?>?> پازل‌های مترو در پایتخت تکمیل می‌شود | سیاست روز
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۵
کد مطلب : 93768
افتتاح خط ۳ متروی تهران با حضور روحانی و قالیباف؛

پازل‌های مترو در پایتخت تکمیل می‌شود

پازل‌های مترو در پایتخت تکمیل می‌شود

نيمه شمالی خط سه مترو تهران سه‌شنبه با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و نیز محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران به بهره‌برداری رسید. تا آغازی باشد برای افتتاح بزرگترین خط متروی خاورمیانه.
نيمه شمالی خط سه مترو تهران به طول ۱۸ کيلومتر، حد فاصل ايستگاه شهيد بهشتی - ايستگاه مترو قائم در شمال شرقی تهران ديروز با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و نیز محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران به بهره‌برداری مي‌رسد.
به گفته محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران ساخت خط ۳ مترو تهران ۴ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته و در صورتی که هزینه ساخت این خط با هزینه امروز محاسبه شود این هزینه عددی برابر با ۹ هزار میلیارد تومان است. ۱۸ کیلومتر از این خط که ديروز به بهره‌برداری رسيد در مدت ۱۴ ماه و با صرف بودجه ۲ هزار ميليارد تومان ساخته شده است.
با بهره‌برداری از بخش شمالی خط سه، طولانی‌ترين خط مترو خاورميانه به طول ۳۷ کيلومتر تکميل و ظرفيت جابجايی مسافر در ناوگان مترو تهران حدود يک ميليون نفر مسافر در روز افزايش مي‌يابد. همچنین با افتتاح اين خط، ساليانه ۵۵۰ ميليارد تومان در مصرف سوخت - معادل ۲۲۵ ميليون ليتر سوخت - صرفه جويی مي‌شود.
گفتنی است خط ۳ مترو تهران در ايستگاه شهيد بهشتي با خط يک، در ايستگاه ميدان ولی عصر( عج ) با خط ۶، در ايستگاه چهارراه ولی عصر (عج) با خط ۴ و در ايستگاه مولوی با خط ۷ مترو تقاطع و تبادل مسافر دارد.
مجموع زیربنای ایستگاه‌های خط ۳ مترو، بالغ بر ۳۰۰ هزار متر‌مربع است. برای احداث این خط، ۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری شده،۲ میلیون متر‌مکعب بتن و ۲۵۰ هزار تن میلگرد نیز به کار رفته است.
با اتمام مجموع ایستگاه های خط ۳ مترو، سهم جا‌به‌جایی این خط در مجموع به یک میلیون جا‌به‌جایی در روز افزایش مي‌یابد و روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار ساعت در وقت شهروندانی که از این خط استفاده می‌کنند صرفه‌جویی می‌شود.همچنین با بهره‌برداری از این خط، زمان سفر از بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران تا لواسانات در شمال شرق تهران به نصف میزان موجود کاهش پیدا می‌کند.
بنابراین گزارش ایستگاه متروهای احداث شده در خط سه مترو تهران عبارتند از: شهید بهشتی، شهدای رسانه، میدان ولیعصر، ولیعصر، منیریه، راه‌آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، عبدل‌آباد و آزادگان است که با افتتاح ۱۸ کیلومتر دیگر از این خط در نیمه شمالی چهار ایستگاه نوبنیاد، شهید بهشتی به سمت قائم، قائم و شهید زین‌الدین به آن افزوده شد.
خط ۳ به عنوان خطی قطری که بیشتری دسترسی شمالی جنوبی را به شهروندان می‌دهد. این خط دارای ایستگاه‌هایی همانند سهروردی، هروی، قدوسی، بنی‌هاشم و محلاتی است که ساخته و تکمیل است اما افتتاح آنها در گرو تکمیل تجهیزات و ساخت نمای بیرونی ایستگاه‌های آن است. این ایستگاه‌ها نیز متناسب با ساخت نمای ایستگاه و تهیه تجهیزات مورد نیاز یکی پس از دیگری در ماه‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسند.

قالیباف: اگر دولت کمک کند، ظرفیت مترو را به ۱۰ میلیون نفر در روز می‌رسانیم
شهردار تهران با اشاره به اینکه اعتبارات مترو در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و تنها نیاز به تأیید رئیس‌جمهور دارد گفت: با تأیید این موضوع، امکان افزایش جا‌به‌جایی مسافر مترو از حدود ۳ میلیون نفر در روز به ۱۰ میلیون نفر تا شش ماهه اول سال ۹۶ وجود دارد.
محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح نیمه شمالی خط سه مترو تهران که با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور، جمعی از وزیران و نیز اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، با ارائه این قول که در صورت همراهی دولت ظرفیت روزانه جا‌به‌جایی مسافر در متروی تهران را که اکنون سه میلیون نفر است در شش ماهه اول سال ۹۶ به ۱۰ میلیون نفر افزایش مي‌یابد، عنوان کرد: برای کار نکردن با توجه به شرایطی که کشور در سال‌های گذشته داشته است، مي‌توان گفت ده‌ها دلیل وجود دارد اما خدمت به مردم تنها دلیل ادامه فعالیت‌ها در مجموعه مدیریت شهری است.
وی با بیان اینکه متروی تهران را نه اعتبارهای عمرانی بلکه اراده کارگران و مهندسانی که در اعماق زمین فعالیت مي‌کنند می‌سازد، گفت: در ساخت نیمه شمالی خط ۳ تنها به دلیل وجود یک مانع در مسیر در مدت زمان یک هفته ۴۵۰ متر حفاری و لاینینگ انجام شد که این رکورد بی‌سابقه است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه ساخت و توسعه مترو در نقاط مختلف شهر منجر به ایجاد سر و صدا و گرد و خاک برای شهروندان نیز می‌شود، اظهار کرد: با این وجود حمل‌و‌نقل آسان همانند امنیت و آزادی حق عمومی تمام شهروندان است. قالیباف در تشریح پیامدهای مثبت توسعه مترو گفت: مترو نه تنها منجر به توسعه اشتغال و صنعت، ایجاد حمل‌و‌نقل آسان و کاهش ترافیک و پاسداشت محیط‌زیست می‌شود در زمان بحران محلی دفاعی مطمئنی برای شهروندان است.
شهردار تهران ادامه داد: مردم با مترو به آسایش و صرفه‌جویی در وقت و هزینه خود دست می‌یابند. وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از بودجه مدیریت شهری صرف نگاه داشت شهر مي‌شود، گفت: ۷۰ درصد بودجه شهرداری متمرکز بر موضوعات توسعه ای است که حداقل ۵۸ درصد آن به حمل‌و‌نقل اختصاص مي‌یابد.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه مشکلات دولت را با تمام وجود درک مي‌کنیم، اذعان کرد: ما مي‌دانیم دولت در شرایط سختی است و مي‌دانیم مطالبه‌گری باید منطق داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته توسعه متروی تهران در شرایطی انجام شده است که بودجه تصویب شده توسط مجلس بسیار کمتر از ساخت حتی یک کیلومتر از مترو بوده است به طور مثال در سال ۹۱ که ساخت هر کیلومتر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است مجلس ۲۷۰ میلیارد تومان برای توسعه متروی تهران به عنوان سهم دولت مصوب کرده است که تنها ۱۰۹ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
قالیباف با اشاره به اینکه باور ما بر این است بدون حذف اعتبار و ردیف بودجه سایر فعالیت‌ها امکان توسعه مترو وجود دارد، گفت: درحال حاضر پیگیری‌هایی در این خصوص انجام شده و حتی در کمیسیون اقتصادی دولت نیز مطرح شده است و تنها نیاز به تأیید رئیس جمهور دارد به گونه ای که با تأیید این موضوع امکان افزایش جا به جایی مسافر از حدود ۳ میلیون نفر در روز به ۱۰ میلیون نفر تا شش ماهه اول سال ۹۶ وجود دارد.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهری در دولت‌های مختلف به رسمیت شناخته نشده بود، تأکید کرد: درحال حاضر مجموعه مدیریت شهری در هماهنگی کامل با دولت به سر مي‌برد و در صورتی که کوچکترین مشکلی وجود داشته باشد با مذاکره و گفت وگو با مجموعه وزیران و دولت آن را برطرف مي‌کنیم.
قالیباف با اشاره به اینکه دولت با برداشتن تحریم های ظالمانه بار بزرگی را از دوش مردم برداشت، عنوان کرد: این دولت فرصت های بزرگی پیش رو دارد باور بنده این است اگر دولت یازدهم به دلیل موفق نباشد مردم و انقلاب صدمه مي‌بینند.
شهردار تهران در پایان تأکید کرد: ما حاضر به صدمه به انقلاب و مردم نیستیم لذا با تمام وجود تلاش مي‌کنیم تا اقتصاد مقاومتی که تنها راه نجات کشور مقابل استکبار است محقق شود.

آغاز پذيرش مسافر در نيمه شمالي خط ۳ مترو
علي عبدالله‌پور جانشين فني مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه با بيان اينكه ۴ ايستگاه قائم(عج)، نوبنیاد، شهید زین‌الدین و ايستگاه تقاطعي شهید بهشتی در خط۳ مترو تهران بلافاصله پس از مراسم افتتاحيه كار خود را آغاز كرد گفت: در گام نخست اين ايستگاه‌ها در ساعات ۱۰ تا ۱۵ هر روز خدمات ارائه مي‌دهند و فاصله گذر قطار در اين بخش هر ۳۰ دقيقه يكبار است. وي تصريح كرد: در آينده نزديك با افزايش امكانات سطح خدمات نيز افزايش مي‌يابد.
عبدالله‌پور در ادامه از افزايش يك ميليون نفري ظرفیت جابه‌جایی مسافر در ناوگان مترو تهران با افتتاح اين خط خبر داد گفت: امروز جابه‌جايي مسافران در ايستگاه‌هاي تازه افتتاح شده به صورت رايگان انجام مي‌شود. وي با اشاره به اينكه ايستگاه قائم که در شمال شرقی شهر قرار دارد اكنون در کمتر از یک ساعت شهروندان را تا ایستگاه آزادگان در جنوب غربی شهر جابه‌جا مي‌كند افزود: این خط مترو كه طولاني‌ترين و بزرگترين خط ريلي خاورميانه هم محسوب مي‌شود، به‌علت عبور از خیابان‌هاي اصلي شهر همانند خيابان ولیعصر، می‌تواند جایگزین مناسبی برای ترددهايي باشد كه اكنون با وسایل نقلیه شخصی صورت مي‌گيرد.
جانشين فني مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران خاطر‌نشان كرد: فاصله بین ایستگاه‌ها به‌طور متوسط یک کیلومتر است؛ اما در فاصله ۲ ایستگاه محلاتی و اقدسیه که مراحل ساخت را طی می‌کند، فاصله به ۲۲۰۰ متر می‌رسد.
گفتني است، خط سه مترو تهران با طول ۳۷ کيلومتر، از ايستگاه آزادگان در ابتداي جاده ساوه آغاز شده و پس از گذشتن از نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، قلعه‌مرغي، راه‌آهن، مولوي، منيريه، امير‌اکرم، چهارراه وليعصر‌(عج)، ميدان وليعصر‌(عج) و فاطمي با تغيير جهت در ايستگاه شهيد قدوسي در ايستگاه ميدان قائم به پايان مي‌رسد.
گفته می‌شود خط ۳ متروی تهران که طولانی ترین ئط متروی خاورمیانه نام گرفته است طبق وعده شهردای و کمک شورای شهر قرار است تا پایان سال همه ایستگاه های آن تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این کار می‌توان زمان سفرهای درون‌شهری پایتخت‌نشینان را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در عین حال در صرف‌جویی سوخت هم گام موثری بردارد تا شاید هوای آلوده پایتخت را بهبود بخشد.

https://siasatrooz.ir/vdcc4mqo.2bq1e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی