از نصب خودپرداز در مطب و دادن شمارهحساب به بهانه نوبتدهیهای طلایی تا اخذ وجوه بالاتر از بیمارانی که میخواهند از طریق کارتخوان حق ویزیت بپردازند؛ اینها بخشی از ترفندهایی است که معدودی از پزشکان برای دور زدن قانون نصب کارتخوان پیش گرفتهاند...
بر اساس قانون مجلسیها پزشکان در سال ۱۳۹۸ ملزم شدند که در مطبهایشان از پایانه فروشگاهی یا همان کارتخوان استفاده کنند. قانونی که از همان ابتدا اما و اگرهای زیادی را به دنبال داشت؛ بهطوریکه برخی وضع این قانون را سدی در برابر گریزگاههای مالیاتی پزشکان دانسته و معتقد بودند که پزشکانی هرچند معدود با درآمدهای میلیاردی، فرار مالیاتی کلان دارند که باید از آن جلوگیری شود. به هر حال با وجود همه اما و اگرها و حواشی ایجاد شده، به پزشکان تا اول مهر ماه سال ۱۳۹۸ فرصت داده شد تا اقدام به نصب کارتخوان در مطبهایشان کنند و سازمان امور مالیاتی هم اعلام کرد که در صورت عدم اجرای قانون از سوی پزشکان، مجازاتهایی را در نظر گرفته است؛ بهطوری که علی رستمپور - مدیر کل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی - در گفتوگوی اخیر خود با ایسنا، با بیان اینکه طبق قانون با پزشکانی که به قوانین مالیاتی تمکین نکنند برخورد میشود، گفت: بر اساس قانون، کسانی که مکلف به نصب پایانه فروش یا صندوق مکانیزه فروش هستند، اگر این کار را انجام ندهند دو درصد از مجموع وجوه دریافتی آنها مشمول جریمه میشود. البته این اظهارات در حالی مطرح میشود که ضربالاجل سازمان امور مالیاتی برای نصب کارتخوان در مطب پزشکان به پایان رسیده و طبق گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی تنها ۳۰ درصد از پزشکان مشمول در این طرح ثبتنام کردهاند و ۷۰ درصدشان از قانون تمکین نکردهاند.
با این حال در روزهای آخر شهریور ماه نشستی در سازمان نظام پزشکی با حضور رییس کل سازمان امور مالیاتی و معاونین، رییس کل سازمان نظام پزشکی، معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی، معاون کل وزارت بهداشت، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رییس شورای عالی نظام پزشکی و رییس مجمع انجمنهای علمی گروه پزشکی ایران و جامعه جراحان کشور برای بررسی آخرین وضعیت نصب کارتخوان در مطب پزشکان برگزار شد و طرفین ماجرا توافق کردند که در کمیتهای مشترک و با حضور نمایندگان تامالاختیار، راهکارهای مناسب درباره بحث نصب کارتخوان و مالیات پزشکان بررسی شده و درباره حل مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی، در فضایی کارشناسانه، بدون تنش، تهدید و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور بحث و اطلاعرسانی شود.
برخی از پزشکان هم پا را از این فراتر گذاشته و برای پرداخت هزینهها از سوی منشی مطب شماره حساب پزشک یا شخص دیگری به بیمار ارایه میشود. سهیلا یکی از افرادی که تجربه این اتفاق را داشته است و میگوید: "یکبار با مطب یک متخصص پوست و مو تماس گرفتم و درخواست نوبت مراجعه داشتم. منشی به من گفت شماره حسابی را به شما میدهم. اول هزینه ویزیت را بپردازید تا بعد به شما نوبت بدهیم. تعجب کردم و منشی باز به من گفت اگر همین الان پول را واریز کنید، بهترین ساعت به شما نوبت میدهم." البته قطعا چنین تخلفاتی فقط از تعداد معدودی از پزشکان سر میزند و انصافا اکثریت جامعه پزشکی کشور با تمام توان در راه خدمترسانی به بیماران بدون ذرهای سوءاستفاده مالی یا مالیاتی کار میکنند. بیتردید اذهان عموم ایثارگریهای پزشکان در جبهههای جنگ و همچنین اقدامات خیرخواهانه پزشکان در بحرانها و حوادثی همچون سیل و زلزله و یا پزشکان جهادگری که با حضور در اردوهای جهادی در مناطق محروم حضور مییابند را فراموش نخواهد کرد. اما در عین حال باید سازوکاری هم برای برخورد با معدود پزشکان متخلف در این حوزه تعریف شود که واقعا عملیاتی باشد، نهاینکه همچنان طبیبان واقعی قانون را اجرا کنند و برخی هم در حاشیهای امن به تخلفاتشان ادامه دهند.
تخلفات کارتخوانی را به ۱۵۲۶ اعلام کنید
در هر حال، هرچند که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که مردم تخلفات کارتخوانی را به سامانه ۱۵۲۶ اعلام کنند تا با متخلفین برخورد شود و وزارت بهداشت هم بارها و بارها اعلام کرده که مردم بویژه در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی خارج از صورتحساب بیمارستان، وجهی را پرداخت نکنند و در عین حال هم تخلفات تعرفهای را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند، اما برخی بیماران برای اطمینان از حصول نتیجه، ناچار تن به تخلف این پزشکان میدهند. بنابراین به نظر میرسد نظام سلامت با کمک نظام اقتصادی کشور باید راهکاری اساسیتر و نظارتی دقیقتر را برای شناسایی متخلفین در نظر بگیرد؛ آن هم زمانیکه برخی از این متخلفین پزشکان معروفی هستند که به هر دلیلی برای خود اسم و رسمی هم به هم زدهاند.