اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار ميگیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود.
"پردهنشین" تازهترین تجربه کارگرداني بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید. همین دو تجربه باعث شد بسیاری از مخاطبان کنجکاوی بیشتری در کارنامه این هنرمند داشته باشند و البته وقتی فهمیدند او همان پسر نوجوانی است که در "آژانس شیشهای" نقش سلمان پسر حاجکاظم را ایفا کرده بود کلی ذوق زده شدند.
از دستیاری جیرانی و موتمن تا کارگردانی مستقل
شعیبی در اوایل دهه هشتاد دستیاری کارگردانی چهرههایی چون فریدون جیرانی، محمدحسین لطیفی و فرزاد موتمن را انجام داد و همین باعث شد که وقتی اولین فیلم سینمایی خود را میسازد هم از وجه تکنیکی خلق درام آگاهی داشته باشد و هم به واسطه تجربیات بازیگری اشراف کاملی بر چگونگی هدایت بازیگر در برابر دوربین داشته باشد. دقیقا در همین راستا بود که "دهلیز" حتی یک گاف تکنیکی در دکوپاژ اشتباه یا خلأ روایت نداشت و از آن سو رضا عطاران بازیگری که سالها بود کمدی بازی میکرد را در دل نقشی به شدت تراژیک تصویر کرد.
دو خانواده در کانون سریال
شعیبی به این منظور سراغ کارگردان "پردهنشین" آمد که بخشی از دغدغههاي همیشگی خود در راستای اشاعه تصویری درست از سبک زندگی ایرانی - اسلامی را پیش روی مخاطبان قرار دهد. او پیشتر در "دهلیز" نیز تصویری از خانوادهای را نشان داده بود که با اتکا به اخلاقیات اسلامی همه تلاش خود را ميکنند تا بحرانی که ناخواسته گریبانشان را گرفته پشت سر بگذارند. در "پردهنشین" اما به جای یک خانواده، دو خانواده هستند که در کانون توجه قرار گرفتهاند. یکی خانواده ای که چند نسلشان روحانی بودهاند و حالا بزرگ خانواده نیز روحانی یک مدرسه علمیه است.
دیگری خانوادهای که پدر خانواده کارهای خدماتی این مدرسه را انجام میدهد و پسر خانواده طلبه این مدرسه است. تعارض وقتی شکل ميگیرد که مادر عروس خانواده اول بعد از سالها اقامت در خارج از کشور به ایران باز میگردد و پسر خانواده دوم برای جواب مثبت گرفتن از خانواده دختر موردعلاقهاش در تردید این قرار میگیرد که ملبس به لباس روحانیت بشود یا نه!
تصویری طبیعی و بدون اغراق از مدارس طلبگی
شعیبی سعی فراوانی کرده که تصویری دقیق، واقعگرایانه و البته تر و تازه از مختصات حوزههاي علمیه و مراوداتی که در این حوزهها میان اساتید و طلبگان وجود دارد را به مخاطب ارائه کند. او برخلاف بسیاری از همتایان خود نه سعی دارد که با اغراقهای بیهوده تصویری دگرگون شده از روحانیون ارائه کند و نه سعی دارد از این بگوید که انسانهایی که وارد مدرسه طلبگی ميشوند انسانهایی متمایز از اجتماعاند. اتفاقا شعیبی میکوشد بگوید حتی در میان طلبگان نیز به مانند تمامی آدمهای عادی تردیدهای فراوانی پیرامون درستی مسیری که پای بدان نهادهاند وجود دارد.
یک طلبه در دوراهی روحانی شدن یا وصال به معشوق
اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار ميگیرد مسالهای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود.
درام "پردهنشین" این شانس را هم به مخاطب ميدهد که با سبک زندگی پالوده و بیتظاهرات استاد یک مدرسه علمیه هم بیکم و کاست آشنا شود. استادی که آن قدر متواضع و بابصیرت است که حتی برای پسرش هم تعیین تکلیف نمیکند و وقتی ميبیند پسر جوانش علاقهای به ادامه تحصیل در مدرسه طلبگی ندارد او را به مسیری فرا میخواند که بدان علاقه دارد.
از «خیابانهای آرام» تا خداحافظی از تصویر و بازگشت دوباره
"پردهنشین" را سیدمحمود رضوی تهیه کرده است؛ همان تهیهکنندهای که "دهلیز" را تهیه کرده بود و چندی قبل "معراجیها" را روی آنتن داشت. رضوی البته تهیه "درباره الی" اصغر فرهادی و "خیابانهای آرام" کمال تبریزی را هم در کارنامه دارد اما سیر کاری سالهای اخیر این تهیهکننده نشاندهنده آن است که به جای امتداد فعالیت با کارگردانان متعلق به جریان روشنفکری علاقمند است که بیشتر با طیف ارزشی سینما کار کند. پیش از شروع تولید "پردهنشین" شنیدههایی مبنی بر خداحافظی رضوی از دنیای تصویر شنیده میشد اما وی بعد از مدتی با تکیه بر این وجه از سال ۹۳ که سال حرکت جهادی در حیطههاي فرهنگ و اقتصاد است وارد کارزار تولید یک سریال دینی شد.
بازیگر متخصص در ژانر روحانیت
تیم بازیگران "پردهنشین" نیز تا حد ممکن درست و اصولی چیده شدهاند؛ از فرهاد آئیش که با تمرکز فراوان نقش استاد روحانی سریال را ایفا ميکند تا محسن کیایی که با همان طنازی همیشگی خود نقش طلبهای مردد در ادامه مسیر طلبگی را بازی ميکند. ویشکا آسایش هم با جدیتی که پیشتر از او در قالب کاراکتر "خانم دارابی" کمدی "ورود آقایان ممنوع" دیده بودیم ایفاگر شخصیتی است به نام "هدی"؛ دختری برآمده از خانوادهای مذهبی که بعد از سالها اقامت در غرب به کشور بازگشته است!
مهران رجبی را شاید متخصصترین بازیگر سریال دانست. رجبی که از همان ابتدای فعالیت سینمایی خود نقش یک روحانی را در "زیر نور ماه" بازی کرده بود و در سالهای بعد و در آثاری چون "طلا و مس" باز هم ایفاگر نقش یک روحانی بود حالا بازی در نقش خادم یک مدرسه طلبگی را برعهده گرفته. خادمی که عشق زیادی به روحانیت دارد و چون خود نتوانسته روحانی شود دوستدار روحانی شدن فرزندش است.
کمی هم درباره اصحاب رسانه
"پردهنشین" یکی از نقشهای مکمل خود را به خبرنگاری اختصاص داده است که برای نشریهای محلی کار میکند و به دنبال آن است که ضمن مصاحبه با یکی از بانوان موفق شهری که در آن زندگی میکند اسرار موفقیت وی را کشف کند. دقت شعیبی در روحیه کنجکاو و عملگرای این خبرنگار و تمرکز بر پیگیری که ویژگی اصلی کار رسانه قلمداد میشود باعث شده تصویری که سریال از اصحاب رسانه ارائه میدهد تصویری نسبتا کامل باشد. این خود گواه نکتهبینی شعیبی است که حتی در برخورد با طیف روزنامهنگار هم با آگاهی کامل شخصیتپردازی ميکند.(فرهنگ نیوز)