شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی در سال 95 ....
بهتر می شود
بدتر می شود
فرقی نمی کند
 
داخلی جامعه خبر
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۰
 
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
مسئولان جرات داشته باشند و اشتباهاتشان را بپذیرند
چرا سند ۲۰۳۰ یواشکی اجرا شد؟

شب شنبه، حضرت آیت‌الله العظمى ناصر مکارم‌شیرازى در برنامه چشمه معرفت نکاتی به نقد سند ۲۰۳ پرداختند. ایشان در ادامه مباحث خود که هر شب پس از افطار از شبکه سوم سیما پخش می‌گردد به حقوق پدر و مادر برفرزندان اشاره و طی آن به نقد و بررسی سند ۲۰۳۰ پرداختند. مشروح سخنان ایشان را در ادامه می‌خوانید:
«با الهام از کلام، اما سجاد در صحیفه سجادیه وارد بحث خانواده شدیم. هم پدر و مادر بر فرزند حق دارند و هم فرزندان بر پدر و مادر؛ و همانگونه که عرض کردم حق در عالم یک جانبه نیست. حقوق همیشه دوجانبه است. حتی خدا بر ما حق دارد، ما هم بر خدا حق داریم. حق داریم پیغمبران را بفرستد، کتاب‌های آسمانی را، به ما فکر، روحیه، عقل و قوت دهد. توانایی دهد تا بتوانیم اطاعت کنیم. او بر ما حق دارد ما هم بر او حق داریم.
اشاره‌ای بر حق پدر و مادر بر فرزندان کردم. الان به سراغ حق فرزندان بر پدر و مادر می‌روم. ولی از آنجایی که این ایام بحثی در مورد سند ۲۰۳۰ است که خانواده را و فرزندان را هدف گرفته ناچارم در حدی که وقت اجازه می‌دهد اشاره فشرده‌ای به این سند داشته باشم.
در سال ۲۰۱۵ عده‌ای از سران کشور‌ها که سردرمداران آن دولت‌های زورمند بودند، و عده‌ای که جز اقمار آن‌ها محسوب می‌شدند، نشستند و تصمیم گرفتند و یک عنوان بسیار جالبی دادند؛ گفتند: «برای دگرگون ساختن جهان، برای توسعه پایدار» این دو عنوان را برای این سند ذکر کردند.
معمولشان این است با عناوین جذاب وارد می‌شوند افکار استعماری را در آن می‌ریزند و به خورد ملت‌ها می‌دهند. اصلا کار غربی‌ها معمولا این است. چیزی می‌نویسند تصویب می‌کنند و دیگران را به هر صورت وادار می‌کنند که آن را بپذیرند و تحت قیومیت آن‌ها قرار گیرند.
تعبیراتی هم از آن دیده می‌شود. مثلا می‌گویند: «ما تصمیم گرفته‌ایم!» شما چکاره هستید تصمیم گرفته‌اید؟ یا مثلا می‌گویند: «ما تعهد می‌کنیم.» این عباراتی است که در این سند آمده. ما دنیا را دگرگون می‌سازیم. شما می‌خواهید، برای خود انجام دهید، چرا برای ما تصمیم می‌گیرید. چرا به ما پیشنهاد می‌کنید که ملحق به آن شویم. ما کشوری هستیم دارای سابقه درخشان تمدنی. دارای مذهب، نظامی اسلامی. فرهنگ خاص خود. ما تصمیم گرفتیم، تعهد می‌کنیم، دنیا را دگرگون می‌سازیم. من عرض می‌کنم مسئول این تعبیرات را فراموش نکنند. همه این تعبیرات، تعبیرات استعماری است. یک استعمارگر همچین منطق و ادبیاتی را بکار می‌برد.
متاسفانه من با بعضی از مسئولین محترم صحبت کردم، دیدم مطالعه کافی درباره آن ندارند و ما بیشتر از آن‌ها مطالعه کردیم. درحالی که می‌بینم گاهی تعریض می‌کنند که نه شما مطالعه نکردید و... اما باید بگویم که آن‌ها خودشان کمتر مطالعه کرده‌اند.
در اینجا چند نکته است که من باید عرض کنم:
۱- اولین نکته این است که بسیاری از موارد این سند با مذهب و نظام ما سازگار نیست. شوخی‌بردار هم نیست. سندی است به تمام معنا سکولار، مادی‌گری و منافی مذهب. پیداست همچنین سندی با تشکیلات نظام جمهوری ما نمی‌تواند هماهنگ باشد. مسئولین محترم می‌گویند بله ما شرط گذاشتیم هر کجا بر خلاف فرهنگ و نظام و مذهب ما باشد ما اعتنا نکنیم. درست است، همچنین شرطی گذاشته‌اند. اما آن‌ها هم روی همین شرط، شرط گذاشته‌اند. می‌گویند شرط شما تا آنجا قبول است که با روح سند مخالفت نداشته باشد. این شرطی که شما گذاشته‌اید مخالف روح سندی است.
۲- از این گذشته سوالی که ما در اینجا داریم این است که ما اگر آن را بپذیریم، باید سر سال که می‌شود گزارش دهیم. گزارش در مورد آموزش و پرورش، مسائل اقتصادی، زیست‌محیطی و ... همه مسائل در این سند است. برخلاف آنچه که بعضی‌ها خیال می‌کنند، تنها مسائل آموزشی است، این طور نیست. ۱۷ هدف دارد که بعضی مسائل آموزشی است. این‌ها می‌آیند ۱۰۰ تا ۱۲۰ سوال طراحی می‌کنند در مورد تمام مسائل مربوط به نظام ما. برنامه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و همه چیز ما. باید به همه آن‌ها پاسخ دهیم؛ که اگر ما دروغ بگوییم واویلا است؛ و اگر راست بگوییم، آن‌ها از تمام نظام و فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی، آموزشی ما با خبر می‌شوند. چه دلیلی دارد ما خودمان جاسوس را به دست خودمان در کشورمان راه دهیم؟ آیا این کار درست است؟
۳- نکته دیگری که وجود دارد بعضی از مسئولین متاسفانه فراموش کرده‌اند و گاهی کنایه هم می‌زنند ما هم تحمل می‌کنیم و هم قبول می‌کنیم. ولی محترمانه جواب می‌دهیم. این است که آن‌ها می‌گویند کلماتی که در این سند است ما باید تفسیر کنیم. اگر گفتیم خشونت در جامعه بشری نباید باشد، باید بگوییم جهاد نباشد، چون خشونت است، شهادت نباشد، خشونت است. بسیج نباشد خشونت است!
رهبر بزرگ انقلاب فرمودند که در کتاب‌های درسی مساله جهاد و مسئله شهادت در حال کمرنگ شدن است؛ بنابراین معلوم می‌شود این سند دارد اجرایی می‌شود! اگر ما جهاد و شهادت را برداریم مملکت و نظام ما آسیب‌پذیر می‌شود. ما اگر توانستیم این کشور را حفظ کنیم در جنگ تحمیلی ۸ ساله در سایه همین جهاد بود. نباشد این مساله، کفن‌پوشان نباشند گزینه‌ای که روی میز است یا زیر میز فورا عملی می‌کنند و حمله می‌کنند. زیرا که آن‌ها از این روحیه‌ای که داریم می‌ترسند، اما بعضی از مسئولین محترم از این نکته غافل هستند! بنابراین باید از همان ابتدا جوانان را با این مسائل آشنا کرد. آن‌ها از بسیج وحشت دارند از سپاه و جهاد وحشت دارند. از شهادت وحشت دارند؛ و ما نباید این‌ها را فراموش کنیم.
۴- می‌گویند: «نوشته‌ایم خانواده» ما خانواده را تفسیر می‌کنیم. خانواده ممکن است زن و شوهر باشد. ممکن است دو همجنس باز باشد. آن‌ها هم خانواده است از نظر ما؛ بنابراین کار به جایی می‌رسد که سند را خودشان می‌نویسد، الفاظ را تفسیر می‌کنند معانی را هم خودشان می‌گویند ما هم اگر تخلف کنیم تخلف کردیم از چیزی که پذیرفته ایم!
۵- این سخن بحث طولانی دارد. اما اشاره کوتاهی کنم به اینکه چرا این عزیزان این سند را آورده‌اند و در کتابهای درسی هم می‌بینیم به تدریج در حال عملی شدن است. اخباری هم می‌رسد که در بعضی از مدارس چه برنامه‌هایی بوده؟ ما می‌گوییم همه این‌ها درست، اما شما چرا یواشکی این‌ها را اجرا کردید؟ چرا مسئولین بالادستی را خبر نکردید؟ از چنین مساله‌ای که برای ۱۵ سال نقشه می‌کشد، همه باید با خبر می‌شدند و در مجلس مطرح شود، در شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی این گونه مسائل است باید مطرح شود. من امیدوارم عزیزان تامل بیشتری کنند و تعصب به خرج ندهند. هیچ عیبی ندارد انسان شجاع باشد و بگوید این را پذیرفتم بعد مطالعه کردم و متوجه شدم درست نیست و پس گرفتم.
امیدوارم مسئولین محترم در مورد این مطلب که بحث مهمی است با دقت قدم بردارند و انشاالله مشمول لطف الهی خواهند شد.»

کد مطلب: 99805
 
Share/Save/Bookmark