سیاست روز - آخرين عناوين جامعه :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/society Sun, 17 Feb 2019 01:28:05 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sun, 17 Feb 2019 01:28:05 GMT جامعه 60 مردم تهران قربانی بی‌تدبیری دولت http://siasatrooz.ir/vdch-qnzq23nvwd.tft2.html معضل آلودگی هوا مشکل دیروز و امروز تهرانی‌ها نیست؛ سال‌هاست پایتخت‌نشین‌‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و نسخه‌هایی که طی سالیان گذشته برای حل این چالش جدی پیچیده‌اند، نتوانسته سایه آلودگی هوا را از سر این شهر و شهروندانش کم کند اما میان ده‌ها راهکار برای کاهش آلودگی هوا، از ایجاد طرح‌های ترافیک و زوج و فرد گرفته تا بارورسازی ابرها و تغییر کیفیت سوخت تنها یک گزینه وجود دارد که همه صاحبنظران و مسئولان امر بر آن اتفاق نظر دارند و آن "گسترش و ارتقای حمل‌ونقل عمومی" است. حمل‌ونقل عمومی در تهران از جمله مترو و اتوبوس که در بسیاری از شهرهای دنیا شامل موارد دیگری مانند تراموا و مونوریل نیز می‌شود، طی یک دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته اما هنوز به نقطه مطلوب دست نیافته است؛ به گفته برخی از کارشناسان، مطلوبیت حمل‌ونقل عمومی باید به گونه‌ای باشد که مردم در بررسی نفع خود به این نتیجه برسند که استفاده از حمل‌ونقل عمومی به صرفه‌تر از استفاده از خودروهای شخصی است و حداکثر بعد از ۳۵۰ متر پیاده‌روی بتوانند به یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی دست یابند. بدون شک برای دستیابی به چنین سطح و استانداردی در حوزه حمل‌ونقل عمومی علاوه بر عزم و اراده مسئولان مربوطه به یک نیروی محرک به نام بودجه و تخصیص اعتبارات مناسب هم نیاز است؛ تا زمانی که بودجه لازم برای گسترش و بهبود وضعیت مترو و اتوبوس تخصیص نیابد هزاران نقشه راه هم به سرانجام نخواهد رسید. طی ۱۲ سالی که قالیباف سکان اداره شهر را در دست داشت علی‌رغم بی‌مهری‌های دولت در پرداخت سهم خود به این حوزه میزان خطوط مترو از ۷۲ به ۳۰۰ کیلیومتر افزایش یافت و به‌طور میانگین هر ماه ۷ واگن و یک کیلومتر به سیستم مترو افزوده شد همچنین در این مدت ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین نیز وارد تهران شد. در سال‌های نخست فعالیت قالیباف در شهرداری و احمدی‌نژاد در جایگاه رئیس‌جمهوری این باور وجود داشت که به دلیل اختلاف نظر و سلیقه‌ بین آنها، دولت به وظایف خود در حوزه حمل‌ونقل عمومی عمل نمی‌کند؛ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، باورها عوض شد؛ افزایش تعداد اعضای اصلاح طلب شورای شهر نیز روزنه‌ امیدی بود برای اینکه افراد همسو با دولت بتوانند برای دریافت مطالبات حوزه حمل‌ونقل کاری کنند. قالیباف هم از سال ۹۲ و ابتدای کار دولت تدبیر و امید از در صلح درآمده بود و در سال‌های نخست با احترام و عطوفت از دولت می‌خواست حوزه حمل‌ونقل عمومی را مورد عنایت قرار دهد اما روحانی هم روی خوشی به مردم و حمل‌ونقل عمومی نشان نداد و رفته رفته این انتظار به یک خیال تبدیل شد چراکه دولت بر خلاف حرف‌هایش در عمل کمکی به این حوزه نکرد و درصدد پرداخت بدهی‌های کلان خود شهرداری برنیامد. در ادامه این روند، دور پنجم شورای شهر تهران آغاز به‌کار کرد و افرادی کاملا همسو با دولت بر کرسی‌های شورای شهر تکیه زدند؛ این وضعیت امید تازه‌ای ایجاد کرد که شاید این بار یکدست شدن کامل دولت و مدیریت شهری بتواند راهگشا باشد اما باز هم آب از آب تکان نخورد!! اما در حال حاضر و در شرایطی که شاهد روند کند ساخت و ساز خط ۶ و ۷ مترو تهران هستیم و بیش از ۲ هزار اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران مدعیست "کاری کرده‌اند کارستان و ۲۰ میلیارد تومان برای مترو و اتوبوس از دولت دریافت کرده‌اند!" پورسیدآقایی می‌گوید: "طی چند سال گذشته یعنی از سال ۹۰ تا ۹۵ دولت باید حدود ۸۵۰ میلیارد تومان یارانه به حمل‌ونقل عمومی پرداخت می‌کرداما این امر محقق نشده بود؛ برای این حوزه تأییدیه حسابرسی و وزارت دارایی را اخذ کردیم و دولت پذیرفت که چقدر بدهکار است؛ از این محل از طریق تهاتر در حال تصویه بدهی به بانک‌ها در حوزه مترو هستیم." نه تنها معاون شهردار بلکه برخی دیگر از اعضای شورای شهر نیز بر این باور هستند که اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ این در حالی است که طبق اظهارات علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران به دلیل اینکه بعضی از ارقام مورد ادعای شهرداری در بودجه سالانه سال‌های قبل دولت بوده، دولت معتقد است آن رقم‌ها سوخت شده و نباید آن‌ها را بپردازد اما اگر این رقم‌ها نادیده گرفته شود، باز هم میزان کل بدهی دولت به شهرداری در همه بخش‌ها حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر مترو حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است و هر ایستگاه مترو حدود ۵ کیلومتر، با ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌توان ۴۰ کیلومتر مترو ساخت که شامل ۸ ایستگاه خواهد بود و تأثیر آن را نمی‌توان نادیده گرفت. با وجود بی‌‌مهری‌های دولت به این حوزه، برخی دیگر از اعضای شورای شهر نیمه پُر لیوان را می‌بینند؛ بهاره آروین در این باره می‌گوید: اقدامات انجام شده با توجه به شرایط اقتصادی موجود از سرعت خوبی برخوردار است اما دولت به دلیل تحریم، شرایط اقتصادی کنونی و دیگر موارد در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند همه مطالبات انباشته بخش‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها را به‌صورت نقد و به طور کامل بپردازد. اگرچه این اقدام از نگاه این عضو شورای شهر تهران، کاری نوآورانه است و ممکن است بارقه امیدی در دل پایتخت‌نشین‌ها ایجاد کند اما مشکل سیستم ناقص حمل‌ونقل عمومی کلانشهر تهران را حل نمی‌کند. واقعیت این است که همه برای آینده تهران و تهرانی‌هایی که در این هوا نفس می‌کشند، نگران هستند اما اقداماتی که برای گسترش و بهبود وضعیت مترو و اتوبوسرانی که کلیدی‌ترین راهکار برای کمک به کاهش آلودگی هواست آنقدر کُند و با بی‌تدبیری انجام می‌شود و خروجی اقدامات آنقدر ضعیف است که رئیس شورای شهر تهران را مجبور به ارسال نامه‌ای به حسن روحانی کرده است. محسن هاشمی در این نامه خواستار تشکیل جلسه ویژه‌ای با حضور مقامات ذی‌ربط و تصمیم‌گیری درباره مترو تهران شد و خطاب به روحانی نوشت: همانگونه که مستحضرید اهمیت و نقش موثر احداث و توسعه متروی تهران در راستای توسعه پایدار، کاهش مصرف سوخت، رفع مشکلات ترافیکی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در وقت و عدالتمحوری محرز و بر این اساس همواره تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری موثر از این طرح مورد تاکید بوده است. حالا باید دید روحانی چه پاسخی برای نامه هاشمی خواهد داشت؛ آیا در کشور ما همه چیز باید به شرایط بحرانی تبدیل شود تا آن مشکل را جدی بگیرند؟ آیا مسئولان به اینکه امسال تعداد روزهای ناسالم تهران به مدد بارش‌های خوب پاییز و زمستان کاهش داشته، دلخوش کرده‌اند؟! تا چه زمانی باید برای هر موضوعی یک کارگروه تشکیل شود؟ تا چه زمانی مدیریت شهری باید در انتظار تحقق خواسته‌های قانونی خود باشد در حالی که دولت نیز دم از تأکید بر گسترش حمل‌ونقل عمومی می‌زند. این موارد تنها بخشی از پرسش‌هایی است که افکار عمومی و شهروندان تهرانی خواستار پاسخ درخور مسئولان امر در دولت، شواری شهر و شهرداری تهران به آنها هستند؛ شهروندانی که در آرزوی داشتن هوایی پاک و برخورداری از حمل‌ونقل عمومی فراگیر، در دسترس و به‌صرفه هستند؛ امیدواریم پیش از آنکه مردم از دولت تدبیر و امید، شواری شهر و شهرداری اصلاح‌طلب تهران قطع امید کنند اقدامی جدی برای این مسئله انجام دهند تا بیش از این مردم تهران، تاوان کارشکنی‌‌ها و نگاه غلط دولتی‌ها در عدم پرداخت سهم حمل‌ونقل عمومی را نپردازند. تسنیم ]]> جامعه Sat, 16 Feb 2019 21:53:46 GMT http://siasatrooz.ir/vdch-qnzq23nvwd.tft2.html شعبده بازی پورسیدآقایی و دوستان http://siasatrooz.ir/vdcexf8zfjh87oi.b9bj.html شهرداری تهران در جریان ارائه لایحه نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک، شورای شهر را فریب داده و مصوبه دلخواه خود را گرفته است. شورای شهر تهران در اوایل سال‌جاری لایحه شهرداری تهران مبنی بر هزینه تردد در محدوده‌های ترافیکی را تصویب کرد. با گذشت زمان و نزدیک شدن به ماههای پایانی سال ۹۷ مشخص شد که شورای شهر تهران نسبت به آنچه مصوب کرده آگاهی کامل نداشته و در شرایطی که این لایحه دارای ابهام بوده آن را تصویب کرده است. شهرداری تهران در کشاکش تعیین نرخ برای عوارض تردد در محدوده ترافیک به جای آنکه هزینه تردد در محدوده زوج یا فرد را به لایحه اضافه کند، با استفاده از واژه «محدوده‌های ترافیکی» و ابهام‌آفرینی در لایحه مذکور، به شورا وانمود کرده که مراد از محدوده‌های ترافیکی همان محدوده طرح ترافیک است. شهرداری بر همین اساس خودروهایی را که در روزهای مخالف پلاک خود در محدوده زوج یا فرد تردد کرده بودند، به عنوان بدهکار در سامانه خود ثبت کرده است. اگرچه ثبت بدهی عوارض به حساب این خودروها از آغاز اجرای طرح جدید شروع شده بود، اما شورای شهر در اواخر دی‌ماه به این نوع کاسبی شهرداری تهران پی برد. شورای شهر، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا و فرمانداری تهران که باور داشتند هیچ هزینه‌ای برای تردد در محدوده زوج و فرد تصویب نکرده بودند، به محض اطلاع از این وضعیت و پولی که از جیب شهروندان می‌رود، در مقابل شهرداری موضع گرفتند و چندین بار قاطعانه گفتند، اخذ هرگونه هزینه بابت تردد در محدوده زوج و فرد فاقد مصوبه و غیرقانونی است. در نهایت پای حناچی شهردار تهران هم به موضوع باز شد و او هم در نقطه مقابل شورا اظهار نظر کرد و گفت: اخذ هزینه بابت تردد در زوج یا فرد قانونی و درای مصوبه است. معاونت ترافیک شهرداری که می‌دانست هنگام تصویب این مصوبه چه کلاه گشادی بر سر شورا گذاشته و چه گلی بر سر شهروندان تهرانی کاشته، شجاعانه بر موضع خود اصرار کرد و خواستار مراجعه به مصوبه شد. اعضای شورای شهر هم که قبلا مصوبه را دیده بودند و مطلبی در مورد اخذ هزینه بابت تردد در محدوده زوج یا فرد در آن نیافته بودند، با کمال میل از درخواست معاونت ترافیک استقبال کردند. شورای شهر ابتدا با مراجعه به مصوبه خود پنداشت که چون در مورد زوج یا فرد صحبتی نشده پس ادعایش صحیح است، اما از آنجایی که طراح لایحه، معاونت ترافیک بود و به خوبی می‌دانست که چگونه با درج واژه‌های مبهم و دو پهلو می‌تواند از مخالفت شورا جلوگیری کند، برای دفاع از ادعای خود بر روی واژه «محدوده‌های ترافیکی» دست گذاشت و آب پاکی را بر روی دست شورایی‌ها ریخت. این وضعیت نشان می‌دهد اعضای شورای شهر تهران برای دفاع از حقوق شهروندان تهرانی از حساسیت و مهارت لازم برخوردار نیستند و حتی ابراهیم امینی به عنوان عضو حقوق دان شورای شهر هم پیش از تصویب این لایحه به منظور کشف موارد مبهم و دوپهلو هیچ‌گاه این لایحه را مطالعه نکرده است. باشگاه خبرنگاران ]]> جامعه Fri, 15 Feb 2019 19:22:57 GMT http://siasatrooz.ir/vdcexf8zfjh87oi.b9bj.html تهران پایتختی که می‌خواهند گران اداره شود http://siasatrooz.ir/vdccpmqs12bqxo8.ala2.html طرح گران شدن تهران به بهانه مهاجرت و پایتخت بودن توسط اغلب اصلاحاتی‌ها مبحثی است که هر زمان مطرح شد، با صداهای اعتراض‌آمیز مواجه شد. چند سالی است که زندگی مردم ایران همراه با مشکلات اقتصادی سپری می‌شود. بدون شک سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، لحظات سختی را در حوزه اقتصادی برای مردم رقم زد. بار سنگین این مشکلات بیشتر بر دوش مردم است و مسئولان به جای حل مسئله با اظهارات خود شرایط را دشوار می‌کنند. اظهارنظرهایی که در برابر آنها شاهد صداهای اعتراض‌آمیز هستیم. نمونه این اظهارنظرها، بحث پرداخت هزینه برای خدمات شهری در تهران است. از صحبت‌های مسئولین به این نتیجه خواهیم رسید که از نظر آنها تهران شهر اغنیا است و فقرا وصله ناجور پایتخت هستند. دولت سازندگی را می‌توان آغازگر این گفتمان دانست. طرح گران شدن تهران از زبان مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی که رئیس دولت سازندگی بود، در تاریخ ذکر شده است. تفکری که از آن نام بردیم، نزدیکی بسیاری به نگاه نئولیبرالیستی دارد. نئولیبرالیستی که با انقلاب اسلامی مردم ایران فاصله بسیار دارد. برای روشن‌تر شدن مسائل مطرح شده، با موافقان و مخالفان طرح گران شدن تهران صحبت کرده‌ایم. زندگی در تهران خرج دارد زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران معتقد است که اداره شهر بزرگ تهران مستلزم تأمین منابع کافی برای پرداخت هزینه‌های خدمات است و پرداخت هزینه‌ها با توجه به وضعیت شهرداری تهران که مستقل از بودجه دولت و بودجه‌های عمومی عمل می‌کند، از طریق اخذ عوارض و پرداخت خدمات توسط شهروندان تأمین می‌شود. وی افزود: بسیاری از خدمات که هزینه‌های آنها از شهروندان گرفته می‌شود، شهرداری سهم بیشتر آنها را متقبل می‌شود. به طور مثال بلیت مترو مبلغی از آن توسط شهروندان پرداخت می‌شود اما چند برابر آن را شهرداری تهران هزینه می‌کنند. این موارد باید بیان شود تا دولت و مردم مطلع شوند، چه هزینه‌هایی را مدیریت شهری پرداخت می‌کند. در نهایت باید تسهیلاتی نیز فراهم شود تا فشار کمتری به مردم وارد شود. عضو کمیسیون خدمات شهری شورای تهران با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در رسانه‌ها پیرامون اخذ عوارض از آزادراه‌ها و تونل‌های شهری خاطرنشان کرد: این امر موضوع جدیدی نیست، در گذشته هم در شورای چهارم مطرح شده است اما اقدامات لازم برای آن انجام نشد. هم‌اکنون نه پیشنهادی از سمت شهرداری مطرح شده است و نه در شورا این امر بیان شده است. مطرح‌کنندگان این موضوع را از منظر بیان کرده‌اند. در همه جای دنیا شهرهای بزرگ خصوصاً پایتخت‌ها امکاناتی را دارند که موجب بیشتر شدن هزینه‌ها می‌شود. درآمدهایی که در شهر تهران به دست می‌آید، قابل‌ مقایسه با دیگر شهرها نیست. کسانی که مایل به زندگی در شهرهای بزرگ هستند تا از امکانات آن استفاده کند، طبیعتاً باید پذیرای هزینه‌های آن باشند. نوری ادامه داد: در این رابطه نیازمند نگاه کلان هستیم. نگاه درآمد و هزینه باید در کنار هم باشد. این دقیقاً مانند زمانی که ما نیازمند خدمات در یک بیمارستان هستیم. بیمارستانی که خدمات و امکانات بهتری را به ما ارائه می‌دهد، مطمئناً هزینه بیشتری را از ما خواهد گرفت. زمانی که ما یک انتخاب بهتر را ترجیح می‌دهیم، باید هزینه‌هایش را هم بپردازیم. عضو شورای شهر تهران با تأکید بر رویکرد کلان اضافه کرد: در گذشته مصوبه دولت درخصوص انتقال بسیاری از فعالیت‌ها به خارج از تهران مطرح شده است. در صورتی که شهرهای مختلف ایران از توسعه متوازن بهره‌مند شوند، عدالت در توسعه ایجاد خواهد شد و مطمئناً شاهد مهاجرت‌ به شهرهای بزرگ نخواهیم بود. باید در سیاست‌گذاری‌های کلان تعادل و توازن توسعه‌ای را برقرار کنیم. آسیب اجتماعی گران شدن تهران ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر چهارم تهران در مخالفت با گران شدن تهران گفت: بسیاری از افراد سابقه ۱۰۰ ساله در تهران دارند و نباید قربانی این‌گونه طرح‌ها شوند. وضعیت شغلی و درآمدی آنها همانند سایر افراد در شهرهای دیگر است. کارمند وزارت نفت، وزارت کشاورزی و حوزه‌های مختلف براساس قانون وزارت کار میزان مشخص حقوق می‌گیرد. در نتیجه لزومی ندارد که هزینه‌ها در شهر تهران بالا برود. در صورتی که قصد ارائه سیاست‌هایی برای کنترل مهاجرت‌ها به تهران را دارند، باید به صورت دیگر راهکار را مطرح کنند. وی افزود: درخصوص عوارض خدمات شهری که مطرح می‌شود، بسیاری از موارد قبلاً از مردم گرفته‌شده است. در صورتی که خوش‌بینانه نگاه کنیم و هدف مطرح‌کنندگان این طرح کنترل مهاجرت باشد، باید زیرساخت‌ها و بسترهایی موردنیاز در استان‌های دیگر ایجاد شود تا نیاز به مهاجرت به شهرهای بزرگ نباشد. درصد کمی از مهاجرین جامعه هدف هستند و بیش از ۸۰ درصد جامعه هدف ساکنین خود شهر تهران می‌شوند.اتفاق‌هایی که در شهر تهران رخ می‌دهد، با مرور زمان به صورت مدل در دیگر شهرها نیز به وقوع خواهد پیوست. طرح گران شدن تهران تنها به یک آسیب برای پایتخت تبدیل نخواهد شد بلکه این مشکل به دیگر شهرها نیز سرایت خواهد کرد. قناعتی با اشاره به وظایف مدیریت شهری گفت: ابتدا باید بدانیم وظایف مدیریت شهری در قبال مردم چیست؟ آیا دولت به تعهدات خود عمل کرده است؟ اگر دولت به تعهدات خود عمل کرد و شاهد شرایط مطلوب نبودیم، می‌توانیم از مردم مطالبه گری کنیم. به طور مثال در بحث اتوبوس‌ها قرار بر این بود که یک‌سوم هزینه بلیت از مردم گرفته شود، یک‌سوم شهرداری پرداخت کند و یک‌سوم را دولت اما تا به امروز دولت سهم یک‌سوم خود را پرداخت نکرده است. زمانی که دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند نباید آن را از مردم اتخاذ کنیم. درخصوص اخذ عوارض از پل‌ها، تونل‌ها و آزادراه‌ها این مسائل در شرایطی مطرح می‌شود که مردم پیش از این عوارض ساخت آنها را پرداخت کرده‌اند. در نهایت رفتار به‌گونه‌ای می‌شود که اغنیا از خدمات استفاده می‌کنند و فقرا نباید از خدمات استفاده کنند. این‌گونه صحبت‌ها با شعار عدالت اجتماعی انقلاب اسلامی مغایرت دارد. پول ساختن تمامی این موارد را از غنی و فقیر گرفتیم ولی با این طرح‌ها فقط ثروتمندان قادر به استفاده خواهند بود. اخذ عوارض تنها تبعات اقتصادی ندارد بلکه رفته‌رفته با تبعات شدید اجتماعی نیز مواجه خواهیم شد و مطمئناً تبعات اجتماعی این‌گونه مسائل آسیب بیشتری خواهد زد. کنترل مهاجرت بهانه‌ای برای گران کردن خدمات در تهران است مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت‌ها درآمدهای مختلفی دارند و با وجود اخذ مالیات‌ها و عوارض، در شرایطی که حداقل افزایش حقوق را شاهد هستیم، نباید توقع از پرداخت هزینه‌های بیشتر داشته باشیم. بحث مهاجرت بیشتر یک بهانه است زیرا خیلی‌ها در شرایط فعلی با وجود آلودگی هوا بعد از بازنشستگی از تهران مهاجرت می‌کند. مهاجر از مناطقی که شرایط مناسب ندارد، طبیعی است و راهکار مقابله با آن مسائل مطرح شده نیست. تقوی اضافه کرد: ما شاهد مهاجرت از تهران به شهرهای دیگر هم هستیم و این صحبت‌ها تنها به علت کنترل مهاجرت نیست. سیستم کاری با توجه به عرضه و تقاضا است و در صورت اجرایی شدن این مسائل و گران شدن تهران، مطمئناً اقتصاد در دیگر شهرها نیز دستخوش تغییر خواهد شد. این گرانی سرایت به اقتصاد کشور خواهد کرد. در نهایت با توجه به مسائل مطرح شده باید به مسئولین یادآور شد که با وجود مشکلات مسکن، آلودگی هوا، ترافیک و ده‌ها مشکل دیگر، هزینه‌های زندگی در تهران در شرایط بحرانی است. طرح این‌گونه مسائل به زبان ساده نمک بر زخم مردم زدن است. مردمی که در نبرد اقتصادی با دشمن خارجی هستند، نباید از مسئولان داخلی که زمانی مورد اعتمادشان بودند، آزرده‌خاطر شوند. نویسنده: رویا رئیسی ]]> جامعه Fri, 15 Feb 2019 19:22:40 GMT http://siasatrooz.ir/vdccpmqs12bqxo8.ala2.html ضرورت قطع سهمیه گوشت وارداتی فروشگاه‌های متخلف http://siasatrooz.ir/vdcau0n6y49nwo1.k5k4.html سومین نشست کمیته مقابله با گران‌فروشی در دادستانی تهران، با حضور سردار لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، برخی معاونان دادستان، معاونان وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست دادستان تهران برگزار شد. عباس جعفری دولت‌آبادی در بررسی دلایل عمده گران‌فروشی براساس گزارش‌های مربوط به بازدید اکیپ‌های مشترک دادستانی تهران و سایر دستگا‌ه‌ها از مراکز عرضه اقلام اساسی که طی دو هفته گذشته به سرپرستی معاونان دادستان صورت گرفته است، گفت: مشکلات برخی از مرغداری‌ها، اشکالات موجود در عرضه و تقاضا، نرخ ارز، کاهش واردات برخی اقلام اساسی، قاچاق دام زنده، افزایش تقاضا به دلیل فضای روانی جامعه، تنوع قیمت‌ها، افزایش قیمت شیر و نهاده‌های دامی، صادرات برخی اقلام کالاهای اساسی، احتکار، کمبود عرضه برخی کالاهای اساسی و عدم قیمت‌گذاری کالاهای عرضه شده از عمده دلایلی است که در افزایش قیمت‌ها نقش داشته است. فقدان سازوکار لازم برای احراز هویت خریداران، سودجویی شرکت‌های توزیع‌کننده گوشت‌های وارداتی و عدم برچسب‌گذاری، فروش گوشت در بازار آزاد از سوی پیمانکاران و مشاهده گوشت یخ‌زده در برخی قصابی‌های سطح شهر، ورود کامیون‌های حمل گوشت بدون پلمپ به محل عرضه که امکان سوء‌استفاده و خروج گوشت از آن‌ها را در مسیر افزایش می‌دهد، دپوی مرغ و گوشت تنظیم بازار در برخی فروشگاه‌ها و عدم عرضه به متقاضیان، ناچیز بودن سهمیه برخی فروشگاه‌ها، حضور طولانی مردم در صفوف عرضه گوشت، اختصاص یک خودروی حمل گوشت به چند منطقه که موجب تاخیر در توزیع می‌شود، نامشخص بودن میزان سهمیه مراکز عرضه، تقاضای زیاد و عرضه محدود در مناطق جنوبی و مرکزی، عدم اختصاص سهیه به اتحادیه رستوران‌داران و کبابی‌ها و انقضای تاریخ مصرف گوشت­‌های گرم وارداتی آسیای میانه، از جمله اموری بود که دادستان تهران مورد توجه قرار داد و از دستگاه‌های متولی خواست که با اتخاذ تدابیری این مشکلات را ساماندهی و مرتفع نمایند. جعفری دولت‌آبادی با توجه به قیمت‌های متفاوت گوشت قرمز در فروشگاه‌ها و انعکاس آن در رسانه‌ها و فضای مجازی که موجب نگرانی مردم شده است، به برخی اخبار منتشر شده در این زمینه اشاره کرد و از مسئولان مربوطه خواست در رابطه با فروش اینترنتی گوشت و واگذاری اختیار توزیع آن به یک شرکت خصوصی بدون انجام تشریفات لازم اطلاع‌رسانی نمایند. لزوم استفاده از اصناف در توزیع کالاهای اساسی وی با تاکید بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت اصناف در بخش توزیع کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: باید به اصناف در این زمینه اطمینان کرد تا بتوانند به دستگاه‌های دولتی کمک کنند و اجازه دهند آن‌ها نیز به میدان بیایند. دادستان تهران یکی دیگر از مشکلات را سهمیه‌های متفاوت فروشگاه‌ها مطرح کرد و افزود: در برخی بازدیدها مشخص شد که در یک فروشگاه ۲۰۰ کیلو گرم و در مجاورت آن که فروشگاه بزرگ‌تری است، سهمیه اندکی از گوشت قرمز توزیع شده است. لزوم اقدام پلیس در برخورد با دلالان گوشت وی با اشاره به احتکار گوشت در برخی فروشگاه و مراکز نگهداری و دلالی در این زمینه، از فرمانده پلیس آگاهی تهران بزرگ خواست که در رابطه با جمع‌آوری دلالان برخورد جدی شود. دادستان تهران با اشاره به کشف دو مورد محموله گوشت قرمز به میزان ۷ تن و یک تن در پایتخت، اظهار داشت: در صورتی ‌که انبار کردن کالاهای اساسی با اطلاع دستگاه دولتی باشد، مانعی وجود ندارد؛ اما اگر محرز شود که اقلام اساسی مردم با هدف سودجویی، گران‌فروشی کلان و احتکار عمده انجام شده است، این اقدام جرم اخلال در نظام اقتصادی محسوب می‌شودکه باید برخورد سریع و قاطع‌ صورت گیرد و ضرورت دارد اسامی متخلفین رسانه‌ای شود تا مردم باور کنند که با گران‌فروشی برخورد می‌شود و متخلفان نیز بدانند که نباید با زندگی مردم بازی کنند. وی از معاونین دادسرا خواست که در بازدید از با فروشگاه‌های بزرگ چنانچه با گران‌فروشی و تخلفات عدیده مشاهده کردند، با گران‌فروشان، مفسدان و متخلفان بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد نمایند. جعفری دولت‌آبادی از پلیس و نهادهای امنیتی خواست که با اشراف اطلاعاتی عقبه‌های شرکت‌های بزرگ توزیع گوشت را شناسایی کنند و به دستگاه‌های دولتی تاکید کرد که با مدیریت مطلوب، بیشتر پای کار بیایند. وی تصریح کرد: دادستانی در تمام سطوح به کمک دستگاه‌های دولتی آمده است و مانع انجام وظایف دستگاه‌های دولتی نمی‌شویم؛ اما این نهادها باید در صف اول مبارزه باشند و زودتر از معاونین دادستانی جهت بازرسی از مراکز عرضه اقلام اساسی حضور یابند تا توزیع این اقلام مدبرانه صورت گیرد. مدیریت عرضه کالاهای اساسی و نظارت بر توزیع جعفری دولت‌آبادی انتقاد از عدم تحقق انظار مردم در رابطه با نحوه توزیع گوشت قرمز گفت: دستگاه‌های نظارتی علاوه بر تمرکز بر فروشگاه‌های بزرگ باید بر روی مراکز عمده توزیع گوشت تمرکز کنند تا چگونگی توزیع سهمیه‌ها را ارزیابی کنند. دادستان تهران تاکید کرد: سهمیه مراکز توزیع اقلام اساسی که برچسب قیمت‌ها را تغییر می‌دهند یا گران‌فروشی می‌کنند و یا در توزیع اقلام اساسی اخلال می‌نمایند باید قطع شود. جعفری دولت‌آبادی گفت: اگر در شمال پایتخت به گوشت کمتری نیاز است، در جنوب شهر باید توزیع بیشتر شود؛ ضمن آن‌که، زمان توزیع گوشت از صبح‌ها به بعد از ظهرها تغییر یابد و اسامی تمام مراکز توزیع اعلام شود تا همگان اطلاع پیدا کنند. وی همچنین خطاب به نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در مواردی که عرضه کالا با کمبود مواجه است، مناسب است صادرات آن ممنوع شود. جعفری دولت‌آبادی اظهار داشت: در جلسات گذشته از نهادهای مسئول در امر توزیع گوشت در بازار خواسته شد که مجوزهای لازم برای واردات دام زنده به کشور را صادر کنند؛ اما علی‌رغم این تاکیدات، هنوز ایده واردات دام زنده به کشور عملی نشده است. مراکز عمده توزیع گوشت باید افزایش یابد و بر مبادی اصلی توزیع بیشتر نظارت شود و میزان سهمیه شهرک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، متناسب با جمعیت تعیین شود. جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر مراکز توزیع نظارت داشته باشد و تعیین قیمت‌های متفاوت برای گوشت در یک مرکز توزیع اشکال دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع که واردکننده، توزیع‌کننده هم باشند، جای بررسی دارد؛ چراکه واردکنندگان باید توزیع را از مسیر قانون انجام دهند و نه اینکه گوشت‌های وارداتی را در مراکز خود توزیع و عرضه نمایند. جعفری دولت‌آبادی گفت: از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انتظار بیشتری برای اعمال نظارت می­‌رود. وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند نظارت‌ها تاثیرگذار باشد، به مدیران مراکز متخلف هشدار داد که در صورت گران‌فروشی، احتکار، توزیع‌ای خارج از شبکه، فروش بدون برچسب قیمت و افزایش قیمت‌ها، سهمیه آن‌ها توسط دستگاه‌های ذی‌ربط قطع خواهد شد. جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه سیاست دادستانی، صرف مقابله نیست؛ بلکه حمایت از تصمیمات مناسب و نظارت است، خاطرنشان کرد: هدف دادستانی در این زمینه، حمایت از مردم و برخورد با متخلفان است. وی تاکید کرد: تیم‌های گشت باید از قیمت‌ مصوب کالاهای اساسی اطلاع داشته باشند. معاونان دادستان تهران در تیم‌های گشت حضور دارند تا در مواردی که به تیم‌های گشت اجازه ورود نمی‌دهند، بتوانند درب‌های بسته را باز کنند. ]]> جامعه Tue, 12 Feb 2019 20:33:19 GMT http://siasatrooz.ir/vdcau0n6y49nwo1.k5k4.html ردپایی آشنا در دفاع دی‌کاپریو از متهمان جاسوسی محیط‌زیست http://siasatrooz.ir/vdcaw0n6i49nwo1.k5k4.html لئوناردو دی‌کاپریو ستاره مشهور هالیوود، فعال محیط‌زیست و سفیر صلح سازمان ملل متحد اخیراً با انتشار توییتی در حمایت از متهمان پرونده جاسوسی در پوشش محیط‌زیست در ایران نوشت: "فعالان و حافظان محیط‌زیست همواره در سراسر دنیا به‌صورت ناعادلانه بازداشت می‌شوند. ما باید کنار آنها که جانشان را برای محافظت از آینده سیاره ما و ساکنانش به‌خطر می‌اندازند، بایستیم". دی‌کاپریو در ادامه این توئیت، مخاطبان خود را به امضای یک نامه در حمایت از متهمان پرونده مذکور دعوت می‌کند؛ توییتی که با تشویق وابستگان متهمان پرونده و همچنین مخالفان جمهوری اسلامی ایران همراه شده است. اما آیا مداخله در امور امنیتی کشورها و قضاوت درباره پرونده مفتوح ۸ متهم جاسوسی، از سوی یک بازیگر خارجی رویه‌ای متداول است؟ این فعالان و حافظان محیط‌زیست که به‌گفته دی‌کاپریو در سراسر دنیا به ‌صورت ناعادلانه بازداشت شده‌اند چه‌کسانی هستند و آقای بازیگر تاکنون در حمایت از کدام‌یک از آنها پیشقدم شده است؟ دلواپسی سابقه‌دار دی‌کاپریو برای ایران اردیبهشت ۹۵ بود که دی‌کاپریو با انتشار تصویری از دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد و نوشت: «یک کشتی مخروبه در دریاچه خشک ‌شده ارومیه در شمال غربی ایران. این بزرگترین دریاچه نمک در خاورمیانه است اما در حال حاضر فقط پنج درصد از آب آن باقی مانده. از دو دهه پیش به‌دلیل تغییر آب‌ و هوا، ساخت ‌و ساز سد و کاهش بارندگی، دریاچه رو به خشکی رفته است». ساعاتی بعد بود که گری لوئیس هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در تهران از این پست تقدیر کرد و نوشت: «ممنون از اینکه توجه جهان را به دریاچه ارومیه جلب کردید». سپس مرثیه‌خانی‌های اینستاگرامی سلبریتی‌ها برای دریاچه ارومیه آغاز شد و سرانجام به تشکیل کمپینی توسط رضا کیانیان انجامید که هدف خود را جمع‌آوری یک‌ میلیون امضا عنوان می‌کرد تا بتواند نهادهای بین‌المللی را به حمایت از دریاچه ارومیه وادارد. کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» کیانیان که از سوی بسیاری از مسئولان به ‌ویژه معصومه ابتکار مورد حمایت قرار گرفت، طی مدتی کوتاه توانست با جمع‌آوری بیش از یک‌ میلیون و هفتصد هزار امضا، همان‌گونه که برنامه‌ریزی کرده بود، توجه نهادهای بین‌المللی را به مطالبه مردم ایران برای احیای دریاچه ارومیه جلب کند، مطالبه‌ای که پس از تقدیم طومار امضاهای مردم از طرف کیانیان عقیم ماند: نه جزئیاتی از نتیجه به ‌نمایش گذاشتن این مطالبه به ‌انتشار درآمد و نه نشانی از تأثیر آن بر اوضاع و احوال دریاچه ارومیه مشاهده شد. در واکنش به سرنوشت نامعلوم این کمپین جنجالی، مسعود تجریشی مدیر وقت دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: این کمپین به ‌هیچ‌وجه به‌ درخواست ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل نشد. آقای رضا کیانیان بازیگر سینما، به ‌دعوت فرهنگسرای جوان ارومیه، این کمپین را تشکیل دادند و از ستاد احیای ارومیه هم دعوت کردند. کمپین مورد استقبال مردم واقع شد اما در نهایت پس از جمع‌آوری امضا، پیگیری‌های بعدی به فرهنگسرای جوان ارومیه واگذار شد. دو دروغ شاخدار لوییس چند ماهی گذشت و در حالی که مستندات حکایت از کاهش تراز دریاچه ارومیه به ‌نسبت سال قبل داشت، گری لوییس در روزهای پایانی اسفند ۹۵ پس از بازدید از دریاچه ارومیه، با انتشار یادداشتی تحت عنوان "دریاچه ارومیه به زندگی باز می‌گردد" خبر از "رستاخیز در خاورمیانه" داده و با این توضیح که از مقایسه وضعیت کنونی دریاچه ارومیه با آنچه چهار سال پیش مشاهده کرده از خوشحالی چشمانش پر از اشک شده کمک‌های سخاوتمندانه دولت ژاپن و حمایت‌های سازمان ملل و بازیگران داخلی و خارجی را که به جمع‌آوری بیش از یک‌میلیون امضا برای درخواست احیای دریاچه ارومیه منجر شد عامل این پیروزی زیست‌محیطی و بازگشت حیات به رگ‌های دریاچه ارومیه عنوان می‌کند! بدین ترتیب، آنچه غیرقابل انکار می‌نمود، وجود یک لابی بین‌المللی گسترده بود که ابتدا توجه‌ها را به یک معضل محیط‌زیستی جلب کرده، سپس به ‌بهانه رفع آن، اعتباری بین‌المللی جمع‌آوری کرده و در پایان بی‌آنکه آب از آب تکان خورده باشد مدعی حل معضل شده بود! آن هم به‌نحوی اغراق‌گونه، با استفاده از عبارت «رستاخیز در خاورمیانه» برای وضعیت دریاچه‌ای که شواهد و مستندات حکایت از مرگش دارد. پیاده‌سازی چنین الگویی هدفمند و در پایان متوسل شدن به اغراق‌گویی از سوی لوییس مصداق دیگری هم دارد؛ گری لوییس آذرماه سال ۹۴ در مراسم گرامیداشت روز جهانی یوزپلنگ با اشاره به کمک دو میلیون دلاری سازمان ملل به ایران برای حفاظت از یوزپلنگ اعلام کرد: ۱۲ سال همکاری مشترک سازمان ملل و سازمان حفاظت محیط‌زیست سبب شده امروزه روند انقراض یوزپلنگ در ایران معکوس شود. در این مراسم معصومه ابتکار، آمار توله یوزپلنگ‌های مشاهده ‌شده از ابتدای سال ۹۴ را ۱۸ قلاده اعلام کرد، آماری رضایت‌بخش که مهر تأییدی بود بر ادعای معکوس شدن روند انقراض این گربه‌سان در سراسر جهان، آماری که ساعاتی بعد با پیگیری فعالان محیط‌زیست و رسانه‌ها، کذب از آب درآمد و سرانجام چند روز بعد، هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوز و خزنه‌دار مؤسسه میراث پارسیان که به‌ همراه ۷ تن دیگر از اعضای این مؤسسه، متهمان پرونده جاسوسی در پوشش محیط‌زیست را تشکیل می‌دهند، این آمار رؤیایی و کذب را اشتباه لفظی خواند. این در حالی است که آمار کذب تصویربرداری از ۱۸ توله یوز در وب‌سایت سازمان ملل و در نتیجه وب‌سایت‌های بین‌المللی هرگز اصلاح نشد و احتمالاً جامعه جهانی همچنان ادعای رؤیایی معکوس شدن روند انقراض یوزپلنگ آسیایی را مدیون کمک‌های سازمان ملل و البته تلاش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌داند بی‌خبر از آنکه پس از گذشت چند ماه،‌ مدیرعامل انجمن یوز آسیایی خبر از شناسایی تنها دو ماده یوز در سراسر کشور داد!! دو ادعای کذب معکوس شدن روند انقراض یوز و رستاخیز در خاورمیانه که هر دو محصول مشترکی از همکاری معصومه ابتکار و گری لوییس هستند اما تنها نقاط شبهه‌برانگیز در کارنامه این هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در تهران نیستند. توجه خاص لوییس به مقوله محیط‌زیست در ایران ابعاد دیگری هم دارد که پررنگ‌ترینشان، ارتباط تنگاتنگ وی با "مؤسسه میراث پارسیان" است، همکاری تنگاتنگی که اولین سند آن را در گزارش سمپوزیوم سال ۹۲ در لندن می‌توان یافت؛ سمپوزیومی که در آن، علاوه بر گری لوییس، کاوه مدنی معاون پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست که پس از متهم شدن به جاسوسی از کشور خارج شد و مراد طاهباز، یکی از متهمان پرونده جاسوسی در پوشش محیط‌زیست، به سخنرانی پرداختند. هرچند لوییس که به ‌عنوان "جعبه سیاه" پرونده جاسوسی در پوشش محیط‌زیست شناخته می‌شود، با پایان ریاست ابتکار و مدتی پیش از بازداشت اعضای مؤسسه میراث پارسیان از ایران خارج شد، اما تلاش‌های وی برای تأثیرگذاری در حوزه محیط‌زیست ایران مشهود است؛ تلاش‌هایی که تبریک گفتن به کاوه مدنی بابت انتخاب شدنش به‌عنوان معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، ابراز تأسف از بازداشت اعضای مؤسسه میراث پارسیان و مدد جستن دوباره از تریبون دی‌کاپریو برای دفاع از متهمان پرونده جاسوسی در ایران آشکارترین آنهاست؛ مدد جستن از تریبون بازیگری که خود درگیر یکی از جنجال‌برانگیزترین پرنده‌های فساد مالی جهان است. اما آنچه مداخله نامعقول دی‌کاپریو در یکی از مهم‌ترین پرونده‌های امنیتی ایران را به‌نمایش می‌گذارد، ردپای دیگری از گری لوییس در پرونده جاسوسی در پوشش محیط‌زیست است، ردپایی از هماهنگ‌کننده پیشین سازمان ملل متحد در تهران که دی‌کاپریو، سفیر صلح این سازمان نمی‌تواند آن را با رنگ‌ولعابی دلسوزانه بپوشاند. مشرق نیوز ]]> جامعه Tue, 12 Feb 2019 10:38:36 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaw0n6i49nwo1.k5k4.html دوچرخه‌بازی حناچی کی تمام می‌شود؟ http://siasatrooz.ir/vdcaa0n6o49nwa1.k5k4.html یک سال و نیم از حضور اصلاح‌طلبان در پارلمان شهری می‌گذرد اما برآورد کار اعضای شورای شهر تهران تغییر سه شهردار و مشکلاتی است که تلنبار شده است. یکی از مشکلاتی که حالا در پایتخت به مرز بحران رسیده است را «محسن هاشمی» علنی می‌کند. رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگویی که اخیرا با رسانه‌ها نگرانی خود نسبت به مدیریت شهر تهران را در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ابراز کرده است. هاشمی با ارسال نامه‌ای به «حسن روحانی»، خواستار تشکیل جلسه ویژه‌ای با حضور مقامات ذی‌ربط و تصمیم‌گیری درباره مترو تهران شده است. در بخش‌هایی از نامه هاشمی به رئیس‌جمهور درباره آمده است: «متاسفانه فقط و فقط بدلیل عدم تکمیل و تجهیز مناسب و بهره‌مندی از ناوگان کافی، امکان ظرفیت‌گیری تا ۷ میلیون نفر در روز محقق نشده و عملا با یک‌سوم ظرفیت در حال فعالیت است. با ادامه این روند، نه تنها وضعیت ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل می‌شود. در حال حاضر شمار واگن‌های مترو تهران کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویس‌دهی مناسب نیاز دارد.» نامه رئیس شورای شهر تهران به رئیس‌جمهور به جهت مشکلات حمل‌ونقل مسافران در شهر تهران بسیار عجیب و تامل‌برانگیز است. اینکه چطور محسن هاشمی به رئیس‌جمهور دسترسی ندارد و برای بیان مشکلات شهر تهران به جای جلسه به روحانی نامه می‌نویسد و از وی استمداد برگزاری یک جلسه ویژه را دارد از جمله جالب‌ترین نکات این نامه است. از سوی دیگر این نامه بیانگر میزان بحرانی شدن مسئله حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران است. هاشمی در اظهارنظری به دوچرخه‌سواری نمایشی شهردار تهران در روزهای سه‌شنبه هم واکنش نشان داده است. این فعال اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با طرح صحبتی که کنایه‌زنی به دوچرخه‌سواری‌های پیروز حناچی تلقی می‌شود، گفته است: «مساله ساده است. ما می‌خواهیم آلودگی هوا و ترافیک کم شود. خب راه‌حل چیست؟ حدود ۱۸ میلیون سفر در شهر داریم که باید با سیستم‌های غیرآلاینده مثل مترو انجام شود که می‌توان ۱۰ میلیون سفر را با مترو و پنج میلیون سفر را با اتوبوس الکتریکی انجام داد؛ اما می‌بینیم که برخی‌ها به جای توسعه مترو در خیابان دوچرخه‌سواری می‌کنند و این درحالیست که سهم دوچرخه نیم در هزار است و حالا ۱۰ میلیون سفر را رها کرده‌اند و به نیم در هزار چسبیده‌اند و این درحالیست که تونل و ایستگاه مترو آماده است و باید آن را تجهیز کنیم اما به دوچرخه‌سواری در خیابان مشغولند.» از روزی که حناچی بر مسند شهرداری تهران تکیه زده است دوچرخه سواری وی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و این سئوال از تاکید مکرر شهردار به استفاده از دوچرخه در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران می‌شود که واقعا با وجود تمرکز بر روی این موضوع چه میزان از حمل‌ونقل شهری تهران را در بر می‌گیرد. پاسخ این موضوع را محسن هاشمی می‌دهد و آن را نیم در هزار عنوان می‌کند. برخی از کارشناسان و فعالان سیاسی هم بیان کرده‌اند که این طرح با وجود عملیاتی شدن نمی‌تواند چندان کارگشای بحران حمل‌ونقل در پایتخت باشد. یکی دیگر از منتقدان دوچرخه سورای حناجی؛ غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران و از جمله شهرداران تهران در دوره اصلاحات است که با انتقاد از این رویکرد شهردار تهران بیان می‌کند: «‌ای‌کاش آقای حناچی به جای دوچرخه صبح زود بدون ترافیک با ماشین میرفت در دفتر کارش و پیگیری و تلاش می‌کرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو محل شوند که صدها هزار مسافر مترو راحت‌تر و سریع‌تر برند و ده‌ها هزاران اتومبیل کمتر بیرون بیایند.» شهر تهران با مدیریت اصلاح‌طلبان کم‌کم در حال قفل شدن است. این درحالی است که یکسال و نیم از حضور اصلاح‌طلبان در شهر تهران می‌گذرد و حالا دست به دامان رئیس‌جمهور شده‌اند. آنطور که مشخص است عملکرد و حضور حناچی در شهرداری تهران نیز با انتقاداتی در شورای شهر مواجه است. این درحالی است که حناچی به عنوان گزینه دولت در مقابل آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی که حالا به منتقد دولت بدل شده است، شناخته می‌شود و از این نظر هم نباید خللی در ارتباط فی‌مابین باشد. هاشمی یکبار هم نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت و از ایشان برای اعطای بودجه به شهرداری در همین زمینه استمداد طلبیده بود اما به نظر می‌رسد که دولت در این عرصه با توجه به وظایفی که دارد نتوانسته نیاز شهرداری را برآورده کند و اصلاح‌طلبان در پارلمان شهری با مشکل زیادی در پایخت مواجه هستند. زنگ‌های خطر در شهر تهران کم‌کم در حال به صدا در آمدن هستند و اولین دلواپسان مدیریت اصلاح‌طلبان از خود شورای تماما اصلاح‌طلب شهر تهران نسبت به وضعیت شهر تهران ابراز نگرانی می‌کنند و برای این موضوع دست به کار نامه‌نگاری به مقامات بلند پایه دولت و نظام شده‌اند. نویسنده: امیر حمزه‌نژاد ]]> جامعه Wed, 06 Feb 2019 20:28:05 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaa0n6o49nwa1.k5k4.html علنی ‌بودن یا غیرعلنی ‌بودن محاکمه حسین فریدون تصمیم قاضی است http://siasatrooz.ir/vdccomqsx2bqx48.ala2.html دادستان‌ کل کشور درباره درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای محاکمه علنی حسین فریدون گفت: طبق قانون تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن محاکمه متهم با قاضی است. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در حاشیه مراسم افتتاح دبیرخانه بازخوانی دهه ۶۰ در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که اخیراً رئیس پلیس فتا از دادسرا خواسته است که با سایت دیوار برخورد قانونی صورت گیرد، دادستانی چه اقدامی کرده است، گفت: ظاهراً این پرونده دیروز ارجاع شده است و باید دادسرا به این موضوع رسیدگی کند. منتظری در پاسخ به سؤالی درباره برخی ولنگاری‌ها‌ و بی‌حجابی‌ها در فضای مجازی گفت: این کار نیاز به یک‌سری هماهنگی‌ها در دستگاه‌های گوناگون دارد. کار قضایی کافی نیست و ما فقط با مجرم برخورد می‌کنیم و باید بحث فرهنگی پیگیری شود. وی با ابراز اینکه "بخش هنری و هنرمندان ما باید بیشتر به میدان بیایند"، افزود: اگر این ولنگاری را همینطور رها کنیم دود آن به‌ چشم ملت می‌رود. این خانواده‌ها هستند که آسیب می‌بینند، از همه دستگاه‌ها انتظار داریم همکاری و مساعدت لازم را بکنند، چراکه دستگاه قضایی به‌تنهایی نمی‌تواند موفق باشد. دادستان‌ کل کشور در پایان درخصوص احتمال برگزاری دادگاه علنی حسین فریدون و درخواست عده‌ای از نمایندگان مجلس در این خصوص گفت: از نظر قانونی این مسئله که رسیدگی به اتهام متهمی به‌صورت علنی باشد یا نباشد به خواست قاضی رسیدگی‌کننده برمی‌گردد، من نمی‌توانم اظهارنظر کنم. دادگاه که علنی است اما انتشار و حضور افراد در آن بستگی به نظر قاضی دارد. ]]> جامعه Wed, 06 Feb 2019 20:28:05 GMT http://siasatrooz.ir/vdccomqsx2bqx48.ala2.html دریافت عوارض از طرح ترافیک به منظور درآمدزایی نیست http://siasatrooz.ir/vdccmmqsi2bqx48.ala2.html رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره انتقاد برخی از اعضای شورای شهر نسبت به اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷، گفت: دریافت عوارض به منظور درآمدزایی نیست و صرف کاهش آلودگی هوا مورد توجه است. محسن هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت نامه‌ای که به رئیس‌جمهور نوشته است، اظهار کرد: نامه به مسئولان ذیربط ارجاع شده و ما منتظر آن هستیم تا بازخورد آن مشخص شود و درباره آن صحبت کنیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از دوره‌های گذشته مصوباتی مغفول باقی مانده و برای این مصوبات چه برنامه‌ای دارید، گفت: گروهی در حال تنقیح مصوبات هستند تا مشخص شود چه مصوباتی مغفول مانده و پس از بررسی نهایی در مورد آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس بازدید شما از خط ۶، آیا ایستگاه‌های این خط تا پایان سال افتتاح می‌شوند، توضیح داد: بازدید من و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد ۴ تا ۵ ایستگاه از خط ۶ مترو تا پایان امسال افتتاح شود. البته آقایان پورسیدآقایی و امام و همین طور شهردار تهران باید این موضوع را پیگیری کنند. وی ادامه داد: از سال ۷۷ که اولین خط مترو راه‌اندازی شد، همواره رسم بر این بوده تا در اسفندماه هرساله تعدادی ایستگاه افتتاح شود. هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برخی از اعضای شورای شهر نسبت به اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷ انتقاداتی را داشتند، گفت: دریافت عوارض به منظور درآمدزایی نیست و صرف کاهش آلودگی هوا مورد توجه مدیریت شهری است. وی تصریح کرد: طرحی که در سال ۹۷ اجرایی شد حاصل جمع بندی جلسات شورای عالی ترافیک، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مشاوران و کارشناسان بود. اینکه عده‌ای می‌گویند این طرح خوب نیست کافی نخواهد بود، اگر کسی مدعی است که طرح ترافیک خوب نیست برای آن جایگزین معرفی کند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بحث آلودگی هوا، سوخت و قیمت آن و همین طور نوع خودرو تاثیرگذار است، اضافه کرد: مردم باید به سمت خرید خودروهایی حرکت کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند. در حوزه خودرو رقابت جهانی برای تولید خودورهایی است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، اما متاسفانه تکنولوژی در کشور ما قدیمی و مصرف سوخت بالا است. هاشمی با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته هزینه توسعه حمل و نقل عمومی از مالیات‌های بر سوخت به دست می‌آید، عنوان کرد: هیچ کشوری سوخت را به قیمتی که تمام می‌شود، ارائه نمی‌کند. به عنوان مثال، در اروپا، یک یورو مالیات بر هر لیتر سوخت می‌بندند و اخیراً موضوعات مربوط به جلیقه زردها در فرانسه به خاطر افزایش مالیات بر سوخت بود، اما این در حالی است که در کشور ما سوخت کمتر از قیمتی که برای دولت تمام می‌شود به دست مردم می‌رسد و مشکل اینجاست که ما در کشور زیربنایی تفکر نمی‌کنیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وجود سازوکاری برای اینکه شورای شهر تهران به صورت مستقیم بر معاونان شهردار نظارت کند و آنان را مورد سوال قرار دهد، گفت: این موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتد که در شورا برای آن دستورالعملی تعریف کنیم تا معاونان شهردار و مسئولان ارشد آن به تایید شورا برسند. البته بررسی‌های آقای امینی نشان داده که در شورای اول چنان دستورالعملی وجود داشته است، اما امروز معاونان در جلسات کمیسیون‌ها شرکت کرده و مورد سوال قرار می‌گیرند. هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر و افزایش محدوده طرح ترافیک گفت: این موضوع در اختیار شورای عالی ترافیک است و در شورای شهر به آن رسیدگی نمی‌شود. مهر ]]> جامعه Tue, 05 Feb 2019 19:40:30 GMT http://siasatrooz.ir/vdccmmqsi2bqx48.ala2.html وضعیت پرونده نگین خودرو آفتاب با بیش از سه هزار شاکی http://siasatrooz.ir/vdcd550fsyt0zj6.2a2y.html دادستان تهران آخرین وضعیت پرونده نگین خودرو آفتاب را تشریح کرد و گفت: این پرونده ۳۵۱۹ شاکی و رد مال سنگینی دارد. عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد پرونده نگین خودرو آفتاب اظهار کرد: دو نفر از متهمان در بازداشت هستند، ۳۵۱۹ شاکی دارد و رد مال سنگینی در این پرونده هست. وی افزود: مهمترین مشکل پرونده کمبود مال برای توقیف است که البته این موضوع در همه پرونده‌های بزرگ مالی وجود دارد چراکه تعداد شکات زیاد و اموال شناسایی شده تکافوی بدهی‌ها را نمی‌دهد. در این پرونده تعدادی خودرو، شماره حساب بانکی و تعدادی سکه توقیف شده است، در این پرونده تعدادی خودرو، شماره حساب بانکی و تعدادی سکه توقیف شده است. جعفری دولت‌آبادی گفت: در پرونده موسسات مالی نیز این مشکل وجود دارد حدود ۳۵۰۰ نفر شاکی هستند و ۳۳۰۰ نفر به شعبه مراجعه کرده‌اند و رقم رد مال ۳۷۷ میلیارد ریال است؛ در این پرونده ۳۰ نفر تقاضای اعمال ماده ۳ نموده‌اند و متهم تقاضای آزادی برای پرداخت بدهی و فعالیت نموده است که شکات نسبت به این موضوع بی‌اعتماد هستند لذا متهم در بازداشت است. جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه وزارت صمت اعلام کرده خودروسازان داخلی حق پیش‌فروش ندارند با توجه به اینکه پیش فروش‌ها آغاز شده آیا منعی از سوی دادستانی اعلام شده است؟ گفت: در این رابطه از سوی دادستانی منعی گذاشته نشده، ولی با توجه به تجربه تلخ پیش فروش‌ها تاکید کردیم پیش فروش‌ها براساس توان و امکانات باشد. وی در ارتباط با خودرو‌های دپو شده در گمرک گفت: حدود ۳۵۰۰ دستگاه خودرو در سلفچگان قم توقیف است که پرونده در حال بررسی است و تعدادی خودرو نیز ناشی از ثبت سفارشات اشکال دار بود که مجموعا ۳۸ متهم دارد که بخشی از این متهمان مربوط به پرونده دیگری است، ۴ مقام دولتی وزارت صمت نیز در حوزه ثبت سفارش غیرقانونی و سازمان یافته بازداشت هستند؛ تعدادی از این خودرو‌ها در گمرک و تعدادی در اختیار مردم است. جعفری دولت‌آبادی افزود: در پرونده بندرعباس حدود ۵۰۰ فقره خودرو توقیف شده است که چند متهم در بازداشت هستند و پرونده برای تکمیل تحقیقات به تهران واگذار شده است. وی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار خودرو در توقیف است که در این زمینه تلاش داریم تا پایان سال بر روی آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم، تحقیقات بسیار خوب پیش رفته است و به متهمان اصلی نزدیک شده‌ایم. دادستان تهران بیان داشت: دادستانی اساسا مسئول گران‌فروشی در کشور نیست بلکه ورود کرده تا از حقوق مردم و مصرف‌کننده حمایت کند و مدعی‌العموم احساس کرد این کار از موارد حقوق عامه است، لذا ورود ما به گران‌فروشی از باب وظیفه دادستانی در صیانت از حقوق مردم و مصرف‌کنندگان است و به دستگاه‌های دولتی گفته‌ایم از این فرصت تاریخی استفاده کنند. دولت در چهار حلقه تحویل کالا، قیمت‌گذاری، مرحله توزیع و نظارت مسئولیت دارد، ما در کف خیابان به کمک دولت آمده‌ایم و بیش از ده تیم دادستانی با کمک دستگاه‌های متولی وارد فروشگاه‌های بزرگ شده و اعلام گردیده که عدم عرضه کالایی که دولت اعلام کرده احتکار است و اگر کلان باشد حتما جرم است و دادستانی ورود می‌کند. دادستان تهران تصریح کرد: مردم اگر با مشکلی در رابطه با توزیع گوشت مواجه هستند، به دادستانی گزارش کنند ورود دادستانی در بخش حمایتی و نظارتی و مقابله است و اجازه گرانفروشی و سودجویی را نمی‌دهیم، کسی حق ندارد به بهانه کمبود کالا مردم را اذیت کند و ما در بخش مقابله علی الراس عمل خواهیم کرد. وی اضافه کرد: نمایندگان ما در مراجعه به فروشگاه بزرگی در میدان هفت‌تیر مشاهده کردند که این فروشگاه گوشت جدا شده را حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار به فروش می‌رساند که دستور دادیم چناچه این تخلف تکرار شود اقدام لازم صورت گیرد. ]]> جامعه Tue, 05 Feb 2019 19:40:30 GMT http://siasatrooz.ir/vdcd550fsyt0zj6.2a2y.html افتتاح ۵۸ مرکز درمانی، مرکز سلامت پایگاه بین جاده‌ای در دهه فجر http://siasatrooz.ir/vdchmqnzw23nv6d.tft2.html دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور با اشاره به اینکه ۱۷ مرکز درمانی خیرساز در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود،گفت ۵۸ مرکز درمانی، مرکز سلامت پایگاه بین جاده‌ای مرکز غربالگری خیرساز در دهه فجر افتتاح می‌شود .به گزارش خبرنگار ما، حسینعلی شهریاری در نشست مجمع خیرین سلامت گفت: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در خصوص ورود خیرین به بخش سلامت صورت گرفته است.دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور ادامه داد: در این خصوص بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی خیرین بخش سلامت صورت گرفته و در ۶ ماهه اول امسال نیز خیرین در حوزه سلامت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به ساخت بیمارستان و تأمین هزینه بیماران کمک کرده‌اند.شهریاری افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که مردم بیمار نشوند و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که به سبک زندگی ایران تأکید کردند باید سبک زندگی را تغییر دهیم زیرا بیماری‌های نوظهور میلیون‌ها تومان خرج روی دست خانواده‌ها گذاشته‌اند و به همین دلیل لزوم ورود مردم در حوزه بهداشت بیشتر احساس می‌شود.وی با اشاره به ورود بانوان به کارهای عام‌المنفعه گفت: کارهای بزرگی توسط بانوان در بخش خیرین سلامت صورت گرفته و امیدواریم حضور آن‌ها در این بخش بیشتر تقویت شود.دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور افزود: جوانان زیادی در کارهای خیر حضور پیدا کرده و باید گفت در بحث کارهای خیر نیاز نیست که حتماً هزینه‌های زیادی پرداخت شود و ارقام کوچک هم می‌تواند در این بخش کمک به حساب بیابد. شهریاری افزود: تجهیزات پزشکی زیادی خریداری شده است و تعداد زیادی از کسانی که نیاز به کمک داشتند با کمک خیرین درمان شدند.شهریاری با اشاره به اینکه ۱۷ مرکز خیرساز در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود، افزود: توزیع دستگاه‌های خریداری‌شده در بیمارستان‌ها، توزیع سبد کالا، ویزیت رایگان و تجلیل از خیرین در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج از دیگر برنامه‌های مجمع خیرین سلامت در دهه فجر است. دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور افزود: در مجمع خیرین سلامت ۱۱۰ هزار نفر حضور داشتند و سمن‌های خیریه زیادی داریم که در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری و کار می‌کنند.شهریاری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با اجرای طرح تحول سلامت در برخی از حوزه‌ها دچار مشکل شدیم اما با این وجود توانستیم در مجمع خیرین اقدامات تأثیرگذاری انجام دهیم. ]]> جامعه Tue, 05 Feb 2019 12:32:55 GMT http://siasatrooz.ir/vdchmqnzw23nv6d.tft2.html