی برای سینما تصمیم بگیرد و اشتباه‌های سینمای کشور را همراه اضافه‌های آن دور بریزد. آذین در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: جشن پاره دورهمی اشرافی به اصطلاح جهانی فیلم فجر هیچ دستاورد مثبت برای سینمای ما ندارد و صرفاً میز مجللی است برای دورهم جمع شدن عده‌ای داخلی و خارجی برای غارت و چپاول بیت‌المال...؛ امیدوارم با حضور مدیران متعهد، دغدغه مند و کاربلد سینمایی شاهد برچیده شدن بساط برگزارکنندگان این به اصطلاح جشنواره باشیم که تنها در حال هدر دادن بودجه‌های هنگفتی از بیت‌المال هستند و هیچ دغدغه‌ای برای رشد و تعالی سینمای ایران ندارند و تنها دغدغه شان آن است که بتوانند به منافع شخصی خود دست پیدا کنند. ]]> فرهنگ Sat, 22 Apr 2017 06:56:44 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdoz0n.yt0nx6a22y.html مبارک باشد آقای کارتونیست انقلابی http://siasatrooz.ir/vdchmwnw.23n6qdftt2.html سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی کاریکاتوریست در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۵ معرفی شد. در این مراسم به پاس برگزاری جشنواره کاریکاتور و کارتون هولوکاست از سید مسعود شجاعی‌طباطبایی به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۵ تقدیر شد. لوح تقدیر و تندیس زرین این هنرمند را احمدرضا درویش، محسن مومنی‌شریف رئیس و محمدحمزه زاده معاون سینمایی حوزه هنری اهدا کردند. سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی که به عنوان چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵، انتخاب شد، در سخنانی عنوان کرد: خود را در جایگاهی نمی‌بینم که این جایزه شامل حال من شود. بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف هنر هستند که باید این جایزه را دریافت کنند. او با بیان اینکه جشنواره هولوکاست یک کار جمعی بود، عنوان کرد: ماه پیش در کشور لبنان یک کلاس و کارگاهی برگزار کردم. در جایی به نام مزار شهدای مدافع حرم با شهیدی آشنا شدم که ۱۳ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود و پس از آزادی به دفاع از حرم حضرت زینب (س) پرداخته و در نهایت شهید می‌شود. چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵،‌ در پایان گفت: نکته جالب نامه‌های دختر او بود که بر سر مزار این شهید دیده می‌شد. این جایگاه و جایزه را به خانواده این شهید و دختر او زینب، تقدیم می‌کنم. پیش از شجاعی‌طباطبایی مومنی‌شریف در سخنانی درباره این هنرمند گفت: جشنواره کاریکاتور هولوکاست در شرایط ویژه‌ای برگزار شد. از جهتی نشان دهنده این بود که ادبیات و هنر ما بعد بین‌المللی پیدا کرده است. او ادامه داد: از طرف دیگر سه وزیر امور خارجه کشورهای مختلف و سازمان یونسکو به ما فشار آوردند که این جشنواره برگزار نشود؛ این جشنواره برگزار شد و از طرف برخی رسانه‌ها چندان دیده نشد. او با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از این کار حمایت کردند، افزود: مقام معظم رهبری به آقای شجاعی فرمودند که آقای شجاعی حسابی مشغول به کوبیدن و رفتن به جلو هستید. هر چه آنها را عصبانی کرد ما را خوشحال‌تر کرد. در این راه پافشاری کردید و صبوری به خرج دادید تا در این زمینه به موفقیت رسیدید. در ادامه اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که در راه انقلاب اسلامی تلاش کردند، گفت: در هفته هنر انقلاب اسلامی حرف‌های خوبی زده شد با توجه به اینکه زمانه، زمانه خوبی نبود و هفته هنر انقلاب مصادف با کاندیدای ریاست جمهوری بود و تمام توجهات بر روی سیاست جمع شده بود اما باز از خداوند متشکر هستیم که این فرصت را در اختیار ما قرار داد تا برای بار سوم چهره هنر انقلاب اسلامی را برگزار کنیم این کار خیلی مهمی است و به اهمیت آن واقف هستیم. رئیس حوزه هنری به کارهای مهم انجام شده در سال قبل اشاره کرده و گفت: خوشبختانه در سال گذشته هنرمندان خوش درخشیدند، ادبیات بازار خوبی داشت و مخاطب جدید پیدا کرد و شاهد جوانانی در این عرصه بودیم که نشان دهنده راه مقدس انقلاب اسلامی هستند و این اصلا شعار و آرزو نیست بلکه حقیقتی کاملا مشهود است. مومنی‌شریف اظهار کرد: انشاءلله جوانان ما در کنار بزرگان فرهنگ و هنر تلاش کنند استانداردها را بالا ببرند. امیدوارم بتوانیم از هنر افرادی همانند روح الامین، محمدحسین مهدویان، مفیدی کیا، بهروز شعیبی، نقویان و غیره... که سرمایه بزرگ کشور هستند، بهره مند شویم. وی ادامه داد: ادبیات انقلاب چه در خارج از کشور و چه در داخل رونقی خوبی دارد. زمانی که سخن از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن می‌شود مطمئنا چون از فطرت انسانها برخواسته است بر دل هم می‌نشیند. ما از نعمتی برخوردار هستیم که دیده‌بان فرهنگ و هنر، اتفاقات مهم را پیگیری می‌کند. مومنی‌شریف به سخنان مقام معظم رهبری و توجهات ایشان به عرصه هنر و انقلاب اشاره کرد و توضیح داد: مقام معظم رهبری هر اثر مفید و ارزشمند منتشر شده و یا اکران شده در عرصه فرهنگ و هنر را دنبال می‌کنند و اولین نفری هستند که از هنرمند آن اثر تقدیر می‌کنند. ایشان در حوزه ادبیات از نویسندگان، در حوزه سینما از فیلم ماجرای نیمروز تشکر کردند. وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری تمامی آثاری که در عظمت ملی باشند را دنبال می‌کنند و تقدیر می‌کنند تنها به هنر انقلاب اسلامی بسنده نمی کنند. ایشان حتی از آن موسیقی دانی که در برابر طمع بیگانگان ایستاد و از عزت ایرانی‌ها دفاع کرد از سوی مقام معظم رهبری تقدیر شد. مومنی‌شریف به بحث نحوه انتخاب نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی سال ۹۵ پرداخت و اظهار کرد: همکاران ما در دبیرخانه معاونت فرهنگی حوزه هنری در تمامی حوزه‌های فرهنگ و هنر ۲۵ افراد شاخص را رصد کردند این ۲۵ نفر در شورای سیاستگذاری به ۱۴ نفر رسید و بعد از آن ۱۳ نفر شدند. برای انتخاب میان ۱۳ نفر جمعی از هنرمندان، نخبگان، اساتید و اهالی دانشگاه‌ها و اهالی رسانه نام افراد فرستاده شد که فرد مورد نظرشان را انتخاب کنند. این لیست ۱۳ نفری بدین شرح است: محمدرضا بایرامی، ابراهیم حاتمی‌کیا، حمید حسام، سید محمود رضوی، حسن روح‌الامین، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، بهناز ضرابی زاده، نادر طالب‌زاده، ابوالقاسم طالبی، فرهاد عظیما، محمدحسین مهدویان، مهدی نقویان و محمدرضا برزی. رئیس حوزه هنری تصریح کرد: ۱۰ شاخص برای انتخاب افراد منتخب چهره سال هنر انقلاب اسلامی وجود داشت که به ۳ شاخص آن اشاره می‌کنم. ۱- باید تمامی آثار در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی نه از وجه تاریخ‌نگاری بلکه شاخص‌هایی همانند عدالت، آزادی باشند. ۲)-نوع تاثیرگذاری آثار در جامعه ۳- جریان‌سازی که راه انداختند. وی با اشاره به نحوه رای گیری نامزده‌های چهره سال هنر انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: نکته مهمی که در این میان وجود دارد، این است در تمام این دوره رای گیری کسی که به عنوان چهره سال بیشترین امتیاز را کسب کرده، به عنوان چهره ساال ۹۵ انتخاب می‌شود. مومنی‌شریف با اشاره به صحبت‌های فاضل نظری که اذعان داشته این نوع کارها نمادین است، گفت: برخلاف عقیده آقای فاضل نظری فکر می‌کنم و معتقدم برگزاری هفته هنر انقلاب صرفا یک حرکت نمادین نیست بلکه این کارها عین حقیقت است و امیدواریم سال‌های بعد این نوع برنامه‌ها ادامه پیدا کند. رئیس حوزه هنری در پایان سخنانش از اجماع نخبگان، اساتید و برگزار کنندگان برنامه هفته هنر انقلاب اسلامی، اهالی رسانه، سازمان فرهنگی شهرداری، سازمان بسیج، شبکه ۳ و شبکه افق و دیگر عزیزانی که برای این برنامه تلاش کردند، تشکر و قدردانی کرد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری گفت: انقلاب اسلامی ایران نتیجه حرکت حق جویان تاریخ است. آنهایی که انقلاب را درک کرده یا نکرده و در مسیر آرمان‌های انقلاب حرکت می‌کنند، در واقع به حیات طیبه موعود قرآن کریم دل بسته اند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی در ابتدای این مراسم عنوان کرد: در میان اعمال صالح برخی از اعمال نظیر جهاد، شهادت، نماز و انفاق رنگ و بوی دیگری دارد. انقلاب اسلامی ایران نتیجه حرکت حق جویان تاریخ بوده است. آنهایی که انقلاب را درک کرده یا نکرده و در مسیر آرمان‌های انقلاب حرکت می‌کنند، در واقع به حیات طیبه موعود قرآن کریم دل بسته اند. امروز بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی آثار ظلم‌ستیزی آنهایی را که با اهل‌بیت(ع) مخالفت داشته اند، شاهد هستیم. امروزه مقاومت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به جهانیان ثابت شده است. وی افزود: محیط پیرامونی و جغرافیایی منطقه خاورمیانه دلالت می‌کند که چطور انقلاب اسلامی ایران قلوب مردم جهان را خود جذب کرده است. مقاومت مردم یمن، سوریه، عراق لبنان در برابر اسرائیل و جریانات مقاومت و افزون شدن دشمنی دشمنان نشان داد خون بهای شهیدان، نتیجه داده و به جریان دفاع از حرم تبدیل شده است. همچنین نتیجه عمل صالح بزرگ مردم ایران در سال ۵۷ آشکار شده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: من به هنرمندانی که در مسیر هنر انقلاب گام برمی دارند، تبریک می‌گویم. آنان تلاش می‌کنند انقلاب اسلامی در مسیر رشد و بالندگی را معرفی کنند. از طرفی هر ساله شاهد معرفی چهره‌هایی از نسل‌های جدید انقلاب اسلامی ایران به هنر انفلاب هستیم و باید بدانیم کتاب‌های داستان، شعر و سینمای دفاع‌مقدس از پرمخاطب‌ترین آثار هنری در این دوره است. همچنین در زمینه آثار تجسمی مخاطبان زیادی مباحث هنر انقلاب را دنبال می‌کنند. خاموشی با بیان این که رابطه ایران با کشورهای دیگر در زمینه هنر پیوسته در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: از عمق و ژرفای هنرهای انقلابی شکل گرفته در ایران می‌توان کمک گرفت تا جبهه هنر مضامین انقلاب در فرامرز ایران نیز قوت یابد و به سایر نقاط جهان سرایت کند. برای مثال برخی از ادیبان و شعرای عرب زبان در سفرهایم به من می‌گفتند نشریه شیراز حوزه هنری بسیاری از خلاها را در زمینه ادبیات انقلاب پر کرده است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد هنر انقلاب در بخش‌های کمی و کیفی با قوت بیش از پیش به حیات خود ادامه دهد. در ادامه گزارشی از برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی ایران در تهران نمایش داده شد. معرفی حمید حسام از نامزدهای کسب عنوان چهره هنر انقلاب حوزه هنری دیگر بخش این آیین بود. همچنین با نمایش تصاویری از همکاران و دوستان مرحوم سعید کشن فلاح از این هنرمند تئاتری درگذشته یاد شد. در ادامه سردارعبدالرضا آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با حضور روی سن از خانواده مرحوم دکتر سعید کشن‌فلاح تقدیر کردند. همسر وی تندیش و لوح تقدیر این یادبود را دریافت کرد. نمایش آیتم معرفی فعالیت‌های هنری ابراهیم حاتمی‌کیا در گفت‌و‌گو با مریلا زارعی، احمدرضا درویش و اصغر نقی‌زاده و پخش کلیپ یادبود زنده‌یاد حمید سبزواری شاعر انقلابی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. ]]> فرهنگ Sat, 15 Apr 2017 21:00:34 GMT http://siasatrooz.ir/vdchmwnw.23n6qdftt2.html سینمای ایران از مردم و آرمان‌های نظام و انقلاب دور است http://siasatrooz.ir/vdccsoqo.2bq4e8laa2.html سعید مستغاثی درپی نامگذاری سال ۹۶ به عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» گفت: سینمای ایران از مردم دور است و هیچ نزدیکی با آرمان‌های نظام و انقلاب ندارد و به جز جرقه‌های اندکی از سوی برخی از سینماگران متعهد که دغدغه نظام و انقلاب اسلامی را دارند ما هیچ‌گاه شاهد حرکت مثبت در این سینما نبوده‌ایم. این کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: طبیعتاً زمانی که یک پدیده مانند سینما از مردم به دور باشد و به مسائل آن‌ها بی‌توجه باشد به دغدغه‌های آن‌ها ورود پیدا نمی‌کند؛ امروزه وضعیت سینما نیز در کشورمان به همین‌گونه است و به همین دلیل است که ما هیچ‌گاه شاهد ورود سینما به مسائلی نظیر مقاومت مردم در برابر سلطه آمریکا، حمایت و جانفشانی‌های مردم برای حرمین شریفین، اقتصاد مقاومتی و... نیستیم! وی سپس با بیان اینکه سینما در کشور ما سینمای مسئولان است و نمی‌توان عنوان سینمای ملی یا سینمای ایران را به آن اطلاق کرد اظهار داشت: سینمایی که ما امروزه شاهد آن هستیم هیچ‌گونه قرابت و همخوانی با تفکرات مردمی، خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها ندارد؛ متأسفانه نه تنها سینما که به طور کل فضای فرهنگی در کشور ما بسیار ناسالم است. ما در حوزه‌هایی مانند رسانه‌ها، نشر و... نیز با فضایی سکولار که عمدتاً بازماندگان قبل از انقلاب اسلامی آن‌ها را اداره می‌کنند روبه‌رو هستیم. این منتقد سینما تأکید کرد: حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما رسماً تحت تأثیر تهاجم فرهنگی و علوم انسانی غربی اداره می‌شود و کار آن از مبدأ و اساس خراب است!؛ بنده معتقدم در این میان حوزه‌های علمیه به عنوان نهادی که مردم به شدت قبولش دارند نباید به صورت منفعلانه عمل کند و باید حرکات مثبتی را در تمامی حوزه‌های فرهنگی از جمله سینما انجام دهد. مستغاثی خاطرنشان کرد: هرچند که طی این سال‌ها ما شاهد حرکت‌های اندکی مانند برگزاری جشنواره فیلم عمار، جایزه ققنوس و... بوده‌ایم که براساس دغدغه‌های نظام اسلامی شکل گرفته‌اند اما این‌ها کافی نیست و زمانی ما می‌توانیم به آینده سینمای کشور خوشبین باشیم که این جریانات بدل به جریان اصلی سینمایی شوند. وی تصریح کرد: تا تفکر ضد اسلامی در سینما از بین نرود نمی‌توانیم امیدی به بهبود اوضاع داشته باشیم. سوژه‌ها و موضوعاتی که در سینمای کشور ما دستمایه تولید آثار سینمایی قرار می‌گیرند که اصلاً به اسلام و انقلاب اسلامی ارتباطی نداشته و تنها درصدد ترویج ابتذال و روحیه روشنفکرمآبانه در کشور هستند و متأسفانه هیچ شخص و نهادی هم جلوی آن را نمی‌گیرد. مستغاثی در پایان تأکید کرد: مبحث مهم اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده‌اند بسیار مهم است و ما باید در سینمای‌مان شاهد تفهیم این موضوع بسیار مهم به مردم باشیم و همگان را با کارکردها و دستاوردهای اقتصاد مقاومتی آشنا کنیم و امیدوارم با یاری خداوند بتوانیم به زودی شاهد تحولی شگرف در سینمای‌مان باشیم. ]]> فرهنگ Fri, 14 Apr 2017 16:53:19 GMT http://siasatrooz.ir/vdccsoqo.2bq4e8laa2.html