شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی در سال 95 ....
بهتر می شود
بدتر می شود
فرقی نمی کند
 
داخلی جامعه خبر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۵
 
 
ادامه‌دار بودن آلودگی هوا
وقتی «باران» یار «ابتکار» نمی‌شود!

آلودگی هوای کلانشهرها مشکل جدیدی نیست اما عادت کرده بودیم هوا با باران پاک شود تا هم مردم نفسی بکشند و هم محیط‌زیست پاکی هوا را به نام خود ثبت کند اما دیگر آسمان با ادعاهای رئیس محیط‌زیست یار نمی‌شود و زور باران هم به آلودگی هوا نمی‌رسد.
به گزارش فارس، معضل آلودگی هوای کلانشهرها بحث تازه‌ای نیست و قدمت آن به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم می‌رسد. نگاهی به تاریخچه قانون‌گذاری در حوزه آلودگی‌ها نشان می‌دهد که اولین قانون خاص در این حوزه به آلودگی هوا اختصاص یافته و قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۴ حاصل سابقه طولانی این معضل در کشور است.
اما معصومه ابتکار به محض ورود مجدد خود بر کرسی سازمان حفاظت محیط‌زیست تمامی این مشکل را بر سر دولت قبل هوار کرد و با متهم کردن تولید داخلی علت آلودگی هوای کلانشهرها را بنزین تولید داخل دانست و راه‌حل آن را با در واردات بنزین جست‌وجو کرد. اتفاقا بخت هم با او یار شد و هوای کلانشهرها به یُمن باد و باران‌های پی‌درپی نسبت به سال‌های ماقبل آن به مقدار هرچند ناچیزی پاکتر بود. اما مشکل او زمانی آغاز شد که دیگر آسمان با ادعاهای او یار نشد و وضعیت هوای پایتخت حدود ۴۵ روز به وضعیت قرمز رفت.
ابتکار پاکی هوای آن روزهایی را که باد و باران دود و غبار از چهره شهر زدوده بودند را به نام خود پلاک زده بود و حالا که وضعیت تغییر کرده باز هم دست به دامان همان توجیه نخ‌نمای «همه تقصیرها گردن دولت‌های قبل است» رفته و می‌گوید برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را ما در سال ۸۴ آغاز کردیم ولی دولت‌های نهم و دهم آن را متوقف کردند و الان برای نتیجه‌بخشی آن نیازمند ۱۰ سال دیگر زمان هستیم.
ظاهراً قرار است با گذشته خود زندگی کنیم سؤال اینجاست که در طول همین نزدیک به ۴ سالی که مسئولیت برعهده ابتکار بود چه اقدامات مؤثری در این حوزه انجام شده است. چقدر از همین قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴ را اجرایی کردیم؟ آیا صنایع اطراف تهران به درستی پایش می‌شوند؟ چرا مرتب بر فهرست واحدهای آلاینده افزوده می‌شود و اتفاقاً آنهایی که از فهرست هم خارج شده‌اند وقتی به سراغشان می‌رویم وضعیت زیست‌محیطی مطلوبی در کاهش آلودگی آنها شاهد نیستیم.
در زمینه خودروها و موتورسیکلت‌های الکتریکی چه گام مثبتی برداشتیم و چه حمایت‌هایی از تولید‌کنندگان آنها انجام دادیم؟ برای پایش منابع آلاینده تجاری، خانگی و متفرقه چه قدم‌های مؤثری برداشته‌ایم؟ به جز چند واحد تولید شن و ماسه که اتفاقاً آلایندگی آنها صرفا گرد و غبار و فاقد گازهای آلاینده جوی است در مواقع اضطرار آلودگی چند واحد آلاینده را تعطیل کرده‌ایم و تا پایان رفع آلودگی اجازه فعالیت مجدد نداده‌ایم؟ متأسفانه در پاسخ به تمامی سؤالات فوق باید فقط یک کلمه گفت: «تقریباً هیچ!».
همه اینها در حالی است که کشتی به گل نشسته یکی از معاونت‌های اصلی این سازمان با نقش کلیدی آگاهی‌رسانی و مطالعه و پژوهش در این حوزه بیش از دو ماه است که فاقد ناخداست، معاونت آموزش و پژوهش. هر چند سایر حوزه‌های این سازمان هم که دارای ناخدا هستند حرکت چشمگیری از خود نشان نداده‌اند و بیش از یک سال تنها دفتر مسئول در حوزه آلودگی هوا فاقد مدیرکل بود.

کد مطلب: 98006
 
Share/Save/Bookmark