مشروح مذاکرات مجلس در مورد همه برنامه های توسعه مصوب وجود دارد، سوال این است چرا مجلس برنامه ای را مصوب کرده است که ۳۰ درصد اهداف آن محقق شده است؟جالب آنجاست که شورای نگهبان هم برنامه ای را تصویب می کند که ۳۰ درصد آن محقق می شود. این نشان می دهد که مجلس توان کارشناسی و پیش بینی تحقق برنامه را ندارد. دلایل این امر چیست؟
البته مجلس در برخی از کارهایی که با توان کارشناسی ورود کرده است به پاسخ رسیده است. اما باید دو راه را مد نظر قرار دهیم، اولین باید توان و عملکرد نمایندگان مجلس را تقویت کرد. یک سر این بحث به انتخابات باز می شود، در انتخابات آتی مردم باید در انتخاب نمایندگان دقت کنند، بخش دیگر هم ساختار است، باید مجلس ساختار خود را بررسی کند.
با این نظر که کشور به تحول در قانون گذاری نیاز دارد موافق هستید؟
البته، تحول در قانون گذاری لازم است. ما در این گفتگو به اصلاح ساختار رسیدیم. اما بخش دیگر این تحول به سیر قانونگذاری بر می گردد. با اینکه مجلس قبل از انقلاب فرمایشی بود، اما قوانینی داریم که به قبل از انقلاب بر میگردد. قبل از انقلاب بسیاری از انتخابات به شکل تشریفاتی انجام می شد، اما برخی از قوانین مانند قوانین تجارت یا مدنی بسیار مستحکم بوده است. بنابراین مشخص است در همان مجلس تشریفاتی نیز یک عده افراد مسلط و با داده های قوی فعالیت می کردند. در حال حاضر خلا بزرگ مجلس چنین چیزی به لحاظ محتوی است. مجلس فعلی کشور زاییده انقلاب است و انتخابات مجلس آزاد و به شکل مردمی است، اما عده ای که بنشینند و با ذهن فعال و آماده، دور از وابستگی هایی که اکنون نمایندگان را گیر می اندازد، با مطالعه به قانون گذاری بپردازند، چندان به چشم نمی خورد. لازم است که نمایندگان در مورد مسائل مطرح شده در مجلس مطالعه داشته باشند و تا بتوانند مجلس مستحکم تری را داشته باشند. همچنین استفاده از ظرفیت های مرکز پژوهش های مجلس و استفاده از کارشناسان حقوقی قوی و خبره راه حل دیگری است.
وضعیت کنونی کار کارشناسی در مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟
تحلیل من این است که در حال حاضر متوسط مجلس نسبت به گذشته ضعیف تر شده است، افراد خوب، دلسوز و معتقدی وارد شدند، اما به لحاظ کارشناسی وارد نیستند. در حال حاضر بسیاری از نمایندگان فوق لیسانس دارند و در سطح علمی بالایی هستند، اما متوسط مجلس ضعیف تر شده است. بنابراین باید همگان در انتخابات مجلس آینده شرکت کنند.
آیا ساختار قانونگذاری کشور محتاج تغییر و تحول اساسی است؟
موضوع دیگر ساختار است. در مورد ساختار یک عده ورود می کنند و می گویند