رئیس شورای شهر تهران گفت: آنچه که ما در حال حاضر اطلاع داریم، طرحی درباره ترافیک تهران تهیه شده و شهرداری تلاش میکند که این طرح به تصویب برسد، ولی هنوز مسیرهای قانونی طی نشده است.
محسن هاشمی درباره طرح جدید ترافیک تهران و موضوعاتی که در اینباره اعلام میشود، گفت: هنوز اعلام رسمی درباره طرح ترافیک نشده است و معاون شهردار تلاش میکند ایدههایی که در اینباره وجود دارد را مطرح کند و مصوبات آن را بگیرد. وی بیان داشت: هنگامی که شروع به فعالیت در مورد طرحی میشود، طبیعی است که پرسش و پاسخهای آن نیز آغاز میشود و در مورد طرح، مسائل دیگری را مطرح میکنند.
هاشمی افزود: آنچه که ما در حال حاضر اطلاع داریم، طرحی درباره ترافیک تهران تهیه شده و به شورای عالی ترافیک تهران نیز الصاق شده است و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تلاش میکند که این طرح به تصویب برسد، ولی هنوز مسیرهای قانونی خود را طی نکرده است. وی افزود: طرح جدید ترافیک باید در شورای شهر و شورای عالی ترافیک به تصویب برسد و سپس درباره جزئیات آن توضیحات لازم ارائه شود.
رئیس شورای شهر گفت: دیروز نیز معاون حملونقل و ترافیک شهر تهران در جلسه هماندیشی اعضای شورا توضیحاتی را درباره این طرح ارائه داد که به نظر میرسد کلیات طرح مورد تأیید است، ولی در جزئیات باید مواردی بیشتر باید مورد بحث قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه طرح ترافیک تا فروردینماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: بیش از ۲۰ سال از طرح ترافیک فعلی میگذرد و در ابتدا تنها ۲۰ هزار خودرو اجازه ورود به طرح ترافیک را داشتند و ۴ هزار خودرو نیز میتوانستند به صورت روزانه این طرح را خریداری کنند، ولی در حال حاضر برای ورود به محدوده طرح ترافیک بیش از ۱۰۰ هزار خودرو مجوز دارند و به همین دلیل، آلودگی هوای تهران کاهش نمییابد و عملاً انگار طرح ترافیکی اجرایی نمیشود و به همه کارت ورود به محدوده را دادهایم. از سوی دیگر، درآمدی هم نصیب شهرداری تهران نمیشود، چون تورم زیاد است.
هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر با درنظر گرفتن خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح میشوند، میتوان تعداد آنها را ۲۰۰ هزار خودرو اعلام کرد و ما سعی میکنیم در طرح جدید ترافیک، ورودیها به محدوده را کم کنیم. وی افزود: ۲۰ هزار خودرو برای ورود به طرح ترافیک تبدیل به ۱۲۳ هزار خودرو شده است و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که چرا در این بازه زمانی این اتفاق افتاده است.
وی اظهار داشت: کارتهای شناور اقدام مناسبی بود ولی به صورت مناسب از آن استفاده نمیشد. کارتهای شناور به صورت غیرقانونی در اختیار افرادی قرار گرفته بود که مجوز آن لغو شد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارت به صورت غیرقانونی دراختیار بعضی از افراد قرار داشت.
طرح جدید ترافیک در دولت تصویب شد
رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت که طرح جدید ترافیک در شورای عالی ترافیک تصویب شده و این طرح به احتمال قوی در شورا هم به تصویب میرسد.
محمد علیخانی در گفتوگو با فارس گفت: این طرح در شورای عالی ترافیک تصویب شده و در حال حاضر باید در شورای شهر تصویب شود. قرار است شهرداری ظرف یکی، دو روز آینده لایحه را به شورای شهر ارسال کند. وی گفت: احتمالاً لایحه بازنگری طرح ترافیک جدید به جلسه آینده شورای اسلامی شهر تهران برسد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح به تصویب میرسد، گفت: معلوم نیست اما با کلیات آن همه اعضای شورا موافق هستند و ممکن است در جزئیات آن تغییراتی ارائه شود. علیخانی ادامه داد: آن طور که ما امروز (دیروز) جلسه داشتیم اکثریت اعضا بر بازنگری طرح تأکید داشتند ولی بر روی جزئیات باید بعد از آمدن لایحه بررسیهای لازم صورت گیرد. این طرح حتماً تعیین تکلیف میشود و اگر طرح به تصویب نرسد همان طرح قبلی اجرا میشود.
رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که معاون حملونقل شهرداری تهران اعلام کرده که در صورت عدم تصویب طرح جدید در اجرای طرح قبل نیز تغییراتی صورت میگیرد، گفت: مجدداً باید لایحه به شورا ارائه شود اما باید ابتدا لایحه بازنگری تعیین تکلیف شود و اگر تصویب نشد تصمیمگیری درخصوص نحوه طرح ترافیک در سال آینده اعلام میشود.
علیخانی گفت: به احتمال زیاد این طرح تصویب میشود اما جزئیات آن قطعاً تغییراتی میکند ولی کلیات آن حتماً تصویب خواهد شد. وی درخصوص نرخهای پیشنهادی اعلام شده در طرح جدید ترافیک از سوی شهرداری، گفت: این نرخها در حد پیشنهاد است و باید شورا در این زمینه تصمیمگیری کند.
وی گفت: استثنائاتی وجود دارد ممکن است برای برخی اقشار مانند جانبازان، معلولین، بیماران خاص تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
علیخانی درخصوص سهمیه خبرنگاران برای طرح ترافیک، گفت: هر عضو میتواند پیشنهادی در این زمینه ارائه کند، بعد به رأی گذاشته میشود. ممکن است هر پیشنهادی مطرح شود و بازنگری طرح جدید حتماً در جلسه علنی مورد بررسی قرار میگیرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح تا ۱۵ بهمن تصویب میشود، گفت: باید دید چقدر زمان برای تصویب صرف میشود ولی فکر کنیم این طرح به تصویب برسد.
رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که زیرساختهای لازم برای اجرای طرح فراهم است، گفت: شهرداری معتقد است که زیرساختها فراهم است اما برای طرحی که ما در نظر داریم که میزان دریافتیها باید براساس پیمایش صورت گیرد دوربینها نمیتواند این کارها را انجام دهد ممکن است طرح ما در داخل مصوبه بیاید و مکمل طرح شهرداری شود و در آینده این طرح هم اجرایی شود.
وی ادامه داد: ما میزان پیمایش و زمان حضور را مبنا قرار میدهیم به هر حال ممکن است کسی ۵ کیلومتر در داخل محدوده تردد کند و کسی صد کیلومتر. در طرح شهرداری این موضوع یکسان دیده شده و یک قیمت برای آن پرداخت میشود ولی ما معتقدیم که باید هر دو موضوع لحاظ شود.