میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی فرهنگ گزارش
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۰
 
 
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس:
«ویلایی‌ها» در این سینما ذبح می‌شود
داریم قافیه را در عرصه سینما می‌بازیم

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: متأسفانه ما در حال باختن قافیه در عرصه سینما هستیم و سینما را به سطحی‌نگری و بعضا‌ً ابتذال می‌کشانیم و مشکل این است که سیاست درستی در عرصه سینمای کشورمان ارائه نمی‌دهیم.
محمدحسین نیرومند در گفت‌وگو با پویا، درباره فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» گفت: واقعیت این است که ذائقه مخاطبان سینمای ایران طی این چند ساله تغییر کرده است و دیگر کسی نمی‌رود فیلمی مانند «ویلایی‌‌ها» را مشاهده کند. از طرفی این فیلم‌ها وقتی در سینماهایی مانند سینماهای حوزه هنری قرار می‌گیرد و فروش نمی‌کند، هم برای حوزه هنری خوب نیست چون زمانی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که درآمد داشته باشد، هم از طرفی دیگر برای خود فیلم خوب نیست، چراکه فروش پایین فیلم باعث می‌شود گروهی این‌گونه فیلم‌ها را بزنند. این واقعیت امروز سینمای ما است، تغییر ذائقه باعث شده که این فیلم‌ها فروش چندانی نداشته باشند.
وی ادامه داد: به‌نظرم باید این مشکل را از جای دیگری جستجو کرد. وقتی رسانه‌ها به یک فیلمی نمی‌پردازند، باعث می‌شود که آن فیلم اقبال چندانی نداشته باشد. رسانه‌ها باید پشت چنین فیلم‌هایی بیایند و با مصاحبه و گزارش مخاطبان را ترغیب به دیدن این‌گونه فیلم‌ها کنند. وقتی بخش تبلیغاتی یک فیلم درست کار نمی‌کند، نتیجه‌اش این می‌شود که کسی برای دیدن این فیلم‌ نمی‌رود. از مدت‌ها پیش بحث این بود که بخشی از یارانه‌هایی که دولت به تولید فیلم اختصاص می‌دهد، برود در سبد مصرف‌کننده و ادارات بتوانند بلیت‌ها را ارزانتر در اختیار مخاطبان قرار دهند. ولی متأسفانه این مهم انجام نمی‌شود در نتیجه یک سیستم منفعل به وجود می‌آید. وقتی این‌گونه فیلم‌ها ذبح می‌شوند جریان تولید متوقف می‌شود؛ چراکه وقتی یک فیلمساز مشاهده می‌کند که چنین برخوردی با فیلمش صورت می‌گیرد، انگیزه لازم را برای ساخت آثار بعدی‌اش از دست بدهد، این خطری است که باید آن را جدی بگیریم.
نیرومند درباره نقش انجمن سینمای دفاع‌مقدس در حمایت از فیلم‌هایی مانند«ویلایی‌ها» اظهار کرد: ما نیز باید به بهتر دیده شدن این فیلم کمک کنیم. یکی از تمهیداتی که برای دیدن این‌گونه فیلم‌ها اندیشیده شده «راوی فیلم» سازمان بسیج است که این‌گونه فیلم‌ها را در شهرهایی که فاقد سینما هستند به نمایش می‌گذارد. این کاری است که از دست ما برمی‌آید؛ اما کار بنیادی نیست، کار بنیادی زمان اتفاق می‌افتد که سیستم فرهنگی کشور متوجه شود که با همین مسیری که در حال طی کردن آن هستیم ذائقه مخاطبان تغییر می‌کند و این تغییر ذائقه منتج به از دست رفتن انگیزه فیلمسازان دفاع‌مقدس شده و باعث می‌شود که در چند سال آینده دیگر شاهد ساخت چنین فیلم‌هایی نباشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که "به‌نظر شما روی خوش نشان ندادن مخاطبان به فیلم‌هایی مانند «ویلایی‌ها» نتیجه جذاب نبودن این‌گونه فیلم‌هاست؟"، تصریح کرد: به‌نظرم این فیلم هم خوش‌ساخت و هم جذاب است. من وقتی آمار فروش فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران را مشاهده می‌کردم، متوجه شدم حدود ۱۴ فیلم طی این سال‌ها فروش خوبی داشته‌اند که بعضاً کمدی بوده‌اند، بقیه فیلم‌ها نتوانستند حتی سرمایه اولیه خود را بازگردانند. این نشان می‌دهد که مخاطبان امروزه علاقه‌مند به فیلم‌های کمدی شده‌اند. خوب، چه‌کسی می‌تواند این ذائقه را بار دیگر در جهت درست خود تغییر دهد؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌ویژه سازمان صداوسیما، صداوسیما باید برنامه‌هایی تولید کنند که مردم به دیدن فیلم‌های مناسب ترغیب شوند.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس درباره تقسیم سالن‌های سینمایی بین فیلم‌های سینما گفت: به‌نظرم این موضوع برگردد به ماجرای عرضه و تقاضا، افرادی که سالنهای سینمایی کشور را تقسیم می‌کنند، می‌دانند که فیلم‌های کمدی تقاضاکننده بیشتری نسبت به فیلم‌های دیگر دارند. به‌نظرم دادن سالن‌های سینمایی بیشتر به فیلمی مانند «ویلایی‌ها» به‌ضرر این فیلم است، چراکه آن وقت می‌گویند فلان تعداد سینما در اختیارش قرار داشت و نفروخت. مشکل اصلی ما این است که متأسفانه ما در حال باختن قافیه بازی در عرصه سینما هستیم و سینما را به سطحی‌نگری و بعضا‌ً ابتذال می‌کشانیم. مشکل این است که سیاست درستی در عرصه سینمای کشورمان ارائه نمی‌دهیم.

کد مطلب: 99518
 
Share/Save/Bookmark