?>?> تورم روانی و تورم واقعی با گرانی قیمت سوخت | سیاست روز
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹
کد مطلب : 102398
معاون وزیر نفت خبر داد

تورم روانی و تورم واقعی با گرانی قیمت سوخت

تورم روانی و تورم واقعی با گرانی قیمت سوخت

معاون وزیر نفت در امور پالایش با اشاره به میانگین مصرف ۷۵ میلیون لیتری بنزین در ۶ ماه دوم سال گفت: در آذرماه میانگین تولید بنزین کشور به ۷۴ میلیون لیتر رسید.
علیرضا صادق‌آبادی در یک نشست خبری با اشاره به میزان مصرف بنزین در طول سال‌جاری گفت: همواره میزان مصرف بنزین در ۶ ماهه نخست سال با ۶ ماه دوم سال تفاوت می‌کند به طوری که مصرف در ۶ ماهه نخست سال به دلیل تعطیلات نوروز و تابستان بیشتر است. وی با اشاره به مصرف ۷۵ میلیون لیتری بنزین در ۶ ماه دوم سال گفت: در ۶ ماه ابتدایی سال مصرف بنزین حدود ۸۳ تا ۸۵ میلیون لیتر به طور میانگین بود.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید حداقل تولید بنزین ۱۰ درصد بیشتر از میزان مصرف باشد تا واردات قطع شود،گفت: با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در فاز دوم، ظرفیت تولید بنزین کشور به ۸۷ میلیون لیتر می‌رسد، هم‌اکنون میزان تولید ۷۴ میلیون لیتر است بنابراین زمانی می‌توانیم واردات بنزین را متوقف کنیم که حداقل فاز دوم این پالایشگاه به تولید برسد.
به گفته صادق‌آبادی هر سال رشد ۶ تا۸ درصدی در مصرف بنزین نیز وجود دارد که باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد.

ظرفیت تولید ۴۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها گفت: هم‌اکنون در پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس،اراک، اصفهان و تبریز امکان تولید روزانه ۴۱ میلیون لیتر بنزین وجود دارد، همچنین گازوئیل با استاندارد یورو ۴ نیز در پالایشگاه‌های تهران، اراک، اصفهان، لاوان و ستاره به میزان ۳۲ میلیون لیتر تولید می‌شود که این میزان ۲۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کلانشهر‌ها و ۱۱ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ برای حمل‌ونقل توزیع می‌شود. در برخی از کلانشهرها عرضه بنزین و گازوئیل یور۴ به صورت ۱۰۰ درصد توزیع نمی شود.
وی ادامه داد: حل مشکل آلودگی هوا تنها یک راه‌حل ندارد و قطعا با توزیع بنزین و گازوئیل یورو این مشکل حل شدنی نیست زیرا هم‌اکنون در کلانشهر تهران بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ عرضه می‌شود اما همچنان مشکل آلودگی هوا وجود دارد.
صادق‌آبادی با اشاره به انجام مطالعه در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ما چند خودرو داخلی و یک خودرومونتاژ داخل را مورد آزمایش قراردادیم و با سوخت بنزین یورو۴ نتایج مختلفی به ما داد که نشان می‌دهد شرایط احتراق موتور نیز در آلایندگی موثر است.
معاون وزیر نفت با تاکید بر برنامه‌ریزی صورت گرفته برای بهبود کیفیت تولید فراورده‌ها در پالایشگاه‌ها گفت: قبلا برنامه این بود که تا سال ۲۰۲۰ فراورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها بهبود یابد اما باید گفت طی دو سال این موضوع امکان‌پذیر نیست و حداقل ۴ تا ۵ سال زمان نیاز است، اما مطالعات خود را برای این کار انجام داده ایم و قراردادهایی را با برخی از شرکت‌های خارجی برای این منظور در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان منعقد کرده‌ایم.
وی در ادامه درباره تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه آبادان گفت: در حال حاضر فاز ۳ این پالایشگاه بنزین سبز تولید می‌کند که میزان اکتان آن بالا و گوگرد پایین است. که ظرفیت آن دو میلیون لیتر است. وی ادامه داد: دو پروژه آبادان و اصفهان از دیگر پالایشگاه‌ها جلوتر هستند و وارد قرارداد EPC شده‌اند. در بقیه پالایشگاه‌ها نیز کاهش نفت کوره دنبال می‌شود. در کوتاه مدت نیز در حال مطالعه در پژوهشگاه صنعت نفت و انستیتو نفت هستیم که بتوانیم کار را پیگیری کنیم. اما در هر صورت این حجم از نفت کوره را نمی‌توانیم ظرف دو سال به استاندارد لازم برسانیم.

ذخیره‌سازی بنزین برای نوروز
معاون وزیر نفت با اشاره به حجم واردات بنزین به کشور گفت: روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شد که اخیرا این میزان کمی افزایش یافته و علتش ذخیره‌سازی برای تعطیلات نوروز است.
صادق‌آبادی ادامه داد: مصرف بنزین در روزهای پایانی سال به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رسد که باید از هم‌اکنون بنزین مورد نیاز آن ایام را تامین کرد. وی درباره خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند اراک گفت: اینکه این پالایشگاه دولتی و یا خصوصی باشد ما تصمیم‌گیر نیستیم. هر مصوبه‌ای که تصویب شود ما اجرا می‌کنیم. در هر صورت دولت باید نقش رگولاتوری داشته باشد و ارتباط ما و پالایشگاه برقرار شود. هرتصمیمی که در مورد خصوصی‌سازی شازند گرفته شود ما دنبال می‌کنیم.
وی درباره استفاده از تکنولوژی بومی بیان کرد: ما حمایت از تولید داخل را در پالایش و پخش دنبال می‌کنیم به طوری که از تولید کاتالیست حمایت‌های لازم به عمل آمده و آخرین نمونه از آن در ستاره خلیج‌فارس واحد ایزو مریزاسیون استفاده می‌شود.
صادق‌آبادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین و افزایش قیمت گازوئیل به منظور کاهش قاچاق است یا خیر توضیح داد: ما در تعیین قیمت بنزین و گازوئیل نقشی نداریم. در هر صورت افزایش قیمت سوخت هم تورم روانی و هم تورم واقعی درپی دارد. اگر فرض کنیم که قیمت گازوئیل از ۳۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان برسد تورم روانی دارد اما در مورد قاچاق آن کمیته‌ای تشکیل شده که اوضاع را پایش می‌کنند.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است کسی که قاچاق می‌کند دنبال حاشیه سود بالا است و تفاوت قیمت نفت گاز با کشورهای اطراف که پتانسیل خروج غیرقانونی دارند، قاچاق را افزایش می‌دهد. کسی که قاچاق می‌کند دنبال ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد سود نیست. اگر تفاوت قیمت افزایش یابد قاچاق نیز زیاد می‌شود.
معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر رقم تولید ستاره خلیج‌فارس به ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ با کیفیت رسیده است افزود: قبل از ورود من به مجموعه این پالایشگاه ۳.۵ میلیون لیتر بیشتر بنزین تولید نمی کرد اما اکنون میزان تولید بنزین این پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است که میزان گوگرد تولیدی در این پالایشگاه نیم ppm است و فاز دوم این پالایشگاه نیز برای تولید زودهنگام آماده می‌شود.
وی ادامه داد: برای تولید زودهنگام در فاز دوم نگران تامین مالی نیستیم و با تامین ۱۰۰ میلیون یورو برای فاز دوم و کمتر از ۱۰۰ میلیون یورو برای فاز سوم پالایشگاه تکمیل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه بنزین و نفت گاز توزیعی در کلانشهرها یورو۴ است خاطرنشان کرد: احتراق ناقص در میزان آلایندگی تاثیر دارد. چنانچه ما میزان SOX بالا تولید شود شرکت پالایش و پخش مقصر است بنابراین باید بدانیم که چه میزان گوگرد در بنزین وجود دارد. مثلاً وقتی به دو خودرو سوخت یکسان بدهیم باید میزان احتراق را بسنجیم و مقایسه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در ستاره خلیج‌فارس بنزین با نیم ppm گوگرد تولید می‌شود افزود: بنزین ستاره خلیج‌فارس ۱۴ تا ۱۵ روز و با طی ۱۰۰۰ کیلومتر به تهران منتقل می‌شود. بنابراین بنزین مرغوب است و ما سعی داریم بنزین این پالایشگاه را از طریق خط لوله به تهران برسانیم که حد اقل ۱۴ روز زمان برای اجرای این کار نیاز است. صادق‌آبادی درباره برنامه ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها گفت: ما اجازه سرمایه‌گذاری در این زمینه نداریم و کار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش خصوصی نیز نیازمند حمایت و تامین مالی است.
معاون وزیر نفت درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: در حال حاضر تامین مالی فاینانس پالایشگاه آبادان با رقم ۲.۷ میلیارد دلار و پالایشگاه اصفهان با رقم ۱.۹ میلیارد دلار برای جذب سرمایه خارجی امضا شده اما ما فعلاً به لحاظ بیمه‌ای در رنکینگ ششم قرار داریم و این یک سیگنال است برای جذب سرمایه‌ خارجی. زمانی که بتوانیم به رنکینگ ۲، ۳ و ۴ برسیم می‌توانیم از طریق فاینانس جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم. زمانی که ریسک سیاسی و تجاری کاهش یابد جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خواهد بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های چین، کره و ژاپن تحت پوشش بیمه‌های کنونی سرمایه‌گذاری می‌کنند اما بانک‌های اروپایی علی‌رغم اینکه بیمه‌های ساچه و هرمس کار بیمه انجام می‌دهند تامین مالی نمی‌کنند زیرا از جرایم آمریکایی می‌ترسند و این جرایم تحت پوشش بیمه نیست.

کارت سوخت باقی می‌ماند
صادق‌آبادی درباره استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها اظهار داشت: استفاده از کارت سوخت مصوبه مجلس است و فعلاً نفت گاز از مسیر سامانه‌ها توزیع می‌شود و بنزین با توجه به تک‌نرخی بودن با کارت دارنده خودرو و یا جایگاه‌دار توزیع می‌شود. بنابراین ما برخلاف مصوبه مجلس عمل نمی‌کنیم. وی درباره بحث برندینگ و مخالفت‌هایی که از سوی برخی جایگاه‌داران صورت می‌گیرد گفت: در بحث برندینگ باید منافع ۸۰ میلیون نفر دیده شود. مردم دوست دارند خدمات بهتر و رقابت‌پذیر بگیرند. رقابت نیز ریسک را بالا می‌برد.
وی افزود: به تمام جایگاه‌داران اطمینان دادیم که هر دستورالعملی وجود داشته باشد و اجرایی شود ما فکرمان این است که اگر مجلس قبول کند سقف قیمتی داشته باشیم تا برندها در کف سقف رقابت کنند. صادق‌آبادی در ادامه با اشاره به سوخت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده و از جمله سوخت‌رسانی درپی زلزله تهران گفت: در طول ۱.۵ روز از وقوع زلزله حدود ۳۰ میلیون لیتر بنزین توزیع شد که البته این یک مانور خوبی برای ما بود.
معاون وزیر نفت ادامه داد: ما سعی کردیم سوخت‌رسانی را در قالب کارگروه بحران انجام دهیم و خوشبختانه در این زمینه کمبود وجود نداشت. وی ادامه داد: البته در برخی از جایگاه‌ها سوخت به لب مرز رسید اما هرگز متوقف نشد و نفتکش‌های سوخت رسان به سرعت این کار را انجام می‌دادند.
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ما باید در زمان وقوع حوادثی مثل زلزله جایگاه‌های سیار خود را در مناطق حساس برای خودروهای امدادی نیز تعبیه و تقویت کنیم. وی با اشاره به سوخت‌رسانی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: تاکنون ۱۹ میلیون لیتر نفت سفید، ۷۵۰۰ کپسول پیکنیکی، ۸ هزار سیلندر ۱۱ کیلویی ال‌پی‌جی، ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۲۱ میلیون لیتر گازوئیل توزیع شده است و همچنین پست‌های پرتابل گاز مایع نیز در این مناطق تعبیه شده است.
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تولید ۷۴ میلیون لیتر بنزین به طور میانگین برای چه بازه زمانی است گفت: این تولید مربوط به آذرماه است و در ماه‌های گذشته تولید بنزین کمتر از این میزان بود.
وی همچنین با اشاره به نفتگاز و مازوتی که در اختیار نیروگاه‌ها داده می‌شود گفت: براساس برنامه‌ای که به ما دادند باید روزانه ۴۵ میلیون لیتر نفت‌گاز و مازوت در اختیار نیروگاه‌ها برای تامین سوخت قراردهیم که این کار صورت می‌گیرد.
صادق‌آبادی تصریح کرد: متوسط گاز‌رسانی به نیروگاه‌ها افزایش یافته است اما حجم تحویل سوخت مایع نیز به نیروگاه‌ها در فصول سرد سال نیز به دلیل شیفت پیدا کردن بخشی از گاز نیروگاه‌ها به منازل نیز افزایش یافته است.
معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به قیمت تمام شده بنزین گفت: قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج‌فارس هم‌اکنون ۴۵ سنت است که در نشریه پلتس منتشر می‌شود. وی ادامه داد : این هزینه به اضافه هزینه تقریبا ۳ سنتی برای حمل و ذخیره‌سازی در واقع قیمت تمام شده بنزین خواهد بود.
صادق‌آبادی با اشاره به قرارداد سوآپ نفت‌خام با اقلیم کردستان گفت: ظرفیت روزانه ۶۰ هزار بشکه‌ای سوآپ از طریق خط لوله وجود دارد که هم‌اکنون روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت‌خام از اقلیم به پالایشگاه‌های تبریز،کرمانشاه و اراک منتقل می‌شود.

https://siasatrooz.ir/vdcaoun6a49nwe1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی