?>?> ورود به بازارهای جدید به چه بهایی؟! | سیاست روز
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۶
کد مطلب : 76126

ورود به بازارهای جدید به چه بهایی؟!

چندی است که هریک از متولیان و سکانداران صادرات غیرنفتی از جمله فرش دستباف ایران عبارت "ورود به بازارهای جدید" را به عنوان...

چندی است که هریک از متولیان و سکانداران صادرات غیرنفتی از جمله فرش دستباف ایران عبارت "ورود به بازارهای جدید" را به عنوان یکی از راهکارهای توسعه صادرات مطرح می کنند و این عبارت از فرط تکرار به کلیشه ای شعاری بدل شده است.
مطرح ساختن هر اندیشه نو و ایده ارزشمندی تا آنجا که راهکارهای عملی برای تحقق نیابد و مسیر اجرایش روشن نباشد، تنها در حد کلام باقی خواهد ماند و حتی با فرض ورود به عرصه عمل نیز ممکن است جهتی ناراست و کژ را برای طی شدن برگزیند.
"ورود به بازارهای جدید" در حوزه صادرات فرش دستباف نیز که اندیشه ای قدیمی اما ارزشمند است متاسفانه گویی به علت همین روشن نبودن مسیر اجرا، این روزها به جهتی ناصواب کشیده شده و جامه ای از شعار بر تن کرده است.
این ایام هرگاه که سکاندار اصلی و دولتی هنر- صنعت فرش دستباف با این پرسش رو به رو می شود که چه برنامه ای برای دستیابی به هدفگذاری یک میلیارد دلاری صادرات این کالا دارید؟ در میان پاسخ های تکراری و قالبی به عبارت "ورود به بازارهای جدید" هم اشاره می کند اما اگر پرسش دیگری فراروی ایشان قرار گیرد که چه برنامه ای برای ورود به بازارهای جدید صادراتی دارید؟ جز دو کلیشه "اعزام و پذیرش هیات های تجاری" و "برگزاری نمایشگاه" چیز دیگری برای عرضه نخواهند داشت!
و وای به وقتی که پرسش های دیگری مطرح شود که چه برنامه هدفمند و تدوین شده ای برای این نمایشگاه ها و هیات های تجاری دارید؟ آیا تنها نام بردن از چند کشور هدف کفایت می کند؟ آیا تنها باید به برگزاری متعدد نمایشگاه های برون مرزی بسنده کرد؟ آیا نباید به اقتضائات کشور میزبان در تجارت فرش دستباف توجه داشت؟ آیا وجود و حضور فروشندگان فرش ایران در آن کشور مدنظر قرار دارد؟ آیا هر گونه حضور و ورودی به کشورهای دیگر ارزشمند است؟ آیا حراج فرش ایرانی به ثمن بخس و قیمت شکنی در نمایشگاه های خارجی پسندیده است؟ آیا نوع فرش های عرضه شده در نمایشگاه ها نباید رصد شود؟ آیا...
آنچه از زبان ناظران و حاضران در نمایشگاه های اخیر فرش دستباف در دیگر کشورها به گوش می رسد متاسفانه اخبار خوشایندی در دستیابی به بازارهای باثبات و متکثر فرش ایرانی نیست. شکستن قیمت ها و کاستن از عزت و ارزش برند نامدار این محصول یکی از بدیهی ترین ثمرات این نمایشگاه ها شده است و این مهم نه تنها به نام نیک این هنر- صنعت آسیب می رساند که زیانی بزرگ را نیز متوجه فروشندگان فعال و قدیمی حاضر در بازار آن کشورها می کند.
از سوی دیگر گرایش فراوان به عرضه "تابلو فرش" به جای "فرش" در نمایشگاه های خارجی آنچنان شتابناک و فراگیر شده است که جای تامل و نگرانی دارد. بر این باورم که تابلو فرش یکی از گونه های قابل عرضه این محصول است ولی وقتی در گستره ای چشمگیر بخواهد نقش جایگزین را در بازار صادراتی برای فرش دستباف ایرانی بازی کند، باید تدبیری اندیشید.
و وقتی خبر می رسد که همین امسال و همین چندی پیش در نمایشگاه فرش دستباف در چین، تابلو فرش های ایرانی به قیمت کف بازار عباس آباد تهران به فروش رسیده اند آیا جای خرسندی و شعفی از ورود به بازارهای جدید می ماند؟ این ورود به بازارهای جدید به چه بهایی قرار است محقق شود؟

حمید کارگر-کارشناس فرش / دبیر شانزدهمین دوره روز ملی صادرات

https://siasatrooz.ir/vdcb08bz.rhb05piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی