شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی در سال 95 ....
بهتر می شود
بدتر می شود
فرقی نمی کند
 
داخلی فرهنگ خبر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۶
 
 
رئیس هیات مدیره خانه سینما در نشست خبری:
تا زمانی که منتظر بودجه دولت باشیم نتیجه خوبی نمی‌گیریم
تا زمانی که منتظر بودجه دولت باشیم نتیجه خوبی نمی‌گیریم
 

نشست خبری هیأت مدیره خانه سینما روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در خانه سینما برگزار شد.
همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما در ابتدای این نشست در ارتباط با برنامه‌هایشان گفت: در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می‌بریم و تمام مدیران در دوره‌های قبل تلاش قابل توجهی انجام داده‌اند که به زعم ما سنگ بنای خوبی را گذاشته‌اند.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برنامه‌های درست و اصولی دارد که با برنامه‌های ما همخوانی دارد. اما بگذارید اشاره‌ای داشته باشم که برخی از رسانه‌ها به چند شغله بودن مدیرعامل خانه سینما و بنده اشاره داشتند که باید بگویم خانه سینما تلاش دارد که در همه زمینه‌ها که ارتباطی با اهالی سینما و سینما دارد کرسی‌های ثابتی داشته باشد تا اصنافی در چنین جایگاه‌های حضور داشته باشند.
او همچنین در ادامه گفت: مبنای هیأت مدیره بررسی فعالیت‌های دوره‌های قبل است، به طور مثال یکی از مواردی که مطرح بود طرح امنیت شغلی است که قول می‌دهیم در ۶ ماه آینده این مسئله حل شود، جهش شغلی در سینمای ما جزو مسائلی است که بسیار حائز اهمیت است اما امیدواریم که دچار ساده‌اندیشی نشویم که گمان کنیم با یک طرح ساده همه چیز درست می‌شود.
این کارگردان سینما درباره بیمه اعضای صنوف خانه سینما گفت: یکی از مسائل مهم همیشه بیمه اعضا خانه سینما بوده که در سال گذشته ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برداشته است که از این رقم ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طریق احزاب پرداخته شده است اما برای اینکه بتوانیم به رقم درستی برسیم باید شفاف‌سازی صورت بگیرد که احتمالاً این اختلاف قیمت برطرف خواهد شد و آن هم طرح شفاف‌سازی صنوف است، چراکه برخی حتما عضو هستند که فعالیت سینمایی نداشته‌اند که اگر این شفا‌ف‌سازی صورت بگیرد تعداد برخی از اعضای صنوف کم خواهد شد.
اسعدیان در ادامه با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم تا با شورای مرکزی صنوف‌ها جلسه داشته باشیم، گفت: ما با شورای مرکزی تدوین‌گران و شورای عالی تهیه‌کنندگان، صدابرداران و ... جلسه داشتیم در نهایت با پیشنهادی که فاطمه معتمد آریا که مدیریت کمیته رفاهی را بر عهده دارد کمیته‌هایی تشکیل شد که در این بین به طور مثال کامران ملکی مسئولیت کمیته روابط عمومی و بنده در بخش امور بین‌الملل فعالیت خواهم داشت. همچنین به دنبال تشکیل کمیته فرهنگ و آموزش و پرورش هم هستیم که با یک تغییر کاربری بگونه‌ای مدرسه ملی این کمیته خواهد شد.
کارگردان فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» اظهار کرد:‌ تا کنون ۱۶ صنف خانه سینما ثبت قانونی در وزارت کار شده‌اند صنوف دیگر هم در حال ثبت هستند اما در برخی موارد شرایطی وجود دارد که باید به آن برسند. به طور مثال اینکه تعداد اعضای آنها به ۵۰ نفر برسد که مثلا در بخش جلوه‌های ویژه افراد به حد نصاب نرسیدند که در تلاش هستیم راهکاری برای آن در نظر بگیریم.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره بحث بیمه تکمیلی اعضای صنوف خانه سینما با اشاره به اینکه سقف هزینه آن تا ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است،‌گفت: در مورد هزینه ویزیت‌های پزشکی حضور ذهن ندارم به طور دقیق بتوانم رقمی را اعلام کنم اما به هر ترتیب دوستان در تلاش هستند امکانات بیشتری از بیمه تکمیلی را برای اعضای خانه سینما دریافت کنند.
معتمدآریا نیز گفت: هر بیمه‌ای برای خود تعرفه مشخصی دارد و فکر می‌کنم بیمه رازی اگر تعرفه‌ هایش در بخش‌های بالاست در حوزه‌های دیگری پایین است.
اسعدیان گفت: خانه سینما از ابتدایی که تأسیس شده است به وزارت ارشاد وصل بوده اما تا به امروز به یاد ندارم که ارتباطی به این خوبی و با این کیفیت بین خانه سینما و وزارت ارشاد وجود داشته است. در دوره‌های قبل همیشه این تلاش بوده است که بیشترین بودجه از دولت گرفته شود اما در حال حاضر ما بنا داریم از دولت بی‌نیاز شویم و به تدریج به استقلال برسیم. مثلا در حال حاضر سهم که بابت از کار افتادگان و یا خانواده‌های بازماندگان اعضای خانه سینما را می‌دهیم در حد بضاعت است اما تلاش می‌شود همین رگ حیاتی بودجه‌اش به دولت محدود نشود.
وی افزود: درباره بخش بیمه بیکاری نیز باید بگویم یک پروسه بسیار سنگین است و با یک طرح ساده نمی‌توان همه چیز را تمام شده در نظر گرفت. ابتدا باید صنوف به شکل مستقل و با یک تعریف درست از فعالیت‌شان برسند.
همچنین معتمدآریا در ادامه این صحبت‌ها گفت:‌ چیزی که هیأت مدیره در حال حاضر تلاش دارد تا آن انجام شود این است که ما آغازکننده چیز جدید نباشیم بلکه ادامه ‌دهنده مواردی باشیم که در دوره‌های قبل به خوبی سنگ‌بنایشان گذاشته شده است. در ارتباط با بودجه ۴ میلیاردی بیمه هم باید گفت که مقداری از آن را تنها وزارت ارشاد به ما داد و ما یک میلیارد کم آوردیم و خانه سینما از طریق اسپانسر تلاش کرده تا بودجه خود را تأمین کند.اتفاق دیگر این است که در ارتباط با بیماران بستری شده در بیمارستان باید بگویم خانه سینما اولین مجموعه‌آی است که وارد عمل می‌شود اما خبر و عکسی از آن در شرایط مختلف منتشر نمی‌شود زیرا با چنین کاری قائل نیستیم که با بیمار عکس بگیریم و منتشر کنیم.
وی ادامه داد: هیأت مدیره تلاش دارد تا بودجه بیمه‌ها صرف کسانی شود که اعضای واقعی خانه سینما هستند و حقوق‌بگیر جای دیگری نیستند.
قائم‌مقامی در ادامه این صحبت‌ها عنوان کرد: افرادی تحت پوشش بیمه تکمیلی خانه سینما هستند که بیمه پایه آنها چیز دیگری است و ارتباطی به خانه سینما ندارد. به همین منظور باید صنوف واقعی شوند مثلا شاهد افرادی هستیم که بازنشسته صدا و سیما هستند و بیمه تکمیلی‌شان توسط خانه سینما صورت گرفته این در حالی است که آنها باید بحث بیمه خودشان را از همان بخش پیگیری کنند و خدمات رفاهی خودشان را از همان جا بگیرند.
رئیس هیأت مدیره با اشاره به تشکیل صندوقی برای حمایت از هنرمندان گفت:‌ در حال حاضر به حمایت دولت احتیاج داریم اما تا زمانی که پایه‌گذاران صندوق اعضای خانه سینما نباشد و منتظر بودجه از سوی دولت باشند نتیجه خوبی نخواهیم گرفت چراکه عمر آن کوتاه است.
اسعدیان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: ما باید کاری کنیم که صنف وارد کار شود و آنها هم کمک کنند اما واقعیت این است که وقتی وارد مشکل می‌شویم سراغ صنف می‌رویم در حال حاضر منظورم به سعید سهیلی نیست اما اکثریت‌مان کمکی به صنف نمی‌کنیم صنف این طور شکل نمی‌گیرد نباید بگوییم اول صنف به ما کمک کند و بعد ما به آن کمک کنیم.
این کارگردان سینما در ارتباط با تحریم حوزه هنری برای برخی از فیلم‌ها گفت: فعالیت‌های ما در این حوزه به معنای نتیجه دادن نیست زمانی هم که خانه سینما تعطیل بود ۶ فیلم دچار مشکل شدند که ما با حوزه در همان شرایط جلسه گذاشتیم که برخی ما را متهم هم کردند. که حتی گفتند فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه را حوزه ساخته است. اما به هر حال نتیجه بر این شد که هر فیلمی را که حوزه هنری اجرا نکرد ما دو هفته به آن زمان بیشتری برای اکران بدهیم.
او گفت: ‌این محدودیت از نظر ما عقلانی نیست و فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که می‌تواند محدودیت ایجاد کند و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند مجوز اکران را زیر سوال ببرد در غیر این صورت سنگ روی سنگ بنا نمی‌شود.

کد مطلب: 100022
 
Share/Save/Bookmark