سیاست روز - پربيننده ترين عناوين :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/ Fri, 25 May 2018 21:13:47 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Fri, 25 May 2018 21:13:47 GMT 60 رد گلوله بر تن خرمشهر باقی است http://siasatrooz.ir/vdcbwab8zrhbgap.uiur.html شهرها جان دارند. شهرها تاریخ‌شان را با دیوارهاشان، با خانه‌هاشان و با خیابان‌هاشان روایت می‌کنند با زخم‌هایی که بر تن دیوار به جا مانده‌اند و خرمشهر، شهر زخم‌هاست... شهری سرسبز و زیبا که یک روز عروس شهرهای ایران بوده و امروز با تاریخ خون آلودش، گلوی هر تازه واردی را می‌فشارد. سوم خرداد ۱۳۶۱ بود که خرمشهر،پس از ۳۴ روز نبرد بی‌امان آزاد شد و سرانجام محمد جهان آرا و یارانش توانستند این شهر را از تسخیر نیروهای بعثی خارج کنند. حالا سال‌ها از آن روز گذشته اما هنوز هم اگر به خرمشهر بروی، در کوچه پس‌کوچه‌های آن، ردپای جنگ و رد گلوله‌ها بر دیوار را می‌بینی. کافی است به مسجدجامع بروی یا از این سوی پل به آن سو بنگری تا جهان‌آرا و همه یارانش را به‌خاطر بیاوری. همان مردان مردی که از همه‌چیز خود گذشتند تا خاک ایران به تاراج برده نشود. هستند گردشگرانی که پس از این همه سال، دلشان می‌خواهد به خرمشهر و جزیره مینو بروند؛ موزه جنگ را ببینند و در مسجد جامع دو رکعت نماز بخوانند و به تماشای دیوارنگاره‌های ناصر پلنگی بنشینند. همان طور که دوست دارند راهی شلمچه شوند و قصه رشادت و از جان گذشتگی پدران و برادران خود را بشنوند. گرچه به نظر می‌رسد گردشگری جنگ، و به طور ویژه خرمشهر، در ایران، معنا و مفهومی ندارد. پرتو حسنی‌زاده، راهنمای گردشگری گردشگران جنگ را به دو دسته تقسیم و بیان می‌کند: عده‌ای برآنند تا جنگ را درک کنند؛ به همین خاطر به عراق و سوریه و مناطق این‌چنین سفر می‌کنند اما بعضی دیگر می‌خواهند کرخه و اروندرود و کارون را ببینند و در پناه درختی آرام بگیرند که یک روز دلاوران مردانی، زیر سایه‌اش نشسته ‌و وصیت‌نامه‌های خود را نوشته‌اند و ما باید شرایط و امکاناتی را فراهم آوریم تا افراد به خرمشهر و شلمچه و دیگر مناطق جنگی بروند و خاطرات آن روزها را در ذهن خود مرور کنند. به گفته حسنی‌زاده گردشگری در کشور ما، مقوله تازه‌ای است؛ انگار مردم ما تازه یاد گرفته‌اند به دیدن بناها و محوطه‌های تاریخی بروند و با فرهنگ و معماری خود آشنا شوند اما هنوز گردشگری جنگ، برای‌شان جا نیفتاده است؛ از این رو افراد کمتری به خرمشهر می‌روند تا آثار به جامانده از هشت سال دفاع‌مقدس را بشناسند؛ از سوی دیگر فاصله استان خوزستان با مرکز ایران زیاد است و همین دوری راه و آب و هوای گرم، گردشگری در این منطقه را به ایام خاصی از سال محدود می‌کند. این راهنمای گردشگری در پاسخ به اینکه آیا در خرمشهر، مسیری تعریف شده تا مسافری که بدون حضور راهنما به این شهر سفر کرده بتواند قصه جنگ را بشنود و سنگر به سنگر جلو رود و اتفاقات آن دوره را در ذهن خود مرور کند می‌گوید: تاکنون تقاضای چندانی برای این نوع گردشگری در کشور ما وجود نداشته، از این‌رو عرضه‌ای هم نبوده است. اما می‌توان نگاه مخاطبان را تغییر داد. راهنمایان گردشگری هم، می‌توانند جنگ را به شیوه دیگری روایت کنند و به جای تکیه کردن بر تلخی‌ها به بیان رشادت و از خودگذشتگی کسانی بپردازند که از مال و جان خود گذشتند تا ایران باقی بماند و هردوی اینها در گرو فرهنگسازی است. به گفته حسنی‌زاده، مدیران آژانس‌های مسافرتی می‌توانند تورهای خود را به گونه‌ای تعریف کنند که گردشگران در عین حال که شوش و شوشتر و زیگورات چغازنبیل را می‌بینند به خرمشهر و جزیره مینو و شلمچه هم بروند و با گردشگری جنگ و روایت‌های آن آشنا شوند. هر چند هنوز گردشگری جنگ در سرزمین ما به گردشگری نوستالژیک تبدیل شده چراکه مردم خرمشهر، همچنان خاطره تسخیر و آزادسازی این شهر را به خاطر دارند و از روزگاری می‌گویند که عراقی‌ها، کمی آن سوتر در کرخه شنا می‌کردند. هیچ برنامه مدونی برای رونق گردشگری در خرمشهر وجود ندارد مجتبی گهستونی دبیر و سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریاناست. به گفته او خرمشهر، ۳۴ روز در تسخیر عراقی‌ها بوده و هنوز نمادهای جنگ در این شهر بسیار است؛ از موزه گرفته تا رد گلوله بر دیوار خانه‌ها که هنوز پس از این همه سال، مرمت نشده است. بنابراین می‌توان یک مسیر گردشگری تعریف کرد و از گردشگران خواست تا مسجد جامع را ببینند که نماد مقاومت مردم خرمشهر است با دیوار نگاره‌های ناصر پلنگی یا به تماشای موزه جنگ بنشینند که یک زمان شرکت نفت ایران و انگلیس و روزگاری دیگر مرکز فرماندهی عراقی‌ها بوده است. این راهنمای گردشگری بر این باور است که خرمشهر می‌تواند به یک شهر موزه تبدیل شود زیرا هنوز رد گلوله را بر دیوار خانه‌ها می‌توان دید؛ البته این به معنای آن نیست که خرمشهر، پس از ۳۶ سال که از آزادی آن می‌گذرد بازسازی نشود بلکه می‌توان بخش‌هایی از شهر را به عنوان نشانه‌های زنده جنگ نگه داشت. همانگونه که آلمانی‌ها، بخش‌هایی از دیوار برلین و نقاشی‌ها و نوشته‌های حک شده بر آن را حفظ کرده‌اند. به گفته گهستونی، خرمشهر از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر بالاست که تنها به گردشگری جنگ محدود نمی‌شود. برای مثال این شهر، یک شبه جزیره است؛ بنابراین می‌توان گردشگری آبی در این شهر را فعال کرد یا به تالاب ناصری رفت و ماهی گرفت؛ روستاگردی کرد، در شهر قدم زد و قصه جهان آرا و هم رزمانش را شنید و جز آن با آداب و رسوم مردم شهر آشنا شد. اما گلایه مردم این است که تنها و تنها سالی یکبار توجه مسئولان به این شهر معطوف می‌شود؛ تازه اگر بتوان اسمش را توجه گذاشت چراکه همه چیز به روزهای جنگ و آزادسازی خرمشهر محدود می‌شود در حالی که سال‌ها از آن زمان گذشته و امروز زندگان هستند که به حمایت‌های دولتی و رونق اقتصادی برای گذران زندگی نیاز دارند آن هم در شرایطی که رشد بیکاری در این شهر بسیار بالاست. این راهنمای گردشگری در استان خوزستان با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای جذب گردشگر در خرمشهر وجود ندارد می‌گوید: با توجه به شرایط آب و هوایی در خوزستان، رونق گردشگری در این استان به ماه‌های خاصی از سال محدود می‌شود. در همان زمان محدود هم مدیران آژانس و راهنمایان ترجیح می‌دهند مسافران ‌شان، زیگورات چغازنبیل، کاخ آپادانا در شوش، سازه‌های آبی شوشتر و در نهایت موزه جنگ در خرمشهر و مضیف حاج عبدالله در جزیره مینو را ببینند و هیچ برنامه و تعریف مشخصی برای رونق گردشگری در خرمشهر وجود ندارد. مهر ]]> فرهنگ Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbwab8zrhbgap.uiur.html رقابت‌های سیاسی بهانه‌ ناکارآمدی http://siasatrooz.ir/vdcbzab8wrhbgap.uiur.html این روزها دولتمردان برای فرار از مسئولیت شکست برجام به هر ریسمانی چنگ می‌زنند و بهانه‌های تازه‌ای می‌آورند که جدیدترین این بهانه‌ها رقابت میان جناح‌های سیاسی است. وقتی دولت یازدهم برای عبور از مشکلات کشور نسخه برجام را تجویز کرد و تمرکز خود را تنها بر روی سیاست خارجی گذاشت، امید داشت که از راه تعامل با کداخدا به نتیجه مورد نظر خود برسد. در آن زمان مذاکره کنندگان ایرانی از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات امریکا آسوده خاطر بودند و به تبع آن نگرانی از ابقای برجام نداشتند. اما نتیجه انتخابات امریکا مطابق با پیش‌ بینی‌های آنان پیش نرفت و برخلاف انتظار آنها، ترامپ که وعده خروج و پاره کردن برجام را در نطق‌های انتخاباتی خود می‌داد، به کاخ سفید راه یافت. این تغییرات درحالی به وقوع پیوست که دولت روحانی در تمام این مدت به آهستگی در جاده توسعه اقتصاد کشور و مقابله با مشکلات پیش می‌رفت و در نتیجه هر روز مسائل و مشکلات کشور هر روز پیش از پیش نمود بیشتری پیدا می‌کرد. در این زمان بود که بارها دلسوزان و منتقدین دولت نسبت به این شرایط هشدار دادند و خواستار توجه دولت به توصیه رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و اتکا به توان داخلی شدند. این گروه بارها به دولت خاطر نشان کردند که به روند تحولات داخلی کشور و جامعه توجه داشته باشد اما همواره بسیاری که حاضر نبودند نازک‌تر از گل به آمریکا بگویند مطابق میل کدخدا! توپ را در زمین داخلی انداخته و منتقدین را تازه به دوران رسیده های بی‌سواد ، حسود و افراطی خواندند. پس از آن روحانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز حضور یافت و مجدداً وعده‌های زیادی به مردم داد و مردم نیز بر اساس این وعده‌ها بار دیگر به او امید بستند و او مجدد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. روحانی در دولت دوازدهم بازهم بر مدار سابق پیش می‌رفت، اما با روی کار آمدن ترامپ و تهدید به خروج امریکا از برجام باچالشی جدید پیش روی خود روبرو شد. در این شرایط دولت دوازدهم از یک سو با وضعیت پیچیده و مبهم اقتصادی و معیشتی مردم روبرو بود و از سوی دیگر فسادهای اقتصادی، حقوق‌های نجومی و عمل نشدن به وعده‌ها وی را شرایط دشواری قرار داد. دولت برای برون رفت از این بحران از یک سو دست به انکار وعده های خود زد و از سوی دیگر انگشت اتهام به سوی دیگران دراز کرد. اما کار به اینجا ختم نشد، حالا در تازه‌ترین اتهام، رقابت‌های جناح‌های سیاسی مانع اصلی پیش روی فعالیت‌های دولت عنوان و بهانه‌ای برای لاپوشانی کم کاری دولتمردان شد. حل مشکل با رقابت‌های جناحی در همین زمینه، اخیراً محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در اظهاراتی گفته است که با رقابت‌های جناحی نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم‎. وی با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به انسجام نیاز داریم، گفت: خواهش من از همه جناح‌ها، گروه‌ها و نهادها این است، در شرایطی که آمریکا برای ما ایجاد کرده است، با هم همکاری کنند. واعظی بیان داشت: ما امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام نیازمندیم. همه نهادها و قوا باید تلاش کنند که اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارند و بر منافع ملی و امنیت ملی که جزء اشتراکات ما است توافق کنند. سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: در هر کشوری مردم در انتخابات وقتی به یک نامزد رای می‌دهند، انتظار دارند جناح دیگری که به هر دلیل رای نیاورده است، اما محترم است به نامزد پیروز کمک کند. مردم انتظار حل مشکلات را دارند و با رقابت‌های جناحی و درگیری نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم. وی در ادامه افزود: ما باید در داخل کشور انسجام داشته باشیم تا علامتی به خارج از کشور باشد و آنها بدانند ما در داخل کشور هم نظر هستیم و در داخل کشور امید و نشاط را به مردم باز گردانیم. رئیس دفتر رئیس جمهور، در واکنش به این تحلیل که همزمان با فشارهای خارجی به دولت، در داخل کشور نیز مردم به خاطر سخت تر شدن شرایط فشار وارد کنند تا نظام تضعیف شود بیان کرد:‌کسانی که این تحلیل و برنامه را دارند، مردم ایران را نشناخته‌اند. ارتباط میان مشکلات و فعالیت‌های سیاسی باید گفت روشن است که حل مشکلات مردم در گروه اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی است که بارها از سوی مقام معظم رهبری به آن تاکید شده است و این موضوع ربطی به فعالیت احزاب و گروه های سیاسی ندارد. دولت مدتها نسبت به حل مشکلات کشور بی‌تفاوت بوده و برنامه‌ای برای حل آن به مردم ارائه نداده است. دولتمردان بارها از توفیقات اقتصادی خود در رسانه‌ها سخن گفته اند و این درحالی است که افکار عمومی عقیده دارد این توفقیات ملموس نیست. سوال این است که وقتی گروهی سیاسی عملکرد جناح مقابل را مورد نقد قرار می‌دهد چه تداخل و مشکلی در برنامه‌های دولت ایجاد می‌شود؟ آیا برنامه‌های دولت برای حل مشکلات مردم آیا ارتباطی با رقابت‌های سیاسی دارد و با خطر افتادن حزب و گروهی در برنامه‌های دولت اختلال ایجاد می‌شود.؟ یا اینکه دولت خود را وابسته به گروهی خاص است و این انتقادات وارده به این گروه را به خود می‌گیرد ؟ بررسی سخنان دولتمردان نشان می‌دهد که هنوز برای آنها هنوز رقابت‌های انتخاباتی پایان نیافته‌است و نمی‌دانند که خواست مردم، جوانان و اقشار مختلف برطرف کردن مشکلات اقتصادی، معیشتی و ایجاد کسب و کار است. آیا دولت برنامه‌ای مشخص و زمان بندی شده برای مقابله با افزایش قیمت‌ها، رکود اقتصادی، تورم و گرانی کالاها ارائه کرده است ؟ مردم باید احساس کنند گرهی از مشکلات آنها باز شده‌است، اما این امر اتفاق نیافتاده است. این درحالی است که مردم ایران ثابت کرده‌اند که هوشیارو با‌بصیرت هستند و فرق شعار، تحلیل‌های نابجا و ترفندهای سیاسی را با تلاش برای بهبود و ارتقاء شرایط کشور درک می کنند. از این می‌توان دریافت تمامی گله‌های دولتمردان برای توجیه کم کاری و بی‌برنامگی آنها است و در این میان رقابت‌های حزبی بهانه‌ای بیش نیست. گرایش سیاسی دولت دولت در حالی به احزاب سیاسی توصیه می‌کند که اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارند که خود با گرایش‌های سیاسی مشهود برنامه جناح خود را دنبال کرده و براساس مشی سیاسی خود پیش می‌رود. بارها دیده شده که مسئولان به جای تلاش برای حل مشکلات مردم دست به حاشیه‌سازی زده و مسائل و مشکلاتی را مورد توجه قرارمی‌دهند که در زمره اهدافی حزبی آنها قرار دارد و دردی را از مردم دوا نمی‌کند. وابستگی دولت به جریانات سیاسی گاهی چندان مشهود است که به نظر می‌رسد در شرایطی حتی منافع ملی فدای مصالح سیاسی آنها می‌شود. اصلاح طلبان بارها اعلام کرده اند که روحانی پیروزی خود در انتخابات ۹۲ و ۹۶ را وامدار حمایت اصلاح‌طلبان است. دولت نیز هیچگاه مخالفت خود را با این ادعا اعلام نکرده است و درعین حال بسیاری از چهره‌های این جناح در دولت حاضر هستند. در این میان دولت تمایلی به استفاده از ظرفیت اصولگرایان نشان نداد و اگر آنها انتقاداتی را به عملکرد دولت مطرح کرده اند این انتقادات تخریب‌گرایانه نبوده است. در این میان مشکلات و گرفتاری‌های مردم حاصل از سوء مدیریت دولتمردان و تصمیمات اشتباه آنان بوده است و مسلم است که اگر مردم از عملکرد دولت قانع شوند، رقابت‌های سیاسی نقش موثری اجرای برنامه‌های دولت ندارد. ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbzab8wrhbgap.uiur.html آدرس‌های غلط برای سائرون http://siasatrooz.ir/vdch6knzx23nvkd.tft2.html در ادامه دخالت‌های آمریکا برای برهم زدن وفاق ملی عراقی‌ها پس از انتخابات پارلمانی، رئیس دفتر سیاسی جریان صدر عراق، از تماس واشنگتن با اعضای ائتلاف «سائرون» پس از پیروزی در انتخابات خبر داد. ضیا الاسدی رئیس دفتر سیاسی «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و ائتلاف «سائرون»، اعلام کرد آمریکا پس از پیروزی این ائتلاف در انتخابات پارلمانی و دستیابی به کرسی‌هایی که موجب می‌شود این ائتلاف در تشکیل دولت جدید عراق بسیار تاثیرگذار باشد، با اعضای این ائتلاف تماس برقرار کرد. وی که از معاونان مقتدی صدر به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اظهار داشت: مذاکرات مستقیمی با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است اما واشنگتن با استفاده از برخی میانجیگران، کانالهایی را برای گفت‌وگو با اعضای سائرون باز کرده است. رویترز در تحلیل این اقدام واشنگتن نوشت: پیروزی صدر در عراق برای واشنگتن غافلگیر‌کننده بود و آن را در موقعیت دشواری قرار داد زیرا وی کسی است که پایه‌گذار «جیش‌المهدی» بود که پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳، مهمترین عملیات‌های مسلحانه را علیه نیروهای آمریکایی انجام داد. لذا اگر قرار باشد که صدر، تاثیری زیادی در روند انتخاب نخست‌وزیر جدید داشته باشد، آمریکا می‌بایست برای تامین منافعش در عراق، با وی وارد تعامل شود. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در صورتی که جریان صدر حکومت را به دست گیرد، بار دیگر «جیش المهدی» را احیاء و فعال می‌کند تا نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را هدف قرار دهد، گفت: ما به خانه اول باز نمی‌گردیم. نمی‌خواهیم هیچ نیروی نظامی غیر از نیروهای امنیتی رسمی، ارتش و پلیس در اختیار داشته باشیم. این در حالی است که گفته می‌شود آمریکا ۷ هزار نظامی در عراق دارد هرچند که وزارت دفاع آمریکا، تعداد نظامیانش در عراق را ۵ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام می‌کند که در قالب آموزش به نیروهای عراقی و مستشاران در این کشور حضور دارند. الاسدی دیروز در گفت‌وگو با شبکه المیادین نیز گفته بود: مقتدی اجازه نخواهد داد که از عراق به عنوان سکوی حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. خبر دیگر آنکه یک مقام مسئول عراقی اعلام کرد که آمریکا وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای خلیج‌فارس را که پیشتر از عراق اخراج شده بود، از اظهارنظر درباره تحولات عراق محروم کرد. این در حالی است که در ادامه دیدارهای پسا انتخاباتی در عراق، رئیس‌جمهوری این کشور با معاون خود «نوری المالکی» و رهبر یکی از ائتلاف‌های انتخاباتی عراق دیدار و گفتگو کرد. «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهوری عراق شب گذشته با «نوری کامل المالکی» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق دیدار کرد. براساس این خبر در این دیدار نتایج انتخابات پارلمانی عراق که با موفقیت برگزار شده و تحولات سیاسی و امنیتی کشور و منطقه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین هیأت نمایندگان حزب دموکرات کردستان، با حضور در دفتر جریان حکمت ملی، با سیدعمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی دیدار و گفت‌وگو کردند. از سوی دیگر سفیر ترکیه در بغداد با حضور در دفتر جریان حکمت ملی، با سیدعمار حکیم دیدار و گفت‌وگو کرد. ]]> جهان Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdch6knzx23nvkd.tft2.html هفت‌خوان صدور حکم در پرونده «هفتخوان» http://siasatrooz.ir/vdceee8zejh87ei.b9bj.html پنجم آذرماه سال ۱۳۹۵ در تقویم استان سمنان روز سیاهی است؛ برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان، صحنه‌های هولناکی از دود و آتش را در این روز ثبت کرد. نزدیک به ۱۷ ماه از حادثه دلخراش برخورد قطارهای مسافری در محور سمنان - دامغان می‌گذرد و هفت‌خوان صدور حکم در پرونده حادثه ریلی ایستگاه «هفتخوان» هنوز به پایان نرسیده است. در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه، پنجم آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و درپی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. گفته می‌شود در این حادثه، ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شده‌اند. «مقاماتی» در مظان اتهام بودند دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان درباره پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد، با بیان اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی به این پرونده است، گفت: پرونده از استان سمنان خارج شده است. حیدر آسیابی اظهار کرد: آخر اسفند همان سال بود که پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد را با عنوان «عدم صلاحیت» به تهران فرستادیم. وی با بیان اینکه برخی از افرادی که در مظان اتهام بودند، از «مقاماتی» بودند که رسیدگی به اتهام آنها در صلاحیت دادسرای تهران است، اظهار کرد: پرونده با عنوان عدم صلاحیت یکی دو ماه بعد از این قضیه به تهران فرستاده شد و نتیجه پرونده را باید از طریق دادستانی تهران پیگیری کرد. روایت تلخ‌ترین سانحه در تاریخ راه‌آهن ایران! معاون سابق امور عمرانی استاندار سمنان و کارشناس حوزه راه نیز تلخ‌ترین سانحه در تاریخ راه‌آهن ایران را حادثه قطار تبریز - مشهد می‌داند و می‌گوید: باید سیستم هوشمند برای راه‌آهن در نظر گرفته شود. مهدی زندیه‌وکیلی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های مرتبط در استان سمنان اقدامات خوبی در حوزه امداد و نجات در حادثه برخورد و آتش‌سوزی قطارها داشتند، اظهار کرد: در ارزیابی کلی و با توجه به امکانات کم و مشکلات زیاد، اقدامات خوبی توسط مدیران و کارکنان دستگاه‌های مرتبط صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه وضع جغرافیایی و صعب‌العبور بودن منطقه در تشدید حادثه نقش چشمگیری داشت، اظهار کرد: سیستم کیفیت کم جاده‌های کنار خط و مسدود شدن دو خط، امداد را با مشکل مواجه کرده بود. معاون سابق امور عمرانی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: وجود واگن آتش‌نشانی و امداد ریلی خاص می‌توانست در کاهش فاجعه مؤثر باشد. وی اظهار کرد: سیستم اولیه هوشمند برای ایمنی راه تا حد زیادی از وقوع حادثه‌ای این‌چنینی جلوگیری می‌کند. مردم منتظرند... به هر حال، با گذشت ماه‌ها از وقوع این سانحه ریلی دردناک، مردم همچنان منتظرند تا از نتیجه نهایی و احکام پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد مطلع شوند و دستگاه قضایی باید در این زمینه با اولویت‌های بالاتری امور را پیگیری کند. در گزارش‌ها آمده بود که علاوه بر خطای انسانی، درست عمل نکردن سیستم کنترل خودکار قطار (ATC) و اخطارهای غیرواقعی این سیستم در گذشته نیز از جمله عواملی بوده که متصدیان بخش کنترل را نسبت به اخطارهای اعلام‌شده از سوی این سیستم بی‌اعتماد کرده بود و این نشان می‌دهد باید با حساسیت بیشتری پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد را بررسی کرد. جهان‌نیوز ]]> جامعه Sun, 20 May 2018 05:17:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdceee8zejh87ei.b9bj.html نقش اول ایران در حل بحران غرب آسیا http://siasatrooz.ir/vdcfcjdyyw6dxja.igiw.html جمهوری اسلامی ایران حضوری سرنوشت‌ساز در سوریه داشته و دارد، اگر نیروهای ایران در سوریه نبودند، سرنوشت سوریه و منطقه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، طوری که آمریکا، رژیم اسرائیل و سران کشورهای عربی منطقه به ویژه سعودی‌ها آرزوی آن را داشتند. کار کمی نیست که از ۸ سال پیش ایران یک تنه در کنار دولت و ملت سوریه حضور یابد و مقابل آن هجمه گسترده تروریست‌های تکفیری وهابی پیروز شود. نباید و نمی‌توان نقش مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران را در سوریه و حتی عراق نادیده گرفت یا کمرنگ کرد، در این زمینه باید تبلیغات گسترده‌ای انجام داد تا افکار عمومی جهان نیز پی به حقایق بحران غرب آسیا ببرند. اکنون نیروهای ایران براساس یک استراتژی نظامی درست و بجا در سوریه حضور دارند، سوریه همپیمان جمهوری اسلامی در منطقه است، از سوی دیگر همپیمان روسیه نیز هست، اما روسیه زمانی که سوریه با بحران داخلی روبرو شد و تروریست‌های تکفیری این کشور را به آشوب کشیدند و بخش‌های زیادی از خاک این کشور را اشغال کردند، چند سال بعد وارد میدان شد آن هم با استدلالی که ایران برای آنها مطرح کرد و مقامات ارشد روسیه تصمیم گرفتند تا در بحران سوریه نقش آفرینی کنند. نقش اول و اساسی را جمهوری اسلامی ایران در بحران غرب آسیا بازی می‌کند و آمریکا و رژیم اسرائیل هم به خوبی می‌دانند که بدون تصمیم و نظر ایران نمی‌توان در بحران این منطقه به یک توافق رسید، هر چند آمریکایی‌ها درپی پایان بحران نیستند بلکه هدف آنها نگه داشتن وضعیت بحرانی کنونی در منطقه است. حتی در صدد هستند تا بحران غرب آسیا را وخیم‌تر کنند. طبیعی است که با وجود چنین سیاستی که آمریکا و رژیم اسرائیل درپیش گرفته‌اند، نباید در مقابل آنها کوتاه آمد، کوتاه آمدن مقابل تهدیدات آمریکا و رژیم اسرائیل آنها را جری‌تر خواهد کرد به گونه‌ای که آمریکا حضور نظامی گسترده‌تری در سوریه خواهد داشت و اسرائیل نیز به تجاوز نظامی خود به سوریه می‌افزاید. قطعاً آغاز جنگ رو در روی ایران و اسرائیل در سوریه که به آن سوی مرزها و درون سرزمین‌های اشغالی نیز کشیده خواهد شد، مطلوب آمریکا نیست، چراکه رژیم صهیونیستی از چند جهت هدف قرار خواهد گرفت، حزب‌الله لبنان نیروی آماده و مقتدر جبهه مقاومت گوش به فرمان فرمانده خود منتظر است تا چنین روزی فرا برسد و ضربات سهمگین خود را بر پیکر متعفن صهیونیست‌ها وارد کند. ارتش سوریه نیز اکنون در این جنگ ۸ ساله بسیار آبدیده و با تجربه شده است و قطعاً توانایی واکنش‌های سهمگین را به حملات اسرائیل خواهد داشت، سوریه در این شرایط چیزی برای از دست دادن ندارد، بلکه با پاسخ به صهیونیست‌ها امتیاز بزرگی را به دست خواهد آورد. ایران نیز در میدان نبرد، حضوری کارساز و سرنوشت‌ساز خواهد داشت، براساس پیش‌فرض‌های واقعی، بارانی از موشک‌های بالستیک ایران که آمریکا در صدد نابودی آنها است، بر سر اسرائیل فرود خواهد آمد که گنبد آهنین ارتش صهیونیستی هم توان مقابله با آنها را نخواهد داشت. شک نکنید که در چشم بر هم‌زدنی تل‌آویو شخم زده خواهد شد و دیگر شهرها و مراکز حساس این رژیم نابود خواهد شد. حال اگر پوتین در دیدار با بشار اسد که در سوچی انجام شد می‌گوید همه نیروهای خارجی باید سوریه را ترک کنند، بدون اشاره به نام کشوری چنین سخنی می‌گوید. اکنون که پوتین رئیس‌جمهور روسیه چنین موضعی را بیان کرده روی سخن او با کدام نیروهای مسلح خارجی در سوریه است؟ همانگونه که می‌دانید، نیروهای مسلح خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، ایران، روسیه و حزب‌الله در سوریه حضور دارند، اما میان نیروهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی ترکیه با نیروهای ایران، روسیه و حزب‌الله تفاوت بسیاری وجود دارد. برخی تصور کردند که روی سخن پوتین ایران و حزب‌الله است به همین خاطر نوک انتقادات خود را به سوی روسیه گرفتند و مسئولین کشور را خطاب قرار دادند که دیدید گفتیم نمیشود به روسیه اعتماد کرد! چنین افراد و جریان‌هایی به سادگی به آمریکا و اروپا اعتماد کردند و ۵ سال زحماتی که برای مذاکرات هسته‌ای و توافق کشیده شد، با خروج قابل پیش بینی آمریکا از برجام به باد رفت. ۵ سال هزینه‌های سنگین به کشور تحمیل شد و آن چیزی که اعضای تیم هسته‌ای و دولت محترم از آن انتظار و توقع داشتند، به دست نیامد. اما همکاری روسیه و ایران در بحران سوریه، به نتایج بسیار خوبی انجامید که جمهوری اسلامی ایران از این همکاری نزدیک نظامی و سیاسی بهره برد و توانست سیاست‌های خود را در منطقه پیاده کند. روی سخن پوتین را ابتدا باید نیروهای مسلح آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه دانست، آنها باید زودتر از دیگران خاک سوریه را ترک کنند. تا زمانی که خاک سوریه از وجود نیروهای آمریکایی و اروپایی پاک نشده است، خروج دیگر نیروها که شامل ایران، روسیه و نیروی مقاومت می‌شود، اشتباه است. راهبرد روسیه در سوریه که به سیاست ایران نیز نزدیک است، جلوگیری از دخالت نظامی آمریکا در سوریه است، پایان بی‌ثباتی در این کشور و استقرار امنیت خواتسه ایران و روسیه است و برای همین چندین سال جنگ کردند و اکنون به نتیجه بسیار نزدیک هستند. حمله رژیم اسرائیل به سوریه آن هم در چند مرحله، برای تحریک هم دولت سوریه و هم ایران برای درگیری مستقیم است، حال آن که اکنون کار تروریست‌های تکفیری وهابی و نیروهای ضد دولت بشار اسد رو به پایان است و می‌رود تا با ایجاد یک امنیت و صلح نسبی فرایند سیاسی در این کشور آغاز شود. آیا در چنین شرایطی می‌توان اجازه داد که رژیم جنگ‌طلب و جنایتکار اسرائیل باعث یک جنگ دیگر در سوریه شود که ابعاد آن گسترده خواهد بود؟ روسیه اتحاد خود را با ایران حیاتی می‌داند، مسکو از عمق نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا آگاه است، اگر می‌خواهد در این منطقه نقش آفرینی کند، بدون توجه به ایران امکان آن را نخواهد داشت. مسکو باید نسبت به تحرکات اسرائیل نیز هوشیار باشد، روسیه گرچه با اسرائیل روابط دارد اما دیدارهای نتانیاهو رئیس‌جمهور روسیه با انتقادات پوتین همراه بوده است. شرایط منطقه خوب پیش می‌رود و به نفع ایران است. این وضعیت فرصتی است که باید از ان بهره برد و نباید ارزان از دستش داد. ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfcjdyyw6dxja.igiw.html درسی که باید به امریکا بدهیم http://siasatrooz.ir/vdciv5az5t1au52.cbct.html حقیقت این است که اگرچه اقدامات تنبیهی آتی می‌تواند به مقام‌های کنونی ایران بیش از همتایان پیشین آن‌ها لطمه بزند اما بار دیگر قربانیان حقیقی آنها، مردم ایران خواهند بود. اظهارات پمپئو شبیه چیزهایی بود که دونالد رامسفلد وزیر دفاع اسبق آمریکا پیش از تجاوز به عراق می‌گفت. لفاظی‌های افراطی رامسفلد که با حادثه یازدهم سپتامبر مصادف شد، به آن دلیل در میان بسیاری از آمریکایی‌ها خریدار پیدا کرد که مردم احساس خطر می‌کردند. اما پمپئو نسبت به رامسفلد به آنچه می‌گوید اعتماد کمتری دارد. حالا یا به این دلیل که خودش هم واقف است که واقعا نمی‌داند چه می‌گوید یا به این دلیل که می‌داند مخاطبانش از مخاطبان جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۳، آگاه تر و دیرباورترند. اروپا هم با امریکا دچار کاهش روابط شده و در عین حال لاوروف وزارت خارجه روسیه درپی اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا که خواستار اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران شد گفت تلاش‌های آمریکا برای تغییر سیاست‌های ایران احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت. تمام آنچه وزیر خارجه آمریکا گفته موضوعات جدیدی نیست و پمپئو آرزوهای رؤسای جمهور آمریکا را لیست کرده است. آرزوهایی که برای هیچ کدام از رؤسای جمهور آمریکا به ثمر نرسید. از جمله مهم‌ترین آنها که پمپئو نیز به آن‌اشاره کرده این است که «ایران باید حمایت از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را متوقف کند.» ضمنا این آمریکایی در ادامه گفته «ایران باید تمامی نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند» همچنین او پا در کفش ملت‌ها و دولت‌های مستقل منطقه کرده است. که در این‌باره باید گفت که حضور ایران در سوریه (متحد راهبردی) به درخواست دولت قانونی این کشور است. همکاری میان ایران و سوریه از همان بدو انقلاب آغاز شد و حتی در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن تاکنون ادامه یافته است و این چیزی نیست که به آمریکا ربطی داشته باشد. در نهایت آنچه مهم است توجه به این نکته است که اگر در مقابل زیاده خواهی دشمن سکوت کرده و یا سر به زیر برده و در وقت مقتضی محکم نباشیم دشمن پیش می‌آید و از خط قرمزها عبور می‌کند در کنار خوی وحشی و زیاده طلبی امریکایی شاید یکی از دلایلی که امریکا امروز علنی‌تر به ما حمله کرده و تهدیدمان می‌کند این باشد که در مقابل اولین تخلف او سکوت کرده‌ایم، شاید اگر در نخست اقدام ضد برجامی امریکا که در دولت اوباما با تمدید آیسا صورت گرفت جوابی محکم و یکدست به آنها داده بودیم ترامپ هم حساب کار دستش می‌آمد و اینطور افسارگسیخته رفتار نمی‌کرد. شاید اگر در همان اظهارات اولیه ترامپ هم واکنش‌های تندمان را علنی و عملی نشان داده بودیم امریکا می‌فهمید که حق غلط اضافه ندارد اما الان هم دیر نشده است، می‌توانیم خیلی محکم و منسجم پاسخی تاریخی به امریکا دهیم که دیگر هیچ رئیس‌جمهوری و هیچ زیاده‌خواهی جرات چپ نگاه کردن و دستور دادن را به جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد.نویسنده: سوشیانت آسمانی ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdciv5az5t1au52.cbct.html دو روی یک سکه http://siasatrooz.ir/vdceve8z7jh87ei.b9bj.html عزت ملی یکی از مفاهیمی است که در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه‌ی سیاست خارجی مطرح می‌شود. این مفهوم در کنار حکمت و مصلحت، طبق بیانات مقام معظم رهبری، یکی از سه ضلع سیاست خارجی جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد. اما عدم تبیین نظری این مفهوم باعث شده است نسبت میان پی‌جویی عزت ملی و کسب منافع ملی چندان روشن نباشد. حتی بعضاً این ابهام ایجاد می‌شود که عزت‌اندیشی در سیاست خارجی مستلزم ایجاد هزینه‌های بیشتر برای کشور خواهد بود. در این گزارش تلاش می‌شود رابطه‌ی مفهومی میان عزت ملی و منافع ملی تبیین شود. اهداف و منافع ملی ورود هر دولتی به عرصه‌ی جهانی براساس اهداف و انگیزه‌هایی صورت می‌گیرد. این اهداف در نهایت خواست‌ها و نیازهای امنیتی، استراتژیک، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دولت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. البته تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی باید سلسله‌مراتبی را برای اهداف متنوع سیاست خارجی در نظر بگیرند. تعیین هدف در سیاست خارجی در درجه‌ی نخست منوط به داشتن درکی صحیح از مقدورات ملی و محذورات محیطی (بین‌المللی یا منطقه‌ای) است. مقدورات و محذورات حاکی از تلفیق امکانات با اهداف و همچنین اختیار با جبریت‌های ناشی از واقعیت است. البته قدرت کشور در تعیین مقدورات و محذورات جایگاه ویژه‌ای دارد. به‌طور خلاصه در سیاست خارجی «نخستین هدفی که هر دولت تعقیب می‌کند، حفظ خویش است. هر دولتی می‌کوشد دست‌کم بقای خود را تأمین کند و به این منظور، امنیت جسمی و مادی خود را سازمان بخشد.» آشکار است که واحدهای سیاسی بدون حفظ موجودیت خود نمی‌توانند به دیگر هدف‌ها دست یابند. اما در مقابل هدف‌گذاری برای بقا و استقلال ملی، اهداف بلندمدتی نیز وجود دارند که عمدتاً دارای ماهیت راهبردی هستند و بیشتر در چارچوب ایده‌آل‌ها و آمال دولت‌ملت‌ها تعریف می‌شوند و در چارچوب مرزهای ملی محدود نمی‌شوند. در این بین نیز اهداف میان‌مدت ممکن است از یک‌سو با هدف‌های کوتاه‌مدت و از سوی دیگر با اهداف استراتژیک و بلندمدت مرتبط شوند. تلاش برای کسب پرستیژ جهانی و افزایش اعتبار، بالا بردن درجه‌ی مشروعیت سیاسی و... می‌تواند از اهداف میان‌مدت محسوب شود. با توجه به این توضیحات، می‌توان درک شفاف‌تری از مفهوم منافع ملی ارائه نمود؛ چراکه عمدتاً منافع ملی را یک «مفهوم غالب عام» در سیاست خارجی می‌دانند که البته نمی‌توان به‌خوبی آن را تعریف کرد. اما با توجه به مباحث مربوط به اهداف ملی، می‌توان گفت منافع ملی همان اهداف ملی هستند که عینی و مشخص و طبقه‌بندی شده‌اند. بر همین اساس هم هانس مورگنتا، نظریه‌پرداز واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل، هدف دولت در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را در «نفع ملی» خلاصه می‌نماید. اما نکته‌ی مهم در نظر واقع‌گرایان این است که نفع ملی را با کوشش دولت‌ها برای کسب قدرت، مترادف می‌بینند. در این تعبیر، قدرت به ‌میزان توانایی دولت برای حفظ استقلال، اعمال اقتدار و نهایتاً به اطاعت درآوردن دشمنان تفسیر می‌شود. بر همین مبنا، دولت‌های مختلف نقش‌های مختلفی را در نظام بین‌الملل ایفا می‌کنند که از این سه مورد خارج نیست: نقش تغییر وضع موجود (تجدیدنظرطلبی)، حفظ وضع موجود (محافظه‌کاری) و سیاست افزایش پرستیژ در جهان بین‌الملل. پرستیژ ملی و تصویرسازی مطلوبدر نظریات روابط بین‌الملل پس از ارائه‌ی تعاریف نظری درباره‌ی منافع و اهداف، لازم است که از منظر دو نظریه‌ی روابط بین‌الملل، یکی واقع‌گرایی به‌عنوان یک نظریه‌ی مادی‌گرا و دیگری سازه‌انگاری به‌عنوان اصلی‌ترین نظریه‌ی معناگرا، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا می‌توان مفاهیمی نزدیک به مفهوم عزت‌اندیشی را در میان این نظریات پیدا کرد یا خیر؟ اساساً قدرت در سیاست بین‌الملل و قرار داشتن کشورها در جایگاه‌های بالای سلسله‌مراتب قدرت در نظام بین‌الملل، از جمله اهداف پایه‌ای سیاست خارجی است که این مورد خود نشان‌دهنده‌ی نوعی از عزت‌اندیشی است که البته در فرهنگ مادی نظام جهانی، بیشتر به پرستیژ تعبیر می‌شود. تمامی کشورها با اراده‌ی معطوف به استقلال و در صورت توان، اعمال نفوذ و اقتدار در حوزه‌ی منطقه‌ای و جهانی، خود را واجد میزانی از پرستیژ می‌دانند که اساساً در راستای منافع ملی قرار دارد. بدین‌معنا هر سه سطح اهداف و منافع در سیاست خارجی، ارتباط مستقیمی با پرستیژ دارد. لذا حتی نظریه‌ی واقع‌گرایی که نگاهی مادی به مسائل جهانی دارد، می‌تواند پرستیژ را در قالب یک منفعت مادی تحلیل کند. بنابراین تلاش برای افزایش هژمونی منطقه‌ای یا ارائه‌ی یک گفتمان خاص برای جلب گروه‌هایی در سایر کشور و... همگی مواردی هستند که پرستیژ کشور را افزایش می‌دهند تا منافع ملی بهتر تأمین شود. اما توجه به این موضوع از زاویه‌ی نگاه نظریه‌ی سازه‌انگاری، ابعاد متفاوت و جدیدی را از رابطه‌ی منافع و هویت نشان می‌دهد؛ چراکه مهم‌ترین اصل هستی‌شناختی سازه‌انگاری، ناظر به این است که «ساختارهای فکری و معرفتی» دست‌کم به‌اندازه‌ی «ساختارهای مادی» اهمیت دارند. لذا همان‌طور که همه‌ی کنش‌های انسانی در فضایی اجتماعی صورت می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند، برای درک سیاست خارجی کشورها، باید به ساختارهای معرفتی، ایده‌ها، باورها و هنجارها نیز توجه داشت. اگر در رویکرد واقع‌گرایانه، سیاست خارجی دولت‌ها ریشه در ملاحظات عقلایی و منافع ملی دارد، در نظریه‌ی سازه‌انگاری، نوع رفتار ناشی از هنجارهایی است که دیگران از دولت‌ها انتظار دارند. آنچه در این سیاست خارجی اهمیت دارد، تصویری است که از یک دولت خاص، در ذهن دیگران ساخته می‌شود و نقشی است که آن دولت خاص در این رابطه برای خود تعریف می‌کند. در اینجا هویت‌ها، منافع را شکل می‌دهند و منافع نیز سرچشمه‌ی رفتارها و اتخاذ سیاست خارجی از سوی دولت‌ها می‌شوند. در این تعامل، کنشگران ساختارهای معنایی را می‌سازند و برپایه‌ی انتظارات خود از یکدیگر عمل می‌کنند. در اینجا وجه اجتماعی و تصویر مطلوب از کشور، جایگزین پرستیژ در نظریه‌ی واقع‌گرایی می‌شود. با این تفاوت که پرستیژ یک نفع مادی مستقیم به‌شمار می‌رفت، اما در سازه‌انگاری، همین تصویرسازی‌های بین‌الاذهانی، هویت دولت را می‌سازد و نهایتاً بر این مبنا، منافع ملی تعریف می‌شوند. لذا در این نگاه، می‌توان پیوند وثیق‌تری میان منافع ملی و آنچه ارزش‌ها نام دارد (و در نگاه اسلامی و در سطحی بالاتر تعبیر به عزت می‌شود) برقرار نمود. عزت‌اندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مبانی گفتمان انقلاب اسلامی و مکتب سیاسی - الهی امام خمینی(ره) است؛ اهداف و ادبیاتی که گفتمان انقلاب اسلامی با تلفیقی از «آرمان‌گرایی و واقع‌نگری» تعقیب و ترویج کرده است. اما عزت‌اندیشی در نگاه اسلامی و به تبع آن، سیاست خارجی دولت اسلامی جایگاهی ویژه دارد؛ چراکه در اندیشه‌ی دینی، عزت تنها با تمسک به اسلام و مجاهدت در راه آن، فراهم می‌شود: «عزت متعلق به خداست، عزت متعلق به پیامبر و مؤمنین است.» عزت در لغت به معنی «عزیز» و «گرامی شدن» آمده است و در مقابل ذلت و خواری است. براساس همین تعابیر، مقام معظم رهبری در تعریف عزت می‌فرمایند: «عزت به‌معنای ساخت مستحکم درونی یک فرد یا یک جامعه است که او را در مقابله‌ی با دشمن، در مقابله‌ی با موانع، دارای اقتدار می‌کند و بر چالش‌ها غلبه می‌بخشد.» در عرصه‌ی سیاست خارجی نیز چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی کشور این‌گونه است که «دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت» باشد. نسبت‌سنجی میان عزت و منافع ملی اما در نسبت‌سنجی میان عزت و منافع ملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، به چندین نکته می‌توان اشاره نمود. اولاً اینکه جمهوری اسلامی به‌عنوان یک دولت ملی، در گام نخست حفظ موجودیت و استقلال را به‌عنوان اولین پایه‌ی منافع ملی در نظر می‌گیرد و براساس آن کسب قدرت موضوعیت پیدا می‌کند، هرچند این قدرت به‌عنوان ابزاری در خدمت اهداف غایی تعریف می‌شود. وضعیت ژئوپلیتیک، سرزمین، منابع طبیعی و انرژی، ثروت، قدرت نظامی در کنار میزان استحکام و انسجام ملی و حکومتی، قدرت سازمان‌دهی و مدیریت ملی و فراملی، رابطه با قدرت‌های جهانی و فرامنطقه‌ای و سابقه‌ی تاریخی، تمدنی و ایدئولوژی، از جمله مؤلفه‌های قدرت ملی است. تمرکز جمهوری اسلامی بر این عوامل قدرت، خود اولین مؤلفه‌ی عزت ملی خواهد بود. به همین دلیل نیز در سخنان مقام معظم رهبری، استقلال و عزت به‌نوعی هم‌زمانی و هم‌معنایی دارد. لذا قدرت ملی خود از عوامل اصلی عزت‌آفرینی است. ثانیاً در کنار توجه به مبانی مادی قدرت که در بخش قبلی ذکر شد (و به‌نوعی متأثر از ابعاد ملی و عرفی جمهوری اسلامی ایران و متناظر با نظریه‌ی واقع‌گرایی بوده است)، عزت به‌عنوان یک مفهوم اصیل دینی، واجد ابعادی فراتر نیز هست؛ چراکه عزت اساساً متعلق به خداوند متعال است و لذا جهاد در مسیر اهداف الهی، موجب عزت‌بخشی به انسان می‌شود. به همین دلیل نیز رهبر انقلاب در سخنان خود اشاره کرده‌اند که «انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی منادی عزت بود و ملت این پیام را پذیرفت و در این عرصه قدم گذاشت و حضور پیدا نمود و در این راه مجاهدت نمود؛ چراکه پیام انقلاب پیام اسلام بود و عزت واقعی در تمسک به اسلام است.» لذا سیاست خارجی دولت اسلامی متعهد و متکی به ارزش‌های والای دینی است که در صورت یاری خداوند، نصرت الهی محقق می‌شود. ثالثاً از دیدگاه سازه‌انگاری، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ناظر به تعامل دائم‌التکوین میان متغیرهای درونی و بیرونی در یک قلمرو هویتی و ساختارهای بین‌الاذهانی است و البته لایه‌ی دینی یکی از ارکان مقوم هویت ایران اسلامی شناخته می‌شود که بخش عظیمی از رفتارهای اجتماعی و سیاست خارجی کشور را متجلی می‌سازد. بنابراین ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی همچون عزت، اساساً خود تعیین‌کننده‌ی منافع و اهداف و چگونگی هدایت سیاست خارجی است. بدین معنا که این ارزش‌ها هستند که باعث می‌شوند هویت جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و برپایه‌ی آن هویت، نهایتاً منافع ملی تعریف می‌شوند. لذا در این رابطه، اساساً منافع و عزت نه‌تنها رابطه‌ای مستقیم با هم دارند، بلکه در واقع پیگیری عزت ملی است که منافع ملی را می‌سازد. اتکای بر نظریات جدید در حوزه‌ی امنیت هستی‌شناختی نیز نشان می‌دهد که پیگیری و تقویت عناصر هویتی (مانند عزت و...) عملاً منجر به تقویت امنیت فیزیکی کشورها می‌شود. لذا تعابیر فرهنگی از عزت در قالب اعتمادبه‌نفس و استحکام درونی، مستقیماً تعریف‌کننده و تأمین‌کننده‌ی منافع ملی خواهد بود. بی‌جهت نیست که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان خود عزت را این‌گونه تعبیر می‌کنند که «عزت ملی عبارت است از اینکه یک ملت در خود و از خود احساس حقارت نکند.» رابعاً یکی از مؤلفه‌های عملی عزت ملی، استقلال رأی کشور در تعامل با قدرت‌ها و نظام بین‌الملل موجود است تا دیگران نتوانند اراده‌ی خود را بر کشور تحمیل نمایند. این مفهوم از عزت، به نفی حاکمیت و سلطه یا نفوذ بیگانگان اشاره دارد که در متون دینی از آن به قاعده‌ی نفی سبیل یاد شده است. استقلال یک ملت یا دولت در صحنه‌ی بین‌المللی، در واقع آزادی عمل آن برای تأمین مصالح خویش یا بشریت است و همان آزادی اراده‌ی ملی است که برای اداره‌ی امور داخلی و خارجی خود از خلال سازمان سیاسی دولت پدیدار می‌شود. از این‌رو، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر شعار «نه شرقی، نه غربیِ» ملت انقلابی ایران، بر «نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری» و «عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دول غیرمحارب» استوار است. اما در مبانی ارزشی جمهوری اسلامی، این عزت‌اندیشی به‌معنای تقابل بی‌قاعده با نظام سلطه نیست؛ چراکه مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» استوار شده است. بر همین اساس، آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «در درجه‌ی اول باید با حفظ عزت ملی و عزت هویتی همراه باشند؛ یعنی تسلیم، انسلام، انظلام، نه در مرحله‌ی باورهای قلبی و نه در مرحله‌ی عمل و قرارداد، نباید وجود داشته باشد. این با حکمت امکان‌پذیر است.» لذا درپیگیری عزت ملی، ضمن توجه به تکلیف، باید بر حسابگری مادی نیز توجه داشت. بر این اساس، در موارد تزاحم جدی اصول ارزشی و هویتی با منافع ملی و مادی، عنصر مصلحت وارد می‌شود. جمع‌بندی در این گزارش تلاش شد تا مفهوم عزت ملی و نسبت آن با منافع ملی مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه اقتدار، پرستیژ و تصویر مطلوب به‌عنوان سطوح نازل و مادی مفهوم عزت، دارای جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی کشورها هستند، اما این ابهام در کشور ما وجود دارد که عزت‌اندیشی با پیگیری منافع ملی در تضاد است. این در حالی است که مشخص شد تجمیع عناصر قدرت ملی در راستای کسب منافع ملی، خود یک نوع عزت‌اندیشی است و از سوی دیگر، پیگیری عزت ملی است که منافع ملی را می‌سازد و امنیت فیزیکی کشور را ارتقا می‌دهد. ازاین‌رو، عزت ملی یک راهبرد سیاست خارجی درون‌زا برای بازی در عرصه‌ی بین‌المللی و جایابی در هندسه‌ی جدید جهانی است. برهان نویسنده: عبداله مرادی- دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdceve8z7jh87ei.b9bj.html فتح خرمشهر فتح ارزش‌ها بود http://siasatrooz.ir/vdcjoxeviuqeyxz.fsfu.html آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. مردم به این موضوع در سالروز آزادی خرمشهر با انتشار تصاویر و نوشته‌هایی در شبکه‌های مجازی واکنش نشان دادند. بر این اساس اکثرا این متن در فضای مجازی پخش می‌شد: امروز سوم خرداد مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر است. آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی سپهبد صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی سرلشکر محسن رضایی) انجام گرفت. فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد. این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. به همین دلیل از آن روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. دوقطبی‌سازی عزت‌الله ضرغامی نوشت: در مدتی که در رسانه ملی مسئولیت داشتم، در مورد پخش تصاویر مسابقات بانوان ورزشکار ایرانی و یا ورود خانم‌ها به استادیوم‌های ورزشی، نسبت به مواضع سازمانی‌ام، که برآیند همه دستگاه‌ها مسئول و نهادهای دینی و نظارتی کشور بود، امانت داری کرده و بر اساس آن عمل کردم. در طول سال‌های اخیر که مسئولیت نداشتم، به کرات در جلسات بررسی این موضوع نظر کارشناسی شخصی خودم را صریحاً اعلام کرده و ادله‌ام را به تفصیل توضیح داده‌ام. تصور من این است که با توجه به عرف جامعه، موضوع کم اهمیتی مثل حضور تعدادی از بانوان در استادیوم‌های ورزشی، نباید دستاویزی برای دو قطبی شدن جامعه و سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد. مهمترین اشکال شرعی وارد بر این موضوع، تداخل زن و مرد است که موارد مشابه فراوان دیگری در جامعه وجود که اصولاً نه امکان ممانعت وجود دارد و نه مصلحت است. ضمن اینکه مدیریت ورزشگاه‌ها می‌توانند قسمت‌های خاصی را به بانوان اختصاص دهند که این اقدام مورد رضایت خود آنان هم هست. دلایل دیگری هم در تأیید این دیدگاه دارم که به علت طبقه‌بندی آن، به صورت محرمانه به مسئولین منتقل کرده‌ام. حذف صفحه رسمی فاطمیون از اینستاگرام صفحه رسمی لشکر فاطمیون با بیش از ۴۶ هزار دنبال‌کننده به خاطر انتشار تیزر مستند «سایه نابودی» حذف شده است. چندی پیش شبکه اجتماعی اینستاگرام تبلیغات مربوط به معرفی مستند «سایه نابودی»، را که روایتگر حماسه‌های رزمندگان فاطمیون است، از صفحات بسیاری از کاربران خود پاک کرد. ]]> سیاست Wed, 23 May 2018 20:56:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjoxeviuqeyxz.fsfu.html اشغالگران دست به دامان جوخه ترور http://siasatrooz.ir/vdcd9o0ffyt0zo6.2a2y.html در اقدامی که برگرفته از ناکامی ارتش صهیونیستی در برابر مقاومت ملت فلسطین و انتفاضه هفته‌های اخیر آن است، وابسته نظامی رژیم صهیونیستی در شبکه عبری زبان «ریشت»، لیست «فرماندهان تحت تعقیب مقاومت» فلسطین در غزه را که تل‌آویو آنها را در لیست جدید ترورها قرار داده است، منتشر کرد. این شبکه صهیونیستی طی گزارشی که قبلا نیز لیستی از افراد تحت تعقیب رژیم صهیونیستی را منتشر کرده بود و برخی از آنها در جریان تجاوز اخیر این رژیم به نوار غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ ترور شدند، اعلام کرد که محمد ضیف فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در راس فهرست خطرناک ترین افراد تحت تعقیب قرار دارد و تاکنون از عملیات‌های ترور متعدد جان سالم به در برده است که آخرین آنها در جریان تجاوز اخیر به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد و منجر به شهادت همسر و دخترش شد. فرد دومی که نامش در راس این لیست دیده می‌شود، مروان عیسی فرمانده کل گردان‌های قسام است که به گفته پایگاه ریشت عملا فرمانده قسام به شمار می‌رود و از بنیانگذاران این تشکیلات است که پروژه احداث تونل‌های مقاومتی را به راه انداخت. اما نفر سوم این لیست، احمد غندور مسئول تیپ شمالی گردان‌های قسام است که مسئول نبردهای صرت گرفته با ارتش صهیونیستی در جریان جنگ اخیر غزه بود. چهارمین فرد این لیست ایمن نوفل فرمانده تیپ استان مرکزی باریکه غزه در گردان‌های قسام است که در کنار نام غندور، نام وی نیز به عنوان یکی از بازهای حماس مطرح شده است. سرگرد سعد علی فرمانده تیپ غزه پنجمین نفر این فهرست است . در این فهرست همچنین نام محمد سنوار فرمانده تیپ خان‌یونس در گردان‌های قسام هم دیده می‌شود. در ادامه این فهرست نام فرماندهان قسام در شهرهای مختلف نوار غزه مانند ایمن منصور، احمد حموده و عیاد شنباری هم که به ترتیب مسئولان شهرهای جبالیا، بیت لاهیا و بیت حانون هستند، دیده می‌شود. در این لیست همچنین نام ایمن صیام که به گفته پایگاه صهیونیستی ریشت مسئول سامانه‌های موشکی گردان‌های قسام است، دیده می‌شود. ارتش صهیونیستی قبلا مدعی ترور وی شده بود، اما او از این عملیات ترور نجات یافته بود. علاوه بر این، در این لیست نام سرهنگ توفیق ابو نعیم فرمانده سرویس‌های امنیت داخلی در نوار غزه نیز دیده می‌شود. فتحی حماد وزیر کشور اسبق فلسطین فرد دیگری است که نامش در این لیست دیده می‌شود و پایگاه صهیونیستی ریشت وی را مسئول گروه موسوم به حامیان مسجدالاقصی دانسته است. در این لیست نام محمد دبابش نیز به چشم می‌خورد که براساس ادعای پایگاه صهیونیستی مذکور، مسئول سازمان‌های اطلاعاتی حماس و عملیات‌های قاچاق سلاح است و «افراد کمی از جزئیات زندگی این فرد اطلاع دارند.» نافذ صبیح فرد دیگری است که در ماجرای تحویل گلعاد شالیت نظامی صهیونیست اسیر جنبش حماس در باریکه غزه به مصر، در کنار شهید احمد جعبری فرمانده سابق قسام دیده شد. در این لیست، نام برخی افراد تحت تعقیب در خارج از فلسطین مانند دکتر معن خطیب هم دیده می‌شود که در سال ۲۰۱۵ نام وی به عنوان مسئول منطقه مالزی در شاخه نظامی حماس مطرح شد. اسامی محمود عطون و موسی عکاری از فعالان حماس در ترکیه نیز در این لیست دیده می‌شود. آنها متهم به انتقال پول به باریکه غزه و کرانه باختری به منظور استفاده از آنها برای اجرای عملیات‌های نظامی هستند. این لیست در حالی انتشار یافته است که کمیته امور اسرا و آزادگان فلسطینی اعلام کرد «عزیز عویسات» از اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بر اثر اهمال پزشکی در بیمارستان «آساف هروفیه» به شهادت رسید. زندان «النقب» درپی شهادت وی متشنج شده است. عویسات از اهالی «جبل المکبر» در قدس اشغالی است که در سال ۲۰۱۴ بازداشت و به ۳۰ سال زندان محکوم شد. از آغاز راهپيمايي‌های بزرگ بازگشت فلسطينيان تاکنون بيش از ۱۰ هزار فلسطيني زخمي و از اين تعداد بيش از ۵۴ نفر دچار مرگ مغزي شده اند. خبر دیگر آنکه ساکنان حیفا با تظاهرات مجدد در حمایت از مردم غزه، خواستار آزادی افراد بازداشت شده در تظاهرات شدند. گروهی از فعالان مراکشی با برپایی نمایش‌های خیابانی، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند. یک منبع فلسطینی اعلام کرد که در درگیری جوانان فلسطینی با نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، سه تن زخمی شدند. همچنین یلدریم نخست‌وزیر ترکیه در مراسمی با عنوان "لعنت به ظلم و حمایت از قدس" در شهر دیاربکر ترکیه گفت: آمریکا با لجاجت کامل و بر خلاف قوانین حقوق بین‌المللی سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد که این اقدام اوضاع منطقه را پیچیده تر و درگیری‌ها را تشدید خواهد کرد. ]]> جهان Tue, 22 May 2018 11:15:25 GMT http://siasatrooz.ir/vdcd9o0ffyt0zo6.2a2y.html سناریوهای موازی http://siasatrooz.ir/vdcbsab8grhbgap.uiur.html سوریه همچنان کانون اصلی تحولات امنیتی غرب آسیاست که نه تنها بر منطقه بلکه بر کل نظام بین‌الملل اثرگذار است. آنچه این روزها در معادلات این کشور مشاهده می‌شود زنجیره سناریوهایی است که از سوی برهم زنندگان ثبات و امنیت این کشور طی ۷ سال اخیر صورت می‌گیرد. در این چارچوب چند نکته قابل توجه مشاهده می‌شود. تخست تحرکات نظامی است که از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه در جریان است. آنها با ادعای حمایت از کردها و نیز مقابله با بقایای داعش حضور نظامی در مناطقی همچون درعا، شمال غرب و شمال شرق سوریه را اجرایی و حتی به ایجاد پایگاه نظامی پرداخته‌اند. شواهد امر نشان می‌دهد این کشورها به دنبال اجرای طرح تجزیه سوریه و چند پاره‌سازی آن هستند. دوم بازی با فضای رسانه‌ای با محوریت ادعای استفاده سوریه از سلاح شیمیایی است که هر روز به یک عنوان مطرح می‌شود. بانیان این ادعا برآنند تا فضای بین‌المللی را علیه سوریه ایجاد و اقدامات نظامی و حتی اجرای سناریوی سرنگونی نظام سوریه را محقق سازند. آنها برای اجرای این طرح حتی به نیروهای به اصطلاح امدادرسان موسوم به کلاه آبی‌ها نیز متوسل شده‌ و گزارش‌هایی از زبان آنها مبنی بر استفاده سوریه از سلاح شیمیایی منتشر می‌سازند در حالی که هیچ سندی در این رابطه ارائه نمی‌کنند. سوم سناریوی تفرقه اندازی و چند پاره‌سازی حامیان سوریه است. اکنون به درخواست سوریه نیروهایی از ایران، روسیه، حزب‌الله و گروه‌های مردمی منطقه مانند فاطمیون، زینبیون و... در سوریه حضور دارند. همگرایی منطقه‌ای که زمینه ساز شکست داعش در سوریه شده چنانکه جهانیان اذعان دارند اگر این نیروها نبودند اکنون تروریسم بر کل جهان مسلط شده بود. آنچه از سوی مخالفان امنیت سوریه از آمریکا و شرکای اروپایی آن گرفته تا برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برای برهم زدن این اتحاد طرح‌های متعددی را در پیش گرفته و برآنند تا فضای رسانه‌ای را چنان هدایت کنند که از ادامه این همگرایی جلوگیری نمایند. این طراحی دارای چند بعد است. اولا حملاتی که از سوی ارتش صهیونیستی و یا کشورهای غربی به سوریه صورت می‌گیرد با ادعای مقابله با حضور ایران است و چنان وانمود می‌شود که ریشه این حملات ایران است و نه دشمنی آنان با سوریه. ثانیا، دیدارهایی که سران صهیونیست و یا کشورهای غربی و عربی از روسیه صورت می‌دهند با این عنوان برجسته می‌شود که نگاه روسیه به همگرایی با ایران و جبهه مقاومت تغییر کرده و مسکو در حال دور زدن آنها است. این سناریو زمانی تقویت می‌شود که محافل رسانه‌ای و سیاسی وابسته به این جریان‌ها با جهتدار ساختن سخنان پوتین رئیس‌جمهور و سایر مقامات روسی که خروج نیروهای بحران ساز در سوریه را مطرح کرده‌اند به ادعای خروج همه نیروها به جز روسیه از سوریه سعی در القا یک جانبه گرایی مسکو و دور زدن جبهه مقاومت دارند حال آنکه سران روسیه همواره بر ائتلاف با مقاومت در حمایت از سوریه و مبارزه با تروریسم تاکید داشته و به خوبی می‌داند که اگر چنین همگرایی نبود قطعا سوریه سقوط و روسیه از منطقه حذف می‌شد. ثالثا تحریم لبنان و حزب‌الله به بهانه حضور آن در سوریه بعد دیگر این اختلاف افکنی است که سعی در چند پاره‌سازی متحدان سوریه دارد تا شاید با این حربه بتواند ادامه بحران در سوریه را اجرایی سازد حال آنکه همگرایی میان متحدان سوریه از روسیه گرفته تا جبهه مقاومت خنثی‌کننده این طراحی بوده و خواهد بود.نویسنده: فرامرز اصغری ]]> جهان Mon, 21 May 2018 04:25:56 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbsab8grhbgap.uiur.html