يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
کد مطلب : 115115

لبخند فلسطین به آزادی

فلسطین را می‌توان زخمی بر پیکر جهان اسلام دانست که نزدیک به یک قرن است هر روز با رنج‌های بیشماری همراه است...

فلسطین را می‌توان زخمی بر پیکر جهان اسلام دانست که نزدیک به یک قرن است هر روز با رنج‌های بیشماری همراه است. ۱۹۱۷ یعنی زمانی که اعلامیه بالفور توسط انگلیسی‌ها خوانده شد، را می‌توان سرآغازی دانست بر دور جدید درد و رنج ملت فلسطین یعنی دورانی که انگلیسی‌ها با ادعای قیومیت اقدام به اخراج فلسطینی‌ها و اسکان آنچه یهودیان نامیدند را اجرا کردند و در نهایت در سال ۱۹۴۸ با اعلام موجودیت جعلی رژیم صهیونیستی حلقه جنایت علیه فلسطین را کامل کردند. نگاهی به تحولات فلسطین نشان می‌دهد که تا ۲۰۰۵ همه تحولات به صورت یک جانبه به نفع رژیم صهیونیستی است از ۴ جنگ اعراب و این رژیم گرفته تا توافقات کمپ دیوید مصر، اسلو تشکیلات خودگردان و وادی عربه اردن همه و همه گواهی بر این سیر یک جانبه تحولات است. اما از سال ۲۰۰۵ روند تحولات تغییر می‌کند چنانکه در این سال صهیونیست‌ها وادار به فرار از غزه می‌شوند و از آن زمان به بعد نیز در سه جنگ ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه صهیونیست‌ها هرگز به پیروزی نرسیده‌اند و غزه توانسته‌اند در تمام جنگ‌ها پیروز گردد. حال این سوال مطرح است که ریشه این تغییر از کجاست و چگونه معادلات تغییر کرده بگونه‌ای که امروز صهیونیست‌ها به خود جرات اقدام نظانی گسترده علیه غزه را نمی‌دهند؟ بخشی از این مسئله را در شکل گیری گروه‌های مقاومت در فلسطین می‌توان مشاهده کرد. گروه‌هایی همچون جهاد اسلامی، حماس و دهها گروه مقاومت دیگر که در کنار یکدیگر دست به سلاح شده و مقاومت مسلحانه را به جای سازش و تسلیم شدن در پیش گرفتند.
در نقطه دیگر در منطقه نیز حزب‌الله لبنان، سوریه به جای رویکرد به سازش در مسیر مقاومت مسلحانه قرار گرفتند که نتیجه آن را در جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ و نیز ۹ سال مقاومت سوریه در برابر تروریسم تکفیری و حامیان آنها می‌توان مشاهده کرد. در این میان جریان‌های مقاومت همچون انصارالله یمن ئو گروه‌های مقاومت عراق در کنار میلیون‌ها ازادی خواه در سراسر جهان که برای آزادی فلسطین به پا خواسته‌اند حلقه دیگر این تغییر معادله تشکیل می‌دهند. تمام این ایستادگی‌ها و مقاومت‌ها از یک مولفه نشات می‌گیرد و آن انقلاب اسلامی ایران است که روحیه مقاومت ظلم ستیزی را در جهان دوباره زنده کرد. و این برگرفته از یک اصل است و آن فرهنگ عاشوراست که در آن سازش و تسلیم در برابر ظلم معنایی ندارد . همین فرهنگ عاشوراست که سازشکاری وادادگانی همچون امارات را به هیچ انگاشته و به رسالت خویش یعین قیام علیه یزیدان زمان تا آزادی فلسطین به پایتختی قدس شریف ادامه خواهد داد. 

نویسنده: قاسم غفوری

https://siasatrooz.ir/vdcb8sb8srhb88p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی