قطعا نيازي به توضيح اضافه نيست. خبر در بخشهاي مختلف خبري پخش شده است. تيتر و عكس اكثر روزنامهها به همين حادثه اشاره دارد. باز هم هواپيما وسيلهاي براي مرگ عدهاي از هموطنانمان شد و اينبار هم مديران و مسئولان درپي يافتن علت حادثهاند.
دستور رئيسجمهور: پرواز اين مدل هواپيما فعلا ممنوع
در جلسه ديروز هیأت دولت که به ریاست دکترحسن روحانی رئیسجمهوری برگزار شد، وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ متعلق به شرکت سپاهان ارائه کردند. روحانی با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسفبار، ضایعه درگذشت تعدادی از هموطنان عزیز را به خانواده آنان و ملت بزرگ ایران تسلیت و شفای عاجل مصدومان حادثه را از درگاه خداوند مسألت کرد.
رئیسجمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیبدیدگان این سانحه صورت پذیرد. دکتر روحانی همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارائه نماید و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.
سازمان هواپیمایی علت را بررسی کند
رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی به خانواده کشتهشدگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تسلیت گفت و از سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر سازمانهای مسئول خواست تا علت بروز این سانحه را مورد بررسی و شناسایی قرار داده و نتیجه را اعلام کنند.
متن پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
وقوع حادثه غمبار سقوط هواپیمای مسافربری مسیر تهران - طبس در نزدیکی فرودگاه مهرآباد که منجر به جان باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان عزیز شد موجب تاسف و تاثر گردید.
لازم است دستگاههای امدادرسان در اسرع وقت به یاری و کمک حادثهدیدگان اقدام کنند و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر سازمانهای مسئول علت بروز این سانحه را مورد بررسی و شناسایی قرار داده و نتیجه را اعلام کنند. اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت این ضایعه به خانوادههای مصیبت دیده، برای مصدومان آرزوی شفای عاجل از درگاه خداوند متعال مسئلت میکنم.
دستور دادستان تهران برای پیگیری پرونده سقوط هواپیمای مسافربری
دادستان تهران دستور پیگیری پرونده سقوط هواپیمای مسافربری در اطراف فرودگاه مهرآباد را صادر کرد.
عباس جعفری دولت آبادی در اینباره اظهار کرد: از نخستین لحظه سانحه سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در اطراف فرودگاه مهرآباد تهران دو نفر از معاونین دادستان تهران شامل سرپرست دادسرای امور جنایی و سرپرست دادسرای فرودگاه در محل حادثه حاضر شدند و اقدامات لازم برای حفظ صحنه صورت داده و دستورات مقتضی را برای انجام کارشناسی و پیگیری امور مربوط به اولیای دم صادر کردند.
وی افزود: تعداد ۳۹ نفر از جان باختگان این سانحه با دستور مقام قضایی به سازمان پزشکی قانونی انتقال یافته و اقدامات لازم برای شناسایی هویت آنان توسط عوامل پزشکی قانونی از جمله از طریق آزمایشهای دیانای آغاز شده است.
دادستان تهران ادامه داد: جعبه سیاه هواپیما نیز در محل سانحه کشف شده و برای بررسی علت سقوط با دستور مقام قضایی تحویل کارشناسان مربوطه گردیده است. وی گفت: دو نفر از معاونین دادسرا با حضور در مراکز درمانی ضمن عیادت از مصدومان سانحه ، اظهارات آنان را درخصوص چگونگی بروز این سانحه اخذ کردند.
اين گزارش را آهسته بخوان؛ در خانه را ببند تا كسي نشوند بازهم يك هواپيما سقوط كرد. كه باز هم آدم هايي كشته شدند. اين گزارش را آهسته بخوان تا آنها كه هنوز قلبشان قلب است و جان آدمي را به بهاي اندكي نميفروشند بابت اين تلخترين مردادنگار ضربان بودنشان از حركت نيفتد.
اين گزارش را آرام بخوان اما بلند فرياد بزن كه چه شد كه اينگونه جان عزيزانمان از بين رفت؟
كه چگونه آسمان تهران دگربار سرخ شد و پرواز مرگي ديگر در آسمان اين شهر رقم خورد تا از ياد نبريم تنها مرگ است كه فراموشمان نميكند.
ديروز صبح یک فروند هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ به شماره پرواز ۵۹۱۵ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان با ۴۸ سرنشین ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد به مقصد طبس پس از برخاستن از باند فرودگاه با عبور از شهرک مسکونی آزادی پس از برخورد به دیواره حائل کارخانه شیشهسازی مینا (کیلومتر ۶ جاده مخصوص بلوار مینا) دچار سانحه شد.
در این سانحه از مجموع ۴۸ سرنشین هواپیما ۳۷ نفر در دم کشته شدند و دو نفر نیز از مسافران در بیمارستان جان خود را از دست دادند. ۹ نفر از مصدومان نیز هماکنون در بیمارستان تحت مداوا و زنده هستند.
براساس آنچه یکی از بازماندگان این سانحه درباره سقوط هواپیما ميگويد موتور راست هواپیما اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد از کار افتاد و مشخص شد که هواپیما قصد بازگشت به فرودگاه را دارد.
ظاهراً موقع برگشتن، بال هواپیما به جایی برخورد کرده و دچار سانحه شد؛ این اتفاق حدود سه دقیقه پس از پرواز و بلافاصله پس از برخاستن رخ داد.
اين در حالي است كه هداوند، رئیس اورژانس تهران درخصوص علت سقوط اين هواپيما گفت: هواپیما به دیوار انتهای باند برخورد کرده است بنابراین افرادی که در صحنه بودهاند آسیب جدی ندیدهاند و حادثه در محدوده خود باند مهار شده است.
هواپیمای سقوط کرده ساخت داخل بوده است
هواپیمایی که ديروز سقوط کرده از نوع ایران ۱۴۰ و ساخت داخل و مهندسی شده از سوی شرکت هسا بوده است.
این هواپیما که از روی مدل آنتونوف ۱۴۰ روسی ساخته شده پیش از این نیز یک بار سابقه سقوط در سال ۲۰۰۹ میلادی را با کشته شدن همه پنج سرنشین را ثبت کرده است.
این هواپیما که برای استفاده مسافربری منطقهای در سطح کوچک ساخته شده، قابلیت حمل و جابجایی ۳۵ تا ۱۰۰ نفر را دارد که در سقوط صبح ديروز ۴۸ مسافر را حمل میکرده است. این نوع هواپیما در دو گروه جت و توربو ساخته میشود که از سال ۱۳۸۷ رسما ساخت و تولید آن در ایران استارت خورده و همچنین بناست نوع جدیدتر از آن نیز مورد استفاده و ساخت قرار گیرد.
سپاهان، شرکت هواپیمایی هواپیمای سقوط کرده نیز مربوط به صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) میشود که جزو یکی از قدیمیترین شرکتهای هواپیمایی ایران است. این شرکت که بیشتر در حوزه خدمات مهندسی و فنی هواپیمایی فعالیت میکند پروازهایی را نیز در نقاط مختلف کشور و بیشتر در برد محدود مدیریت میکند.
طراحی و ساخت و مونتاژ بالگرد، هواپیماهای نظامی و آموزشی، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای مسافربری جز و اصلیترین فعالیتهای شرکت هساست که در کنار آن خدمات مهندسی، فنی و تجهیزاتی هواپیماهای فعال در کشور را نیز شامل میشود.
علت سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ بررسی میشود
در حاليكه هنوز علت اصلی سقوط این هواپیما اعلام نشده است ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هیأتی ویژه را مأمور پیگیری این موضوع کرد.
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی دستوری فوری، هیأتی ویژه را مأمور پیگیری این موضوع کرد.
اين در حالي است كه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون عمران خواست تا حادثه دلخراش سقوط هواپیما در حوالی فرودگاه مهرآباد را بررسی کند.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابیفرد در مأموریتی به کمیسیون عمران، گفت: کمیسیون دلایل وقوع حادثه را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد. ابوترابی متذکر شد: با وجود پیگیریهای دولت و مجلس طی سالهای گذشته شاهد بهبود فضای پرواز نبودیم که باید این مسأله پیگیری شود. امیدوارم در خطوط پروازی با تلاش مدیران فنی و تیمهای پروازی شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.
حبيبي، معاون استاندارد پرواز هواپیمایی کشور نيز اعلام کرد: علت دقیق سانحه سقوط هواپیمای مسافربری در تهران باید توسط تیم بررسی حادثه اعلام شود. همچنین مجیدی معاون وزیر راه نیز اعلام کرد: کمیسیون بررسی سازمان هواپیماییهای کشوری در محل حضور داشته و لذا علت بررسی سانحه با بررسي جعبه سياه متعاقبا اعلام میشود.
محل حادثه سقوط هواپیما پاکسازی شد
معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مشکل ترافیکی خاصی نداریم و هم در محل حادثه و هم در سایر نقاط شهر تهران ترافیک عادی روزانه در جریان است.
سرهنگ پرویز حسینی معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با فارس در مورد آخرین وضعیت ترافیکی و محدودیت مقطعی محل حادثه سقوط هواپیما در تهران اظهار داشت: محدودیت در اطراف محل سانحه یعنی در شمال به جنوب و جنوب به شمال خیابان دهکده به سمت تقاطع شیشه مینا داشتیم چرا که حادثه در خود تقاطع رخ داد و یک محدوده ۳۰۰ -۴۰۰ متری شامل این محدودیت مقطعی بود.
معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: سقوط هواپیما به جز محدوده فوق بر خیابانهای دیگر شهر تهران مسئله ترافیکی خاصی وارد نکرد.
وی ادامه داد: هماکنون معبر پاکسازی و قطعات هواپیما جمعآوری شده و خودروهای آتشنشانی نیز محل را شستو شو دادند و محدودیت مقطعی نیز لغو شده است. سرهنگ حسینی خاطرنشان کرد: مشکل ترافیکی خاصی نداریم و هم در محل حادثه و هم در سایر نقاط شهر تهران ترافیک عادی روزانه در جریان است.