?>?> تنها راهكاري كه راهكار نيست | سیاست روز
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۴
کد مطلب : 79555
تنفس تهران با اعمال محدوديت براي گروه خودروها

تنها راهكاري كه راهكار نيست

تنها راهكاري كه راهكار نيست

هوا آلوده است.مردم نمي توانند نفس بكشند.كارشناسان مي گويند كم كاري ها سبب ايجاد شرايط پيش آمده شده است.پليس ماشين ها را دسته بندي مي كند. يك روز نوبت زوج ها و يك روز نوبت فردها.
كارشناسان بازهم مي گويند اين علاجي براي درد بي هوايي پايتخت نيست.بايد مشكل را از ريشه حل كرد. نمايندگان مردم مي گويند نبايد ماشين ها را دسته بندي كرد.سازمان محيط زيست با تصمیمات کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران به مخالفت بر مي خيزد و مي گويد چرا طرح زوج و فرد را براي تمام سال اجباري نمي كنيد تا رئيس جمهور وارد ماجرا شده و خط پاياني براي تمام بحث هاي پيش آمده باشد.
اين موضوعي است كه دبیر شورای عالی ترافیک به آن اشاره كرده و معتقد است رئیس جمهور با افزایش محدودیتهای سراسری ترافیکی در هنگام آلودگی هوا مخالف است.
مجتبی شفیعی اضافه مي كند: به اعتقاد رئیس جمهور برخی از ترددهای محلی بر روی ازدحام خودروها در معابر تاثیری ندارد و نباید با افزایش محدودیتها مردم را به زحمت انداخت.
مجتبی شفیعی در گفتگو با مهر با اشاره به پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد سراسری خودروها در تمام طول سال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد محدودیت در تردد به عنوان آخرین راه حل مشکلات ترافیکی و آلودگی هواست و زمانی که راهکارهای بلند مدت و پیشگیرانه جواب نمی دهد اعمال محدودیت آغاز می شود.
وی با بیان این که درشرایطی که ما آلودگی هوا داریم چاره ای جز استفاده از راهکارهای کوتاه مدت و ایجاد محدودیتهای ترافیکی نداریم گفت: اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل در طول سال باید توسط شورای عالی ترافیک بررسی و به تصویب برسد و در این صورت است که قابلیت اجرایی دارد.
دبیر شورای عالی ترافیک با اشاره به اینکه کمیته اضطرار تنها در زمان های ناسالم بودن هوا می تواند این محدودیت ها را اعمال کند گفت: در شرایط عادی که هوا در وضعیت سالم قرار دارد این گونه طرح‌ها باید به تایید شورای عالی ترافیک برسد که پیش از این هم این موضوع مطرح شد و مورد موافقت قرار نگرفت.
شفیعی با بیان اینکه باید بررسی شود چنین تصمیمی چند درصد بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد و در مقابل چه میزان هزینه و زحمت برای شهروندان ایجاد می کند گفت: مطمئنا این گونه طرح ها برای کل سال راههای کارشناسی نیست اما می توان تصویب کرد که هر زمان آلودگی هوا به مرز هشدار رسید چنین محدودیتهایی خود به خود اعمال شود.
دبیرشورای عالی ترافیک با تاکید بر اینکه طرحهای محدودیت زا طرح های موقتی و مسکنی هستند گفت: استفاده از خودروهای شخصی به نوعی فرهنگ در جامعه ما تبدیل شده است که باید کاری کنیم که این فرهنگ به سمت استفاده از حمل ونقل عمومی سوق پیدا کند .آن زمان مسئولان مربوطه به دنبال افزایش تقاضا مجبور به توجه به حمل ونقل عمومی و افزایش خدمات کیفی می شوند.
و حال گويا مخالفت آقاي رئيس جمهور مورد توجه قرار گرفته چراكه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد از درب منازل روز شنبه اجرا نمی شود، گفت: کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا شنبه تشکیل خواهد شد و در خصوص ادامه طرح زوج و فرد از درب منازل در طول هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود.
سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به همکاری خوب مردم در اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل افزود: این طرح علاوه بر اینکه کاهش حدود ۶۰ درصدی ترافیک را در سطح شهر تهران به دنبال داشته اثرگذارترین طرح در کاهش آلودگی هوا در این مدت بوده است.
وی در ادامه به رضایت شهروندان و رانندگان از این طرح اشاره کرد و گفت: مردم از طریق ۱۹۷ و تماس با پلیس راهنمایی و رانندگی و گفت‌وگوهای چهره به چهره رضایت خود را از اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل اعلام کرده‌اند.
به گفته رییس پلیس راهور تهران اجرای طرح زوج و فرد در روز شنبه در محدوده عادی آن از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ خواهد بود.
گفتني است چندي پيش رییس سازمان محیط زیست پیشنهاد داد طرح زوج و فرد سراسری همیشگی باشد.
محمدجواد محمدی زاده، این پیشنهاد را در حاشیه همایش صنعت سبز داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل در طول سال باید انجام شود و اگر شورای عالی ترافیک کشور که مسئولیتش با وزیر کشور است، موافقت کند اجرای این طرح مفید خواهد بود؛چراكه اگر این طرح اجرا شود هم تراکم خودروها کم خواهد شد که در پی آن ترافیک روان تر ، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی هوا کاهش خواهد یافت.
وي حتی در پاسخ منتقداني که گفته بودند اگر این اتفاق بیفتد، مردم ماشین دیگری با پلاک زوج یا فرد می خرند،گفته بود: مگر چند درصد مردم توان خرید دو خودرو را دارند؟
تمام اين حرف و حديث ها در شرايطي رخ مي دهد كه كارشناسان مديريت معتقدند طرح سراسری زوج و فرد روشی پایدار و اساسی نیست و در زمان اضطرار بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا اجرا می شود و باید منشا آلودگی هوا از جمله خودروها، صنایع ، مصارف خانگی و ادارات از بین برود چراكه اجرای طرح سراسری زوج و فرد راه حل از بین رفتن آلودگی نیست و تنها به کاهش آلودگی و ایستایی آلودگی ها کمک می کند.

https://siasatrooz.ir/vdcammn0.49nom15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی