?>?> وارونگی دانسته‌‌ها | سیاست روز
شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
کد مطلب : 97943
ابتکار: دولت می‌داند با آلودگی هوا چه کند!

وارونگی دانسته‌‌ها

وارونگی دانسته‌‌ها

باز همه چیز وارونه شد باز نفس شهرهای بزرگ و صنعتی به شماره افتاد و آلودگی به پیش چشممان آمد، باز هوا بد شد اما این‌بار معجزه‌ای رخ داده، رئیس سازمان محیط‌زیست سفر نرفته و درباره این اتفاق صحبت کرده و گفته است که دولت می‌داند با آلودگی هوا چه کند! اما ای کاش این دانسته‌ها به اقدامی عملی و ملموس تبدیل می‌شد و بعد از سه سال و نیم از روی کار آمدن دولت هنوز وارونگی وحشتناک نبض زندگی مردم را به شماره نمی‌انداخت.
تهرانی‌ها در حالی زمستان را با آلودگی هوا آغاز کردند که ابتکار معتقد است دولت می‌داند باید برای رفع معضل آلودگی هوا چه کند، اما سوال اینجاست که چرا دولتی که می‌داند باید چه کند این روزها تنها به تعطیلی و طرح زوج و فرد بسنده کرده است؟! همه ساله با آغاز فصل پاییز معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها تشدید می‌شود و با اینکه این معضل به یک معضل همیشگی تبدیل شده است اما هنوز خبری از راهکار و اقدامی جدی برای رفع این معضل وجود ندارد و تنها ابتکاری که در این روزها شاهد آن هستیم تعطیلی مدارس و افزایش محدودیت‌های ترافیکی است.

هوای تهران همچنان روی خط قرمز قرار دارد
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران روز گذشته با توجه به حجم آلاینده‌هایی که باعث شده بود آمبولانس‌ها در میادین بزرگ شهر مستقر شوند به باشگاه خبرنگاران گفته بود که هوای تهران با میانگین شاخص کیفی ۱۵۲ در شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه قرار دارد.
محمد رستگاری اظهار داشت: براساس داده‌های به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی ،هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح شنبه در شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه قرار دارد. وی افزود: میانگین ذرات معلق با قطرکمتر از ۲.۵ میکرون به میزان ۱۵۲ بیانگر قرارگیری کیفیت هوای پایتخت نشینان در شرایط ناسالم برای تمامی افراد جامعه است.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه آلودگی هوای دیروزهم به دلیل وارونگی هوا بوده است، گفت: ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرداری منطقه ۴ با میانگین شاخص کیفی ۱۹۴؛ نا‌سالم‌ترین نقطه امروز پایتخت برای تمام افراد جامعه است.
رستگاری تأکید کرد: کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، ریوی و تنفسی از حضور، تردد و انجام فعالیت‌های بدنی در فضای آزاد خودداری کنند، البته این توصیه مشمول سایر شهروندان نیز می‌شود.
وی درباره دیگر شاخص‌های کیفی هوای دیروز گفت: میانگین مونواکسید کربن به میزان ۴۴ در شرایط پاک و ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون به میزان ۸۵ در شرایط سالم؛ وضعیت دیگر شاخص‌های کیفی هوای امروز پایتخت‌نشینان است.

در انتظار باد
اما در این بین تنها دلخوشی مردم پایتخت و شهرهای بزرگی مانند تبریز که این وارونگی را لمس کردند و نفسشان را به شماره انداخت وزیدن باد است، بادی که وعده داده شده تا یکی دو روز آینده می‌آید و آلودگی‌ها را از بین می‌برد اما در این بین وقتی در انتظار باد نشسته‌ایم صحبتی مطرح می‌شود که برایمان نا آشناس، اول از بابت اینکه صدا از سمت ساختمان داخلی محیط‌زیست در تهران هم در شرایط آلوده است و دوم اینکه درباره دانش مهار آلودگی اظهار اطلاع می‌کند!

ابتکار: دولت می‌داند
اما پاییز امسال شرایط جوی با سیاست‌های محیط‌زیستی، سازمان بانوی سبز پوش همراه نبود به گونه‌ای که در سه ماهه پاییز امسال ۳۴ روز هوای ناسالم داشتیم و بیش از ۱۰ روز از این روزها تهران در شرایط اضطرار قرار داشت، اما با این حال باز هم خبری از تلاش برای حل این مشکل وجود نداشت و ابتکار مانند همیشه ترجیح داد یا این ایام را در تهران نباشد یا مانند همیشه این معضل را به گردن دولت قبل بیندازد، ابتکار در آبان ماه امسال در مورد آلودگی هوای تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: دولت دقیقا می‌داند که برای آلودگی در کلان‌شهرها چکار باید بکند، اما رفع آلودگی هوا زمان‌بر است.
در سال ۱۳۷۹ هم اعلام کردیم این برنامه کوتاه‌مدت نیست و ده الی پانزده سال زمان خواهد برد. به جای اینکه بپرسیم چرا این مشکل حل نشده، باید بپرسیم چرا برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا مصوب سال ۷۹، طی یک دوره هشت ساله تعطیل شده بود؟!
اما سؤال اینجاست دولت که می‌داند باید برای رفع معضل آلودگی هوا چه کند؟ چرا تاکنون دست روی دست گذاشته و منتظر نشسته است تا باد و باران، بار مسئولیت را از دوش مسئولان بردارد، آیا به نظر دولت هنوز زمان آن نرسیده است که راهکارهای خود را برای کنترل معضل آلودگی هوا به کار گیرد؟
جوجه آلودگی هوا را در آخر پاییز شمردیم و دیدیم مردم تهران در پاییز ۳۴ روز را در هوای ناسالم نفس کشیدند و در سایه بی‌ابتکاری‌های مسئولان زمستان هم با آلودگی هوا آغاز شد، زمستانی که ذرات معلق و آلاینده هوا، هوایش را سنگین کرده است.
درحالی آلودگی هوا نفس‌های پایتخت را به شماره انداخته است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی می‌شد ایجاد آلودگی هوا را در تهران پیش‌بینی کرد و قبل از آنکه این معضل تشدید شود با راهکارهای پیشگیرانه جلوی ایجاد حالت اضطرار را در تهران گرفت.
علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس آبان‌ماه و همزمان با روزهای اوج آلودگی هوا در تهران در مصاحبه‌ای مطرح کرد که سازمان حفاظت محیط‌زیست باید پیش‌بینی می‌کرد که در این شرایط، هوای تهران به وضعیت اضطرار تبدیل نشود، و می‌توانستیم خودروها را به‌ترتیب زوج و فرد از در منزل اجازه تردد دهیم، وضعیتی که در ۲۳ آبان در تهران ایجاد شد قابل پیشگیری بود و می‎توانستیم غلظت آلودگی را زیر حد هشدار نگه داریم.

دانسته‌های محسوس و نزدیک شدن به پایان دولت
امروز هوا آلوده است و هر بار هوا به مرز اضطرار می‌رسد عده‌ای می‌آیند و صحبت‌هایی درباب مشکلات می‌کنند، خوشحالیم که اینبار یک ماه قبل از اینکه آلودگی اتفاق افتد خوانیدم که دولت می‌داند با آلودگی چه کند اما دانستن بی‌عمل مقبول جامعه‌ای نیست که از مسئولانش انتظار برآورد حداقلها را برای گذران زندگی دارند، خیلی خوب است که راه حل را یافته‌اید اما خوب‌تر خواهد شد اگر این راه حل را ارائه داده و باعث شوید مردم دانش شما را به شکل تحقق یافته در جریان زندگی روزمره خود حس کنند و اینطور نشود که فقط به دانشتان ببالید و عملی برای مهار این معضل که هر چه می‌گذرد بیشتر می‌شود، صورت دهید. خوشحالیم اینبار کنار مردمید، خوشحالیم اینبار فرمول مبارزه با معضل را یافتید، اصلا فکر نمی‌کنیم نزدیک شدن به زمان انتخابات در اظهارات اخیرتان تغییری ایجاد کرده باشد و صحبت‌های قبل را که می‌گفتید باید برای برطرف شدن مشکل آلودگی منتظر باد ماند را می‌گذاریم به پای اینکه آن زمان چون فرمول مشکل را مانند امروز در دست نداشتید راه چاره را گفتید و حالا منتظر اقدام عملی و محسوس هستیم البته در همین سال و در همین دولت.

سوشیانت آسمانی

https://siasatrooz.ir/vdcbf9b9.rhbzapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

علي
خانم ابتكار خوب ميداند كه خودرو هاي برقي كه آقاي جمشيد آرين اصل ميتوانند توليد كنند بخش عمده اي از آلودگي هواي كلانشهر ها را كم خواهد كرد ، اما اونوقت بعضي ها سرمايه شان كم ميشود پس بهتره همچنان خودرو برقي توليد نشه